načítám data...

Citroën C4X 1,5 HDi: Kompaktní sedany se vracejí. Anebo ne?

Citroën C4 dostal batoh a dobrodružné písmenko "X". Spíše než na trek se ale hodí na dlouhé cesty po dálnici. Alespoň tedy s dieselem.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Možná si ještě vzpomínáte na dobu kolem roku 2000, kdy se na našem trhu vcelku pravidelně objevovaly sedany “vysochané” na základě konvenčních malých hatchbacků. Suzuki Swift sedan, Renault Thalia nebo i sedanová Fabia sice nebyly etalony krásy, ale nabídly komfort tříprostorové karoserie za bezkonkurenčně nízkou cenu. Střední Evropa ale nebyla zdaleka hlavním odbytištěm takových vozů, jejich primární trh je blízký východ. Tam totiž karoserie sedan prý zajišťuje vlastníkovi vyšší společenský status. Vozy s výklopnou zádí tam prý jezdí hlavně zemědělci a jiní chudáci. 

Nevím, co je na tom pravdy, protože když se podívám na některé záběry z metropolí těhle měst, přijde mi, že se tam hemží celé spektrum různých vozů a nezdá se mi, že by ošoupané Hyundai Accent sedan řídili lidé důležitější než ti, kteří tam sedí třeba v Land Cruiseru (s výklopnou zádí). Mnohem pravděpodobnější se mi zdá teze, že se u tříprostorového auta nevyvětrá při nakládání zavazadel vyklimatizovaný vzduch z kabiny, což se ve čtyřicetistupňových vedrech rozhodně hodí. Tak jako tak, malé sedany se časem postupně vytratily z nabídky. Možná je vytlačily stylovější crossovery, které mnohem více připomínají něco, čím by jezdil bohatý člověk, možná mají nová auta výkonnější klimatizace a možná je to celé úplně jinak. 

Foto: autickar.cz

Módní trendy se ale pravidelně vrací v lehce inovovaných vlnách, a proto se i recept “vezmi normální auto a dej mu placatý kufr” zase začíná objevovat. Odstartovala ho luxusní SUV-kupé od BMW a Mercedesu, pak přišel Renault Arkana, Volvo C40, nebo Peugeot 408 a. Dneska se podíváme na příspěvek od Citroënu. V souladu se současnými zvyklostmi se i C4X tváří trochu outdoorově, spodní část je dobrodružně oplastovaná, ale jde spíše o mimikry a praktickou ochranu při parkování u obchodních domů. C4X je samozřejmě výhradně předohnaná a světlá výška je sice lehce nadstandardní, ale do terénu bych s ní raději moc nejezdil. 

Změny oproti výchozímu hatchbacku C4 začínají až za B-sloupkem, přední část je prakticky shodná. A to jak zvenčí, tak i uvnitř. Najdeme tu i dokonce i takový ten obskurní držáček na (dnes již bohužel starší) iPad. Jinak si ale na nic nestěžuji. Jak je v citroënech dobrým zvykem, sedačky jsou bohatě čalouněné a pohodlné, úložných schránek je všude spousta, klimatizace má vlastní kolečka a přístrojovka je sice menší, ale zobrazuje vše potřebné a je přehledná. Celkově se vnitřek nese ve stylu sice přiznaně levné ale veskrze vkusné plastové francouzské divnosti.

Foto: autickar.cz

Oproti klasické C4 je tu ale mnohem víc místa na zadních sedadlech. A to jak pro nohy, tak i nad hlavou. Sedák je tu dostatečně dlouhý, stejně tak i opěradlo v pohodě dosahuje výše ramen dospělého člověka. Není tu sice, nepočítám-li čtečí lampičky ve stropě a dvojici výdechů klimatizace, nic moc navíc, ale cestuje se tu příjemně i dospělým osobám. Slušná je i šíře lavice – dětská sedačka tu neznamená automatické znehodnocení prostředního místa, jak tomu často v menších autech bývá.

Foto: autickar.cz

A co ten kufr, ptáte se? Inu, jak je u sedanu pravidlem, ačkoli je vcelku hluboký, limitujícím faktorem tu je hlavně malý vstupní otvor. Přepravu delších nákladů, třeba latí z hobbymarketu nebo lyží, lze elegantně řešit instalovaným průvlakem v opěradle zadního prostředního místa. Objem 510 litrů vypadá na papíře sice slibně, ale má několik háčků. Jednak je to tvar zavazadelníku – základní obdélník je dost malý, různé výdutě po stranách sice pomohou při nakládání malých věcí, ale velké krabice do nich nenacpete. Zamrzí i skromná výška – jen 55 cm. Navíc není dobré cpát věci hned “pod strop”, protože jak je vidět výše, není čalouněný, vedou přes něj kabely a navíc z něj vystupují relativně ostré plechové výlisky. Při zavření víka se sem navíc ještě musí vmáčknout ramena pantů.

Foto: autickar.cz

Ač se to tak na první pohled může zdát, Citroën C4X nemá oproti výchozímu modelu C4 delší rozvor. Přídaných 24 centimetrů délky (celkově vůz měří 460 cm) najdeme za zadní nápravou. Překvapilo mě proto, o kolik dospěleji a klidněji se sedan oproti kratšímu hatchbacku chová při jízdě. Možná je to trochu rozdílným, měkčím naladěním podvozku, ale jízdní vlastnosti vozu mi sedly tak, jak už dlouho u žádného jiného nového auta. Řízení je přirozené a předvídatelné, podvozek až do limitu jasně čitelný, poté učebnicově předokolkově nedotáčivý. Jeden a půl litrový diesel si v klidu brblá, osmikvalt ho, pokud nezašlápnete plyn k podlaze, nenechá většinou přelézt ani dva tisíce otáček, takže o něm prakticky nevíte. A také díky tomu nežere – pět na sto je tu vcelku bězná hodnota i na dálnici díky předlouhé osmičce, která ve sto třiceti točí asi 1750 otáček. Díky tomu je na palubě většinu cesty klid, tlumiče s progresivními dorazy a pneumatiky s vysokou bočnicí tlumí i opravdu ošklivé cesty. Sám jsem v C4X absolvoval v jednom dni necelých 600 km a byl jsem překvapený, jak příjemná cesta to byla. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Zpětně se skoro stydím za zmínku o Thálii a Fabii sedan z úvodu článku. C4X totiž hraje úplně jinou ligu. Jasně, pořád si nejsem úplně jistý tím vzhledem, zvlášť ze zadobočního pohledu působí ten “batoh” trochu těžkopádně, ale co do pohodlí a pocitu z jízdy jde o opravdu podařené auto, které bych se vůbec nebál doporučit i na pravidlené delší cesty. Zvláště s tímhle skvělým 1,5 litrovým dieselem. Vůz si sice můžete koupit i v benzínu, hybridu nebo na elektřinu, ale za mne je právě tahle testovaná konfigurace ta nejlepší volba. Možná bych dokonce oželel stupeň výbavy Shine a vzal jen levnější Feel Pack – přišel bych sice o head-up displej a pár asistentů, ale upřímně by mi tu nijak zvlášť nechyběly. Získal bych tam pod “sedm set” automatický naftový sedan, který pohodlně odveze čtyři dospělé a jejich zavazadla. A to je, myslím si, dost fér nabídka. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový 1,5 litrový přeplňovaný čtyřválec
Výkon: 96 kW (130 koní)
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická hydroměnič
Maximální rychlost: 206 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,2 l/100 km kombinovaná
Základní cena modelu: 544 900 Kč (496 900 Kč při výkupu jakéhokoli vozu)
Cena testované verze (shine 1,5 HDi AT): 749 900 Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
14. května 2023, 21:08
1

Já tak nějak nevím. Test vychází pro auto v celku dobře. Ale mě nijak, ničím nezaujalo. Prostě další z derivátů na nějaké shodné platformě, který ničím nezaujme. A hlavně si říkám, měl bych z něj radost, kdybych si jej šel koupit do autosalonu, ze svého? Asi ne, nevím tak nějak z čeho.

reagovat
Ha
Habakukk
15. května 2023, 07:51
0

Jo je to vlastně takové povinné auto, hele konkurence je má tak my si je poskládáme z toho co máme taky. Za své dávat 750 litrů a mít z toho radost to určitě né. Vlastně není z čeho display před řidičem a jeho zabudování do palubní desky vyloženě ohavné.

Štěpán
15. května 2023, 07:32
1

Jsem rád, že se “sedany” vracejí.
Byť v této podobě.

reagovat
PB
18. května 2023, 01:00
0

3 zabozrouti na jedne strance? Jeden stejny jako druhy? A hlavni otazka - tohle si fakt lidi kupuji za vlastni penize? S takovou financni gramotnosti se nedivim, ze desetina republiky v exekuci :)))

reagovat
mariov8
19. května 2023, 09:05
0

Na to je jednoduchá odpověď, máš roční plat na auto dejme tomu právě těch 700 000,- co to stojí. Najdi na trhu nový diesel (4 roky vydrží obvykle bez problémů jakýkoliv auto, i ten Ital nebo Francouz) s velkým kufrem pro 4 lidi, prostě rodinné auto pro někoho kdo jezdí více nebo jezdí i po dálnici nebo denně trochu dál do práce. Zrovinka tam se jeví tahle C4X s dieselem jako super nabídka. I když vím, že ten podvozek je levný kompromis a dizajn je pro někoho na panáka, nabídka "ne SUV" a "ne osobních dodávek" pro rodiny se šíleně zcvrkla.

A že je 10% národa v exekuci? No, na to odpověď já neznám. Znám existence co se tam řítí, ale nechápu jak se jim to s tím příjmem daří. Tohle fakt nechápu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro RS ZL1 look 2016
Chevrolet Camaro RS ZL1 look

2016 rok výroby
335 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Mustang S197 4.6 GT 2007
Ford Mustang S197 4.6 GT

2007 rok výroby
300 koní výkon
4 602 ccm objem

Ford F150 Raptor V6 2018
Ford F150 Raptor V6

2018 rok výroby
450 koní výkon
3 498 ccm objem

Dodge Challenger  2016
Dodge Challenger

2016 rok výroby
310 koní výkon
3 604 ccm objem