načítám data...

Mini Cooper SE S: Do Prčic s elektromobilitou.

Mini SE je sakramentsky rychlé a tiché auto, které je tak vhodné pro město, že by z něj nemělo vyjíždět.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Moje setkání s elektromobily bylo dosud poměrně ostýchavé, zato s vozidly tovární značky Mini mám zkušenosti bohaté.  Vyzkoušel jsem jich několik, dvě delší dobu vlastnil, a s jedním z nich jsem dokonce skončil v Bosně stylově v minovém poli. Za ty roky, kdy bylo Mini mým jediným vozem jsem si zvyknul, že je to nejen auto, které baví řidiče po celou dobu jízdy, ale pokud si zvolíte správnou verzi a motorizaci, je možné z bodu A do bodu B popovézt také nepatrnou špetku praktičnosti. Mám Mini rád a tak jsem se na  to nové elektrické těšil velice velmi. Kdo by venkoncem nechtěl vyzkoušet budoucnost ještě dnes?

Převzal jsem si klíček ve tvaru domažlického vdolečku a elektrické Mini si zálibně prohlížel. Pokud zůstaneme u příměrů z oblasti kynutého těsta, třetí generace nového Mini dle mého soudu příliš vykynula, ale tohle třídvéřové autíčko vypadá na rozdíl od větších sourozenců zcela v pořádku. Moc se mi líbí zadní svítilny britského typu a v zásadě na něm není nic, co bych pokládal za nepovedené nebo neuměřené. Uvnitř je místa tak akorát, tedy na předních sedačkách, na zadních by mohl cestovat nanejvýš Terry Fox, za řidičem mojí velikosti spíš Kenny Easterday. V kufru to vypadá jako v kabelovně díky přiloženým vodičům a nabíječce, ale i jedna větší nákupní taška se sem ještě vejde. To jsem ostatně několikrát vyzkoušel, nejbližší rychlá dobíjecí stanice od mého bydliště se nachází u supermarketu.

Nejdřív jsem si nemohl zvyknout na vesmírný zvuk, který Mini vydává v nízkých rychlostech, ale nakonec musím přiznat, že jsem v něm našel zalíbení. Ale zvuk není to, co na Mini Cooperu SE řidiče opravdu zaujme. Hned u výjezdu z garáže se totiž objeví veškerý výkon, který je tu hned, bez čekání, řazení a bez řevu. Kosmická melodie mizí s překonáním třicítky, což netrvá dlouho, a slyšet je tak pouze zvuk zánovních pryží. Paráda. Tohle Mini jede prostě skvěle, drží jako přilepené a výkonu má víc než dost. Minimálně ve městě, kde hravě za pár vteřin překročí povolenou rychlost. Na ovládání stačí jeden pedál, pokud pustíte plyn, Mini zpomalí a zastaví. Je tu páčka pro přepnutí do režimu s mírnější rekuperací, kdy jde ovládat auto klasicky plynem a brzdou, ale tramvajový režim mi prostě vyhovoval víc.

Pár dnů jsem kroužil po metropoli a kochal se tím odpichem z místa. Moje Mini je také na světlech první, ale tohle je jiná jízda. U testovaného auta mi chyběly dvě věci, o kterých ze zkušenosti vím, že jsou pro Mini důležité. Jedno je loketní opěrka, bez které se člověku mojí velikosti nenastupuje/neobléká se auto pohodlně a druhá je panoramatická střecha, bez které není vidět na semafory, to je u městského auta trochu mrzení. Parkovací senzory jsem u Mini oželel s klidem. Také mi přijde, že výrobce ustupuje praktičnosti a část zábavných ovládacích prvků se postupně proměňuje na tlačítka, která bych si spíš představil ve vozidlech nižší cenové kategorie. Vše je ale pochopitelné, infotainment funguje logicky a hned, hudba hraje krásně, chvilku jsem si jen zvykal na navigaci ukazující změny směru na menším displeji nad volantem. Co mne ale hnětlo, že na multifunkčním volantu jsou oproti starší generaci Mini prohozené zleva do prava ovládání audia a tempomatu, přineslo mi to pár trapných chvilek.

V zásadě ale není s výjimkou dojezdu nic, co bych elektrickému Mini vytknul. Má v sobě všechnu tu hravost a motokárovitost, a je vážně rychlé, obzvlášť když se přepne na režim Sport. Naopak nedoporučuju používat režim Green. Zábavné autíčko dostane obří kouli u nohy a plouží se jako želva. Nikdo přece nechce řídit Mini Recooper. Jen těch zhruba 160 kilometrů dojezdu, s opravdu lehkou nohou najnejvýš o dvacet víc. Za několik dnů jsme si na sebe zvykli a pln nadšení jsem pojal podezření, že s elektrickým Mini jde dělat to samé jako s ostatními Mini, tedy vyrazit na výlet, užívat si jízdu okreskami a odezvy řízení. Mini přece není jen dopravní prostředek. Nedošlo mi, jak moc se musí výlet elektrického typu plánovat a hlavně jsem porušil základní pravidlo elektromobility, co můžeš nabít dnes, neodkládej na zítřek.

S dojezdem okolo sto kilometrů, jsem ve volném dni vyrazil do Krumlova, který je prý po letech osvobozený od asijských turistů. Vzal jsem s sebou kamarádku Karolínku, která mi při testování pomáhá s kategorií nevolnost po průjezdu serpentin. S přibývajícími kilometry a ubývajícími procenty baterie ve mně rostlo podezření, že výlet nebude stejný jako s obyčejným Mini, které spaluje dinosaury. Navigace umí najít nabíjecí stanice a dlouho mi utkvěle ukazovala, ať se otočím a vrátím do hlavního města. Nakonec přeci jen kousek mimo trasu našla nabíječku. S dojezdem třicet kilometrů nebylo co řešit a zelený stojan jsem vítal vděčně jako rudoarmějce a vlasovce dohromady. Ukázalo se, že zařízení má výpadek, ale na dispečinku jej naštěstí uměli na dálku aktivovat. Vytáhl jsem z Mini kufru vodič a připojil auto ke sloupku. Bohužel se jednalo o nabíječku pomalého typu a tak jsme měli dost času prohlédnout si okolí, tedy městys Prčice. Mimochodem moc toho zde k vidění není, ale měli jsme opravdu hodně času a mohli si přečíst slosovací listinu z místního plesu hasičů. Tombola byla bohatá, jen tak namátkou obsahovala třeba startovací kabely, nože KDS, sekanou, rum, pytel obilí, ½ prasete, 4x sýr hermelín, francovku alpu, kravatu, pomeranče, lahev vína nebo CIF. Nikdy bych netušil, kam nás ta elektromobilita zavede.

Po necelých dvou hodinách bylo dost energie pro návrat do Prahy nebo jízdu k nejbližší rychlé nabíječce v Českých Budějovicích, kterou mi ochotně poradil technik na telefonu. A tak jsem smotal kabel a vyrazil vstříc dobrodužství, pro jistotu bez klimatizace a na Green mode. Nakonec jsem ušetřil ještě patnáct kilometrů navíc. Na předměstí jihočeské metropole stojí skutečně oranžový sloupek s rychlým dobíjením, také rychle jsem se zorientoval v kabelech a koncovkách a už to ze sítě svištělo padesáti kilowatty. 79 minut, číkalo Mini a tak jsme si udělali hezkou procházku do centra, od nabíječky to je necelá půlhodinka. S pozdním obědem nebo spíš večeří to dalo 100% baterie, jen už bylo pozdě a tak jsme se místo do Krumlova vydali domů. I tak to byl hezký výlet, elektromobil člověku ukáže nový pohled na dopravu a život. Cesta je nakonec také cíl a s obyčejným Mini bych se člověk ani neprošel.

Verdikt

Mini SE je neméně zábavné než kterékoliv jiné Mini, dost možná zábavnější, jede skvěle, elektrický pohon má spoustu výhod, ať už přítomnost výkonu kdykoliv nebo absenci hluku. Dokážu si představit, že osloví zákazníky, kteří potřebují malé a hbité auto do města a mají pro to podmínky, tedy trpělivost, oběživo a zásuvku, navíc jim nebude vadit, že na mimoměstské trasy si pořídí jiné vozidlo. Na Malé Straně jsem měl problém Mini zaparkovat, přestože má na modrou zónu výjimku, nabíjení přes noc je zde zatím jenom vědecká fantastika. Asi bych tedy opět volil Mini, které spaluje dinosaury a motor produkuje kromě emisí také hluk, můžu ale jet kdykoliv a kamkoliv. Připouštím ale, že akcelerace Mini SE mi bude trochu chybět.

Technické údaje:

Motor: elektromotor
Výkon: 135 kW (184 koní)
Točivý moment: 270 Nm 
Převodovka: –
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 s 
Provozní hmotnost: 1440 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: –
Průměrná spotřeba v testu: –
Cena testované verze:  891 700 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ratan groch
16. května 2020, 11:38
11

Pre mna dobra recenzia, Radovan.Zaujimavy vyber auta, rad si precitam dalsiu.

Ad Mini:
Stale su el. auta v praxi nanic aj v meste pokial nemas predpoklady na vlastnenie. Urcite vacsina Prazakov parkuje vonku. Vonku nemas moznost cez noc dobijat (vid recenzia).
Vacsina pracujucich nema v robote vyclenene parkovacie miesto s nabijackou. V robote nemas moznost nabijat.(vid realita)

Cize ak nemas el. garaz, dom alebo pracu s elektrickym miestom, tak ti do zivota s takymto autom vstupuje novy problem. Neustale rozmyslanie kedy a kde nabit auto.

A samozrejme pokus o vylet mimo mesta skoncil fiaskom. Raz sa mozeme tvarit, ze aj Ceske Budejovice su sexi, ale je dost slusna sanca, ze dalsi vylet tiez skonci inde. Plus to neustale prepocitavanie kolko este mozes prejst a ako setrit. A za 900.000 Cz a o 4 roky to nepredas ani len ciganom, ktori inak beru uplne vsetko.V tom case bude marketing tvrdit, ze su baterky uz 6x lepsie a na rozdiel od starych neodchadzaju.Takze majitel musi byt clovek, ktory je priipraveny uniest takuto stratu.

Takze: Toto auto je pre bohateho cloveka, ktory ma samozrejme druhe auto (ekologicka nirvana) a rodinny dom v meste alebo postavenie vo firme umoznujuce mu denne parkovat na rovnakom mieste s nabijackou.

Ako sa vravi na Slovensku: Jebem taky sport...

reagovat
sheogh
16. května 2020, 12:52
4

Presne jsi to napsal, na 100%.

Jinak Radovanova recenze je paradni, palec nahoru ;-) Trosku me jen zklamal udaj zrychleni uvedeny v tabulce - dle popisu jsem trosku cekal, ze Mini ma neco jako “ludicrous mode” a ten udaj bude neco jako 4.5s :-))

MB
MBMB
16. května 2020, 15:55
0

Specifikum Mini ovšem je, že je drahá stylovka i se spalovákem a ten cenový nárůst u elektrické varianty tam nevychází tak velký, na rozdíl od obyčejnějších aut. Dynamicky srovnatelný Cooper S s automatem lehce dovybavený na úroveň elektrického vychází skoro na 800 tisíc, čili rámcově jen o nějakých 100 tisíc levněji. Což už je částka, která se člověku bezpečně vrátí na levnějším provozu do 100 tisíc najetých kilometrů.
A pokud to člověk opravdu má jen jako druhé auto do města a ví, že ho ten dojezd nebude omezovat, tak bych řekl, že je to jednoznačně lepší volba, protože je to za podobné peníze lepší auto (pro dané použití). A pokud má to dané město nějaká zvýhodnění pro elektromobily, jako třeba Praha parkování, tak tím lépe.

ro
rock
16. května 2020, 17:40
8

Na druhou stranu Mini se srovnatelným zrychlením (0-100 za 8.0) a maximálkou vyšší naprosto nesrovnatelně je už obyčejný Cooper a ten v základu stojí 577 200,-

A na rozdíl od elektrického Mini automat mít můžeš, ale NEMUSÍŠ, drahé prvky výbavy mít můžeš, ale NEMUSÍŠ, případně si připlatíš jenom za ty, které považuješ za nezbytné a nemusíš cálovat za všechny.

Jako x-té auto coby stylovku do velkého města asi spíš tu elektriku, ale pokud to auto nestráví 99% svého života v Praze, volil bych benzín.

ratan groch
16. května 2020, 18:57
4

Ad MBMB:

1.
"Castka, ktera se ti vrati do 100.000 km". Dobre a potom budem chciet novsie. Takze nase auta predame, ty elektricke a ja Cooper S s nejakou vybavou. Myslim, ze vznikne novy financny rozdiel, ktory vsak uz nedobehnes. Ja by som si naozaj nekupil 6-7 rocne elektricke auto so 100.000 km na tachometri (predpokladam, ze nechces najazdit po meste viac nez 20.000km rocne.

2.
"A pokud má to dané město nějaká zvýhodnění pro elektromobily, jako třeba Praha parkování, tak tím lépe." V recenzii Radovan pise, ze "Na Malé Straně jsem měl problém Mini zaparkovat, přestože má na modrou zónu výjimku".

3.
Este k tvojmu komentaru nizsie
"Do Krumlova se dá dojet z Prahy na jeden zátah, pokud člověk vyjede se 100 % a nenakládá tomu"
"tak se to dá absolvovat "jen" s cca 80 minutami na nabíječkách, s plným nabitím je to do hodiny."
"Stačí doslova pár minut přípravy a člověk to zvládne mnohem snáz než tu kovbojku z článku"
Ani jednu z tychto veci nechcem robit.
Aj ked jazdim takmer vzdy pohodovo a nenakladam tomu, tak chcem mat pocit, ze tomu nalozit mozem.
Na trase, ktora trva tam a spat 3 hodiny stravit 80 minut nevyhnutnym nabijanim nechcem.
A robit si pripravu na kazdu cestu mimo mesto? Ja tedy ne...

krab
16. května 2020, 21:28
1

MBMB: Jestli můžu a nevadí ti můj dotaz, zajímalo by mě se zeptat, jestli vážně sám elektromobil provozuješ. Pochopil jsem z komentářů, že tě elektromobilita zajímá, obhajuješ její smysl, tak jsem si říkal, jestli s tím taky opravdu v běžným životě i jezdíš. A když jo, klíďo sepiš svoje zkušenosti třeba i do blogu...

beastar
16. května 2020, 21:50
3

krab: Necekej odpoved. Ptal sem se ho uz asi 4x. Podle me nevi z praxe nic. Jen se o to zajima. Pise tady ty moudra u kazdeho clanku s elektroodpadem. Ten komentar co cituje Ratan. To uz mi prijde skoro jako vtip az provokace. Kazdy normalni ridic vi, ze elektro je mimo mesta konec. Zdrzeni jen 80 minut, loool. Az budu mit hromadu casu koupim si kone a budu jezdit na nem. Proste tihle neprakticti hloupy snilci nas jednou zahubi.

MB
MBMB
17. května 2020, 03:28
-4

rock: Řeč je ovšem o použití do města, čili maximálka je poměrně nezajímavý údaj a zrychlení 0-100 na hraně v omezovači jakbysmet. Takhle nikdo nejezdí, obecně se v provozu u spalovacího motoru využívá jen zlomek maximálního výkonu, protože to jinak strašně řve a každý se tomu vyhýbá. Ve většině situací bude i ten Cooper S pomalejší, čili porovnávat to dynamicky s obyčejným Cooperem mi nepřijde úplně adekvátní.
Nicméně samozřejmě souhlas, že pokud člověk nestojí o ty dynamické schopnosti ani o automat (což je v této cenové relaci u auta do města trochu šílenost) a výbavu, tak může výrazně ušetřit. Jak jsem napsal, je to jasná alternativa pro ty, kdo by uvažovali o Cooperu S s automatem na kratší trasy, ostatní by si už museli zvážit, jestli jim ty výhody stojí za ten cenový rozdíl. Což je sama o sobě specifická situace, o které jsem psal - u ostatních aut je ta spalovací verze obvykle o tolik levnější, že to ekonomicky (bez pobídek) nevychází vůbec. Mně to přijde jako zajímavý postřeh.

ratan groch:
1. Posoudit zůstatkovou cenu nedokážu, respektive si myslím, že to úplně nelze. To prostě uvidíme za pár let.
2. Souhlasím, napsal to. Je dobré lidi upozornit, že jsou místa a doby, kdy je problém vůbec najít parkovací místo, bez ohledu na zóny.
3. Já taky moc ne. Proto bych toto Mini určitě nedoporučil jako auto na pravidelné delší výlety, což sám píšu v tom samém příspěvku. A když už bych jel, tak bych strávil dvě minuty na internetu, abych zjistil, že ten jih není moc dobře obsloužený a že musím z Prahy vyjet nabitý alespoň tak, abych dojel do Tábora.

Krab: Na normálně položený dotaz samozřejmě rád odpovím. Já mám především zkušenost s životem bez vlastnictví auta, ve své současné situaci si plně vystačím s vlakem, MHD, taxi a půjčováním aut, kdy si auto vyberu dle situace. Možná by to taky byl zajímavý námět na blog včetně té elektromobilní části, nicméně osobně nemám tu motivaci. Na youtube, dokonce i českém, jsou lidé, kteří vlastní elektromobil, někteří i jako první auto v rodině a točí o tom. Čili to už jsou existující zdroje, ze kterých se člověk může mnohé dozvědět, pokud v tom tápe.

Augi
17. května 2020, 10:20
2

Kamarád se dlouho o elektroauta zajímal a nakonec si jedno pořídil, a píše o tom docela zajímavý články, viz třeba ten poslední: http://notebookblog.cz/ostatni/auta/hyundai-ioniq-electric-zkusenosti-a-muj-zivot-s-levnym-elektroautem/

sheogh
17. května 2020, 12:26
0

Pokud clovek nestoji o automat, a chce fofrklacek, tak si nepujde koupit elektromobil, kde proste vicestupnova prevodovka neni :-)

beastar
17. května 2020, 12:57
10

MBMB: No konecne to z tebe vypadlo. To sem si presne myslel. Praxe 0, jezdeni autem minimalne. Nechapu proc sem chodis, ale tj tvoje vec. O elektrickych popelnicich mas hromadu specializovanych webu. Tam by si byl se svymi nazory za poloboha. Tady papouskujes furt ty stejne veci dokola.

Nechapu obecne proc lidi co jezdi vlakem a taxikem maji obecne ve zvyku podporovat vyrobu a rozvoj neceho, tak hloupeho jako jsou predrazena auta na proud. Nejaky blok z detstvi? Ja neman auto, tak ho nebude mit nikdo?

Videii a clanku je vsude plno no. S cimkoliv. To ze na ne koukas ti praxi nenahradi. Vzdycky ta debata tady skonci stejne.... Jezdil jsem elektrovozitkem uz 3x ... po Praze..(i3, muskmobil). a nedovedu si predatavit, ze s tim planuju normalni cestovani pracovne, denne... Amen. Jako hracka pro bohaty to funguje. A asi i jako pracovni krabice po meste. Viz.elektricky Upy na rozvozu zradla. Zbytek plkani sny a zkusenosti par dobrodruhu.Uz jenom to ze nekdo toci na YT o veci kterou si koupil je zaruka toho, ze to je neobjektivni kdyz za to dal milose...
-
Komentář upraven 17. 5. 2020, 12:59:25

krab
17. května 2020, 12:57
0

MBMB , díky za odpověď, mě to fakt jenom zajímalo jestli třeba už nějakou delší dobu provozuješ nějakou Teslu nebo jinej elektromobil. Vidím, že ne, v pohodě, chápu, že jsi jedním z nadšenců do té techniky, OK.

Já jsem si elektro taky nikdy nekoupil. Měl jsem Ioniq electric půjčený prakticky na 14 dní kvůli akci new energies rallye, kde se Hyundai ČR účastnilo, bylo to předloni. Bylo to moc zajímavý, odjeli jsme si tu rallye, mimochodem s centrem zrovna v Krumlově, vyzkoušel pořádně to auto, najezdil v něm možná dohromady cca 1000 km , pak jsem si půjčil na týden ojetý Leaf, protože mě zajímalo jak degraduje ta soustava akumulátorů a Leaf byl více méně první, takže už se dal najít osmiletý exemplář. Takže jsem vyzkoušel i tohle a pak jsem se svezl jednou v I3. Nejel jsem nikdy v Tesle.

Podle toho, co jsem tak nějak informačně načerpal je nakonec Tesla více méně vážně jediná značka, kde se ta uživatelská použitelnost blíží nějakýmu přijatelnýmu stavu. Mají síť svých vlastních rychlých nabíječek, mají dobrou kapacitu, dá se s tím už i někam reálně dojet atd. Kde to pokulhává je konstrukce toho auta z pohledu auta. Oni mají technologie, ale auto jako takové je spíš podprůměr. Takže se to (podle toho co jsem četl) neřídí nejlíp a ani není nejlíp zpracovaný. Teď mám na mysli hlavně tu trojku.

Ale pak je tu cena vs. užitná hodnota: A tady ať už koupíme, co koupíme z elektrosvěta, není to dobrý. Je to předražený, po osmi letech (případ ojetého Leafu) je baterie na 60-70% původní kapacity, dojezd klesá na tristní hodnoty ( u toho Leafu např. na reálných 90km) Takže je to vlastně úplně k ničemu. Auto bez baterky má nulovou hodnotu, vyměnit baterky stojí tolik, že bys za to koupil velmi slušnou ojetinu, která bude ještě dlouho spolehlivě fungovat.

Takže celá věc elektro je zkrátka jen pro bohatého zákazníka, který si chce užít auto, které funguje jinak a má na to peníze, oslovilo ho to a nechce namísto toho luxusnější auto se spalovacím motorem. Masový rozšíření je nesmysl a nejspíš k němu ani nikdy nedojde, musela by se ta technologie kompletně proměnit.

Chvílemi jsem si říkal, že by se mi taky líbilo mít na běžné pojížďky BMW i3S. To se mi z těch aut nejvíc líbí, je zajímavé konstrukčně, má silný motor, úžasné zrychlení atd. Ale v reálu bych si sám před sebou nedokázal obhájit investici 600 tis a víc za nějaký slušný ojetý kousek na to, že s tím budu jezdit jen v malém akčním rádiusu od bydliště. To si můžu koupit elektroskůtr za zlomek ceny.

Prostě technologie : baterie + elektromotor bude dávat smysl u lehkých posunovadel a strojů, kde není nutná ultravelká kapacita a čas jejího používání na jedno nabití není extra dlouhej, případně je akumulátor výměnný a jeden vydrží alespoň jednu pracovní směnu a dobije se taky celkem rychle. Takže prostě elektro dává smysl u těch skůtrů, techniky ve skladech, menší stavební stroje, městská rozvážková služba, pošta, možná městská policie atd... Ale můj názor je, že pro osobní přepravu to má v tuhle chvíli šanci plnit jen doplňkovou nabídku pro zákazníka, který má hodně peněz a ta technika ho osloví. Takže něco jako do 5% podílu trhu. A nevidím možnost, jak by se to číslo mělo nějak rychle dramaticky zvedat.

Fa
Fandatik
20. května 2020, 01:04
0

Víš, že si dokážu představit i ten Mlaskův tahač Semi. U velkých spedičních firem s důkladnou logistikou a nutnou přestávkou danou zákonem. Navíc ty těžké baterie se v tahači trochu víc ztratí a mohlo by to mít vliv i na lepší rozložení hmotnosti, lepší využití rekuperace, omezená maximální rychlost, atd.. Vše co brání rozšíření v osobní dopravě je tady skoro výhodou.
Navíc v B2B procesu prodeje a dodání si můžou strany lépe dohodnout obchodní podmínky.
V osobní dopravě je to dojení mrtvý krávy. Nepovedlo se to na začátku 20. století a stejně tak to dopadne teď i za dalších 100 let.

ro
rock
16. května 2020, 14:09
9

Teda, vzít kamarádku na výlet do Krumlova a místo toho ji tak leda oblažit informací, že na hasičském bále v Prčicích se dal vyhrát hermelín (OK, 4x, tím ta informace získala na hodnotě), to je těžkej masakr.

Zadní světla to má hezký, ale jako dopravní prostředek je to dost k ničemu...

reagovat
MB
MBMB
16. května 2020, 15:20
-10

Do Krumlova se dá dojet z Prahy na jeden zátah, pokud člověk vyjede se 100 % a nenakládá tomu. Dobít po cestě se dá v Písku, Táboře, nebo Budějovicích, kde jsou 50kW nabíječky. I pokud člověk vyjede jen třeba se 65 %, tak se to dá absolvovat "jen" s cca 80 minutami na nabíječkách, s plným nabitím je to do hodiny.
Stačí doslova pár minut přípravy a člověk to zvládne mnohem snáz než tu kovbojku z článku, kde to byly snad tři hodiny na nabíječkách. Nicméně samozřejmě pořád platí, že to není úplně auto na výlety, s touto velikostí baterky je to auto předurčené spíše pro ten městský a příměstský provoz.

reagovat
Mi
Michal Lenc
16. května 2020, 18:41
-11

Taky si říkám, že to musel naplánovat schválně, aby měl v té recenzi co napsat. Proč ty elektrický auta nedají někdy otestovat lidem, co s nima umí zacházet.

ro
rock
16. května 2020, 21:29
9

Protože nejoptimističtější idea je taková, že si TO jednou koupí každej - tedy nejenom ti, co chtějí před každou jízdou řešit plánování a během jízdy pak neustále održovat přehled o použitelných nabíječkách v dosahu.
Ovšem dneska se TO ještě nedostalo ani z fáze "Innovators" do fáze "Early Adopters", jinak řečeno zatím si to pořizují v podstatě jenom fanatici do tohodle druhu zábavy, úplnej začátek Gaussovy křivky. Jenže většina lidí se vyskytuje někde uprostřed té křivky a konzervativci jsou až úplně na opačné straně. A pro tyhle všechny je tahle tragikomická budoucnost plánovaná taky.

beastar
16. května 2020, 21:54
4

Elektrosnilci v akci:) Az jednou MBMB propali ze v tom vlastne nikdy nikam nejel. Jen se mu libi ta technik@

MB
MBMB
17. května 2020, 04:32
-2

Michal Lenc: Taky to na mě působilo jako záměrné předvedení scénáře, kdy to nedopadne úplně dobře. Nikdo soudný by nečekal hodiny na pomalé AC dobíječce v Prčicích a nedobíjel na dojetí až do Budějovic, když za dalších 30 km je DC nabíjení v Táboře. Technik na telefonu mu zřejmě doporučil pouze nejbližší rychlonabíječku od ČEZu vzhledem k tomu, že ta AC v Prčicích je taky ČEZ, a tu v Táboře zamlčel.
Nepodařilo se mi teď nikde rychle dohledat nějaký podrobnější test navigace v tom Mini, ale pokud tohle nedokáže inteligentně naplánovat, tak je dost k ničemu a mělo to být jasně popsáno v testu jako zásadní nevýhoda. Z textu recenze se ale zdá, že navigace navrhovala docvaknutí ještě v Praze pro dojetí do Tábora a redaktor místo toho prostě jel dál. Nebo si navigaci zapnul až za Prahou. U auta s takhle malou baterií, obzvlášť s polovybitou, člověk buď musí předem vědět, kde bude nabíjet, nebo jet striktně podle navigace. Pokud neudělá ani jedno a jede naslepo, tak se nikdo nemůže divit, že to může dopadnout takhle.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. května 2020, 08:17
9

MBMB: "U auta s takhle malou baterií, obzvlášť s polovybitou, člověk buď musí předem vědět, kde bude nabíjet, nebo jet striktně podle navigace. Pokud neudělá ani jedno a jede naslepo, tak se nikdo nemůže divit, že to může dopadnout takhle."

A teď mi řekni, k čemu takovej krám je. Auto pro mně představuje symbol svobody a nezávislosti pohybu a ne, že budu muset každou cestu pečlivě plánovat nebo jezdit striktně podle navigace. To naprosto postrádá svojí základní myšlenku.
Když budu potřebovat tankovat, tak NĚKDE zastavím. Je mi jedno kde. Když budu chtít NĚKDE odbočit z trasy a ještě si někam zajet, tak prostě odbočím. Když budu chtít NĚKDE zastavit, tak prostě zastavím. O tom auto je. Ty můžeš jet rovnou vlakem. To ti vyjde nastejno jako tyhle přibližovadla.

MB
MBMB
17. května 2020, 09:54
-3

K čemu je? Sám to píšu výše a zaznívá to pravidelně v různých testech i komentářích. Dokonce i od lidí, kteří jsou obecně k elektromobilitě spíše skeptičtí.
Auto tohoto typu je dobré především jako druhé auto pro použití na krátké trasy a zároveň pro lidi, kteří mají možnost nabíjení doma či v práci. Takové auto má pak jen samé výhody, protože je tišší, rychlejší, nevibruje, nemusí řadit atd. Zároveň se v takovém případě obrací karty ohledně nabíjení a u spalovacího auta se stává nevýhodou, že se s ním musí na čerpačku. Problém je jen vyšší pořizovací cena, která málokomu za ty výhody stojí, ale ty ceny snad budou dál klesat.

Jinak jízdou podle navigace jsem měl na mysli především to, že když ukazuje, že má člověk na nějakém místě nabít, tak tam má nabít a ne jet dál, když neví, jak daleko po cestě je další rychlonabíječka. Pokud to má člověk do cíle třeba ještě 50 km a zbývající dojezd 100 km, tak samozřejmě taky může odbočit a někam si ještě neplánovaně zajet.

Augi
17. května 2020, 10:31
1

Já vím, jak to myslíš, a souhlasím, jen je trošku zavádějící říkat (a dělají to tak všichni, nic proti Tobě), že elektroauto je vhodné jako "druhé auto do rodiny". Aby to dávalo finančně smysl, musí to být "první auto do rodiny", tedy to nejvíce využívané, prostě dailyna. Protože čím víc auto jezdí, tím víc se ti úspora na provozu projeví.

Druhé auto do rodiny pak může být nějaký spalovák (pokud má to první auto velmi omezený dojezd), kterým se dá bez omezení jezdit o víkendech na výlety, návštěvy, dovolené, ...

Z tohodle hlediska mi třeba přijdou zajímavé PHEV (pokud má člověk doma nebo v práci zásuvku), které mohou přes týden plnit úlohu dailyny na elektriku, a o víkendu nebránit v rozletu.

MB
MBMB
17. května 2020, 10:49
-2

Absolutní souhlas. Jen trochu rozdíl v terminologii. Druhé auto myslím spíš tak, že člověk potřebuje jedno auto, kterým obslouží všechny cesty, což je typicky spalovák a k tomu pak případně může mít druhé, které obslouží jen část těch cest, pokud potřebuje víc aut.
Má-li člověk jako to "druhé" auto elektromobil, případně i jen menší úspornější spalovák, tak by s ním měl pochopitelně jezdit vždy, když to jde. A jen pokud to nejde, tak brát to "první".

Jan Machač
17. května 2020, 11:50
4

Dík za debatu! Hele z pohledu dlouhých výletů je tady test Frantův, který si auto vyzvedl v Praze a odjel jej rovnou testovat do Brna. Radovanovi jsme to dali do pracek, aby nám potvrdil, že je to to správné Mini, protože on, ač postavy poctivé, obléká vozy této značky. A vzhledem k tomu, jak bujaře a vesele podává selhání elektromobility při jeho výletu do Krumlova se domnívám, že si to tak udělal schválně, aby se vidělo ;-)

PepaSFI
17. května 2020, 12:18
3

no to je právě ten zmatek v pojmech, co to je to druhé auto. Já to vidím tak že to "první" je to se kterým jezdí pan podržtaška reprezentovat svůj status denně do práce. A to druhé je ten každodenní dříč, ta krabička pro manželku co není škoda když to někdo odře u kauflandu vozejkem, když tam děti nadělají svinčík při každodenním handrkování před školkou, co se tam občas rozlije mlíko, vykydne rozmáčknutej jogurt nebo to poblije pes. Jenže na tohle zacházení si spíš dovedu představit ojetý Yaris nebo Fabii nebo Pandu za pár tisícovek a ne elektriku za milion.

beastar
17. května 2020, 13:02
2

Pepa: Chtej fundovany nazory od nekoho, kdo asi rodinu vubec nema. Za to cte hodne knizek ve vlaku kdyz sni o tom jak narody posadi do elektrickyho Citiga za sedm kil:))

saage
20. května 2020, 00:36
0

Beastar: :-D O tom, ze posadi narody do elektriky sni vetsina podivnych levicackych aktivistu. Ja jsem velkej odpurce elektrodebilit na kolech, zejmena pana Letadla Muska. Priznam se, ze sem jel jen v Egolfu nejakej postrk po Praze. Takhle to pro me dava jedine smysl. Na nejaky delsi cestovani +~200km, na vikendy, na chalupu rozhodne ne.
MBMB: Nedokazu si obhajit stravit u nabijecky dyl nez 15 min. To je tak maximum, nez vykourim cigaro. Proc bych mel kempovat 80 min nez mi dotece stava? A to nedejboze, ze prijdedes podle navigace k nejaky s prazdnou baterkou, a tam uz nekdo kempuje. To tam budes stat 160 min? To chpu, ze radsi jedes vlakem. Mozna i na kole by to do tech budejic bylo rychlejsi.

MB
MBMB
20. května 2020, 03:33
0

Taky nevím, proč bych tím měl trávit 80 minut. Sám píšu, že bych si takové auto s vidinou podobných výletů nekoupil a když už bych někam takhle musel jet, tak bych ho aspoň předem nabil. Ale chápu, že redaktor zřejmě neměl na rozdíl od potenciálních kupců možnost nabíjet doma.
Já pouze v reakci na článek namítám, že se to dá zvládnout výrazně kratším časem na nabíječkách, než jsou ty popisované více než tři hodiny. Rozumím však tomu, že autor chtěl zajímavý mít nadpis a taky předvést nějaký worst case scénář, když se člověk nepřipraví a nenabíjí podle toho, jak radí navigace.

saage
20. května 2020, 23:01
0

Promin, mozna, ze jsi fajn kluk, kterej ma nejaky idealy, a jsi fanousek elektro jak psal Besstar. Ale... Ja kdyz jedu do Budejic autem.. tak to neni zadny velky planovani.. proste sednu do auta a jedu.. kdyz dojde benzin, tak proste zastavim, natankuju, dam max kafe, a jedu dal.. To ze to popisujes jak vypravu do svate zeme.. tak to nefunguje. Kolikrat proste nemas cas 12 hod na pripravu pred cestou.. Asi se to dalo resit jinak. Je ten clanek asi i zajimavejsi.. sle to nic nemeni na tom, ze je to zatim k ... elektro funguje, jak si sam rekl, ze muzes nabit doma.. dojet po meste do prace , a zapatky.. takova alternativa mhd.. kdyz Magistrat zatim odpousti v Praze i parkovani.. to je ok. Na ostatni presuny planovat podle nabijecek.. a to je jaksi nestastne.. vetsinou jedu proste nekam.. a ne podle rychlochargeru..

MB
MBMB
21. května 2020, 02:54
-2

Děkuji za reakci. Při této příležitosti bych ovšem rád znovu zdůraznil, že já se tu nedohaduji o tom, jestli je, nebo není komfortní jet s elektrickým Mini z Prahy do Krumlova a zpět. Sám hned na úvod píšu, že ne.
Možná by stálo věnovat více pozornosti psanému textu. Já jsem konstatoval holý fakt, že při takové cestě není ani zdaleka potřeba trávit přes 3 hodiny na nabíječkách, což je dojem, který by třeba někdo naprosto neznalý mohl z článku získat. Pokud to u někoho vyvolává potřebu konfrontace, tak to já už neovlivním. Podle mě je to zbytečné.

beastar
21. května 2020, 13:16
0

saage: Tady je hlavně problém, že obecně s těmi fanoušky nejde nijak rozumně diskutovat. Oni mají totiž svou absolutní pravdu. Což je nakonec vidět i tady. Jednou to je vlastně o tom trasovat si rychlonabíječky ( tam strávíš určitě málo času a budou šlapat jak hodinky) Když se to vlastně začne rozebírat tak z toho vyplave že musíš X času věnovat plánu cesty, potom vlastně X času trávit na cestě dobíjením. Potom ti ale pan mašinfíra napíše, že to tak není a že neumíš číst. Jediný co nás může těšit a co tady je jasně z diskuze vidět. Tak ty jejich názory jsou naštěstí dost v menšině. Asi i proto, že se srocují někde na těch speciálních webech. Kde je dobrý někdy jít a počíst si diskuse.... To je trochu děsivý někdy to výrazivo tam. A není to nakonec o 3 hodinách na nabíjení. Je to třeba nakonec jen o dvou hodinách. Cesta do Budějic bývá často dost zacpaná samá nehoda zejména v Létě. Já když si to představim jak se modlím abych dojel ve vedru ne do cíle, ale k nabíječce:D Já to jel jednou CNG autem... a kdybych věděl, že můžu jet jen striktně na CNG... tak sem se v ČB modlil abych si dobil. CNG stanice jsou tam taky tuším jen tři. Jako nácvik na elektriku mi to stačilo a díky nechci.... To fakt raději ten vlak.

Zajda
17. května 2020, 00:27
0

Pro příznivce elektromobility takový reality check - zanedbejme veškeré ztráty na vedení a představme si, že jaderná elektrárna Temelín je vyhrazena pouze pro nabíjení elektromobilů. Celkový výkon obou reaktorů je udáván jako 2052 MW. Kolik 50kW nabíječek, potažmo 350kW superchargerů na maximálním výkonu vykryje najednou?

reagovat
MB
MBMB
17. května 2020, 09:10
0

Tak například u těch 50 kW to vychází na cca 41 000 stanic. Nicméně asi málokdo bude mít intuitivní představu, jestli je to hodně, nebo málo. Neboli jak moc je pravděpodobné, že se zároveň připojí čtyřicet tisíc aut k 50kW rychlonabíječce. Čili nevím, jestli to je úplně dobrý reality check.

K tomu pomůže spíš následující úvaha. Průměrné auto ujede za den cca 30 km a ze stávající zkušenosti se cca 80% energie nabíjí pomalu na AC, když auto někde stojí. Což je mimochodem drtivá většina života automobilu; jen stojí, zabírá místo a stárne. Z toho vychází, budeme-li uvažovat průměrnou spotřebu 18 kWh/100 km, že jedno auto potřebuje průměrně dobít jen 5,4 kWh denně, z toho 1,1 kWh pomocí DC dobíjení (0.2*30*18/100). Krát 6 milionů aut v ČR, kdybych předpokládali kompletní adopci, což nenastane minimálně ještě několik desetiletí, a dělá to 6,5 GWh, které je potřeba denně dodat do aut pomocí rychlonabíjení. JE Temelín má nominální výkon zmíněných 2,05 GW.
Kdyby se ta auta rychlonabíjela rovnoměrně během dne, řekněme mezi 10:00 a 20:00 (interval 10 hodin), tak by si po dobu těch deseti hodin brala přibližně třetinu výkonu temelínu. Nebo jiný pohled, aby rychlonabíjení aut plně vytížilo temelín, tak by se muselo kompletně odehrát rovnoměrně v rámci tří hodin během dne.

Což jsou samozřejmě obrovské výkony, ale zas to není nic úplně nepředstavitelného, že by třeba vycházelo na 100 plně vytížených temelínů. Podobné rámcové výpočty je samozřejmě dobré si udělat.
Ve skutečnosti je nakonec větší zátěž to AC dobíjení, protože je to 4krát tolik energie, které po potřeba do těch aut dostat v ne o moc delším čase.

PepaSFI
17. května 2020, 10:45
6

ou jé tady se zas dějou věci. Ona ta elektromobilita má jeden dost zásadní problém, totiž diletantství propagátorů. Oni to propagujou tak nadšeně a obvykle úplně zcestně a blbě, někdy až násilně že to skoro hraničí s vyhrožováním, že to logicky vyvolá vlnu až hysterického odporu.

Samozřejmě že ty auta ten Temelín nepřetíží, jenže on ten Temelín tady není jen kvůli budoucím autům, on a s ním Dukovany a pár dalších krmí velkou část spotřeby na našem území.

Nevím jestli zrovna 80% nabíjení se děje na AC když auto někde zrovna dlouhodobě stojí ale dejme tomu že je to tak. Jenže ono to bude do značné míry dané podmínkami. Předpokládám že si takové auto koupí primárně ten, kdo má možnost bezproblémově dobíjet, má garáž s elektrickou přípojkou. Je možné že jsou i masochisti co si potřebujou něco dokázat a žijou s tím i na sídlišti a okupujou nabíječky u Lidlu. Ovšem dá se s jistotou předpokládat že jich bude zanedbatelné množství. Jenže co se stane až bude k tomu restrikcemi a regulacemi dotlačen normální uživatel? Ten co každé odpoledne krouží sídlištěm aby prostě zaparkoval. Kam se připnou ty tisíce aut na sídlištích? Budou muset na veřejné nabíječky stejně jako dnes jezdí na veřejné benzinky, ovšem s tím že u nich asi časem bude docela nával. Nejspíš přibude další trabl, k tomu kde nabiju a za jak dlouho, se bude ještě řešit kdy. Nejspíš se budem k nabíječce objednávat přes aplikaci, auto nás přes telefon vzbudí v půl třetí v noci protože od tří je volný krmítko.

MB
MBMB
17. května 2020, 13:06
-4

V EU jezdí skoro 300 milionů osobních aut, přičemž ročně se prodá nějakých 15 milionů. I kdyby se od zítřka prodávaly jen elektromobily ve stejném množství, tak by trvalo 20 let, než by se obměnila všechna auta při rovnoměrném a postupném nasazování. To podle mě dává dobrou rámcovou představu o tom, kolik času máme na budování infrastruktury pro masovou adopci obyvateli sídlišť. Nemluvě o tom, že v té době už to možná bude zcela irelevantní, protože doprava bude vypadat úplně jinak než dnes.
Co se může v relativně dohledné době stát, ale nejspíš ne u nás, jsou úplné zákazy vjezdu všech spalovacích aut do center některých měst. Což ovšem nikoho nenutí si kupovat elektromobil. Jen holt do centra dotyčný bude muset jet MHD.

beastar
17. května 2020, 13:08
4

Pepa: K tomu co popisujes za nasich zivotu nikdy nedojde. Takovy rozvoj totiz nenastane. Je to docasna vec, ktera se akorat ted musi zaplatit. Bohuzel. Smutny je ze lidi jako pan MBMB a dalsi nemaji odvahu anebo penize si koupit vlastni elektricky auto. Aby podporili svuj sen a zaplatili tak vyvoj a vyrobu teto slepe vetve automobilismu. Tocime se zatim v kruhu... A to je neprijemna pravda.

V budovani infrastruktury se pokracuje pomalu. A co koukam po Praze nabijecky jsou zatim casto spis volne. Lidi jako pan zdejsi propagator moc nejsou. Teda ty jsou. Ten kdo by za to dal vlastni prachy moc ne.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem