načítám data...

Wankel se vrací – a je sexy jako nikdy dřív

Po několika letech mlžení, slibů a falešných poplachů je konečně tady – úplně nová mazda s úplně novým rotačním motorem. Skutečně se v ní jednou svezeme, nebo nás čeká jen další zklamané očekávání?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Wankelův motor je něco jako enfant terrible automobilového průmyslu. Na jedné straně génius s obrovským potenciálem, přirozený talent, silná osobnost. Na straně druhé nespolehlivý průšvihář a mimoň s hlavou v oblacích. Můžete ho milovat i nenávidět, klidně obojí najednou. 

Toho bohdá nebude, aby se Mazda vzdala rotačního hrdiny z LeMans!

Když před třemi lety sjela z výrobní linky poslední RX-8, pláč a úleva se na reakcích podílely rovným dílem. Nadějí na vzkříšení rotačního motoru bylo pramálo. Sám šéf automobilky se nechal slyšet, že Wankel bude nadále žít v mysli inženýrů, což bylo možno volně přeložit jako „Amen“. Náklady na vývoj unikátní pohonné jednotky musely být obrovské, a přitom se pořád nedařilo odbourat problémy se slabou životností, citlivostí na zacházení a nestřídmou konzumací oleje i paliva.

Krátce nato se ale ukázalo, že nebožtík zevnitř klepe na rakev. Tým konstruktérů pracujících na zlepšování wankelu Mazda nerozpustila, naopak rozšířila spolupráci s japonskými technickými univerzitami a NASA, přičemž úkolem číslo jedna se stal vývoj materiálu pro těsnění pístu. Kdepak, toho bohdá nebude, aby se Mazda vzdala svého rotačního hrdiny z Le Mans!

Jen před několika hodinami byl na tokijském autosalonu jako zlatý hřeb expozice Mazdy představen koncept RX-Vision, dvoumístné dvoudveřové kupé s pohonem zadní nápravy. Nejde přitom jen o dechberoucí umělecké dílo na čtyřech kolech, ale zejména o budoucnost kontroverzní pohonné jednotky. Její nová generace nazvaná Skyactiv-R by měla očistit jméno Wankel od všech obvinění ze žravosti a nespolehlivosti. Bohužel, to jsou momentálně všechny dostupné informace o motoru a dále  se dozvídáme leda píáristickou omáčku a designérskou poezii. Navíc s dovětkem, že velká zvířata v Mazdě pouze ‚doufají‘, že se auto dostane do sériové výroby. Na otevírání vdovy Cliquotové je ještě brzy, trochu zasnít se ale snad můžeme…

Vavrisův dodatek:

Promiňte mi pro začátek menší výlev, ale… Krucinál, to auto je krásné! A ten interiér! Žádný infotainment a zábavní park všude kam se podíváš, ale jen volant, budíky, řadící páka – nádhera! Jestli jste však doufali, že Tokijský autosalon krom finálních křivek konceptu odhalí i něco z technických specifikací, zklamu vás. Z odpovědí mazdích pohlavárů v rozhovorech pro slovutné zahraniční magazíny totiž lze dedukovat pouze to, že v Mazdě vážně moc chtějí opět postavit auto s wankelovým motorem. Kdy to ale příjde, jak moc se bude (ne)podobat vystavenému konceptu a na jakou konkurenci bude vlastně mířit je zatím ve hvězdách. Šéf výzkumu a vývoje Kyoishi Fujiwara nicméně potěšil informací, že při použití současných technologií Sky-activ dokáže být wankel efektivní a úsporný podobně, jako konvenční pístové motory. Také vyloučil, že by byl wankel kombinován s elektromotorem, nicméně zároveň připustil, že spojení s turbem by mohlo být prospěšné. A potěšující je i fakt, že případná budoucí RX by měla těžit z lehké konstrukce. Nic tedy není jisté, současný stav bych ale nazval optimistickou nejistotou. Chytřejší budeme určitě v roce 2017 – to totiž uplyne přesně 50 let od představení Mazdy Cosmo Sport a byl by v tom píst, aby Mazda nevytasila něco aspoň trochu realističtějšího.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

D
D
28. října 2015, 16:59
0

snad k tomu zase nedaj elektro motor jak v novym NSX

reagovat
BobAsh
28. října 2015, 17:30
0

Náhodou, elektromotor by mohl charakteru Wankelu velmi pomoct. Ale sama automobilka tvrdí, že to tak nebude.

Ja
Jarda
28. října 2015, 18:01
0

Zajímalo by mě, jak chce Mazda vyřešit emise. Přeci jen tvar spalovacího prostoru Wankelu je z tohoto hlediska naprosto nevhodný, palivo v jeho krajích nedokáže pořádně prohořet ani kdyby čert na koze jezdil...
Jinak co se týče designu, tak palec hore!

reagovat
Je
Jenyk
28. října 2015, 19:21
0

Šmarjá panno to je nádhera!!!!

reagovat
Ja
Jakub Šincl
29. října 2015, 08:26
0

Mazdě jsem vždy fandil s jejich Wankelem. Ti, kteří si koupili RX-8 určitě věděli do čeho jdou a kupovali si ji především pro pocit z jízdy. Ono vždy nějaká sranda něco stojí a má taky svou daň. Ostatně jsou toho důkazem Italská auta. Ten charakter a temperament byť z 1.6 Twin Spark dokázal vždy vykouzlit úsměv na tváři řidiče. Sám vlastním Škodu Fabii s motorem od VW a jsem s ním na běžnou jízdu spokojený, avšak velice rád vzpomínám na Fiat Punto GT, které mi vždy vykouzlilo úsměv na tváři a jemné šimrání v prstech na volantu před každou jízdou. Věřím, že se kluci z Mazdy časem dostanou dál a Wankel bude znovu možné občas zaslechnout kolem sebe. Pravděpodobně nikdy nebude motorem pro auto do běžného denního provozu, ale o tom to přeci je. Jsou auto do běžného provozu a pak ty, které jsou pro radost. Bez snahy konstruktérů stavět tato auta by na automobilovém světě byla nuda :-).

reagovat
Michal.913
29. října 2015, 17:04
0

Wankel se vrací... Kolikrát, že už jsem to slyšel?? :D Nejsem nějakým zarytým fandou (né že bych nesnil o rx7-fd) ale už mě taková novinka ani nenadchne :), dokud to neuvidím na cestě - neuvěřím :P :))

reagovat
st
stirling
29. října 2015, 19:50
0

Modlime sa aby sa to co najviac podobalo realite

reagovat
Re
RedX
29. října 2015, 20:06
0

Ta prdelka.. slint.
Interiér super, jak je to jednoduchý.. ale co ty pedály?? Vždyť japonci mají plyn taky vpravo.. A ta řadící páka se tváří jak manuál.. nechápu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem