načítám data...

Krabova garáž v roce 2021 - Shrnutí letoška

05. prosince 2021, 17:48 23 komentářů krab

Jistě se mezi čtenáři Autíčkáře najde víc bláznů provozujících skutečně exotické garáže a chovatelé náročnějších koček. Jak to bylo letos u mne? Jedno auto nám přibylo, žádné neubylo...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Krabova garáž v roce 2021 - Shrnutí letoška

BMW X3 2,5i (2005):  aktuálně najeto: 132 500 km , celkem za letošek: 8 000 km

Bavorské “sportovní” SUV z, pro mladé čtenáře už dost fosilní doby, funguje stále na jedničku. Pořádný servis dostalo v roce 2020 při koupi a teď mě čeká alespoň znovu vyměnit olej. Ukázalo se, že auto funguje bezproblémově a řadový šestiválec M54B25TU nemá prakticky žádnou větší slabinu. Má krásný hutný zvuk a když se vytočí až někam lehce přes 6 tisíc otáček výkon pěkně graduje.

Škoda, že je uzavřen v těle těžké krabice a musí se smířit s automatem o pěti stupních od GM. Ten dostal servis už vloni a pro běžné ježdění si na tuto (spíš neoblíbenou) převodovku nemůžu stěžovat. Udržuje auto v ideálních otáčkách, snad jen z těch vysokých, to když je potřeba plný výkon pak chvíli přemýšlí než zpět zařadí vyšší stupeň. Dá se ale řadit i manuálně, což občas využiju, právě v situacích, kde vím, že budu od auta potřebovat trochu dynamičtější než jen plynulý jízdní styl.

Auto většinou řídí žena, ta o této funkci spíš nemá ani potuchy, ale i tak se jí s X3 jezdí náramně dobře. Určitě s námi bude i v roce 2022, kdy jí občas v létě nahradí na nějakou delší cestu osmiválcová X5, která je v rodině k dispozici. 

Celkové náklady na servis letos: cca 3 000 kč (olej 5W40 příslušné BMW specifikace, filtry + těsnění pod ventilovým víkem co jsem měnil svépomocí. To původní bylo úplně ztvrdlé a už přes něj prosakoval olej.  

Plány na 2022: rád bych nechal přetěsnit celkově spodek motoru, nejspíš prosakuje vana, možná gufero na klice, těch možností je tam několik, zatím se stav nezhoršuje, ale suchý spodek motoru vypadá zkrátka jinak. A kapka oleje pod autem každé ráno, taky není úplně věc nad kterou bych nejradši jen mávnul rukou.

Lotus Elise 111R (2005): aktuálně najeto: 31 800 km, celkem za letošek: 3 500 km

S mým nejoblíbenějším autem garáže jsem za letošek najel nejméně za celou dobu co auto mám. Nějak nebyl příchodem potomka čas a vlastně nejdelší výlet na kterém jsem byl proběhl až někdy v září, když jsme se potkali s Vavrisovou partičkou autíčkářů v Jeseníkách. Jinak jsem nalítal kilometry na takových těch “komínovkách” u nás po okolí berounska, kde bydlím. 

Autu jsem letos dopřál akorát nové obutí a tradičně nový olej. Dlouhodobě používám pro zajímavost pro motor Toyota 2ZZGE (1,8 141 kW / max 8300 otáček) Mobil 1 FS 5W-50. V rámci specifikace výrobce to je a protože se jezdí nejvíc v létě, volím pro sportovní auto ideálně viskózní číslo 50, doufám, že je to tak lepší. 

Celkové náklady na servis letos:  20 000 kč ( Pneumatiky Toyo R888R + přezutí, tyčky stabilizátorů, výměna a olej Mobil 1 + všechny filtry a technická) Servis si na Lotusu dělám sám, tyhle běžné věci zvládne vlastně úplně každý…

Lotus Elan +2 (1967) aktuálně najeto: 67 000 mil , celkem za letošek: 1 000 mil (1 600km)

O Lotusu jsem psal úplně samostatný blog letos na jaře, takže jen posílám prolink. Akce dopadla nakonec dobře, auto jsem během léta ve volných chvílích zajížděl a po nějakých cca 800 kilometrech vyměnil záběhový olej. Teď na podzim se ukázalo, že se uvolnil jeden šteft na výfukových svodech a bylo to potřeba opravit. Máme hotovo a v podstatě teď jen čekám na nějaký suchý trochu nezimní den, abych Lotuse ještě probudil ze zimního spánku a projel na nějaké hezké oblíbené trase. Vyhlížím předpověď počasí a nevypadá to…

Celkové náklady na servis letos: 125 000 kč ( renovace hlavy válců, kompletní přetěsnění, překroužkování pístů, nová spojka a setrvačník, vodní čerpadlo, repasovaný startér, palivové vedení a spousta dalších drobností, které uděláte, když se staré auto prostě rozebere)

Mini Cooper S JCW (2005) aktuálně najeto: 98 600 km, celkem za letošek: 700 km

Miník je úplně nový přírůstek do garáže a o jeho výběru jsem psal už v předchozím blogu. Je to čerstvé, počkejme pár měsíců, ale divil bych se, kdybych R53jku chtěl měnit za jiné auto. Jsem z jeho jízdních vlastností vážně naprosto nadšený a jsem moc rád, že jsem nakonec nešel do ničeho jiného.

Možná snad jedinou alternativou by by bývalo bylo Clio Sport 182 případně novější 197čka. Ale ty se v opravdu hezkém stavu nedají jen tak sehnat, vlastně ještě hůř než dobré Mini. Ale Mini nebude rozhodně bez práce, to je jasné. A jak mne nadchlo, tak mám tendenci do něj pustit chlup a na údržbě, případně lehkých úpravách nešetřit. Ostatně kolik stojí pubertální přiblbý úsměv na tváři? U některých aut jsou to klidně i statitisíce… (to doufám, se tady nestane :-D)

Celkové náklady na servis letos: 3 000 kč (olej, použil jsem Shell Helix Ultra 5W-40 v BMW specifikaci LL01, kterou motor vyžaduje) svíčky, filtry, filtry, nové stěrače a hydraulické vzpěru kufru. Pak byla taky potřeba opravit vnitřní klika řidičových dveří, je tam lanko, které se rádo s bovdenem prověsí a klika pak neotevře zevnitř dveře. Lanko je ideální zkrátit a napájet nebo na červíček našroubovat novou koncovku. To jsem zvládl svépomocí v garáži sám včetně nějaké té očisty a leštění. Na to mé automechnické (ne)znalosti ještě stačí…

Co nás ale čeká: Už mám objednané díly asi za dalších cca 8 000 kč, auto dostane novou vodní pumpu (preventivně v rámci servisu kompresoru), nový olej v kompresoru, kdy se musí vyndat a je na něm právě vodní pumpa, dostane nový klínový řemen, novou řemenici KAVS, dám nakonec o 14 nebo 15% menší a odlehčenou verzi, už mám vybráno a pak uvidíme jestli ještě něco dalšího. Rozhodně vyměním těsnění pod ventilovým víkem, je vidět, že bude asi ještě původní a rosí olej a uvidíme jestli bude nějaká práce na výfukovém systému a jestli se něco neobjeví ještě na podvozku. I převodovka Getrag s 25% LSD diferenciálem dostane nový olej, podvozek ochranu proti korozi. No, jsem zvědav, doufám, že ty peníze nepoletí jak v tom pověstném meme… 

Porsche 911 Carrera 2 (2000) aktuálně najeto: 159 000 km, najeto za letošek: 6 000 km

Letos se s Porsche taky najezdilo málo, rozhodně méně než loni, ale celkem jsem zvládal pravidelné projížďky. Už se nemůžu dočkat nějaké delší výpravy do Alp nebo tak podobně. Letos fungovalo auto krásně spolehlivě, snad jen na jaře zklamalo vodní čerpadlo, kde se vytvořila vůle v ložisku a musela se vyměnit spolu i s termostatem. Auto dostalo aspoň typ, který se otvírá při nižší teplotě. A pak teď na podzim začalo auto nějak haprovat ve spínací skříňce, což je ovšem typická závada všech 996tek a nejspíš i Boxsterů první generace. Problém je spínač, který je úplně stejný jako na různá Audi nebo VW té doby a koupíte ho za pár stovek. Jen výměna vyžaduje trocha gymnastiky pod přístrojovou deskou. Výměnu ale i relativně nešikovný mechanik (já) zvládne podle návodu na Pelicanparts za necelou hodinku laborování s nohami čouhajícími ze dveří auta… 

Celkové náklady na servis: 12 000 kč , (výměna vodní pumpy a taky servis brzdové kapaliny, pak toho spínače) čeká mne ještě co nevidět výměna oleje (taky používám Mobil 1 FS 5W-50) a ještě technická.

