V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!
Ahoj Vojto,
měl bych dotaz vhodný pro rubriku Ptejte se Vojty. Hledáme s Woytou nějakého tahouna, který se nezalekne velkého vleku a zároveň nás v nákladech na pořízení a údržbě totálně nesežere. Budget řekněme 50 - 100k, víc asi nemá smysl, živit se tím nehodláme. Podmínka nutná jest tažné na alespoň 2,5t, čím víc, tím líp.
V zásadě nás napadly tři možnosti – buď nějaká evropská dodávka (Transit, Ducato,…), které jdou sehnat relativně levně, vejde se toho do nich opravdu hodně (gumy, vercajk…), ale všechno to jsou ropáky, takže potenciální kasička. Možná ty staré atmosféry by mohly být držáky, ale zase to je všechno shnilé a nejede to.
Druhá varianta je nějaký teréňáček nebo SUV z přelomu milenia. Typicky asi Forester, Explorer, Navigator a podobné. Tahle varianta bude asi pohotovější, o něco dražší, stylovější a pravděpodobně v případě benzínového pohonu spolehlivější, ale i žravější. Na druhou stranu to bude asi užitečnější, bo se do toho vejdou v případě potřeby i lidi, což u dodávky moc nehrozí. V neposlední řadě tahle auta asi nebudou tolik zhuntovaná v porovnání s dodávkami.
Poslední, lehce ulítlou možností jsou americké vany, které dokážou skloubit tažnou sílu, prostornost, dost míst pro posádku i styl. Drobným nedostatkem je vyšší cena a slabší výběr. Plusem budiž spolehlivost typicky osmiválcových motorů a celého drive trainu, který je na podobné srandy stavěný.
Co bys nám objektivně doporučil? Neplánujeme s tím jezdit ročně kolem zeměkoule, takže spotřeba není až takový problém. Hmotnost vozidla se musí vejít do 3,5t, aby na to stačilo béčko v řidičáku.
Tak se ukaž :)
Tomáš
To je krásný dotaz. To je tak krásný dotaz, že ho Vojta radši přenechal někomu jinému. A ten někdo jiný ho poslal dál. A protože jsem v redakci nováček, nemám nikoho, komu bych ho mohl zadat - takže se pokusím odpovědět. Začneme suchou teorií, tj. nudou.
U auta na tahání věcí je poměrně zásadní, co se bude tahat. Klíčová veličina v tomto případě je hmotnost. Maximum u běžného ‘osobákového’ tažného zařízení je 3,5 t. Kolik auto utáhne, se odvíjí od více faktorů. Obecně platí, že těžší přívěs smí tahat auta, která mají vysokou hmotnost, pohon všech kol či nosný rám, ideálně pak všechny tyto věci naráz. Dodávky ani MPV tuto kombinaci většinou nemají. Chceš-li teda tahat opravdu těžké věci, potřebuješ off-road. Dobrá zpráva je, že možností máš dostatek, protože se tahání nechceš věnovat profesionálně, takže nepotřebuješ úplné maximum – postačí ti teda prakticky libovolný off-road. A když to má být něco cenově dostupného (Japonsko je ze hry), benzínového (Evropa je prakticky ze hry) a relativně jednoduchého, asi bych hledal věci vymyšlené za velkou louží. Nabízí se třeba osmiválcový Jeep Grand Cherokee. Špatnou volbou by nemusel být ani Mercedes ML první generace, tam ale důrazně doporučuji preventivní servis rozvodovky, ušetří to pozdější nepříjemnosti jako třeba hledání ozubených koleček rozsypaných po silnici.
Dan doplňuje:
Další variantou je MPV, to sice nesmí tahat tak těžké přívěsy a s větším autem už se můžeš dostat k jeho legálním limitům, nicméně polovina aut v Polsku do země přijela z Německa na podvalu za VW Sharan, takže to fungovat musí. Navíc je uvnitř výrazně více místa na výrazně více věcí.
Co se týče výběru konkrétního vozu, je asi zbytečné v tuhle v chvíli rešit co a jak. Nejdřív si to chce ujasnit, z jaké kategorie se bude vybírat. Já osobně bych asi nemohl jezdit dodávkou typu Transit nebo Ducato. Není to zrovna vrchol komfortu a táhnout se v tom několik set kilometrů bůhví kam a poté ještě zpátky s plným vlekem za sebou, na to jsem jsem asi příliš pohodlný člověk. Stejně tak bych nekoukal mezi vany. Sám jsi správně podotknul, že u nás je velmi omezený výběr těchto přibližovadel. Cena také obvykle přesahuje tebou nastevný limit. U mě tak jednoznačně vítězí off-road. Pravověrný a poctivý off-road poslouží víc než dobře. Bude odolný, rozhodně se v něm bude cestovat příjemněji než v dodávce a bude ti dělat radost. Až budeš vědět, kterým směrem se chceš ubírat, ozvi se. S výběrem toho správného modelu rádi poradíme.
-Dan Borský-
Máte zkušenosti s taháním vleků? Jaké auto se pro tuhle činnost hodí nejvíce? Podělte se o názor v diskuzi.
03. listopadu 2016, 07:33
2
Ve Ford Transit se (mi) cestuje příjemněji než v Nissan Navara!
03. listopadu 2016, 07:58
1
LR Discovery I 300 tdi v automatu. Do kila se najde i po vyvaření, na kouli 3,5t, motor je naprosto spolehlivej, zbytek akceptovatelně, díly z UK za pár šušňů (ve srovnání s japonskými a částečně i americkými offroady). Bez vleku jezdí za 10 a pokud není upravená na offroad (lift, gumy, vyhození stabíku), tak má naprosto snesitelnou kvalitu jízdy po silnici. Redukce se může při rozjezdu s naloženým vlekem do prudkého kopce nebo někde na štěrku taky dobře hodit.
03. listopadu 2016, 08:39
0
Za sebe můžu doporučit Chevrolet Tahoe 5,3L V8 s přestavbou na LPG. Do 100 tisíc se sice nevejdeš, ale tyhle auta jsou nesmrtelný a při provozu na LPG není problém se mimo město dostat hodně pod 10L. Má to veškerý komfort a luxus, styl, pohodlí a utáhne to i kamion. Našl jsem třeba tenhle:
https://auto.bazos.cz/inzerat/67219202/Tahoe.php
A pokud by Tahoe byl moc malý, dělá se ještě jeho prodloužená verze s názvem Suburban. Jeden třeba tady:
https://auto.bazos.cz/inzerat/67217664/CHEVROLET-SUBURBAN-53-V8.php
03. listopadu 2016, 09:00
1
Jinak ten angličák na fotce před tím karavanem je Suburban, který má na délku 5,5metru. To aby nebyla mílka v tom, jak je to velké. Tahoe/Suburban mohou táhnout přívěsy až do 5,4 tuny, podle motoru a výbavy, takže tam opravdu není problém. 3 tuny jsou standard. :-)
03. listopadu 2016, 21:12
0
Když ameriku, tak se dá docela dobře pořídit Dodge Durango. Případně lehce polevit a Ford Explorer stačí.
04. listopadu 2016, 07:52
0
Durango, obzvlášť v té první generaci, je hodně dobré auto, navíc i na dnešní dobu neuvěřitelně luxusní a pohodlné. Explorer asi taky není špatný, ale kvalita a spolehlivost už je horší a popravdě ani jízdní vlastnosti mě vůbec nepřesvědčily. Ten Tahoe je oproti tomu Cadillac.
04. listopadu 2016, 09:04
0
Knightrider:
To Tahoe v inzeratu, to je jeden z mych snu... Tohle a k tomu malej obratnej dailydriver a je vyreseno :)
Uz aby byly nejake penazky...
04. listopadu 2016, 11:55
0
My máme tuhle generaci už několik let a jsme s ním naprosto spokojení. Ve výbavě je úplně všechno, na co si člověk vzpomene, včetně DVD přehrávače na stropě a jízda je neuvěřitelně příjemná a pohodlná, přitom na silnici sedí hodně dobře. To je auto, se kterým se dá objet zeměkoule, aniž by z něj člověk vystoupil unavený.
04. listopadu 2016, 17:13
0
Teda ten suburban je parádní, hned bych vyměnil za T4L :)
04. listopadu 2016, 17:35
0
Cena je kritická, takže Tahoe za 200 nepřichází v úvahu.
05. listopadu 2016, 19:44
0
A co Chevy Odtahoe za 135?
http://www.bazaramerik.cz/inzerat/chevrolet-tahoe-7-mist-i-v-tp--2000/686/
Thank me later :D
05. listopadu 2016, 20:44
0
Tak ještě jednou. Limit je záměrně nízko. A ne, 159 se do rozmezí 50 - 100 opravdu nevejde.
Upřímně, neustále přemýšlím o starým Exploreru. Sice má na kouli maličko míň, ale je vážně levnej. A schopnej je, to vím.
07. listopadu 2016, 07:54
0
Explorer sice schopnej je, ale co se týče pohodlí, výbavy a hlavně spolehlivosti a jízdních vlastností, tak je to ve srovnání s Tahoe, jako když přesedneš ze Superba do Felicie. Ale chápu, že ekonomika je neúprosná a nejsou peníze.
03. listopadu 2016, 08:47
0
Vím o pár gážnících, kteří pro tahání podválu používali Transporter T4 v 2,5TDi o 130k. Ten motor je nepřůstřelnej, zbytek těžko říct, i když podle jejich slov to byl samozřejmě uberwagen. :-)
Po přečtení nadpisu mě ale hned napadl jinej povoz. Forester, ve 2,0 atmo/turbo a hodně bych zvažoval automat. To auto má skvělé tažné schopnosti, zvlášť na správných pneu.
03. listopadu 2016, 09:39
0
Přímo pod tebou potvrzuji napsané :)
03. listopadu 2016, 09:36
0
U mě zvítězil VW T4 L 2.5TDI 75kw. 2 řady sedadel takže se vejde 6 lidí, zadní náprava je vlečná takže jízda není tak udrncaná jako v dodávkách s tuhou nápravou, motor tomu dává slušnou dynamiku na dodávku, na tažným dvě tuny a díky prodloužené verzi za zadní řadou sedaček ještě zbylo dost místa na zvýšení podlahy a vytvoření rozebíratelného spaní. Auto používám jako daily car a zároveň s ní tahám auto na závody, vozím gumy vercajk a po vyložení v ní i spím :)
03. listopadu 2016, 09:36
0
Pozor na řidičák. Samotné B na tahání těžkýho přívěsu nestačí. Za Mondeem sice můžu táhnout teoreticky 1,8t, ale s B jenom 750kg. Na těžké přívěsy je potřeba B96 nebo B+E.
03. listopadu 2016, 10:18
0
To neni tak uplne pravda, muzes tahat s Bckem (od lonska? predlonska?) soupravu do 3.5T. Tzn. napriklad Honda Civic 8G ma celkovou hmostnost 1750kg a tazne na 1400kg, muzes tahnout prives tezky az 1750kg, ale nalozeny (vcetne sebe) na tech 1400kg.
Muzes tedy tahnout i papirove tezsi prives nez ma auto kouli, ale musi to pak byt mene nez celkova auta.
Kazdopadne B+E nestoji tolik a za hadani s policajtem to nestoji ;)
03. listopadu 2016, 10:55
0
Poslední změna proběhla v roce 2013 a dopadlo to zhruba takto:
http://www.aspour.cz/links/rp2013.pdf
03. listopadu 2016, 11:38
0
Hm, kazdopadne to plati pro novy RP, jak to tam pisou, pro stary by melo platit mimojine toto (viz. nize, ja i pritelkyne mame kazdopadne B+E, takze to uz nemusim resit)
Podle písmene c) tohoto ustanovení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B k řízení
jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla,
pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná
hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla. V tomto
případě již neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti přípojného vozidla 750 kg, přípojné
vozidlo tedy může být těžší. Jediným omezením hmotnosti přívěsu zde je, že jeho maximální
přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného motorového
vozidla. Pro celou jízdní soupravu pak platí omezení spočívající v nepřekročitelné maximální
přípustné hmotnosti na nejvýše 3 500 kg. Příklad takové jízdní soupravy může být následující: tažné
motorové vozidlo o maximální přípustné hmotnosti 2 000 kg, s pohotovostní hmotností 1 500 kg,
spojené s přípojným vozidlem o maximální přípustné hmotnosti nejvýše do 1 500 kg, tj. jízdní
souprava o maximální přípustné hmotnosti do max. 3 500 kg.
03. listopadu 2016, 11:51
0
Hanshoff: Špatně, špatně, špatně! Je to v zásadě, jak píše zitnyp. To B+E dává možnost přesáhnout celkovou hm. nad 3,5t, jinak zásady připojování platí jak je popsáno výše.
Po 19.1.2013 nastalo mnoho dalších úprav, nebudu to vypisovat, posílám odkazy s přesnými termíny a vypsáním konkrétních paragrafů:
http://www.adamek.cz/pick-up/pravo/tazeni-privesu-ridicak/#main
http://www.asociaceautoskol.cz/admin/files/File/Navrhy-zakonu/1_Vymezeni_ridicskeho_opravneni_skupiny__B___po_datu_19_01_2013.pdf
http://www.uplnezneni.cz/zakon/361-2000-sb-o-provozu-na-pozemnich-komunikacich/
A ohnedně rady od nového člena redakce, přijde mi to jako takové nic neříkající doporučení osobní preference které rozhodně tazateli NEPOMOHLO. Většina dodávek může mít tažné až na 3,5t, spousta dodávek se dělá v osmimístné variantě, které navíc nebývají tak zhuntované, ale po vyndání sedaček do toho gumy a podobně naložíš, a tak dál... Řekl bych, že zde zákon padajícího hovna dopadl na nešťastnou půdu.
03. listopadu 2016, 12:31
0
Zrovna vcera jsem B+E dodelal. Kazdopadne pokud chces tahat brzdenej prives, uz musis mit B+E
03. listopadu 2016, 12:36
0
Za jistych okolnosti nemusis, jak uz bylo popsano vyse.
03. listopadu 2016, 13:19
0
Rien: *facepalm* A to tohle napíšeš po tom, cos ho včera udělal? ...
03. listopadu 2016, 13:34
0
Dodo: kdyz oni v tom nemaj kolikrat jasno ani v tech autoskolach ;)
03. listopadu 2016, 14:18
0
Tak to se omlouvám za mystifikaci a děkuji za ujasněníi. Ještě si neodpustím jedno odplivnutí: Ani na srtánkách MDCR jsem nebyl schopný najít aktuální znění zákona!! Ale teď už aspoň vím, kde hledat.
03. listopadu 2016, 14:30
0
Hansoff: Jako za sebe vsem stejne doporucuju B+E, protoze hadej se s policajtem, ve finale to muze dojit do spravniho, kde to sice asi vyhrajes, ale ten cas co tim promrhas za to nestoji...
Mimojine me ani nenapada moc pripadu kdy to nejak rozume vyjde. Treba ten 8kovej civic, tam nakej 1300-1400kg vlek (klidne jednoosej platak) dovoluje s Bckem odvest nake lehke auto (Fiat 500? Mazda MX5? Honda Jazz?) proste neco s +- tunou.
03. listopadu 2016, 14:47
0
I s tímhle ohledem jsem psal ten první příspěvek. Když bude mít auto na kouli 2,4t, tak samo o sobě bude vážit +-2,5t a to do 3,5t skupiny B ani do 4,25 skupiny B96 nevyjde a bude potřeba B+E.
03. listopadu 2016, 21:49
0
S beckem muzes tahat jen nebrzdenej prives do 750 kg a souprava nesmi presahnout 3.5 tuny. To nam u uamk rikali, pravda to bejt nemusi, nevim co jinyho se kde pise. Da se to udelat za necelej mesic, tak je lepsi si to pres zimu vyridit. Ty facepalme
04. listopadu 2016, 10:50
0
Ja mam B+E a ty si nejdriv nastuduj, co vubec muzes nebo nemuzes ridit a ne jen podle toho, co ti nejaky blbec tvrdi. Mas nahore odkazy.
04. listopadu 2016, 17:34
0
B+E mám, to béčko v dotazu mělo být chápáno tak, aby někdo nepřišel s Fordem F650, na kterej je potřeba C.
10. prosince 2016, 10:37
0
borci co je pravdy na tom ze od letoska se zas bere v potaz aktualni vaha soupravy a ne papirova? v DE je to samozreme porad papirova vaha to je jasny
10. prosince 2016, 15:20
0
Platí pořád papírová tak jak to bylo žádná změna v legislativě není. Je to i logické jinak by všude musela stát váha.
03. listopadu 2016, 10:20
0
Ja jsem si na tahani na okruh (je fakt, ze ted jsem s tim byl cca 1100km dlouhou trasu pro auto) poridil Ford Galaxy (VW Sharan / Seat Alhambra), vsechny maji 2T na kouli, coz na vetsinu veci staci. Lze to koupit i benzinovy. Ja to mam 2.8VR6 s LPG, kdyz to tahne ty 2T tak to pri dynamicke jizde a prakticky neustale rychlosti 100-110kmh zere cca 15-16LPG
Dela se pripadne i verze 4motion, ale ta se delala pouze s manualem a pouze jako VW Sharan / Seat Alhambra. Ford na to nedostal povoleni.
03. listopadu 2016, 12:19
0
Tohle řešil Vaculík v jednom z posledních speciálů Světa motorů. Bavil se tam o tom s lidmi, kteří tahají elektrocentrály. Nejde jen o to, kolik má auto psaných na háku, ale aby to vydrželo. Obyčejné čtyřkolky včetně třeba tuarega a MB ML/GL to dlouho nevydrží. To číslo SM už nemám, ale snad ho někdo tady má, nebo by se dalo sehnat.
03. listopadu 2016, 12:26
0
V práci máme Mercedes Sprinter na ťažnom má tuším cez 2,5 tony. My síce jazdíme bez prívesu ale aj ked je to maximálne naložené na 3,5 tony tak sa v pohode dá ísť cez 130 km/h. Výhľad z auta je super a je to aj celkom pohodlné aj ked neviem či sa vojde do limitu ale možno áno...keby bol drahý určite ho šéf nekúpi :D
03. listopadu 2016, 14:32
0
Tahat auto za velkou (sprinter, crafter), prazdnou dodávkou je peklo. Cela souprava je docela neovladatelná.
Pokud chceš jen tahat auta tak bych popřemýšlel i o odtahovce. Koupíš i za 60k, třeba starej transit s motorem 2.4. Vydrží všechno, pravda že pohodlí nula.
03. listopadu 2016, 15:08
0
Hale když je to jednou za čas 10 km za čáru tak asi možná ano ale když s tim regulérně jedeš do Holandska nebo přes celé Německo nejen že taková odtahovka za 60 je na silnici jak pěst na oko a celníci si tě rádi povodí navíc jak říkáš pohodlí neexistuje a rychlost 70 - 80 s autem za zády a nevíš kam to dojede. Máme Iveco (klima, odpružená sedačka, spací box) ročník 2014 a s tím je to někdy pěkný peklíčko ale fakt je ten že jezdíme 2x týdně a rozhodně ne 200 km ale spíše 600 a víc.
03. listopadu 2016, 15:22
0
Máš pravdu, že pěst na oko to je no.
Iveco je pohodlím taky takova avie :), taky ho máme, a je dokud v tom není aspoň 1.5 tuny naloženo tak je to taky strašný na ovládání. Ale mám to auto docela rád a je to držák. Přemýšlel jsem, že bych si ho koupil pro sebe jako obytňák.
Známej tahá za T4 a je max spokojenej.
03. listopadu 2016, 14:58
0
Já se tím živím asi 15 let a odpověď je nehledě na recenze s tímto budgetem jednoduchá Mercedes Benz ML320 nebo CDI ne V8 po FL ideálně 02 a víc. Utahne 3 tuny běžné vleky s autem ani necítí a na nakladech na provoz dnes není problém a drahé už to také není. S takhle malým rozpočtem možná ještě Cherokee ale tam bych asi nechtěl naftu. Jinak je tady ještě trumf SangYong Rexton v naftě což má motor v licenci mercedes a je to vlastně takový Korejský Ml jde koupit pěkný rok a výbava doslova za babku.
03. listopadu 2016, 15:05
0
A potom možná klasika starší Range Rover když je člověk trochu dobrodruh a věří tomu. Terrano Sport a nebo větší mpv Sharan, Galaxy možná i ten Transporter je dobrá volba v naftě když to třeba někdy v poslouží i jako klasická dodávka.
10. prosince 2016, 10:15
0
jeep grand cherokee 2.7 je take nafta od MB
10. prosince 2016, 13:32
0
To je ale zbytek auta není od MB a v tom by mohl být kámen úrazu:) jako Jeep je asi taky dobrá volba ale s naftičkou podle mě.
03. listopadu 2016, 17:22
0
Ssangyong Musso/Korando 2,9D a novejsi 2,9TD 88kw maji 2800kg na kouli... na tahani je skvely Musso Sports 2,9TD (to je pick-up) Do stovky jsou i z GO podvozku.
Lepsi jsou Rextony 2,9TD 88kw (delali je jen rok 2002-3), jsou vzacne a drazsi nez ty nove 2,7XDI 88kw Commonrail Delphi... kde to vstrikovani casem odchazi. Drazsi jsou stare 2,9TD proto, ze je to s nimi jako s VW T4 2,5TDi... ktere najezdili milion v klidu, vuci novym 2,5TDi T5 s orlojem... ktery uz neni tak kvalitni.
Kazdopadne maji na TZ 3500kg vsechny
03. listopadu 2016, 17:33
0
Máš pravdu akorát to Musso v TD je opravdu na hodně, hodně klidnou plavnou jízdu pro lidi co jim nevadí že do kopce to celé jede s vlekem sotva 80 km/h ale najede to hodně a problémy s tím nejsou. Do Rextonu bych klidně šel taky za předpokladu že by šlo o zachovalý exemplář. Trochu bych se bál u všech Sangu automatu i když samozřejmě na ojetině se to může podělat na jakékoliv.
03. listopadu 2016, 18:47
0
No tak POZOR, vážení!!! Vodičák skupiny B môžeš mať, len ak hmotnosť CELEJ SÚPRAVY nepresahuje 3500kg!!!! Čiže ak máš 2000kg auto a 1600kg vlek, tak musíš mať vodičské oprávnenie najmenej skupiny C1 a v aute namontovaný tachograf!!!! V práci sme mali Opel Vivaro s hmotnosťou cca 2200kg v TP a ťahal sa vlek, kde vlek+náklad vážili cca 2000kg. Súčet pokút bol vtedy snáď 1000€ a to práve za zlý vodičák a neprítomnosť tachografu!
03. listopadu 2016, 19:01
0
Potrebuješ B+E a ak je auto písané na súkromnú osobu tachograf netreba (až do 7.5 tony).
03. listopadu 2016, 21:54
0
My sme na 1.9 TDI Sharane MK1 doviezli z Belgicka,Nemecka,Holandska doviezli Triumph TR3,TR6 a dva Jaguáry MK2.Niesom žiadny vyznávač TDI "fauwe" ale je to proste makač,viac ako 500000km a ešte pôjde dalej.Stačí sa dobre starať.Je to jedno či Galaxy,Shar alebo Alhambru ale nebrať MK2!Alebo aj facelift Mk1 ako sa niekde uvádza.O dosť labylnejšie,poruchové auto.
03. listopadu 2016, 22:10
0
Já bych klidně šel do Nissanu Patrol Y61 2.8TD (95kW).
Doma nám to taky stojí a není problém s tím za sebou tahat nefungující Y60ku.
Rozhodně tomu nechybí pohodlí a pod 100k se vleze člověk i s SE verzí (klima, vyhřívané sedačky, kožený vnitřek, tažné a taky docela dost slušný kufr kde jde po složení prostřední části sedaček udělat i spací úpravu kde se člověk pohodlně vyspí :-)
05. listopadu 2016, 16:16
0
A nebude patrol za 100 totalne schnilej? Vlastne jakejkoliv japonec z tyhle doby bude naprach. A ten ktery nebude sezranej na tasku za kilo nebude.
05. listopadu 2016, 08:46
0
Sláva Vavrisovi - našel jsem vám tahače:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/jeep/grand-cherokee/17054205?goFrom=list
Dostanu provizi? Vytesáte mi sochu? :-) :-)
05. listopadu 2016, 11:59
0
Hm, pekny, ja stihl inzerat otevrit a na druhy otevreni uz jsem videl jen ze je neplatnej :D
05. listopadu 2016, 15:21
0
Já už sem to koupil ale za kilo to nechám.
25. listopadu 2016, 13:08
0
Za mě nejlepší jsou dodávky, z pohledu řidiče, pohodlí a manevrovatelnosti. Ale je to auto který nemá moc všestranný využití. Takže bych asi volil offroada. A protože jsem mitsu fanda, tak samozřejmě Pajero :D ale patroly, navary a hiluxy asi nejsou o nic horší.
10. prosince 2016, 21:44
0
Za mne je to jednoznačně má srdcová záležitost - Range P38.
Pořizován před 5 lety právě i z důvodů, že průběžně furt potřebuju převážet krámy a 2-2,5t, které má řada aut na kouli je většinou na hranici únosnosti konstrukčních a pohonných celků.
A pocit, že auto huntuju, nepřispívá k pohodě.
U Range je to naopak - připřáhnu mu vlek s autem a on za zatváří spokojeně. A nejen to, on i tak jede. V pohodě. Díky vzduchovému podvozku, přiměřenému motoru dobře sladěném s převodovkou, robustní konstrukci podvozku a celkovésladěným jízdním vlastnostem
Ano, je to původem offroad, takže jsou i pohodlnější potahy, ale nikdy jsem nevystupoval unavenej.
Mám ho 5 let,80.000km (210 až 290t.) a nevyměnil bych.
Ani mě nenapadá za co, buď tomu chybí schopnosti, šarm, nebo to stojí řádově více - na pořízení i údržbu.
10. prosince 2016, 22:12
0
Měl si štěstí na kus podle toho co popisuješ. To auto je fajn když funguje což tedy podle zkušeností majitelů nebývá úplně často čest vyjimce. Je to hlavně špatně servisovatelná věc v českých podmínkách. Cokoliv má podvozek na vzduch a je to ojeté nebudí moc důvěru viz. Allroad a Activa od Citroen a další:)
11. prosince 2016, 17:48
0
To není štěstí. Prostě to není špatné auto, takže stačí vybrat slušný kus a servisovat. Což také není nepřekonatelný problém.
A vzduchový podvozek....., že je potřeba jednou za 15-20 let vyměnit měchy (á 2500,-) beru jako běžný servis, ne problém. Jinak na něm není nic záludného.
Je to ten samý případ, jako s hydraulikou u Citroenu, nebo s nespolehlivostí Fiatů- už to tak několik desetiletí není a přesto dav opakuje tuhle mantru stále dokola.
Pominu fakt, že řada těchto urban legend má příčinu v lemplovství majitelů, nebo servismenů.....
11. prosince 2016, 21:00
0
Tak já teda nejsem moc "dav" a přesto vím že to rozhodně není top spolehlivé auto. Ano je to většinou neschopností majitelů a většina ojetých p38 v Čechách by o tom mohla vyprávět a rozhodně to není o tom vyměnit měchy trochu si mi připomněl touhle mantrou Citroenáře však jenom vyměníš tohle a tohle za pětník a je to :) Je tam toho mnohem víc závady elektroniky, nespolehlivý mm od Lucase, nefunkční palubní přístroje, poškozený kompresor, ventilový blok a další drobnosti ale tebe to nepotkalo takže to je asi dobře servisované auto ale nepsal bych že na tom není nic záludného. To je jako bych napsal Allroad je s tím vzduchovým podvozkem úplně v pohodě stačí jednou za 100,000 km udělat repasi za 100,000 Kč a jinak na tom není nic záludného ,)
11. prosince 2016, 22:01
0
Lucas ? To spíš Bosch.
To auto bylo složité v roce 1994, když přišlo na trh, ale z dnešního pohledu určitě ne...
Znova uvádíš poruchy, které jsou téměř vždy následkem zanedbaného servisu (kompresor, ventilblok), a ani to nikoho nezrujnuje - obě vyjdou na repas cca 8000.
Snažíš se mne poučit o něčem, s čím mám pravděpodobně větší zkušenosti než Ty a věř, že nejen ze svým kusem.
A je to vlastně nepodstatné, to auto mne baví nezávisle na tom, jaký to je nesmysl z pohledu okolí.
A s těmi Citroeny....v posledních 20 letech je hydraulika něco, o šem jejich majitelé nevědí - v rodině máme dva.