BMW XM
Třikrát hurá, máme nové XM. Cože, Citroen se hecnul a představil nástupce své kdysi úžasné vlajkové lodi, který udivoval veřejnost v devadesátých letech? No, to tak bohužel úplně ne. Nové XM je z Mnichova, konkrétně od BMW. Je to totiž zcela nové SUV (podle BMW se jedná o SAV, ale co už), které by mělo pomoci překlenout slavnou divizi M do nové éry. Ano, samozřemě mám na mysli elektrifikaci. BMW XM je totiž prvním eMkem, které využívá hybridní systém pohonu. Nemusíte však mít strach, že by se jednalo o nějaký podměrečný motor. Zákad zde tvoří plnotučný osmiválec 4,4l. Spalovací agregát s označením MTwinPower Turbo generuje sám o sobě maxilnání výkon 490 koní a točivý moment 650 Nm. Když k tomu připočteme elektromotor, integrovaný do osmistupňové převodovky, dohromady se tohle BMW může pochlubit maximální výkonem 653 koní a točivým moment se vyšplhá až na hodnotu 800 Nm. To jsou pěkná čísla, že?
Navzdory tomu, že se jedná o nejvýkonnější eMko v historii, nečekejte, že bude také nejrychlejší. S maximální rychlostí 250 km/h (na přání až 270) a zrychlením z nuly na sto za 4,3 se zařadí spíš mezi ty pomalejší eMka, která si dnes můžete koupit. Kdybych měl hádat, tak by si skoro tipnul, že s tím bude mít co dočinění trochu vyšší hmotnost, konkrétně 2,7 tuny. Nu což, lehkonohé sporťáky už dnes moc netáhnou. Zcela bez diskuze se však bude jednat o nejúspornější auto M divize. Tento PHEV vykazuje kombinovanou spotřebu 1,6 l na sto kilometrů. Diky 25,7 kWh baterii zvládne ujet až asi 85 km čistě na elektřinu. Pokud by vám všechno tohle bylo, pak vězte, že BMW chystá už nyní ještě silnější variantu s označením Label Red. Ta by měla potenciální zákazníky ohromit hodnotami 748 koní a 1000 Nm točivého momentu. Pěkná čísla, ne? Svým způsobem se jedná jedná o nástupce legendární M1, neb XM je po dlouhé době prvním eMkem, které nemá základ v běžném BMW. Uvidíme, co na něj řeknou zákazníci, ale nepochybuji o tom, že to na jistých trzích bude hit. Co na něj říkáte vy?
PS: možná jste si všimli, že jsem se tak trochu vyhnul hodnocení designu. Inu, to nechám raději na vás, jen mi prosím napište do komentářů, jestli se vám tohle dílo Jozefa Kabaně líbi, nebo jím opovrhujete. Docela by mě to zajímalo.
Mercedes-AMG C63 S
Na ostrý hybrid vsadili také u Mercedesu, byť u nich se nejedná o úplnou novinku. U AMG si vyzkoušeli toto hybridní řešení již u vrcholného AMG GT 4 Door. Nicméně nové céčko na jde úplně jinak. V podstatě poprvé od konce devadesátých let, kdy se objevil model C43, tu máme nejostřejší třídu, která nebude spoléhat na oheň a síru dštící osmivalec, nýbrž poprvé v AMG vidíme čtyřválec. Doposud nejmenší jednotkou, která se v céčku s emblémem AMG objevila, byl naftový pětiválec.
Po stránce výkonu nelze novince nic moc vyčítat. Může se pochlubit celkovým výkonem 680 koní a 1020 Nm. To zněj dělá bez debat nejsilnější céčko v historii. I samotný spalovací motor se může pyšnit jedním nej. Díky výkonu 470 koní je to nejvýkonnější produkční čtyřválec vůbec. Co se jízdy týče, jsme opravdu zvědaví, jak se Němcům povedlo popasovat se lehkou nadváhou, neb hmotnost tohohle céčka přesahuje dvě tuny. Přestože pohonná jednotka bude dynamicky jistě na úrovni, chybět bude ten kouzelný zvuk, který ze sebe uměly osmiválcové AMG vždy vyloudit. Čtyřválec tohle prostě neumí. Taková už je bohužel doba. Pokud si však myslíte že nové C63 AMG překvapí mnimální spotřebou, tak budete možná zaskočeni. Navzdory tomu, že se jedná o plug-in hybrid, kombinovaná spotřeba dosahuje vcelku běžných 6,3l. Mercedes totiž využil jen maličkou 6,1 kWh baterii, která stačí sama o sobě jen asi na 13 kilometrů elektrické jízdy. Na dané využití prý malá baterka stačí. Inu, jsme poměrně zvědaví, jak to celé bude fungovat.
Volvo EX90
Švédské Volvo chystá na 9. listopadu velkou slávu. Měla by se ukázat totiž nová vlajková loď. Samozřejmě se jedná o elektromobil, který by měl velikostně odpovídat největšímu SUV značky, modelu XC90 (ten zůstává ve výrobě). Nové EX90 bude výkladní skříní technologických možností Švédů. Potichu se mluví o tom, že by se novinka měla stát tím nejbezpečnějším autem na celém světě. S aktivní bezpečností má pomáhat tzv. bezpečnostní štít, který má snížit riziko smrtelných nehod až o 20 %. Volvo poprvé ve své historii využije LIDAR umístěný v linii střechy, který ve spolupráci s osmi kamerami, pěti radary a šestnácti ultrazvukovými snímači bude monitorovat celé okolí vozu a vyhodnocovat bezpečnostní rizika. Celý systém umí prý detekovat chodce na čtvrt kilometru dopředu, i pokud se zrovna pohybujete dálniční rychlostí. Jedná se o poměrně zajímavý systém a docela se těším, až jej budeme moct vyzkoušet v reálném světě.
29. září 2022, 07:33
0
To Céčko se čtyřválcem bolí, au.
30. září 2022, 09:30
0
Ad Medvěd AMG nechápu tohle - "... hmotnost tohohle céčka přesahuje dvě tuny. ... Navzdory tomu, že se jedná o plug-in hybrid, kombinovaná spotřeba dosahuje vcelku běžných 6,3l. Mercedes totiž využil jen maličkou 6,1 kWh baterii, která stačí sama o sobě jen asi na 13 kilometrů elektrické jízdy."
Proč ta věc váží přes 2 tuny? Srovnatelný El motor/zadní osa má 150kg, malá baterka do 100kg? Předchozí S205 jsem měl asi rok a to auto bylo z velké části hliníkové a měl jsem z něj lehkonohý pocit... ok, AMG musí mít velké brzdy, kola, silnější poloosy apod, ale to je max. 100 kg... Ale tak když to lidi koupí a budou happy...
29. září 2022, 09:41
0
Doufám, že design té krabice od BMW nedělal Kabaň, protože to vypadá jak od puberťáka, co jezdí s autíčkama v počítačových hrách.
29. září 2022, 09:59
1
Kaban sa tam nestihol ani ohriat :) Za tymito hnusobami treba hladat Van Hooydonka a Dukeca...
29. září 2022, 18:50
3
Tohle je skutečně práce Kabane. Byl tam asi 2,5 roku a jeho prací jsou nová sedmička (asi ze 70%) a právě tohle monstrum, původně plánované jako X8
29. září 2022, 18:53
2
Zadání znělo jasně. Musí to bejt řádně hnusný ale ne zase moc. Aby to průměrný Číňan případně Ind ocenil. A jo je to bohužel práce karbanátka z větší části.
29. září 2022, 20:13
2
Že to designoval Kabaň je celkem zjevné, vzhledem k tomu, že to skoro ze všech směrů vypadá jako Kodiaq.
29. září 2022, 11:14
0
btw Po C43 AMG bol ešte C32 AMG, čo nebola v8 ale kompresorová v6. Rovnaký motor bol aj v CLK, SLK a Chrysler Crossfire SRT-6. S pomerne malými úpravami z toho ide cez 400koní :)
29. září 2022, 14:35
0
Ano, je to tak. Generace W203 měla nejširší možnosti pohonných jednotek, co se AMG modelů týče. Nejdříve šestiválcová C32, pak pětiválec C30 CDi a na konec atmosférický osmiválec C55
29. září 2022, 16:48
0
To BMW nelíbí. Krabicojidni, překombinované hlavně předek. Z boku nuda.
29. září 2022, 17:32
4
BMW XM ma motivuje pozrieť si zapnutý tyčový mixér zblízka.
29. září 2022, 19:52
5
Veřejně se tímto omlouvám dizajnérům vozů SsangYong Rodius a Pontiac Aztec (nenapadá mě z hlavy nic dalšího, podobně nehezkého) za jakákoli má kritická slova, v minulosti jim adresovaná. Proti lidem kteří jsou odpovědni za vzhled toho BMW jsou zjevně osobami nadmíru talentovanými, schopnými a kvalifikovanými, s vytříbeným vkusem, citem pro proporčnost, přiměřenost, eleganci a ladnost.
29. září 2022, 20:02
4
Kdyby tenhle článek někdo napsal v roce 2010 na prvního dubna, nevěřil by mu ani jeden člověk... Fakt haluz. BMW kontroverzní až hrůza, ale zase s fajn technikou (asi?). Možná to zachrání trochu nějaká normální barva a tmavé dekory těch cingrlátek. Ale asi ne. Mercedes je naopak krásný, ale ten čtyřválec může být nejlepší ze všech, ale AMG bylo vždycky o objemu a motorech. Tak bych doufal, že se udrží co nejdéle to půjde... A Volvo s velkou slávou po 7 letech představilo nový model, který má jiná světla :D Ale chápu, že to bude asi docela revoluce. Na rozdíl od autora se na to auto ale vůbec netěším (což říkám o novém Volvu myslím vůbec poprvé v životě).
29. září 2022, 20:16
11
To volvo je (alespoň na těch fotkách) sexy asi jako zdravotnická obuv... Na BMW jsem se raději moc nedíval, bojím se, že by se mi o něm mohlo zdát.
30. září 2022, 04:52
5
Já se mladým už ani nedivím, že je nové auta nezajímají.
Ali Express tuning od výroby.
30. září 2022, 09:18
4
Tohle je ještě krásný, co teprve iX v černé... obzvláště působivě vypadá v provozu ve městě s vrstvou prachu :-)
01. října 2022, 06:55
0
Ad BMW, citoval bych klasika: “mě připadá zajímavý, ale spoustě lidem se to nelíbí.” Jako odporné bych na něm popsal jen ty ozdobné zlatavé prvky. Kdyby byly v tmavém chromu, vypadalo by to lépe.
Volvo je vývojem designu asi tam, kde byly v době devítek v devadesátkách - měnily se jen detaily a styl byl pořád stejný - ale tehdy to byla krásná auta s funkční a pohlednou stylistikou, což bych o dnešních modelech neřekl.