načítám data...

Lotus Elan + 2 : Pár postřehů z renovace

25. května 2021, 18:56 29 komentářů krab

V posledním předjarním blogu o autech jsem psal, že Lotus Elan bude potřebovat asi lehčí renovaci... Udělejte si hrnek kafe nebo načněte pivko. Jaké to je, když se rozebere staré auto se dočtete na následujících řádcích

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Lotus Elan + 2 : Pár postřehů z renovace

Lehčí renovace nakonec zabrala skoro 200 hodin práce. Tak to zkrátka u automobilových veteránů bývá a když už jsem to tu posledně nakousl, cítím potřebu onen příběh dokončit. Lotus Elan +2 jezdil výborně, minimálně jsem si to tak myslel. První “chybou” bylo, že jsem nechal u kamaráda změřit komprese. Nebyly nic moc a hodnoty navíc daleko od něčeho co bychom nazvali konzistentní. Do toho se přidaly ony úniky oleje, které na motoru byly pochopitelně už dlouhá léta a verdikt zněl jasně: rozebrat, přetěsnit, opravit.

Naštěstí mám velmi dobrého mechanika, který zrovna jako já stará auta sbírá, rozumí jim a nebojí se výzvy jakou představoval přes padesát let starý motor Lotus Twincam 1600. Koupil jsem britský manuál, kde je vše k repasi mototoru skvěle popsáno, strávily se hodiny “konzultací” po Lotusích fórech a mechanik s bohatou zkušeností leteckého inženýra se nebál Chapmanovo dílko rozebrat s vidinou, že ten motor bude jednou možná zase i vrčet.

Má role byla spíš čistě pasivní. Do dílny jsem chodil očumovat, na kafe a pro instrukce co mám v Anglii nakoupit. Musím říct, že jsem si vybral vynikající firmu zaměřenou na prodej dílů k renovaci motorů Lotus, specialisty, kteří tyhle motory dlouhá léta staví a připravují na závody a prakticky vše co jsem potřeboval měli skladem a ihned posílali. Nakonec jsem dělal dva různé nákupy, protože se napoprvé neodhalilo, že spojka i setrvačník to mají také za sebou a ty jsem dokupoval nedávno zvlášť. Po Brexitu se naštěstí nekonají žádné tragedie. Přepravce (DHL) jen vás jako zákazníka přiměje avízem vyplnit docela zdlouhavý celní dokument v češtině, vypočítají vám DPH, clo a poplatky, které pak před finálním doručením zaplatíte. Materiál v Británii naopak platíte bez DPH. Spočítal jsem, že Brexit dnes vyjde skutečně zejména navíc jen za ty poplatky DHL za zpracování a proclení, clo bylo v mém případě naštěstí dost zanedbatelné. Za proclení a odbavení jedné mnohadílové zásilky si typicky účtují něco přes tisícovku. To je zkrátka “daň” za Brexit…

Motor se rozebral, sundalo veškeré příslušenství, sejmula hliníková hlava 2xOHC a ta se poslala ke specialistovi na měření, srovnání a kontrolu ventilového rozvodu. Vyměnila se vodítka ventilů, ventily samotné  byly v pořádku a hlava se jen lehce srovnala a zabrousila. Pak bylo potřeba změřit stav válců, pístních kroužků, kdy jsme zjistili, že dva měli jeden z nich dokonce prasklý (asi vlivem špatné montáže při původní renovaci někdy v minulosti) a naštěstí se změřilo, že opotřebení na válcích je v toleranci. Byl jsem za to rád, protože opracování bloku, honování, nákup nových pístů, pravděpodobně i ojnic a jejich ložisek, zkrátka velká generálka, to by celou akci o dobrých šedesát, sedmdesát tisíc korun prodražilo. Možná byl to bylo i kilo…  Koupil jsem jen nové pístní kroužky, různá ložiska a další nutné věci. Písty se musely zbavit lety naneseného karbonu, blok šetrně zarovnat (specialista použil zajímavou techniku zaškrabávání ploch) a vše dopadlo naštěstí výborně. Hlava a blok k sobě dosedly perfektně. Zajíždět budu nyní tak i tak…

Mezitím se vyměnilo mnoho věcí příslušenství. Kompletní sada rozvodového mechanizmu, vodní pumpa, protože původní byla zarostlá, termostat, startér se nechal repasovat a další drobnosti. Pak přišla na řadu spojka, nový setrvačník a přetěsnilo se i gufero na převodovce ze kterého unikal olej. Zkrátka a dobře, po měsíci práce to vypadá, že z auta už olej nepoteče a na veteránském srazu (jestli nějaké letos budou) bude pod červeným Lotusem Elan konečně už sucho. Motor má už daleko lepší komprese a pokud jsem si předtím myslel, že “jede” tak počítám, že po zajetí konečně pochopím o čem byl tehdy Lotus Elan zač. Asi si dovedete představit, že celá akce, která začala zcela nevinně konstatováním : “chtělo by to asi přetěsnit” čítala docela divoké cifry. Celkem jsem nasbíral tři, dvě na virtuálních nákupech dílů v Británii a jednu nyní finální za práci. Sčítat je radši nebudu…

Veterán je zkrátka nákup vášně, žádná investice. Na druhou stranu mne může hřát u srdce, že za Elan jsem celkově i s loňským nákupem auta ještě nezaplatil větší sumu než by mne vyšla například dnes tak moderní a chválená Puma v “plné palbě” s nebojácným tříválcem a odvážnými nápisy ST.

EDIT: auto jsem vyzvedl ráno a jezdí, je to nebe a dudy… jen spojku musím pořádně zajet, motor, po necelé tisícovce kilometrů vyměním zajížděcí olej za ten co tam již bude po zbytek sezony (minerální 20W50 viskozita) a snad bude rozdávat jen radost.

A také jsem zapomněl otázku do diskuze na závěr…  vrhli jste se někdo také do renovací vereránů a starých aut? Nestyďte se pochlubit svojí starou károu…


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
26. května 2021, 08:17
0

Palec hore! Jen mě zaujala věta "Vyměnily se dříky ventilů." - asi byly myšleny vodítka v hlavě, ne? :-)

reagovat
krab
26. května 2021, 08:27
2

Dík, jo... jasně, vidíš, já to opravím, myslel jsem vodítka, koukám že dříky se zase říká něčemu jinýmu, to jsem popletl ty termity. Každopádně vypadá to takto:

Jinak co jsem asi nezmínil je, že nás všechny ve skutečnosti extrémně překvapila konstrukce toho auta, fakt množství na svojí dobu nesmírně pokrokových řešení. Každpádně bych mohl teoreticky časem někdy, až bude motor stabilně a hezky zajetý, kroužky si perfektně sednou, vše bude jak má být, tak bych tomu mohl nechat změřit výkon. Weber karburátory jsou skoro nové, nedělali jsme ale nějaký "závodní" úpravy, Každopádně sériově ty 1600 motory měly klidně až 120-130 koní, což když si vezmeš rok 1967 ... slušnej oddíl

Calif
26. května 2021, 08:53
0

Krásné auto....a skvělá práce..

reagovat
krab
26. května 2021, 11:17
0

Dík, no rád bych se pochlubil, že si ten motor umím udělat i sám, ale ani náhodou... přeci jen není to sranda a i to co se zdá relativně snadná oprava potřevalo fakt zkušenosti, dalšího mechanika a taky pořádný zázemí. Ale výsledek stojí za to.

Pólin
26. května 2021, 09:00
0

Auto moc pěkné, a určitě v něm bude perfektní svezení. A líbí se mi, jak to bereš z gruntu...:) bude tady nějaký cenový rozpad? To by mě docela zajímalo, protože nějaký Eclat, nebo Elite by se mě taky líbil...tak jen ať vím na co se případně připravit..:)
btw.jakkoli srovnávat tenhle Lotus s Pumou st je nerozum...

reagovat
krab
26. května 2021, 11:32
1

Puma, byl jen taková legrácka... že jsem díval co se vlastně dá koupit do 750 tisíc nové aby bylo zábavné na řízení a mohlo potenciálně dělat radost... a kromě MX5 mě napadla maximálně tak Puma/Fiesta ST a teď tedy mají nadšené recenze ty nové i20N ... ovšem radost z pohybu krajinou sportovním veteránem, to je o něčem jiným. Po dvou měsících jsem se ráno zase svezl, když jsem auto vezl z dílny a nádhera...

Cenově: Eclat, Elite, Excel : taky jsem na ně díval a kdybych měl víc místa doma a neměl současně teď rodinku a malý mimčo doma, který zabere veškerý čas, tak bych hodně uvažoval koupit Excel SE, nějaký ten ročník 87-90 , aby to šlo už registrovat jako historik a taky jsem zkoumal. Tyhle auta v Británii jdou od 5000 liber (renovační spíš projekty) po 15000 (top auta u dealerů) a ideál je asi dobré auto cenově někde mezi. Takže nákup cca 300.000 kč. No a opravovat tu 2.2 Lotus 907 není pochopitelně taky nic levnýho. Tady u Twincamu mě dílčí repase vyšla něco nad 100 tisíc... kdybych teoreticky většinu práce zvládl sám (jakože v reálu nezvládl) bylo by to třeba 60 , 20 za specializovanou práci + 40 cca za díly. Ale v reálu by to stejně bylo víc. Na Lotus 907 motor díly jsou, což je super, ceny asi jako na twincam (rozumný) ale pochopitelně zase to bude stát za práci atd... záleží co to bude chtít. Škála kolik utratíš za opravu těch aut je nesmírně široká, já mám třeba dobrý, že moje auto už mělo komplet udělanej podvozek, novej rám, brzdy nový, stavitelný tlumiče atd... karoserii, interiér, s tím nebylo nutno nic dělat. A jen prostě ten motor, to byla stará repase, kterou někdo neudělal tehdy nejlíp, takže se vlastně jen napravilo co bylo špatně a nebylo to zas až tak strašný. Třeba oba webery, karburárory byly na autě takřka nové, to kdybych musel kupovat, to máš hned taky dvacku za jeden...

takže můj odhad rozpočtu dneska na Éclat/Elite/Excel je 500 ... aby to auto bylo fakt celý tip top. Není to málo, ale hele já chtěl původně koupit vysněnou Alfu Romeo Giulia GT .. a na cenách, kde tyhle Alfy řady 105 začínají jako perspektivní projekty k renovaci (těch 500-750 tisíc) se dá udělat Lotus, kterej je pak už prakticky hotovej a zrenovovanej. Já chtěl tu Alfu, ideálně 1750 GT, jak měl Harry s "Harry's garage" , ale zjistil jsem, že reálně pod 50 tis euro už to nejde... takže na to jsem peníze neměl a teď jsem šťastnej, že jsem ulovil loni toho Elana +2 , v podstatě je to nejelpší auto co jsem kdy měl, navíc rok 67, je to prostě už i kus historie

Pólin
26. května 2021, 14:20
0

Jak píšeš...je to o něčem jiném;) já to tak nějak tipoval, že na pěkného staršího Lotuse to bude chtít cca 500k. Ty Alfy už vystřelily do nesmyslných výšin... a upřímně, jak svět čím dál tím více bohatne, nevím, jestli to vůbec kdy půjde nějak výrazně dolů. Každopádně Giulia GT, nebo Junior jsou za mě jedny z nejkrásnějších aut vůbec... to je fakt sen...škoda, pamatuju je, jak se na mobile.de prodávaly za 20k eur v pěkném stavu... dneska za ty peníze koupíš největší vrak vhodný na totální rekonstrukci...

Pólin
26. května 2021, 14:22
0

Jo a gratuluju k malému Krabíkovi(Krabici?:D)... to hned člověk vidí, jak mu toho času na svoje koníčky ubyde...:D

krab
26. května 2021, 15:11
0

Dík! Kluka máme ... :-D No, to víš, já jsem tenhle červenej Lotus koupil loni v červnu, akorát pak nějak se zjistilo v červenci, že je žena těhotná, tak jsem teda nákup stihnul jen tak tak... Asi bych to jinak neudělal a řekl si, že holt veterána koupíme až jednou za delší čas a kdoví jestli by k tomu vůbec došlo. Já prodal toho Fiata 124, tu moderní verzi co jsem měl a nasypal to do Elana...

Jo, ty Alfice jsou prostě drahý. Takže to zkrátka nešlo na to rozpočet nebyl. Ale co se týče svezení, tak je ten Elan +2 tak výbornej a oni to i psali tehdy v dobovejch testech. Cenově byla konkurence k tomu autu právě AR Giulia GT 1600 a Porsche 912 , vlastně by bylo fajn sehnat tyhle 2 auta do nějakýho víkendovýho focení a svezení a reprodukovat dobovej test. Bylo by to zábavný a zajímavý.

Jinak ten Excel/Eclat/Elite - tuhle řadu Lotusů s motorem vpředu z éry kdy je designoval Winterbottom, já si myslím, že to jsou vynikající auta za dneska pořád rozumnou cenu, přestože to ve svý době byly hrozně drahý auta. Jeden kamarád ho má, toho Eclata, jiný renovuje Elite. Já osobně bych volil tu nejnovější verzi - Excel, protože je tam hodně technickech vylepšení. Tehdy Lotus vyvíjel řadu věcí pro Toyotu na model Celica a Supra a zase Lotus mohl pro Excel využít různý díly od Toyoty, například převodovku a další...

Za
Zazaa
26. května 2021, 18:13
0

Lotus 907 je dvoulitr kterej byl v těch prvních modelech
2.2ka je 912, ta 180 koňova verze v Excelu se má i nikasil a podobné věci
Jinak Ty poslední excely už jsou docela překopaný (převodovky, diferenciál, brzdy, zavěšení) než ze začátku výroby
Ono je to v podstatě jiné auto pouze z důvodu vývozu do USA tak to to Lotud prezentoval jako Eclat-Excel aby nemusel řešit novou homologaci :-)

Pólin
26. května 2021, 19:06
0

Tyjo, mam pocit ze auta z tehdejsich dob s nikasilem jsou docela past kvuli tehdejsi kvalite benzinu...to bych moc nebral jako vyhodu... obecne bych si u techhle aut pred nakupem promeril tlaky ve valcich...

Ronoath
26. května 2021, 09:32
4

Hurá, Krab je zpátky! Díky za super článek, a těším se na další.

reagovat
eLzyx
26. května 2021, 11:07
0

pěkné autíčko. Ale buď rád, že děláš jen malou G.O. motoru.
Já se před lety pustil do auta, kde je to stavba motoru, vyvaření a lakování karoserie, G.O. přední nápravy (zní to snadno, ale díly nejsou, takže repas původních, což značně prodlužuje čas dokončení), komplet nový interier. Zalakování oprav. Na celolak nemám. A ani nechci, T2 klidně může vypadat ošuntěle.
A aby toho nebylo málo, tak jsem si pořídil ještě jeden projekt, kde je to malá repase motoru a převodovky, repase interieru, kontrola a oprava elektroinstalace do původního stavu, celolak. Opět - některé podstatné díly již nelze téměř sehnat. Třeba zachovalý přední nárazník je kolem 1000€.

reagovat
Nimrod
26. května 2021, 16:53
0

veterán to ještě není, ale u mě to taky začalo tím, že je to trošku moc olejnička. tak první rok shodit půlku hlavy, přetěsnit ji, komplet nový gufera, rozhodit vyvažovací hřídele, do nich nový futra, přetěsnit olejovou vanu a tak. následně jsem došel k tomu, že to vesele čůrá dál. takže další rok hlava celá dolů, nechat udělat hlavu, vyměnit těsnění pod hlavou. tím to pochopitelně nebylo, takže turbo pryč a přetěsnění trubek oleje k turbu (a při té příležitosti repase turba, tlačilo mi málo, byl špatný ventil). no a předevčírem, po tom, co mi to stále teče, jsem přetěsňoval hadice a další nesmysly nad odlučovačem oleje z ventilace klikový skříně. to jsem zvědavej, odkud (si budu myslet, že) mi to bude čůrat teď :-)

reagovat
krab
26. května 2021, 20:27
0

ty jo, to je taky příběh na celej blog, koukám docela zajímavej Volvo DOHC motor, ale čtyřválec? K jakýmu je to autu?

Nimrod
26. května 2021, 20:53
0

960 I... motor je b204ft, prostě redblok

krab
26. května 2021, 21:22
0

Jasně, já jsem si říkal, ale radši se ptám, koukám z fotek, že je to zástavbou podélně, takže v zadokolce :-D

Mechanik
26. května 2021, 19:30
-1

Moc pěkná práce, myslím že to známe všichni kdo se hrabe v něčem 20+.
Já koupil Volhu měsíc po narození 2 dítěte a z původního rozhýbání byla menší renovace a díky tomu času kterýho prostě s dětma moc není to bylo na rok práce. Renovace naprav, brzd, přestavba tlumičů na tuší, vodrbat spodek kastle, nový nátěr, přestavba výfuku, malé vyváření, lak na půlce auta, renovace interiéru, u motoru zatím jen komplet hlava a trochu přestavba, předělaní olejového hospodářství atd. Krom srovnaní hlavy jsem si dělal všechno sám, tak aspoň ušetřím prachy, ale zase ten čas. Veterán je srdcovka, jinak to nejde

reagovat
Mechanik
29. května 2021, 18:28
0

A ty dvě mínuska jsem dostal za co??

krab
29. května 2021, 18:45
0

Divný, nějaký trollove asi co těm našim starejm káram neholdujou nebo netušim...

GanGreen
29. května 2021, 18:58
1

Nefňukej, prostě třeba lidi nemaj rádi Volhu... Ser na mínusy ;)

PepaSFI
30. května 2021, 15:04
1

já tomu plusování a minusování taky nějak nerozumím, holt asi nejsem nadšenej socialosítník abych furt něco lajkoval. Když někdo má něco dobře, tak mu to pochválím, když někdo plácá kraviny, no tak mu napíšu že plácá kraviny, pak si to třeba vyjasníme, uděláme názor, poučíme se. Když tam nacvakám minusy, co z toho? Prd.
Volha má svý kouzlo. Můžu do toho tahat politiku, hodnotit podle kdovíčeho ale pořád je to pěkný a na svou dobu dobrý auto, podobně jako Tatraplan nebo T603.

HeavySmoker
27. května 2021, 08:41
0

Takáto vec ma dosť láka. Ceny sú zatiaľ akceptovateľné a hodiť do toho tieto peniaze mi nepríde ako nič hrozného. Výmena aktívnych tlmičov na priemerný nemecký stroj z trojlístku je drahšia :) Ako si sa k tomu Krabe dostal? Vŕta mi hlavou či je tento typ auta pre mňa a ten typ jazdného zážitku mi bude vyhovovať, ale nie je možné ísť len tak do bazáru to vyskúšať.

reagovat
Ho
Honzis_71
27. května 2021, 13:08
2

Jo, jo, zlatá slova, taky už jsem si zvykl, že když se u takhle starých aut do něčeho "malého" sáhne, tak to obvykle naroste do nečekaných rozměrů a hlavně částek. Můj mazlík má tedy letos "jen" 30 let, ale když to srovnám s představami a ideály, když jsem ho před 4 lety kupoval:-). Při koupi vypadal na svůj věk slušně, samozřejmě odpovídající patina opotřebení, ale všechno fungovalo. Nepočítám prvotní nezbytnosti po nákupu - náplně, filtry, rozvody, pneu, dovozové emise a STK. Po pár měsících nadšení si člověk začal všímat maličkostí, které nebyly úplně OK a už to pomalu začalo - ten motor je v otáčkách nějakej divnej (výměna přidřené vačky a hydroštelů + rozvody), při vyšší rychlosti něco mlátí do středového tunelu (ložisko kardanu, uložení difu), vibruje volant a při přejezdu příčné spáry rány z podvozku (tlumiče a silentbloky), jednou jsem jel jen na 3 válce (výměna kabelů ke svíčkám). Loni v léte jsem si všimnul, že na pravém prahu u přeplátování plechů u B sloupku se objevily puchýřky - takže se domluvilo na podzim po sezóně předání auta do servisu na prohlídku a vyvaření. Pak na to na podzim nebyl čas (vytížená kapacita servisu), přesunulo se to na letošní jaro a než k tomu došlo, tak se objevily stejné puchýřky i na straně řidiče. Tak se to udělalo oboje. Jenže - staré auto, vyříznutí špatných plechů, výroba nových, vaření broušení, lakování = vysoký podíl drahé ruční práce, takže celkovou částku doma nesmím prozradit. Když bylo auto hotové, tak ho kluci umyli, připravili na předání a chvíli před tím, než mi volali, abych si přišel, tak z vedlejší haly vyjížděl nějaký inženýr a zaparkované auto nabořil. Takže další měsíc v servisu, pravý přední blatník - nový se nedá sehnat, prý tak za 2 roky, takže opravit původní, nový nárazník se sehnal poslední kus někde v Košicích, když už byl dole z auta - stejně jsem chtěl časem vyměnit ozdobné lišty, protože byly obě v rozích odřené - tak se koupily i nové lišty. Po sundání blatníku z auta se v rohu pod A sloupkem objevila nějaká prohlubeň - a tam pod vrstvou kytu byla od předchozího majitele zamaskovaná díra dobrých 3x5 cm. Takže zase plechařina, vaření, broušení, lakování. Sice by něco z toho možná šlo řešit nějakou "levnější" cestou, ale já bych o tom věděl a strašně by mě to štvalo - tak to raději nechám udělat co nejpoctivěji i za cenu vyšších nákladů. Takže nad nějakými hláškami o investičních youngtimerech a veteránech současně s pohledem na moje bankovní konto si říkám, že se asi někde stala chyba...:-). Každopádně každému, kdo má podobnou obsesi jako já, že chce mít všechno v co nejlepším (nejlépe originálním) stavu, před nákupem staršího auta radím dobře zvážit nutnost nemalé finanční rezervy, která bude potřeba při každém podrobnějším pohledu "pod sukně".

reagovat
krab
27. května 2021, 16:18
0

Jak píšeš, zkrátka veteráni jsou vášeň a ta práce s nimi je součást toho celýho... Investice by to možná byla, ale to bys s tím nesměl jezdit a jen se na to chodil dívat do garáže. A to by byla strašlivá škoda. Já myslim, že se starejma kárama budou chtít jezdit lidi pořád a tak se ten business s opravami, výrobou náhradních dílů atd. udrží. Tyhle podobný příběhy jak popisuješ znám hodně od různých kamarádů taky. Jinak, že jsem tak zvědavej, jaký auto dáváš dohromady?

Ho
Honzis_71
27. května 2021, 19:25
2

No moje auto byla ve své době celkem běžná masovka, ale je pravda, že dnes už je člověk zas tak často nepotkává. Je to BMW 318i Cabrio E30. Měl jsem štěstí, že jsem natrefil na kus v původním provedení, bez tuningu, bastlení, atd. Právě v tom maximálně původním stavu ho chci udržet. Jediné, co jsem do něj dal moderního je rádio, abych tam měl Bluetooth na telefon a USB, ale i tady jsem se snažil udržet nějaký styl, takže jsem loni zainvestoval do Blaupunkta Bremen SQR 46 DAB, který je v designu původního rádia z devadesátek

krab
27. května 2021, 21:05
0

Krásná, jo E30tky jsou parádní auta, svezl jsem se v ní jen jednou, ale ne v kabriu, v normální 320tce, máš to moc hezký

Ho
Honzis_71
27. května 2021, 21:39
0

No už jsem měl párkrát cukání se zúčastnit tvé Sunday Morning Drive, ale je to těžké se urvat na půlku neděle, doma manželka, 3 děti, v týdnu jsem celé dny pryč, tak mě chtějí mít o víkendu u sebe. Možná letos by to mohlo vyjít. Plánuješ už něco?

krab
27. května 2021, 21:47
0

Já jsem na tom letos podobně, sice máme jen jedno, ale zatím teď úplně maličký a jako svezu se autem, ale tak nějak hoďku, dvě max, když to jde, jinak taky manželce pomáhám, je fakt že práce z domova to usnadňuje, ale teď příští měsíc, dva to moc nevidím na dlouhou Sunday drive... ale kluci jezdí sami , my udělali skupinu po whatsapp a když mi do soukromý zprávy dáš telefon, já tě tam přidám, ještě tam vlastně dneska přidám večer ještě dalšího kluka, co s námi chtěl jet už vloni a nějak pak řešil taky opravu víkendovky, tak nejel... my byli letos v takový menší partě letos už Jižní Čechy a kluci pak jeli sami nedávno Orlický Hory... Chtěl bych udělat třídenní vejlet na Ennstal Classic do Rakouska v červenci, ale taky nevím jestli stihnu být naočkovanej už a pak jestli doma bude situace, že mě žena bude moct postrádat na těch pár dní... Ale jel bych pochopitelně moc rád a byla by fajn parta, vzali bysme nejspíš takhle právě starý káry...