MGB GT (1974) najeto celkem 38 500 mil (počítadlo už ale delší dobu nepočítá…) najeto letos: tak 10 km…  :(  

Jsem ostuda, s autem posledním v seznamu a nejdéle vlastněným ze všech aut co jsem kdy měl jsem nenajezdil letos zase vůbec nic. Je uloženo sice v suché garáži, kde mu nic nechybí, občas ho projedu sem a tam, baterku pravidelně dobíjím. Auto nefunguje, musí se vyřešit problém se zapalováním a je to v plánu na co nejdřív v Novém roce. Taky už se na svezení v MG těším, tak doufám, že se konečně povede najít příčinu a se zakoupeným setem elektronického zapalování už by to snad mělo fungovat bez nutnosti odtahu vždy zpět domů…

Mimochodem autobaterie by bylo ideální nechat připojené kór teď v zimě na udržovací nabíječce což bych si měl co nevidět taky nadělit. Momentálně to řeším tak, že ta auta k nabíječce v nějakém rozumném intervalu připojím a dobiju do plna. Do konce listopadu to bylo lepší, to se dalo místo dobíjení auto nastartovat a zmizet na zhruba hodinovou projížďku. Benzin používám co nejvíc Natural 98, kde mají do všech aut a snažím se přidávat VIF. U modernějších aut není problém jezdit i na Vervu 100 a další benziny typu 100, do těch veteránů jsou prý nešikovné, jsou tam aditiva co sžírají palivové gumové hadičky. Takže u nich ideální jezdit na Natural 98, který naštěstí v mém okolí několik pump nabízí.

A jak je to u vás Autíčkáři? “Trápíte se” taky s provozováním několika aut, protože jste zkrátka blázni a neumíte si vybrat jen jedno to pravé? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
05. prosince 2021, 22:05
0

Logicky mě napadá otázka, kde to všechno parkuješ...?

reagovat
krab
05. prosince 2021, 22:34
3

No, to je logicky BigBene problém :-D Až na MG, který mám v garáži jinde což je asi hlavně i důvod proč není pořád hotový a nejezdilo se s ním se mi ostatní auta vejdou domů. Ale až na Elan, kterej jen v klasický zděný garáži jsou ostatní jen pod střechou a X3 ani teď bohužel Mini jsou holt před garáží venku... Na jaro plánuju nějaký řešení jak to zastřešit líp ... je to problém, někdy si říkám, že já vůl si nejsem schopnej vybrat jen jedno auto na denní používání a jednu víkendovku :-D

Moctezuma
06. prosince 2021, 06:45
1

Tvoje 911 je stejně nejhezčí :) Nad Mini jsem taky přemýšlel, jako nad druhým autem. Ale zatím to nemá smysl. Měsíčně najedu tak 200 Km :-)

reagovat
esmo
06. prosince 2021, 06:50
0

Za mě se mi nejvíc líbí MGB, chůdě rozbitý :(

reagovat
Pólin
06. prosince 2021, 08:01
2

ta 911 je fantastická...moje druhá nejoblíbenější barva na 911 hned po dubové zeleni. Jinak obecně snová garáž...

reagovat
krab
06. prosince 2021, 09:55
0

Ty jo, Póline to je krásná barva tahle zelená, ale to je řekl bych snad až nesehnatelná varianta. Je škoda, že v tý době kolem konce 90 a začátku milénia první zákazníci těch aut kupovaly nejvíc nenápaditý barvy. To je hodně vidět i na Mercedesu tý éry, stříbrná, černá, šedá ... to je nejčastějš bohužel jen. Z toho mi ta stříbrná přijde hezká, ona se k 911 tak nějak tradičně i hodí

Pólin
06. prosince 2021, 13:05
0

takhle: upřímně rád bych řešil problém, v jaké barvě si vyberu svoji 911. ať už novou, nebo klidně i starší...:D Zatím řeším další garáž, a až bude, tak teprve budu shánět něco do ní...:) Máš pravdu, že je to takové obyčejnější, ale německé auto ve stříbrné barvě je fajn...to je jako italské auto v červené... prostě tradiční.

HeavySmoker
06. prosince 2021, 13:36
0

Tá zelená je luxusná, osobne som veľmi chcel ocean blue, červenú alebo striebornú ako má Krab. Ale keď pošleš do Reichu týpka s diagnostikou a meračom laku, si rád že si rád (stočené, búrané, neservisované alebo všetko naraz). Mne doniesol šedú s aero kitom (ktorý neznášam), ale jazdí pekne a zo sedadla vodiča je to fuk.

beastar
06. prosince 2021, 09:29
0

Ze všech těch aut se mi nejvíc líbí oba Lotusy. S tím bych vystačil. Akorát x3 bych prodal a koupil roční Glc jako daily. Jinak obdivuhodné. Tohle je velmi fandovská garáž. Ten stav toho Porsche je pořád na první pohled výborný. Za mě je trochu škoda, že tam není nic italskýho. Teoreticky by mohlo. Protože nadšení pro GB produkci osobně moc nemám. Chápu to ovšem v kontextu těch aut, co máš. Když vidím ty nájezdy tak zase úplně málo nenajezdiš. Prodej mg a kup si nějakou 3200 GT za 400k... A budeš jezdit o hodně víc.

U mě to není úplně starost protože.
Ford Ranger WT jezdí má drahá v podstatě denně. R.S. TROPHY je zaparkované v podzemních garážích a nejezdí s ním nikdo. Granturismo je vedle meganu pod plachtou a jezdím s tím jen blbnout tak 200km za půl roku. Quattroporte 5 teď jezdím pořád a parkuju to na ulici tady to vcelku v klidu jde. Když to bylo v servisu. Tak sem jezdil teď chvíli tím Cls, předtím Jeepem, předtím týden Ghibli nafta, což teda nejsou moje auta. Vždycky to nasaju na týden, pár dní. Vlastně s tím moc starosti nejsou. Auta jsou buď nový nebo nejezdí moc. Plus teda ta moje kráska po velkých investicích funguje a jsem na to do hrdej. Zejména v přímém směru je to opravdu velký konkurent všem těm zánovním pseudosportovním srandám.

reagovat
krab
06. prosince 2021, 09:49
1

Dík za komentář a je zajímavý jak to vidí zas někdo nezaujatý jinak... Já jsem teď s tím hodně spokojenej, jen mě mrzí to MG, že stojí v garáži nevyužitý a to už takovou dobu. Snad ho využije občas příští sezonu táta, hlavně ho teď někdy v dohlednu musíme opravit aby už to zapalování konečně spolehlivě běhalo. Je to nějaký zakletý zatím...

Italský auto: No, byl jsem trošku blízko, kdybych býval nekoupil teď toho Mini Coopera, pokukoval jsem hodně po Alfách GTV 3.0 V6, ale nic parádního se neobjevilo a nikdy jsem to teda taky ani neřídil, tak možná by po svezení to nadšení opadlo. Mě se líbilo svezení v 147 GTA, to je správně střelený auto, ale má spoustu objektivních nedostatků, který by mi asi časem vadily víc a víc...

K Maserati jsem zatím ještě nedozrál, k Ferrari taky ne. Člověk si musí nechat taky nějaký starý sny jen jako sny anebo prostě na nějakou dobu co přijde. A taky teda na tyhle značky nemám finance. Občas s vtipem říkám, že místo 996 bych mohl nasát DB7 Vantage V12 manuál a místo X3 starej Range Rover, ale to bych toho mýho kamaráda a velmi zručnýho mechanika možná už mohl živit na stálej pracovní poměr :-D

S 996tkou pořád nesmírně rád jezdím a příští rok asi udělám jeden upgrade a to v rámci servisu převodovky (která je teda v naprostým pořádku) instalujeme samosvornej diferenciál. Právě ten kamarád co mi auta servisuje to na své 996 má a je to dobrý.. Nějakou kačku to bude stát, ale protože vím, že ta stříbrná 911 z domu jistě nepůjde, tak proč si neudělat trochu radosti, když to půjde.

Jinak souhlas, že žlutá Elise je naprosto úžasný auto, jak svezením, tak i naprosto příjemnou a nenáročnou servisní stránkou. To byl jistě nejlepší kup co jsem kdy udělal...

Ju
Junior
06. prosince 2021, 12:05
0

beast: čoveče co ses vrátil, tak tě podezřívám z toho, že seš zaměstnanej. Odbory už máte? :)

beastar
06. prosince 2021, 14:13
1

Junior: Jsem. Myslím že velká část lidí by chtěla být zaměstnaná tak jako já. Odbory jsou, ale mě se to netýká bohužel :D

Sa
Sato
06. prosince 2021, 11:19
0

Well done sir.

reagovat
Raspby
06. prosince 2021, 13:00
0

Taky ti ty Toya na Elise tak pekelně hučí? :-D

reagovat
krab
06. prosince 2021, 13:16
0

Není to tak děsný, ale ty gumy fakt hučí. Spíš u Elise není obecně odhlučnění, tak to ničemu nevadí, hlavně, že ty gumy autu sedí, já je mám rád, sice bych na silnici mohl mít úplně v klidu něco obyčejnějšího, ale ono není kvůli přednímu rozměru, kterej už dneska žádný sportovní auto nepoužívá z čeho vybírat. Mám vlastně na výběr dát buď Toyo anebo Yokohamu. A rozhodně nechci experimentovat s něčím jako dát předek něco a zadek něco jinýho...

Raspby
06. prosince 2021, 14:28
0

No já jsem s nima taky spokojenej...ale ten hluk je fakt otřesnej...na dálnici je to jak kdyby za mnou přistával Spitfire :-D Příště uvidím...ještě mám čas ale rozhoduju se mezi A052, 595 RS-Pro, PS Cup 2...no uvidíme no :)

Raspby
06. prosince 2021, 14:38
0

Jinak musel jsem koupit jiná kola, protože 185 už pořádný gumy nikdo nedělá...tak na okruhy mám vpředu 195 a vzadu 205...a tahle kombinace s těma R888R funguje přijemně... :)

Frankie
07. prosince 2021, 10:56
0

Pretesneni shodného motoru na Z4 jsem letos taky absolvoval, v rozsahu jak píšeš a uvazujes. Jo za ty roky ztvrdlé, nefunkční. Ale zas je na nějaký čas klid.

reagovat
Frankie
07. prosince 2021, 13:57
0

No obdivuji tu garáž, hezké kousky. A že to i ujezdis. Já mám problém už s dvěmi auty. Chtěl bych další. A tak naštěstí už hledáme se synem, on že by to používal, jezdil a já se občas v něm svez. Mě by to bylo líto, kdyby jen tak stalo.

reagovat
krab
07. prosince 2021, 14:27
1

Dík za oba komentáře, no je pravda, že když jsem si to takhle sepsal, tak si říkám, že do budoucna by mělo spíš dojít k nějaký redukci a konzolidaci ... ale problém je, že čím jsem starší, tak jsem míň schopný se nějakýho auta zbavit. Když mi bylo 30 , střídal jsem auta jak ponožky, dneska je mi o 10 víc a už toho prodávám míň, prostě víc k tomu co je doma nějak přilnu. Je fakt, že naposled jsem prodal teda loni na jaře Fiat 124 Spider, kterej jsem si s nadšením koupil, abych nakonec zjistil. že úplně moderní kára asi fakt není nic pro mne.. Přes tu teplejší půlku roku to ujezdit jde, byť je teda nejvíc km najeto fakt tady na komínovkách po okolí, aspoň že teda bydlím na venkově a je kam se jít projet... Teď ta zima je horší. Příští rok musím zainvestovat do lepšího zastřešení/zagarážování. Letos v zimě to budu muset vydržet jak je, přál bych si zimu anglickýho typu, ale už teď to začíná nějak zostra ... sníh a sůl už se bohužel objevila, takže pro většinu vozovýho parku je to stopka

Goldies
08. prosince 2021, 11:15
0

U nás je to podobný,

Pathfinder letos jen vstriky a umytí chladičů a zaslepení EGR
MR2 - garancka na motoru a nový lak a nová kola s pneu
TT - tam je rozdělala palubovka (blbnout klapky na topení). A něco s prichytem poloosy do převodovky
Honda Civic - tam jen olej, hroznej nezmar to auto. Tak sem aspoň nechal komplet zrenovovat obě sady kol :-D

Uvidíme jak dopadne další rok :-D

reagovat
Ma
Massimo
08. prosince 2021, 13:49
4

Garáž zajímavá, ne že ne. Ale trochu mi tam chybí něco s pořádným motorem. Auto by mělo mít aspoň 8 válců :)

reagovat
martin_100
19. prosince 2021, 16:13
0

Hezký to bych neujezdil.
Letos na motorce (transapl) najeto 50km. Trasporter jestli bude mí 300km tak he to moc (jo absence dovolenkový cesty) a trabanta sem letos ani nestih nastartovat a objet vesnici. Broukem drahý polobičky se jelo taky asi jenom 3x takže jestli bude mít 500km tak je tom. Blbej divnej rok to.letos byl....

reagovat