načítám data...

Bazarový snílek: Mazda RX-8

Motor vytáčející se k 10 tisícům, ojedinělá koncepce a nízká cena činí z poslední ‚wankelovské‘ Mazdy lákavou kořist. Řidičské zážitky si však musíte zasloužit pečlivým servisem, zvláštním zacházením a občas i nemalou investicí.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Začátkem ledna jsme vám v bazarovém snílkovi ukázali vůbec první Mazdu s Wankelovým motorem. Vzhledem k tomu, že se blíží konec ledna, bylo by hezké kruh uzavřít a najít také (zatím) poslední Mazdu osazenou rotačním zázrakem, co říkáte? Ano, mám na mysli model RX-8. Okolo tohoto auta kolují někdy až neuvěřitelné mýty a pověry. Pojďme se podívat, co je na povídačkách pravdy a jestli má o koupi ojeté RX-8 vůbec smysl uvažovat. 

Věřili byste, že to je už dlouhých 13 let, co tahle kráska spatřila světlo světa? Mám pocit, jako by to bylo včera.  Spousta lidí tvrdí, že konzervativní design lépe odolává zubu času. Jestli je to pravda, RX-8 je onou pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo. Vnější vzhled osmičky je velmi extravagantní a přitom, podle mého názoru, nezestárnul ani o den. Pořád budí zaslouženou pozornost, kdekoli se objeví. Její tvary jsou krásně politicky nekorektní. Doširoka vytažené blatníky a pohled dravce, číhajícího na kořist. Agresivita z ní sálá na všechny strany. Přesto si zachovává jistou dávku šibalského úsměvu. Je to takový veselý drsňák. Musím přiznat, že pokaždé, když ji spatřím ve zpětném zrcátku, podvědomě se klidím z cesty. Vytváří dojem, že jí patří celá silnice. Také pohled zezadu je působivý. Mohutné koncovky výfuku vzbuzují oprávněný respekt, kulatý zadeček pak doslova svádí k pohlazení. Co jsme si to říkali o pornu? Ne, už mlčím. Čiré zadní lampy obvykle působí na autech jako nejlacinější tuzing. Tady to však z nějakého neznámého důvodu funguje. Za vnější vizáž si zaslouží RX-8 jednoznačně palec nahoru. 

Škoda že se designéři víc nevyřádili i v interiéru. Ten působí jednodušším dojmem a myslím, že trocha kreativity by mu jen pomohla. Přehledné budíky ukazují všechny důležité informace. Dominantou je velký otáčkoměr, končící číslovkou 10. To se jen tak nevidí. Celková architektura interiéru neutají datum narození. Nečekejte nejmodernější technologické vychytávky, vrcholem je výklopná navigace, která je ale kvůli nepovedeným mapovým podkladů prakticky nepoužitelná. Jednořádkový červený displej by v dnešní době také neobstál. Překvapí absence takové základní věci, jakou je palubní počítač (aspoň jste ušetřeni pohledu na průměrnou spotřebu). Sedačky tvarem připomínají tvarem závodní skořepiny, ale zasloužily by si výraznější profil. Při ostřejší jízdě neposkytují dostatečnou oporu. Disciplínou, ve které Mazda boduje, je kupodivu vnitřní prostor. Na první pohled stísněný interiér je ve skutečnosti poměrně objemný, a to i navzdory širokému středovému tunelu. Dokonce i na zadních sedačkách je místa opravdu dostatek. Ač na to možná nevypadá, RX-8 je plnohodnotný čtyřmístný vůz, nastupování na zadní sedačky přitom velmi ulehčují ,sebevražedné’ dveře. Jako rodinný sporťák poslouží ,eriksosma' skvěle.  

Mazdy s rotačním motorem byly vždy pověstné úžasnými jízdními vlastnostmi a RX-8 je hrdým pokračovatelem téhle tradice. Podvozek disponuje brilantním nastavením, takže na okresce vám nevyhnutelně vykouzlí rohlík od ucha k uchu. Je až s podivem, co všechno si tahle hirošimská princezna nechá líbit. Ať už jste příznivcem čisté stopy, nebo milovníkem rozevláté zádi, tohle auto zvládne všechno. Zásluhu na tom jistě má také ideální rozložení hmotnosti 50:50. Víte, co je ale vůbec nejlepší? Pokud nemáte zrovna chuť či náladu na sportovní hrátky, RX-8 funguje dobře i jako nástroj každodenní potřeby. Podvozek není přehnaně tvrdý, naopak dokáže být kouzelně poddajný i na rozbitých městských ulicích. Tohle se opravdu povedlo.
Radost vám bude dělat i motor. Wankel je jako bájný Fénix povstávající z popela. Pokaždé když se zdálo, že jeho dny jsou sečteny, Mazda dokázala napnout všechny síly a vyladit jej tak, aby opět vyhověl všem předpisům. Autíčkářům asi netřeba osvětlovat principy fungovaní rotačního motoru. Takže jen v krátkosti, co vás čeká v případě RX-8. Poslední verze Wankelu se zbavila turbodmychadel a nabízí až 231 koní. Má dvě komory o skromném objemu 654 kubických centimetrů. Točivý moment s hodnotou 210Nm určitě netrhá rekordy. Suchá čísla ovšem ani zdaleka nedokážou popsat, jak se s RX-8 jezdí. Tam, kde většina obyčejných aut končí, Mazda začíná. Do nějakých 5 000 otáček ani nemáte pocit, že sedíte ve sportovním autě. Uvnitř je ticho a motor nemá moc velkou sílu. Po překročení této hranice se však charakter kompletně změní, Rex zahodí masku beránka a ukáže svou pravou tvář Tyranosaura. Ručička otáčkoměru dokáže atakovat přímo nebeské výšiny. Deset tisíc otáček je hodnota obvykle vyhrazená lepším motorkám. Ale pokud nemáte jednostopé povozy z nějakého důvodu rádi, je právě RX-8 jednou z mála možností, jak si podobné pocity vychutnat v autě. A ten ZVUK! Těžko se popisuje, takže doporučím poslech na vlastní uši. Myslím, že tohle by vás mohlo bavit hodně dlouho. 

Zatím se RX-8 jeví jako velmi doporučeníhodný vůz. Ale… Každý má své stinné stránky a bohužel ani tahle Mazda není výjimkou. Pravděpodobně již tušíte, že narážím na velmi pochybnou spolehlivost, která tomuhle netradičnímu stroji kazí reputaci. Malou útěchou budiž fakt, že po stránce elektroniky nemívá zásadní potíže. Ty se týkají výhradně pohonného ústrojí. Málokterá RX-8 zvládne sloužit více než 100 tisíc kilometrů (byť jsou známy i případy, kdy auto přežilo bez problémů 200 tisíc). Za většinu problémů mohou nevědomí nebo nezodpovědní majitelé, kteří netuší jak se k Wankelu chovat. Motor je extrémně háklivý na krátké popojíždění po městě, vytáčení za studena a podobné libůstky. Z dlouhodobého hlediska nesvědčí RX-8 ani provoz v nízkých otáčkách. Musíte ji prostě točit, točit a točit. Generálka motoru si vyžádá nemalý finanční obnos, obvykle 30 tisíc a víc, v závislosti na rozsahu opravy. Zanedbatelnou položkou nejsou ani běžné provozní náklady. S jednou RX-8 jsem pár set kilometrů najezdil, takže jistou představu mám. Ulicemi velkoměsta jsem se pohyboval s průměrnou spotřebou 15l, ale nebyl problém atakovat ani dvacetilitrovou hranici. Mimo město se to dá stlačit někam k deseti litrům. Auto rádo konzumuje i olej, tudíž je potřeba počítat s častou kontrolou této mazlavé komodity. Na druhou stranu i u nás existují dostupné servisy zabývající se přímo Wankelem. Své práci skutečně rozumí, takže dokáží vyřešit praktický jakýkoli problém, který vás potká. Jen se musíte připravit, že to bude něco stát. Wankel není nejlevnější hračka. 

Obvykle bývám alergický na kecy PR oddělení a odvážná prohlášení ve stylu „stvořili jsme novou automobilovou třídu“. V případě RX-8 je to ovšem pravda. Těžko se hledá přímý konkurent, jedná se o výjimečný vůz. Kvůli nevalné pověsti je navíc v dnešní době osmička opravdu dostupné auto. Jen se musíte psychicky připravit, že provozní náklady nejsou z nejnižších. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

piwel
29. ledna 2016, 09:58
0

Když sečtu pořizovací cenu + nějaký "vstupní" servis tak to pořád vychází na slušné peníze. Zábavnou zadokolku s výkonem aspoň přes 170 koní člověk prostě nenajde. Pokud teda dodržujeme i stáří, takže auta mladší roku 2003, výkon víc než 125kw a cena do 200.000,-Kč (palivo samozřejmě benzin). No a je tam pár BMW (Z4, 3 coupe a cabrio), jedno zbloudilé 350Z, kadící psi (teda Crossfire) jinak nic...takže strachy stranou, kupujte RX8 :) Pořád to vyjde levněji než "konkurence"

reagovat
Vavris Vavrisovic
29. ledna 2016, 10:52
0

Průser je, že do TCO se ti začnou velmi míchat i ty provozní náklady. A auto se spotřebou 14 litrů benzínu + 0,5 litru oleje ti ten cenový rozdíl rychle smaže.

piwel
29. ledna 2016, 11:31
0

to je fakt, na to jsem nepomyslel, ale auto se srovnatelným výkonem bude aspoň 6ti hrnek, takže ve spotřebě tam moc velký rozdíl nebude. 350Z taky jezdí ve velkém rozmezí 12-20 litrů. Jen se nebude muset každých 100 000km dělat GO :D (otázkou je, za jak dlouho člověk s takovým autem ujede 100 000km - mě by to trvalo 7-10 let). Každopádně jde o technologicky i designově velice zajímavé auto.

