načítám data...

Mini Cooper SE: První elektrický hothatch

Mini Cooper v elektrické verzi s novou generací přechází na úplně novou platformu. Jezdí ale pořád jako správné Mini?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno se mě kamarád zeptal, jestli mě fakt nějaký z elektromobilů bavilo řídit. Víte, elektromobily mají super zrychlení, díky poměrně nízkému těžišti i schopně zatáčí, a některé z nich lze považovat i za velmi schopné vozy…ale zatím jsem se ještě za volantem asi úplně nepobavil. Teda až do té chvíle, než jsme si s Honzou zapůjčili novou generaci Mini Cooperů a já se ujal toho elektrického. Říkali jsme si, že o nich napíšeme akorát jeden článek v podobě srovnávacího testu (toho se dočkáte také brzy), ale ty auta jsou natolik odlišná, že si každé z nich zaslouží i svůj článek. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

O tom, jak Mini Cooper vypadá, nemá moc smysl vypisovat, navíc se tomu už věnoval Honza ve svém článku o benzínovém kousku. Všichni víme, že má mít vzadu na světlech vlaječky, vepředu kulatá světla, kontrastně barevnou střechu a po stranách jen dvoje dveře. Tak je to správný malý Miník, takový malý roztomilý capart do města.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Musím říci, že se mi “nový” design opravdu líbí a z pixelových zadních světel jsem nadšený, zejména ve chvíli, kdy si můžete měnit jejich vzhled. Každý den tak může váš Miník vypadat trochu jinak, a to je správně – vždyť to je stylovka do města.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Design interiéru následuje tradiční rozložení palubní desky, ale zároveň je velmi moderně minimalistický – není tu na první pohled skoro nic, kromě velkého kulatého displeje. O něm se dnes nebudeme bavit, to jsme si už probrali v minulém článku, pojďme se radši podívat na ty věci okolo. Ačkoliv Mini ovládáte právě skrze displej, pod ním se nachází pár čudlíků a přepínačů – třeba volič směru jízdy, startovací otáčedlo připomínající klíč nebo třeba točítko hlasitosti. Je hezké, že zde pořád najdeme normální tlačítka (ač minimum) v dnešní dotykové době. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Ocenit musím i příplatkový head-up displej. Mini totiž s přechodem ke kulatému displeji vyřadilo ze hry klasický rychloměr po vzoru jiných elektromobilů v této cenové třídě. Jenže narozdíl od nich nabízí zákazníkovi možnost, kterou já osobně považuji za nutnost v dnešní době plné radarů. Head-up displej totiž posouvá ukazatel rychlosti přesně tam, kam se člověk kouká – před sebe, na cestu. Ne na displej uprostřed palubní desky. Jo, možná je to dnes už zastaralý styl HUD, možná by mohl být trochu větší, ale je tam – narozdíl od konkurence. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Mini se u volby materiálů poměrně odvázalo – pryč jsou plastové dekory napodobující karbon a podobně, nechť žije látka! Látkový vzor tvoří většinovou část palubní desky, v případě eSkové verze je černý s červenými obdélníčky. Navíc látku najdete i na dveřích, kde tvoří většinu dekoru – na dotyk působí mnohem lépe, než tvrdé plasty, ale jak si můžete povšimnout na fotografiích, poměrně rychle se ušpiní a jednoduchým otřením to zkrátka nevyčistíte. Ani ty plasty ale nepůsobí špatně, jsou tvrdší, nikoliv laciné. Celkový dojem je tak veskrze velmi pozitivní, jak se u malé prémiovky sluší a patří.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Velmi tomu také pomáhá prostornost. Ano, malé Mini je malé, ale pro dva je tak akorát – i když jsme v rámci testu vyrazili ve třech na výlet do Brna, nebylo to zase tak strašné, jak by se dalo čekat. Jako řidič sedím pocitově za středem vozu, přede mnou je velká palubní deska, nestrádám ani na výšku, ani do šířky. Ano, zavazadlový prostor není velký, na odvoz ledničky to není, ale to nikdo od malého městského auta nečeká. Zamrzí akorát absence jakéhokoliv místa, kam schovat kabely, prostě se budou válet vzadu, pokud je musíte vozit. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Miník ale nikdy nebyl jen o tom, jak vypadá. Jasně, vzhled je podstatná součást jeho identity, ale pro většinu jeho fanoušků je důležitější, jak vlastně jezdí. Všichni víme, že elektromobily jsou těžší než jejich spalovací sourozenci. V případě Mini Cooperu nová generace elektromobilu nakynula poměrně dost – takřka 1700 kilogramů představuje skoro 250 kilogramů rozdíl oproti té předchozí. Jenže ta byla poměrně…nepoužitelná pro cokoliv jiného, než ježdění po městě, jako většina elektromobilů postavených na základě běžných spalováků. Novinka je totiž úplně nové auto – na úplně jiné platformě, vyvinuté přímo pro Mini Cooper. Lze jí však stále považovat jako malé čiperné auto do města, i na okresky?

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

To si pište, že jo! Podvozek nového Mini je stále rošťácky živý – po městě si tak roztomile poskakuje, ale během týdne jsem si na to zvykl tak moc, že mi to najednou přišlo normální. Díky tužšímu naladění se Miník ale tařka nenaklání, prostě zatáčí, poskakuje a předává radost. Ano, moc informací se skrze volant řidič nedozví, ale řízení je i přes to velmi příjemné a rychlé. Ta pravá sranda přichází na okreskách – Mini je zkrátka velmi schopné, zatáčky projíždí s naprostou jistotou i svižnějším tempem. A že má lehkou nadváhu? Mini stejně není hot hatch na ukrajování setinek na okruhu, nikdy nebylo (čest limitkám jako JCW GP), tady je hlavním cílem řidiče pobavit. A já se skutečně bavil.

I díky vtipným zvukům, které na přání Miník dělá. V režimu Go-Kart je to fakt srandovní a aspoň pro mě to hodně dodávalo na pocitu, ačkoliv ostatní z nich nebyli moc nadšení – asi protože jsem kvůli těm zvukům šlapal na plyn mnohem víc. Akcelerace lehce pod sedm vteřin je takovým slušným standardem pro hot hatch, ale Mini má v záloze okamžitou nálož točivého momentu, který z něj pocitově dělá mnohem rychlejší auto, než ve skutečnosti je. Zkrátka a dobře – po městě budete patřit mezi nejrychlejší, na okresce nemá problémy s předjížděním a na dálnici schopně akceleruje až do omezovače ve 170 km/h.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Na konec si ještě musíme zmínit takové ty pro elektromobily podstatné informace. Nový Mini Cooper SE umí oproti předchozí generaci dvojnásobnou rychlost nabíjení až 95 kW, ale stejně jde v dnešní době o podprůměrnou hodnotu. Leckdo by jej teď odsoudil, jenže narozdíl od většiny elektromobilů má Miník poměrně slušnou křivku dobíjení, kdy výkon spadne pod 70 kW až okolo nějakých 65-70 procent stavu baterie. Spotřeba na dálnici je poměrně slušná, bavíme se okolo nějakých 19 kWh/100 km při běžných 135 km/h (tedy dojezd cca 250 km), ale pro Mini bude hlavním revírem město, kde se při běžném používání není problém pohybovat okolo 10-12 kWh/100 km, tedy reálný dojezd ve městě je okolo 300-400 km podle stylu jízdy. S Miníkem stejně nikdo k moři jezdit nebude, k tomu prostě městské auto není určené.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Elektrický Mini Cooper SE se mi do paměti zapíše jako první elektromobil, který mě skutečně bavil řídit a nebojím se jej dokonce označit jako první elektrický hothatch. Roztomilý hatchback sice nestojí zrovna málo peněz, ale to už tak u dobrých věcí bývá. Koneckonců – konkurence zatím příliš nemá, elektrický Fiat 500e míří na úplně jiného zákazníka, Renault 5/Alpine A290 ještě na trhu nejsou a nic dalšího mě vlastně ani nenapadá. Pokud hledáte elektromobil, který vás bude bavit, zadní sedačky a kufr moc nepotřebujete, a dlouhé cesty ve vašem běžném životě příliš často nenastávají, moc lepších aut na trhu spíše nenajdete.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: elektromotor, pohon předních kol
Kapacita akumulátoru: 49,2 kWh
Výkon: 160 kW (218 k)
Točivý moment: 330 Nm 
Maximální rychlost: 170 km/h (ano)
Zrychlení 0-100 km/h: 6,7 s 
Dojezd dle WLTP: 388 km (v testu 250-400 km)
Hmotnost: 1680 kg 
Spotřeba v testu: 17,4 kWh/100 km (dálnice 19,5 kWh/100 km, město 12-15 kWh/100 km)
Základní cena: 699 900 Kč
Základní cena Cooper SE: 904 800 Kč 
Cena testované verze: 1 249 174 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
25. září 2024, 08:34
1

Kdo nepotrebuje zadni sedacky a kufr by uvital elektromotor spise na zadni naprave...

reagovat
Marek Brunner
25. září 2024, 09:01
3

Tak to by ale nebyl už opravdový Miník, zrovna v tomto případě mi to přijde naprosto v pořádku, že je FWD. + ten kufr už je dost malý takhle teda.

Jaromír Soukup
25. září 2024, 09:27
0

Ale to je samozřejmé, že Mini má mít pohon na zadní nápravě, vždyť to je tradiční zadokolka již od roku 1959! Ne, moment…počkej…hmm 🤔

HeavySmoker
25. září 2024, 10:10
4

Keď v 59-tom prišiel Sir Alec Issigonis k rysovaciemu stolu, riešil pragmatický problém ako urobiť malé auto tak aby malo dosť miesta pre 4 pasažierov. Úlohu vyriešil tým že sa vypustil kardan a otočil motor naprieč, čím vyrobil krátky čumák a interiér s takmer rovnou podlahou. Zároveň auto malo nízku váhu aby šetrilo palivo v dobe nedostatku kvôli Suezkej kríze. Inak povedané bolo odpoveďou na konkrétne zadanie.

Dnes žijeme v roku 2024, inžinieri v BMW riešia problém ako vyrobiť olejovú vaňu z plastu a zrejme nemali čas špecifikovať aké zadanie riešia. Ak je to malé a zábavné auto do mesta na elektriku, čo od toho chceme? Malý polomer otáčania a dobrú trakciu pri rozjazdoch ktoré v meste neustále robíme. Smart, Renault Twizzy, Honda-E a podobné mestské hračky majú motor aj pohon vzadu práve z tohto dôvodu. Jediný dovod prečo to hrabe prednými je že to ma ICE verziu a platforma je kompromis.

Jaromír Soukup
25. září 2024, 10:21
1

Ano, jistě, objektivně to platí. Akorát že Mini je objektivně docela k ničemu, a přesto ho spousta lidí chce. Proč? Protože je cool, hezké a připomíná staré časy. Zadáním za mě proto vždy bylo zachovat co nejvíc z původního odkazu Mini, včetně pohonu vpředu, kterým jsou ta auta odjakživa charakteristická. Právě aby to i v roce 2024 zůstalo pořád to Mini. A vsadím se, že kdyby to udělali naopak a dali pohon dozadu, tak tu bude spousta lidí křičet, že to už teda rozhodně není Mini. Pokud chceš efektivitu a logická řešení (a nevadí Ti krátký dojezd), pořiď si tu Hondu, tady se hraje na nostalgii, tady má být pohon vpředu.

PS: Platforma rozhodně není kompromis, elektrické a spalovací Mini jsou dvě naprosto odlišná auta, i když vypadají stejně. O tom se ještě rozepíšeme.

Sa
Sato
25. září 2024, 12:38
-1

Parametrami spise warm hatch ale proc ne..

reagovat
Marek Brunner
25. září 2024, 13:10
1

Pocitově je to rychlejší, než parametry naznačují. Ale ano, chápu, že házet to do stejné kategorie jako 400 hp AWD hatchbacky nedává moc smysl - to je ale spíš na zamyšlení, jestli Golf R/MB A45s/RS3 jsou ještě hot hatche.

Sa
Sato
25. září 2024, 13:44
0

Jo verim. Ja som pozeral spise na hp/kg pomer, vykonovo to je ako first gen megane rs v ktorom sedi Rene, Pierre, Alain, Raphael a Jean po dobrom obede

StreetPro
25. září 2024, 14:46
1

Vím, že i3 full alu/karbon, ale 1350 versus 1680 je extra 330 kg pro podobně velké/použitelné městské auto? Ok, Mini má větší baterku/dojezd, ale nevím, jestli fakt potřebuju mít po městě 400 km namísto 220...
ale je roztomilé, má kulatý displej a je to Mini :-)

reagovat
Marek Brunner
25. září 2024, 15:35
1

Vidíš to. Předchozí generace byla vlastně i3 se sympatičtějším kukučem a lidi si stěžovali, že to nic nedojede. Teď už to je použitelný i na delší cesty mimo město, ale "váží to moc"...1680 kg je na malé auto hodně, neříkám že ne, ale Miník to až tak moc znát nedává.

Sa
Sato
25. září 2024, 16:47
1

btw cena te testovane verze je uz len cca 100k od zakladnej i4

ro
rock
25. září 2024, 16:50
1

Tak ona je otázka, jestli a jak moc bylo i3 ze strany BMW dotované a jestli by podobně postavené auto dneska nestálo úplný nesmysl.
Pro porovnání, nejmenší EV od BMW jsou dneska iX1 a iX2 za cenu od zhruba 1,1 M a tam jsme na váze +- 2000 kg.

Stanley
26. září 2024, 11:12
1

No, když to srovnám se svým 10ti letým "hothatchem", tak mám vyšší výkon, obdobný krouťák, lepší zrychlení, vyšší dojezd, mnohem vyšší maximálku, a o 300 - 400 kg (!) nižší hmotnost.

Z hlediska nadšence do řízení můžu souhlasit s tím, že elektroauta jsou budoucnost, protože přítomnost stále ještě nejsou. Naopak pokud jsem nadšenec do chytrých technologií a mám vše od hodinek, přes sluchátka, telefon a tablet vše propojené a fekosystému, pak je tohle Mini logickým dalším krokem.

reagovat
sheogh
26. září 2024, 12:56
0

Jj, taky bych to videl spis na teply poklop, nez horky poklop...Stylovka jinak pekna



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem