načítám data...

Módní, hybridní a zcela zapomenutelný. Tohle není Citroen, jak jej známe

15. září 2022, 10:10 Jaromír Soukup Recenze & testy

Citroen C5 Aircross je běžný crossover, poplatný dnešní době. Chybí mu výjimečnost a charisma starších Citroenů

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Mám rád francouzské plísňové sýry. Jejich silná chuť a aroma mě baví pokaždé, když je jím. Proto je taky aktivně vyhledávám v regálech obchodních domů. Jen kousek od nich jsou obyčejně v nabídce mléčné výrobky z opačného konce spektra, takové ty light sýry s 15 – 20% tuku, které jsou nám všem velmi prospěšné. Těm se vyhýbám. Ačkoli to stále jsou sýry, jejich chuť a vůně je taková nijaká.

Důvod, proč to píšu,  je, že podobně na mne zapůsobil faceliftovaný Citroën C5 Aircross. On je to taky de facto pořád zástupce mnou tolik milované francouzské značky, ale i tak jsem mu za celý týden moc nepřišel na chuť, přestože vlastně nic nedělal špatně. Pro nejbližší roky ho automobilka zabalila do nového, vizuálně atraktivnějšího přebalu, jenomže dojem z něj mám stále takový zředěný. Vysvětlím.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Objektivně je autu možné vytknout jen jedinou věc – prostor na zadních sedačkách. Zatímco vpředu je ho přehršel a i kufr je více než dostatečný, zadní cestující trpí hlavně v oblasti nohou. Výrobce se to snažil vyřešit instalací posuvných zadních sedaček. Bohužel ale asi jejich kolejničky namontoval naopak, poněvadž místo aby poloha málo místa byla přední, je to ta zadní. Sedačky se tedy dají posouvat jen dopředu, což prostor pro nohy doslova eliminuje.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Jinak mě C5 ničím neštvala. Zároveň mám však pouhý jeden důvod, za který se dá vyloženě pochválit – pohodlný podvozek. Tlumiče s hydraulickými dorazy se tu pojí s dlouhým rozvorem a skoro dvoutunovou váhou karoserie a zajišťují opravdu komfortní houpavou jízdu. Přestože kvalit hydropneumatiky aktuální řešení nedosahuje, díry filtruje vážně pěkně. A to, že si za to vybírá daň v zatáčkách, kde brzy naráží na limity, nepovažuji u daného auta za chybu.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

No a to je vše, kromě zmíněných dvou prvků si nevzpomínám na jakýkoli jiný, kterým by mne Aircross naštval nebo naopak potěšil. Zbytek vozu se prostě přesně nese v duchu oněch nízkotučných sýrů. Svou službu splní dobře, není si nač stěžovat, ale chybí tomu ta bohatost plnotučných variant.

Příkladem je za mě třeba interiér. Na rozdíl od vnějšku, který se hodně změnil (nový je celý předek a přední i zadní světelný podpis) a skutečně je teď ještě atraktivnější, vevnitř je to i po faceliftu trochu nuda. Vzhled ani plasty nejsou špatné, zároveň však ani nepůsobí nijak zvlášť zajímavě. Sedačky (mimochodem taky příjemně pohodlné) vypadají trochu uměle a jejich modrá je natolik tmavá, že kabinu vůbec neoživuje. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Navíc tu nenajdete žádné vychytávky či zvláštnosti hutných modelů. Jedinou zajímavostí jsou ostřikovače integrované do předních stěračů, díky kterým si můžete očistit sklo, aniž byste pro rozprášenou kapalinu nějakou chvíli nic neviděli. Kromě toho je tu všechno zcela standardní, včetně běžných čudlíků, displejů s neutrální grafikou (po faceliftu je ten prostřední větší a s lepším rozlišením) a normální funkcionality.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Podobně se dá vnímat i pohon. Testovaný model byl osazen pro C5 nejsilnější nabízenou verzí, hybridním ústrojím se čtyřválcovou přeplňovanou šestnáctistovkou a jedním elektromotorem, které dohromady dávají 225 koní. Auto s ním jede poměrně dobře. Elektrika zajišťuje příjemnou hbitost a spalovací motor dodává výkon ve vyšších rychlostech. Navíc je systém pěkně tichý, ať už momentálně jede na cokoli.

Nedokáže však zakrýt, že si výrobce nechává místo pro plnotučnou variantu s dvěma elektromotory (a pohonem 4x4) se 300 koňmi a gurmánský vrchol, který vpřed žene koní hned 360. Obě jsou Aircrossu zapovězené. Dodávaná verze je oproti nim pocitově citelně pomalejší, mdlejší a v projevu nijak zvlášť suverénní. Samozřejmě, autu chybí 75 (nebo dokonce 135) koňských sil, takže je rozdíl logický. Nicméně přesně zapadá do oné nevýraznosti testovaného citroënu.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Je pravda, že se motorům musí přiznat provozní efektivita. S plně nabitým autem jsem z Prahy do Brna bez omezování dojel za 5.4 litru na sto kilometrů v hybridním režimu. V tom mimochodem auto nejede primárně na elektřinu, dokud se nevybije, pohon přepíná každou chvíli dle potřeby jako toyoty. Celý test s denním nabíjením a ježděním tras delších než 40 km (nájezdu čistě na baterky) jsem pak zavřel s číslem 5.6 l/100 km. To je fajn.  

Jenže i tady mě hlodá ale. S prakticky stejnou spotřebou jsem si v únoru přivezl a o týden později vracel ještě trochu větší dieselové Berlingo, u kterého jsem nemusel řešit nabíjení ani výkyvy konzumace paliva. Vybitá C5 si totiž řekne klidně i o 10 litrů na sto a pokud chcete ještě nabíjet za jízdy (je na to virtuální čudlík), tak i o 12 – 13. Na druhou stranu, jistě, hybrid jede svižněji než naftová patnáctistovka a z centra na předměstí dojede klidně za rovnou nulu.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Nabýváte-li dojmu, že tu jen zbytečně kafrám na běžné SUV střední třídy, které působí trochu nevýrazně, protože nabízí kus auta za poctivou cenu, což nevyhnutelně vede ke kompromisům, pak vězte, že tento nízkotučný sýr se prodává za částku jako by to byl pravý ovčí roquefort. Byť základní model s jedna-dvojkou začíná na uspokojivě light 675 000 Kč, hybrid ve zkoušené výbavě Shine už začíná na 1 182 000 Kč a konkrétní auto se zastavilo dokonce na 1 282 500 korunách českých. K tomu ještě existuje 30 000 příplatek za verzi Shine Pack.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Já vím, žijeme v době šílené inflace, jež zvedá ceny. I tak si ale myslím, že je to za toto auto trochu hodně. To už mi přijde zajímavější jiná nabídka z nedávno ještě zcela vlastní stáje. DS Automobiles chce za svůj model 7 Crossback v podobné výbavě a se stejným motorem (ano, projel jsem si oba konfigurátory a navolil nejpodobnější možnou specifikaci) 1 598 000 Kč — jenom o 316 000 víc. Za tuto cenu dostanete model s podstatně hezčím interiérem a vyspělejšími technologiemi, který je navíc na silnici unikátní.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Verdikt

Předchozí řádky byly hodně o subjektivních dojmech a je pravda, že vy to nakonec můžete vidět úplně jinak, neboť objektivně lze autu skutečně vyčíst jen to místo pro zadní pasažéry. Jinak je to klasické a pohodlné mainstreamové SUV střední třídy. Já si však stále myslím, že by mohlo být, zvlášť za danou cenu, trochu zajímavější. Citroën C5 Aircross tak budu dál na ulici přecházet přesně jako ty light sýry v obchodě. Naproti tomu se těším na nový model C5X, jelikož ten by, přestože k nám bude jezdit z Číny, mohl dle všech propozic být tím pravým hutným aromatickým francouzským mléčným produktem.     

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz 

 

Technické údaje

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1598 cm3 + elektromotor
Kombinovaný výkon: 165 kW (225 k)
Kombinovaný točivý moment: 360 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1845 kg 
Maximální rychlost: 225 km/h
0-100 km/h: 8,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 1,4 l/100 km
Spotřeba v testu – kombinace denního nabíjení a ježdění tras nad 40 km: 5,6 l/100 km
Základní cena modelu: 675 000 Kč, 1.2 PureTech 130 MAN6 Live Pack
Základní cena testované specifikace: 1 182 000 Kč, Hybrid 225 ë-EAT8 Shine
Cena testovaného kusu: 1 282 500 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
16. září 2022, 09:26
0

Jakmile vidím v lednici sýr, kde je deklarováno pouze XX% tuku, mám tendenci ho vyhodit. To nikdy nebude dobrý sýr. A s Citroeny poslední doby se to asi bohužel děje taky. Dnes bych si tam asi už nevybral.

reagovat


Poslední komentáře