Adam
29. ledna 2016, 19:32
0

Podle mě je nejlepšim konkurentem 330Ci E46. Což je sice R6, ale za 15 jedeš jenom dyž za to vemeš. Jinak se dá dostat i na 8l

Woyta
31. ledna 2016, 06:00
0

1l oleje na 1000km kdyz uz. Coz jsou asi 3-4 tankovani. Nedolejes, zadres a kupujes novej motor.
Jinak bezna spotreba je 13l pri jizde dle predpisu. 12l pri sviznejsi jizde. :D

Jindřich
29. ledna 2016, 10:25
0

Určitě bych se v tom rád svezl ale když Wankela, tak RX-7
Měli by jste otestovat nějaký pěkný FDčko, ať mě to konečně nakopne a donutí si ho koupit :D

reagovat
M P
29. ledna 2016, 10:37
0

Dan o jedne kdysi uz psal:) http://www.autickar.cz/clanek/za-volantem-mazda-rx-7-fd/ Ale jak me RX8 nikdy nelakala, RX7 bych rad zkusil taky...

Jindřich
29. ledna 2016, 16:02
0

Jsem kokot. Jsem pod ten článek dokonce i přispíval :D
To znamená, že je třeba udělat ještě jeden větší test. A nebo že bych měl dodržet slovo a jít nejakou shánět :D

Sk
Sklenka
29. ledna 2016, 10:59
0

Je mi jasný, že Wanklisti mě budou chtít pověsit za ohambí do průvanu, dokázal by ale někdo zhruba odhadnout cenu nejběžnějších SWAPů právě do RX8? Taková řadová šestka od BMW by přece (vynechám-li změnu rozložení váhy auta) mohla být dokonalá daily kombinace....

reagovat
M P
29. ledna 2016, 11:03
0

Ta je moc těžká, pokud není hliníková. Ale taková LS v8:)

JLK
29. ledna 2016, 11:07
0

Proc se s tim sr*t kdyz muzes tu radovou sestku mit "zadarmo" primo v BMW?

piwel
29. ledna 2016, 11:37
0

cpe se tam kde co. Motory z Nissanů, Corvette, S2000, Supry, atd... Každý podle chuti, takže i ta bavorská šestka by tam šla vecpat
JLK : protože BMW si může koupit kdekdo, ale mít Mazdu s motorem z BMW, to jen tak někdo nemá :D

JLK
29. ledna 2016, 12:22
0

Tak ono zas i tu obycejnou Mazdu s wankelem skoro nikdo nema =D

BobAsh
29. ledna 2016, 14:24
0

Jak píše Matěj, motory od BMW jsou těžký. Řešení je buďto čtyřválec, což je nuda, nebo Chevy LSx, což je správná volba.

JLK
29. ledna 2016, 14:40
0

Co treba ctyrvalec od subaru?

Ma
Marťas
12. února 2016, 01:17
0

Boxer od subaru se nevejde mezi nosníky v MX-5. Je širší o cca 100mm, takže bych hádal že do RX-8 RX-7 taky nevejde. Ale takový Busso 3,2 z GTA by mohlo. Akorát bude nejspíš těžší jak ta OHV V8...

AD
ADix
29. ledna 2016, 11:26
0

Nač kupovat v ČR za stapáďo, když v UK se daj s KO motorem sehnat od 500liber :D Samozřejmě chápu že s tím chcete do ČR dojet p osvých tak 1000 liber už je částka za funkční model kolem roku 2004 ;-)

reagovat
piwel
29. ledna 2016, 11:33
0

poláci to hojně dováží a pak likvidují na hobby závodech :) co s RHD v kontinentální Evropě že? :D

Nedy
29. ledna 2016, 11:51
0

Tohle auto mi nedá spát už dlouho. Tak cca rok a půl zpět jsem byl nalomen, že ho fakt koupím, ale neměl jsem v tu chvíli dost volných peněz. Pak jsem přišel trochu k rozumu...

Takže sakra nemůže mě někdo přesvědčit, že auto zvládne i denní používání s ježděním po městě? Slibuju, že byste si pak minimálně přečetli test. :-)))

ADix: To jsi neměl ani říkat!!!

reagovat
Viola Procházková
29. ledna 2016, 12:11
0

Po GO za 120? Do toho jdi!

Nedy
29. ledna 2016, 12:14
0

No praaaaavě. A nejhorší na tom je, že jsem tam autem fakt za chvíli...
Achjo... Asi půjdu chvíli opravovat ty auta, co mám, abych se z toho dostal...

Wanix
29. ledna 2016, 12:29
0

ono by to asi městské popojíždění při dobré péči i zvládlo, ale není to pro ten motor prostě vhodné...tohle je super víkendovka která se dá sehnat za směšné peníze, ne daily driver

Deenz
29. ledna 2016, 12:34
0

Tu slabší nebrat, je ve spoustě věcí horší ;)

bkralik
29. ledna 2016, 13:25
0

To bych netvrdil, co vím, tak slabší má i pár výhod - zaprvé ten výkon je i tak dostačující (DaveMax s tím zajel 2:02 na okruhu v Mostě), zadruhé má to níž položenej krouťák a líp se s tím jezdí ve městě, zatřetí je u toho většinou pětikvalt, což je převodovka co se nepodělává tak často jako šestikvalt...

Woyta
31. ledna 2016, 05:59
0

Otazka je co si predstavuji pod pojmem GO motoru. Za 30k se meni jen tesneni kdyz je zbytek motoru OK. 80k stoji kdyz se to meni skoro vsechno. No a novej motor stoji 120k. Doba dodani 3 dny z centraniho evropskeho skladu. :D (Ano jeden si kolega porizoval)

Wanix
29. ledna 2016, 12:26
0

Konečně článek o rotary kde autor něco ví a nepíše kraviny, palec hore :)

reagovat
Ma
Macyn
29. ledna 2016, 15:44
0

Přesně tak, bod pro tebe.

Vikis
29. ledna 2016, 13:10
0

Včera jsem si pročítal starší články a narazil jsem na ten s Wankelem.... Hrozně mě začalo hlodat, že bych si pořídil RX-8 na víkend a když se podělá, tak počká, než se na to vydělá.. nedávno jsem viděl RHD po face za 50k... Tak jsem se z toho v noci dostal, že to je přece kravina si něco podobnýho kupovat... No děkuju Vám, že jste mi zařídili super víkend! :D

reagovat
Wanix
29. ledna 2016, 15:42
0

když jsem viděl pojízdnou RHD v česku za 38k tak už to začínalo šít i se mnou :D

JLK
29. ledna 2016, 18:22
0

S takovymi cenami se na tom prece uz neda prodelat, ne? Jenom mit misto to nekde uskladnit, az z pojizdneho stavu plynule prejde do dlouho stojiciho.

Wanix
29. ledna 2016, 21:25
0

přesně tak

Vikis
01. února 2016, 10:02
0

právě, že já to místo mám :D a možná bych se v tom i vrtnul :D a RHD na víkend mi žíly trhat nebude :D no je po víkendu a já se tý myšlenky nemůžu zbavit :D

Ma
Macyn
29. ledna 2016, 15:42
0

Jako majitel RX-8 bych wankel nevyměnil, když už bych !musel! tak jedině tohle http://www.ls1rx8.com/ls-conversion-kits.htm, nebo je celkem zajimavá přestavba na elektomobil což už je teda upně jiná písnička.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. ledna 2016, 18:24
0

Tohle auto se mi libilo uz kdyz bylo novy a podle mne moc nezestarlo ani dneska. I ten interier je porad moc peknej. Jen ten motor bych hodil do kopriv. Ale precijenom, RX-7 je naprosto jina liga, uzasny a charismaticky auto, kterymu jeho nastupce RX-8 nesaha ani po matice kol. Je to podle mne skoda, ze se vzdali konceptu klasickyho coupe a zkusili jit cestou kompromisu, aby to auto priblizili masam.

reagovat
Lu
Lukas
31. ledna 2016, 23:30
0

Docela si pohrávám s myšlenkou koupit To a hodit pod kastli motor z MPS. To by mohl být slušný šrumec a navíc to půjde pořád servisovat v Mazdě :)

reagovat
De
Dempsey
01. února 2016, 08:32
0

Obávám se, že to nebude tak jednoduché. 2.3 DISI, pokud si dobře pamatuju, nejde swapnout ani do NC mx5, která má víc než dost společných věcí s rx8. nemluvě o tom, že ten motor je příliš velký a těžký, nejsem si jist jak by se vešel. RX8 má totiž vcelku nezvyklou koncepci - front, mid-engine (což mohlo také v článku zaznít)

Fi
Fila9991
03. února 2016, 14:49
0

Že by naše Mazda Rx-8 ta šedá metalíza :D PS: bylo urvané pravé přední rameno, a to je až na kosmetické vady vše.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem