načítám data...

Audi A3 35TDI: Když se Audi odváže

Hrabe předními, má motor napříč a stojí na platformě Oktávky. Je tohle vůbec ještě prémiové auto?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Audi A3 35TDI: Když se Audi odváže

Rovnou zkraje se přiznám, že Audi A3 jsem vždycky vnímal trochu jako takové “pod-audi”. Zvláště starší exempláře, toho času již na aftermarket čínských kolech, zdobící o víkendu parkoviště před vesnickými diskotékami na mě působí dojmem, že átrojka je mezi omladinou takový “nový čtyřkový Golf”. Navíc tu je motor naštorc a platforma sdílená s Octávií a Leonem. Stačilo ale přidat pár centimetrů rozvoru, placatý kufr a najednou jsem z toho po týdnu soužití skoro až naměkko a nezbývá mi, než konstatovat ono značně ohrané, ale zde nadmíru trefné “taková auta už dneska skoro nikdo nedělá”. 

Testovaná A3 je totiž, jak jste jistě poznali i z obrázku, ve variantě sedan. A z onoho nedomrlého ošklivého káčátka je díky tomu najednou pohledné dospělé auto s vyváženými proporcemi. V honu za využitelností vnitřního prostoru a ve víru lifestylových crossoverů jsme skoro zapomněli, jak je menší sedan geniálním ztělestněním univerzálního vozu pro ty, jež nemusí vozit kočárek. V dnešní době, kdy se díky světovému dění posledního roku rozjel nespočet doručovacích služeb, snad ještě víc, než kdy jindy. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Sedan zkrátka nejde nemít rád, i kdyby to mělo být jenom kvůli té elegantní siluetě. Jenže tím to zdaleka nekončí. Narostla tu i karoserie, a to oproti “sportbacku” o nemalých 15 centimetrů, takže vůz působí klidněji, tolik sebou nešije a lépe drží na silnici. Jeník teď testuje onen kratší sportback a prostě to není ono. Pokud zvažujete koupi átrojky a velká vrata do kufru pro vás nejsou životně důležitá, neváhejte a berte sedan. Nebo jak mu říkají oficiálně, limuzínu.

Samozřejmě to svádí k otázce, zda A3 trochu neloví ve vodách většího sourozence, korporátní stálice A4 . Ale je tomu naopak, vozy jsou to velmi rozdílné. Zatímco A4 se snaží být nenápadným služebníkem pro každý den, vozem, o kterém vlastně nevíte, že ho máte, A3 je poměrně hravá a do jisté míry zábavná (i když pořád to je Audi, takže nečekejte žádné vylomeniny). Z karoserie vystupuje množství výdechů, vůz působí sportovně i díky rozšířeným blatníkům, odtrhové hraně na víku kufru, nebo  z menší A1  okoukaným výdechům u kapoty, které připomínají rallyové Quattro. Testovaný exemplář ještě navíc doplňoval paket S-Line.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Podobné je to i uvnitř. Vůz zdobí výrazné modré segmenty, které barevností a přiznanou plastovostí připomínají stavebnici Lego a je mi jasné, že rozhodně nebudou po chuti každému. Mé decentní kýčařské já zde ale bylo nadmíru spokojené. Interiér to navíc není jen hezký, ale i velmi dobře promyšlený. Třeba takové výdechy klimatizace. V poslední době se rozmáhá nehezký nešvar, kdy jsou tyto mřížky displejem infotainmentu odsunuty kamsi do spodní části středového panelu, kde foukají řidiči zhruba do oblasti trupu, což není úplně šťastné řešení. U Audi na to šli od lesa, vykašlali se na symetrii levé a pravé strany a řidičovy výdechy prostě přilepili po stranách přístrojové desky. A funguje to výborně. Teplý vzduch lze navíc nasměrovat přímo na ruce na volantu, což je mnohem příjemnější forma rozehřívání zkřehlých prstů, než vyhřívaný volant. 

Ergonomie je vynikající, jak je u značky konec konců už spoustu let zvykem. Ačkoli interiéru dominuje dvojice displejů, každou jen trochu důležitou funkci lze ovládat fyzickým tlačítkem, jejich rozložení je intuitivní, pěkně se mačkají a zdvih mají tak akorát. Jakkoli to může znít nepodstatně, chod tlačítek je jeden z velmi důležitých detailů, které odlišují prémiové vozy od těch obyčejných. Snad jediné, co mi nebylo úplně po chuti, byl lán lesklého plastu kolem minimalistického vodiče převodovky. Pokud jste jako já zvyklí do zde umístěné středové schránky ukládat klíče, brzy se jistě poškrábe a to je škoda. Navíc působí tak nějak nevyužitě. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Šifra 35TDI na zádi napovídá (po nahlédnutí do taháku), že pod kapotou je naftový motor o výkonu mezi 110 a 120 kW. Konkrétně jde o čtyřválcový stopadesátikoňový dvoulitr TDI EVO, který se pyšní titulem vůbec nejčistšího dieselu světa. To je jistě chvályhodné, nicméně nevím, nakolik bude případný majitel ojetiny nadšený z dvojice katalyzátorů a dvojice DPF filtrů. No, to je problém budoucí, nechme to být. Nicméně – dobrou zprávou je, že jde o neobyčejně úsporný agregát. I s poměrně olověnou nohou se spotřeba drží někde kolem pěti litrů, čili jde historicky pravděpodobně o “moje” první testovací auto, které se spotřebou vyrovná dvacet let starému pětiválcovému kombíku od Volva. Gratuluji.

Výkon je dostačující pro takové to běžné ježdění, sportovně založení jedinci mají k dispozici variantu S3. Potěšila mě dvouspojková převodovka, která je s motorem výborně sehraná a dokonce i v zácpách, městském provozu, nebo při dojíždění do kolony nekope a nezmatkuje a svým stojickým klidem se skoro vyrovnala hydroměniči. Výborná práce. 

foto: Jakub Pospíšil, autickar.cz

Ačkoli jsem netestoval verzi s pohonem všech kol, vydal jsem se s átrojkou na sníh. Znám takový pěkný klidný pouze pluhovaný úsek, zapadlou několikakilometrovou jednosměrku (ne, neprozradím vám, kde je, pak byste tam jezdili a začalo by tam být rušno) a jal se testovat. Zezačátku jsem vozu moc nevěřil, co taky může předokolka předvést na sněhu. Nechal jsem tedy zapnuté všechny asistenty (až tedy na precrash, který se kvůli sněhu nalepenému na radaru vypnul prevetivně raději sám) a pustil se na kluzký povrch. 

Nevím, jakou magii provádí armáda elektronických trpaslíčků u kol, ale fakt mě velice překvapila jistota a blbuvzdornost, se kterou vůz na uježděném namrzlém sněhu držel. Nějaké klouzání se nekonalo, auto drželo stopu, prokluz byl minimální, nedotáčivost žádná. Skoro by se mi chtělo napsat něco ve smyslu “na co quattro”. Z uživatelského hlediska musím smeknout pomyslný klobouk. (Vím, že byste se ptali v komentářích, takže s vypnutýma asistentama se to na sněhu chovalo jako nedotáčivá předokolka, ale co byste tak čekali…)

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Audi A3 ve verzi sedan, nebo tedy oficiálně limuzína, mi udělalo velkou radost a dokázalo, že i na plebejské platformě lze postavit vpravdě prémiový vůz. Základní cenovka působí příznivě, ale jak už to tak bývá, příplatky ji zvládnou s klidem zdvojnásobit. Naftový dvoulitr boduje příkladnou spotřebou, jinak jde spíše o nenápadného společníka. Hlavním trumfem vozu je ale nakonec hlavně zdařilý vzhled a dobře zpracovaný interiér. S trochu skromnější výbavou loví A3 cenově ve vodách Octavie a Golfu a tam jde o jasného favorita. Jen je třeba se nenechat v konfigurátoru příliš unést. Pak se totiž klidně dostanete nad milion a půl.

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1968 ccm
Celkový výkon: 110 kW (150 koní)
Točivý moment: 360 Nm 
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková S-Tronic
Maximální rychlost: 232 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 s 
Provozní hmotnost: 1490 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,6 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,3 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 652 900,- Kč
Cena testovaného vozu se všemi příplatky: 1 301 100,- Kč

 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

st
st. Padre
24. ledna 2021, 20:26
-2

Člověk nesmí mít růžové brýle. Karoserie sedan vypadá hezky, ale karoserie liftback vypadá ještě lépe a hlavně ke nesrovnatelně praktičtější. Interiér s tou modrou ke kýčovitý. U auta je prémiová hlavně cena a sazby v servisu.

reagovat
ja
jazet
24. ledna 2021, 21:15
8

Sedan je sedan, kdo neprevazi ledničku každý týden, tak mu vstup do kufru většinou stačí, nemluvě o vyšší tuhosti karosérie.

st
st. Padre
24. ledna 2021, 22:36
-2

Ano vyšší tuhost karoserie je plus, horší přístupnost do kufru mínus.

Riccardo Martora
24. ledna 2021, 22:16
3

Nevím, kam audi poslední dobou směřuje, ale ten předek je strašný ekl. Ten kolotočářský vnitřek s modrými prvky už je jen taková třešnička :)

reagovat
Bu
Bubak.cz
27. ledna 2021, 11:20
0

skoro jako by chtěli konkurovat bobřím zubům u některých nových bmw...

reagovat
ro
rock
25. ledna 2021, 05:35
18

A při kterém scénáři by si mohly konkurovat nový kompaktní sedan a 25 let starý dvanáctiválcový GT od Ferrari s nekompletní historií?

beastar
25. ledna 2021, 10:10
8

A já ti klidně řeknu že nemůžeš. Tou novou A3 totiž budeš s běžným příjmem skutečně jen jezdit. Kdežto tím Ferrari se svezes tak možná domů a pak na něj budeš koukat:D Jinak jak píše rock. To je jako kdyby chtěl někdo 1+1 v novostavbě v Letňanech a ty si mu nabízel statek u Budějovic.

Grand Admiral Thrawn
25. ledna 2021, 10:45
0

Když někdo nemusí tahat kočárek a má na to dost peněz, tak si může klidně koupit Ferrari a jezdit s ním. Uznávám, že to srovnání není úplně férové, protože do toho Ferrari bude potřeba hned po koupi naházet pár set tisíc za servis, palivo bude stát víc a průběžný servis taky, zatímco to Audi bude alespoň prvních pár let v záruce, ale to není pointa toho příspěvku. Měl jsem na mysli spíš to, že dát 1,3 mega za kompakt je celkem hodně, vzhledem k tomu, že za ty prachy můžu mít třeba Audi A6 nebo Mustang, i když chápu, že tohle je novinářská konfigurace, za kterou si to nikdo reálně nekoupí. Těch 780 900 Kč za základ s tímhle motorem plus příplatky pár desítek tisíc za věci, které opravdu využiju, už zní smysluplněji, obzvlášť pokud je to auto promyšlenější než neprémiová konkurence.

beastar
27. ledna 2021, 00:56
3

Znám člověka co má vzadu dětskou sedačku v 911. Kočárek ve Ferrari sem nikdy neviděl ani nezažil. Skoro si troufám tvrdit že takový lidi jako vážně neexistují. Vůbec postovat Ferrari navíc staré a nikterak dobré nebo vzácné pod test nového skoro nejmenšího modelu Audi. To chce dost fištróna draku. Možná si přečti tady starší moje blogy o Ferrari případně Lamborghini. Jako bývalí vlastník Gallarda o tom trochu něco vím. O italiana super velice... A lambi a ferko to už není rozdíl... Až takový. Taky Krab psal krásný věci o Ferrari.

Pod těmi blogy jsou někdy i super komentáře,lidi co Ferrari měli případně mají. A věta má na to dost peněz je tady relativně picovina. Jako v A3 ti přijede ve vyspělém světě obsluha bazénu. A jako milion.. Ty jo:)? Základ 700. To je fakt dobrá cena... Takže si celkově dost ulitl. Já mám třeba dost peněz a Ferrari nemám. A už vůbec ne proto abych jim nahradil sedan nižší střední v ropě.
-
Komentář upraven 27. 1. 2021, 00:57:54
-
Komentář upraven 27. 1. 2021, 00:58:25

esmo
25. ledna 2021, 06:43
2

A tak sympatický to je. Uvnitř zajímavě ujetý, jen ten volič převodovky bych tam nechtěl (pokud je stejně plastovej jak v ochcávce).
Je škoda že ty sedany z nabídky pomalu mizí....

reagovat
Ra
Ragnarok
25. ledna 2021, 09:27
3

Konečně mi někdo vysvětlil co označuje to číslo na zádi (člověk k tomu potřebuje tahák :-)). Myslel někdo na dezorientované zlatokopky, které byly vždy zvyklé na exaktní označení motorizace? Celé mi to přijde jako takový tovární tuzing. Dá se z výroby objednat třeba i fejková nálepka 4X4?

reagovat
Jimi
25. ledna 2021, 09:28
0

Z fotek ten interiér působí trochu plastově a ty ostré hrany tomu taky moc nepomáhají. Z venku je to zase na sedan dost baculaté a vysoké. "Prémiový" Golf s kufrem a solidním motorem.

reagovat
esmo
25. ledna 2021, 09:45
1

Já v tom neseděl, ale řekl bych, že to má od Golfu dost daleko :D

Jimi
25. ledna 2021, 09:48
-1

technicky je to úplně stejný, akorát líp vypadající obal...

Jakub Pospíšil
25. ledna 2021, 13:59
3

Já jsem seděl v obojím a je to hodně jiný, vlastně mě nenapadá nic, čím by mi to přišlo podobné. Sedí se tu níž, interiér je uplně jiný, ergonomie vzatá úplně obráceně (nový golf je komplet dotykový), vnitřní prostor je členěný jinak. Tohle má dvě otáčky volantu mezi krajema, golf skoro tři, podvozek je naladěný taky úplně jinak. A mohl bych pokračovat dál. Ono s těma platformama je to v dnešní době ošemetný, jsou natolik modulární, že na nich jde stavět fakt diametrálně odlišná auta.

Jimi
26. ledna 2021, 13:22
-1

Jasně, beru to jako celek. Audi má samozřejmě jinou filozofii ergonomie, komfortu, ... a jiné kupující. Na zákazníky to působí odlišně - a musí za ten rozdíl v ceně. Golf R je taky nastaven a působí úplně jinak než běžná 1.5TSI, taky stojí 2-násobek. Jasně, jiné ovladače, displeje, sedačky, materiály. Ale brzdový kotouč, motor, filtr, nápravnice, rameno, hřídel, ... je prakticky v dané specifikaci stejné. Což může být následně u oprav a údržbě zase výhoda. Od A4 výš je to už zase jiný příběh.

beastar
25. ledna 2021, 10:12
2

Moje asi nejoblíbenější současný Audi. Nahradilo velikostně tehdejší a4 sedan. Nemám rád ty vnitřní světelný pásy ale není to nutný to mít ani zapínat...

reagovat
Jakub Pospíšil
25. ledna 2021, 14:01
1

Tohle světelný pásy nemělo. Já je mám rád a tak mi tu trochu chyběly. Ale chápu, že to je kýč, který většině lidí spíš vadí. To samý ta modrá lišta, vyjde na masaryka, ale dost lidí ji považuje za eklhaft. Ale každý svého štěstí v konfigurátoru strůjcem.

sc
screepy
26. ledna 2021, 10:45
1

Já bych chtěl vidět v reálu, jak to jede těch 230 kmh GPS. Vím, jak dýchavičnej je Passat B8 2.0 TDI se 150k někde nad 190 kmh a dostat se přes 200, i když podřadím na M6, je už běh na dlouhou trať, stačí mírné stoupání a rychlost jde okamžitě pod 200. Pokud tahle Audi vytáhne ze stejného výkonu 230, tak klobouk dolů..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem