logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Technika

Mini Interaction Unit: Displeje v autě nemusí být jen pro zlost

Mini překreslilo infotainment BMW do uživatelsky jednoduchého a přitom krásně hravého systému, který je radost používat.

Nedávno jsme pro vás testovali novou generaci vozů Mini. Ať už šlo o Mini Countryman v ostřejší verzi JCW nebo normálnější C , vždy je vůz vybaven stejným infotainmentem, stejně jako v případě menšího Mini Coopera. Právě test menšího Miníka mne přesvědčil, že tento nový systém je natolik zajímavý, že by si zasloužil vlastní článek. Nejenže je totiž krásný, svižný a přehledný, je hlavně středobodem celého soužití s Mini a celý zážitek z auta posouvá na úplně jinou úroveň. 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ačkoliv je Mini mladistvá, hravá automobilka, je také velmi tradiční, když přijde na slovo design. Dnes se ale nebudeme bavit o vzhledu exteriéru nového Miníka, o tom bude jiný článek. Středobodem interiéru u Mini byl vždy kruhový rychloměr ve středu interiéru, a i po převzetí značky pod křídla BMW se nic nezměnilo. Předchozí generace Mini Coopera na obrázku výše měla totiž poněkud zvláštně uprostřed středového kroužku klasický obdélníkový displej – nemohu říci, že jsem byl tímto řešením uchvácen, přeci jen to vypadá trochu podivně. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Nová jednotka, nazývaná jednoduše Mini Interaction Unit, je tedy tvořená jedním 9,4” velkým kruhovým OLED displejem. Displej je krásně jemný, má neuvěřitelné rozlišení a není problém s čitelností ani na přímém světle. Samotný displej je tenký, ale nehýbe se ani při silnějším stisku – pevně jej drží stojan, v němž najdeme projektory, které promítají různé světelné efekty na látkový vzor palubní desky v závislosti na zvoleném režimu Experience.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Mini jako Experiences označuje jednotlivé režimy, kterými lze upravit “zážitek” z jízdy. Celkově má Mini v reportoáru až osm režimů, podle toho, v jakém modelu člověk sedí, třeba v JCW Cooperu SE totiž režim Trail postrádá smysl, ale Go-Kart je pro něj jako dělaný. Tento režim je totiž sportovní, displej ztmavne s červeným podkreslením i osvětlením interiéru, na displeji se objeví velký rychloměr, ztuhne řízení, přepne se mapa plynu na ostřejší a Standardní Core je klasický základní režim, ve kterém je auto “zcela normální” a doprovází jej modrá barva pozadí i podsvícení. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Nechybí ani eko režim, zde nazývaný Green. Jako jsme u minulé generace měli rybičku, která se usmívala podle stylu jízdy, tady jsou jiná zvířátka – třeba ptáček, který neustále mává křídly, což je poměrně rušící a otravné. Když ale budete jezdit méně úsporně, na obrazovce se objeví třeba i gepard. Režim Balance má zase řidiče uklidnit pomocí tmavě modrého motivu a zenových zvuků připomínajících les. Nejzajímavější mi přijde režim Timeless, který změní motiv rychloměru na retro s béžovým pozadím, krásný odkaz na minulost. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jak už název nového systému naznačuje, kulatý displej má být hlavní jednotkou, se kterou uživatel s autem komunikuje a používá jej. Všichni víme, že displeje v autech jsou často extrémně složité, ruší od řízení a mají zbytečně moc funkcí. Operační systém MiniOS 9, který je v podstatě jen překreslený devátý operační systém od BMW – tedy právě jeden z těch složitějších systémů – je však naprosto skvělý a nepřišlo mi, že by mě nějak zásadně rušil při řízení. Práce s ním je totiž velmi jednoduchá – základem je domácí obrazovka, kde listujete ze strany na stranu mezi přizpůsobenými oblíbenými položkami. V horní části obrazovky se nachází zásadní jízdní data, jako rychlost, stav baterie a podobně, tyto informace jsou zde zobrazeny trvale a nahrazují klasické budíky. Ve spodní části se nachází lišta s nejdůležitějšími položkami – navigace, média, telefon/CarPlay a proměnlivé tlačítko Domů nebo Všechny aplikace. Po stranách dole se také nachází panely klimatizace pro jednotlivé cestující, jednoduchým ťuknutím si můžete zvýšit nebo snížit teplotu, popřípadě vyvolat podmenu vyhřívání sedaček či volantu. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Celá práce se systémem je mimořádně intuitivní a přirovnal bych jí k práci se systémem iOS. Nejenže různé ikonky jsou krásně jednoduché, ale celý systém se ovládá pomocí gest známých právě z telefonu. Zoomování v mapě, přechod mezi jednotlivými položkami na domácí obrazovce, nebo třeba panel oblíbených položek, který se vyvolává pomocí jednoduchého přejetí prstem odspodu nahoru – zde si můžu navolit třeba oblíbené cíle do navigace, oblíbenou stanici a podobné zkratky. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Kompletní zážitek ze systému doplňují i různé animace, které jsou zkrátka krásné – třeba když vyvolám menu stavu vozu, Miník vyjede na heveru. Při větším sešlápnutí plynu se zase ukáže malinké emoji letící raketky, při rekuperaci se zase ukazuje točící se květinka. I hlasový asistent, pejsek Spike, roztomile vrtí ocáskem při interakci. Jasně že to jsou úplné zbytečnosti, kvůli kterým si nikdo auto nekupuje – ale je to prostě boží a vtipné, přesně ve stylu, jakým Mini baví své fanoušky.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Když už jsem před chvílí nakousnul navigaci, pojďme si k ní říci něco více. Díky cloudovému systému umí Mini rychle nabídnout několik tras k cíli, včetně přesného výpočtu stavu baterie v cíli, reaguje i na stav dopravy, uzavírky a v neposlední řadě má krásné mapové podklady – mám pocit, že to jsou překreslené Google Maps, ale s jistotou to nemohu říct. S těmi uzavírkami je to trochu divoké, neboť třeba cestou domů mě chtěl tahat přes letos nedobytné Zahradní Město (tímto zdravím do TSK Praha za neuvěřitelné zpackání dopravní situace již několikátý rok po sobě), ale jinak mu to šlo poměrně spolehlivě. Umí i naplánovat delší trasu spolu s výpočtem nabíjení a zahrnutí nabíjecích stanic, ale zrovna u malého Mini Cooperu si myslím, že to majitelé využijí velmi výjimečně vzhledem k zaměření hlavně do města. Šikovná a hezká je i Augmented View, funkce rozšířené reality, která na displeji ukazuje obraz z kamery a do něj promítá šipky, kudy jet.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Samozřejmostí je i propojení se smartphonem pomocí bezdrátového CarPlay, které na kulatém displeji vypadá poměrně vtipně, ale funguje spolehlivě. Díky rychlému 5G připojení vše funguje okamžitě, třeba vzdálené zapnutí klimatizace či odemknutí a zamknutí vozu s pomocí aplikace. Velmi příjemným bonusem je i možnost stahování aplikací, třeba Spotify a jiné streamovací služby či hry, jako samozřejmost nelze brát ani automatické dálkové stahování aktualizací. A pokud u sebe nechcete nosit velký klíč k autu, stačí si nahrát do mobilu Digital Key, který jej v podstatě nahradí – spolehlivost této funkce se mi bohužel nepovedlo ověřit, neboť pro přidání telefonu jako digitálního klíče musí být uživatelský účet nastaven jako hlavní. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Verdikt

Nový systém mě nadchnul. Nejsem úplný hračička, abych si často hrál v autě s displeji, ale tady to zkrátka musí být. Tolik pěkných detailů a animací jsem totiž v autě ještě neviděl. Celé to vypadá spíše jako nějaká velmi dobře odladěná počítačová hra. Překreslení bavoráckého systému mu velmi prospělo ve zjednodušení a zlepšení celého uživatelského zážitku, který zvládne ovládat už opravdu každý. Konečně se někomu podařilo předběhnout Teslu v jednoduchosti uživatelského zážitku.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Lulub
18. 9. 2024, 10:40 -5 reagovat

Chci suto né kraviny !!!

Jaromír Soukup
18. 9. 2024, 11:38 7

Nu, proti gustu… 😅 Pokračuj sem: https://www.suto-itec.com/cs/

Marek Brunner
18. 9. 2024, 12:34 1

Bohužel se na Autíčkáři nikdo (kromě Jardy očividně) o měřící techniku nezajímá, zkusil bych najít opravdové odborníky na toto téma:)

František Čáslavský
18. 9. 2024, 16:09 0

@Marek: To mě vzhledem k tomu že jsem Metrolog, docela uráží ;)

Honza Hamster Křeček
18. 9. 2024, 22:44 3

Metrolog ve městě, kde žádný metro není, Františku…..

Sato
18. 9. 2024, 23:56 1

Frantisek: a otazky na to ci bude prsat dostavas casto?

František Čáslavský
19. 9. 2024, 11:53 1

Hamster: Šaliny pod zemí, close enough
Sato: Ano, nejčastěji u doktorů :D

StreetPro
18. 9. 2024, 11:47 2 reagovat

Kulatý displej je cool .-)

Opelfahrt
18. 9. 2024, 13:56 0 reagovat

„Točící se květinka“. No sbohem, lepší byla vázička na skutečnou květinu na palubce New Beetle.
Zásadní informace je, jak snadno se dá u toho regulovat jas a zároveň jestli to přednastavenou úroveň jasu (dejme tomu na nějakou hodnotu, která je konkrétnímu řidiči příjemná) dokáže průběžně měnit podle intenzity venkovního osvětlení.

Marek Brunner
18. 9. 2024, 14:03 0

Jo, květinka je blbost. Chce to raketku!
Jas to reguluje přes den samo, v noci si sám nastavíš, jak moc chceš vypálený zorničky:)

StreetPro
23. 9. 2024, 15:46 0 reagovat

a propo - je technicky nějak obtížný vyrobit kulatý displej? proč máme hranaté 16:9 televize? já chci kulatou, nezajímá mě nějaký kinofilm a pravěké zobrazení na obdélníček, chci pěkné organické kulaté tvary... víte jaké myslím, ty by tam v té kruhové TV byly nej, možná bych si dal dvě vedle sebe :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte