načítám data...

Dacia Sandero TCe 90 CVT: Nevytahuju se, rostu!

Kdysi před léty byla Dacia jen tím nejlevnějším autem. S tímhle načančaným Sanderem ale podle mého začíná vytahovat pořádné drápky.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Po tomhle autě jsem si sáhnul. Zajímalo mě, jak jezdí, a jestli je to pořád jen o kompromisu a levné ceně, nebo se nám Sandero, vyšlechtěné všemi cingrlátky, může měřit i s vozy, u kterých cena nehraje prim. 

Auto jsem si přebíral v momentě, kdy v Praze bylo takové to sibiřské jaro. Vítr o rychlosti uragánu, sníh, tvrdá kluzká voda a pocitová teplota "nikam nejdu". Nebyl vůbec čas o voze debatovat, počasí nám usilovalo o život, tak jsem tu věc přebral, zavřel jsem se v tom a začal se rozehřívat. Nastavil jsem si všechna zrcátka a vyrazil.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Už při rozjezdu mi připadal projev motoru nějaký divný. Pak na křižovatce už jsem si jen říkal "to má CVT?". Ano, toto není obyčejný automat nebo dvouspojka, Dacia se rozhodla sem namontovat CVT. Jenže se také snažila nenaštvat řidiče zvyklé na normální převodovky, takže ten CVT projev se mísí s umělými kvalty. Nebo s kvalty… Otáčky se pořád houpou alespoň +- 500, ale auto semtam jakoby přeřadí. Nejvíc se blíží projevu starého amerického automatu, kde se většina řazení odehrává v měniči a převodovka je tam tak nějak navíc a druhotná.

Celý projev je usedlý, nerušivý. Jen si prostě musíte zvyknout, že převodovka si tak nějak žije vlastním životem, a nesahat na to. Celé soustrojí pak následuje plynový pedál celkem předvídatelně a jen novodobá letargie při rozjezdech nebo prudkých změnách pokynů plynem vám připomene, že za tím – pouze pocitově – čvachtošaltrem není lankem ovládaný karburátorový motor. Ale to bychom omílali starou písničku, holt máme zakázáno do motoru lejt benzín jen proto, aby se ho víc spálilo a my měli radost.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Celé soustrojí tedy působí jako imitace starých dobrých časů. A ač mi přijde princip přenosu výkonu pomocí tlačného řemenu asi stejně přirozený, jako koně tlačící kočár, musím říct, že ani na zakroucené okresce, při blbnutí na limitu, jsem nebažil po manuálu. Sandero si nějak řadí, plyn je stejně skoro pořád na podlaze a vy můžete v klidu obdivovat krásy uhánějící krajiny.

"Moje" Sandero bylo Stepway. Nedopátral jsem se, nakolik je podvozek zvýšený nebo nezvýšený, ale pro ty moje cesty za radostí se hodí. Je poddajný, spíše přetlumený než uskákaný, a dokonce se z něj neozvala žádná rána, když jsem s ním zaplul asi osmdesátkou na svůj testovací tankodrom, kterému se ve Středočeském kraji říká obslužná komunikace. Je vidět, že v domovině tohoto auta se s nějakými výmoly spíše počítá, než že by se jen tolerovaly, a s ohledem na současný trend budování zpomalovacích prahů snad i na schodech do divadla budou podobné podvozky oblíbenější a oblíbenější.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Je však potřeba dodat, že testované Sandero je naladěno spotřebitelsky. Za každou cenu se snaží být neutrální a nějaké utahování stopy nebo liftoff oversteer nejsou na pořadu dne. Jasně, jde zhoupnout tak, aby se to svezlo, ale je vidět, jak se tomu poslušný rumunský dostavníček brání. Jako by se bál, aby se nerozkutálela vajíčka, která jistě vezete od babičky. Stačí ale nastavit tempomat, rozvalit se na křesílku a používat otáčkoměr jako inklinoměr. V ten moment oceníte, že i takto na cenu stavěný vůz není jen snůškou levně vypadajících smradlavých plastů.

Osobně moc nechápu, jak se mohlo podařit, že když jsme tohle auto postavili vedle zcela nové Fabie… Že když vedle sebe stál etalon Simply Clever motorismu a produkt malé značky s lokálními ambicemi… Že to bude vypadat, jako by se na ty chytré detaily v Mladé Boleslavi tak nějak zapomělo. Sandero má kupříkladu držák na telefon už z výroby, je polohovatelný, dobře provedený a kupte si jej. Také je vedle něj USB zásuvka. Škoda dodává zásuvku i třeba k vnitřnímu zrcátku, ale za příplatek.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc už z interieru nečiší dobře maskovaná snaha o levné zpracování. Budíky jsou sice černobílé a displej mezi nimi maličký, ale naprosto komicky jednoduše se ovládá, je přehledný a mezi námi – víc fakt nepotřebujete. 

Jenže tím kompromisy tak trošku končí. Dotyková placka sice trčí z palubky, ale působí solidně, má v sobě Android Auto a Apple Car Play, navigaci, couvací kameru, reaguje tak nějak dostatečně rychle a je opět až komicky jednoduchá. A nic mi v ní nechybělo.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pak je tu textilní potah palubky, který je příjemný jak na dotyk, tak na pohled, a dodává interieru dostatek života. Ovládání klimatizace z Clia a klasická kulisa řazení s plně haptickou odezvou pak jen dokazují, že se nad autem někdo zamyslel. Anebo pokud ne, pak se alespoň nesnažil být nesmyslně inovativní. Jo a sedadla sice nedosahují kvalit vyšších tříd, ale jsou vesele barevná, a až se vám do nich pořádně otiskne vaše ctěné pozadí, budou bezva.

foto: Jan Machač, autickar.cz

No a pak jsou tu příčníky na střeše, které jdou pomocí jednoduše dostupných šroubů přestavět na hagusy a naopak. Sériová výbava. A když jsme otevřeli motor, všechny tlumicí hmoty nanášené na nelakovanou karoserii vypadaly hezky uhlazeně. Nebyla to přehlídka rozmáchlých tahů širokým štětcem jako u tuzemského konkurenta…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Sandero Stepway s automatem není nejlevnější auto na trhu, ale svou cenu si jistě obhájí. Už v něm nenajdete do očí bijící kompromisy a techniku, kterou Renault nepotřeboval. Najdete v něm to, čím byla Škoda proslulá v minulých létech. Jednoduchá, levná, chytrá a funkční řešení. CVT převodovka dělá z jízdy zenový zážitek a i trošky rozmařilých hezkých detailů vám bude dopřáno.

Načančané Sandero je dobrý vůz, nebojte se jeho koupí ušetřit.

Technické údaje

  • Motor: Benzínový nepřímovstřikový litrový tříválec, turbo, 67  Kw, 160 Nm 
  • Převodovka: Bezestupňová (CVT, variátor) s uměle simulovaným řazením
  • Spotřeba: Udávaná 6,2 – 6,4, v testu za absurdních podmínek 9,1 l / 100 km
  • Maximální rychlost: Udávaná 163, v testu 175 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: Udávané 14,2, pocitově je auto rychlejší
  • Pohotovostní hmotnost: 1122 kg 
  • Délka: 4099 mm
  • Cena: od 395 900 Kč, testovaný kus cca 426 900 Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
21. února 2022, 07:57
2

Pociťovat teplota "nikam nejdu" je dost dobrej termín;)))

reagovat
Ja
Jang Koub
21. února 2022, 10:31
0

Naprosto dokonalej, nebylo těžké se s tou informací sžít. :D

Avex
21. února 2022, 08:51
-4

Dacia je pro mě něco jako Hyundai před cca 8 lety. Fajn auto za ten peníz, ale pořád to nemá kvalitou na koncern. Za 426k už by byla Fabie Style s relativně ok výbavou, a radši bych koukal tam.

reagovat
Jan Machač
21. února 2022, 09:12
5

To je z mého pohledu dost komické... Ještě před pár lety bych s tím souhlasil, letos už ne.

Ja
Jang Koub
21. února 2022, 10:29
0

Asi záleží na kontextu. Pokud si jde např někdo pro Sandero, nebo Fabii jako pro jediné nové v rodině tzv. "na věčné časy (do rozpadu auta)", tak dává větší smysl právě Sandero. Jednoduchý poměrně blbuvzdorný motor s nepřímým vstřikem by měl vydržet déle objíždění nejlevnějších benzinek. Stejně tak to CVT bude konstrukčně levnější sranda na servis v případě potřeby, než DSG. V takovém případě asi nebudou brát auto za hotové, takže při financování přes Dacii dostanou i tu 5letou záruku a světlá výška na našich cestách je určitě bonus. Jedinný moment, kdy mi dává Fabia smysl je současný výprodej skladových kombíků, jinak prcek vs prcek bych i já dal přednost Sanderu před Fabii. Jako takové to druhé auto, které nemám rád, ale jen používám. A když už bych chtěl něco "lepšího", tak určitě beru Clio v hybridu, případně kdybych chtěl šetřit, tak s tím trojválcem a CVT co je i v Sanderu.

Avex
21. února 2022, 10:33
1

Nevim jestli je CVT v Sanderu jiný než třeba v Nissanu, ale právě tam mělo CVT pověst nejvíc nespolehlivýho krámu, kterej se ani nevyplatí/nedá opravit. Ne že by na tom třeba DSG když se majitel nestará bylo líp.

Jinak nejsou to špatný auta, to určitě ne, ale minimálně pohodlí jízdy/odhlučnění mi přišlo lepší ve Škodovce.. subjektivně.

Zajda
21. února 2022, 11:23
3

Pokud by někdo chtěl šetřit tak koupí LPG verzi, ne Hybrid :-)

Ja
Jang Koub
21. února 2022, 11:52
0

LPG se nedělá s automatem. Reaguji na Sandero s automatem.

briza
21. února 2022, 14:11
5

Tak zrovna to nejmenší DSG je taky za trest. Naštěstí se dá spojková sada už koupit za desítku a repas mechatroniky za patnáct. Každopádně s tou kvalitou koncernu bych byl dost opatrnej. Měl jsem dva měsíce O4 jako náhradní auto a kdybych s tím sráčem jezdil ještě o den dýl, pravděpodobně bych předvedl českou iteraci Williama Fostera a jeho volného pádu. Docela se bojím toho, aby Fabia nešla stejnou cestou, čili trojka ještě vcelku fajn auto a čtyřka průser jako prase.Ostatně ono už úplně stačí to, že to má stejně kreténsky řešený interiér a ten aušus volant. Bych blil předsedo.

Jan Machač
22. února 2022, 01:20
0

Ale na kapličce přístrojů je krásný lesklý plast s nápisem FABIA! ;-)

briza
21. února 2022, 14:03
1

Dyk to říkám, že je to lepší volba, než ten bílej MPI krám. A kdo chce něco echt, tak si ještě pár pětek připlatí, navštíví Toojóta salón a koupí hybridního Jarouše.

reagovat
bitner
21. února 2022, 15:25
0

Pekne to je. Navic s manualem se to da poridit i fplynu. Za chyby, kterymi to auto trpi (emisemi zmrzaceny motor, nektere prvky povinne vybavy), vyrobce primo nemuze.
Vyzivne cteni je treba tady: https://www.daciaclub.cz/forum-tema/dobijeni-autobaterie-165337

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem