Za celým nápadem motoru, z jehož rozvodů zmizely vačky – dosud neodmyslitelná součást čtyřtaktního spalovacího motoru –, stojí samotný Christian von Koenigsegg. Jeho společnost Freevalve zabývající se výhradně vývojem motoru bez vaček, spolupracuje mimo jiné s čínskou automobilkou Qoros, která by ráda stála na piedestalu automobilového vývoje v Číně. Posloužit k tomu má skromný motor o objemu 1,6 litru, představený jako pohonná jednotka vcelku nenápadného pětidveřového hatchbacku. Právě tento motor je zároveň prvním svého druhu, který není pouhým konceptem, ale prakticky hotovým produktem, schopným sériové výroby.
V čem vlastně spočívá kouzlo motoru bez vaček? Hned v první řadě se jedná o vcelku významnou eliminaci třecích sil, neboť se od kliky nemusí pohánět systém rozvodů. Místo vaček, které mají pevně daný náběh, zdvih a trvání otevření ventilu, jsou všechny ventily ovládány zcela nezávisle pomocí elektronicky řízených pneumaticko-hydraulických zdvihátek. Každý ventil tak může být otevřen rychle či pomalu, na krátkou nebo dlouhou dobu, v různých fázích spalovacího cyklu nebo zkrátka jakkoliv, jak se to zrovna hodí. Ze čtyřventilového motoru lze udělat rázem dvouventilový a variabilní časování ventilů nabývá zcela nového rozměru.
Zkrátka a jednoduše, bezvačkové motory mají být na jednu stranu lehčí, jednodušší a menší, na stranu druhou ale i výkonnější, úspornější a ekologičtější. Sám Koenigsegg věří tomu, že ve velmi blízké budoucnosti prožije díky jeho vynálezu svět automobilů podobný skok, jaký prožil při přechodu z karburátorů na vstřikování.
29. dubna 2016, 22:16
0
Vlastně mě docela udivuje, že se s něčím takovým přichází až teď.
01. května 2016, 21:25
0
Jednoducha odpoved. Cena a spolehlivost. Civky a jejich rizeni je drahe. Nemluve o tom, ze civky teplem rady odchazeji.
30. dubna 2016, 05:05
0
Fandím tomu. Ať se ten systém doladí, osvědčí a rozšíří k všeobecnému použití. Ale taky to můžou být okrajové poslední záchvěvy před totální "elektrifikací". Tipuju, že "do konce" se už vystačí s nějakým jednodušším, levnějším (a předpokládám taky spolehlivějším), čistě mechanickým VVT s vačkovými hřídeli (3CAM-HX VVT?).