načítám data...

Auta, která známe, ale neznáme - asijská edice

Pojďme si trochu hrát. Kdo pozná, jaké staré evropské konstrukce se skrývají v těchto "moderních" asijských kreacích?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Před nějakou dobou jste si na Autíčkáři mohli přečíst mou krátkou sérii článků s názvem Auta, která známe, ale neznáme – mexická edice. V něm jsem vám popsal několik výběhových vozů původem z Evropy, které v této zemi dostaly nový název a upravený vzhled, čímž zde prožily svůj druhý život. Jmenovitě se jednalo o Opel Corsa B přejmenovaný na Chevrolet Chevy, VW Bora a z něj vzniklý VW Clásico a VW Brouk, kterého ani nepřejmenovávali. 

Podobné praktiky však znají i na druhém konci světa. V jihovýchodní Asii. I na zdejších méně náročných trzích se dá potkat ledasjaké staré evropské auto, které se tváří jako nový domácí produkt. No a protože mě tyto “inkognito” převleky a hledání jejich podstaty docela baví, rozhodl jsem se, že vám představím aspoň pár modelů, které známe, ale neznáme i z této části světa.

 

Hyundai Cortina

zdroj: Hyundai Motor Corporation

Nejstarším evropským vozem v asijském podání ze seznamu je model s názvem Hyundai Cortina. Je pravdou, že zrovna v jeho případě se asi s hledáním původní konstrukce nikdo příliš nezapotí, neb dárce svých orgánů nejen nezapře, ale dokonce hrdě přiznává svým jménem. Ano, jedná se o jihokorejskou verzi Fordu Cortina. V případě tohoto vozu dokonce neproběhlo ani žádné přeznačení, proto se občas za jeho pravý název uvádí Hyundai Ford Cortina. 

Jeho příběh je ale i tak docela zajímavý, jelikož Cortina je vůbec prvním hyundaiem, který byl kdy vyroben. Celý příběh začal v roce 1967, kdy došlo k založení Hyundai Motor Corporation. Nová automobilka potřebovala začít co nejdřív vyrábět, ale neměla k dispozici vlastní konstrukci, takže se rozhodla jít cestou licence. 

zdroj: Hyundai Motor Corporation

Jenže tehdy nebylo moc kde brát, jedinou zemí v regionu produkující aspoň trochu použitelná auta bylo Japonsko, a to z kulturních důvodů požádat o pomoc moc nešlo (Jižní Korea a Japonsko se nemají rády). Vedení firmy však dobře vědělo, že v Evropě se už nějakou dobu velmi daří příhodně velikému Fordu Cortina. Tak se Korejci s Němci, Brity a Američany (ve značce to tenkrát bylo komplikované) dohodli, že budou stejný model vyrábět a nabízet i doma.

Je potřeba zmínit, že s tou produkcí to nebylo nijak horké, auta pořád vznikala v Evropě a v korejském Ulsanu je jen skládali dohromady. To je ostatně spolu s neshodami ohledně podílu Fordu v nově vzniklé společnosti také důvodem, proč už za osm let přišel Hyundai s od základu vlastní konstrukcí, slavným typem Pony. 

zdroj: Hyundai Motor Corporation

Nicméně platí, že prvním modelem značky je právě Cortina. Poháněl ji benzínový čtyřválec 1.3 s výkonem 40 kW a do ukončení produkce v roce 1971 vzniklo 9290 kusů, z čehož se dá usoudit, že i Hyundai se s tímto autem dočkal nějakého úspěchu. Mimochodem, licenční výroba poté pokračovala i s návaznou generací známou také jako Granada a byla ukončena až v roce 1983.   

zdroj: Hyundai Motor Corporation

 

Mahindra Verito Vibe

zdroj: Wikipedia

Druhý zástupce už s Jižní Koreou nemá nic společného. “Pochází” ze země kari koření, z Indie. Také je to na rozdíl od předchozího příkladu auto, jehož evropský základ možná na první pohled nerozpoznáte. Na druhou stranu přední světla, uspořádání masky nebo silueta karoserie by vám pomoci mohly. No a pokud stále váháte, podívejte se dovnitř. Už víte? Ano, koukáte na asijskou verzi první generace Dacie Logan.

zdroj: Mahindra Motors

I k ní se váže zajímavé povídání, na jehož počátku leží vznik joint venture Mahindra Renault Limited. Samotná značka Mahindra tvoří už od roku 1945 jednu z největších indických automobilek, čehož chtěl zmíněný francouzský výrobce využít, protože partnerstvím se silným místním hráčem by si usnadnil vstup na zdejší lukrativní trh. V roce 2007 tak spolu uzavřeli dohodu o spolupráci, přičemž Indové měli poskytnout továrnu a dodavatele, Evropané auto.

Renault šel cestou nejmenšího odporu a dodal model, jenž byl od začátku vyvíjen pro rozvojové trhy: Dacii Logan. Jen ji, ostatně jako všude jinde po světě kromě Evropy, dodával pod svým vlastním jménem. Jenomže v Indii se autu moc nedařilo, jelikož kombinovalo levné provedení s karoserií delší než čtyři metry, což už je na místním trhu hranice pro vyšší zdanění a tedy drahá auta. Spolupráce se tak již po třech letech rozpadla. 

zdroj: Mahindra Motors

Francouzi se následně soustřediili na vývoj nového vozu určeného přímo pro místní trh, jehož výsledkem byl model Kwid (jež mimochodem zase my známe ještě oklikou přes Čínu jako Dacii Spring). Indické značce zbyla továrna a nehotová auta. Tak se rozhodla, že Loganu dá ještě šanci a začne ho (se svolením Renaultu) vyrábět pod názvem Mahindra Verito. 

Auto však trápila stejná potíž – délka. I když nové provedení dostalo zlepšený design a hodnotnější interiér, zákazníci v něm stále viděli drahé levné auto. Tak se inženýři pustili do jeho zkracování. Výsledek snažení dorazil v roce 2013 pod názvem Mahindra Verito Vibe. Nepleťte si ho ale s hatchbackem, Vibe neměl zadní výklopné dveře, jen víko. Toto neortodoxní řešení však místním nevadilo, auto se chytlo dobře a se svou naftovou jedna-pětkou vydrželo v nabídce až do roku 2019. 

zdroj: Indian Autos Blog

 

JMC Teshun

zdroj: Wikipedia

Posledním autem v mém výběru je dodávka prodávaná v Číně. Jmenuje se JMC Teshun a při pohledu zepředu asi nepoznáte, z jakého auta vychází. Zkuste se ale podívat zboku. Už je vám to jasné? Ano, je to trochu výlet do historie, avšak nemělo by vám činit velké problémy vůz rozeznat. Správně, míříme cyklicky opět k Fordu, díváte se na převlečený model Transit druhé generace, tedy ten, co se v Evropě vyráběl mezi lety 1986 a 2000. 

zdroj: Wikipedia

Zase je to zajímavá povídka, tentokrát vedoucí do devadesátých let. Tehdy měl Ford zájem o spolupráci s jedním z lokálních velikánů, SAIC Motor, ze které ale nakonec nic nebylo, protože jeho nabídku přeplatil General Motors. Ford tak hledal náhradu a našel ji v menší firmě Jiangling Motors Corporation, zkráceně JMC. Prvním produktem nově navázaného spojenectví byl právě Transit druhé generace, jenž se v Číně začal vyrábět souběžně se svým evropským protějškem.

Zatímco ale na starém kontinentu byla druhá generace roku 2000 kompletně nahrazena třetí, v říši středu zůstala v produkci beze změny o šest let déle. Poté i zde přišly na řadu úpravy, avšak podstatně útlejšího charakteru. Ač Číňané provedli celkem přes 70 vzhledových zásahů, základ zůstal stejný. V této podobě pak JMC Ford Transit vydržel v nabídce plných jedenáct let.

zdroj: Car News China

Myslíte si, že v roce 2017 se už zdejší lid dočkal obnovy a příchodu alespoň třetí generace Transitu? Kdepak, jak obrázky naznačují, v květnu toho roku přišly na řadu jen další dílčí úpravy. Respektive Jiangling tvrdil, že se jednalo o zcela nové auto, proto také dostalo nový název Teshun. Pozornému oku však neunikne, že se jen víc upravila příď a zadní světla, technologie zůstaly. 

No a v této podobě se vlastně auto v Číně prodává dodnes. Dobře, před dvěma lety se znovu mírně upravila příď a zrovna letos přišla další “revoluce”, původní turbodiesel Isuzu 2.8 l s výkonem 82 kW byl vyjmut a nahrazen elektromotorem s výkonem 120 kW. Tato změna si samozřejmě opět vynutila nové jméno, autu se teď říká JMC Jingma Fuyun EV. Elektřina však pohání stále tu samou krabici s letopočtem prvního představení 1986. Co k tomu dodat.

zdroj: Car News China

Toto je seznam tří aut z Asie, která známe, ale neznáme. Povězte mi, trefil jsem se nebo pro vás dnešní výběr nebyl novinkou? Znáte další podobné evropské modely v asijském balení? Diskuze je vaše. A jen tak mimochodem, takovéto převleky stále nekončí, ještě se na vás chystá Afrika, blízký východ a Jižní Amerika (neplést s Mexikem!). To bude taky určitě stát za to. :-) 

Pozn.: Asi nejtypičtějším příkladem evropského auta v asijském balení je Morris Oxford známý v Indii jako Hindustan Ambassador. To je ale taková ikona, že už dostala svůj vlastní článek. K přečtení zde

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
18. března 2023, 09:14
3

Evropská auta v Asii, to by bylo nekonečné téma.
Za všechny:

Kia Elan (Lotus Elan)
Roewe 750 (Rover 75)
Hindustan Contessa (Vauxhall Victor) btw úmyslně nedávám profláklého Ambassadora

No a třeba kde všude a pod jakým brandem se vyráběly Fiaty 124 nebo 131, to by vydalo na samostatný článek.

reagovat
XT
XTad
18. března 2023, 10:00
3

Mahindra je zajimava, vetsinou se pro vychodni trhy delaji z hatchbacku sedany, tady to bylo naopak. I kdyz je to teda vlastne sedan s dvouprostorovou karoserii.

Mne se vzdycky libil pribeh Mercedesu 100. To byla dodavka, ktera vznikla kdysi davno ve Spanelsku jako licencni DKW, pozdeji prebrala techniku od MB, ktery zaroven prebral tovarnu, kde se to vyrabelo.

Druha generace uz byl komplet mercedes, avsak stale vyrabeny ve Spanelsku. Vyvoj treti generace (coz byl vlastne facelift te druhe) ale dostal na starost Ssangyong, ktery tehdy velkou cast sve modelove rady stavel prave na starych mercedesech a tento vuz je mozne potkat jak se znakem MB, tak Ssangyongu (pripadne dalsich korejskych vyrobcu). No a aby toho svetobeznictvi nebylo malo, Korejci svuj vytvor nakonec prodali Cinanum, kde se zase delal pod tamnimi znackami. Dluzno rict, ze celou dobu s naftovym petivalcem od mercedesu (ruzne se tam ale myslim davaly i ctyrvalcove benziny).

reagovat
mariov8
19. března 2023, 11:33
1

Málokdo ví, jak se z dvoutaktního benzínového tříválce DKW stal čtyřválcový diesel od mercedesu. Ono vlastně bylo celé Auto Union ve vlastnictví MB, až do prodeje Volkswagenu a dalších značek VW, MB si nechal nějaké ty fabriky a "190" se nakonec prodávala jako Mercedes-Benz.

Pe
Pech.
29. března 2023, 17:58
1

Ono začátek Audi byl velmi trapný a pro Mercedes to byla vlastně hrubá ekonomická chyba.... Byla DKW a měla celkem dobré auto, ale se zastaralým a kouřícím motorem, fabriku vlastnil Mercedes a chtěl vyrábět malý sedan (velmi hezký) ale nakonec se na to vysral a projekt zavrhnul. VW to koupil a vzal auto DKW, přejmenoval ho na AUdi, tehdy už dlouho mrtvou značku, použil tehdy velmi zajímavý a moderní motor z malého Mercedesu, který byl původně vyvinut pro menší vojenská vozidla se schopností provozu na různá paliva, nacpal ho do DKW, nazval to AUDI 60 a šlo to ven.... Takže VW jako vždy, nikdy nic nevyvinul a nevymyslel, ale koupil po prodeji miliardy brouků, což je auto úplně nahovno.... Ještě dodám, že ten původně Mercedesí motor žil spolu s úpravami v různých autech celého VAG koncernu další dlouhé desítky let, byl i ve vozech Porsche a i v malém AMC. Takže si Mercedes pěkně nasral do bot, protože z Audi se postupem času stala přímá konkurence, přestože technicky je to pořád trochu plíseň, tak zákazníky krade...

Michal88
18. března 2023, 14:01
2

Co třeba Peugeot 206 alias Citroën C2 v Číně? Nebo Citroën ZX jako C-Elysée?

Pak se tam třeba prodával Superb 1 jako Passat.

reagovat
Michal88
18. března 2023, 14:06
0

Ninak v Íránu se až do 2009 prodával Citroën Xantia jako Xantia Saipa. Ten facelift ale není moc hezký. :D

Či Peugeot 405, taky s "novou tváří"...

Jaromír Soukup
19. března 2023, 09:18
7

Tak jsem se na tu 206/C2 podíval a…to jsem vidět nepotřeboval :-D

Michal88
19. března 2023, 21:13
0

Že to je hezký jsem netvrdil, ale je fakt, že oči z toho ještě nekrvácí, jako z Peugeotu 206 sedan, co byl dělán pro Turecko/Indii. :D

martin_100
19. března 2023, 22:43
0

Teda ta "C2" je super. To asi potřebuju :-)

Be
Bernard L.
23. března 2023, 11:01
0

Když si vzpomenu na svoje výlety do Indie či Číny, tak jsou tam fakt zajímavé věci z aut které známe a neznáme. Indie třeba "jejich" Rapid (Čína má také Rapida v sedanu (tzn. předek stejný jak ten český, ale zadek jiný). Pokusím se pohledat fotografie.
Indie je taky fajn na Maruti (alias Suzuki), které dělá třeba Swifta v sedanu (snad se to jmenuje Suzuki-Maruti Dezire). A pak v Číně např. Peugeot 307 sedan či různá varianty VW Passat (ať už Passat verze USA či verze EU s názvem Magotan), DongFeng EX1 alias Dacii Spring či Renauld K-ZE asi zmiňovat nemusím. Dále je zajímavá situace i v Rusku, kde první (nesmrtelný) Logan je vlastně Lada.
V Jižní Americe je Logan Nissan Aprio, Renault Thalia je Nissan Sunny (v USA je zase Sunny jiné auto nezaložené na Rencku).
Mrzí mne, že se zapomnělo na Pyeonghwa ze Severní Koreje alias Fiat Palio.

Ale to by ten článek musel být tak na 2 hodiny čtění. Každopádně děkuji za něj, super jsem si zalovil v paměti.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem