načítám data...

Krabova garáž v roce 2021 – Údržba a plány na letošek

20. března 2021, 12:55 18 komentářů krab

Podívejte, koupil jsem nejlevnější Lamborghini Countach. Co všechno je na něm ale špatně?

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Krabova garáž v roce 2021 – Údržba a plány na letošek

Nemějte obavy, tenhle titulek, jak vystřižený z kanálu Hoovie’s garage tady na blogu ode mne jistě ještě dlouho číst nebudete. Italský dvanáctiválcový plnokrevník na mne jistě v lepších časech ještě čeká, ale prozatím si musím vystačit se stroji z vlastní zahrádky. Jak auta fungovala v uplynulém roce a co mě čeká?

Lotus Elan +2 rozdává radost, ale čeká nás i lehčí renovace

Jak jinak… sportovní britský automobil z roku 1967 není strojem, do kterého jen sednete a jedete. Respektive, od srpna loňského roku jsem to takto dělal a najezdil do dnešní doby opravdu radostné dva tisíce kilometrů, nejčastěji tady na „komínových“ vyjížďkách v okolí bydliště. Vzal jsem ho na jednu ze „Sunday drive“ jízd, užil si s ním spoustu hezkých okresek, ale už se nemůžu dočkat nějaké skutečné veteránské rallye anebo alespoň opravdu dlouhého celodenního výletu.

Auto dostalo po koupi oživovací kůru, protože předtím dlouho stálo v depozitáři soukromého muzea. První jsem koupil pneumatiky v rozměru 175/70 R13, což je zhruba maximum, co jde na originální límcové disky s centrální maticí instalovat. Z Anglie jsem si nechal poslat adaptér k dotažení centr matic, protože ten správný cit, jaký měli závodní mechanici v 60. letech a mlátili do centr matic dřevěným kladivem, zkrátka nemám. S adaptérem můžu dotáhnout momentovým klíčem a vědět, že se kolo jen tak nepovolí. Mimochodem tyhle matice se utahují fakt vysokým momentem, klidně přes 200 N.m.

Nový minerální olej 20W/50 s filtrem a výměnou těsnění pod vanou byla samozřejmost, rovněž renovace plechového bubnu ve kterém se ukrývá vzduchový filtr, který byl prostě v žalostném stavu. Auto má nový rám, brzdy, odpružení, zkrátka spoustu práce na něm udělali předchozí majitelé v Anglii aniž by s Elanem paradoxně jezdili. Ty dva tisíce kilometrů, to bylo asi nejvíc co auto najezdilo za posledních deset let.

Z motoru, který je jinak ve výborném stavu stejně pořád někudy uniká olej. Po pročtění všech Lotusích fór na internetu člověk nabyde hned dojem, že s malou loužičkou na kartonu v garáži pod autem není rozhodně sám a že se vlastně nemá znepokojovat, protože je to normální a tyhle twincamy prostě tečou, ať se děje co se děje. Jenže to bych nesměl minulý týden auto ukázat svému mechanikovi, který mi doseřídil pěkně chod dvojitých weberů. Je zvyklý na historické stroje z germánských zemí (tedy Anglii vyjímaje) a usoudil, že „Das ist aber zu viel!“. Dostal jsem tedy za úkol sehnat veškerá těsnění, už jsem si koupil dokonce chytrou knížku jak na renovaci Lotus Twincam motorů. Rozebereme to a a předěláme po ostrovních mechanicích, aby byl motor „pünktlich“.

Jestliže Elan +2 po téhle dílčí renovaci (a to se ještě uvidí co dalšího případně na motoru vyměníme) bude prost své přirozené inkontinence, budu oslavovat. Jezdí se mi s ním totiž jinak absolutně skvěle. A ta menší loužička pod autem, která se objevuje kdekoli na delší chvíli zastavím mě prostě aktuálně štve, stydím se za ní.

Lotus Elise 111R je stále boží

Tady to bude krátké. Po necelých třech letech musím říct, že jde jednoznačně o nejlepší auto jaké jsem kdy koupil. Pokud o nákupu modernějšího Lotusu uvažujete, nebojte se a jděte do toho, protože automobilka (pod vedením Geely a nejspíš i pod tlakem současných reálií automotive světa) oznamuje konec současných modelů, které vyrábí tedy opravdu už dlouho. A nový model sice bude, ale s otazníkem jaký. A rozhodně nepůjde o levné auto, protože ač se informace různí, nejspíše nebude levnější než současná prodávaná generace Porsche 911.

Elise dostane v příštích týdnech, až se končně oteplí nový olej a filtry na sezonu, koupím novou sadu pneumatik (dilema je jen pokud opět Toyo R888R, které osvědčily i když jsou hlučnější anebo nové Yokohamy Advan A052, které by měly být údajně lepší a montují se sériově na aktuální finální edici Elise 250 Cup). Na konci sezóny jsem na podvozku vyměnil kosti stabilizátorů a přední náprava je najednou znatelně tišší. Měl jsem je vyměnit nejspíš totiž už dávno. Jinde se vůle nevyskytly, odpružení Bilstein funguje stále výtečně, geometrie je v pořádku. Nakonec, Elise nenajela od nova zatím stále víc než 30 tisíc kilometrů, z toho celou polovinu se mnou za volantem za poslední tři roky.

Porsche 911 Carrera 2 mám v oblibě čím dál víc

Po zimě si auto řeklo o novou baterku, což je spotřební záležitost. Zvolil jsem variantu Premium od Exide, stejně jako loni pro Elise, kde se osvědčila – jen v Porsche je pochopitelně s daleko větší kapacitou. Auto jinak krásně jezdí a vloni jsme ujeli zhruba 7 tis kilometrů. V létě přijde na řadu další roční servis, tentokrát velká prohlídka, uvidíme co vše se vymění, ale nezdá se, že by toho bylo příliš, spíš zase olej, filtry a pravděpodobně tentokrát i svíčky. Kosti stabilizátorů však dám nové ihned, tím nic nezkazím. Na různých německých autech se osvědčily ty od Meyle HD a přesně ty mám již v nákupním košíku.

BMW X3 2.5i nebylo (asi) špatnou koupí

Zelené SUV mám doma od listopadu loňského roku a zpětně musím říct, že se volba osvědčila. Ale mám z něj přeci jen smíšené pocity. Zatímco má žena si auto okamžitě oblíbila a dnes nějak nápadně a s vážností tvrdí, že jiné osobní auto pro denní ježdění než SUV rozhodně už nechce, tak já samozřejmě velmi dobře vím, že bych býval byl udělal nejlépe s pětkovým kombíkem řady E39. Může vám to připadat divné, ale pořád se mi po staré dobré E39, kterou jsem míval stýská a považuju ho za v mnoha směrech nepřekonané auto. Každopádně boj o prodej X3 a nákup „výstavní“ 540i Touring v manuálu a mpaketu za hříšné peníze (takové auto totiž dnes již klidně stojí přes 300 tisíc korun a nejhorší je, že snad i oprávněně) nejspíš nepovedu. A ani to kombíkové éčko AMG domů nepřivezu, auto denní potřeby je lepší, když zůstává trochu „otloukánkem“ a člověk se ho pak nebojí zaparkovat u supermarketu.

Údržba X3 (předfacelift, M54 motor) čítala výměnu kompletní sady odvětrání klikové hřídele, několika zteřelých hadic k sání, oleje, filtrů a kompletní výměny olejů v rozvodovce, diferenciálu i v automatu. Mechanik objevil i nějaké drobné vůle na přední nápravě, vyměnil nějaký ten silentblok a jedno rameno. Auto od té doby jezdí tiše, příjemně, bez chyb. Údržba stála nějakých 22 tisíc korun. A odlepil jsem taky ty příšerné zatmavovací fólie z bočních a zadního okna.

Co mne ještě čeká je dořešení menší netěsnosti olejové vany, olej tedy z auta nekape stylem jako z Elanu, ale suchým motorem bych to taky nenazval. Přetěsnění přijde na řadu ale až s příští výměnou oleje, nejpozději však na podzim. Radost mi udělal fakt, že motor nežere olej, což byla moje obava, většina motorů M54 olej docela spotřebovává, zde jsem po třech tisících km nemusel zatím dolít ani deci. Motor si ale rád pochutná na benzinu a spotřebovává za celou dobu průměrně 12.5 l/100 km naturalu 98 (obyčejný benzin do svých aut neliji).

Jednu závadu jsem řešil teď (ale byla to moje blbost). Při důkladném mytí auta od soli na myčce jsem si asi wapkou nastříkal přes těsnění do interiéru vzadu vodu, možná zapomněl ale dovřít některé z bočních okének, to už zkrátka nezjistím, takže jsem se měl ještě legraci s vysoušením. Alespoň jsem rozebral tapecírunk vzadu, sundal zadní sedák a pořádně vyčistil veškerý bordel co se tam za ta léta nashromážděl. Něco špatné je vždy pro něco dobré. A asi nejlepší věc na celém BMW X3 z roku 2005 je fakt, že ještě nikde nerezne a karoserie je skutečně pevná, nikdy předtím neopravovaná. Doufám, že nám tohle auto vydrží dlouho, v zásadě jsem s ním spokojený a když už nemá tak dobrý podvozek a jízdní vlastnosti mé oblíbené E39, baví mě aspoň příjemný zvuk benzinového řadového šestiválce pod kapotou.

MGB GT se těší na pořádnou zkušební jízdu

Já vím, už se ten text zase natahuje jako špagáty. MGB po loňské výměně overdrivu za převodovkou funguje, ale zatím nebylo tolik možností ho pořádně vyzkoušet. Na první zkušební jízdě někdy na podzim mi auto po zahřátí na provozní teplotu a po dotankování chcíplo na křižovatce a nechtělo znovu chytit. Zkrátka se objevila zase povědomá závada, která nevězí ani v elektrické benzinové pumpě, ani v rozdělovači (který se měnil) a nakonec nejspíš v cívce, která se sice tvářila jako funkční, ale ukázalo se, že se po čase zahřívá. Auto totiž po nějakých deseti minutách znovu chytlo a dojelo těch pár kilometrů ze zkušební jízdy domů. Vyměnil jsem cívku za jinou, novou a udělal pár jízd a zdá se, že máme opraveno. Jenže přišla zima, lockdown, auto mám v garáži u tchána 70 km od domova a tak na první pořádnou zkušební jízdu, alespoň těch sto kilometrů v kuse, teprve čekám.

Choutky na další auto? To víte, že by byly…

Klasika, kterou jistě všichni dobře znáte. Člověk sedí u internetu a po večerech sleduje inzerci, píše si s podobnými blázny do aut, kteří dělají to samé a těžko se jde ubránit nějakému dalšímu úlovku. Racionálně na žádné další auto nemám ani místo ani čas, to si spíš letos zase pojedu půjčit od táty na projížďku jeho bílou Sierru 2.0 CLX, kterou mě fakt baví řidit a jeho jen sporadicky…

Včera na mne mírně zaútočila „svině“ s názvem nostalgie, protože jsem byl kupovat s kamarádem v jednom nedalekém městě faceliftový dvojkový benzinový Focus Combi 1.8 Duratec, který potřebuje teď jako rodinné přibližovadlo. Novější auto nechce a po svezení mu i dávám za pravdu. Má právě ještě faceliftové bílé třídveřové a úplně sériové ST225, které nejspíš nebude mít jak využít a tak ho asi prodá. To víte, že jsem se v něm hned také hezky svezl – a zavzpomínal na dobu, kdy jsem míval podobné jen modrý 5dv předfacelit. (na foto dole) Zajímavostí je, že i aktuální zážitek z jízdy s ST225 mě bavil, není to jen nostalgická vzpomínka. Dokonce i v tom obyčejném kombíku s jedna osmičkou se jelo parádně.

Dvojkové Focusy jsou zkrátka na volantu příjemné, citlivé, podvozky jsou parádní a u estéčka? Volví pětiválec i s převodovkou je zkrátka lahoda co se neomrzí. Ujmu se ho? Asi nejspíš ne, ale odolávat není úplně nejlehčí. Spíš kamaráda předvědčuji, aby si ho radši nechal, protože když je jeho dvouletý synek zvyklý na ten parádní kakofonický brumot výfuků, který z té své dětské sedačky vzadu poslouchá, možná mu ani změnu za nudný čtyřválec neodsouhlasí. Jenomže maminky bývají bohužel občas nesmlouvavé.

S dalším reportem se ozvu zase třeba za pár měsíců. Sám jsem totiž zvědav jestli nakonec přeci jen nepřibude nějaký další starý vehikl do garáže… 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
20. března 2021, 14:01
0

Chlubile :-D
já už vyměnil tlumiče za tuningové, kompletně rozebral a vyčistil převodovku, planetový diferenciál dostal novou náplň zajišťující vyšší svornost a vyměnil veškerá ložiska - tolik k rc modelu :-D
Mazlík je teď na ozdravné kůře - tlumiče, nápravnice, diferenciál, silentbloky, klima,...…. no prostě vše, co potřebuje " youngtimer ", aby mohl i nadále plnit povinnosti daily :-D

reagovat
krab
20. března 2021, 19:27
0

:-D taky rád slyším, že mazlík Volvo bude v kondici, 960 už je fakt dneska youngtimer se vším všudy. U nás v ulici má jeden mladej kluk 850tku, asi nějakou základní, ale když jsem to slyšel nastartovaný vrčí tam pět válců na benzín. Auto vypadá pořád extra k světu, takový tmavomodrý je. Tyhle Volva už taky prakticky nikde nevídám.

Irwinek
20. března 2021, 20:34
0

Taky už letos přetočil 400 kkm :-D jen ta kastle je holt " olezlá ", svrchní lak se loupe hrozným tempem :-( celolak bude asi nad moje současné možnosti a k resto je to zatím daleko, navíc by to k II moc nešlo, přecijen je " kulatější " než I :-D

Le
LennyLeonard
20. března 2021, 18:49
1

Krasne cteni. Krasne auta.

reagovat
af
afro-r1
20. března 2021, 19:57
0

Pobavilo me tech hrisnych 300 tisic za vystavni 540i.
Sam jsem pred lety kupoval za 300 solidni desetiletou 330i a dalsich 300 do ni padlo, nez byla v opravdu dobrem stavu.

reagovat
krab
20. března 2021, 20:04
0

To je docela masakr ... 300 do údržby a oprav 330i? Počítám asi mluvíš o e46 ...
To by bylo hezký trošku rozepsaný, co jsi na ní všechno dělal. Pravda, že vím o člověku se zmiňovanou 540i 6st manuál a podle toho co mi vyprávěl v ní má už docela drsnou částku utopenu, tak nějak asi tolik, kolik stojí průměrná M5 E39 v nákupu. Ale dělal na tom mnoho úprav. Sériová, pěkná 540i by se kolem těch 300-350 ti jak píšu snad ještě v dnešní době měla dát sehnat, akorát pochopitelně to je hledání na hromadu měsíců než se objeví.

af
afro-r1
20. března 2021, 20:39
0

Podvozek, motorove preriferie, razeni, sedadla, neco na Aussenausstattung...
Vetsina lidi by byla i s puvodnim stavem veskrze spokojena, ale me treba vule v radici pace vadi, nebo podivna kombinace nizkeho a houpaveho "Sportpaket" podvozku.
A propos: na E46 sezenete po svete cokoliv - s vyjimkou jakehokoliv dilu zvysujicimu podvozek. (jedina vyjimka je 15mm Schlechtwegpaket a kdysi jeden prototyp AC Schmitzer)

El Gringo
21. března 2021, 04:01
0

Pěkná sbírka krásných aut :-) Nejvíce se mi líbí tvá 996. Na to auto mám vždy krásné vzpomínky. Několikrát ročně přijel strejda svojí 996 s úpravou od Gemballa, ihned mi odevzdal klíčky a já celý víkend jezdil. To auto je opravdu boží :) Tak držím palce, ať ty krásné stroje slouží ! :-)

reagovat
krab
21. března 2021, 09:40
1

Dík, no to jsi měl teda suprovýho strejdu :-D U nás v rodině vlastně nikdo vyloženě sportovní zajímavý auto neměl, spíš až tak na konci devadesátek táta začal s veteránama, tak jsme občas něco opravovali doma, ale byly to převážně předválečný stroje. Takhle jako s dětství třeba si právě na nějaký svezení s Porsche nepamatuju.. úplně první Porsche, který jsem řídil bylo 944 (nejspíš) a pak až tahle stříbrná 996 co jsem cca před 5 lety koupil.

Opelfahrt
21. března 2021, 18:29
2

To byl zlatej strejda. My jsme měli strejdu v Brazílii, co nám s bráchou jednou přivezl taky Posrche 911. Každýmu jedno. Akorát že bylo od Polistilu v měřítku 1:18.

El Gringo
22. března 2021, 04:21
0

Naštěstí pocházím z normální rodiny, kde máme mezi sebou naprostou důvěru. Vždy mi na víkendy půjčoval své auta :) Od různých Volv, Audi, BMW až po Porsche. Naposledy jsem zkoušel jeho Macana. Velmi příjemné SUV, jestli to SUV ještě vůbec je :-) Ale na 996 nic nemá i přes to, že byla neskutečně nízká :) To svezení bylo vždy famózní a já se jen těšil, kdy zase přijede :)

Co mne na té 966 fascinovalo, tak že s tím najel snad 70 000 km za nějaké 3-4 roky a měnil jen měnil olej, brzdy, filtry, olej v převodovce + nějaké drobné věci jako baterku. Oproti předchozím autům ho servis na tohle vyšel prý nejlevněji.

Tak 10 let nazpět mne volala známá, že v Luhačovicích má její babička nějaké Porsche, jestli ho nechci za odvoz. Odpověděl jsem, že jestli to bude to, co hledám (993), takže s radostí zaplatím. Nakonec to byla nepojezdná 944 2.5 v nic moc stavu. Do teď toho lituji, že jsem to auto za odvoz nevzal, když vidím, co za to lidi dneska chtějí :)

krab
22. března 2021, 08:08
0

To je super ... vidíš, Porsche 944 to je přesně auto, který nikdo moc "zachraňovat" v uplynulých 20 letech nechtěl a dneska je z něj docela hit. A zrovna mě tyhle auta baví, specielně když jde o ty pozdější modely, ideálně 968, která je ještě teda výrazně předělaná. Poslední transaxle Porsche jsou fakt báječný svezení.

Jinak podle toho tvýho povídání si říkám, že jsi možná taky adept na 911 996 časem... S klidným svědomím doporučím, i když dneska už nejde předpokládat úplně bezproblémovej provoz jak píšeš. I když ty auta spolehlivý jsou. Já to popisoval detailně už dřív co a jak ohledně 996/997 a přeci jen vyloučit, že budeš nechat dělat rozborku motoru a dílčí repasi, to tě nejspíš nemine. Ale to nevadí, protože to jsou pořád skvěle jezdící nadčasový auta

El Gringo
23. března 2021, 00:37
0

V té době stály pojízdné 944 okolo 100k Kč, takže mne to nedávalo smysl ani za odvoz. Kdybych byl schopný mechanik, tak určitě ano :) Ale to nejsem.

Adeptem bych určitě byl, ale při kočovném životě to zatím nemá smysl.Určitě se něco podaří, za takových 15 až 20 let, jak se usadím a v garáži bude youngtimer 997 či 991 :-)

PepaSFI
21. března 2021, 15:39
0

odlepil zatmavovací folie? :-) Lidi za to dávají dlóuhý peníze, uplácejí na stk aby je za to nevykynožili a on to odlepí. Ty evidentně nevíš co je dobrý, když auto vypadá jak dodávka. Kdysi, než po tom začali šlapat, jsem zažil u jednoho takový zatmavení, že nebylo poznat jestli je venku den nebo noc, vidět bylo jen předním sklem a ještě blbě protože měl nahoře stínící pruh skoro do půlky skla. To bylo jak v ponorce.

reagovat
af
afro-r1
21. března 2021, 18:11
-1

Zatmavovaci folie - to je neco jako nalepka na krytu vicka nadrze nebo falesne ^plastove vstupy vzduchu na kapote...

Mr
Mrkef
21. března 2021, 18:31
1

Fólie jsou jak funkční, tak estetická záležitost. Porovnávat to s nálepkou na víčko nádrže atd. je fakt mimo.
Pokud jsou homologované a splňují předpisy, tak nemáš problém s STK ani jakoukoli další kontrolou.

PepaSFI
21. března 2021, 18:48
0

no funkční, možná trošičku, jenže to by se musela dát odtmavit když potřebuju vidět a zatmavit když parkuju na slunci aby to bylo funkční stoprocentně. A estetika, za mě teda ne. Aby to splnilo předpisy, může to být jen vzadu. A auto co má vzadu neprůhledný skla je dodávka.

BigBen
21. března 2021, 23:01
1

to Krab: Znáš animák AUTA ? Víš co říkal Burák o anglických autech?
"Když není lej pod nima, tak není ani olej v nich. :-D

reagovat