Musím se přiznat, že když jsem poprvé uviděl promo video nového Citroënu C4X, byl jsem docela zaskočen. Jako blesk z čistého nebe se v něm zjevilo auto, jež se snaží působit dojmem pseudo-terénního SUV/crossoveru kupé. Ještě víc mě překvapilo, když se v jednom ze záběrů ukázalo, že tato již tak dost pestrá koncepce ještě přidává řešení vstupu do zavazadlového prostoru pomocí pouze výklopného víka — auto je tedy sedanem.
Ano, je pravda, že tato karoserie má v číslené řadě se čtyřkou tradici (každá generace existovala v tříprostorové verzi kvůli trhům v Asii a severní Africe), ale přišlo mi, že tady už je těch kombinací a prolínání mezi třídami poněkud hodně. Poměrně rychle jsem tak novou C4X odsoudil jako model víceméně do počtu existující jenom pro to, aby i Citroën měl svou 408.
No a teď jsem ji dostal na test. Nebyla to pro mě zrovna volba srdce, favorita dnešní nabídky jsem si už našel v modelu C5X. Vzal jsem si ji spíš proto, aby byl můj přehled o současné modelové řadě ucelený a abych zjistil, jestli opravdu jen plní kvóty značky (alespoň jedno nové auto ročně) anebo má svou existenci čím obhájit. Po týdnu s ní musím říct, že jsem ji dost křivdil. C4X je totiž vlastně poměrně dobrou nabídkou. Jen u ní hodně záleží na úhlu pohledu.
Začít můžu už u vzhledu celého auta. Mně moc nesedl. Zaprvé se tolik snaží být vším od elegantního kupé přes stylový hatchback až po SUV, že jsem z něj měl v hlavě guláš. Zadruhé je přidaná hmota vzadu v mých očích prostě příliš vysoká a bachratá. Podobně je na tom vnitřek, který, ač je vizuálně v pořádku, místy působí docela levně (některé plasty, polstrování stropu, malý přístrojový štít,…).
Stačilo mi se však podívat trochu jinak, a najednou jsem si uvědomil, že sedím na pohodlných a rozměrných sedačkách v interiéru, který je krásně prostorný a pocitově vzdušnější než ve zmíněné C5X. Onen těžkopádný zadek pak skrývá velký kufr pravidelného tvaru, jehož jediným drobným problémem jsou panty držící víko, protože v zavřeném stavu zabírají místo, na což je při nakládání zavazadel potřeba myslet.
Podobné je to s pohonným ústrojím. Mnou testovaná varianta měla pod kapotou bez přehánění výborný benzínový tříválec o objemu 1.2 litru s maximálním výkonem 130 koní (na svou kubaturu krásně táhne, nedrnčí, s lehkou nohou umí jezdit za pět litrů a i při velkém tlačení nejde moc přes osm), jenž svou sílu na kola přenášel pomocí osmistupňového automatu s hydrodynamickým měničem.
Tento tandem není vždy úplně vrcholem plynulosti, zvlášť když se ještě ke slovu začne hlásit protivný start-stop. Nicméně převodovka řadí na svou konstrukci svižně, v rozumných otáčkách odpovídajících profilu vozovky (bez podtáčení) a motoru nebere výkon. Ve výsledku jsem si tak užíval jejich příjemně živou, tichou a logicky fungující spolupráci, jen jsem musel být ochoten přehlédnout občasné škubnutí.
V nastalém duchu se dá mluvit i o podvozku a jízdních vlastnostech. Zcela oprávněně bych tu mohl kafrat, že při aktivním jízdním stylu auto neposkytuje moc potřebné jistoty, dlouhý zadní převis vytváří dojem kyvadla, úzká kola neobvyklého rozměru 195/60 R18 poměrně brzy ztrácí přilnavost a stabilizace musí téměř nepřetržitě krotit rozdováděnou karoserii.
Jenže když jsem neblbnul a místo toho jezdil pozvolna, dočkal jsem se úplně jiné a podstatně lepší písničky. C4X se najednou příjemně pohupuje a nenuceně posádku přenáší přes všechny díry na silnici, díky tlumičům s hydraulickými dorazy nepráská do karoserie a po celou dobu jízdy zvládá být příkladně tichá. Jen bylo potřeba přijmout její klidnou náturu a vše bylo v nejlepším pořádku.
Ten nejdůležitější úhel, ze kterého se dá na C4X dívat, je pak s ceníkem v ruce. Testovaná varianta Shine se skvělým tříválcem, automatem, kompletní sadou komfortních a bezpečnostních asistentů, led světly, svižným multimediálním systémem s podporou bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto a mnoha dalšími věcmi přijde po slevě na 649 000 Kč.
To je v dnešní době za tak velké, prostorné, pohodlné a solidně vybavené auto moc dobrá cena. Až tak, že jsem sám uvažoval, jestli existuje dost rozumných argumentů pořídit si místo něj jen o něco větší, ale podstatně dražší C5X. A nějak jsem je (s výjimkou přece jen elegantnějšího designu) nenašel. Zvlášť když obecně platí, že zmíněné nevýhody testovaného Citroënu se při tomto pohledu stanou malichernými a dobré vlastnosti se ještě znásobí.
Verdikt
Citroën C4X není dokonalé auto. Nemá úplně nejhezčí design, nejhodnotnější interiér, nejplynulejší automat ani nejjistější podvozek. Jenže stačí změnit úhel pohledu a v tu ránu se stane vozem s velkým prostorem pro posádku i náklad, výborným motorem a pohodlným odpružením. Když se k tomu přidá konkurenceschopná cenovka, je vlastně docela horkým kandidátem na úspěch, zvlášť v zemích sedanům zaslíbených. Uvidíme tedy, jak se mu bude dařit, předpoklady má.
Technické údaje
Citroën C4X 1.2 Puretech 130 EAT8 Shine
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1199 cm3
Výkon: 96 kW (130 k) v 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm ve 1750 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1364 kg
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 9,4 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km (při započítání dynamické jízdy), 5,2 l/100 km (klidná jízda s lehkou nohou)
Základní cena modelu: 604 000 Kč -> po slevě 494 000 Kč (1.2 PureTech 100 MAN6 Feel)
Cena základní verze s testovaným motorem a výbavou: 774 000 Kč -> po slevě 649 000 Kč
Cena testovaného kusu: 851 900 Kč -> po slevě 726 900 Kč
Michal Lenc
24. 5. 2023, 08:53 1 reagovatMožná, kdyby se tam daly trochu nižší pružiny. A normální stříbrný kola místo těhlech poločernejch divností. A uvedli to ve variantě kombi. A ideálně s 1.6 HDI. A prodávali to s kulatým volantem. Tak by to bylo super auto, ne?
Irwinek
24. 5. 2023, 10:34 0Ne :-(
sheogh
24. 5. 2023, 12:44 0 reagovat😢
rock
24. 5. 2023, 17:56 1 reagovatPořád tvrdím, že Škoda 120 M byla a je hezká a tohle mi to nevyvrátí.
peca
24. 5. 2023, 18:12 4 reagovatZkousim menit uhel pohledu, ale ze vsech uhlu je to proste hnusne.