Ač u nás předchozí generace BMW X2 nebyla vysloveně prodejním trhákem, celosvětově za 5 let prodejů si malý crossover (BMW jej označuje jako SAC – Sports Activity Coupé) našel cestu ke 390 tisícům zákazníků. Spolu s novou generací X2 však přijíždí na stejné platformě i sourozenec od Mini, Countryman, největší model značky. Na prvních jízdách v okolí Tábora jsem zjišťoval, zda má nyní šanci více oslovit zákazníky i u nás.
Začněme tedy BMW. Původní X2 byla (s prominutím) jen trochu nafouklejší X1 s výraznějším designem, ale vlastně bych je od sebe moc nerozpoznal – obojí byl klasický crossover. To se nyní mění, nová X2 má znatelně svažitější tvary zádě po vzoru větších SAC značky, modelů X4 a X6 . Novinkou je samozřejmě po vzoru ostatních modelů značky podsvícení ledvinek, které BMW nazývá Iconic Glow. Auto tak díky novým tvarům karoserie působí značně dynamičtěji a odlišně od X1 . Za sebe musím říct, že zepředu se mi X2 líbí velmi, boční pohled mě také vůbec neuráží, za to na zadní část vozu si pravděpodobně budu muset ještě nějakou chvilku zvykat – hlavně zadní světla mi vyloženě krásná nepřijdou, ale jak to u BMW bývá zvykem, co se mi nelíbí teď, za pár měsíců už ano.
Mini Countryman ale tvary nemění a zůstává stále věrné klasickým krabicovitějším tvarům, což je naprosto v pořádku. BMW má být hlavně stylovka, zatímco Countryman má nabídnout praktičtější balení pro rodiny, čemuž odpovídá i interiér. V případě X2 je totiž znát zaměření spíše na přední sedačky, na zadních místa není na rozdávání, zatímco v Mini se vzadu můžu i za sebou poměrně slušně posadit. X2 zase nabídne o 120 litrů větší zavazadlový prostor, ale zase není až tak vysoký. BMW má interiér klasicky jednoduchý a ostře tvarovaný, ničím neurážející, v Mini však najdete krásné recyklované látky na palubní desce a na dveřích – moc pěkný detail, navíc se na něj promítají zpoza infotainmentu různě barevné tvary, čímž působí podsvětleně.
Novinkou je použitý systém infotainmentu deváté generace u obou aut, který je nyní založený na Androidu. Ač umožňuje řadu nových funkcí, třeba stahování aplikací (a her), v případě BMW vypadá v podstatě pořád stejně a kdyby to na prezentaci nikdo nezmínil, ani bych jej možná od předchozích systémů nerozeznal – což je z mého pohledu pochvala, kdo s novými bavoráky má zkušenosti, bude tu jako doma. Zatímco v případě Mini je úplně jiný než cokoliv, s čím jsem se dosud setkal. Nová modelová řada miníků má totiž (konečně!) celý typický kruh vyplněný kulatým displejem, který doslova září barvičkama. Absenci displeje před řidičem však Mini vyřešilo po svém – rychlost vidíte nejen na head up displeji před vámi na promítacím sklíčku, ale vidí jej i všichni v autě ve vrchní části kulatého displeje.
Infotainment Mini je nejen přehledný, svižný a intuitivní, ale hlavně je plný vtipných detailů. Místo jízdních režimů tu najdeme tzv. Experiences, které ovlivňují nejen projev pohonné jednotky, ale i vzhled infotainmentu a nasvícení látky na palubní desce. Třeba režim Timeless přepne obrazovku do vzhledu rychloměru původního Mini, zatímco Go-Kart je vlastně sportovní režim. Specifickým režimem pro Countryman je režim Trail, který navodí atmosféru objevování a cestování.
Ale to není vše, samozřejmě. Mini si uvědomuje, že detaily jsou důležité, a v tomto případě to platí dvojnásob. Při sešlápnutí plynu se objeví u ukazatele výkonu emoji rakety – já vím, je to úplná blbina, ale donutilo mě to se smát. Nebo když podržíte třemi prsty ikonu přehrávané písničky ze Spotify, objeví se vinylová deska, se kterou si můžete píseň posouvat – taky úplná zbytečnost, ale je to prostě vtipné, pobaví to - a o tom Mini přece hlavně je, nemáte ho brát příliš vážně, ale má hlavně být vtipné a zábavné. Těchto malých vtipných prkotin určitě najdete v systému více, ale o tom si povíme třeba v důkladnějším testu. Pojďme se podívat, jak jezdí…
BMW X2 i Mini Countryman poprvé nabízí jak zážehové a vznětové motory, tak i čistě elektrické varianty. V případě elektromobilu se nabízí ve variantě jak s pohonem pouze předních kol a výkonem 150 kW, tak i jako čtyřkolka s výkonem 230 kW. Obě varianty berou energii z 64,8 kWh baterie, na kterou by měla obě auta ujet mezi 400-500 kilometry. Na cestě od Tábora zpátky do Prahy jsme se s kolegou dostali na spotřebu okolo 17 kWh na sto kilometrů, což by teoreticky mělo vystačit na necelých 400 kilometrů s variantou iX2 xDrive30, která má spotřebu větší. Věřím tedy, že v teplejších podmínkách nebude problém atakovat ještě lepší hodnoty.
Zážehové motory jsou v nabídce zastoupeny v podobě 1,5 litrového tříválce o výkonu 125 kW, nebo plnotučného dvoulitru o výkonu 221 kW, který se nachází v Countrymanu JCW a X2 M35i. Na cestě k Táboru jsme s kolegou jeli Countrymanem C, který pohání tříválec, ale dokud nesešlápnete plyn až na podlahu a nevytočíte jej do otáček, vůbec si toho nevšimnete – nebo já si toho aspoň moc nepovšiml. Dynamikou úplně neosloví, do města a pro klidnějšího řidiče však bude naprosto dostačující, tomu se pak odvděčí poměrně slušnou spotřebou okolo 6-7 litrů benzínu na sto kilometrů.
Na místě jsem si také krátce vyzkoušel Countryman JCW, který nabídne pohon všech kol. Dvoulitrový čtyřválec pak nabídne příjemně svižné svezení, a ač se nezapře primárně pohon předních kol, umí vykouzlit i úsměv na tváři, když dojde na techničtější okreskové pasáže, kde je díky poměrně kompaktním rozměrům jako doma. Sice atmosféru na palubě dokreslují reproduktory, které pouští do kabiny zvuky motoru a působí uměle, ale u Mini mě to vlastně vůbec neuráží – jak už jsem zmínil, tohle auto prostě nejde brát úplně vážně, to má být hlavně sranda.
Závěr
Jak možná z předchozích řádků vyplývá, více než X2 mě nadchnul Countryman, ale to vůbec neznamená, že by X2 byla špatná, to vůbec není! Jen na novou generaci miníků jsem se opravdu hodně těšil a ač je Countryman tím největším, je to opravdu povedené auto plné krásných a vtipných detailů a skvělým interiérem. X2 zase nadchne ty, kteří mají rádi přeci jen trochu klasičtější interiér s displejem před řidičem, za to trochu stylovější exteriér. Snad se již brzy setkáme i s dalšími novými miníky, po tomto krátkém oťukání mám velká očekávání od malého Mini Cooperu.
14. března 2024, 15:48
1
Takze shrnme si nejdulezitejsi zmeny proti predchudci: podsvicene ledviny, moznost stahovani her, svitici raketky a umely zvuk motoru. Tusim, ze prodeje pujdou strme nahoru.
15. března 2024, 11:25
1
X2- horký kandidát na nejlepší ošklivku mezi BMW :)