načítám data...

Není špatných koncepcí pohonu sportovního auta, každá jen vyžaduje svůj vlastní přístup

12. února 2022, 10:08 39 komentářů krab

Za dvacet let co řídím jsem vystřídal už spousty sportovních vozů. Některé byly mé vlastní a jiné půjčené. Žádné z nich jsem naštěstí nikdy vlastní chybou nezničil. Jezdím určitě pod svoje možnosti a jsem za svou klidnou povahu vlastně rád. Možná, že díky tomu tu pořád mezi vámi jsem...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Není špatných koncepcí pohonu sportovního auta, každá jen vyžaduje svůj vlastní přístup

Posledních pár let jsem řídil výhradně sportovní vozy s pohonem zadní nápravy a jen sem a tam si půjčil, když byla příležitost nějaký ten ostrý hatchback. Od listopadu mám doma i Mini Cooper S R53 a konečně je už několik týdnů hotov a podnikl jsem s ním už pár okreskových svezení. Sžíváme se a já si zase zvykám na koncepci “vše vpředu”.

Napadlo mě, že by stálo za to si lehce rozebrat jízdní dojmy různých koncepcí, jak je vnímám při řízení já a pak si o tom klidně popovidat v diskuzi jaké zkušenosti jste zase posbírali vy. Bavím se teď spíš o okreskovém ježdění, které nejde úplně za hranu, kdy je to risk, ale spíš na jistotu, ale současně pro radost. Okruhové ježdění bych nechal prozatím stranou.

Vše vpředu:  dnes se na předokolkách ponejvíc začíná

Kdyby mi dneska bylo těch dvacet a ne čtyřicet, tak je jistota, že nejvíc zkušeností budu sbírat na předokolkách, čili sportovních hatchích s motorem vpředu napříč a s poháněnou přední nápravou. Přesně takové je i moje aktuální Mini. Má navíc mechanický samosvorný diferenciál a po všech úpravách co se nakonec zdárně dovedly do konce (dle slov mechanika a ladiče) výkon až 230 koní , k tomu cca 240 N.m krouťáku , vše u auta, které je 3,6 metrů dlouhé a váží zhruba 1080 kg bez řidiče s plnou nádrží. Někdy ten výkon nechám změřit, protože 230 mi přijde snad až přehnané číslo, ale dynamika tomu momentálně dost odpovídá. Základní dojmy přechodu na předokolku: zatraceně rychlé auto vždy a všude…

Abych nesrovnával hrušky a jablka je potřeba dívat i na věci jako jsou pneumatiky. Teď mám stále zimní set Nokianů WR4 a to auto na nich při výjezdech ze zatáček hledá trakci. V létě to bude všechno daleko lepší. Jízda je ale pro mě hodně zajímavá. V autě jakým je Mini, kde je na relativně krátkém rozvoru víc hmotnosti na předku, přesně soustředěné nad přední nápravou je potřeba si auto před zatáčkou zpomalit, zvolit průjezdovou trajektorii a u apexu už progresivně přidávat plyn. Že  musím mít správně podřazeno beru jako samozřejmost, u kompresorem přeplňovaného motoru nemusím ani počítat se vteřinkou, kdy se nic neděje jako u turba, motor v rozmezí čtyř až šesti tisíc otáček reaguje ostře a ihned. Samosvor je u předokolky důležitý. Dokáže eliminovat prokluz odlehčeného kola, potlačí nedotáčovost na výjezdu a vtáhne auto pod plynem pocitově hezky do zatáčky. A nesmí se to pochopitelně přehnat. Je to plynulá akce, jedno zatočení volantem, progresivní rovnání volantu a přidávání plynu opět pěkně plynule. Je to jednoduché a díky tomu lze získat snadno sebedůvěru a rychlost oproti vozům jiných koncepcí.

Koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol

Dnes mám v garáži jako představitele této koncepce dvě auta, ale obě z šedesátých let. Lotus Elan je navíc naprosto typickým představitelem toho, čemu se anglicky řiká “front-mid engine rear”. Motor je prakticky celou svou hmotnosti za těžištěm přední nápravy, za ním převodovka, vedle ní nohy řidiče. který má po své pravici řadičku, která tak může být napřímo k převodovce a díky tomu se s takovým autem také tak přesně řadí. Nebudu tu motat veterány, ale třeba typickým představitelem téhle koncepce je Honda S2000.

Auto má motor skutečně extremně posunutý směrem ke středu auta a díky tomu naprosto výjimečné vyvážení podvozku. Zatáčka se s ní projíždí trochu jinak. Je potřeba si auto přeci jen zbrzdit malinko víc než u té dravé předokolky, protože přehnaný nájezd se hůř koriguje, stál by příliš času i změny jízdní stopy, zvýšil riziko nehody. Opět se zatočí naprosto plynule jedním tahem a volant progresivně rovná jakmile přidáváte znovu plyn. Proces ubírání na volantu a současného přidávání plynu je nádherná ukázka kontroly nad autem, v praxi znamená, že auto řídíte plynem, ne volantem. Mě tohle hrozně baví, obvzlvášť když se to náhodou povede přesně jak jsem chtěl. Je nutné umět auto z pod sedačky vnímat víc, je to relativně těžké. 

Koncepce aut s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy má ještě další dvě podskupiny a tou první je taková ta nejklasičtější, říkejme tomu koncepce “bavorák”. Motor leží spíš svou hmotností cca 60% za přední nápravou, 40% bude před. Řídí se s ní stejně jako s “front-mid” jen postrádá tak hezké neutrální vyvážení. Díky tomu je potřeba ještě zvýraznit postup průjezdu zatáčkou “pomalu dovnitř-rychle ven” protože při nepovedeném nájezdu tahle auta nedotáčí. (nejen) Němci tuhle slabinu léčí systémem transaxle, kde je převodovka umístěna až vzadu spolu s diferenciálem. Představitelem je třeba Porsche 944. Je to sice dražší na výrobu, ale velmi chytré řešení. Vyřeší se tím totiž problém těžkého předku, protože se vyvážení mezi nápravami posouvá dozadu a dosahuje opět neutrality a díky extra porci hmotnosti na zadní nápravě výrazně vylepšuje trakce jakou auto dokáže dosáhnout při výjezdech ze zatáček. Já bych se nebál tuhle koncepci označit za docela “hodnou”.  Smyk zadní nápravy zpravidla nepřichází náhle a nedotáčivost předku bývá hodně potlačena. Člověk může jet s Porsche (transaxle) vlastně velmi rychle a přesně a má přitom pocit, že se skoro až nudí.

Motor uprostřed

Tahle koncepce byla pro mne vždycky velká výzva. Lotus Elise řídím aktuálně už přes tři roky a myslím, že jsem sice koncepci pohonu pochopil, pořád by bylo mým snem zajet si na zkušební okruh v britském Hethelu a nechat se svézt a proškolit továrním testovacím jezdcem. Doufám, že by mi neřekl, že to auto řídím úplně blbě, ale rozhodně mi ukázal co víc se v magii ovládání a kontroly této koncepce skrývá. 

Auta s motorem uprostřed si berou vlastně to nejlepší ze všech předchozích. Přední náprava jen zatáčí, díky tomu je řízení velmi přesné a citlivé a ještě není zatížena motorem. Ten je i s převodovkou (často umístěnými napříč) za zádami řidiče. U téhle koncepce potřebuju nejvíc ze všech myslet na správnou práci se zatížením jednotlivých náprav při průjezdu zatáčkou. Auto dá velmi ostře najevo jakékoli chyby, což je tedy dáno navíc nízkou hmotností. Ale podobně se chová třeba i daleko těžší Boxster jen vám nechá na správnou reakci trošičku víc času. Přehnaná nájezdová rychlost znamená nedotáčivost, horlivě přidaný plyn příliš brzy během průjezdu zatáčkou nabídne zase přetáčivost. To je stav, který nechcete, protože musíte ubrat a když uberete výrazně odlehčujete těžkou záď , přichází riziko ztráty trakce na zadní nápravě a už se točíte jako káča. U auta s motorem uprostřed je potřeba si pohlídat ten lehký předek, eliminovat nedotáčivost, plynule vyjíždět ze zatáček a užívat si obrovské trakce, kterou zatížená zadní náprava má. I proto dokáží středomotorová auta být tak rychlá. Víc času získáte rychlým výjezdem ze zatáčky než rychlým nájezdem. Ten je pokaždé riskantní, protože chyba v odhadu nájezdu znamená brutální ztrátu při jejím průjezdu, navíc musíte kolikrát i výrazně měnit stopu a to třeba na silnici dělat nejde nebo je to minimálně hodně nebezpečné.

Motor vzadu je techicky vzato dinosaurus, ale překvapivě funguje

Porsche se drží koncepce motoru vzadu, tedy svojí hmotností soustředěnou až za těžištěm zadní nápravy do dnešních dní. Proč? Není to jen díky nějaké tradici a marketingu. Jedna z výhod je, že se dá postavit čtyřmístné kupé i na velice krátkém rozvoru. Druhá výhoda je, že motor vzadu představuje zatížení, které jde využít při výjezdech ze zatáček. V podstatě aplikujete vše co jste se dozvěděli při zvládání koncepce auta s motorem uprostřed a jen přidáte důraz na práci s přenosem hmotností. Při chybách se auto s motorem vzadu chová ještě víc nedotáčivě, ale umí se i zákeřněji přetočit. Motor je zkrátka dál a na větší páce oproti středu auta. Do zatáčky se Porsche 911 jede dokonce tak, že brzdíte skoro až napůli cesti k apexu, s tou brzdou se musíte naučit efektivně pracovat, s jejím dávkováním a jakmile míjíte apex , víte, že zatáčka už se otvírá využijete tu obrovskou trakci širších zadních pneumatik a sílu motoru. Ta se na silnici přenese beze zbytku, dokonce ani běžná silniční auta s motorem vzadu (dokonce i ta s motorem uprostřed) nepotřebují samosvorné typy diferenciálů. Jede se s takovým autem jinak, hra s přenosem hmotností znamená moc pěkný řidičský zážitek a trakce na zadku dodává celkovou rychlost.

A pak jsou tu čtyřkolky. Těch je ale hodně druhů a nemám s nimi tolik zkušeností, přestože jedno čistě cestovní auto s pohonem všech kol máme. Čtyřkolka je výborná na povrchy, které kloužou, zkrátka takhle jednoduše. Dá se zůstávat déle na plynu a ze zatáček i s problémů se typicky dostanete opět plynem. Stinná stránka věci je, že když plyn zavřete a o trakci přijdete, auto už jede typicky tak rychle, že zůstane dál už neovladatelné, velká chyba se pak nedá příliš zachránit. Čtyřkolka má navíc jednu nevýhodu, která je společná s předokolkami a tím je řízení zatížené i silami poháněných kol. Ostatní koncepce předními koly jen zatáčejí, zadní naopak jen vůz pohánějí.

A jakou koncepci mám nejraději? Když nad tím uvažuji, tak je to motor uprostřed. Jen nevím jestli někdy budu moci říct, že její řízení mám už konečně perfektně zmáknuté. Nejrychlejší nakonec asi dokážu být stejně s předokolkou navzdory všem těm desítkám tisíc kilometrů strávených za volantem aut s motorem vzadu i uprostřed.

A jak je to u vás? Čím jezdíte a proč a jakou koncepci pohonu sportovního auta byste si rádi vyzkoušeli a naučili se jí dobře zvládat?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
12. února 2022, 13:27
0

Krabe, perfektní blog. Po sto letech jsem se tady přihlásil, měl jsem problém si vzpomenout na heslo, ale pochválit blog jsem prostě musel :) Skvěle zvolené téma, zajímavě popsáno. Je to samozřejmě tak, každá ta koncepce vyžaduje jiný přístup, každá má své klady, ale i zápory. Jinak si velmi obecně myslím, že předokolka je nejjednodušší na naučení, více odpouští chyby a snadněji se ovládá. Ale na druhou stranu dokážou být zatraceně rychlé, a to až neskutečně.

reagovat
krab
12. února 2022, 16:08
0

Super a děkuji, rád tě zase takhle virtuálně zase vidím Tomino!

JOE37
12. února 2022, 15:44
0

Bravo! Tolik přehledu o tom, jak která koncepce funguje v praxi a ještě to umět popsat tak, aby tomu i ne příliš zasvěcený čtenář porozuměl, je vskutku výborná práce autora! Jen bych upozornil na drobnou chybičku ve větě: Přehnaná nájezdová rychlost znamená nedotáčivost, horlivě přidaný plyn příliš brzy během průjezdu zatáčkou nabídne zase nedotáčivost. Zřejmě jsi měl na konci na mysli "přetáčivost", ale to jen překlep, protože se to dá krásně pochopit, co jsi tím Krabe myslel ;) Na toho MC na suchém, teplém povrchu, se musíš už neskutečně těšit :D Ahoj a díky za super přehledně popsaný blog!

reagovat
krab
12. února 2022, 15:59
0

JOE, dík za komentář, to mě těší a vidíš, překlep opraven. Jako v reálu umí ten středomotor udělat fakt i to, že při špatně dávkování plynu bude opravdu chtít hrnout předek ven, ubere, zadek se odlehčí a přijde masivní přetáčivost. Ale v tom případě co jsem myslel to bylo jak jsi vydedukoval. Jako ono je to téma v podstatě na celou knihu... ale to by zas musel umět popsat fakt nejakej profík :)

JOE37
12. února 2022, 16:11
0

Knihy netřeba! Absolutně vyčerpávající popis. Podrobnosti a čísla třeba konkrétně mě až tak moc nezajímají. Ocením právě spíše popis pocitu, který u toho řidič zažívá, a to se mi dostalo :)

Pólin
13. února 2022, 08:33
1

Všechna čest Krabovi....fakt parádní clanek. Ale jsou lidi, kteří mají těch zkusenosti přece jen více...já teď čtu tohle a je to fakt moc pěkné rozepsané... Zajimave je, že hlavní schopnost podle toho bourala na obálce je to, se k autu podle možností vždy chovat co nejjemněji...a dává mě to smysl...

krab
13. února 2022, 09:54
2

Póline, a jak ty můžeš vědět, kdo je a kdo není Stig :-D Ty jo, tuhle knížku bych si taky rád koupil, koukám inspirace co si přát k narozkám. Já jsem moc rád četl a to asi už víkrát Horkej Volant. Tam je to taky skvěle popsaný a ještě navíc v době v podstatě aut co jsou dneska už veterány, takže se mi to i líbí k tomu kontextu že rád řídím auta z 60. let a k tomu se to moc hodí. Pak když jsem se učil jezdit pořádně na motorkách, tak mě kromě jednoho dobrýho kurzu ježdění moc zaujala jistá knížka od Američana Keitha Codea "A twist of the wrist" a to je boží. Já bych řekl, že dost si z toho čtenář dokáže odnést i do světa automobilů.

Jinak jak píšeš : jemnost ovládání je opravdu klíčová věc, taky mi to tak přijde a když se na to téma bavím s někým kdo třeba závodí, tak sice se ty styly a poučky kolikrát fakt hodně liší, u těch nejlepších jezdců ale to slovo "jemnost" rezonuje napříč. Třeba kamarád, který ještě stihl jeden z posledních Porsche experience programů přímo s Walterem Röhrlem říkal, že nechápal jak ten člověk řídí to Porsche 911 tak, že prakticky ani nezatáčí volantem, dělá hodně úsporný pohyby na volantu a všude jezdil o kvalt níž než on si myslel, že by bylo správně. Zkrátka udržoval motor tam, kde je nejvyšší toč. moment a pohyboval se mezi tím a hranicí kde je nejvyšší výkon, žádný přetáčení, žádná agresivita a ovládal to auto na výjezdech hezky plynem, ovšem pod hranicí smyku nebo na ní. A to se mi hrozně líbí a je těžký se tam dopracovat, mít to všechno pěkně v klidu pod kontrolou a optimálně odhadnuté

Pólin
13. února 2022, 19:42
0

Aha, takže tenhle podvodník z ostrovů si to vymýšlí a skutecny Stig je Krab???? jo, ta jemnost je klíčová...to jsem slyšel a četl už na hodně místech... Konec konců to i vidíš v těch onboardech, jak jsou třeba i drifteri(závodníky le mans, nebo jiné ani nezmiňují) na pohled v klidu a jednají totálně účelně...žádné zbytečné a trhané pohyby... Jinak tu knížku od pana Codea jsem četl...dostala se ke mě dokonce podepsána verze... Jinak k ní existuje i fajn instruktážní film, který se jmenuje stejne. Je to taky parádně rozkreslene a rozepsané...

Sedrik
15. února 2022, 11:53
1

Knížku mám a je opravdu dobrá :)

Krabe, pokud nevadí čtení v angličtině, rád ti ji půjčim

krab
15. února 2022, 13:58
0

Dík, tak to já ti napíšu, moc rád si přečtu!

HeavySmoker
15. února 2022, 15:02
1

Knižka od Stiga je fakt dobre napísaná, tiež mám verziu v angličtine, aj keď len ako eBook. Ak mi napíšeš tak ju samozrejme nepošlem lebo sa to nesmie... či tak nejak.

Inak dobrý blog, kopyto ako ja proste len brzdí pred zákrutou, prejde to na neutrálny plyn k apexu a dúfa že to dobre dopadne bez ohľadu na FWD, RWD, WTF koncepciu. Asi by si si mal založiť autoškolu.

krab
15. února 2022, 15:42
0

Heavy Smoker, dík, úplně v pohodě, my se nejspíš uvidíme se Sedrikem ve čtvrtek na pivu, takže když se na to nezapomene, tak si pak o víkend počtu!

Určitě nejsi kopyto neboj, já se takhle o tom řízení rád bavím nebo teď jsem zkusil něco napsat a taky hlavně proto, že jsem byl i zvedavej zjistit jak jezdíte vy a dozvědět se zas něco víc. Autoškolu bych si netroufnul dělat a učit sportovní nebo závodní jízdu, tomu se tu v ČR věnuje pár profíků, tři dokonce znám, z toho jeden je bývalý profi závodník, ostatní dobří amatérští závodníci. Na to člověk musí mít odjeto a odžito víc.. Je fakt, že ne každej ty věci dovede taky vhodně popsat.

No přiznám se, že jsem se tu dokonce těšil na větší , barvitější diskuzi, ale je vidět, že přeci jen úplně asi tolik lidí dneska zas až takový "nerdi" do toho procesu řízení nejsou, už se asi míň řeší tyhle technický věci, spíš jde o to kolik to má koní a jak snadno se s tím dá někdo pomalejší předjet. A jestli diesel, benzin, do budoucna přibude elektro a jestli FWD, RWD, AWD, asi už ne úplně asi jedno, ale víc podružný

Mechanik
15. února 2022, 16:49
0

Tak Horkej volant objednanej z antiku, dík za tip.

PepaSFI
15. února 2022, 17:42
0

Horký volant se dá najít v pdf a ta kniha od Bena Collinse ještě bývá vidět v knihkupectvích. Je skvěle napsaná, autor se nestydí ani popsat některé věci co se nepovedly, začátečnické chyby z vlastní zkušenosti nebo zážitky z práce kaskadéra. Jen to trošku utrpělo překladem, ne že by to nešlo číst ale při pečlivém studování občas zjistíte, že něco jaksi nepasuje. No samozřejmě, angláni jezdí naopak a proto jsou některé situace divné a tvůrci českého vydání si to neuvědomili a neupravili. Ale není to nic s čím by si čtenář neporadil. Věděli jste například že angláni mají ve zvyku, při řadění 1 a 2 držet páku obrácenou rukou, palcem dolů? Prý proto, aby se ta páka líp odtlačovala a nestalo se že si třeba místo dvojky zařadíte čtyřku. Když jsem to čet, připadalo mi to divný než mi došlo že to je pro levou ruku. A pak jsem si toho všímal například v Top Gear a opravdu to tak dělají.

Pólin
15. února 2022, 18:48
0

To jsem chtěl doplnit: že je to psané z pohledu volantu na pravé straně. Prvně mě to trklo u toho popisu správného řazení, kdy je to vlastně u nás oproti UK jakoby naopak... Jak píše Pepa výše...

Jinak jak jste tady zmiňovali tu sportovní autoškolu: mate někdo třeba zkušenost s J. Červenkou? Případně někým jiným na vyšším levelu? Docela by mě to zajímalo, ale nerad bych, vzhledem k ceně zaplul do něčeho(k někomu) kdo třeba umí jezdit, ale neumí to předat...

beastar
15. února 2022, 20:15
0

Dotaz na Kraba. Kdo je ten profi závodník? Teda bývalí. Ono amatér závodník tedy už spíš bývalý sem i já. A předat to dalším lidem moc neumím. Ani mě to nebaví.

Jinak Červ je jistota na okresky.

krab
15. února 2022, 21:44
0

No, už se na tu knížku od Bena Collinse moc těším, no jak píšete, těším se spíš na ten originál, ono to je vždycky lepší než ty překlady. I teď co jsem koukal na kanál u Davide Cironi jak natáčel novou Dallaru Stradale a řval u toho "adoro, adoro" bylo jasný, že ta kára bude sakra dobrej sporťák :-D Taky na to dívám v Italštině a titulky čtu jen ledabyle, ono se dá leccos odvodit. Ale s Angličtinou problém nemám vůbec.

Ty kurzy sportovní jízdy : no to je celý velký téma. Červa znám samozřejmě, dá se říct, že i dobře, myslím, že ty tréninky vede pěkně, byl u něj i kamarád nedávno s GR Yarisem a pár věcí co mu původně nedocházelo si z toho odnesl. Jinak mám dojem, že učí hodně lidi ty základy. Ale ono je potřeba tyhle věci pořád opakovat, to není nic od věci i pro pokročilejšího jezdce. To že se máš dívat dopředu a být krok před autem a ne dívat před kapotu kam právě jedu, že si mám v autě správně sednout, nastavit si zrcátka a pak se učit takovou tu jemnou plynulou jízdu, nezatáčet příliš brzy, naučit se správně brzdit, jak držet volant, že ho nemáme držet jako prase kost, ale zlehka , jak s ním točit atd... Myslim, že každýmu to něco přinese, i když ježdění po okresce je přeci jen o tom odnaučit se možná nějakej ten zlozvyk a dělat věci tak jak se má. Ale přeci jen až v tempu na okruhu se člověk může učit jestli zvládne ovládat auto klidně, jemně , přesně a přitom mít k tomu i rychlost. A to je těžký, to vidím úplně u sebe, nejde to tak snadno.. PS: ten profík co jsem ho nějak měl na mysli a nejmenoval by byl Martin Semerád, mě se líbilo jak dělal v Sosnový akce i pro BRZ/GT86 klub, hodně se snažil klukům radit, pomáhat, to je moc pěkný. Teď dělá nějaký koučinkový aktivity s Mitsu Evo myslím Pavel Valoušek, toho osobně vůbec neznám, ale půjde tam do toho kurzu nebo spíš zážitkovýho svezení jeden můj kamarád, kterej to dostal jako dárek. To bude asi taky dobrý. Pak ještě vím o pár lidech co ten coaching dělá. Já myslím, že cokoli je dobrý. Stojí to nějaký peníze, teď samozřejmě je otázka jestli nestačí kolikrát i jezdit často na projížďky i se zkušenějším kámošem, kdy se k sobě chováte jakoby upřímně a řeknete si co kdo na tom druhým vidíte za chyby při tý jízdě a co by to chtělo, aby se ta jízda zlepšila, zklidnila, byla v důsledku i rychlejší, ale plynulejší, bezpečnější

Mechanik
15. února 2022, 22:45
0

PepaSFI : To pdfko jsem si samozřejmě uzmul, ale to je vydaní z roku 2004. Krab měl na mysli původní knížku z roku 1979, hádal bych, tu jsem si našel v antiku. Navíc, mít papírovou knížku je prostě lepší.

beastar
15. února 2022, 23:02
0

Zajímavý co píšeš. Jako bez ironie samozřejmě. Italštinu chválím. Cironi je zrovna velmi dobrý zdroj inspirace. A co se týká toho Honzy já ho osobně jako vyloženě osobně neznám. Jeho práci jo. A máš pravdu jde tam o to, co ten klient čeká. On to vede tak, že jakoby lidem dá ten základ. Co oni bohužel často nemají.

Z různých důvodů. Prostě to že má člověk rychlý popřípadě sportovní z něj ještě nedělá dobrýho řidiče. Tedy jinak pro nás ten Červ z velké většiny asi není. Teda ne že by nám nic neuměl poradit, ale ty základy předpokládám máme. No takže je to o tom co chceš.

Jednou, kdysi sem to tady psal k nějakýmu tématu rally vs okruhy. Tak stejně jakýkoliv vážný ježdění po okruhu vs zábava na okresce. Ono já nechci nikoho soudit ani hodnotit. Zkrátka to že si skvělý rally jezdec. Neznamená že si dobrý okruhář či učitel. To že jeden kurz je skvělý pro někoho neznamená obecně. Nezbývá než zkoušet.

Já třeba u sebe vím že s fwd sem si pro sebe zajel krásný věci. Včetně NS. Jasně neudělám profi čas ale taky nemám GTR auto že. Zároveň vím, že třeba v Porsche 911 bych podobný věci neuměl. Zároveň ale projížďka je něco jinyho. Zároveň souhlasím, že jízdy s kámošem a tak. To velmi pomáhá. Pokud za někým jedeš vidíš mnohem víc než on sám. Je to fajn a určitě to třeba pomůže zlepšit jak na brzdy, jak do zatáčky.

Já osobně nemám rád takový ty moudra typu musíš jemně a tak. Ono to zase úplně nejde aplikovat na všechno. Mě třeba u Meganu jemnost moc nefunguje musí se na to trochu humpolácky. Takový stejný mi přišli některý Ameriky lazene do sportovna. Jiný přístup k tréninku budeš asi volit když tam budeš se svým vozem. Jiný na kurzech s určitou značkou. Na to ježdění s Valouškem bych byl zvědav jak kámoš bude spokojen či ne.

Aby nedošlo k omylu. Fakt si nemyslím že sem Dá best drajva Eva. Jen mám určitý názory vyprofilovany svým ježděním. Jasně že sem nikdy nebyl na úrovni Semeráda, ale zas právě nemám tendence kohokoli učit. Bohužel co často vidím lidi nemají ani ty základy a chtěli by jezdit s velkejma klukama. A tady mám právě pochopení pro toho Červa, protože on ty základy do nich dostane.

krab
15. února 2022, 23:45
0

Naprosto souhlas, hele to je téma co by se dalo rozebírat hodiny a hodiny... A jak říkáš, ideální zkusit a mít možnost vidět jízdní styl různých jezdců, pochytit různý rady a něco si od všeho vzít. Základy jsou základy, ale je obdivuhodný, když to umění řídit a řídit rychle začneš vnímat a zkoumat jak je možný vlastně dojít třeba ke stejnýmu výsledku naprosto odlišným jezdeckým stylem. Na okruzích to nebejvá, tam je to tak nějak fyzikálně danný co bude nejrychlejší stopa, ale třeba v Rally je vidět velká rozmanitost, nebo v minulosti hodně byla. Jako já bych taky netroufal někomu radit nebo ho něco učit, spíš se rád přiučím od někoho kdo umí víc, ale je fakt, že dost dobrejch příležitostí jsem taky projel, protože lenost nebo já nevím. Ale je fakt, že jak já jsem sice zažranej do aut a řízení, tak se zas tolik nehrnu do těch trackdayů, ježdění po okruzích atd. To je spousta daleko horlivějších. Ale jo, když se rozhoupu a jedu, tak mě to vlastně hrozně baví. A je fakt, že přístup k řízení každýho auta je jinej, dá se říct, že vážně jsou i auta, kde je potřeba se s nima moc nemazlit a fungují, možná že já si intuitivně nějak k sobě vybírám spíš ten typ aut, co jsou nastavený naopak na to, že nějakou tu jemnost vyžadujou. Ale teda stejně mám zafixovanou pro sebe takovou různě oposlouchanou poučku, že jízda co vypadá efektně a agresivně nebejvá tak rychlá jako plynulá, jemná. Tím ale nemyslím, že by v rámci toho nešlo jezdit na plnej plyn, prostě je takový to, když se do toho svezení dodá pěknej rytmus, kdy to vše na sebe hezky navazuje, brzdný body se trefí akorát, progresivně s plynem až nadoraz postupně za tím apexem, auto se vyveze ze zatáčky tam kam jsi chtěl, před další si ho nasměruješ jak ideálně potřebuješ a máš pocit, že o moc líp už by to nešlo... A to se mi rozhodně taky nedaří pokaždý. A já doufám/myslím, že právě ten Červ podle těch zpětnejch vazeb co buď slyším z první ruky anebo vidím na těch jeho fb stránkách tyhle základy, aby se ten řidič sklidnil, potlačil nějaký to svoje ego, že je s takově a makově silnou károu king a pracujou na zlozvycích a učí je za tím volantem jinak přemejšlet. Samozřejmě to něco stojí, ale to je čas člověka a ten už dneska lacinej zrovna není

HeavySmoker
16. února 2022, 10:12
0

Mne práve Semerád hrozne pomohol, ale presne opačným problémom. Môj problém bol že som bol na to jemný ako posledná revolúcia a pud sebazáchovy ma nepustil dovoliť si vybrať zákrutu dostatočne rýchlo pretože som neočakával že to ide. Snažil sa ma namotivovať k väčšej agresivite a odvahe a skončil s tým až keď zapískali gumy na výjazde na rovinku. Potom mi ukázal skutočné limity auta a v "boxoch" spokojne poznamenal že "takto má smrdieť auto" (poriadne rozpálené brzdy a gumy). Bol to fajn deň. Vzal som si z toho ponaučenie hlavne v tom že dnešné auto a dnešné gumy toho vydržia dosť a netreba sa toho báť :) Rozhodne vrelo doporučujem.

Vavris Vavrisovic
16. února 2022, 12:39
0

K tomuto tématu jen přihodím, že jsem se před nějakým rokem v Písku potkal s Petrem Mutafovem, který si ke mě na jeden stint sednul a měl velmi trefné poznatky spojené se schopností jednoznačně a rychle formulovat rady a pokyny při jízdě...

Sice mě to nemotivovalo k tomu, abych si koupil nějaký regulérní koučink, ale rozhodně to působilo dojmem, že má co předat.

beastar
16. února 2022, 15:33
0

Jasně já právě potkal velkou spoustu lidí kteří sice umí, ale neumí naučit. Ono totiž když prostě jezdíte hodně třebaže jen amatérsky pro radost. Tak člověk si udělá vlastní obrázek a pak ten coach už nemá takový smysl. Když se podíváte na jezdce obecně jsou to často individualisti. Nikdo se moc nechce dělit o svoje know how. Takže reálně se na kurzu často člověk dozví jen ty základní věci. Proto jak říkám ten Honza dělá ty základy, učí lidi co mají silný auto aby s tím prostě uměli bezpečně zacházet. A ač ho osobnostně a osobně nemám moc rád tohle je rozhodně věc kterou dělá dobře. Zase na druhou stranu on má v ČR takový výsadní postavení mezi novináři, že chápu že si trochu třeba musí podržet odstup a trochu zároveň udržet tu auru.

Já byl na několika různých akcích. Potkal tam občas právě ty profíky i v okolí Čech a jako. Co člověk to unikát. Obecně je to dost obsáhlé téma nad kterým člověk vede a vedl nezpočet debat.

krab
16. února 2022, 16:45
0

Dík za ty postřehy, to je dobrý. Petra Mutafova jsem potkal taky na jedný akci, možná na dvou, hezky tam lidem vysvětloval základy okruhovýho ježdění a pak kdo měl objednáno s ním i nějakej ten stint zajížděl a coachoval, myslím, že to umí hezky vysvětlit. Škoda, že jsem zatím s ním neseděl v autě a třeba někdy k tomu i dojde. U toho zrychlení se záleží z jaké úrovně se ten člověk posouvá. U toho úplně základního co vídím i na sobě se najednou posuneš i čistě tím, že trénuješ to základní - správnej pohled a najednou jedeš podstatně líp. Ono to zrychlí samo. Když pak natrénuješ správný brzdění (což ještě zdaleka neovládám) tak taky. Taky se mi stalo, že po pár radách a ježdění jako spolujezdec v catu zkusil stejně tvrdý přístup k brzdě využít v Lotusu a pěkně se mi to vymstilo a udělal jsem hodiny. Ale to k tomu patří, zkoušíš, zkoušíš najdeš limit, když se nic nestane super, už si to pak líp zapamatuješ a znova stejnou blbost neuděláš, aspoň teda ne zas na tom stejným místě :-D @ Beastar - jak říkáš o Honzovi, v tomhle případě si myslím, že u těch klientů zahazuje nějakej pláštík "aury" kolem, to mimochodem mi přijde ani zas tak nemá a radí těm lidem upřímně a tak nějak fakt s tím cílem aby jezdili pro sebe i pro ostatní bezpěčnějš a bavilo je to tím pádem víc. On by to vlastně potřeboval prakticky každej ... takovej individuální nástavbovej kurz na autoškolu zaměřenej čistě na techniku jízdy. Já si nevybavuju moc z autoškoly, že by mě učili ty věci co mi potom za dlouhou dobu vysvětlilo právě pár takovejhle zkušenějších lidí co jezdí okruhy. Každej se pak učí řídit prakticky vždycky s nějakým zlozvykem, něčím na co přišel nějak sám, ale v reálu je to blbě. Na druhou stranu, jak tu padlo, třeba v tom rallye, tam každej jede trochu jinak a jednou jsem četl něco zajímavýho o tom jak třeba fakt některý opravdu špičkoví rally jezdci vůbec žádnou teorii závodní jízdy neznají, jedou to podle sebe (a teda hlavně podle not) s nějakým citem prostě s každou krizovkou se naučí něco novýho a nějak se to najetýma hodinama poskládá, že pak umí... Ono je to i na okruhách. Ty umělý okruhy jako třeba v Mostě, to se naučíš a dá se to pojmout dost metodicky, přesně si rozebrat, kde co a jak, ale pak přijedeš na ten Nurburgring a svezeš se první kolo, zajedeš na parkoviště , sedíš v autě, čumíš do blba a říkáš si , ty vole, co to bylo jak tohle mám k sakru zajet nějak "správně" , pak jedeš po druhý a zjistíš, že fakt nekecali ti co říkají, že se to naučíš a tak po několikastým kole a to ještě musíš bejt i trochu talent

af
afro-r1
12. února 2022, 18:54
0

Pekne shrnuti. Jen u te koncepci "bavorak" se mi u BMW zdaji ctarvalce cele za predni napravou a u sestivalcu jsou ony dva pridane valce nad predni napravou. Narozdil treba od V6 Mercedesu, kde byva kratky motor nad napravou (asi tech 40 ku 60%) a prevodovka hned z nim.
Problem s nedostatecnou trakci na predni naprave u teto koncepce umocnuji, hlavne u sedanu a kombi, sirsi zadni pneumatiky. Ty pomohou u Compaktu nebo jednicky, ale u tezkych zadnich previsu je trakce dost a je lepsi mit na vsech kolech stejne rozmery.

reagovat
Or
Oris
12. února 2022, 21:26
0

Potvrzuji nervozitu BMW řady 1, když má všechna 4kola stejná a ještě k tomu zimní gumy :-) Letní se širšími zadními koly to auto neskutečně zklidní.

Ke Krabově otázce:
- mám rád na daily 4 kolku
- užiju si zábavu s motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou
- užiju si i se vším vpředu, ale musí to mít něco zvláštního (třeba malý benzínový 6válec)

sp
spooon
13. února 2022, 09:04
-1

Pěkný popis, nemám tolik zkušeností s jednotlivými druhy pohonů, ale jinak souhlasím. Předokolka je ze svý podstaty stabilní a taky z ní mám nejlepší pocit i když jedu pilu. Kdežto u zadokolky s motorem ve předu sem furt částečně ve smyku. Alespoň pocitově.

reagovat
beastar
14. února 2022, 01:18
0

Všechno je o zkušenostech. Uznávám ale že řídit koncepci alá Porsche chce cvik. Určitě je to složitější než vše vpředu. Stejně tak BMW styl zadokolku. Awd je obecně velmi zrádné protože to jede, jede a najednou opustíš silnici.

Popsané je to pěkně. Jenže teorie nikdy není úplná. Realitu určuje povrch, použité pneu, počasí a jízdní styl a zkušenosti řidiče. Takže nadpis asi klidně můžu potvrdit.

Na běžné ježdění je to stejně jedno. A na okruhu for fun bude vždycky nejsnazší řídit awd nebo allfwd.

reagovat
krab
14. února 2022, 12:23
1

Právě, taky mi to tak přijde, na motor vzadu si člověk potřebuje zvyknout a jak se tu psalo nahoře a bylo zachycený v tý knížce od Stiga, chce to tu jemnost ovládání. Na tu předokolku člověk nakonec může typicky být asi nejvíc agresivní a ona to nejsnáz zkousne, zatímco to auto s motorem uprostřed odpouští typicky nejmíň řidičskejch chyb. Ale je fakt, že i když jsem se pokusil, tak úplně zobecnit to nejde, protože to do toho stejně vstupuje tolik faktorů... každý auto je jiný a když mu dáš jiný gumy, jiný odpružení nebo jinak nastavíš vč. geometrie najednou to stejný auto zas funguje jinak, kolikrát dost výrazně

Vavris Vavrisovic
16. února 2022, 12:48
0

Hezké shrnutí.

Mi se stala zvláštní věc - zastydnul jsem poslední roky u FR koncepce a s ničím jiným si to neumím tak moc užít a hlavně to asi neumím ani správně řídit :-) Takže všechny FF, MR, AWD zvířata u mě mají v dojmologii už na začátku hendikep...

I když, pravda, zimu jsem si s hawkeye Imprezou užil velice a ten přechod z neefektivní "sprstemvnose" zadokolky na (sic prostou) fulltime čtyřkolku byl objevením nového vesmíru. A jeden krásný usněžený večer to skončilo přesně tak, jak popisoval Beastar :D (naštěstí vyzul jen jeden závějový kolík a ven koncem z toho mám hezké video, jak jedno Subaru pomáhá druhému Subaru zahrabanému po okna v náklonu asi 40°:D)

reagovat
beastar
16. února 2022, 15:36
0

:D Copak FULL AWD to si mi úplně vyvolal nostalgický reakce na nějaký pořádný S4 2.7bt, nebo 4.2. Sic to není prdel s tím jezdit hranu je to nejvíc zábavný, teda pro mě. Ještě že to dopadlo dobře. Já onehdá vyzul dobře rostlou jabloň, ale odjelo to. A já teda taky... To mi bylo o pár let míň a jezdil sem o pár desítek kilometrů v hodině rychleji. Každopádně já teď taky nejlíp jezdím i pocitově s předním náhonem a nestydím se za to. V posledních letech vzniklo fakt dost aut který jsou pěkně ostrý a vyvážený i přestože jsou to předohrábky jak by popsal Jeník Macháčíků.

Ju
Junior
16. února 2022, 16:57
0

dycky když z toho fullll awd přesednu do FWD, tak to během prvních pár desítek kilometrů tak 3x málem rozšvihám, než si zase zvyknu, že to prostě neumí utahovat stopnu výkonem a nedotáčivost je potřeba řešit jinak, než zatočením a plným plynem. podezřívám se z toho, že začínám bejt trošku fanatickej, už mi chybí jen kšiltovka a polo triko se souhvězdím... :-)

Sa
Sato
16. února 2022, 17:35
0

Junior:

Ju
Junior
16. února 2022, 21:03
0

Zas takovej fanatik nejsem :) s 206kw “obyc” supem je to v provozu absolutne srovnatelny, zadny ujeti by se nekonalo. A s tema 540i uz vubec, tomu se imo ujet uz “neda” s nicim. Koni to ma dost na to, aby tomu nic nemohlo vylozene “odskocit”

Sa
Sato
16. února 2022, 21:50
0

Ktoru generaciu STIcka vlastne mas?
Ani som nejako nezachytil ze PCR maju 540i vo vybave, ujst sa tomu imho mimo dialnice/mesta da, asi nie zrovna stock STIckom, obecne zalezi na terene, chce to len uplneho pschychopata za volantom, ale to asi kazde podobne pokusy.

beastar
16. února 2022, 22:39
0

Mají nová BMW v polepu i bez. Proradný Strakoš už má pazoury všude. Než mu kluci z ANO bude korupce. Jen taká po slovensky, vieš. Vykludili pozice. Tak hooray tady vláda má v pronájmu BMW, police nakoupila. Nejvíc cool jak ministři si vozí prdel v sedmach, guards v x7 a celý to je určitě výhodně pronajatý. S podložkama pod spz Stratos. Vítejte v Africe.

Ujet v provozu policii stejně nejde. Ať máš cokoliv. Je jich víc.

Ju
Junior
16. února 2022, 22:53
0

Sato: Tu poslední, troufnu si tvrdit, že jeden z posledních prodaných kusů v ČR. Ne Final, ten byl hned vyprodanej a tbh jsem nepochopil za to tam měl bejt ten příplatek. A stejně, mám to na ježdění, takže přihazovat za nějakou sběratelskou edici nedávalo moc smysl.
Beast: A hlavně jak jezdí po dálnicích. 7er na majácích a za ní nalepená černá X5, samozřejmě přes dva pruhy na čuráka. Takhle se nechová ani průměrnej ruskej oligarcha. Že mají X7 ani nevím.
S tím ujížděním... No :-) Jak se říká, dokud nevidím nápis "STOP", tak to není ujíždění. Nicméně nepopírám, že kdyby kluci fakt chtěli, tak tě časem doženou... A na to, aby mohlo něco podobnýho vyjít, by se to muselo kurva dobře sejít. Okreska, malej provoz, měření z místa nebo dopravka v Tusóooonu jenom na pásy a telefony... Dokážu si to představit, ale jenom v hodně divoký fantazii. Kdysi to bylo dokonce na Primě, že příslušníci měřili rychlost na místě, s reportérama za prdelí a pán tuším v M3 F80 je prostě objel a valil dál. Hrůza a pirátství.
Každopádně.
Nejvíc mě kdysi pobavilo, když na mě kdysi blikal na dálnici majákama Rapid a uvnitř nějaký dvě strááášně velký gorily. Srovnali rychlost a dost intenzivně na mě gestikulovali, jakože na krajnici a zajeli předemě. Zrovna to bylo kolem tý KurvaTyKundo akce. Tak sem to radši flákl na sjezd a fofrem zmizel. Na to, aby na mě nějakej přemotivovanej šulin z URNY mimo službu tahal bouchačku už jsem asi starej.

Sa
Sato
16. února 2022, 23:33
0

Pekny pribeh Juniore :), tolko k tomu ze to nejde :) Ja som teda nikdy nic podobne neskusal, just for the record. Ked som vyfasoval (prvy a posledny krat) od mestapa dva body, tak keby som im nepribrzdil tak by ma v tom rapide nedobehli ani po troch krizovatkach, kilometer snad. Z nuly im to do kopecka v rapide nejako nechcelo zrychlovat. Este ze som sporadany obcan a ziadne hovado co by zahlo do ulicky, zaparkovalo a slo do prvej hospody.

Mbnb
16. února 2022, 21:50
1

Zajímavé téma. Bohužel mě často přijde, že hodně lidí udělá při výběru vhodné koncepce chybu. Když budu brát v potaz jen auta co mají potenciál. Potenciál k tomu jet rychle, přesně a jak se lidově říká sportovně. Vhodná koncepce pro toho konkrétního člověka.

Často totiž bývá většinou zkušenými matadory, novináři a obecně profíky chválen pohon zadní nápravy. Obecně. Bohužel často si potom začátečník koupí auto na které nemá zkušenosti. Nevyužije ho. A místo aby si užíval v často zatracované koncepci vše vpředu časy a dynamické svezení. Litá na okruhu od kraje ke kraji. Ohrožuje často ostatní a to nejen na okruhu.

Řídit totiž auto s pohonem zadní nápravy rychle a na limitu. To chce zkušenosti a cit. Kde je motor je potom také důležité. Ostatně proto mám awd. Dnešní pohon všech kol bývá možná méně efektivní. Zase je ale chytrý a mnohdy vyžehlí řidičské chyby. V zásadě je to celé popsané dobře a zároveň jednoduše. Zajímavá je z mého pohledu věc kdy je motor uprostřed. Typicky zmiňovaný Lotus. A ta auta jsou velmi stabilní. Utáhnout jdou i tam, kde je například Porsche s motorem až úplně vzadu už na konci sil.

Samozřejmě to ovlivňuje mnoho faktorů. Pneumatiky, počasí, povrch, hmotnost, výkon motoru, stav podvozku. Mě osobně se nejlépe řídí auta 4x4, plus netypicky kombinace motor front, pohon rear.

reagovat