načítám data...

BMW 530d xDrive Touring: Lamač předsudků

Předsudek zpravidla vychází z neoprávněného zobecnění a zjednodušení zkušenosti. Zajímá vás, jak takový předsudek změnit? Jednoduše... Terapií šokem.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Představte si ten bezmocný pocit, když máte v kalendáři zabookované testovací auto, těšíte se na svezení v něčem novém a na to, jak zaplujete do neprosezených sedaček a nasajete vůni zbrusu nového Citroenu, jenže během chvíle je všechno jinak. Z Citroenu C3 se stalo BMW 530d Touring. Sním, či bdím? Protože na ten Citroen, na ten jsem se fakt těšil…

Naposledy jsem měl tu čest usednout do nového BMW na okruhu ve Vysokém Mýtě. Potrhlé BMW 340i, kterému bylo úplně jedno, na kterou stranu točíte volantem, stejně se tam dralo dveřmi napřed. Z auta jsem vystupoval naprosto uchvácen. Bylo to enormně funkční, čitelné a zábavné. Když jsem se dozvěděl, že na cestu z Prahy do Zlína osedlám BMW namísto Citroenu, začal jsem se na tu dálnici dokonce těšit! Vždyť pro tohle bylo BMW páté řady vymyšleno. Naložit děti, manželku, lyže, psa, obývák, kytky, sporák a hurá na hory do Himalájí. Věřte, že vám bude jedno, jakou vzdálenost v tomhle autě ujedete. Každá cesta bude slastnou odměnou za vaše peníze.

Cestou po dálnici jsem začal uvažovat o tom, jak auto, ve kterém cestujete, působí na vás, vaše vystupování a psychiku. Jakmile jsem navštívil první ‚mekdrajf‘ na dálnici, nechal jsem slečně v okýnku tučné spropitné. Sedím přece v drahém autě. Byl jsem ten mladý kluk, který si od otce půjčí ‚Bávo‘, machruje před holkou a dokonce mávne rukou nad vráceným přebytkem z platby stravenkami. Ve finále možná tou otázkou není, jak drahé auto působí na vás, ale spíš jak působí na vaše okolí. Jeden den se vytočíte na benzínce v Roveru, který sám sebe vidí spíš na magnetu než na cestě, a druhý den se na stejném místě zjevíte v autě, které má stejnou hodnotu jako Baťův půldomek ve Zlíně. Jo, a ještě si z toho jako latentní frajírek vylezete v papučích a teplácích, abyste si koupili Colu. No netrefil by vás za tou kasou šlak?

Pravdou však je, že jsem si za volantem tohoto ‚autoborce‘ připadal naprosto skvostně. A jak by taky ne? Po nasednutí vás auto překvapí vším, co měl Michael Knight k dispozici ve svém KITTovi. Možná i něčím víc. Rozhodně tam totiž neměl bezdrátovou nabíječku na smartphone. Při psaní článku zpětně přemýšlím nad tím, co všechno mělo auto za vymoženosti a jestli jsem se je vůbec snažil dostatečně využít.

Díky naprosto intuitivnímu infotainmentu není problém po chvíli cviku přepnout za jízdy barvu ambientního osvětlení nebo si zvolit jinou vůni v interiéru. Nevím, jestli je důležité v tomto testu popisovat, že adaptivní tempomat funguje všude – ve městě, na semaforu, na parkovišti obchodního centra, v lese, no zkrátka všude tam, kde si vzpomenete.

Ale co je naopak potřeba vyzdvihnout až do nebes? Sedačky a polohu sezení v autě. Pokud pominu fakt, že je možné si nastavit na sedadle úplně všechno, že je vyhřívané a větrané, tak se tváří prakticky jako každé lepší sedadlo. Ale nechat si masírovat po celou dobu cesty záda? V těch chvílích jsem byl pevně přesvědčen o tom, že za tohle auto obětuju ledvinu. Možná všechny tři.

Na druhou stranu stále pociťuji, že pár systémů v autě nebylo dotažených tak, jak bych si představoval. Ve chvíli, kdy jsem se pokusil na dálnici přejet z jednoho pruhu do druhého a opomněl jsem užít signalizace o změně směru jízdy, autu se to hodně nelíbilo. Dokonce natolik, že značně zpomalilo, a aby mě v tom vymáchalo úplně, ještě cuklo volantem nazpět. Smysl je jasný, člověk usne, tak mu zachráním život, jenomže po cestě zpět do Prahy začalo hustě sněžit a dálnice byla zatraceně namrzlá. Věřte mi nebo ne, ale díky téhle ‚fíčuře‘ nebylo daleko od spoluúčasti v hodnotě nové Fabie. Hnědý interiér byl pak dobrou volbou. Druhou z rozporuplných vychytávek je ovládání rádia gesty. Na první pohled super vychytávka, a dokonce i funkční. Jenže po pár pokusech zjistíte, že to jde rychleji ztlumit na volantu nebo knoflíkem. Škoda…

Oproti předchozí generaci páté řady se změnilo mnohé. Zejména vzhled, který se konečně navrátil tam, kam patří. Pokud bych měl charakter nové pětky k někomu připodobnit – to, jak vypadá, jak se tváří a jak jezdí –, musel by to být jednoznačně letec. Přesně střižený elegán v kožené bundě, který na oko působí jako gentleman, ale uvnitř je to vycepovaný voják. V Mnichově se oproti generaci F11 pustili do radikální odtučňovací kůry, a proto dostala generace G31 hliníkovou kapotu, střechu, víko kufru a dveře. V kombinaci s třílitrovým přeplňovaným šestiválcem se dostanete na 100 km/h během 5,4 s.

Moment… Asi jste mi právě nerozuměli dostatečně dobře. Bezmála pět metrů délky, více než tisíc šest set kilogramů a z 0 na 100 se to dostane pod 5,5 sekundy? Poprvé se mi z návalu kroutícího momentu skoro odlepily rohovky od oční bulvy a musím přiznat, že je to snad první auto, které dokáže z místa závodit s trolejbusem. Abyste nebyli ochuzeni a dokázali si to představit naprosto živě, pokud je mírně vlhká vozovka, tak se od semaforu dá bez větších potíží odjet bez adheze. Ovšem bez adheze na všech čtyřech kolech a skoro až k dalšímu semaforu. Úsměv na tváři vám ale ztuhne hned ve chvíli, kdy se podíváte na ukazatel spotřeby. Víc než devět litrů na sto kilometrů tam totiž prostě nebude a na dálnici to dokonce nebude ani více než sedm. Abych byl přesný, samozřejmě že se lze k vyšším cifrám dostat, ale to se ručička tachometru musí dostat velmi daleko za 200 km/h.

Jenže co se stane, když se vydáme z dálničních a městských cest do méně hostinného prostředí? Co když se najednou ocitnete v temné deštivé noci na úzké okresce, která je přes den sužována těžbou dřeva? Přijde další překvapení. Díky dvojitým lichoběžníkům na přední nápravě a vzduchovému odpružení vzadu jsem vůbec nedovedl vstřebat, co se dělo, protože v kombinaci s velkými brzdami a nesmyslným krouťákem se z ‚autoborce‘ vmžiku stala okresková bestie. Byla přesná jako břitva, jak na brzdách, tak při zatáčení a v případě potřeby ze zatáčky upalovala tak rychle, že by mi sotva stačil Mitsubishi Lancer Evo starší generace (zrychlení 0-100 km/h za 5,3 s a váha 1490 kg). Je však nutné dodat, že váha a velikost je neoblomná a kvůli tomu má i BMW páté řady své hranice.

Verdikt

Věřím, že si po přečtení předchozích odstavců někteří z vás klepou na čelo. A musím s vámi jen souhlasit, protože existuje mnoho aut se stejnou váhou a rozměry, které dokážou prakticky totéž, a ještě s větší parádou. Abych se přiznal, nikdy jsem nechoval velkou lásku k luxusním vozům. Jak už jistě všichni víte, pocházím z podhůří valašských kotárů a byl jsem odkojen pohledem na závodní auta. Jak to nedělá hluk a u řízení se nezpotíte, tak to není pro mě. Netoužím ani po autě, které se nepokazí, protože dlouhé vzdálenosti raději jezdím vlakem. Konec konců mi k ukojení vášně na obslužné zemědělské komunikaci stačí i auto za pár tisíc korun. Nicméně, všechno má svůj vývoj a definitivním milníkem ve smýšlení o luxusu se stalo právě BMW 530xd. Ne snad, že bych nikdy neseděl v drahém voze, ale BMW dokázalo všechny vjemy prezentovat tak přátelským a známým stylem, že jsem byl nucen mu propadnout. A propadl jsem mu velmi rád. Kdy můžu znova?

Technické údaje 

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2 993 cm3
Výkon: 265 koní (195 kW) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 620 Nm ve 1 750 – 2 500 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1 735 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,4 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená) 6,8 l/100 km 
Cena (s danou motorizací a xDrive): 1 671 800 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
John Galt
18. ledna 2018, 10:31
0

Hezký test, ale do titulku i do textu by chtělo doplnit, že se jedná o BMW 530xd Touring. Jak BMW označuje karoserii kombi. Takto jsem to, že se jedná o test kombi poznal až ze čtvrté fotky.

reagovat
Radek Chlud
18. ledna 2018, 10:33
0

Díky, upravím.

wdave_t
18. ledna 2018, 11:42
0

"Hnědý interiér byl pak dobrou volbou." :D

reagovat
Jimi
18. ledna 2018, 12:14
3

Od auta, co má reálnou cenovku daleko přes 2 míče, se to hýčkání očekává i když ty pozlátka a kecání do řízení opravdu nemusím (hnědá je dobrá). Mrzí mě akorát ten způsob označování, kde při stejné číslovce je benzín ve značné nevýhodě ne jenom počtem válců...

reagovat
Anorex
18. ledna 2018, 12:26
0

Ta barva laku je absolutně skvostná!

reagovat
beastar
18. ledna 2018, 15:13
0

Barva dobrá, kola dobrý, interiér dobrej. Prostě ideální dročka, jen ta cena, ta cena :D Za 1,6 i konkurence umí ukázat jak na to.

M P
18. ledna 2018, 15:19
0

Testovali jsme nedávno XF Sportbrake, a ten byl snad ještě o něco málo dražší. Minimálně co do interiéru jsou tam patrné velké rozdíly. Otázka je, kterou konkurenci teď máš na mysli.

krab
18. ledna 2018, 15:22
0

On asi myslí Bugatti Chiron :-D , zapoměl, že 1.6 je v kč ne v Eurech ... to ti majtelé Pagani často dělají he he

Radek Chlud
18. ledna 2018, 20:49
0

Cena testovaného modelu byla vsak jeste o 800 dal.

Ju
Junior
18. ledna 2018, 20:58
0

Klid, když se kupuje auto, BMW umí i 20%. V záplavě fleetových 520d s nulou výbavou (reprezentativní vozidlo i pro soukromé účely) bude pro dealera pětka za ceníkových 2,5 takovej kšet, že se hodně posnaží :)

beastar
18. ledna 2018, 22:15
0

To je vlastně v korunách. Tak sorry. My už jedem jenom euro, bitcoin a petrodollary od vrahů z vólštrýtu. Jináč jak píše Junior v návaznosti na kolegu Chluda. Je to za dvojec a něco, ale dealer by to jistě vyřešil ve prospěch všech. Takovej J.B v Inveltu by nám tady o cenotvorbě v bíemdabljů mohl napsat celej 400 strankovej blog.

Ju
Junior
18. ledna 2018, 20:56
0

Je to potahovej sedan. Tečka. BMW už ne. Měl jsem na chvilku 52dd a vlhkej jsem z toho fakt nebyl.

Včera jsem se bavil s majitelem 535d F10, už má za sebou testovačku Gčka 540d a jeho názor je takový, že jak bylo Fko rozpláclé a moc Audi oproti Ečku, tak G je ještě horší.

Fňuk fňuk :/

reagovat
speedfred
21. ledna 2018, 23:09
0

Ja zase počúvam názory že G30 znova jazdia tak ako majú jazdiť.

Ju
Junior
23. ledna 2018, 18:51
0

Otázka je, jak mají jezdit. Pokud jako dálniční polykač a flexin v korporátních garážích, tak 10/10.
Ale přiznávám, že jsem měl dost socku a špatný motor. Uvidíme, zda se v okolí vyskytne 540i :)

reno01
24. listopadu 2018, 10:51
0

540i mi tezce nesedla. Tichy jako limuzina - ok, ale chtelo by to i nejaky emoce kdyz uz benzin. A to je problem. Nejvic je slyset po nastartovani a pak jen kdyz to honis. Ale ve vysokych otackach zni jak nasranej vysavac, pry to zpusobuje filtr pevnych castic. Za mne emoce spatny. Nebyl jsem schopen jezdit po 12,5 litru (mesto, dalnice), to by az tak nebolelo, ale s kombikem pro rodinu dojezd 500 km mi prijde otravny. Co byl al nejvetsi problem tak je razeni. Je samozrejme baworakove dobry (aktualne superb s dsg je po 3 letech nocni mura), ale cuka to, pri zrychleni bezne podradi o 3 kvalty a kopne ikdyz nechci. Jedu pianko na D1 a jen chcu svizneji predjet... Cely jsem si to uvedomil proto, ze jsem pred 540i testoval 530D. Je mnohem lip sladena prevodovka a motor, u kombika pro familii roshodne lepsi volba, dojezd v pohode 700-800 km. Nedivim se, ze Clarkson presne tento model vychvalil do nebe. A ikdyz to doladuji a podvadi s aktivnim zvukem, diesel zni v nizkych a strednich otackah lip. Fakt doporucuju srovnat tyto 2 motory co nejlepe hned po sobe. Takze objednan diesel a to jsem chtel benzin (po predchozi M3 E92)... Chjo.

Jinak 40i v 3 nebo 4 rade je pecka motor. Emoce, zvuk, parada. Je tam jinak naladen. Do te 5ky tak maximalne ve vybave luxury pro duchodce, ktery to nehoni mi smysl dava.

reno01
24. listopadu 2018, 10:57
0

Jdou nejak editovat komenty na mobilu? Mam tam preklepy a chyby, omg... Sry borci, ale myslenku jsem snad predal :-)

Zajda
18. ledna 2018, 23:13
0

Mpaketové výfuky jsou teda dost nevzhledné a laciné, nemluvě o nedifuzoru kolem nich. Barva je naopak krásná. O jaký odstín jde?

reagovat
Radek Chlud
18. ledna 2018, 23:33
0

"Mediterranean Blue" je barva. Krásná je, bohužel mě velmi překvapila krupice na laku. Na jednom detailu v galerii to jde dost vidět.

Anorex
19. ledna 2018, 08:17
0

S kvalitou laku v dnešní době bojuje kde kdo. Pomerančovou kůru lze dneska vysledovat docela často napříč všemi výrobci. Holt změny typu barev a ředidel na popud ekologie musí být někde vidět...

VK
VK
19. ledna 2018, 10:42
0

Tak bavorácké třílitrové diesely jsou už přinejmenším od Banglovy generace jednoduše dobré motory a není žádného objektivního důvodu, proč je nechtít. Tedy pakliže nedojde k nějakým plošným zákazům vjezdu s dieselem a podobně.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem