načítám data...

Za volantem: Mazda RX-7 (FD)

Má přeplňovaný Wankel a ohromující tvary, které jí řadí mezi takové ikony, jako je Jaguar E-type nebo Ferrari Dino. Už teď z ní je legenda, a to se začala vyrábět ani ne před 30 lety. Jak se s ní ale jezdí? Je tak dobrá, jako vypadá?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vybrat nejlepší svezení mé dosavadní řidičské kariéry je kupodivu jednodušší, než jsem si původně myslel. Dobrovolně přiznávám, že mám vcelku pozitivní vztah k Mazdám, protože v naší rodině věrně slouží již od počátku devadesátých let s menšími přestávkami až do dnešních dnů. Na Mazdě jsem se tak v podstatě naučil kroutit volantem. Proto když se mi před pár lety naskytla ta vzácná příležitost usednout za volant RX-7 třetí generace, nebylo nad čím váhat.

RX-7 generace FD osobně považuju za nejlepší auto, které opustilo brány hirošimské automobilky, a zároveň jedno z nejhezčích japonských aut vůbec. Pro mrkačky, poznávací to znak všech ikonických sporťáků devadesátých let, mám slabost. A jednolité zadní svítilny jsou prostě geniální. Design ‚er-iks-sedmy‘ je velmi atraktivní i dnes, po 23 letech od uvedení na trh. Ale už dost teorie, reálné zážitky jsou tím, oč jde v první řadě.

První myšlenka, která se mi honí hlavou, když konečně zaparkuje vedle mě? „Ježiš, to je ale maličký." RX7 působí v reálu jako takové autíčko do kapsy, jen o málo dospělejší ségra MX-5. Obcházím auto kolem dokola a jsem fascinován ladnými křivkami. Ta designová vyváženost je obdivuhodná, vydržel bych se na ni dívat snad hodiny. Zároveň mě však začínají svrbět ruce, nemohu dočkat, až se svezu. Můj dobrý kamarád, který mi umožnil splnit si tenhle vysněný zážitek, se jenom usmívá, moc dobře totiž ví, jak snadné je propadnout kouzlu ‚efdéčka‘. Po chvilce klábosení mi hází klíče a se slovy „snaž se mi to nerozbít", odchází do přilehlého nákupního centra. Takže jenom já, RX-7 a zhruba hodina a půl času. Není čas ztrácet čas…

Mám pocit, jako bych seděl na asfaltu, a v interiéru je jen to, co k jízdě a životu potřebujete

Beru za kliku, která se schovává u B sloupku a usazuju se uvnitř. Nalezení ideální pozice za volantem je dílem okamžiku. Sedí se, na dnešní dobu, nezvykle nízko. Mám pocit jako bych seděl přímo na asfaltu. Krátce se rozhlížím po interiéru. Je tu všechno, co člověk potřebuje k životu, nic víc, nic míň. Příjemná je i orientace palubní desky na řidiče. Dominantu budíků tvoří dle očekávání otáčkoměr.

Otáčím klíčem v zapalování, startéru chvíli trvá, než ten Wankelův zázrak roztočí. Motor naskakuje opravdu velmi pozvolna a usazuje se na poměrně vysokém volnoběhu. Po chvilce padá dolů a vše je připravené k jízdě. Olej je už naštěstí dostatečně zahřátý, takže se nemusím nijak omezovat. Spojka je tuhá přesně tak, jak se na sportovní auto sluší a patří. Pomalu se rozjíždím, řadím dvojku a přede mnou se otevírá široká a hlavně prázdná silnice. Pedál plynu jde na podlahu a to, co nastává v následujících sekundách, se těžko popisuje. První turbo by údajně mělo fouknout někde okolo 2 tisících otáček, druhé ve 4 tisících. Jestli tomu tak skutečně je, nedokážu potvrdit. Jediné, co stíhám vnímat, je akustický signál k přeřazení. Za sedmi tisíci odřazuju na trojku, ozve se rána do výfuku, jako kdyby někdo vystřelil z tanku, a celá show jede nanovo. Brutální zátah nepolevuje ani ve 150 km/h. Pomalu brzdím a zastavuji, ulevuji své krční páteři.

Snažím se přijít na to, co se sakra stalo. Vždyť to auto má pouhých 240 koní. Jak je zatraceně možný, že to takhle pálí. Nechápu. Celé je to navíc doprovázené neskutečně charismatickou zvukovou kulisou, kterou umí vytvořit jen a pouze rotační motor. Práskání do výfuku při meziplynech, syčení turbodmychadel a frenetický řev ve vysokých otáčkách. Tady je prostě všechno. Po krátkém vydechnutí vyjíždím vstříc zakrouceným okreskám. A na nich RX-7 funguje naprosto dokonale. Přední kola jako by snad byla napojena přímo na moje mozkové neurony, tak rychlé změny směru jsem ještě nezažil. Řízení je skvěle vyvážené a přesné. V kombinaci s ideálním rozložením váhy tu máme téměř dokonalý nástroj pro víkendové hrátky.

Byla to bohužel asi nejkratší hodina půl mého života. Nebudu vám tvrdit, že jsem z RX-7 dostal maximum, že jsem ji dohnal na limit. To ani zdaleka. Na to jsem upřímně neměl koule a nejspíš ani dostatek schopností. Ale celou dobu jsem měl rohlík na puse a báječně se bavil. FD není dokonalá, brzdy by mohly vydržet víc, i převodovku umí Mazda postavit lépe. Ale jako celek je úžasná. Když pak s majitelem rozebíráme nad šálkem kávy, kolik stojí údržba (opravdu hodně) a jestli by mohla fungovat jako daily car (nemohla), uvědomuju si jednu věc. Mazda postavila supersport. A že má pouhých 240 koní? To jen potvrzuje myšlenku, že vysoký výkon není všechno. Jezdil jsem od té doby mnoha lepšími i výrazně výkonnějšími auty, ale žádné se mi nevrylo do paměti tak jako RX-7. Nepatřím mezi tu část automobilových nadšenců, která automaticky tvrdí, že všechno starý bylo super a všechno nový stojí za prd. Ale ‚er-iks-sedma‘ skvělá je. A moc mě mrzí, že takové auto už asi nikdy nevznikne.

Foto: Mazda (foto ilustrační, testovaný kus se bohužel nepodařilo vyfotit)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
ja.kdojinej
23. července 2015, 07:33
1

jak je to s tím Wankelem? Opravdu potřebuje co 80.000 km generálku?;-) není to tak dávno, co jsem šilhal po RX-8, ale nakonec mi byl Wankel rozmluven, ale tak úplně mě to ještě nepustilo;-)
jinak supr auto a článek;)

reagovat
pe
petan_250
23. července 2015, 09:45
1

FDcko co stoji v garazi ma 86 000km. Startuje studena / za tepla, komprese stale dobre (nejakych 85% noveho motoru). Stale origo motor z Hiroshimi a doufam ze jeste par km vydrzi ;) Je to hodne o udrzbe a chovani se k autu, nevytaceni za studena / dochladit (zejmena kvuli twins), pravidelne vymeny oleje (3 000km), premix, lepsi viceoktna benzin, svicky po 15-20 000km.
Souhlas se clankem, je to moc fajne auto, da se s nim jezdi I jako daily (obcas s nim jezdim do prace), je lepsi ji honit nez na kochacku (jede pak lepe). Nevyhody, narocnejsi na udrzbu / citlivejsi na zachazeni. Krouti se kastle (napr porovnani s MX5tkou, pripada mi ze Miata je na tom trochu lepe), dostupost ND je US nebo JPN (clo + DPH).

No
NoName
23. července 2015, 11:33
1

Vždy sem snil o RX-8, není racionální důvod to auto koupit, přesto sem si ji pořídil a nelituju:-) Teď po 3 letech mám najeto 96 000 komprese měřeny loni napodzim 85% z původních, takže snad něco vydrží. Zvuk wankelu pri 9tisicich ničím nenahradíš na rovině to není žádné žihadlo, naopak v zatačkach je to super, tam kde jedu s daily car (Suzuki Swift GTi "nakrev" RXka ma rezervu 20-30km/h) než se to začne "trhat". Na okresky supr, město to je docela trápení na spotřebu hlavně 15l:-). Čekam, kdy se tu objeví banda českých "balíku", každy v RXce jel a vlastně ji i vlastnil, je to auto na***u, generalku motoru v našich končinach dělal na wankelu každý z nich neméně 5x pač se to sere woe kup si radši RSo v nafte! Olej měním po 5ti tisicích max., koupil sem lepší cívky, vyměnil čidlo polohy , udělal brzdy komplet vrtané (DBA+HAWK), Catback, atd. klasicke udržbové věci co bych u auta s 80tisicama na kterém někdo jezdil pilu (v německu) měnil tak jako tak.....

ri
riprex
23. července 2015, 16:16
0

RX-8 jsem nikdy neměl, ale už asi 5x jsem repasoval její motor :D Je to super auto, jízdně mě teď nenapadá nic moc lepšího a už vůbec ne za ty peníze. Smysl by dávala i s klasickým písťákem. Wankel je holt náročnější na údržbu a chce to umět se k tomu motoru chovat ohleduplně. Umím si jí představit i jako daily driver... ale asi jen na LPG :D

ja
ja.kdojinej
24. července 2015, 07:26
1

to je druhá věc - spotřeba. Slyšel jsem zkazky o 18L/100 po městě, což je bohužel přesně to teritorium kde se pohybuju nejčastějc:-/
co se konkrétně toho kusu co jsem koukal týče, tak ačkoliv pan prodávájící vehementně mával fakturou za v podstatě generálku motoru před asi 5000km (najeto to mělo něco málo přes 88000 km), tak mě zarazila kaluž oleje nahoře motoru hned pod tím platovým deklem... prostě jsem se toho zalek no :-D Ale jinak souhlas auto je to velice zajimavý a pořád i značně neobvyklý... vtipný je POV, který se v našem tadžikistánu počítá hlavně dle objemu motoru, což zrovna tady je někde kolem 1,33, takže co do povinného ručení padáte někam pod k fabii HTP, výkon ale diametrálně někde jinde :-D

Nedy
27. července 2015, 14:20
0

Bylo by fajn, kdyby se majitelé wankelů vyjádřili, jak je to se spolehlivostí a použitelností jako DD. (Možná i námět na článek pro Autíčkáře ve spolupráci s majteli.)
Osobně již delší dobu koukám po RX8. Co se použitelnosti jak DD týče, slyšel jsem (četl) různé názory. Osobně bych si auto čistě pro zábavu nekoupil. Chci ho využívat naplno a to znamená denně. Mám MR2, která (podle některých) taky tak nelze používat - nepraktičnost. S čímž nesouhlasím, tak jak je to s RX8?

Ma
Marek
15. října 2015, 16:15
1

Koupili jsme RX7 FD s bráchou dohromady před sedmnácti lety. Pokud má člověk garáž a chce mít něco a hýčkání, tak je to tohle. Nová větší kola (originální jsou docela malá), úpravy motoru a neustálé vylepšování (nová spojka, brzdy, kovové trubky místo hadic, sání apod.). Na vyloženě denní ježdění to není, tedy pokud vás netrápí peníze tak ano, částečně. My s bráchou ji necháváme vždycky na zimu v garáži, je to prostě auto na suchou silnici a je škoda to ničit na sněhu a ledu. V dešti to taky není úplně ono, je opravdu nízká a úplně každé auto vás oslňuje. Líbí se mi opravdu jak potkávám taky lidi, kteří hned začnou ohrnovat nos, že to znají, tisíckrát v tom jeli nebo tisíckrát to opravovali a pak stačí je do toho posadit a rozjet se a hned lapají po dechu a ukazují, že to vlastně vidí a jedou v tom poprvé v životě. Zvlášť pokud vám nejdřív tvrdí, že to má válce nebo jak to má obrovský objem ( 2x654 to znamená, že to je 1,3 litru a po úpravách zvýšený výkon na skoro 360 koní). Navíc každý kdo má RX7, ať už starší generaci nebo právě FD, tak vám řekne, že jediný člověk, ke kterému se vyplatí dát RXu do opravy nebo vylepšení, je Higgi (přezdívka), který byl několik let v US a vozí mu RXy z celý Evropy, protože je to nejuznávanější člověk právě na wankely. Slovy pár lidí co jsem díky němu potkal se shodují v jednom:"I kdybys byl v Anglii tak je pro tebe nejbližší místo v Evropě na opravu nebo úpravu Higgi." Navíc zrovna FDček u nás moc nejezdí, většinou jsou to starší "hranaté" generace. Po RX8 jsem tím pádem začal taky šilhat, ale už to není tolik ono co se týče zážitku jízdy, ale na druhou stranu má aspoň zadní dveře a sedačky a je určitě lepší na denní používání. RX7 je prostě sporťák. A pravda je, že to chce starat se o ni. Jenže kdo ji má, tak se o ni většinou opravdu stará a tak kolikrát dělá servis, i když to třeba není vyloženě nutný, jak jsem napsal, je to hýčkací auto, které se odmění právě tím požitkem, když ji jedete projet.

reagovat
Jindřich
13. listopadu 2015, 08:49
1

FDčko je hrozně hezký auto a navíc diky Wankelu je to takový moje malý porno.
Od doby, kdy jsem tehdy v auto tipu četl jako puberťák nějaký test, kde ji přiorvnávali k upírovi ji nosím v hlavě. Nikdy jsem bohužel neměl tu radost ji někde potkat, natož řídit. Škoda že už jednoho nenasytnýho sajrajta doma mám, moc by se mi líbila :-D

reagovat
Bi
BigBang
07. února 2016, 15:34
1

slint, slint... jsou auta, a pak dopravní prostředky. A tohle je jedno z těch aut! :)

BTW: mohl by mi někdo osvětlit jak to turbo „spíná“? Vědom jsem si maximálně toho, že v určitých otáčkách dosáhne maximálního plnicího tlaku 8-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem