načítám data...

Citroën C4X 1.2 PureTech: Je to o úhlu pohledu

Před testem jsem nebyl velkým fanouškem nové C4X. Jenže ona vlastně není vůbec špatná. Jen se na ni člověk musí koukat správně.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Musím se přiznat, že když jsem poprvé uviděl promo video nového Citroënu C4X, byl jsem docela zaskočen. Jako blesk z čistého nebe se v něm zjevilo auto, jež se snaží působit dojmem pseudo-terénního SUV/crossoveru kupé. Ještě víc mě překvapilo, když se v jednom ze záběrů ukázalo, že tato již tak dost pestrá koncepce ještě přidává řešení vstupu do zavazadlového prostoru pomocí pouze výklopného víka — auto je tedy sedanem.  

Ano, je pravda, že tato karoserie má v číslené řadě se čtyřkou tradici (každá generace existovala v tříprostorové verzi kvůli trhům v Asii a severní Africe), ale přišlo mi, že tady už je těch kombinací a prolínání mezi třídami poněkud hodně. Poměrně rychle jsem tak novou C4X odsoudil jako model víceméně do počtu existující jenom pro to, aby i Citroën měl svou 408.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

No a teď jsem ji dostal na test. Nebyla to pro mě zrovna volba srdce, favorita dnešní nabídky jsem si už našel v modelu C5X. Vzal jsem si ji spíš proto, aby byl můj přehled o současné modelové řadě ucelený a abych zjistil, jestli opravdu jen plní kvóty značky (alespoň jedno nové auto ročně) anebo má svou existenci čím obhájit. Po týdnu s ní musím říct, že jsem ji dost křivdil. C4X je totiž vlastně poměrně dobrou nabídkou. Jen u ní hodně záleží na úhlu pohledu. 

Začít můžu už u vzhledu celého auta. Mně moc nesedl. Zaprvé se tolik snaží být vším od elegantního kupé přes stylový hatchback až po SUV, že jsem z něj měl v hlavě guláš. Zadruhé je přidaná hmota vzadu v mých očích prostě příliš vysoká a bachratá. Podobně je na tom vnitřek, který, ač je vizuálně v pořádku, místy působí docela levně (některé plasty, polstrování stropu, malý přístrojový štít,…).  

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Stačilo mi se však podívat trochu jinak, a najednou jsem si uvědomil, že sedím na pohodlných a rozměrných sedačkách v interiéru, který je krásně prostorný a pocitově vzdušnější než ve zmíněné C5X. Onen těžkopádný zadek pak skrývá velký kufr pravidelného tvaru, jehož jediným drobným problémem jsou panty držící víko, protože v zavřeném stavu zabírají místo, na což je při nakládání zavazadel potřeba myslet. 

Demonstrace délky zavazadlového prostoru: člověk s výškou 170 cm sotva dosáhne na zadní sedadla. autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Podobné je to s pohonným ústrojím. Mnou testovaná varianta měla pod kapotou bez přehánění výborný benzínový tříválec o objemu 1.2 litru s maximálním výkonem 130 koní (na svou kubaturu krásně táhne, nedrnčí, s lehkou nohou umí jezdit za pět litrů a i při velkém tlačení nejde moc přes osm), jenž svou sílu na kola přenášel pomocí osmistupňového automatu s hydrodynamickým měničem.

Tento tandem není vždy úplně vrcholem plynulosti, zvlášť když se ještě ke slovu začne hlásit protivný start-stop. Nicméně převodovka řadí na svou konstrukci svižně, v rozumných otáčkách odpovídajících profilu vozovky (bez podtáčení) a motoru nebere výkon. Ve výsledku jsem si tak užíval jejich příjemně živou, tichou a logicky fungující spolupráci, jen jsem musel být ochoten přehlédnout občasné škubnutí.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

V nastalém duchu se dá mluvit i o podvozku a jízdních vlastnostech. Zcela oprávněně bych tu mohl kafrat, že při aktivním jízdním stylu auto neposkytuje moc potřebné jistoty, dlouhý zadní převis vytváří dojem kyvadla, úzká kola neobvyklého rozměru 195/60 R18 poměrně brzy ztrácí přilnavost a stabilizace musí téměř nepřetržitě krotit rozdováděnou karoserii. 

Jenže když jsem neblbnul a místo toho jezdil pozvolna, dočkal jsem se úplně jiné a podstatně lepší písničky. C4X se najednou příjemně pohupuje a nenuceně posádku přenáší přes všechny díry na silnici, díky tlumičům s hydraulickými dorazy nepráská do karoserie a po celou dobu jízdy zvládá být příkladně tichá. Jen bylo potřeba přijmout její klidnou náturu a vše bylo v nejlepším pořádku. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Ten nejdůležitější úhel, ze kterého se dá na C4X dívat, je pak s ceníkem v ruce. Testovaná varianta Shine se skvělým tříválcem, automatem, kompletní sadou komfortních a bezpečnostních asistentů, led světly, svižným multimediálním systémem s podporou bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto a mnoha dalšími věcmi přijde po slevě na 649 000 Kč.

To je v dnešní době za tak velké, prostorné, pohodlné a solidně vybavené auto moc dobrá cena. Až tak, že jsem sám uvažoval, jestli existuje dost rozumných argumentů pořídit si místo něj jen o něco větší, ale podstatně dražší C5X. A nějak jsem je (s výjimkou přece jen elegantnějšího designu) nenašel. Zvlášť když obecně platí, že zmíněné nevýhody testovaného Citroënu se při tomto pohledu stanou malichernými a dobré vlastnosti se ještě znásobí. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Verdikt

Citroën C4X není dokonalé auto. Nemá úplně nejhezčí design, nejhodnotnější interiér, nejplynulejší automat ani nejjistější podvozek. Jenže stačí změnit úhel pohledu a v tu ránu se stane vozem s velkým prostorem pro posádku i náklad, výborným motorem a pohodlným odpružením. Když se k tomu přidá konkurenceschopná cenovka, je vlastně docela horkým kandidátem na úspěch, zvlášť v zemích sedanům zaslíbených. Uvidíme tedy, jak se mu bude dařit, předpoklady má. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz     

Technické údaje

Citroën C4X 1.2 Puretech 130 EAT8 Shine

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1199 cm3
Výkon: 96 kW (130 k) v 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm ve 1750 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1364 kg 
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 9,4 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km (při započítání dynamické jízdy), 5,2 l/100 km (klidná jízda s lehkou nohou)
Základní cena modelu: 604 000 Kč -> po slevě 494 000 Kč (1.2 PureTech 100 MAN6 Feel)
Cena základní verze s testovaným motorem a výbavou: 774 000 Kč -> po slevě 649 000 Kč
Cena testovaného kusu: 851 900 Kč -> po slevě 726 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
Michal Lenc
24. května 2023, 08:53
1

Možná, kdyby se tam daly trochu nižší pružiny. A normální stříbrný kola místo těhlech poločernejch divností. A uvedli to ve variantě kombi. A ideálně s 1.6 HDI. A prodávali to s kulatým volantem. Tak by to bylo super auto, ne?

reagovat
Irwinek
24. května 2023, 10:34
0

Ne :-(

sheogh
24. května 2023, 12:44
0

😢

reagovat
ro
rock
24. května 2023, 17:56
1

Pořád tvrdím, že Škoda 120 M byla a je hezká a tohle mi to nevyvrátí.

reagovat
peca
24. května 2023, 18:12
4

Zkousim menit uhel pohledu, ale ze vsech uhlu je to proste hnusne.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Riviera 1968 1968
Buick Riviera 1968

1968 rok výroby
400 koní výkon
7 000 ccm objem

AMC Pacer  1975
AMC Pacer

1975 rok výroby
119 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Taurus SHO 2015
Ford Taurus SHO

2015 rok výroby
370 koní výkon
3 500 ccm objem

Hyundai Tucson  2018
Hyundai Tucson

2018 rok výroby
2 koní výkon
0 ccm objem