logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkářova garáž

BMW E91 330i: Doporučil bych ho po ročním soužití?

Nedávno jsem oslavil první výročí s novým vozem každodenní potřeby. Z mého E46 kompaktu jsem přesedl do kombíku. Jsem spokojen? Doporučil bych ho ostatním?

Jak dopadl, mnou několikrát vzpomínaný, “přechod k jiné značce”, už víte. Nijak. Lákadla v podobě zadního náhonu jsem se prostě zdráhal vzdát. A nejsem v tom sám. Ostatní uvažované varianty (Mercedes, Lexus) jsem si nakonec rozmyslel nebo prostě nedopadly. Jak jsem spokojen po roce provozu? Zvolil bych stejně nebo snad i hůř, doporučil ostatním? Spousta informací a detailů bude také unikátní pro můj konkrétní kus, nikoliv pro řadu E9x jako takovou. Vaše zkušenost se může lišit. Za rok provozu za sebou máme zhruba deset tisíc kilometrů, včetně jednoho delšího (1600km) výletu do Tater. Pro mě takový dlouhodobý průměr, v létě připadne většina ježdění na motorku.

Ná úvod by se asi slušelo shrnout, o čem je vlastně řeč. Jedná se o BMW E91 330i. “Poslední pořádné BMW” – oblíbené klišé, které postupem času zahrnuje stále více modelů. Nemůžu se dočkat, až tak budeme my nebo naše děti titulovat XM . S rokem výroby 2006 jde o předfacelift a vlastně jednu z úvodních “devadesátek” z počátku výroby. Díky tomu se na palubě nachází ještě pár starších, údajně méně problematických, technologických řešení. Šestiválec s označením N52 disponuje výkonem 190kw a ještě postrádá přímý vstřik. Předním kolům určuje směr hydraulický posilovač řízení namísto elektronického (přišel v roce 2007), takže tuhost i zpětná vazba je taková přímější a (pro mě) příjemnější. Také by v případě jeho selhání měla být případná oprava levnější Snad. Ale to jistě nebude potřeba řešit. Na opačném konci se nachází diferenciál se šroubovaným hlavním převodem. Později (také okolo 2007) se přešlo ke svařované konstrukci, jež činí některé opravy a úpravy složitější a nákladnější. Neplést se “zavařeným difem”, teď mluvíme pouze o tom, jak je ozubené kolo hlavního převodu přichycené ke kleci se satelity. Pokusím se rozseknout pro a proti do dvou částí, ale nic není černobílé a některé věci se tak mohou objevit v obou částech při rozdílném úhlu pohledu. Foto: Tomáš Strach

Co mě baví

Nejvíc mě asi baví projev motoru. Šestiválec hezky tahá, ale hlavně mu chutnají otáčky, okolo čtyř a půl zábava začíná  a ochotně se nechá vytočit až k omezovači v sedmi tisících. S tím ještě souvisí dvě úpravy oproti sérii. Zvukový projev je podpořený nerezovými svody, jež je v otáčkách prostě radost poslouchat. Dále má auto údajně i čip, díky kterému “jede citelně lépe než ostatní třílitry”. Zatím nevím jistě, budu si ho muset s někým nejprve poměřit. Rozhodně má však řádně přiostřené reakce elektronického plynového pedálu. Což je zábavné při sportovní jízdě, ale trochu výzva při snaze o civilní jízdu na sněhu. Jenže v Brně zase tak často sníh není, zhruba jednou až dvakrát do roka, takže to není na překážku. Stejně tak mě baví i jízdní vlastnosti, i když už zdaleka nejsou tak kompaktní, jak jsem byl zvyklý. Poněkud vyšší generační přírůstek váhy, na 1580kg, působí dnešní optikou dvoutunových cvalíků vlastně až vyloženě sportovně. Není problém se lehce sklouznout a dokonce k tomu není potřeba ani (ne)přízeň počasí. Výkonu je prostě dostatek. Vlastně až příliš, měli by ty bavoráky zakázat!

Další porci jistoty dodávají také větší přední brzdy z modelu 335i. K nim jsem dostal v krabici ještě navíc i ostré destičky Hawk HP+, ale zatím jsem nenašel potřebu je osadit. Ostřejší okreskové tempo je bez problémů. Na okruh jsem se zatím nepodíval. Když v uplynulém roce došlo na lámání chleba, raději jsem bral motorku nebo můj záložní “speciál”.

Foto: Tomáš Strach

Co mě štve

Vlastně nic zásadního, spíše drobnosti, které půjdou časem vychytat k naprosté dokonalosti. Zvuky v otáčkách jsou skvělé, ale při normální jízdě se okolo dvou tisíc objeví přiměřeně obtěžující rezonance. Řešení je snadné, stačí přišlápnout plyn, ale do budoucna by jistě šel osadit dodatečně nějaký rezonátor. Auto má momentálně snížené pružiny Eibach Sportline a pro každodenní bezstarostný provoz mi přijde o chlup nižší než by bylo optimální. Občas škrtnu nárazníkem při parkování k vyššímu obrubníku. Pravděpodobně vyměním za originální M-paketové, či Pro kit od Eibachu. Pohodlí mi, na skromnějších sedmnáctipalcových kolech, ani nechybí. Vzadu mám zatmavená okna, údajně nejtemnější a stále legální varianta. Parkování v noci je sice novou výzvou (senzory mám), ale je mi trochu líto je jen tak strhnout.

Doporučení…?

Za uplynulý rok provozu vlastně téměř žádný servis nebyl potřeba. Olej a filtry jsou samozřejmost. Těsně před odjezdem na dovolenou začala rachtat větší DISA klapka. Druhovýroba, která byla v autodílech skladem, vyšla zhruba na tři tisíce, výměna vlastní silou. Nachází se hned nahoře na sání, takže zhruba za půl hodinky hotovo a dokonce bez sprostých slov. Nyní se s vypnutým rádiem začíná ozývat jedno ze zadních ložisek, s čímž čekám na servis a pravděpodobně se přidají ještě některé z výše popsaných úprav. A možná mám v rukávu ještě jedno překvapení.

Foto: Tomáš Strach

Pokud máte E90/91 v hledáčku, určitě není třeba se nějak přehnaně obávat. Vzhledem k široké škále motorizací i karoserií si každý může vybrat svého favorita. Ceny se pohybují již od 30tis. za starší dojeté kusy, až zhruba ke 400tis. za upravená kupé s turby, stagemi a nanovosky. Dostupnost dílů, ať už originálních, druhovýroby nebo na vrakovištích, je bezproblémová. Ceny se mi zdají celkem rozumné, dokud není řeč o originálu, ale takové obecné pravidlo asi platí pro všechny auta. Zase je fajn dostupnost, některé díly (hlavně čidla/snímače) se občas doporučuje měnit za originály, protože správná funkčnost náhrad je občas pochybná.

Šestiválcový benzín lze po jízdní stránce tradičně jen doporučit. Moje průměrná spotřeba se pohybuje okolo 11 litrů na sto. Dálku rozumným tempem umí i za devět, ale komu by záleželo na spotřebě, určitě by měl sáhnout raději po naftě, klidně také šestiválcové. Benzínovým čtyřválcům bych se raději vyhnul, sdílejí většinu techniky (=problémů) s šestiválci, ale nenabídnou jejich výkon. Za zajímavou cenovku možná. Vyšší verze 35i/d sice vypadají výkonově lákavě, ale jsou o jedno až dvě turba složitější (při jejichž výměně musí nápravnice dolů), a tak je třeba se připravit na nákladnější údržbu (u benzínu také spotřebu). Kusů je na trhu hodně a spousta problémů už je důkladně zmapována a vyřešena.

Foto: Tomáš Strach

Verdikt

Jízdně mě auto baví, vizuálně je to trochu nuda. Byl jsem rozhodnutý s ním minimálně rok pojezdit, tak jak je a případně se rozhodnout pro úpravy. Občas si říkám, že bych ho prodal. Jenže pak se sám sebe zeptám, čím bych ho nahradil? A pak zírám do stropu, zírám na bazoš, zírám na mobile.de a vlastně nevím. Asi si ho budu muset nechat, dokud tenhle oříšek nerozlousknu. Ale rok už uplynul, tak je na čase pustit se s velkou vervou do těch úprav …

Foto: David Střítežský

… hupsík dupsík. No krása. Pamatujete, jak jsem při vzpomínání na kompakt zmiňoval, že mě za celých sedm let provozu s ním nepotkala žádná nehoda?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
Sato
10. 2. 2025, 21:04

Mam radu ohladom toho vykonu po cipu, ako levne zistit ci je tam nejaky ten konik naviac. Na nete si najdi aky by mal byt seriovy cas 100-200 a na vhodnom rovnom kusku (nemeckej dialnice samozrejme) to testni. Pre prestnost oboma smermi a spriemerovat. Bud pouzit nejake zariadenie na to urcene alebo obyc nahrat na video a z toho presne urcit dany cas. Ja som tak zistil ze novy motor po swapu (na tej istej ECU) dava tuto discipinu o necelych 0.7s rychlejsie a je teda velmi happy :)

0
Sato
11. 2. 2025, 19:17

nejaky argument preco minus?

0 reagovat
tomaass2
10. 2. 2025, 21:46

Ten interiér máš na věk auta neuvěřitelně zachovalej! :)

0
Vavris Vavrisovic
11. 2. 2025, 08:28

E60 i E90 mají obecně velmi trvanlivé interiéry (navzdory kritice plastů a kvality, když byly nové)

3
riderhenry
11. 2. 2025, 20:34

Vavris: Mají i nemají, pogumování okolo ovládání oken, rádia, madlo dveři... Celkem katastrofa. Na druhou stranu, to jsou věci, co vyřešíš doslova i za stokoruny, když budeš chtít.

0
David Střítežský
12. 2. 2025, 00:12

Jinak oloupaný pogumování (po 20 letech) bylo už v E46
Celkově mi přijde interiér o něco slabší oproti předchozí generaci, ale nijak zásadně - u ojetin je to, jako vždy, kus od kusu.

2 reagovat
Vavris Vavrisovic
11. 2. 2025, 08:33

E90 je na daily zkrátka boží, sice vevnitř menší, než nová Fabie, ale co už :) Pro dokonalý spotřebitelský zážitek je ovšem samozřejmě třeba vybírat některou z variant motorizace M57/N57, která žádá za stejnou dynamiku pouze poloviční spotřebu... (prajzak engaged)

A 35d s 35i bych úplně nesrovnával - to první je provozně značně příznivější, než to druhé, co se sice označuje jako německá 2JZ, ale je schopno spolykat na počkání vysoké desetitisíce až statisíce

1
Zdeny
11. 2. 2025, 17:10

Slza ukápla, potvrzuji statisíce za první rok vlastnictví :D

1
afro-r1
11. 2. 2025, 17:45

Take potvrzuji - a nelituji ani jedine z nich.

1
riderhenry
11. 2. 2025, 20:36

Taky potvrzuji, E90 LCI 330i mi stihla odvézt 3 prcky z porodnice, pak už ten prostor moc nešlo obhájit, jinak za mě zatím nejlepší auto, co jsem takhle potkal (poměrem cena/všechno ostatní).

0
Sato
11. 2. 2025, 21:30

"ale je schopno spolykat na počkání vysoké desetitisíce až statisíce"

Ano, ale ked spolyka tak dostanete super stokholmsky syndrom a vobec vam to nebud vadit :)
V n52 ke som jel len 2x nebo 3x (a kratko) no moja (cipla) n55 fakt je diametralne surovejsie divadlo nez by pohlad na rozdiel v kilowatoch naznacoval.

0
afro-r1
12. 2. 2025, 08:43

Tak tady jde velmi casto o vic, nez o obycejnou urban mobility.
A jak s oblibou rikam: Chci byt tak bohaty, abych mohl jezdit ve starych autech. ; o )

0
Vavris Vavrisovic
13. 2. 2025, 12:45

Sato: přiznám se, že už jsem je několikrát v inzerci guglil :D

-2 reagovat
VK
11. 2. 2025, 11:09

Jen škoda toho manuálu.

Tyhlety E90/91 doznávají vůčihledně vetší a větší obliby i mezi motorizovanou mládeží tady na vysočinském venkově. Narozdíl od vrstevnických mercedesů třeba.

0
Amarask
11. 2. 2025, 12:19

Ten manuál je právě na tom to nejcennější!!! Ten závidím ... před dvěma lety jsem sháněl a bylo mi líto za manuál dávat minimálně o 50tis víc, než za automat, zvlášť u 30i, k dieselu ten automat přece jen sedí více než k atmo benzínu ... to už byla skoro třetina ceny auta :D ... takže jsem skončil s e91 330i se ZF a lituju když jedu všude kromě Prahy :D Bere výkon a je pomalej i na stage 3 :(

0 reagovat
Amarask
11. 2. 2025, 12:20

Jo a po Praze s ním umím jet i za 16l-18l ... v techničáku je myslím 14, ale to už chce alespoň trochu plynulou jízdu :D

0 reagovat
spooon
11. 2. 2025, 12:44

Překvapilo mě, od kolik peněz se už dají tyhle Báva sehnat, furt sem to měl ve škatulce 200tis+

1 reagovat
StreetPro
12. 2. 2025, 13:23

Koupit si e9x pod kilo je leda pro adrenalin-junkie nebo čiré naivky... Jen zanedbaný basic servis bude klidně pade až kilo, pokud se nebavíme o Starline dílech nebo samolepkách z AliX... A debatu MT/AT vzdávám, protože se dnes dá naroubovat za rozumné ceny ZF 8hp, která z toho udělá zase jiné kafe :-)
https://iodshop.pl/en/categories/250-sterownik-skrzyni-biegow-8hp-tcu-turbolamik-zestaw.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5ziHJxLqWhHow7oH4pg_cNJOeSlEcDgF2gLPZ8I0zvln5c6dy01gJLRoCuDUQAvD_BwE
https://race-shop.cz/bmw/316227-adapterova-deska-prevodovky-bmw-m50-m52-m54-s50-s52-s54-bmw-zf-8hp-8hp70-8hp50-gs6-53dz.html
https://www.spoolstreet.com/threads/oem-level-8hp-swaps-in-e-series-cars.8366/

0
Sato
12. 2. 2025, 15:03

BTW o nekom kto swapowal DCT za 8HP (v F chassis) nahodou nevies? :D nieco som kedysi davno videl niekde na instagramu tusim, ale bol asi cely full blown S55 swap.

0
David Střítežský
13. 2. 2025, 10:41

E9X je totiž strašně široký pojem, protoi ten cenový rozptyl pak vypadá bizarně, za 30 jsou samozřejmě kusy spíš už jen na zimu/díly (a to jsem vynechal M3, které se pohybují 700 - 1 mil) Mě je jasný, že tvoje kupé je trochu jinde, ale tady jsem to pojal spíš tím daily pohledem, proto mám ty 35ky spíš až pod čarou. Přijde mi, že už na status "skutečného daily" auta úplně nedosáhnou - resp. přikoupit si k nim tu malou naftu je pak cena jednoho většího servisu, jak píšeš.

chudoválec do kila není problém, větší už bude slibovaný adrenalin - kamarád má právě 320d (už druhou) a teď poslední servis byl trochu tvrdší (spojka+dvouhmota+spousta drobností), ale řekl bych srovnatelný s jakýmkoliv jiným naftovým 2005+ autem

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte