načítám data...

BMW X2 25d xDrive: Škatulka, která se vysmívá škatulkování

Další přírůstek do přecpaného rybníčku malých crossoverů? Nebo vplouváme do nových, neprobádaných vod? Odpověď není jednoznačná.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW X2 25d xDrive: Škatulka, která se vysmívá škatulkování

Patří mezi crossovery, ale je placaté jako hatch. V názvu má dvojku, ale je menší než jednička. A je to BMW, které hrabe primárně předními kolečky. To vypadá na pěknou krizi identity… Jenže X2 se nepokouší vtěsnat do zaběhaných škatulek, naprosto sebevědomě si postavilo škatulku vlastní. 

Odvaz! To byla první věc, která mě při pohledu na auto napadla. Samozřejmě myslím odvaz na poměry modrobílé vrtule. Za takhle progresivní design by se nemuseli stydět ani Francouzi, kteří si potrpí na slušnou divočinu (a leckdy by se za ni naopak stydět měli). Když se podíváte na nabídku BMW, X2 v ní působí jako zjevení. Nevypadá totiž ani trochu konzervativně, naopak je veselé a svěží, a rozhodně za to nemůže jen parádní žlutá barva. 

S nízkou siluetou a obřími koly mi připomíná rozmáchlé skici futuristických konceptů. A věřte mi, naživo je tenhle dojem ještě mnohem citelnější než při pohledu na fotky. Kdykoliv přicházím nebo odcházím, kochám se podhledem a pokaždé najdu novou skrytou křivku, nový detail, který mi předtím unikl. Třeba ty prolisy v prazích nebo logo v C-sloupku… Hrany jsou zaoblené, ale ne ožvýkané, celkové proporce jdou stěží zařadit do některé ze škatulek současných kategorií. Je to tak neuchopitelný kříženec mezi hatchbackem a SUV, až se mi nechce věřit, že něco takového může působit vyváženě a vkusně. Opravdu se mi líbí, moc. 

Univerzální velikost

I uvnitř je to takový moderní pokojíček. Člověk má dost místa, aby se dala vydržet i dlouhá cesta, ale nejde o žádnou vzdušnou síň, kde nedohlédnete z jednoho konce na druhý. Strohá architektura se od ostatních současných BMW v ničem neliší a objektivně malý prostor pocitově zvětšuje, takže mě ani na okamžik nenapadlo, že sedím v autě s přídomkem ‚kompaktní‘ (což většinou znamená mrňavé). Troufám si říct, že X2 má ideální ‚lidský‘ rozměr. Jsou auta, která si člověk musí takříkajíc vyšlápnout a první dny mohou provázet i bolestivé puchýře. A pak jsou auta, která vám okamžitě sednou jako příslovečná zadnice na hrnec, jako kvalitní sako na míru. Nejde jen o vnitřní prostor a přirozený posez, ale i o vnímání vnějších rozměrů. A přesně takové auto je X2. Sedět se v něm dá hodně nízko a parádní sedačky s nafukovacími bočnicemi drží tělo jako svěrací kazajka. 

Přístrojovka na středu je příjemně nakloněná směrem k řidiči, nechybí touchpad na kruhovém ovladači i-Drive a hlavně – moje milované, krásné, hranaté a ergonomické ČUDLÍKY s božsky naladěným odporem. Žádný displej na světě, i kdyby ukazoval krajinu ve 3D a dodávali ho s čisticím hadříkem z bourců morušových s rodokmenem, se jim nevyrovná.
Dalšího zástupce staré školy najdeme na přístrojovém štítu. Rovnoměrně cejchovaný rychloměr je v době stupnic progresivních (nebo dokonce obrácených naopak) jako konejšivé pohlazení. 

Přestože jde o nižší třídu, marně hledám důkazy svědčící o škudlení na materiálech. Nemohu nevzpomenout na druhdy testovaný E-Pace nebo Mercedes GLA. Ani jeden z nich v detailech nezapřel, že jsou v rodině za chudé příbuzné, a to by mi jako potenciálnímu zájemci šlo hrubě proti srsti. Ano, možná si kupuju malé auto, ale kruci! Dávám za něj půldruhého milionu a fakt nestojím o plasty evokující buřtguláš a závodní jídelnu. 

Kdo umí, ten umí

První dojem ve mně rozhodně vzbudil zájem a touhu po bližším seznámení. Neodradilo mě dokonce ani prostudování materiálů, nad kterými by leckterý fanda značky ohrnul nos. Příčně uložený čtyřválec a pohon předních kol s možností připojení zadní nápravy, to je až moc společných rysů s řadou 2 Active Tourer, což není zrovna typické BMW. Testovaný exemplář má naštěstí pohon xDrive a pod kapotou nejsilnější naftový motor s výkonem 231 koní. Po nastartování vám jemné klapání neunikne, chvilku potom už ale těžko najdete důvod ke stížnostem. Motor zahájí pěkný zátah už pod dvěma tisíci otáček a plynule pokračuje až k pěti tisícům za doprovodu hladkého gradujícího hučení. Výkonu má slušnou rezervu, aby bylo předjíždění hračka téměř kdykoli a kdekoli, body sbírá i za fantastickou pružnost.

Zatímco benzínové verze dostanete se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, naftové přicházejí s klasickým hydroměničem o osmi stupních. Škoda, že nemám možnost přímého srovnání… ‚Moje‘ kombinace je v každém případě perfektní. Chcete jet na pohodu? Motor se nenuceně převaluje v nižším spektru otáček a práce převodovky si ani nevšimnete. Chcete jet jako šílenec svižně a dynamicky? Automat se radostně zapojí do hry a nechá ručičku otáčkoměru olizovat hranici červeného pole. Ani v extrémních situacích nekope, nezmatkuje ani nezdržuje. Budu se nejspíš opakovat, ale ve sladění naftového motoru s automatickou převodovkou je pro mě BMW adorovaným králem automobilové současnosti.

Jeho revírem je… cokoli

Jak bylo zmíněno, X2 je primárně předokolka, na okreskách tedy očekávám, že se konečně objeví nějaké ty mouchy. Smůla. V zatáčkách si auto počíná precizně a neutrálně. Ať číhám, jak chci, nedotáčivost nepřichází, na mokrém povrchu dokonce cítím sklon k hravosti. Je mi jasné, že s těžkým předkem i vyšším těžištěm bojuje celá armáda elektronických pomocníků, ale proč ne? Je mi fuk, jaké čárymáry se zasloužily o přesnou a čistou stopu, zkrátka to funguje. Naladění podvozku je sice spíš tužší, v jakékoli rychlosti se ale nebojím označit ho za dostatečně pohodlné. Na dálnici snadno zapomenete, že sedíte v malém crossoveru. Jeho rozměry maskuje parádní směrová stabilita i excelentní odhlučnění motoru a podvozku. Hbitost a obratnost je přitom srovnatelná s jakýmkoliv hatchbackem. 

Volant má poměrně krátké zpřevodování, reaguje citlivě, nicméně přesně, dokonce ani kolem středu nenacházím zónu rozbředlé gumy. A co je nejvíc fajn, skrz volant je místy cítit, co se děje pod předními koly, což už se dneska moc nevidí.  

Verdikt

X2 je v mnoha ohledech zvláštní auto. Nezapadá do žádné ze zavedených kategorií. Na poměry BMW je extravagantní (má styl srovnatelný s Mini, přitom se vyhýbá samoúčelnému manýrismu), přitom ctí tradiční hodnoty značky – kvalitu, uživatelský komfort a nadmíru příjemné svezení. Když se porozhlédnu po možných konkurentech, zjistím, že vlastně neexistují. Žádný z malých prémiových crossoverů nenabízí tak parádní kombinaci krásy, funkčnosti a dotaženosti. Brblejte si, jak chcete, X2 je i s preferencí přední nápravy a čtyřválcovými motory bavorák, jak se sluší a patří. 

(Koukám, že jsem v tomto testu nejspíš stanovila nový rekord frekvence slov jako skvělý, parádní, fenomenální a perfektní. Inu, asi to tak mělo být :))

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1995 cm3
Výkon : 231 koní (170 kW) při 4400 ot./min
Točivý moment : 450 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Převodovka: osmistupňový automat Aisin 
Maximální rychlost: 237 km/h
0-100 km/h: 6,7 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7 l/100 km
Základní cena 25d xDrive: 1 142 700 Kč
Cena testovaného vozu ve verzi M Sport X s příplatky: 1 644 218 Kč

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
19. srpna 2018, 20:43
0

Jaký je vlastně vztah této véci a Countrymanu od Mini?

reagovat
Jimi
20. srpna 2018, 08:15
0

řekl bych, že velice blízká. Typoval bych sourozenci...

Viola Procházková
20. srpna 2018, 08:38
0

Oba stojí na stejné platformě společné s X1.

Pólin
20. srpna 2018, 07:06
3

V žádném testu od Zlokočky nesmí chybět ovoce v držáku pití:) Jinak k autu: viděl jsem to na živo a vypadá to vážně fenomenálně...a to nemám tyhle křížence rád... nicméně jsem prostě klasik a BMW s předním pohonem bych nesnesl.

reagovat
Lišák
20. srpna 2018, 09:05
1

BMW už není BMW.

reagovat
je
jerry
20. srpna 2018, 13:05
1

Pouze další nic neříkající nehezké auto. Upřímně o tomhle by nenapsal super článek nikdo, těžký to úděl autorky.

MartinCoupe
20. srpna 2018, 14:54
0

Fakt to má převodovku Aisin?

reagovat
Fa
Fandatik
21. srpna 2018, 14:31
0

Myslím, že se tam přes všechny ty superlativy Zlo Kočce vyřádil šotek. Tu dvojspojku by měl mít jen benzín. V naftě normální 8st. hydroměnič.

Fa
Fandatik
21. srpna 2018, 14:36
0

Vypadlo mi tam, že je od ZF. A jen na konci článku v technických údajích.

Viola Procházková
21. srpna 2018, 19:40
0

Vzdyt to tam presne takhle pisu...

Fa
Fandatik
21. srpna 2018, 19:48
0

Dole pod článkem.
"Technické údaje:
Převodovka: osmistupňový automat Aisin"

Myslím, že Aisin je ta dvojspojka. Osmistupňový je od ZF.

Viola Procházková
21. srpna 2018, 20:12
0

V naftové verzi je každopádně 8st Aisin. Do benzinu se dává 7st dvouspojka, původem si nejsem jistá.

Fa
Fandatik
21. srpna 2018, 20:40
0

Tak to velká omluva. Vycházel jsem z
https://www.motoring.com.au/bmw-x2-to-debut-in-march-2018-109543/
BMW is specifying a ZF eight-speed automatic for the diesels, but the entry-level petrol engine drives through a seven-speed dual-clutch transmission (DCT).

Jenyk
20. srpna 2018, 15:50
0

Mel jsem to z pujcovny v nejake sousledysn a byl to strasnej kram. Malej, hlucnej, nepohodlnej.

reagovat
Fa
Fandatik
21. srpna 2018, 07:04
0

Vám nepřijde cena přes 1,5mio za kompakt jako totální úchylárna?

reagovat
ma
martinw
21. srpna 2018, 07:19
0

Je to kokrspanel s rodokmenem a jeho predci vyhrali spoustu vystav...

Jimi
21. srpna 2018, 12:20
0

fascinuje mě, kolik jsou lidi schopný dát za trochu netradiční naleštěný hatchback, je to úchylný...

MartinCoupe
21. srpna 2018, 15:00
0

Záleží taky, kolik vyděláváš...

Jimi
21. srpna 2018, 15:19
0

Spíše mi jde o "Value for money", za pocit vlastnictví vrtule je to nesmysl, ale to asi průměrný zájemce neřeší... konektivita a look asi rozhoduje

MartinCoupe
21. srpna 2018, 15:25
0

V Mnichově rozhodně...

beastar
21. srpna 2018, 17:07
0

Další co si myslí že když děláš prachy tak je neřešíš;) To platí možná tak pro sportovce a umělce a jinou přeplacenou část společnosti. Ta cena je obskurní a v základu je to auto děsivý...opravdu děsivý. Nechápu z čeho je Viola tak nadšená. I když ok na ženský to obecně udělá dojem. V tomhle topu možná dobrý na operák na dva roky a fck. Nebo přes Dexcar v Mnichově za 3000 euro:D

MartinCoupe
21. srpna 2018, 17:28
0

Vždyť je to krásný...

Jimi
21. srpna 2018, 18:02
0

No co, změna je život, BMW bude prodávat "cool" předokolky a někdo jiný zase začne ve větším dělat zadokolky...

beastar
21. srpna 2018, 18:53
0

Jasně Tesla... Krásný ok to nikomu neberu, ale mimo fotky v bílý to taková sláva taky není.

Viola Procházková
21. srpna 2018, 20:18
2

Je dost možné, že v základu je to tak děsivý, jak říkáš. Nemám možnost posoudit. Tohle nebyl základ, ale naopak asi ‚nejvíc‘ výbava, jakou lze dostat, a stojím si za tím, že je to prostě technicky brilantní a v detailech domyšlený auto. Porovnání s E-typem, co jsem měla nedávno a co stojí totožný prachy (nad tím se nikdo nepodivoval), je jako pěstí mezi oči.

A debata, jestli je někdo ochotnej za to dát 1,5 mio... Holt někdo nasype peníze do X2, někdo do veteránskýho projektu, někdo do beden, to už je na preferencích každýho soudruha.

MartinCoupe
21. srpna 2018, 21:00
0

Přesně tak. A na světě je spousta lidí, co si rádi koupěj hezký BMW co navíc skvěle jezdí. A když máš 3000€ čistýho, klidně dáš 600€ za operák.

Ju
Junior
21. srpna 2018, 21:52
0

jsem nepochopil hlášku "xy peněz za kompakt" nebo tak něco.
přece vím co chci a pak až řeším kolik mám peněz a podle toho si vyberu? Nebo jako když si budu chtít koupit "něco jako pětku" a zjistím, že se mi seběhlo víc peněz, tak si koupím sedmičku?

Jimi
21. srpna 2018, 22:14
0

Když zjistíš, že chceš něco jako pětku, tak si podle posledního trendu objednáš něco jako golf fplný, vždyť je to hezký, chytrý a má to pěknou barvu...

Ju
Junior
21. srpna 2018, 22:15
0

meh, co?

Honza 'Hamster' Křeček
22. srpna 2018, 00:02
1

Tyhle kupecké počty jsou do značné míry nesmyslné. Proč by drahé auto mělo být automaticky velké? Já třeba velké auto nechci, blbě se s ním parkuje a nepotřebuji ho. Ale znamená to, že nemám nárok na kvalitu, protože všechno malé musí být levné? Že mi stačí kombinace papundeklu a vikslajvantu, jakou mi nabídne Mercedes v menších modelech, bo je to malé, tak co byste chtěli? V BMW si myslí, že ne, já jim za to tleskám.

beastar
22. srpna 2018, 00:09
1

Jo na svete je lidi. I ty co si koupi Ladu Vesta ve sportu:)) Btw nevim v jaky společnosti se pohybuješ ale čistou trojku už má fakt málokdo. Zákazníci Bmw maj tak 5000 a potom kupujou tyhle mrdiny.

Fa
Fandatik
22. srpna 2018, 00:22
0

Junior: vidíš a já si myslím, že ano. Ale spíš to bude vidět na příkladu chci něco jako Oktu a když se sejde více peněz, koupím Supa, než mezi 5er a 7er.
Když použiji výrok Jeremyho C. tak by si nikdy nekoupil RR Ghost (i když pro něj měl jen slova chválí), protože když pak vedle tebe zastaví "pravý RR" Phantom tak jsi za loosera.
Je tam hodně nadsázky, ale něco na tom bude.

beastar
22. srpna 2018, 12:02
0

To je úplně stupidní výrok jaký může vymyslet jen Klarksn. Takže Céčko si nekoupím co kdyby přijel vedle mě někdo s S klasse. Když mám na auto rozpočet budu řešit u nového spíš motorizaci a výbavy na který mám, než model. Jinými slovy když chci tenhle paskvil z článku. Ano takový lidi jsou.... Bude řešit jestli tuhle barvu a motor. Nebo o půl milionu levnější základ. A ne jestli by třeba nedošetřil na 7er:))

MartinCoupe
22. srpna 2018, 12:23
0

Po diskuzi s kamosem, co dela ve vyvoji v DE bych rekl, ze lidi s 3K € cisteho je v DE dost. V DE každej ví, že 7er je pro dědky, proto si ze svýho 4K € platu (oba dohromady) klidně koupí pastelovou X2. Jinak já jsem největší vodporník na problematiku Německa, kdyby jste to náhodou nevěděli :-)

Jimi
22. srpna 2018, 13:19
0

ta X2 je spíš v DE výhodnější daňově, za sedmu tam platíš trochu randál a jak je známo, šetřivost je tam národní sport. V DE se ještě dost dodržuje pravidlo kategorie auta podle pracovní pozice. viz cedule před vesnicí "soused hlídá souseda"...

MartinCoupe
22. srpna 2018, 13:29
0

To nevím. Mě bylo řečeno, že 7er si kupujou důchodci :-)

beastar
22. srpna 2018, 14:13
0

Možná protože v 22 letech nemáš asi povětšinou tu trojku čistýho což zase není až tolik;) A nemáš dva půl na 7er.... Víš odborníku kolik stojí život třeba v Mnichově, Kölnu?

beastar
22. srpna 2018, 14:15
0

Prostě voe předokolka no way ale jako stylovka pro pozéry z reklamek a podobné xtra povoz!

MartinCoupe
22. srpna 2018, 14:50
0

To nevim, ale vim kolik tam stoji holka :-)

Ju
Junior
22. srpna 2018, 19:05
0

Ono zrovna u toho Ghostu to bude imo taky o tom, že když kupuješ Ghost, tak bys měl i na Phantom a pak je to jenom otázka motivace/ochoty pustit chlup. Což u Cklasse a Sklasse (nebo i okty a Superba) asi neplatí :)

A mimochodem asi jo, znám pár lidí, co prostě chtějí to největší na co dosáhnou. To jsou pak takové ty 730d v mpaketu a holotě. Ale daleko víc pozoruju, že si lidi, pro který rozhodnutí Cklasse x Sklasse finančně naprosto nezajímavé, ty 2 mega rozdílu jednou za 5 let už je nevytrhnou, si klidně koupí Cčko, protože prostě chtějí Cčko. Nebo chtějí malé auto, tak si prostě koupí JCW a neřeší, že by za to byla trojka.
Takže pochybuju, že kromě pár frikulínů z reklamek, který si nejsou jistý jestli v ranní koloně na cestě do oupnspejcu udělá větší dojem 520d nebo tohle, má vehikl z článku v řadách BMW nějakou konkurenci. Prostě maminy, co si na X5 netroufnou :)

Fa
Fandatik
21. srpna 2018, 20:58
1

Když už si dohledávám další info k X2. Tak to sem postní.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS 2001
Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS

2001 rok výroby
205 koní výkon
2 700 ccm objem

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem