načítám data...

Bazarový snílek: Mazda Cosmo 110S

Japonský E-type nebo také praotec všech Wankelů. To je ve své době novátorská a i dnes stále okouzlující Mazda Cosmo 110S. A stalo se téměř neuvěřitelné - jeden exemplář je k mání přímo v Česku. Už si chystáte peníze?

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Bazarový snílek: Mazda Cosmo 110S

Jak už jste jistě pochopili, prvního letošního snílka bych rád pojal jako poctu Wankelovu zázraku. Na konci minulého roku představila Mazda nový koncept sportovního vozu, který by měl pohánět rotační motor. Všichni tajně doufáme, že finální verzi produkčního auta uvidíme ještě letos. Ale pokud byste z nějakého důvodu nechtěli čekat na nový sporťák, našli jsme pro vás velmi stylovou náhradu.

Jedná se o Mazdu Cosmo Sport 110 S, první model hirošimské automobilky, který měl pod kapotou tehdy velmi pokrokový rotační motor. Koncept byl představen na tokijském autosalonu v roce 1964. Do prodeje se dostal v roce 1967 a nutno podotknout, že se z něj nestal zrovna prodejní hit. Položil však základ ikonickým modelům RX , po kterých občas touží snad každý nadšený autíčkář. Cosmo se postupem času stalo opravdovou legendou, o čemž svědčí i to, že si našlo své teplé místečko v garáži takového automobilového entuziasty, jakým je Jay Leno. Stačí jeden krátký pohled na tohle kupé, a pochopíte proč. Vypadá naprosto báječně. Silueta je dechberoucí. Dlouhá kapota, maličká kabina a velmi elegantní záď, to se musí líbit snad každému. Když se zadíváte na konkrétní detaily, zajisté poznáte, kde brala Mazda inspiraci. Jako celek to však funguje na výbornou. Není s podivem, že tohle umění na kolech se často vyskytuje v různých anketách o nejkrásnější auta historie. Evropa má svůj Jaguar E-type, Japonsko zase Cosmo 110 S. Na domácím trhu byla Mazdě největším konkurentem Toyota a její neméně úžasná 2000GT. Tohle musela být krásná doba.

Rádi byste věděli, co na vás čeká v konkrétním inzerátu? Pojďme se společně podívat. Je to bílé Cosmo Sport druhé série z roku 1971. Těch se vyrobilo pouhých 1176 kusů, takže nemusíte mít strach, výjimečnost je zaručena. Pod kapotou tohoto krasavce pracuje dvourotorový Wankel s kódem 10A. Jak napovídá typové označení, každá ze dvou komor má objem odpovídající pivní sklenici. Výkon vrcholí hodnotou 128 koní, což bude pro auto vážící zhruba 950 kg nejspíš dostačující. Ještě zajímavější je fakt, že na všech stoosmadvacet koní si sáhnete až v 7000 otáčkách. Nic tady nedostanete zadarmo, motor je třeba udržovat v patřičných výškách, k čemuž vám dopomůže pětistupňová manuální převodovka. Samozřejmostí je pohon zadních kol. Když budete mít dostatek odvahy, můžete Cosmo rozpohybovat až k rychlostem okolo 200 km/h.

Uvnitř vás poteší jednoduchá palubní deska s minimem ovládacích prvků, ale velkou spoustou budíků. Pokud jste stejní hračičkové jako já, tohle se vám bude líbit. Z ostatní výbavy bych ještě rád vypíchnul přítomnost klimatizace, což je velké (bez)významné plus. A opomenout rozhodně nesmím ani věc, kvůli které tak milujeme Alfy Romeo. Ano, mám na mysli ten parádní dřevěný volant.

Jak se vám líbí první Mazda s Wankelovým motorem? Přiznám se, že mně opravdu hodně. Vlastnit starý americký muscle car musí být skvělé. Sám bych si nejradši nějaký pořídil. Ale s budete s ním jen jeden z mnoha. Nicméně tahle Mazda, to je jiná písnička. Je to unikát, na který jen tak nenarazíte. Věřím, že s Cosmem budete hvězdou každého srazu a středem pozornosti, kamkoli pojedete. Pokud tedy uvažujete o jeho pořízení, mám pro vás dvě zprávy. Jak je dobrým zvykem, jedna je dobrá a druhá špatná. Ta dobrá je, že pro něj nemusíte přes půl světa a řešit komplikovanou dopravu do ČR. Inzerovaný kousek se nachází přímo v Brně. Na to ovšem hned navazuje ta horší zpráva. Stojí celých 140 tisíc. Bohužel se nebavíme o českých korunách, nýbrž o tvrdé evropské měně. Jestli je to hodně nebo málo, to už nechám na vás. Pokud ho koupíte, snažně prosím, dejte nám vědět. A pokud ne? Pak se můžete aspoň podívat, o co přicházíte.

P.S.:
Nemůžu si odpustit poznámku na naše oblíbené téma, kterým je současná a budoucí hodnota klasických aut. Mám totiž silné podezření, že zatímco ‚klasické‘ značky jako Porsche, Ferrari či Jaguar čeká u modelů ze 60. a 70. let v brzké době výrazná korekce směrem dolů, u japonských vozů nebude situace zdaleka tak žhavá. Opravdové nadšení do japonských vozů totiž nezačalo u generací, které mají dnes peníze, ale spíše u té, která dospívala v 90. letech a na začátku tohoto století – a těch několik málo skutečně legendárních japonských vozů ze 60. let tak má nejspíš o něco lepší naději na další cenový růst než klasiky, které byly ‚objeveny‘ už dávno…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JayK91
06. ledna 2016, 11:04
0

4 hodiny od vydání článku ž je fuč :D :D tak alespoň že jsou tu ty obrázky ;-)

reagovat
JayK91
06. ledna 2016, 12:56
0

* a už

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. ledna 2016, 21:03
0

To je fakt nadhera. Ty tvary jsou uzasny. :-)

reagovat
HT
HTRATR
09. ledna 2016, 12:15
0

Inzerent píše že v záloze mají další 4 :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem