načítám data...

Čínská automobilka přichází s motorem bez vaček

Revoluční systém motoru bez vaček se poprvé objevil v běžně velkém balení a ve formě, která není vzdálená sériové produkci.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Za celým nápadem motoru, z jehož rozvodů zmizely vačky – dosud neodmyslitelná součást čtyřtaktního spalovacího motoru –, stojí samotný Christian von Koenigsegg. Jeho společnost Freevalve zabývající se výhradně vývojem motoru bez vaček, spolupracuje mimo jiné s čínskou automobilkou Qoros, která by ráda stála na piedestalu automobilového vývoje v Číně. Posloužit k tomu má skromný motor o objemu 1,6 litru, představený jako pohonná jednotka vcelku nenápadného pětidveřového hatchbacku. Právě tento motor je zároveň prvním svého druhu, který není pouhým konceptem, ale prakticky hotovým produktem, schopným sériové výroby.

V čem vlastně spočívá kouzlo motoru bez vaček? Hned v první řadě se jedná o vcelku významnou eliminaci třecích sil, neboť se od kliky nemusí pohánět systém rozvodů. Místo vaček, které mají pevně daný náběh, zdvih a trvání otevření ventilu, jsou všechny ventily ovládány zcela nezávisle pomocí elektronicky řízených pneumaticko-hydraulických zdvihátek. Každý ventil tak může být otevřen rychle či pomalu, na krátkou nebo dlouhou dobu, v různých fázích spalovacího cyklu nebo zkrátka jakkoliv, jak se to zrovna hodí. Ze čtyřventilového motoru lze udělat rázem dvouventilový a variabilní časování ventilů nabývá zcela nového rozměru.

Zkrátka a jednoduše, bezvačkové motory mají být na jednu stranu lehčí, jednodušší a menší, na stranu druhou ale i výkonnější, úspornější a ekologičtější. Sám Koenigsegg věří tomu, že ve velmi blízké budoucnosti prožije díky jeho vynálezu svět automobilů podobný skok, jaký prožil při přechodu z karburátorů na vstřikování.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sasakr
29. dubna 2016, 22:16
0

Vlastně mě docela udivuje, že se s něčím takovým přichází až teď.

reagovat
Woyta
01. května 2016, 21:25
0

Jednoducha odpoved. Cena a spolehlivost. Civky a jejich rizeni je drahe. Nemluve o tom, ze civky teplem rady odchazeji.

Mírus
30. dubna 2016, 05:05
0

Fandím tomu. Ať se ten systém doladí, osvědčí a rozšíří k všeobecnému použití. Ale taky to můžou být okrajové poslední záchvěvy před totální "elektrifikací". Tipuju, že "do konce" se už vystačí s nějakým jednodušším, levnějším (a předpokládám taky spolehlivějším), čistě mechanickým VVT s vačkovými hřídeli (3CAM-HX VVT?).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem