načítám data...

Týden v kostce: Velkoprostorový Mercedes, tajemný Lexus a rumunský bestseller

01. dubna 2022, 09:58 Viola Procházková Novinky

Dacia Jogger je tajným snem českých zákazníků. Mercedes oživuje MPV. Lexus prodává auto, které neplánoval.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv značek

Mercedes láká na luxusní Citan, pardon T-Klasse

(Viola P.) Koncept modelu EQT představila značka už před rokem a vzbudila s ním zasloužený zájem. Zatímco v uplynulých letech až desetiletích rodinným vozům typu MPV trendy nepřály a tyto u zákazníků téměř upadly v zapomnění, poslední dobou se situace opět mění. Lidem dochází, že malá dodávka je pro rodinnou mobilitu výrazně vhodnější koncepce než SUV.  Na Hyundai Staria se těšíme víc než na Vánoce (tedy víc než když jsme se ještě na Vánoce jako děti těšili), a zatím neodhalená novinka od Mercedesu taky vypadá slibně. 

Foto: Mercedes-Benz

Ještě před půlrokem bychom se nijak zvlášť neradovali, ale dnes už víme, že aktuální druhá generace Citanu urazila od svého předchůdce slušný kus cesty. Nákladní variantu před nedávnem otestoval Kuba, na Danův test té osobní se můžete těšit co nevidět. 

Pokud teď máte trochu zmatek v taxonomii, vězte, že po vzoru Vita a z něj odvozené třídy V, určené na transport lidí, bude z užitkového Citanu odvozena osobní třída T (céčko je bohužel obsazené). Elektrická verze nového Téčka pak ponese označení EQT.

Foto: Mercedes-Benz

Technický základ zůstane u užitkové i osobní odnože z větší části stejný, pořád tedy půjde o příbuzného Renaultu Kangoo. Lišit by se měl zejména interiér, který má nabídnout maximální variabilitu a samozřejmě komfort, na jaký jsou zákazníci značky zvyklí. Většinu z nich jistě potěší i zpráva, že vedle elektrického pohonu bude novinka dostupná i se spalovacími motory, benzinovými i naftovými.

Kompletní odhalení novinky proběhne 26. dubna.

 

Přijíždí Dacia Jogger!

(Honza K.) Automobilka Dacia uvedla na český trh svou novinku, model Jogger. Dacia s ním nakročila do segmentu C a zvolený recept by minimálně v našich končinách měl být cestou k úspěchu. Co je tedy vlastně Jogger? Sám sobě jsem si novinku definoval jako ‘vpředu Sandero, vzadu párty’. Po B-sloupek je vůz skutečně prakticky identický s menším Sanderem, dál už je ale všechno jinak. Linie střechy nepřestává stoupat, dokud ji rázně neutně prakticky kolmá záď. To má samozřejmě blahodárný účinek na vnitřní prostor, Jogger tak umí být i sedmimístný. Designově Dacia směřuje někam mezi MPV a crossovery. Jako celek působí auto moderně, dravě, líbí se mi vystouplé blatníky naznačující sílu pod kapotou.

Foto: Dacia ČR

A tady přichází mé první a vlastně i poslední větší zklamání z Joggeru. Auto se tváří, že v sobě ukrývá šelmu, jenže neukrývá. V nabídce jsou zatím dva motory, oba zážehové litrové tříválce. Starší TCe 100 s nepřímým vstřikem a pohonem standardně i na LPG doplňuje nový agregát TCe 110, číslovka tu označuje výkon motoru v koních. V přípravě je i hybridní verze, která zároveň jako jediná nabídne automatickou převodovku. Výkonnější motory zatím zůstávají doménou Dusteru a pro Jogger se s nimi nepočítá.

Foto: Dacia ČR

Pro krátké svezení jsme šli proti proudu a zatímco se všichni vrhali na kusy s vyššími výbavovými stupni, my si to neomylně namířili k šedivému kusu na ocelových kolech. Velký kus auta za rozumné peníze, to má být Dacia. A tady musím říci, že přesně to tahle Dacia i je. Plastovou přístrojovku zdobí plastový dekor, okna lemují plastové lišty. Nic navíc. Namísto integrované radiomapy je tu integrovaný držák na telefon, který však pomocí aplikace může ovládat i nějaké ty funkce auta, takže je z něj rázem plnohodnotná radiomapa. Co víc potřebujete? A tohle celé pořídíte za 373.500 českých peněz. I s příplatkem za klimatizaci se tak vejdete do čtyř set tisíc korun a ještě zbyde i na nějaký ten fešácký lak. A pokud vás na barvičky neužije, jsou tu zajímavé pakety příslušenství – to je chytrý nápad.

Jediný otazník se tak vznáší nad motory, zda nebude sedm pasažérů a nějaká ta jejich zavazadla na Dacii Jogger příliš velkým soustem, ale to ověříme až v rámci redakčního testu. 

Lexus, který nám měl být zapovězen

(Dan B.) Modelová řada Lexusu, je v současnosti velmi silná a povedená. Od cenově dostupného UX, přes zbrusu nové NX, konejšivé ES, svébytné LS, charakterní RC až po zcela ohromující LC. Dlouhodobě nejprodávanějším modelem u nás, však není ani jeden z výše zmíněných. Je jím totiž velké SUV RX. Pro někoho to může být překvapivá informace, přeci jen RX není nejlevnější, začíná za hranicí půl druhého milionu. K tomu všemu nemá ani naftový motor, o kterém se říká, že je pro úspěch v Evropě nezbytný u této kategorie. Jenže Lexus si na to jde po svém. U nás se RX nabízí pouze v jedné jediné motorizaci a tou je šestiválcový hybrid (450h). Velmi povedené SUV, na čemž jsme se již několikrát shodli s kolegy.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jenže nedávno se v nabídce Lexusu objevilo ještě jedno RX. S čistě spalovacím motorem, bez elektrické pomoci. O více než půl milionu levnější, než srovnatelný hybrid. Tou tajemnou motorizaci je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 240 koní. Moc příjemný motor, který můžeme znát z modelů IS a minulého NX. Jenže jak se tenhle dvoulitr objevil v nabídce u nás? To je otázka, která může vyvolávat jisté spekulace. Oficiální stanovisko českého zastoupení zní, že se jedná o limitovanou edici 140 vozu speciálně pro český trh. Všechny vozy jsou v jedné ceně a výbavě. Víme však, že třístovka byla dostupná u našich východních i severních sousedů, jsou to snad nějaké přebytečné vozy ze Slovenska či Polska? Anebo musíme pro odpověď dál na východ, do země, kde zítra znamená včera? Tam se totiž dvoulitrové čtyřválce taktéž nabízely a jak víme, z dobře známých důvodů je dnes poněkud složité, cokoli do těch míst dostat. Těžko říct, která z možností je správná, ale ve výsledku je to asi úplně jedno. Pokud máte zájem o velký nehybridní Lexus, konečně máte možnost. A neotálejte, ta cena je opravdu lákavá.

 

Jaké je vaše auto roku?

(Viola P.) Stejně jako loni, i tento rok jsem dostala funkci porotkyně v české anketě Ženské auto roku. To jen na vysvětlenou, proč jsem chtíc nechtíc více přičichla k prostředí novinářských žebříčků, které do té doby stály spíš stranou mého zájmu. Ani teď si nemyslím, že by jejich výsledky měly kdovíjaký dopad na názor veřejnosti, prodeje automobilek nebo světový mír, zato se cítím důležitě a mám o čem klevetit na novinářských akcích. Ale o tom třeba někdy jindy. 

O finále Českého auta roku se zde zmiňuju hlavně proto, že představuje vcelku nečekanou směsku modelů. Mezi šesti finalisty z původně 38 modelů je plně elektrický kupodivu jen jeden z nich, další dva mají v nabídce plug-in hybridní verzi. Ostatní jezdí postaru na spálené dinosaury a patří spíš do sekce vozů mainstreamových, místy až lidových. Tady je máme:

BMW i4 

Foto: BMW Czech republic

Peugeot 308

Foto: Stellantis

Škoda Fabia

Foto: Hana Matyášová

Subaru Outback

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Opel Astra

Foto: Stellantis

Dacia Jogger

Foto: Renault Gruppe

Co je ještě zajímavější, neobjevilo se mezi nimi ani jedno SUV (Outback budu vždycky považovat za kombi a Jogger je kategorie sama pro sebe). Člověk by skoro řekl, že výběr do jisté míry snad i odráží vkus lidu. 
Výsledky se dozvíme 19. dubna. 

Osobně mám vsazeno na jasného víteze. Napište nám do komentářů svůj tip!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pe
Peťas
02. dubna 2022, 09:33
0

Co se vlastne skryva pod Ceske auto roku? Ma byt to nerevolucnejsi v technice nebo designu? Nebo dobry pomer cena a velikost kufru. Nebo cena a vykon? Nebo ma byl alespon jeden dil na aute vyroben v Ceske republice? Nebo idealni vuz pro cecha s prumernym platem? Dekuji za upresneni :-)

reagovat
beastar
02. dubna 2022, 11:06
0

Tak stejně jako Rumunské auto roku, auto roku USA, Evropské auto roku a tak dále je to především anketa. Takže odpověď na tvé otázky si musíš dát sám. Stejně tak každý kdo má v daných případech právo hlasovat. A potom zvolit to auto, které nejlíp odpovídá tvé představě..

Za mě je to tenhle rok v ČR určitě Dacia. Je odpovědí na spoustu otázek pro velké množství lidí. Jinak je to asi jako ptát se co je to Česká Miss, nebo Top zahrádka města Rajhrad... Takže cmon



Poslední komentáře