BMW X1 představuje, společně s řadou 1 a 2 Active Tourer, jakousi vstupní bránu do světa BMW. Musím se přiznat k jedné věci. Vždycky jsem na tyto základní modely koukal tak trochu skrz prsty. Bral jsem je spíše jako takové nutné zlo, mezi ostatními modely automobilky, které vzniklo jen pro to, aby se mohlo říct, že v Mnichově také umí levnější auta. Odstup od větších a plnohodnotnějších vozů značky však by l poměrně značný a jasně rozpoznatelný. Měl jsem za to, že vlastně nemělo moc cenu se těmito lacinějšími modely příliš zabývat, neb běžná mainstreamová konkurence umí stejně schopné vozidlo nabídnout zákazníkům i za příznivější cenu. Časy se však mění a mně nezbývá než konstatovat, že týden za volantem nové „iksjedničky“ dokonale rozmetal tyhle moje předsudky na prach.
Značný posun k lepšímu značí už samotný vzhled tohoto (chtěl jsem napsat malého, ale ono vůbec malé není) SUV. Je mnohem dospělejší a celkově důstojnější, než býval. Tím spíše, pokud to srovnáte třeba přímo s první generací, což byl takový prazvláštně tvarovaný hatchback, lehce vytažený do výšky. S elegancí a ladností však neměl mnoho společného. Druhá generace (F48) na to už byla o něco lépe a zapadala vhodněji do celkového portfolia značky. Novinka však posouvá vnější vzhled ještě o úroveň výš. V přední části hrají prim rozměrné ledvinky, jakožto hlavní poznávací znak, nejsou však nevkusné, ani nikterak přehnané. Naopak velmi příjemně dokreslují tvář nové X1. Malým SUV, především u luxusnějších značek, se často stává, že se snaží zapůsobit lehce infantilním zevnějškem, který má navodit třeba pocit úsměvu a roztomilosti. Tady však nic takového nehledejte. X1 již na první pohled říká, že máte co dočinění s automobilem pro každou situaci a pro každého řidiče. Dovolím si vypíchnout ještě dvě věci, co se designu týče. První je skvělá barva s označením Utah Orange. Není tajemstvím, že mám rád výrazné barvy a tahle se mi trefila do noty teda naprosto parádně. Druhou věci je fakt, že je to snad po několika letech, co se mi dostal do ruky Bavorák, který nebyl osazen M Paketem. A světe div se, ono to funguje i bez něj.
Pokud jsem na předchozích řádcích vyjevil své potěšení z designu, z interiéru jsem byl přímo nadšený. A teď dejme na chvilku stranou vzhled vnitřku a pojďme se zaměřit na praktickou stránku věci, která pro mě byla velkým překvapením. V pozitivním slova smyslu. Od X1 jsem podvědomě nečekal kdoví jak velký prostor, přeci jen tu jsou ještě další tři větší modely v hierarchii. O to větší byl můj údiv, když jsem prvně nasedl dovnitř. Tady je totiž spousta místa doslova v každém směru a díky nadprůměrné variabilitě si můžete upravovat vnitřní prostor k obrazu svému třeba skrze posun zadních sedadel. Vážně super a minimálně poctivě bych řekl, že X1 nabízí lépe obestavený a vzdušnější prostor, než větší X3. Jako rodinné auto poslouží nová X1 naprosto bez problémů.
Zcela přepracovaná je též samotná architektura vnitřku. X1 totiž logicky převzala nové uspořádání interiéru, které najdeme v každém novém BMW. To znamená velký displej přímo před řidičem spojený s displejem centrálním, který přišel o oblíbené ovládací kolečko. Někteří moji kolegové jsou z tohoto nového uspořádání nadšeni a skvěle jim vyhovuje. Já jsem v tomto ohledu maličko zdrženlivější. Ovládací kolečko mi svým způsobem chybí. Ani ne z ergonomických důvodů, jako spíš kvůli tomu, že mi trochu vadí příliš upatlané displeje a tady se tomu prostě nedá vyhnout. Uživatelské prostředí je zpočátku mírně chaotické, ale to je o zvyku a nepochybuji, že se v tom časem člověk lépe zorientuje. Pro představu, obvykle mi trvá pár hodin, než si v autě osvojím způsob ovládání multimediálního systému. Tady jsem potřeboval zhruba den a půl. Je to prostě daň za ohromné množství funkcí, kterými novinka disponuje. Jinak interiér jako takový je až nečekaně povedený. BMW mělo dříve, u těch základních a cenově dostupnějších modelů, s kvalitou vnitřků menší trable. Tady je však vše v nejlepším pořádku a bez připomínek. Vypadá to hezky, použité materiály jsou na úrovni a celkově na mně interiér vozu zanechal nadprůměrně solidní dojem. Dobrá práce.
Výběr motorizací je u nové X1 nesmírně široky a troufnu si říct, že si zvládne vybrat snad opravdu každý. Máte na výběr ze zážehových motorů i vznětových, každý ve třech výkonových specifikacích. Logicky nechybí ani hybrid (dvě varianty) a samozřejmě si můžete dopřát i čistý elektromobil ve verzi iX1. Taková šíře nabídky je skutečně nevídaná v dnešních dnech a BMW za to zaslouží velkou pochvalu. Mně dělal společnost nejsilnější možný diesel, ukrývající se pod označením 23d. Jedná se o klasický dvoulitr, který má sám o sobě bezmála 200 koní, přičemž je doplněný o malý MHEV, který pomáhá při rozjezdech a vykrývá potenciálně hlušší místa v nejnižších otáčkách. K systémovému výkonu umí přidat dalších zhruba 14 koní. A mně nezbývá než znovu chválit. Pohonná jednotka pracuje naprosto skvěle. Dvoulitr má spoustu síly úplně v každém režimu jízdy. Jeho projev je suverénní a je úplně jedno, jestli máte auto prázdné nebo naložené až po strop. Spolehnout se můžete též na rozumnou spotřebu, kterou i náročnější řidič bez potíži udrží na hranici šesti litrů. Spořílci to zvládnou i pod pět. Zároveň je pohonný agregát také příjemně kultivovaný, takže neobtěžuje posádku ani nežádoucím hlukem. A co mě dostalo do kolem nejvíce, to bylo sladění s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Spojení naftového motoru a dvouspojky bývá občas mírně problematické a u drtivé většiny vozů to prostě poznáte. U X1 je to spojení vyladěné tak dobře a hladce, že jsem se musel hned dvakrát podívat do technické specifikace, abych se ujistil, že tam vážně není klasický měničový automat. A pak, že to nejde.
Mezi silné stránky auta patři také podvozek. Ten je sice o chlup tužší, než bych možná od vozu tohoto zaměření očekával, ale vrátí vám to svou jízdní jistotou. Nebojte, záda vás z toho bolet nebudou, nemusíte mít strach z nějakého přehnaného mlácení nebo jiných nežádoucích projevů, nepohodlné to určitě není. Silnici však nežehlí, spíše věrně kopíruje. Což oceníte, když se se rozhodnete trochu zvýšit své tempo. X1 jezdí nadprůměrně dobře. Je překvapivě stáčivá do zatáček, nemusíte ji do ničeho přemlouvat a funguje tak nějak příjemně přirozeným dojmem. Spolehnout se můžete také na řízení, které se snaží simulovat jakousi zpětnou vazbu skrze tužší posilovač. Je to sice trochu divadlo, ale nepříjemné to není. Tak nějak to ladí k celkovému nastavení. Myslím, že mohu prohlásit o X1, že ve své třídě patří rozhodně mezi ty nejlépe jezdicí SUV, které si dnes můžete pořídit.
Verdikt
Myslím, že dnešní verdikt nebude příliš překvapivý. Nové BMW X1 se mi dostalo pod kůži a bylo pro mne velmi příjemným společníkem na cestách. Dá se říct, že novinka rozhodně dospěla. Vynikající je především v oblasti interiéru a efektivního motoru. Stěžovat si není prakticky na co, kdybych měl být hnidopich, tak možná bych si přál přidat špetku komfortu. Pokud se rozhodnete pro BMW X1, rozhodně neuděláte chybu. A dost možná se bude jednat i o volbu rozumu, neb BMW nastavilo vcelku přívětivou cenovku, takže X1 je třeba levnější, než stárnoucí VW Tiguan. Pokud potřebujete středně velké SUV, zajděte se mrknout k BMW, tohle je totiž moc dobré auto.
Technické údaje
Motor: vznětový čtyřválec 1 995 ccm
Výkon: 145 kW (197 koní) + 10 kW (14 koní)
Točivý moment: 400 Nm + 55 Nm
Převodovka: dvouspojková sedmistupňová
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,8 – 5,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,0 l/100 km kombinovaná
Cena od: 899 600 Kč (18i)
Cena s daným motorem od: 1 124 500 Kč (23d)
20. dubna 2023, 09:55
2
Vůbec mě to neuráží, klidně bych si to jako služebák koupil.
20. dubna 2023, 10:42
0
Tak snad to aspoň funguje, protože designově to nenabízí nic navíc proti korejské a čínské produkci.
20. dubna 2023, 13:28
2
Je to ve všem lepší... Vyzkoušeno za vás. Teda než Čína rozhodně. Srovnatelný korejský věci nejezdí tak dobře, nejsou tak dobře odhlučněná, nejsou image BMW a nenabízí tak promyšlený a funkční interiér.
20. dubna 2023, 14:54
1
tohle taky nenese image bmw... aspon nie pre mna, reps. ak ano tak len v tom negativnom vyzname
20. dubna 2023, 16:23
1
X1 bych si zrovna nekoupil, obecne tuhle kategorii fakt nemusim a veci jako Kodiaq apod me prijdou vylozene hnusny, ale rozhodne to - alespon na fotkach - vypada hodnotneji a kvalitneji, nez ruzny ty SantaFe apod. Kia me prijde jako takova trochu lepsi cina, nic vic. Jizdne to bude lepsi skoro urcite.
20. dubna 2023, 22:33
1
tak ja tieto veci vylozene nemam rad, horsie cez to vidiet pri predbiehani na okreskach, proste taka dodavka.. kazdopadne taky tucson a mi pride menej hnusny ako toto, ako vyzera zvysok segmentu ani vlastne neviem a snad to tak aj ostane :)
21. dubna 2023, 10:15
1
Ono je i docela tezky, udelat pekny takovy auto, kdyz to nema byt offroad. Mozna Mercedesu to docela jde, naopak Korejci a treba Skoda jsou za me vylozene hnusny, pred barakem bych to fakt nechtel
21. dubna 2023, 11:01
0
Mně třeba vzhledově míň vadí někteří z těch korejců. Vím, že je to víceméně rouhání, ale je to tak.
21. dubna 2023, 14:12
2
Vzhledově to je opravdu kus od kusu, mně třeba designově nevadí crossovery KIA.
Ale tohle BMW má docela neforemný tvar, no a ten plastový hliník ve stylu Mondea a focusu z roku 2008 je teda tristní, ještě ty růžky vpředu i vzadu. Kolikrát si říkám, že designéři nevědí roupama, co dělat a kolik prolisů a pičovinek na ty nárazníky nacpat. Pak to ještě celé provedou v černém plastu – super, člověk si připlatí za pěkný odstín laku a místo něho má pak dole hory černých plastů a fake aluminum. Odstrašující je to třeba u toho modrého P408 nedávno tady...
20. dubna 2023, 12:05
1
Ta cenovka je fakt zajimava, za stejny prachy tu byl nedavno Quashquai
21. dubna 2023, 09:49
1
Problém při koupi nového Bmw nastane v okamžiku, když si chcete udělat hezké a vybavené auto... chcete motor? plus kilopade a víc... chcete tech výbavu? kilčo plus... chcete hezkou barvu a kůži? další kilčo plus... takže z atraktivní ceny 9set jsme rázem na testovaných 1,2M a to zdaleka nejsme na konci :-) proto pak vidíte souseda, který si sice koupil nové Báwo, ale při bližší obhlídce se musíte podivit... černá s černou, holota s fofrklackem a základ motor... to vše za cenu, kde by v Hondě měl full... imo pokud na to jeden opravdu nemá, jsou lepší volby...
22. dubna 2023, 16:20
0
A tak třeba to tak chce ;-)
24. dubna 2023, 08:01
2
A je toto skutečně problém prémie, nebo souseda, který chce za každou cenu značku a na zbytek nemá?
24. dubna 2023, 08:17
0
Imo to problem premie je, ale nejsem financni reditel/sef marketingu Bmw, treba to financne dava smysl... mně osobně dává větší smysl pouštět ven z fabriky jen "prémiové" verze, nikoliv "holobyt edice"... jeste pochopim "duty verze", ale ne "belgicka vybava" pro kolenovrty... pro predstavu jak by asi prorazil Lexus, kdyby nechal zakaznika volit "holobyt s 3 valcem"...? Ale treba se pletu a v budoucnu se toho dockame...
24. dubna 2023, 08:38
0
No vzhledem k tomu, že lidi asi jsou schopni ty holobyty kupovat, tak jim to finančně dávat smysl musí :D
Nicméně já sám bych po tom nesáhl, to raději auto o třídu níž, ale vybavené.
24. dubna 2023, 19:38
0
Vidíš a ja bych zase rád co nejmíň výbavy ale bohužel takový auta už nikdo nedělá. Nebo možná náká zakázková malosériová značka dělá ale to zase nebude za rozumnej dukát.