načítám data...

Dacia Extreme v Kašperských horách: Když nejvyšší výbava slouží k zážitkům

Dacia představuje novou nejvyšší výbavu s názvem Extreme. Na Šumavě jsem zkoumal, jestli zapadá do profilu automobilky.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Současná filozofie značky Dacia je mi velmi blízká. I když se její auta už posunula z nejnižších cenových pater někam do spodní půlky mainstreamu, stále nabízí vynikající poměr ceny a užitné hodnoty. Také si nehrají na něco, čím nejsou. Nedočkáme se u nich všudypřítomných lesklých lištiček, dřevěných obkladů ani ozdobných světýlek, což si myslím, že je v jejich případě úplně správně.

Proto, když nedávno její představitelé oznámili, že se do nabídky vrátí dřívější limitovaná edice Extreme a stane se z ní nová nejvyšší specifikace všech modelů, bylo hned jasné, že nepůjde o nějaký zvláštní pseudo luxus po rumunsku, ale spojí tento slovní obrat s úplně jinými (a mnohem praktičtějšími, chce se říct) hodnotami.

autor: Miroslav Chum

A také se tak stalo. Dacia přináší na trh celou novou výbavu, která stojí na vrcholu její nabídky. Svým zaměřením však, přesně v duchu logiky automobilky, nemíří do center luxusních metropolí (kam by se stejně nehodila), ale do přírody (kam naopak zapadá perfektně). Prvky, které přidává, tak opravdu mají využití.

Jistě, přináší i nějaké decentní vzhledové úpravy, třeba jinak nedostupnou atraktivní zelenou metalízu, černý design kol, detaily vyvedené v barvě mědi a zdobení připomínající výškové vrstevnice na mapách; jejím pravým kouzlem je však nový omyvatelný materiál čalounění v interiéru, pokročilejší pohonná ústrojí a v případě modelu Jogger i kompletní kempovací výbava. A já měl možnost si toto všechno vyzkoušet v Kašperských horách. Jaký tedy nový výbavový stupeň je?

zdroj: Dacia

Začnu nejmenším modelem Spring, který se sice testování bohužel nezúčastnil (ještě nedorazil do ČR), ale zmínku si zaslouží, protože kromě vizuálních přináší i technickou novinku. Je jí nový elektrický motor se zvýšeným výkonem ze 33 kW na 48 kW. Ano, takto od stolu to pořád zní poněkud podměrečně, ale nezapomínejme, že Spring je malé a s váhou jen okolo tuny lehké auto, takže i tato menší čísla pořád vedou k relativně použitelné dynamice (zrychlení 0-100 km/h za 13.7 s).    

zdroj: Dacia

Sandero Stepway Extreme také dostalo zmíněné outdoorové vizuální úpravy a nové čalounění (budu o něm ještě mluvit), a k tomu se stalo výhradní výbavovou kombinací pro bez přehánění perfektní tříválec 1.0 TCe s výkonem 81 kW a čiperným projevem, který jsem vám dopodrobna popsal zde.

autor: Miroslav Chum

Nejvíc zálesácké provedení najdete u modelu Jogger. I ono je nově zelené s vrstevnicemi a vevnitř snese vodu, hlavně však přináší širokou nabídku příslušenství pro spaní v přírodě, jmenovitě vyjímatelnou kempovací krabici pro uskladnění nezbytného harampádí, skládací dvojlůžko s rozměry 190 x 100-130 cm a originální stan, který spojovacím tunelem ústí do zavazadlového prostoru. Já v něm sice nespal (byl jsem označen za měkkého Brňáka), ale kolegové, co si troufli, naznali, že spojnicí do kufru sice trochu táhne, ale v samotném stanu se spí dobře.  

autor: Miroslav Chum

Mě během výletu (kromě zbabělého přespávání v penzionu) vozil poslední model ze seznamu, typ Duster Extreme v nejvyšší specifikaci 1.3 TCe 4x4 s manuální šestistupňovou převodovkou a nejvyšším výkonem 110 kW, kterého jsem si vybral z konkrétního důvodu: doposud jsem v něm nikdy nejel. Právě tento model vám proto popíšu podrobněji. A udělám to s radostí, jelikož jsem byl s jeho projevem nadmíru spokojený.

autor: Miroslav Chum

Samozřejmě, i on je zelený s měděným a mapovým zdobením. Díky jeho postavení na vrcholu výrobní řady jsou ale tyto dekorace přece jen o něco propracovanější. Levnější modely mají třeba všechny ozdoby řešené nálepkami. Duster má ale nad bočním blikačem opravdové plastické ornamenty, včetně loga. Jako jediný z nabídky pak opakuje měděnou barvu v interiéru ve větší míře (ostatní mají jen úzký proužek ve výdeších topení), čímž jinak černošedý interiér příjemně oživuje. Zároveň ale díky nevtíravému matnému provedení nepůsobí pouťově, což dokážu ocenit. 

zdroj: Dacia   

autor: Miroslav Chum

K tomu jsem si oblíbil i již několikrát zmíněné snadno udržovatelné čalounění z materiálu MicroCloud. Na první pohled působí hutně, těžce a neprodyšně, jinými slovy že se na něm budou potit záda. Nicméně i když bylo v době testování na Šumavě třicet stupňů a nebe bez mráčku, stejně jsem tento problém ve spojení s účinnou klimatizací nijak nepocítil. Ani jednou jsem si kvůli sedačkám nemusel měnit tričko.  

zdroj: Dacia

Nadšený jsem byl i z Dustera samotného. Je robustní a praktický, přesně tak, jak se na značku Dacia patří, a ve spojení s výbornou čtyřválcovou třináctistovkou až nad očekávání dobře jede. Také kvituji, že nepůsobí odbytě ani ořezaně. V neposlední řadě zvládá tlumit díry na okreskách i letět po dálnici, aniž by jakkoliv přehnaně lomozil. Je to vlastně celkem dospělé auto.

Měl-li bych mu něco vytknout, tak jej stejně jako Sandero trápí delší dráhy řazení a zasekávající se kulisa řadicí páky. Také je potřeba dát pozor na víko zavazadlového prostoru, plynové vzpěry ho zvedají až překvapivě rychle (poprvé jsem stihl sotva uhnout) a jeho ostrá spodní hrana může neznalého člověka poškrábat (zde už jsem neuhnul). Ale jinak jsem s autem neměl nejmenší problém. 

autor: Miroslav Chum

A nejvíc se mi na něm a i ostatních modelech, zvlášť v kombinaci s výbavou Extreme, líbilo, jak moc se hodí do prostředí Kašperských hor. Ty si totiž, stejně jako dacie, nehrají na žádné primadony. Jsou přiznaně divoké a nespoutané. Její obyvatelé mají rádi přírodu a žijí s ní v souladu. A právě takovým lidem má celá výrobní řada značky spoustu co nabídnout.

Krásně se to ukázalo při odpoledním programu, kdy jsme jeli muškařit. Přijeli jsme v našich outdoorových specifikacích do revíru Otava 6, dostali speciální rybářské kalhoty a šli relaxovat při lovu ryb. Já tedy ulovil jen vlastní prst, ale tak, to se ztratí. Po dvou hodinách jsme opět nastoupili a odjeli na grilované pstruhy k táboráku. Nádhera. A k tomu všemu auta sedla jak poklice na hrnec. 

autor: Miroslav Chum

autor: Miroslav Chum

Verdikt

Nová nejvyšší specifikace značky Dacia s názvem Extreme míří správným směrem. Nehraje si na rádoby přepychový výbavový stupeň. Právě naopak, dále podporuje profilování celé automobilky jako výrobce užitečných a dobrodružných aut. Přináší hezké, ale nepřeplácané vzhledové detaily, praktický materiál v interiéru a kempovací sadu. Díky tomu je za mě jedním z nejzajímavějších vrcholů na současném automobilovém trhu. Běžte si ji vyzkoušet, určitě se bude líbit i vám. 

autor: Miroslav Chum

Technická data

Dacia Duster Extreme 1.3 TCe 150 4x4

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1332 cm3
Výkon: 110 kW (150 k) při 5250 – 6000 ot/min
Točivý moment: 250 Nm při 1700 – 3250 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1399 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 10,4 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km
Nejnižší cena verze Extreme: 485 000 Kč (Duster Extreme 1.0 ECO-G 100 – pohon LPG)
Cena verze Extreme s testovaným motorem: 595 600 Kč (Duster Extreme 1.3 TCe 150 4x4)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem