načítám data...

Citroën ë-C4X: Největší pohodář pod sluncem za fajn peníze. Někdy

Pohodlný, výstřední a ve spalovacích verzích docela levný. Citroën C4X si rozhodně zaslouží pozornost českého motoristy. Vyplatí se ale elektrická verze?

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Dřív byl svět jednodušší. Jasně jste věděli co je to sedan, co je to kupé nebo kombi. Jenže pak přišel Ford Explorer, který je považován za první „novodobé“ SUV, tak jak je vnímáme dnes a od té doby kategorie postupně zaplavuje snad celou planetu. Když už se nevědělo jak dál, přišla SUV kupé a nyní to Citroën zkouší ještě jinak. SUVsedanokupé je velmi zvláštní mix. Jenže když se podíváte do historie Citroënu (díky Jardovi ji tu známe všichni), tak mě vlastně ani nepřekvapuje, že s tím přichází právě on. Napsat „jako první“ se mi trochu příčí, protože (jak jste i perfektně připomněli pod Davidovým článkem) tu bylo Volvo S60 CC, což by se asi dalo považovat za „průkopníka“, ale vzhledem k prodejům jde spíše o specialitu, kterou zná pár největších nadšenců. Tipuji, že prodejní čísla Volva trumfnul Citroen C4X již v prvním roce výroby.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Pojďme si ale vůz trochu představit. Pokud se díváte zepředu, jasně vidíte současnou generaci Citroënu C4. I ta se proti svojí původní první generaci změnila z klasického (někdy dokonce i třídveřového) hatchbacku na “sport utility vehicle”. Při pohledu z boku je ale vidět rozdíl – C4 s X na konci není klasickým SUV (tedy s výklopnou zádí), ale přidává pěkných 24 centimetrů za zadní nápravou a protože je víko kufru otevírané bez skla, stává se sedanem. Zároveň je zas díky splývavému zadku možné ho označit i za čtyřdvéřové kupé. Prostě je toho tady hodně. Pro mě je důležité, že silueta tu má konečně správné proporce, protože u klasické C4 je zadní převis o dost kratší než přední a vizuálně mi to zkrátka vůbec nesedí.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Přední část nese typické znaky současných Citroënů – tedy hlavně pásek denního svícení nad hlavními trochu skrytými světlomety. Prvek, se kterým C4 Picasso přišlo před lety snad jako první a který postupně nabral extrémně na popularitě. A taky je tu ještě „staré“ logo, po kterém se mi bude opravdu hodně stýskat, protože to nové mi do oka zatím moc nepadlo. Z boku vidíme na spodcích dveří poslední zbytky prvku „airbump“ v podobě zvýšeného oplastování prahu a dveří. Vzadu je to pak pěkně zaoblený kufr (510 litrů) a originální světlomety, které designem trochu navazují na ty přední. Při prvním setkání je tady té originality možná až moc, ale stačilo pár dní a auto se mi začalo opravdu líbit. Je totiž i docela velké (4,6 metru) a nepatří do třídy malých aut (Fabia sedan a podobně) kde je kufr často „násilně“ přidán ke zbytku vozu. Tady se designéři snažili a ke svému udivení jsem si na to zvykl rychleji, než bych čekal. Estetické vnímání je ale samozřejmě věc značně individuální a každý to může vidět jinak.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Exteriér možná mohu nazvat kontroverzní, ale v interiéru to je jiná písnička. Tady totiž u naprosto všech dotázaných vzácně panuje shoda, a to v pozitivním slova smyslu. Hlavním tahákem pro oči je tu totiž kožené čalounění v červené barvě. Z fotek mi to tolik nevyzní, ale naživo se mi to opravdu líbilo. Divné ale je, že v konfigurátoru jsem tuto možnost vůbec nenašel, takže doporučuji se zeptat prodejce. A když už máte pozitivní náladu při otevření dveří, přenáší se to i do hodnocení interiéru po usednutí. Před řidičem je malý displej, který zobrazuje především rychlost v horní části a volitelná data ve spodní. Kvalitou zrovna neoplývá a nakonec toho moc zobrazit ani neumí, ale děkujme, že tam alespoň je. Co by za to jiní elektromobilisté dali, že. 

To středový displej je už o poznání kvalitnější. Sráží jej ale poměrně zastaralý vizuál systému, který není ani moc uživatelsky přívětivý – na všechno je totiž potřeba docela dost kliků a rychlé zkratky do různých podmenu jako třeba u Peugeotu 308, tu chybí. Alespoň že klimatizace má svůj samostatný panel. Klavírní lak mezi sedadly si o poškrábání přímo říká a asi by bylo nejlepší ho po koupi obalit do průhledné folie.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Samotný odstavec si zaslouží sedadla Advanced Comfort, protože právě ta z části propůjčují Citroënu C4X jeho kouzlo. Jak víte i z našich dřívějších testů od Jakuba nebo Jardy, tento vůz je o pohodlí. Právě sedadla na tom mají nemalé zásluhy. Jsou totiž extrémně měkká, pohodlná a taky dost široká. Všichni cestující se do jejich měkké prostřední části krásně zaboří a zároveň nechybí náznak bočního vedení. Ne moc velký, ale je tam. A i když tam člověk sedí, je stále cítit, že sedadlo má ještě dost další hmoty při jízdě pružit. Nějakou podporu při rychlejší jízdě po nich nechtějte, ale to vlastně od tohoto Citroënu nikdo ani nechce. Jsou prostě komfortní přesně tak, jak mají být.

Pojďme na techniku, kde to bude trochu rozporuplné. Já totiž patřím k těm pár bláznům, kteří mají elektromobily rádi. Jenže tak jako u normálních motorů existují podařené a méně dobré pohonné jednotky, tak to samé platí i ve světě elektrických aut a koncern Stellantis v této době umí kupodivu nabídnout jak to dobré, tak to horší. To dobré zastupuje druhá generace elektrického ústrojí, které poznáte podle výkonu 115 kW a lehce větší baterie (51 kWh u menších aut a 54 kWh u těch větších). Jenže ke mně se dostal Citroën ještě s původními „vnitřnostmi“, tedy motorem o maximálním výkonu 100 kW a baterií s kapacitou 50 kWh (46,3 kWh využitelná), a tady to tak růžové není. Jako první jsem se bál vyšší spotřeby, kterou si z testovaných aut pamatuji, ale toto se naštěstí nepotvrdilo. V ideálních teplotních podmínkách (kolem 15-20 stupňů) totiž nakonec C4X jezdila kombinovaně za pěkných 14 kWh/100 km. Vysoká spotřeba minulých aut tedy byla způsobena spíš nižšími teplotami a nutností více topit.Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Co se ale potvrdilo, je nižší výkon motoru, který už pro někoho může být na hraně. Obzvlášť při obsazení třemi nebo čtyřmi osobami už jsem musel jet trvale na režim Sport (k dispozici celých 100 kW, v režimu Normal 80 kW a v režimu ECO jen 60 kW). Nechápejte mě špatně, i tak to není žádná hrůza a třeba zrychlení má shodné jako obdobně silné (cca 130 koní) spalovací verze a pružnost je i tak o chlup lepší, jenže od elektrických aut už jsme si zkrátka zvykli na víc. Na druhou stranu – i tohle (přiměřeně silná a „neagresivní“ pohonná jednotka) dál přispívá k pohodě na palubě. Je tichá, nemusí řadit a v režimu Normal řidič ani při agresivnější práci s plynem zbytečně nerozptyluje posádku. Pro klidnější řidiče to tak bude ve výsledku asi stačit.

Ale existuje tu ještě jedno řešení. Připlatit si 30 tisíc korun a pořídit si novější verzi elektrického pohonu, která přináší samá pozitiva. Jako první je lehce větší baterie (o 8%), velký rozdíl dělá silnější motor (o 15%) a taky nižší spotřeba energie. Z původního dojezdu 362 km WLTP tak rázem máte 420 km. Pokud se jedná o nabíjení, jsou na tom obě verze stejně. Doma umí maximálně 11 kW třífázově a na DC nabíječce neuvidíte více než 100 kW. To už dneska není bůhvíco, ale když jsem se podíval po rychlejších nabíječkách v rámci Jihočeského kraje (kde bydlím), je jich přesně 6, takže v reálném světě to zas tak velké omezení není.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Konečně se ale dostávám k tomu nejlepšímu – podvozek. Citroën už před lety odpustil své roky pilované hydropneumatické odpružení a nově se musí spoléhat „jen“ na progresivní hydraulické dorazy a za mě to funguje. Není to zdaleka tak sofistikované jako hydropneumatika a C4X se dá agresivnější jízdou docela lehce zahnat na limity, jenže v rámci levnějších aut, kam tento model míří (cenou začíná i dost pod 500 tisíci), rozhodně nemá konkurenci. Nedílnou součástí je i vyšší profil pneumatik 195/65 R18. Tam se totiž žehlí první drobné nerovnosti. Druhou fází jsou právě měkké tlumiče, a to co nepochytají ani ty, schová měkké čalounění sedadel. Pokud k řidiči i přesto doputuje rána, muselo se jednat snad o kráter po dopadu menšího meteoritu. Abych ale nepřeháněl, občas mají kola tendenci trochu odskočit, a když potkáte pár nerovností ve špatném rytmu po sobě, rozhoupaná karoserie vás donutí zpomalit.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Nakonec se koukneme do ceníku. C4X může aktuálně startovat na 465 tisících (100k, manuál, pouze nejnižší výbava), ale běžnější bude verze s jednotkou 1.2 PureTech 130k, osmistupňovým automatem a slušnou výbavou PLUS, za na dnešní dobu poměrně slušných 580 tisícíc korun. Úspornější hybrid je dražší o 20 tisíc a nafta ještě o dalších 20. Jenže na stejně vybavený elektromobil potřebuje alespoň 925 tisíc a s lepší výbavou už se cenovka podívá k milionu (se silnějším elektromotorem ho i překoná). Je to kus auta a třeba levnější MG4 nebo Volvo EX30 překonává v délce o víc jak 30 centimetrů, ale to automaticky neznamená lepší auto. Navíc to co je dobré u auta za půl milionu už nemusí akceptovat kupec auta za dvojnásobek (infotainment, materiály a podobně). Pokud tedy půjdete na nákup elektrické verze s kalkulačkou, nebude to lehké. Jenže taky můžete elektromobil prostě jenom chtít a vůbec bych se vám nedivil. Dostanete pěkné auto, které možná nemá všemožné grafy spotřeby, nabíjecí křivky a tak podobně, ale o tom to vůbec není. Tady se bude relaxovat a k tomu elektrický pohon rozhodně pomáhá.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Závěr

S testovaným ë-C4X jsem tentokrát najel asi 2x víc kilometrů než obvykle a musím přiznat, že jsem si ho oblíbil. Už jsem totiž dávno přestal hledat auta, která jsou největšími univerzály a ve výsledku tak nakonec vlastně v ničem nevynikají. Naopak mám rád vozy, která si vytyčí cíl, kterého chtějí dosáhnout a tomu podřídí vše. Prostě jsou alespoň v něčem opravdu skvělé. Právě tohle auto je toho krásným příkladem, protože podobného pohodlí se dočkáte až u vozů násobně dražších. Nemusí to být pro každého, stačí náznak agresivní jízdy a auto se začne naklánět a houpat všemi směry. Sice na silnici drží, ale je to spíš souboj člověka se strojem, než harmonická jízda. Kdo ale v dnešním světě hledá kus místa k relaxaci a chci si při jízdě odpočinout, je tu rozhodně správně. Pro někoho může být překážkou i vzhled, ale po tom co umějí převézt i některé věhlasné značky mi to nakonec tak špatné vůbec nepřipadá.

Otázkou, tak jako zatím u většiny dnešních elektromobilů v nižších patrech nabídky, zůstává cena za elektrickou verzi. Připlácet 400 tisíc, ač tomu fandím, je prostě docela dost. Pokud vám to i tak dává smysl, považuji už za nutnost připlatit si rovnou ještě těch pár korun za výkonnější elektromotor a větší baterii. Pocit z jízdy je totiž lepší o dost víc, než naznačují jen lehce vyšší papírové hodnoty.

A jak se Citroën C4X líbí vám?

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Technické údaje

Citroën ë-C4X 100 kW, MAX 

Motor: elektromotor
Výkon: 100 kW (136 k) v 3 673 – 10 000 ot./min
Točivý moment: 260 Nm v 300 – 3 673 ot./min
Provozní hmotnost: 1 659 kg 
Maximální rychlost: 150 km/h
0-100 km/h: 9,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 14,8 kWh/100 km (shodná s realitou)
Základní cena modelu: 464 900 Kč (akční ceník, 1.2 PureTech 100k, MAN6, YOU) 
Cena základní verze s testovaným motorem: 899 900 Kč
Cena testovaného kusu: cca 1 050 000 Kč s příplatky

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
04. června 2024, 09:42
3

Je to těžký. Benzínová verze stojí ve stejné výbavě o těch 400 t míň a to je v téhle cenové kategorii přibližně polovina. Ony možná některé automobilky vědí, proč nestaví EV a spalováky na stejné platformě; on ten cenový rozdíl pak není tak do očí bijící.
Navíc podle uživatelů na spritmonitoru je potřeba počítat spíš s dlouhodobou spotřebou okolo 18 kWh.

Vnímám to jako pokus od Citroenu, aby něco měli, ale na to použitelné je potřeba si ještě počkat.

reagovat
St
Staromil
06. června 2024, 10:40
0

Po přečtení a zhlédnutí foto jsem si říkal / představoval...jsem zákazník, co patří k těm ochotným a těm, co si to mohou dovolit, dát za auto něco mezi 0,9 a 1,1 mio a rozhlížím se...hle Citroen, půjdu si ho koupit? Hmmm asi ne, spíš ne, určitě ne ! Já si ho vlastně nepůjdu ani v této verzi prohlédnout naživo. Jakýpak zákazník chce za ty prachy toto? Komu se bude třeba i líbit, tak elektro (i když s těmi spalovacími minimotůrky na tak velké auto to také není výhra, ale alespoň cenově přijatelná...) ? Kdo chce elektro, tak v tomto provedení? Automobilky pláčou nad výdaji a mají peníze na "pokusy"?

af
afro-r1
04. června 2024, 11:40
4

Rozmery kol se pomalu vracime k hrabeti Kolowratovi... :-)

reagovat
St
Staromil
04. června 2024, 18:24
0

...14,8 l/100km...?...tak s touto spotřebou nám elektromobily planetu nezachrání....:-))...

reagovat
Lukáš Naske
04. června 2024, 18:28
0

Díky, opraveno 🙂

Ho
Honza123
05. června 2024, 07:39
1

Zato s 14,8kg uhli na 100km urcite ano :D

PB
05. června 2024, 00:55
-2

No, a jakej že to má smysl? S normálním pohonem je to levnější, dojede to dál, a bude to škaredý furt stejně. Navíc z hlediska aerodynamiky a jízdních odporů je tohle po dodávce suverénně nejblbější tvar karoserie.

Rád bych se taky vrátil k těm průkopníkům: S60 CC samozřejmě průkopníkem není v tomto směru ani náhodou. Doopravdy je to Subaru Legacy SUS z roku 1999. Nápad na zvýšený sedan s tímto vozem bohužel zaslouženě nezahynul, ale udržel se až do třetí generace Legcy.
https://www.caranddriver.com/news/a40616699/1999-subaru-legacy-sus-limited-worlds-first-sport-utility-sedan/

reagovat
ja
jazet
05. června 2024, 06:03
4

Tak karoserie ve tvaru sedanu má obvykle lepší aerodynamiku, než hatchback nebo kombi, samozřejmě tady bráno v kontextu asi jakože kategorie SUV.

ro
rock
05. června 2024, 14:32
6

Názorně výhodu splývající zádě ukázala Škoda (liftback vs kombi) a naprosto famózně Tatra...

PB
06. června 2024, 00:21
-2

Jistě, sedan možná, ale tohle je suv.

ro
rock
06. června 2024, 04:56
2

Tohle je o 10-15 čísel nižší než SUV.

MB
MBMB
06. června 2024, 07:12
3

Není to sice klasický sedan, ale nafouknutý zvedlý sedan je pořád lepší než například běžné SUV. Zdaleka nejde o nejhorší typ karoserie.

rivka
06. června 2024, 09:33
0

Lepší myšleno ze subjektivně estetického hlediska nebo všeobecně? :-) SUV bych ale upřednostnil (pokud bych byl nucen volit) kvůli praktičnosti - objemu a přístupnosti zav. prostoru.

ro
rock
06. června 2024, 10:04
5

Na tuhle věc bych pojmy jako estetické hledisko raději vůbec neaplikoval. Za krásný bych to třeba já určitě neoznačil, ale furt mne to nutí se na to koukat. Asi jako když má člověk dotýkat se nedohojené jizvy, i když ví, že to zabolí.

ro
rock
06. června 2024, 10:04
0

...když má člověk nutkání dotýkat se...

mariov8
05. června 2024, 07:50
1

Mě tento Citroen docela dává smysl, ale pouze jako 1,5HDi.

reagovat
af
afro-r1
05. června 2024, 08:58
0

Vthledem k velikosti spis 2,2HDi

St
Staromil
06. června 2024, 10:28
0

Vzhledem k velikosti možná, tedy spíše jistě, ale u Citroenů si to zjevně nemyslí...na velikosti prý nezáleží...:-))...hlavně to výkonově "nepřemotorizovat".

mariov8
06. června 2024, 13:20
1

No jo, 2,2HDi, to už můžeme pouze smutně zatlačit slzičku... i 2,0HDi by bylo kapku jiné svezení, holt blbá doba.

rivka
06. června 2024, 09:45
3

Jedna faktická k tomu průkopnictví :-)

reagovat
ro
rock
06. června 2024, 09:56
3

To je AMC Eagle? Ti měli dokonce i přizvedlé kupé a liftback. Dnešní výrobci by se v tom kontextu měli znova a důkladněji zamyslet nad pojmy crossover-kupé nebo SUV-kupé...

rivka
06. června 2024, 10:08
1

I kabrio a kombi... To víš - výrobci soulad svých tvrzení s realitou moc neřeší, jím je jedno co si o tom kdo myslí. Zajímají je prodejní čísla a ně tohle nemá žádný vliv... Píár pošuci jednoduše nazvou svým marketingovým newspeakem cokoli jakkoli (novináři to z 99% bezmyšlenkovitě a bezproblémově akceptují) a "zákazníku poraď si" :-) Taková je realita, já už se nad tím ani nepozastavuji/nepohoršuji... - zestárl jsem a rezignoval :-)

St
Staromil
06. června 2024, 11:03
0

Rock : Výrobci by se, podle mého (samozřejmě náležitě konzervativního myšlení), měli vůbec zamyslet...tohle kupé bych si koupil, to bílé "cosi" z článku ne, a to ani za půlku s "normálním" motorem (samozřejmě nesrovnávám techniku, jízdní vlastnosti, vybavení, komfort, to nelze...). A to jsme v osmdesátkách...Inspirovalo mne to, našel jsem a asi bych se spokojil i s tím, co srovnávat moc nelze (...:-))... zrovna taky vládne červená.......a když už jsem našel, tak odkaz a ilustrační foto, kdyby někdo také chtěl ( i díky Rivkovi) nahlédnout na "crossover" z pravěku.

https://www.ebay.com/motors/blog/1985-amc-eagle-is-a-well-preserved-pioneering-crossover/

...ten jeden odkaz se nějak nezadařil...jak ho ale dostat pryč?


-
Komentář upraven 6. 6. 2024, 16:23:16
-
Komentář upraven 6. 6. 2024, 16:24:55



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Opel Meriva AUTOMAT,NOVÁ STK,PO SERVISE 2004
Opel Meriva AUTOMAT,NOVÁ STK,PO SERVISE

2004 rok výroby
99 koní výkon
1 600 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT NOVÁ STK,SERVISKA !!!! 2004
Škoda Octavia AUTOMAT NOVÁ STK,SERVISKA !!!!

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Chevrolet Corvette C6 Targa LS2 6.0L V8 2005
Chevrolet Corvette C6 Targa LS2 6.0L V8

2005 rok výroby
405 koní výkon
5 970 ccm objem

AMC Pacer X 1975
AMC Pacer X

1975 rok výroby
119 koní výkon
4 228 ccm objem