načítám data...

V autoškole po dvaceti letech

11. března 2019, 17:21 23 komentářů BubaaCZek

Autoškola po dvaceti letech aktivního řízení je pro silné nervy. Překlopit se z šedé zóny do čistě bíle není snadné. Já z praktické napoprvé neprospěl.

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: V autoškole po dvaceti letech

První věc, kterou zkušební komisař řekl: “Zapomeňte na to, jak běžně jezdíte. Toto je zkouška a podle toho jeďte.” Pak se ptal co budu tahat, že chci rozšíření B96. Odpověděl jsem, že  závoďáq. Kdybych dodal, že teď jej pro mně musí na závody tahat manželka a já chci vlastní papíry, protože se bojím, tak tu zkoušku možná udělám. (Pro pořádek se ženou se nebojím a řídí trpělivěji než já.)

Už to je skoro dvacet let, co mám řidičák. Tehdy jsem měl stejného učitele a řidičák dostal napoprvé. Když spolu jedeme dnes tak na mne řve:” Co to bylo?! Ty to jezdíš jak všichni!” To si myslím mluví za vše. Jednou, když jsem vjel do kruháče, na kterém už bylo Citigo, tak rudý pěstí bušil do svých dveří. Podle mě jsme se tam oba krásně vešli :)

Abych byl fér, za ty roky za volantem jezdím v “šedé” zóně. Zde si přisadím - jako všichni co už mají své naježděno. Jenomže v autoškole je jediná správná čistě bílá. Tady není prostor pro žádný odstín. Co budete číst níže, je můj osobní seznam věcí, na které musím při příští zkoušce pamatovat. Pokud bude nějaké příště.

Jedu v jednosměrce a mám odbočit vlevo. Držel jsem se u pravého okraje, což je samozřejmě nesprávně. Logicky, když chcete odbočit vlevo, tak se držíte těsně u lajny, aby ti za váma, co jedou rovně, mohli kolem vás projet. Já se držel vpravo. To proto, že mám za sebou vozík a nechtěl jsem, ať mi zůstane trčet v protisměru, až budu za pár metrů stát a dávat přednost (viz. obrazek). Příště nasrat okolnosti, drž se vlevo.

Přijíždím k téčku a mám odbočit vpravo. Zleva s blinkrem dobržďuje osobák, začíná odbočovat a v tu chvíli já už pouštím spojku a rozjíždím se. Špatně! Co kdyby si to borec na poslední chvíli rozmyslel a jel rovně? Co budeš dělat? Příště se chovat, jako by mě všichni kolem chtěli zabít a počkat až dokončí odbočování.

Na kruhovém objezdu vyjet druhým výjezdem. Vzal jsem to normálně rovně. Špatně. I když má ten kruháč jen jeden jizdní pruh a jsem široko daleko sám, musím se celou dobu držet u pravého okraje a projet tím nánosem štěrku, který tam odváli všichni ostatní.

Na kruhovém objezdu vyjet třetím výjezdem. Už zdálky vidím kruháč a pouštím nohu z plynu, těch 100 spíše 200 metrů dojedu bez plynu se zařazenou dvojkou. U kruháče už musím dát za jedna, na jedničku s trochou plynu ho opatrně obkroužím po pravém okraji, za výjezdem dávám dvojku. Špatně. Prý jezdím agresivně a v té zatáčce se nesmí vůbec šlapat na plyn.

Odboč “kamkoli”: První co dělám je, že hodím blinkr, aby všichni věděli, co se chystím udělat a pak čumím do zrcátek a okolo. Špatně. Nejdříve zrcátka, pak blinkr, pak až ruce a odbočit.

Stojím v křižovatce (viz obrázek) na vedlejší, naproti mě je také vedlejší s přechodem a zprava přijíždí v jednosměrce auto po hlavní. Jsem ten úplně poslední na řadě. Naproti mě asi 8 aut. Zprava už nic nejede a naproti se zrovna rozhodl pustit na přechod skupinku důchodců. Pustil jsem brzdu, ťuknul plyn a hned si to rozmyslel a šel zas nabrzdu. Nemít tunový vozík tak v té křižovatce dávno nejsem. Uvědomil jsem si ale, že jej za sebou mám, tak jsem zůstal.  Všechno špatně, agresivní řidič, neměl jsem ani přemýšlet nad tím, že bych to stihnul. A už vůbec ne, když mám ten vozík za zády.

Odboč vlevo z hlavní (,která pokračuje doprava). Vpravo je roh domu, co dost zakrývá výhled. Příště musím pokračovat do zatáčky vpravo, až dokud neuvidím, že je tam volno a pak dát plný doleva. Je to krkolomné, ale jinak se to nedá udělat, abych nestrčil čumák do protisměru. To je fakt, za rohem byval autobusák a bus tam nechceš potkat. Tuhle výtku beru bez výhrad.

 

Shrnutí komisaře bylo, že jsem neudělal žádnou hrubou chybu, ale spoustu malých, které se mu nelíbily. A vlastně se mu nelíbí můj agresivní styl řízení. Nikde jsem sice nepřekročil povolenou rychlost (to je pravda, jel jsem jak s hnojem tzn. max. povolená rychlost -5km/h podle instrukcí učitele), ale v kruháči bych prý ztratil ten závoďáq (tak určitěěě). Prý je to plýtvání času a penězi a ať to zkusím znovu “až mě učitel zkrotí”. Výrok: “Neprospěl”.

Zatím jsem stále trochu “in the box”, ale tuším, že nemám nervyjezdit s učitelem, který je rodinný kamarád a nechat na sebe řvát při přeučování z šedé zóny. Místo toho jsem začal zjišťovat jak se dá B+E nebo B96 udělat v Polsku. 

Na B96 také nemusíte psát testy a stačí praktická zkouška. Dá se dělat rovnou bez přípravy. To mě při telefonické konzultaci borec z polské autoškoly varoval, ať to ani nezkouším. “Zkouška je něco jiného, než se jezdí normálně a bez přípravy se hned vybodujete”. Zde to zní povědomě, že? Až na to, že Česku není bodování praktické zkoušky. Místo toho zákon definuje podmínky pro “neprospěl"*. Místo B96 si mám udělat rovnou B+E. Teorie budu potřebovat stejně, abych byl připraven a prošel. Navíc v Polsku je B+E bez testů! Jen praktická (na rozdíl od Česka).

Ještě vychladnu a rozmyslím, co dál. Zkusit to v Polsku mě láká už ze zvědavosti.

Co vy? Jaké máte zážitky z autoškoly?

 

*
§ 43 Zákona č. 247/2000 Sb.
(2) Při každé dopravní situaci v rámci zkoušky musí žadatel o řidičské oprávnění prokázat bezpečné ovládání vozidla. Chyby v řízení nebo nebezpečné vedení bezprostředně snižující bezpečnost výcvikového vozidla, jeho osádky nebo jiných účastníků provozu vozidel na pozemních komunikacích se hodnotí stupněm "neprospěl" bez ohledu na to, zda zkušební komisař nebo učitel výcviku zasáhnou (verbálně nebo přímo) do ovládacích prvků vozidla.

(3) Dojde-li při zkoušce k takovému porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích, které ohrozilo nebo může ohrozit vážným způsobem bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, anebo k situaci, kdy musel do řízení motorového vozidla zasáhnout učitel, zkouška se okamžitě ukončí a žadatel je hodnocen stupněm "neprospěl".

 

 

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

S.
S.h.I.t.
11. března 2019, 20:39
0

Dost mi to připomíná, proč B+E ještě nemám a asi ještě chvíli mít nebudu... Dost mi stačilo před 6 (7?) Lety dělat doplňkovou zkoušku na velkou motorku. Instruktor byl naštěstí dost frajer a upozornil na to, co dělat/nedělat s komisařem a ze ten se prý na moto dost bojí (?!?!). Ale i tak jsem dostal ještě od instruktora ceres jak blázen za údajné přednosti, kde jsem to s klidem poslal přes křižovatku doleva, když proti jelo auto - jelo totiž tak daleko a pomalu, že já už byl kus za křižovatkou a on se k ní teprve dostal.
Taky jsem prý byl agresivní, uhrkany (na stokonove sestistovce v městských rychlostech na nízké kvalty)...
A tak B+E je zatím z říše snů.

reagovat
sk
skretik
12. března 2019, 10:27
0

Ty vole závodit by chtěl, ale ani řidičák neudělá ! :D

Minulej rok jsem si dodělával neomezenou moto a protože A2 jsem dělal zároveň s autem 7 let zpět - tak na mě aparát pohlíží jako na "zkušeného jezdce" - tzn. stačí 1 jízda v AŠ, pak zkouška a pak můžete sedlat libovolnou raketu s 2XXkoňma, potud asi dobrý, akorát za tu dobu jsem na moto sedl přibližně 0x ! (připlatil jsem si pár kondiček)

Navzdory tomu, že jsem to neuměl ani pořádně ovládat jsem byl neskutečnej pirát silnic. STOPka - tak tam se SPRÁVNĚ musí zastavit, dát noha na zem , rozhlídnout a pak pokračovat ... takový to pomalý valení, bez nohy na zem prostě neprojde (samozřejmě je to vtipnější, když je někdo malej a motorka velká )

Blinkry - motorkář se má držet ve svým pruhu - u pravýho okraje (krajnice), a když něco objíždí = mění směr jízdy (aji když zůstane ve svým pruhu) = musí blikat = tj. zaparkovaný auta, cyklisty, ostatní smetí ... taky když něco objíždím, tak musím pak blikat, když se řadím zpátky (to v autě moc nedělám-šedá zóna) aji když už jsem skoro v křižovatce na které chci jet doleva; 80% jízdy jsem blikal na všechny strany, na sledování provozu okolo nebyl čas - musel jsem blikat ! :D

Teorie naštěstí nebyla třeba - akorát před zkouškou letmá technická otázka - brzdy, mnou zkušeně odfláknutá, že bych s tím zajel do autorizáku Kawasaki se skoro setkala s úspěchem, na instruktorovu námitku, že to budě pěkně mastný jsem kontroval, že jsem pracháč ! :D

Jízda je ("po novu") na 2 části
1. - na parkáči se musí předvést předpsaný úkony - rozjezd, kličkování, brždění, otáčení, 8čka - cca půlka z nich "v rychlosti chůze" - nebylo to bůhvíjak úhledný, ale povedlo se - stačí nebýt úplnej lempl
2. - jízda v provozu (instruktor s autoškolákem v autě zamnou) - Prošel na poprvé, sic s odřenýma ušima (předjetí cyklisty v blízkosti přechodu!)

Shrnutí - musím říct, že tady bylo nejvíc vidět/poznat,že - autoškola(auto/moto) tě připraví na zkoušku, ale tě nenaučí řídit - je to jenom proto, abys dostal ten papír !





reagovat
Irwinek
12. března 2019, 11:13
0

Zabil bych ho už na tom druhým kruháči :-D

reagovat
beastar
12. března 2019, 12:43
0

Ten komisař je debil. To je celý. Dodělával sem b+e před pár lety a bylo to v klidu. Respektive stačilo jezdit v limitech a opravdu přehnaně dodržovat vše. Blinkry, čáry a rychlost striktně. Pak sem dělal C. Taky všechno v pohodě. Dokonce víc jak u toho vozíku:)) Protože když s tim jezdiš v Praze tak 50 je stejně limitní rychlost. Myslim že to byl prostě komisař kunda...

Doporučil bych to Polsko a máš klid. A hlavně b+e z toho fakt nemá smysl dělat vědu. Mimochodem má to kdejaká žena v domácnosti.
-
Komentář upraven 12. 3. 2019, 12:45:07

reagovat
Xp
Xpepe
12. března 2019, 12:54
0

Delal jsem BE minuly rok, ano musel jsem si odjeztit i tech povinnych 8 hodin s Mercedes Vito + Vlek. Ucitel mi rikal, ze komisari obecne nemaji radi pokud si clovek dela jen B96, a davaji to pri prakticke zkousce patricne sezrat. Ze u B+E jsou schopni drobne chyby prehlizet vzhledem k tomu, ze clovek dela znovu i teorii, coz muze nekdy byt pro nektere lidi docela problem. Udelal jsem to oboji napoprve i s drobnymi hbami v ramci "sede zony".

reagovat
BigBen
12. března 2019, 14:15
0

Tak s tím bych souhlasil. Dělal jsem si před lety B96. Sedl jsem do auta ke komisaři, požádal mě o doklady abych se identifikoval. Dal jsem mu řidičák i občanku a pak zaznělo: " áááá, páán je šoféér..." Takže tím jsem se hned stal ostře sledovaným a celá zkouška se nesla v tomto duchu. Nebudu vyjmenovávat všechno ale nejvíc se ukázalo, že chce prudit v následující situaci. Pražská ulice kde je každou chvíli 30-cítka, křižovatka, chvíli nic a zase 30-cítka. Takže na dvou kilometrech se změní limit rychlosti z 50 na 30 na 50 na 30 asi desetkrát. V jednu chvíli jsem míjel tramvajový strůvek a sleduju zda mi někdo nepadá pod kola a od komisaře se ozvalo, když je tu třicítka, tak to znamená že jedeme 30 a nikoliv 32! Nakonec jsem to udělal na poprvé, ale těch keců kolem... už jsem čekal že mě vyhodí.

beastar
12. března 2019, 14:26
0

Teď tady propálim jednu hustou věc. Já se k ní teda nepřiblížil. Ovšem zkušenost velí v případě problémů přes AŠ tak nějak jít tomu štěstíčku naproti. Vono se to neudělá samo. Dva Masaryku do strožočku a hned je svět zase plný radosti a porušování třicítky. A ano i dnes to stále jde páč my jsme Češi.... Stejně tak stk, lepší pokoj ve špitále, dát kluka na hokej, zařídit aby kluk hrál.... A tak podobně. Rozumíme si.

krab
12. března 2019, 15:12
0

Taky bych si to B+E měl dodělat. Už se na to chystám tak 4 roky a vyprdnul jsem se na to. Ono je nějaký pravidlo, že když ten vlek nepřesáhne s nákladem 1200 kg tak stačí B. Ale obávám se že oni berou hlavně hmotnosti co může tahat vlek z techničáku, ne to co doopravdy váží to co táhneš.

Už taky s plaťákem neřídím... je to o průser. Jednou jsem vezl veterána z Anglie, to je historka tak 10 let stará a v Německu mě v noci fakt zastavili policajti. Jel jsem vypůjčeným Transitem a vzadu měl plato a na něm Triumpha GT6. Naštěstí jediný co ten hlouček dopravních policajtů zajímalo, když jsem zastavil bylo jaký prej to vezu "Porsche" :-D A na papíry neřekli naštěstí vůbec nic, přitom museli jasně vidět, že jsem jen "B". Asi to byla klika...

reagovat
beastar
12. března 2019, 15:47
0

To byla klika jako velká. Moji odtahovku onehdá prudili i za starou kurtu(podle nich) a kdyby mohli tak to tam pomalu odstavy. Tady platí že jezdit po Německu jde s čímkoliv než si tě náhodou vyberou. Někomu to trvá rok jinýmu dva dni:) Tohle byla jakože velká klika a asi viděli že si prostě nějakej soukromník jakože amatér veze veterána,tak byly lidský.

Tim nechci snižovat tvůj kredit... Jen prostě že normálně je to o ústa

-
Komentář upraven 12. 3. 2019, 15:49:56

marcocz1
12. března 2019, 21:57
0

Co poslouchám od lidí, tak zrovna v Německu jsou na přívěsy a karavany hrozně přísný. Jednoho vyprudili třeba za to, že měl naštíplou zásuvku na autě...200E. Dalšího za bezpečnostní lanko, že bylo špatně uchycený. 250E.
A takhle se dá pokračovat..měl jsi asi fakt velký štěstí:D

krab
12. března 2019, 22:17
0

Já měl tenkrát štěstí, jako fakt. Totiž bylo to v noci a byla to nějaká dálniční hlídka dvou starších poldů s partičkou mladejch nováčků co se asi teprv zaučovali v policejní škole. A nemít veterána, o kterým jsme tam kecali chvíli a nebýt faktu, že asi nějakej z těch mladejch nevěděl že tranzit + plato už není jen na "B" tak to byl asi průser.

Taky už plaťák radši poslední dobou vůbec netahám a nepokoušim to...

BubaaCZek
13. března 2019, 08:40
0

Tata me varoval, at vozik ani nezkousim prevezt pres hranice. Je to oblibena kratochvile celniku zastavovat auta s vozikama uz na hranicich. A to jak na vjezdu do Polska, tak na vyjezdu z Nemecka.

Xp
Xpepe
14. března 2019, 09:50
1

Krabe, vlek 1200kg muzes tahat s B (tedy musi byt brzdeny) jen musis brat v potaz, ze celkova hmotnost soupravy (auto + vlek) nepresahne tech zminenych 3,5 tuny. Celkova hmotnost se ovsem pocita ze souctu celkovych hmotnosti vozidel v souprave tj., soucet pohotovostnich + uzitecnych. Tj. nikoho nezajima, ze ten vlek co mas pripojenej je uplne prazdnej........

Rovnez bys mohl byt poptahovam, ze za auto co ma na kouli 1500 kg, das platak o celkove hmotnosti 2500kg. Tady se to da snad ukecat jen pokud vlek pouze prevazis, tj bez jakehokoliv nakladu.

PepaSFI
12. března 2019, 18:20
0

no to je mazec, to bych samozřejmě vylít taky a pak asi i ten komisař obloukem z auta. To je všechno kompletně jedna blbost za druhou. Asi bych mu ksindlovi řek že mám průběh zkoušky nahraný a hodlám řešit jeho neprofesionální chování eventuelně korupční jednání protože to vypadalo jakoby čekal na úplatek, protože v každý tý situaci to můžeš udělat jakkoliv a vždycky to bude špatně. Já už slyšel z víc zdrojů že se učí strašný pitomosti a očividně je to pravda. Nejspíš si mizera vychutnává pocit moci nebo prostě plní kvótu vyhozených aby mohl ukázat že je přísnej. Taky média se vyžívají v těch agresivních řidičích tak se na to musí přísně. Kdo nesojí s vočiskama vytřeštěnýma jak báňky na vánočním stromečku aspoň čtvrt hodiny než se vodváží vjet do křižovatky, tak je tudlecten pyrát a agresor.

Když jsem dělal papíry na náklaďák, předvojenskou, takzvanou trojku, zkoušel nás vojenský komisař a byli jsme varováni že chce vidět že to fakt máme v ruce, žádný velký váhání a rozmýšlení. Tak jsem to bral tak jak jsem byl zvyklý z cvičných jízd, sázel tam meziplyny jedna radost a stačily asi dva kilometry, pár křižovatek po městě a bylo splníno. Tady mi zastav, couvni tady na ten mostek do pole, (třebíčáci jistě budou vědět kde je pumpa Shell, tak tenkrát tam bylo pole) a přesedni si, to mi stačí.

reagovat
BubaaCZek
12. března 2019, 20:02
1

Tak ja z toho mam smisene pocity. Vecer jsem tu trasu jel znova a premyslel jestli jsem jel nejak nevhodne. Vazne si nemyslim, ze bych jel nebezpecne. Spise mi prijde ten pristup brat pravidla silnicniho provozu do posledniho pismenka prehnany. Tak se v realu nejezdi a me by samozrejme vyhovovalo, kdyby vic prihledli k tomu jestli mas to auto v maliku a misto soustredeni na to kde mam ruku a nohu, muzu plne vnimat co se deje okolo a podle toho pruzne reagovat.

Ono pak se neni cemu divit, ze kdyz kluci dostanou ridicak, ze jsou nadseni, ze si mohou konecne jet posvojimu a prijde nejaky pruser. Z autoskoly nemaj tucha, kde jsou limity. Jedou trochu rychleji, zjisti, ze to furt drzi, a pak pac. Uz to nedrzi...
Myslim, ze by soucast melo byt misto 2 hodin na ceste 2 hodiny nekde na skole smyku.

Borec komisar byl celkem sympatak, ale hrozne dulezity.

PepaSFI
12. března 2019, 20:48
1

ty situace co jsi popsal jdou vyložit úplně opačně. Když příště pojedeš tak jak chtěl komisař, klidně ti to obrátí naruby a zas to bude špatně. Naledeš si doleva a bude mrčet že ti šel zadek přívěsu přes protisměr. Budeš dlouho čekat na přednosti než bude kolem pusto a prázdno- zas to bude špatně protože přednost neznamená že se nikde nesmí nic pohnout. Na kruháku pojedeš při pravém okraji- bude zle že ti při výjezdu šel přívěs moc těsně u obrubníku, že musíš počítat s tím že vybočuje. A nějaký jestli jsem se nejdřív podíval do zrcátka nebo dal blinkr, o tom už vůbec není co diskutovat protože zrcátka se sledujou průběžně a on kulový pozná co bylo dřív. Příště bude frflat že ses podíval málo důkladně nebo žes při tom měl trošičku zavřený vočičko nebo že tam civíš jak debil půl hodiny, že stačí mrknout. Prostě past vedle pasti. Zkrátka buď je to debil co si užívá moc, nebo je celý ten humbuk kolem kvality výcviku řidičů jen o tom aby si řidič vytrpěl předepsanou torturu bez ohledu na to jestli něco umí a jestli mu to něco přinese. A o výsledku zkoušky rozhodne to jestli má komisař víc přeseděnou levou nebo pravou půlku zádi.

Ha
Hansoff
13. března 2019, 07:49
0

B96 jsem dělal před dvěma lety. Už instruktor po mě šlapal, že jestli budu jezdit tak, jak jezdím, nemám šanci. Jezdit u pravé krajnice a na štěrk nehledět, na stopce zastavit a chvíli stát, při kontrole zrcátek otočit celou hlavou, ... S blikáním jsem problémy neměl (to až při zkoušce) a s rychlostními limity také ne (on ten Amarok byl línej jak mrcha a převodovka docela zvláštně poskládaná, takže na trojku 40 a na pětku osmdesát bylo tak akorát). Jízda s instruktorem tedy spočívala hlavně v to, že s námi projel oblíbené zkušební trasy a upozornil nás na místní špeky. Zkouška potom dopadla dobře, jen nějaké komentáře k neplynulosti a to, že jsem jednou nezablikal při objíždění překážky přešel. I když to bylo možná tím, že jsem šel na řadu poslední a neúspěšných žadatelů už byl dostatek...

BubaaCZek
13. března 2019, 11:10
0

One je problem predevsim ve mne. Bytostne nesnasim tady to pokrytectvi a je mi jasne, ze ani pan komisar v realu nejezdi "bile". Jestli chci to B+E tak mi nezbyva, nez to prekousnout a zahrat, ze me "zkrotili". Fck.

Irwinek
13. března 2019, 11:31
1

No ještě můžeš zkusit napsat si do papírů že jsi Nguyen, natřít si ciferník na žluto, tvrdit, že " nerosumym šesky " a šoupnout trošku smetanů - funguje to na 150 % ( podle toho, co vidím jezdit okolo) :-(

BubaaCZek
13. března 2019, 12:40
0

Tady to soupnout smetanu odmitam delat.
Jinak ten komisar byl v podstate dobrej. Jezdim sebevedomne a rekl bych az asertivne (coz neznamena agresivne). Ackoli jsem jel "rychlosti autoskoly" a snazil se jet na slusnaka, tak to poznal. Kazdopadne ta domnenka, ze tim ze to priste pojedu "zkrocene", zmeni muj styl mimo autoskolu je naivni. Navic s tunou za zady tezko nekdo pricetny pojede jinak nez slusne...

Irwinek
14. března 2019, 12:03
0

Ani se Ti nedivím :-D
no divil by jsi se, co jsou někteří schopni udělat i s více než tunou na vleku - to už jsem málem viděl, že mi ten trafic spadne na kapotu

PB
13. března 2019, 09:34
0

Takze je to jako v CR vsecko... proste aby se dostalo pravidlum, a vlk zustal celej. Ale tak asi nikdo nikdy necekal, ze se v autoskole nauci ridit...

reagovat
Sh
Shockz0r
13. března 2019, 21:12
0

Obecně mi na autoškolách vadí finální nepřipravenost do standardního provozu ve 21.století. Člověk jen někde přidá plyn, aby z té křižovatky byl co nejdříve pryč a nešaškoval tam. A už je agresor.

reagovat