načítám data...

BMW 325d E91 - dokonalé daily pro staromilského boomera

02. července 2024, 12:59 29 komentářů Vavris

Je BMW E91 definitivní odpovědí na každodenní auto chudého petrolheada?

zobrazit celou galeriiVavris Vavrisovic: BMW 325d E91 - dokonalé daily pro staromilského boomera

Je 9. prosince 2023 a na dálnici D1 kousek od Slavkova se do odstavného pruhu šourá modrý kombík, přičemž zvuk linoucí se z pravého zadního podběhu a zuřivě svítící kontrolka ztráty tlaku v pneumatikách naznačují, že si poprvé v životě střihnu výměnu kola na dálnici. Za hustého sněžení. Přesně takhle  začalo vlastnictví téhle staré a velmi ojeté věci z Mnichova – v inkriminovaný okamžik byla moje sotva 15 kilometrů – a já si začal říkat, jestli to je první fáze života s E90, kterou kamarád shrnul slovy „ to auto je super, pokud zrovna jezdí…“.

Za asistence dálniční technické služby a PČR, se mi povedlo nahradit prázdný zimní GoodYear poměrně sjetým letním Michelinem šíře 255, což konstáblové ocenili výrazem „no to si děláte prdel, ale… co s váma máme dělat chlape!“ a mohl jsem vyrazit na 150 km dlouhou cestu domů.

Na začátek by asi bylo dobré říct, co to je zač. BMW 325d Touring bangleovské řady E91, po faceliftu, ale ještě se „starou“, předfaceliftovou verzí třílitrového šestiválce M57 s rozvody vpředu a bez vířivých klapek v sání. Tahle motorizace je spolu s vrcholnou 335d označována za vůbec nejtrvanlivější způsob pohonu, který tuhle generaci trojky poháněl. Kombíková nádhera byla zakoupena v Olomouci v krásné LeMans Blau, v továrním M-paketu, s manuální převodovkou, těmi skvělými sportovními látkovými sedadly, které v ní mám nejraději a…   …jako náklaďák. Je to boží specifikace. Snad jen jednu věc bych prvnímu majiteli vytknul – v seznamu příplatkové výbavy zapomněl zaškrtnout držáky nápojů, takže v autě není ANI JEDEN! Doprdele práce!

Než se dostaneme k praktickým věcem, rád bych udělal malou odbočku ke stáří a nájezdu tohoto konkrétního kusu. Ono mě to dost možná doběhne, ale prosím – když je auto starší než řekněme 10 let, kašlete na něj. Jestli tachometr ukazuje 180 nebo 300 je ve výsledku skoro jedno. Modrému kombíku v den nákupu svítilo na počítadle cosi přes 347 tisíc, jeho jízdní projev bych se však nebál připodobnit k 9/10 pocitu z nového auta. Žádné vibrace nebo rozbředlý pocit při přejetí nerovností, řadící páka pohybující se v kulise bez vůle, sedačky neprosezené… Vlastně mi trochu spadla brada a přes množství drobných kosmetických vad exteriéru (ty ten nájezd a věk nezapřou) a cenu znatelně vyšší, než jsem měl v plánu akceptovat, jsem nakonec neměl jinou možnost, než zavřít hubu a peníze odevzdat… Jasný původ, zřejmě zcela bezbouračková historie a pravidelný doložený servis po celou historii auta se tady zkrátka projevily a tohle auto má daleko do obvyklé kategorie “vyjetá chudinka”, tak typické pro dieselové kombíky tohoto stáří.

Trvanlivost generace E90 si tímto dovoluji označit za velmi dobrou. BMW E90 je celkově vozidlem, které přesahuje nastolené pořádky. Při představení na konci roku 2004 pokračovalo v tehdy radikálním bangleovském designu, jenž nebyl moc po chuti tradičním příznivcům. O 20 let později však musím konstatovat, že čas si na něm docela vylámal svůj zub a linky karoserie přečkaly ty dvě dekády se ctí… až se člověk zdráhá uvěřit, že se dívá na tak staré auto. Jenže design není ta poslední věc, která překračuje dekády.

Abychom správně docenili 325d, musíme si vzít na pomoc dvě jiná BMW. 530d generace G30 a starou 330d E46. Když jsem na jaře řídil jednu 530d G30 a užíval si všeho, co tahle skvělá moderní limuzína nabízí, zažil jsem při přesednutí zpět do své 325d lehký šok. Co se týče způsobu a kvality jízdy, je ten starý ojetý kombík o dvě generace mladší G30 do značné míry podobný. Nechápejte mě zle – vůbec nechci ta dvě auta srovnávat (třeba akustický komfort nad 130 km/h je jedna z těch nejmarkantnějších věcí, ve které se auta nemohou rovnat), avšak vezmeme-li si jako protipól v hodnocení zmíněnou generaci E46, má E90 značně více z vlastností moderní, tiché a tuhé pětky, než zbožňované, ale poněkud plechové a dnes již jednoznačně zastaralé trojky. Vlastně bych konstatoval, že E90 je autem, které spojuje takový ten nenucený moderní způsob jízdy s jednoduchostí ovládání starých aut.

Interiér z roku 2008 je samozřejmě veskrze tlačítkový a tím velice intuitivní. A stísněný. Je opravdu vtipné, jak byla stará prémiová auta malá. Jenže mi tady vlastně všechno vyhovuje a nic nechybí. Ovladače si zachovaly svůj měkký prémiový chod, případně přesné cvaky mezi jednotlivými pozicemi. Obzvláště páčky pod volantem na mě dělají obrovský dojem, jak precizně a měkce jsou jejich pozice vymezeny i po 350 tisících kilometrech. Při popojíždění po parkovišti vás auto nešikanuje bimbáním nezapnutého bezpečnostního pásu, ale jen rozsvítí kontrolku. Tohle konkrétní BMW bohužel neobsahuje systém iDrive – faceliftová verze E90 už byla vybavena modernější verzí (CiC), která je skoro stejná jako v BMW F30 a i z dnešního pohledu vlastně funguje docela sympaticky. Konektor aux v kombinaci s držákem telefonu za 3 stovky ale ve výsledku poslouží pro streamování hudby z telefonu úplně stejně. A pak tu máme ta sedadla. Věděli jste, že striktně manuální varianta látkových sportsitze je usazena odhadem o 3 cm níže, než ta elektrická s pamětí? Na posez nemohu říci křivého slova. Strašně hezky se na to zvyká…

Pro další odstavec si potřebuji vypůjčit další BMW. Tentokrát 330i E90 před faceliftem od kamaráda Koubka. Při přímém přesednutí má člověk dojem, jako by ta auta snad ani nepatřila ke stejné modelové rodině. Zatímco 330i je sportovně laděná záležitost, která je lehká na volantu, pocitově trochu neposedná a dá se poskládat do zatáčky dvěma prsty, dieselový kombík na první dobrou nezapře, že mu nad přední nápravou leží půltunová pohonná jednotka a v kombinaci s aktivním řízením a lepším utlumením se mu vlastně tolik sportovat nechce. Působí spíš jako…  no…  jako ta 530d G30, což potvrzuje i kamarád Koubek slovy: “ ty jo, to řízení je fakt úplně umělé, ale celkově tvůj kombík působí jako kdyby to bylo o kus novější auto”. Abyste mě nechápali špatně - 325d E91 jezdí velice hezky a ani na moment nebudete mít pocit, že to je nějaká bezpohlavní záležitost bez zpětné vazby. Posílat ji bokem na zasněžené okresce byla slast. A všechny ovládací prvky působí “masitě”, s dobrou, řidičskou odezvou. Jen si prostě v zatáčce uvědomíte, že velice rychlou jízdu sice auto bez problému zvládá (krom u BMW tradičně slabých brzd – motoriazce 325d má sice velké kotouče, ale stále malé, jednopístkové třmeny), ale vy spíše chcete zvolit takové to samozřejmé tempo bez zbytečných extrémů, kdy s podporou nekonečné síly třílitrového dieselu jen tak proplouváte provozem.

A jsme u motoru. Jednotka M57D30TU2 by měla disponovat 145 kilowatty a 400 Nm. V případě mého auta to slovy předchozího majitele vypadá na variantu “ on to asi někdo softwarově otevřel na plnohodnotnou 330d”, což vyúsťuje v pravidelné reakce “ ty vole, to auto jede jak prase”. A mi nezbývá než souhlasně přikyvovat – jo, jede to jak prase. Třílitrové diesely to tak většinou mají :-) Vzhledem k poměrně razantnímu nástupu nad 1500 otáček však musím konstatovat, že by se k autu lépe hodil automat od ZF, který by zátah příjemně vyhladil. M57 ve variantě TU2 už má všechny pvky populárního dieselového čtyřboje, takže mě možná čekají nehezké věci. Ale uvidíme. Velmi potěšující je fakt, že tahle neúnavná strojovna umí jezdit dlouhodobě mezi 6,5 a 7 na sto. Neloudavý výlet někam do pustiny uprostřed Slovenska jsem nedávno zvládl za reálných 5,5. A to je s ohledem na předváděnou dynamiku a stupeň ojetosti prostě wow. Co už tak potěšující není je překvapivá vibrace řadící páky především na volnoběh – z dobových testů je ale jasné, že tahle vlastnost trápila i nová auta. No co už…

S autem jsme spolu zatím strávili půl roku a 10 tisíc kilometrů. Dostalo jedenkrát nový olej s filtrem a řeklo si o nové pružiny, čepy a tyčky řízení. To zatím nezní hrozně (v době dokončování článků zrovna bylo rozhodnuto o investici do nových ramen, stabilizátoru, hardy spojky a kříže na kardanu)… Ve vzduchu straší dvouhmota a spojka, které měly být u konce životnosti už za časů bývalého majitele, ale vypadá to, že při šetrném zacházení by ještě pár desítek tisíc kilometrů mohly vydržet. Jediné, co mě zatím trápí, je nějaká dopravní kletba – modrý kombík se již stihl účastnit tří drobných škodních událostí v pozici poškozeného… Tolik jsem nestihl za celý předchozí automobilový život. A abych na závěr zodpověděl na otázku z perexu – zatím to vypadá, že navzdory lehce vyšším cenám servisu, skýtá E90 všechno, co si staromilský boomer neochotný investovat příliš peněz do daily auta může přát. Prostě spojuje to dobré ze starého i moderního světa aut. A když jezdí, je skvělá. Nezbývá mi než doufat, že ta moje ještě nějakou dobu jezdit bude :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

David Střítežský
02. července 2024, 15:24
1

Modrej kombík s vrtulí... hnus, to bych fakt nechtěl!
PS: Vyměním držáky na pití za látkový sedačky. :D

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. července 2024, 07:49
1

Naučil jsem se nepít :D

StreetPro
04. července 2024, 11:19
0

Jestli jsem použil ty bizár držáky 2x? jednou jako emergency holder na navi-phone, než mi přišla magnetická lišta a podruhé jako místo, kam jsem tu lištu nalepil (aby zakryla loupající se měkčený plast) :-) Jinak Professional radio má BT, HF a USB... neumí teda streamovat hudbu, ale to řeší ten usb vstup (funguje spolehlivě do 8GB flash, nad je zmatené a přeskakuje různě tracky).

Vavris Vavrisovic
09. července 2024, 21:51
0

V knižečce mám, že mám radio professinal, na rádiu je, že to je profesiona, ale BT, USB ani HF to nemá...

Dooby
02. července 2024, 21:15
1

Ve světle tvého srovnání s pětkou G30 by mě zajímalo (jako bývalého majitele E92 335i) jak se E91 srovnává s trojkou G20. Na tu je slyšet vesměs chvála a nějaký modrý kombík by mě do budoucna lákal jako rodinné vozidlo stárnoucího petrolheada....možná třeba 330e (jezdila by dost po městě).

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. července 2024, 07:54
0

Bohužel nemůžu sloužit, v G20 jsem nikdy nejel (až na pár kilometrů v M4, což asi není relevantní). A to srovnání s G30 je třeba brát s rezervou - orpavdu má nastiňovat jen jakousi dojmovou nadčasovost z téhle ojetý hujdičky :-)

Jinak na 330e pějí chválu všichni v mém okolí a teď si ji objednal kolega jako služebáka, tak třeba nějaké dojmy nasaju...

sc
scadar
08. července 2024, 14:04
2

Před pár měsícema jsem nasál roční g21 320i. Na dálnici drží jako přibité, na okreskách nemohu moc soudit ale brzdou provozu rozhodně nebývám (kažopádně před bavorákem jsem měl A4 B9 v S-linu a bmw na mě na okreskách působí líp). Pak mám srovnání ještě s 5er G30 a kvalitativně to vidím dost podobně a jízdně je g21 lepší.

S příplatkovými akustickými skly je v něm i ve vysokých rychlostech ticho, auto bez nich bych nebral. Dvoulitr B48 není skoro slyšet, při prdlání po městě je to málem jak jezdit elektrikou. V otáčkách zní hezky, ale potichu. Pokud seš "stárnoucí" petrolhead tak doporučuju asi spíš nebrat M-podvozek, nebo si ho aspoň nejdřív pořádně vyzkoušet, a nebrat žádný obrovský kola. Mě je 32 a už teď mi přijde M-podvozek (na základních 18kách bez RFT) na pohodový rodinný ježdění dost tvrdej. :D

Btw, po nástupu G60 sletěly ceny ročních G30/31 skoro na úroveň ročních G20/21 jako mám já, takže pokud ti jde o místo, tam tam má imo G31 aktuálně lepší poměr cena výkon. Já pětku nechtěl, pač se mi nevejde do garáže a manželka by s takovou obludou nebyla ochotná jezdit...

ReVolte
31. července 2024, 14:35
0

G30 530d jsem seděl jen zběžně a tu další ve které je možnost si posedět je M, což nedává moc smysl porovnávat.
Jinak kamarád mi teď půjčil G21 340i a konečně je v tom prostor. Ergonomie a hluk paráda. Řízení je tupější, ale pořád je to auto co se dá cítit zadkem. Jen tedy ta tuhost je cítit na rozbitějších okreskách a není to tak plavné jak G30. Ohledně akustiky těžko říct, už kvůli motorizaci.

krab
02. července 2024, 23:46
0

No, dá se říct, že vlastně krásný auto, kór v týhle barvě. Několik E90 jsem půjčených měl a nejvíc si asi pamatuju na sedan 330xi , to jezdilo fakt moc příjemně. Motor 3.0 diesel jako 525d (E61) míval jednu dobu táta jako svoje daily a to jsem často taky řídil a i bez tuningu to mělo moc fajn zátah, newtonmetry tyhle motory prostě mají. Jestli něco na E90 a vůbec na generaci všech BMW té doby kritizuju, tak posilovač řízení, že je to prostě už elektrika a nevím, nejvíc se ten neduh projevil na mé dneska už ex Z4 Coupe, kde bylo všechno moc fajn, i podvozek po repasi fungoval moc dobře, ale řízení bylo vždycky v určitejch rychlostech a situacích takový nepřirozený. A bylo jedno jestli se elektronika přepnula do sport nebo ne.

Ale já jsem takovej ten klasickej nostalgik ... ani snad ne E46, ta mě přijde docela přehnaně glorifikovaná, ale generace E36, to je pro mě ta "trojka". Ale je fakt, že už je to celý někde dávno jinde .. Každopádně jak píšeš, tou nějakou nostalgickou optikou je i E90 pořád taková ta generace typický trojky.

Ostatně moje žena už vlastně čtvrtým rokem brázdí silnice v podobně starý X3 (E83) a to je auto, který stále žije, moc toho nechce a spolehlivě dojede kamkoli. Občas se teda musí trošku dolít olej, protože se ho ta troška postupně vycmrdá pod autem, ale tak jako starý BMW bez úniků oleje, ukažte mi ho :-D I když teda Z4 kupodivu měla všude celý motor krásně suchý, takže možná zázrak..

Já myslim dokud tyhle auta můžem používat a nikdo nás nenutí na ně platit extra daně, že to není "eko" tak si myslim, že budou jezdit a jezdit.

PS: tu výměnu věcí na podvozku včetně ramen, to bych doporučil, klidně jestli jsou fakt hodně ojetý i tlumiče, tak to vezmi s tím, dáš tam nějaký standartní Bilstein B4 například a bude to rozdíl, bude to jezdit zas daleko líp.

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. července 2024, 08:10
0

A mi ten elektrický posilovač v tomhle typu auta vůbec nevadí. Dokonce je v tomhle autě i aktivní řízení - servo s proměnnou ostrostí převodu, a ve výsledku mě nesere ani to. Vlastně už jsem dospěl do stádia, že mi to je možná i příjemnější, než aby mi to "zbytečně" tancovalo v ruce jako u preFL. Prostě tímhle se nejezdím bavit, ale používá se to na normální ježdění a delší přesuny.

525d E61 LCI si nakonec před týdnem pořídil zmíněný kamarád Koubek místo té 330i a jede to sice příjemně, ale ta moje 325d oproti tomu fakt tahá jak jeblá :D Orientačním měřením to má o chlup lepší zrychlení, než má mít papírově 330d. Jinak jsem byl překvapen, že je ta E61 trochu tvrdší (asi skrz vyšší užitečnou hmotnost a hmotnost na kouli), ale taky moc krásný pokojíček.

Na E36 se shodnem - taky mi dycky přišla přímější a zážitkovější než E46. U E90 ale žádnou nostalgickou optiku nevidím - to spojení starého a nového světa jsem fakt myslel čistě vlastnostmi auta - že E90 LCI má už nízké jízdní odpory, a takovou tu nenucenost ovládání, ale pořád fyzická tlačítka, žádné otravování asistenty a pocit že řídíš auto a ne spotřebič :-)

Jinak podvozek už je hotový. Jsem teď s projevem auta spokojený jak želva (ťuk ťuk), tlumiče jsou zánovní od předchozího majitele

David Střítežský
03. července 2024, 08:39
0

Tak, preFL a posilovač ještě hydraulickej v souladu s přírodou!
Jako bonus by ještě první ročníky měly mít i klasicky převod v diferenciálu na šroubech jak E46 (zatím nevím s jistotou), takže instalace samosvoru bude levnější a jednodušší ... ještě, že mě to nemusí zajímat, protože to je daily a na prasení už mám věcí dostatek :D

af
afro-r1
03. července 2024, 09:48
0

Me z E46 nikdy neunikalo nic. A na dlazbe v garazi bych si toho urcite vsiml.

Dooby
03. července 2024, 16:27
1

K těm posilovačům řízení- není to tak jednoduché preFL/LCI jakože hydraulika/elektrika. Já měl 335i LCI a posilovač byl hydraulický. Přesto je elektrický řízení v Giulii prostě lepší- strmější, přesnější... s tím "citem"- nějak mi to nepřijde zásadní rozdíl.

Vavris Vavrisovic
09. července 2024, 21:52
0

David, tohle má velký diff, takže se tam dá dát jen nějaká drahé pičovina, takže se tam nebdue dávat nic :D

Mechanik
03. července 2024, 08:47
0

Zní to dobře, tak hlavně ať to vydrží a dělá radost.
Mám dvě E46, sedan a coupe. Nepřijde mi stísněné, vlezem se úplně v pohodě. Oproti E36 není tak bezprostřední ale z hlediska bezpečnosti a denního použití je to úplně jinde. Pro mě je to krásné auto které navíc plní vše co potřebuji. Novější už mi přijde bachratý a v technice jsou věci které nechci.
Každý jsme jiný a tak je to dobře.

reagovat
Vavris Vavrisovic
09. července 2024, 21:53
0

Je to tak :-)

st
stirling
02. října 2024, 15:20
0

Ja som mal obe ale e90 mi prislo lepsie auto,vacsie pohodlnejsie a urcite rychlejsie. Ale fakt je ze zvonka vznutra mi E46 prisla krajsia, aj lepsi intros. Mam 197 cm ,predtym civic coupe a 145 Alfa ale bavo asi bolo najmensie vznutra.

Vr
Vrooom
04. července 2024, 09:49
0

Tahle 3er vypadá pořád dobře :-) a ty provozní náklady se zdají taky fajn. Jsem se musel ze zvědavosti kouknul na nabídku a zjistil jsem, že najít něco v zajímavé specifikaci je dost těžké. To ta tvoje je skoro dream. (manual, rwd a sport sedačky). Navíc ty látkový drží líp než kožený.

reagovat
StreetPro
04. července 2024, 11:24
0

Tak je dobré si uvědomit, že ten předchozí majitel jen netankoval naftu, aby to auto udržel v top stavu... po 200tis km je každé Bmw zespod řádně impregnované, veškeré chladící komponenty umřelé nebo před výměnou, ramena, brzdy, vstřiky, elektronické díly a mohl bych pokračovat... jako koupit si tohle s obligátníma 175tis km na tacho = pustit min kilo do prvotního servisu...

Vr
Vrooom
08. července 2024, 08:51
0

To beru jako samozřejmost, ale přijde mi pozitivní že se to i s těma km dá udržovat tuhý.

StreetPro
08. července 2024, 09:24
0

Jen můj subjektivní vjem -asi to dělá nastavení podvozku vůči váze auta s dieselem... často mi přišlo, že stejný model v ropě měl tužší feeling oproti benzínu, při bezprostředním přesednutí... větší váha, tužší pružiny, silnější stabilizátory...?

Vavris Vavrisovic
09. července 2024, 21:54
0

Jo, přijde mi to tužší. Hádám, že to bude mít co dočinění s užitečným zatížením a koulí :-)

Vroooom: ale jakože fakt prvotřídně tuhý :-)

VK
VK
04. července 2024, 15:30
-5

Až na ten manuál pěkné.

reagovat
esmo
12. července 2024, 06:32
0

To ti vlastně docela dost závidím, už kolikrátj sem si říkal, že bych zkusil sehnat nějakou E91 335i jako druhé auto, ale ty ceny jsou pro mě tak nesmyslné za tak starou věc, že jsem se do toho nikdy nepustil. Na druhou stranu, chápu, že si to majitelé tak cení.
Vždycky se po E91 v M Paketu ohlídnu, je jich jak šafránu ... srdcový auto :-)

reagovat
Vr
Vrooom
12. července 2024, 19:13
0

Kolik to stoji? Myslel jsem ze tak 3-4 kila? To mi zas tak hrozny neprijde na svizny R6 auto.

esmo
13. července 2024, 10:54
0

Hezký, vybavený kusy spíš v tom rozmezí 400-500 a to mně osobně přijde moc, za 16 let starý auto, který jede jak sviňa, suprově se mi řídí, ale nedokážu si to stejně obhájit … :D

Vavris Vavrisovic
13. července 2024, 17:10
0

No... upřímně... já nikdy neskřípal při kupování auta zubama tak moc, jako v tomto případě. Ani nechci psát, kolik to stálo... ale minimálně o 30% víc, než by mi za daný rok a nájezd přišlo u auta adekvátní. Bohužel situace už byla zoufalá a neměl jsem morál na další měsíc hledání rozumného auta mezi vyjetými hnoji...

Zdeny
17. července 2024, 22:19
1

Našel jsem si v tom celou moji recenzi v jedné větě mé e91 35i. Je to strašně dobrý, když to zrovna funguje ! :D tak držím palce ať to funguje co nejvíc :)

reagovat
Ic
Iceman
02. října 2024, 10:12
1

Hezky daily. Pred rokem jsem poridil neco podobnyho, 330xd v m-paketu, od kamarada. Nebyl uplne top, zakarbonovane sani, ale cena byla akceptovatelna. Je to paradni svezeni. Nelituji. Bohuzel i pri peci co od mne dostava je to sazka do loterie. Uz to holt neni starej bavorak, mel jsem X5 e53 4.4, zlaty auto, jen olej a bezny spotrebak 🤣

reagovat