Přiznejme si to. Hluk motoru, ten sekundární vedlejší účinek automobilové přepravy, se stal pro mnohé automatickou součástí charakteru dobrého auta. Z logiky věci by nadšenci do aut měli jásat nad provozní tichostí elektromobilů, avšak ve skutečnosti se děje přesný opak. Rámus vycházející z klasického pístového (s samozřejmě i wankelova – to bych to v diskuzi dostal) motoru nám zkrátka k projevu těch správných vzrušujících aut neoddělitelně patří.
V redakci jsme si proto řekli, že by nebylo na škodu sestavit autíčkářův žebříček nejlépe znějících aut. A protože nacpat vše do jednoho článku by vydalo na předlouhý seznam a uscrollování myšky, budeme vám náš výběr servírovat postupně.
Začneme čtyřválci, které obecně nejsou považovány za zrovna libozvučně znějící a často jsou zavrhovány jako motory s nejméně zajímavým zvukem. Myslím si ale, že následující videa z youtube přece jen dokáží vykouzlit nějaký ten náznak zalíbení i v osobách vyznávajících víceválcové zvuky.
Pokud ve výčtu nenajdete svého favorita, nespílejte nám za to, ale připište ho do komentářů – i nudně znějící čtyřválci si vyžádaly poměrně velkou selekci, abychom z článku neměli nekonečný list.
Subaru Impreza – 2.0 / 2.5 Turbo Boxer
Stejně jako jsou pro rychlé Imprezy typická zlatá kola a modrá barva, patří k jejich bazální DNA také hutný zvuk přeplňovaného Boxeru. STI lze již z dálky identifikovat jen podle bublajícího zlověstného řevu, jež má blíže k jednotkám s lichým počtem válců, než k typickému zvuku čtyřválce. A ve výsledku je jedno, zda posloucháte stařičkou Imprezu STI první generace GC nebo současné STI GK – znějí pořád stejně skvěle.
Honda Civic / Integra / S2000 – B16 / B18 / K20 / F20
Tuhle smečku jste zde určitě čekali. Sportovní Hondy s motorem obsahujícím v názvu magickou formulku VTEC patří k tomu nejlepšímu z čtyřválcového rodu a zvuk není výjimkou. Mechanický ryk, když “VTEC kicked iny YO ” je zcela nezaměnitelný a je vlastně jedno, zda jde o šestnáctistovku B16 v Civicu VTI, odvozenou osmnáctistovku B18 v Integře Type-R nebo dvoulitry K20 a F20 v Civicu Type-R respektive božské S2000. Právem jsou považovány ze najlepší sportovní čtyřválce. A vy nám odpusťte, že jsme do jednoho bodu nacpali čtyři auta – leč zda je lepší vytočená šestnáctka v EK4 nebo dvoulitr v S2000 se nemůžeme rozhodnout, tak si svého favorita z velmi podobně znějící čtveřice japonských motorů vyberte sami.
Abarth 500 / 124 Spider – 1.4 T-JET
Když má čtyřválec neduživý zvuk, pomáhají si lidé často pořízením sportovního výfuku. Doporučuje jej pět z pěti vesnických tunerů. V dnešní době moderních přeplňovaných motorů se nám ve sportovních autech dostává především syčivého dunění a dobře naladěný výfuk je často jediným způsobem, jak projev auta ozvláštnit – není tedy divu, že chuligánské výfuky osadí na auto už přímo v továrně. Ne všem se to ale podaří. Králem extrovertů jsou jako obvykle Italové, kteří pomocí výfuků dokážou svým produktům vtisknout až víceválcové rebelství. Vyberte si Abarth 500 s příplatkovým výfukem nebo nový Abarth 124 Spider a když ráno odjedete do práce, půlka města strachem uteče v dojmu, že se blíží artilerie. Laciné? Možná. Efektní? Nekonečně. A bez ohledu na dobu vzniku to je možná nejperverznější výfuk na sériovém autě.
BMW M3 E30 – S14B23 / S14B25
Tak jako mají Japonci své Hondy VTEC, má Evropa BMW M3 E30. Tahle ikona všech petrolheadů a fanoušků mnichvoský vozů umí loudit poctivý mechanický ryk se závodními geny. Poměrně sonorní zvuk se na vršku rozezní ve vysokootáčkové ržání a skončí až za hranicí 7.000 otáček. Stejně jako celé auto, byly i jednotky S14B23 a S14B25 vysoce naddimenzované, odolné a snášející opravdu nevybíravé sportovní zacházení.
Lancia Delta Integrale – 2.0 Turbo
Co naplat, Italové ty neměřitelné věci zkrátka umí, takže tady máme další výlet na apeninský poloostrov. Promiň Forde Cosworth, promiň Peugeote T16, promiň Celico GT-Four, Lancia loudí ze svých útrob rafinovanější kakofonii sání, turba Garett T3 a výfuku. Až z toho naskakuje husí kůže…
Mini Cooper S (R53) – 1.6 Tritec Kompresor
Přeplňování turbem často motor zvukově utlumí. To přeplňování kompresorem je jiná káva – nejen, že zvuk atmosféricky plněného motoru zůstane zachován (či je jen mírně ovlivněn), ale ještě přibude velmi návykové ječení mechanického dmychadla. Když k tomu přidáte ještě uštěkaný řízný výfuk, je nevšední dílko dokonáno. První moderní Mini umí zvukem pořádně chytit za srdce.
Alfa Romeo 156 / GTV / Spider – 2.0 Twin Spark
Tak ještě jednou, ať už máme tu Itálii za sebou. Motory Twin Spark mají mizernou pověst a pro nejednoho člověka jsou terčem výsměchu. Leč zároveň to jsou jedny z nejcharismatičtějších čtyřválců a pro dvoulitr to platí nejvíce. Nemusí být ani osazen sportovními periferiemi a stejně nabízí neobvykle plný a šťavnatý zvuk. Vlastně zní tak skvěle, že dostal přednost před poctivými karburátorovými zvuky starých sportovních Jůlinek i před brumlavým zvukem 1.7 boxer z Alfy 33.
Porsche 904 – 2.0 587/3
Tak jsme to v minulém odstavci načli. Doba karburátorová a hlavně bezkatalyzátorová byla přece jen bohatší na ryzí hluk produkovaný emisemi neseškrcenými motory. Porsche 904 sice bylo původně konstruováno především jako závodní stroj, ale pár šťastlivců si mohlo užívat také jeho “strassenversion”. Zvuk čtyřválce 587/3 je neurvalou, neuspořádanou a hrubou kakofonií různých hluků – a právě kvůli jeho čiré funkčnosti to zřejmě vyvolává přímo úchvatný dojem.
Saab Sonett III
Fordí čtyřválec do V v raritním severském kupé? Nevšední, avšak safra povedená kombinace. Saab Sonett III doloval ze své sedmnáctistovky sice pouhých 65 koní, zvukovou kulisu měl však vpravdě brutální. A pokud po něm toužíte, koukejte po Fordu Taunus 17M – ten zřejmě seženete snadněji.
VW Brouk – 1100 / 1300 / 1500
Nejsou ani sportovní, ani výkonné a přesto vyluzují jedny z nejtypičtějších zvuků nejen ve světě čtyřválcových motorů. Blafavý zvuk plochých čtyřválců v klasických Borucích neodmyslitelně dokresluje jejich image. A pokud byste špetku té sportovnosti přece jen chtěli (a jste dobře zaopatření milionáři), můžete si jejich rytmický chod vychutnávat v rodině původních Porsche 356.
Honda S800 – 791ccm I4
Jste-li odpůrci downsizingu a z jednotek o objemu nižším, než jeden litr, se vám dělá šoufl, zaposlouchejte se, jaký bordel umí udělat malý skrček Honda S800, když mu majitel šlápne na krk. Štiplavému zvuku japonského roadsteru dle mě neumí konkurovat nejen žádný klasický britský roadster, ale vlastně ani žádný jiný automobil z dnešního výběru…
A na vás teď je bleskem nám v diskuzi připomenout, která auta jsme trestuhodně opoměli.



Raspby
4. 5. 2017, 08:49Chybí mi tam Toyota 4A-GE a 2ZZ-GE..ale jinak ok :)
Polar Bear
4. 5. 2017, 09:192ZR-FE :P
Eon
4. 5. 2017, 10:502ZZ-GE Compressor :-P
briza
4. 5. 2017, 11:21Už jsou tady zas... :)
Goldies
4. 5. 2017, 21:24Jasný 2ZZ-GE s výfukem Cobra :-D Nejlepší zvuk EVER! :-)
podvlada
4. 5. 2017, 09:09Doufám, že až budou šestiválce, taky nezapomenete na Alfu O:-) Pěkný výběr!
Polar Bear
4. 5. 2017, 09:13První reakcí na nadpis byl mírný úšklebek. Ale přiznám se, že ty čtyřhrnky jsou vybrány dobře. Boxery, VTECy, Twin sparky.. zní na čtyřválce opravdu slušně A tím myslím, že se zastavím a opravdu poslouchám, když některý z nich letí do otáček. A Delta Integrale letící po šotolině za zvuků nasr.. nosorožce, to si pouštím na netu docela často. Nom nom nom :). Dýchá z toho projevu spíše něco podobného té šílenosti ve Veyronu, než malý dvoulitrový čtyřhrnek.
A co se opomnělo? Fávo s urezlým výfukem za svodama? Stalo se mi kdysi dávno v Kuřimi a na Hradecké mi pak uhýbali z levého pruhu i Báwa :D
A co takhle motor L62 v low load módu ;-P (teda, když zrovna výjimečně funguje)
Ale bez blbnutí, asi japonec 2ZR FE v Elišce. Ale já mám celou to koncepci - přefoukaný japonský čtyřhrnek, OK, ale k tomu adekvátně lehké auto - moc rád, takže možná nejsem objektivní v posuzování zvuku tohoto motoru :)
krab
4. 5. 2017, 09:43.....MGB.... :)
Xcriss
4. 5. 2017, 10:37Vavrisi - SR/CA/KA - to myslis vazne?! :D
Franz Kafka
4. 5. 2017, 13:21Cosworth Ybt a dalších tak 50 adeptů. Jinak se s tím dá souhlasit a hlavně nejde jen o zvuk jsou to všechno i skvělá auta. Taková Deltička to je parádao m3 z pravěku ani nemluvě.
Přeskočil si třívälce a jejich best sound a tam je vlastně vítěz dopředu jasný HTP vládne mocným zvukem vysavače Rowenta.
M P
4. 5. 2017, 13:28Yaris 1.0 VVT-i je našemu domácímu srdíčku přece jen bližší, neb v zápalu boje zní jako dobře roztočená zdímačka prádla zn. Romo :)
Vyzkoušeno za vás...
krab
4. 5. 2017, 13:43no pánové, co se tříválců týče, miluju závodní rozočenej Wartburg :-D , to je lepčí jak to ROMO :)
bucek
4. 5. 2017, 14:17roztoceny dvoutakty jsou super
Franz Kafka
4. 5. 2017, 14:22A teď si představte třeba s tím jet rally 3 válec na čas Moskva, Paříž. Pěkně nějaká verze Junior, švihadla, kola jak kočáry za císařpána.Kam by se hrabal Gum ball kde si vozí zadek ve zlatě. Pravé hrdinství a sponzoři Rowenta a Romo... No to bychom měli tak první ročník startuje v Červenci 2017.
M P
4. 5. 2017, 15:00Tvůj komentář mě přiměl reálně se zamyslet nad tím, zda by řidičsky větší peklo byla Moskva nebo Paříž :D a nejhorší je, že si nejsem jist, jaká by byla odpověď.
Franz Kafka
4. 5. 2017, 15:13Já se obávám, že by to dopadlo nerozhodně. Moskvu znám ale jen z videí a obrázků tak nevím jestli je realita také tak pestrá. Každopádně s těmito auty by byla celá cesta maximální adrenalin. Přes Ukrajinu paráda skvělé silnice a lesní cesty.
Blix
4. 5. 2017, 22:36Kdo neslyšel HTP bez nebo se sportovním výfukem měl by to napravit ;) Kam se hrabe subaru ;D
BigBang
14. 5. 2017, 13:24Tam kde HTP (a jiné dnešní tříválce) končí, Wartburg začíná!!! A ještě teda Saab :) Rovnat se můžou leda moto Triumph.
H_F
4. 5. 2017, 15:48zasadne mi chybi jakykoliv cosworth
ad nejlip znejici vtecy
k20 bych urcite co se zvuku tyce s f20 neporovnaval, at uz stock, ci s ladenym vyfukem
a k tem B- prave nejlepsi z nich- b16b a b18c
b16b je odvozenina- v podstate b18c se zmensenym zdvihem
RadekZ
4. 5. 2017, 17:59Lotus 912 - twincam, 2x dellorto 45 atd ;-)
Vavris Vavrisovic
4. 5. 2017, 20:30Pravda, K20 jsem původně vůbec nechtěl zmiňovat, ale když už byla společná položka... :) Navíc v celkovém kontextu vůbec nezní marně.
K20
5. 5. 2017, 07:47Ten zvuk se zda lepsi, protoze f20 toci o nejakych tech 1000 otacek vic. Kdyz se k20 posune omezovac na 9tis, tak zni velice podobne. Vzdyt take K20 a K24 jsou potomci. Asi nejvetsi rozdil je tzv. i-VTEC neboli VTC actuator na intake cam. Kdyz se K20 zbavi emisnich restriktiv v podobe vyfuku, svodů a preladi jednotka, tak se da dostat na podobny vykon jako seriova f20.
H_F
5. 5. 2017, 16:45vavris -marne samozrejme vubec nezni)
;t=145sale kdyz je postavis vedle sebe, tak je favorit jasnej
K20
ten zvuk f20 se nezda, ale je realne lepsi... a to at se stock, tak ladenym vyfukem
tez je dobry zvuk f20 castecne dan i jinym designem sani
na zvuku f20 se mi libi, ze ho ma min plechovej vic bublavej a nahore pilovitej
nicmene je to dany i tim, ze s2000 chybi velka cast odhlucneni, plus je to otevrenej roadster, kdezto k20 najdes pouze v rodinnych vozitkach
k20 potomek ceho? s f20 nema spolecneho vubec nic, mozna ze to je dvoulitrovy ctyrvalcovy benzinovy motor s vtecem, jinak urceni, architektura i pouzite materialy jsou odlisne
no a zatimco upravis k20 k vykonu f20, tak f20 je pri podobnem usili- vymena vyfuku, svodu, jina jednotka, prip. sani u obou zas o tech par desitek koni vepredu.. fakt je ale, ze f20c je uz z tovarny naladena daleko lepe => seriovemu motoru pridat vykon neni tak jednoduche, jako ho pridat k20..
nicmene to je dano tez mnozstvim k20 a rozsirenym levnejsim aftermarket sortimentem pro k20
jina pohadka je pak preplnovani s vetsim vykonem, kde i po financni strance vede f20
f20c se da tez posunout omezovac o 1000rpm nahoru, k tem 10k rpm cca, kterejch bez uprav s k20 nemas sanci dosahnout
nicim z toho nerikam, ze by k20a byl spatny motor, prave naopak, je bajecny
ale oba motory maji trochu jine urceni, zatimco k20 je spise pro poulicni hovadeni, f20 je spise na okruh
takze v nekterych disciplinach pro bezne pouziti, kde je dulezity vykon ve strednich otackach, je lepsi k20a, nez f20c.. ono to lze ale cekat, kdyz f je nadctvercovy, jimz klasicky chybi tocivy moment dole ve prospech vysoke tocivosti, kdezto k20 je ctvercovy
Kubajs
4. 5. 2017, 19:27myslím že tady je twin spark líp slyšet, i když to teda není šestnáctiventilová verze, ale stará osmiventilová :)
XTad
4. 5. 2017, 20:17K jakym jednotkam s lichym poctem valcu ma blize boxer od Subaru? Nejblize ma k dvouvalci. Zvuk ctyrvalce se hodi mozna tak pro motorku, ale u auta pusobi smutne a nedustojne.
Vavris Vavrisovic
4. 5. 2017, 20:32Mi osobně zní subarácký boxer trochu pětiválcově.
XTad
4. 5. 2017, 21:48Jo, to je pravda, tonem trochu jo. Ja myslel spis charakter toho zvuku, nebo jak to nazvat.
H_F
5. 5. 2017, 18:47xtad, asi te nekdy povozim v lanceru evo, nebo s2000, opravdu nedustojny pocet valcu a zvuk))
u motorek naopak miluji nizsi pocet valcu, napriklad dvouvalcove ducati zneji daleko lepe, nezli jejich ctyrvalcove protejsky
krab
4. 5. 2017, 21:50Vavrisi, on to je vážně zábavnej článek, respektive téma. Jaký je ten nejlepší čtyřválcový zvuk stejně nevyřešíme, je to ho fakt moc! Nejde moc porovnávat atmosferické čtyřválce s turbo / kompresor přeplňovanejma atd... a to jsme jen u čtyřtaktů :D
Já mam rád fakt zvk plochých čtyřválců nebo V4 uspořádání. Takže, auta jako Fulvia HF, Saab Sonnet či 96 V4 ( máme doma..) nebo Porsche 912, 356, VW brouk, Subaru , GT86, Alfa Romeo 33 1.7 QV , Alfasud Sprint atd atd...
Pár řadovejch je ale strčí do kapsy. BMW M3 E30, BMW 2002Tii, Lotus Elan, Lotus 907 a novější deriváty ( např. v Espritu) , Cosworth BDA a x dalších.
Pak jsou tu přeplňovaný, tam je vážně kompresorovej R53 Miník super volba. Vážně bomba :) U Turbíček je to asi vážně jasný, Réza STi to asi vážně jistí. Asi nebudu řešit závodní motory, toho by se pak objevilo ještě daleko víc...
A pak jsem se zamyslel a říkal jsem si. Který čtyřválcový krám, jako myslím vyloženě šuplík za pár korun nebo zadarmo, pokud seženete má ale krásnej čtyřválcovej zvuk motoru. A teď jsem na to přišel. Jako malej kluk jsem párkrát jel v Otcit Clubu 11R, který mělo naše příbuzenstvo. Auto byl křáp už tehdy, ale ten motor, to byla slast to poslouchat :) .... hele a zase je to tu. Plochý čtyřválec..
Safa
4. 5. 2017, 22:34Za mě tam patří i tohle...
Škoďák
6. 5. 2017, 01:09Co ten strašně ostrej zvuk Peugeotů..třeba moje S16 má krásnej zvuk náhodou! Sranda..výběr super, ale musel jsem si přihřát polívku.
zimbic
6. 5. 2017, 14:11Za mě mi tam schází Toyota 4A-GE
20v Blacktop s ITB má vážně krásnou symfonii
a závodní N2 je naprostý masterpiece
Krocan
23. 5. 2017, 12:06Tak v tomto článku a komentářích mi chybí Laurin&Klement 300. To je pořádný speedster pro chlapáky. A ten jeho zvuk, střílení a plameny do pahýlů výfuku...a úžasný barel za sedátky. Našel jsem to sice na YebuTebe, ale tam je to hodně utlumené, to se musí slyšet naživo.