načítám data...

Proč nesnáším autoškoly a nemnoho rad, jak výcvik přežít

18. listopadu 2017, 10:41 20 komentářů whitenight

Šel jsem do autoškoly, aby se ze mě stal skutečný autíčkář. Jak to dopadlo? Kolikrát jsem umřel?

Štěpán   : Proč nesnáším autoškoly a nemnoho rad, jak výcvik přežít

Před pár lety jsem nastoupil do autoškoly pln naděje a očekávání. Přece budu mít konečně řidičák, sice jen na motorku, ale určitě mi dá spoustu svobody a konečně zažiju pořádná dobrodružství.

Po menších peripetiích jsem si našel u nás ve městě autoškolu a začal do ní docházet. I když byl personál poměrně svérázný, učitel a majitel v jedné osobě, se kterým jsem jezdil, mi dal spoustu poznatků o tom, jak na motorce neumřít. Nakonec jsem po asi dvou a půl měsících výcvik dokončil, složil zkoušky a vydal se na cesty.

Přišla zima a já se doma klepal, abych se znovu mohl vydat na cesty na svém motokole motorce. Denně jsem sledoval v televizi Káju Mráčkovou, abych se konečně dozvěděl, že bude sucho a teplo.

Dočkal jsem se a na jaře znovu vyrazil objevovat silnice blízkého okolí. Uvědomil jsem si ale jednu věc, autoškola mě téměř nic nenaučila. Ano, sice se zvládám rozjet někdy i na první pokus a dokonce zvládnu motorku zastavit, ale to je dost málo, ne? Připadalo mi neskutečné, jak rychle ostatní v provozu jezdí, vždyť autoškolní motorka jela maximálně 60 i mimo město. Kouzlo meziplynu mě také nikdo nenaučil, takže mé ježdění po městě bylo dost divoké.

Díky TyTrubce jsem se ale vše potřebné doučil a víkendové výlety po okolních vesničkách mě bavily o to víc. Smutné je, že shodou okolností jsem letos nevýletil ani jednou. Bylo toho nějak moc, ale od června jsem měl jinou zábavu. Znovu jsem totiž začal navštěvovat autoškolu a kvůli své blbosti jsem se rozhodl pro stejný ústav, který mě do provozu uvedl.

Začal jsem co nejdříve, abych mohl hned po narozeninách udělat zkoušky a začít jezdit, dokud bude hezky teplo a relativní klid. První lekce někdy v druhé polovině června proběhla docela poklidně, byl jsem odvezen místní cvičnou plochu, kterou jsem mnohokrát obkroužil. Sice mi bylo divné, že mě učí rozjíždění bez plynu, ale vnímal jsem to jako součást nějaké výukové koncepce.

No, další den jsem zjistil, že to byla hloupost. Nějakým kouzlem, které už se nikdy nemělo opakovat, jsem získal dvě jízdy za sebou. Tři hodiny jsem objížděl okresky za městem. Nově nabytá zkušenost mi mnoho pozitivního nedala. Dozvěděl jsem se, že jezdím úplně špatně (protože každý, kdo najel v životě 5 kilometrů, je automaticky Walter Röhrl), protože se mám držet středové čáry, že u krajnice si utrhnu kolo, všichni umřeme a tak.

Další týden jsem dostal nejhloupější radu na světě, měl jsem si zbývající jízdy šetřit, abych jich měl co nejvíc na konci prázdnin, kdy se mi měly blížit zkoušky. Hlodala ve mně pochybnost, protože jsem si myslel, že můj odhad byl správný, ale učitel je přece ten expert a ve firmě, kde pracuje, se určitě vyzná. Byl jsem ujištěn, že na začátku srpna si dáme vědět a zatím mám chodit na hodiny teorie. Ukázalo se, že whitenight měl pravdu, vážně jsem nic nestíhal.

Potřeboval jsem řídit už 24. září a hádejte, kdy jsem složil zkoušky. Pětadvacátého, ovšem ne září, nýbrž října.

Za většinu problémů může prostě fakt, že jsem ňouma a měl jsem vybírat jinak, případně si stát za svým. V současnosti je vše za mnou a na to zlé už zapomínám. Ze tří instruktorů se mi opravdu věnoval jeden, bez něj bych možná neudělal zkoušky a tímto mu děkuji. Ale tenhle blog nemá být o mé roztrpčenosti a nepopiratelné skutečnosti, že jsem prostě dřevo. Celý výcvik je také studnicí vtipných skutečností, které se rozchází s mou dosavadní řidičskou praxí. Proto pokud chcete získat řidičák v klidu a pohodě, čtěte dál. A když ne, stejně čtěte.

 

Pořád blikejte. Vážně, když objíždíte ceduli, když objíždíte auto, pořád. Dokonce musíte blikat, i když jedete po křižovatce, co není křižovatka, protože krom přikázaného směru jízdy musíte při odbočování jinam překonat i betonový ostrůvek.

Jediná chvíle, kdy blikat nesmíte, je, když jedete rovně. Učebnice, kterou všichni nafasovali, sice tvrdí, že když jeden pruh zahýbá například doleva a druhý pokračuje rovně, máme blikat, aby nedošlo ke zmatkům, ale to byste přece zajížděli na stavbu.

To, že jedete v osobáku a ne v Tatře 148, je vedlejší. Hlavní je vypadat jako koncert Pink Floyd, aby se vám všichni vyhnuli.

 

Otáčejte se. Často platí přednost zprava a pro vaše dobro byste vážně měli dávat pozor, ale autoškola je svět sám o sobě. I když z některých zatáček vyjel naposledy ruský tank a navíc do nich vidí i slepec, musíte hlavou otočit zhruba tak, že vidíte za sebe. 

Pozor, ve třech z deseti případů někoho srazíte.

 

Buďte na auto něžní. Koupě automobilu není levná záležitost, jak jistě každý ví. Proto se ke stroji, který z hroudy brambor, kterou jste, dělá řidiče, chovejte s náležitou úctou. Vlastní babičce byste přeci taky nevytrhli řadicí páku. Buďte hodní, přestože zrovna nefungují už potřicáté blikače kvůli páčce.

A buďte dobráci, i když tomu šmejdu nejde nikdy zařadit jednička.

 

Informace od učitele berte s odstupem. Dle výzkumu, který jsem si právě vymyslel, je to s učiteli autoškoly tak padesát na padesát. Buď je váš učitel normální lidská bytost, která vás chce naučit řídit alespoň tak, abyste neohrožovali sebe a ostatní, nebo je to ten zbytek, který sice samozřejmě umí předpisy (což je základní předpoklad pro tuhle práci), ale jinak je to prostě příšerná lidská bytost. Nejlepší radu jsem dostal, když jsem jel ve městě padesátkou a někdo mě předjel. Dozvěděl jsem se, že se nemůžu divit, když jedu skoro třicet. Jel jsem padesát na padesátce. Takže používejte svůj rozum, i když po vás chce systém něco jiného.

 

 

Jak jste si asi všimli, dlouho jsem tu nebyl. Je to tak, že nějak nemám čas. Už nějakou dobu mám rozepsaný článek o automobilismu v Německu, ale je to rozsáhlé téma a já chci, aby mělo hlavu a patu. Takže doufám, že na přelomu listopadu a prosince vám budu moct dodat článek o tom, jak to všechno začalo.

A na závěr, berte to všechno s nadsázkou a rozhodně blinkrujte, koukejte do zrcátek, dodržujte předpisy a buďte na ostatní ohleduplní, ať se nám jezdí o něco líp. 

PS: Na zkoušky se učte dříve než dva dny předem a rozhodně nechoďte nikam kalit, když už máte jen 12 hodin na šprtání se.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
18. listopadu 2017, 13:34
-6

Pravdu přiznat, vzhledem k tomu, že je většinovou náplní autoškoly naučit žáka automobil uvést do pohybu a v pohybu udržet, nelze od ní očekávat cokoli dalšího. Holt jedna z daní za evropské přesvědčení, že automobil bez toho kvedlacího nesmyslu prostě nemůže být.

reagovat
Inženýr
23. listopadu 2017, 00:39
2

VK, kup si ten manuál když o něm pořád mluvíš, a neopakuj to samé dookola. Bez urážky, ale ty tvoje příspěvky už jsou trapné. Jdi někam na fórum fanatiků automatů a rozplývejte se nad tím, jak je to vaše automatické řazení to jediné a správné, a polemizujte nad tím, jak jsou všichni ostatní na hovno jelikož mají jiný názor. Tady vypadáš maximálně jako dítě ze školky, nebo naopak jako starej jedovatej dědek, který moc dobře ví, že jeho blbý názor nikoho nezajímá a o to hlasitěji to pak troubí do okolí.

Často s tebou souhlasím v jiných věcech, ale tupými poznámkami o manuálu jenom shazuješ sám sebe.

sumy
30. listopadu 2017, 10:57
1

Průměrný žák zvládne práci s řadicí pákou za první dvě výcvikové jízdy. Ten který ne by dle mého osobního názoru stejnak neměl co dělat na silnici, když jeho mozková kapacita nestačí ani na pohyb pákou, ovládanou jednou rukou po předem jasně definovaných drahách.

Autíčkový Jelen
18. listopadu 2017, 15:19
0

Super článek!...Jakožto student, procházející si zrovna výcvik autoškoly jsem si dlouho pohrával s myšlenkou nějaké své poznámky, dojmy a pojmy sem na autíčkáře napsat...ale vidím, že mě někdo už předběhl :D Ale to je jenom dobře, strašně rád jsem si přečetl článek zrovna o tomto tématu z pohledu někoho jiného. Sice asi nejsem takové dřevo jak se popisuješ...zato jsem ale příšerně nervózní, takže to asi vyjde nakonec vlastně na stejno (podařilo se mi málem najet do jednosměrky) :D Musím naprosto souhlasit s tím, že někdy je autoškola pěkně kontroverzní záležitost...jeden instruktor chce radši pomalou jízdu, takže radši jedete 40 na 50, druhej vám zase vynadá, jak jste takhle nebezpeční a proč jako nejedete přesně 50. O tom, že se nedá nikde mimo autoškolu praxe nějak trénovat a i přesto když uděláte chybu tak jste najednou na tom dost zle...a tom myslím, že ani není potřeba mluvit.

reagovat
Hippieguy
18. listopadu 2017, 16:08
10

Autoškolu jsem dělal již několikrát. Nejdřív v šestnácti na motorku, v osmnácti na auto, v devatenácti na větší motorku a pak v jedna dvaceti na tu největší.
Rád bych se podělil o pár veselých historek.

Zkouška z údržby komisař se ptá jiného žáka, jak napne řetěz na motorce.
Žák: "použiju napínák řetězu"
Komisař: "a kde ho vezmete?"
"někde si ho půjčím"
"to vám nikdo nepůjčí"
"no tak si ho koupím"
"to nikde nekoupíte"
"Ten napínák máte u zadního kola, tak že se uvidíme ještě jednou"

Zkouška z údržby auta
Komisař: "Jak zjistíte, že vám na autě svítí všechna světla?"
Žák: "Budu je zapínat a obcházet auto, abych zjistil, jestli všechno svítí"
"No, to je správně, ale jak zjistíte, že vám svítí brzdová světla?"
žák suveréně "poprosím spolujezdce, aby mi šlápl na brzdu"
"a co když budete v autě sám?"
Tak dám na brzdu cihlu.
Nemáte v autě žádnou cihlu.
Tak kámen, něco najdu.
V okolí nejsou žádné kameny.
To jsem jako někde na poušti, nebo co?
Můžete s to tak představit.
Žák už trochu podrážděně, tak tam nacpu nějaký prkno, nebo klacek.
Nic takového nemáte!
Tak botu!
Nemáte boty!
Tak hever, já fakt nevím!
Ani hever v autě nemáte.
To si snad děláte legraci, takže já jsem sám někde v poušti, v okolí nejsou žádný kameny ani klacky, v autě nemam hever a jsem bez bot. Ale moje hlavní starost je taková, jestli mi fungujou brzdový světla?
Přesně tak, ale já vás nebudu trápit. Zacouváte s autem před skleněnou výlohu obchodu a podíváte se na odraz auta ve skle.
Žák s vytřeštěnýma očima: A kde se tam vzal ten obchod, vždyť jste říkal, že jsem na poušti a v okolí nic neni.
V tu chvíli propukla celá učebna v tlumený smích.
Instruktor: No, to máte možná pravdu. Tak kdo je další.

reagovat
Safa
18. listopadu 2017, 17:49
0

Já dělal autoškolu ve Střešovicích naproti vozovně a pan učitel (skvělý chlapík) mě zásadně posílal někam - jednou jsme jeli pro maso do Horoměřic, jednou pro pletené ponožky do Přední Kopaniny, jednou pro zákusek a zmrzlinu do Davle. Bylo to fajn, aspoň jsem solidně poznal okresky v okolí Prahy... :o)

reagovat
beastar
18. listopadu 2017, 19:10
0

Přesně tak sem jezdil taky. Učitel super týpek vždycky v klidu. Sem tam docela slušná rada logického charakteru. I na dálnici jsme se dostali, když jsme jeli pro flašku domácí slivky někam k Příbrami. Asi je to hodně o lidech a zřejmě byla jiná doba.

sumy
30. listopadu 2017, 10:51
1

Já vozil instruktorovi kolegy z druhé práce, tedy má první jízda(nějakej výcvikovej plac se nekonal), tehdy Schade 120 Pankrác-sídliště Barandov. Jindy s jeho otcem na chatu k Dobříši pro kompoty atd. Ale co si pamatuj asi nejvíc(páč to vždy bolelo) Krabička Marllborek na stojáka na palubce a když mi při rozjezdu spadly, tak pohlavek jak sfiň. Při zkoušce mě pak nechal policajt zaparkovat u Vršovickýho nádraží v protisměru a když už se začal radovat, že jsem porušil předpis a zaparkoval v protisměru, dostal ode mne odpověď: "Příkaz policisty je nadřazen dopravnímu značení a bla, bla, bla..." Protáhnul úsměv a jeli jsme zpět. Ale instruktor byl dobrej, rád na něj vzpomínám.

Irwinek
18. listopadu 2017, 18:18
0

Já dělal autoškolu v Ústí nad Labem, tam jsou jen dvě možnosti, buď jedete do kopce, nebo z kopce. V prosinci, sněhu po kolena, mě učitel vytáhl kousek za město a řikal : " Jak nebudeš mít pod kopcem kilo, tak nahoru nevyjedem ". Tak já na to šlapal, dole bylo kilo, kopec jsme zvládli v poho, nahoře se silnice rozdvojovala, učitel řekl doprava, já tam zahnul no a ten pluh to vyhrnul tak tři metry, vycouval a jel doleva :-D Byli jsme až po dveře v závěji :-D

reagovat
PepaSFI
18. listopadu 2017, 19:45
2

já těch autoškol taky prošel víc, v dobách dávno minulých. Nejdřív M, malý moto neboli fichtl Jawa 20 50ccm. To už dnes asi není, jízdy jen na hřišti, něco jako když v Top Gearu dělali tu motoškolu ve Vietnamu.

Potom A, B, moto tenkrát bez omezení, jezdili jsme na Jawě 350 "konopnici" a auto se Škodou 120. Na té Jawě se blbě jezdilo, překáželo tam to dvojitý řízení. Jednomu se stalo že přijeli z cvičné jízdy, motorka vždycky parkovala na dvorku za rohem v koutě, frr do dvorka, za roh, křáp, to uhlí tady před tím nebylo! Celkově se toho moc neučilo, 350 bylo to nejsilnější co se dalo koupit a motorky měly povolenou jen 80 kmh takže pro přechod z fichtla stačilo naučit se s tím neupadnout při zastavení.

Před vojnou jsem dělal takzvanou vojenskou "trojku", C a T, náklaďák a traktor. Civilové jezdili s Ifou, my vojenští s Pragou V3S. Meziplyny, řízení bez posilovače, strašný randál, rychlost zoufalá. Ale bavilo to, uměl jsem to a učitel brzy zjistil že není co řešit a tak jsme pořád něco vozili a stěhovali. A když náhodou ne tak mi prostě řekl "jeď" a usnul. A já si jezdil. Zkoušky dělal vojenský komisař, všichni se ho báli. Učitel nám řek že nesnáší váhavce a vyplašenky a tak jsem to vzal zostra, sázel tam vehementně meziplyny, ujeli jsme asi kilometr, tady to otoč, na mostek u pole, hotovo. Taky jsme byli na psychotestech. Ještě dnes je mi blbě když si na to vzpomenu. Když jsme vyšli ven, vypadali jsme jak zvláštní škola na vycházce, hlavy prázdný.

Na vojně jsem ale řidičem nebyl. Jen jsem vypomáhal s výukou v řidičském kurzu a taky učil regulovčíky, řízení dopravy. To byla atrakce, škola hrou, Komenský by měl radost. Učebna je na prd, jdem ven. Chodníky mezi barákama, uprostřed stojí chlap v bílý helmě, kšíry s odrazkama a mává rukama. Kolem pobíhají další, točí imaginárním volantem a dělají brrrrm brrrrm hééén.

reagovat
XT
XTad
18. listopadu 2017, 20:07
2

Autoskola te asi nikdy nenauci poradne ridit. Na to je proste malo casu. Predstava, ze dostanes papiry a vsechno uz umis, neplati. A treba to blikani a rychlost nebyva vetsinou z vule autoskol, ale je to kvuli tomu, aby te na tom nemohl nachytat komisar.

reagovat
Trinom
09. února 2018, 18:37
1

Což bývá zpravidla naprostý hovado, který by ses na silnici bál potkat.

whitenight
10. února 2018, 11:35
0

Jeden z našich dvou komisařů vyhazuje lidi zásadně podle nálady. Minulej rok se stalo, že vykopnul 13/13 lidí. Jako jo, může se stát, že se objeví nějaký fakt dřevo, ale to, že by 100 % lidí jelo tak, že hrubě porušuje předpisy (a tim ohrožuje ostatní), je fakt kravina.

Trinom
10. února 2018, 15:16
1

My tu máme v Brně komisaře, který vyhazuje zpravidla za to, že se necítil za jízdy bezpečně.

Irwinek
18. listopadu 2017, 20:23
0

No a když si k tomu připočtete, že rákosníci a ukrajinci tady dělaj řidičáky tak, že maj u testů překladatele, kterej testy v podstatě udělá za ně a zbytek uplatěj, vypadá to tady pak jak na balkáně - rákosnice vyjela od chodníku a nabourala jedoucí auto, vylítla jak čert a začala řvát, že ona dala blinkr a že on jí to všechno zaplatí a během chvíle byl chudák kluk obklopen řvoucí žlutou bandou. Při příjezdu policie najednou " nerosumí šesky, chtít pšekladatel ".
Parkovací místa jsou menší než auta, a když k tomu připočteme skutečnost, že většina lidí neparkuje, ale prostě zastavuje, tak .... ( znáte to ).
Kluk udělal minulý měsíc řidičák - za celou autoškolu ( mimochodem trvající 6 (!) měsíců ) parkoval jednou podélně v ulici a a dvakrát pozadu kolmo k chodníku. Měl víc hodin jízd než my za komančů, a přesto se pamatuji, že jsme jezdili na cvičáku a povinně couvali mezi kužely snad před každou jízdou. On nic takového nezná. Všechno se teď učí s mým autem mezi barely od dobré vody. Autoškola za 10 000 - jen výrobna majitelů papírů.

reagovat
Vr
Vrc
19. listopadu 2017, 08:57
-4

No a takovi cucaci sem potom pisou clanky :D Staci shlednout vsechny dily Top Gearu, pridat nejake ty youtubery a z pubose je najednou znalec aut :D

reagovat
Irwinek
19. listopadu 2017, 09:18
2

Vždycky si vzpomenu na toho policajta z TAXI - na pc vyhrává jednu hlavní cenu za druhou a pak zboří trafiku nebo co :-D

HerrHobler
19. listopadu 2017, 17:53
0

Chudák Emil. To byl expert. I instruktor z něj byl vyděšený :-D Měl v jednosměrce zahnout, lekl se, dal ruce před hlavu a projel do řeznictví...

HerrHobler
19. listopadu 2017, 18:09
2

Perfektně napsáno, díky!
Sám jsem před +- půl rokem absolvoval autoškolu a moje pocity jsou hodně podobné. Určitě bych ale chtěl poděkovat svému instruktorovi. Říkal mi přesně to samé, ale s tím, že by mě inspektor jinak hnedka vyhodil. "A když v tom budeš sedět jednou za tejden tak se stejně naučíš prd.." Hroznej kliďas, nic ho nevyvedlo z míry. "Ale no tak, tady byla stopečka...", mi řekne po tom, co jsem přehlédl stopku a skoro vjel pod rozjetý kamion. A blikací návyky mi zůstaly, protože jak jinak mají ostatní vědět, co já na tý silnici hodlám dělat? Nejhorší oser z celého tohohle procesu jsou klikací testy. To mi přijde doopravdy nebetyčně zbytečná procedura. Člověk potřebuje znát zákon, značky, atp., ale doopravdy, dokázat definovat krajnici vozovky, odboč./přípoj. pruh? Wtf...
Největší vystřízlivění pro mě ale přišlo až po tom, co jsem dostal papíry. Těšil jsem se, jak budu s naší Fábii drtit kilometry, rohlík od ucha k uchu, Niki Lauda hadr a ono hovno. Ve městě akorát člověk nadává, protože každý má ruce plné všeho, jen ne volantu a tak se rozjet na zelenou je doopravdy výzva, nějaké držení se v pruzích, zip, neee. Na okreskách je to prdel, to jo, trefovat apexy, zkoušet meziplyny, ale ty jo, potom ta spotřeba? Na to nemám, takže smolík. Navíc je to jediné rodinné auto, takže poslat to do škarpy a jsem bezdomovec :-D
Naštěstí jsem si pořídil skůtr, 75ccm, takže adrenalin z cestování jsem si pojistil (80kmh na něčem, co vypadá jak kolo, a vyletí metr do vzduchu na každým hrbolu je nekonečná švanda), ale teď je zase odporný počasí, takže je v garáži u dědy a já jen projíždím sbazar.cz a sním o zrezlé zadokolce do 30tis...

reagovat
Perníček
02. prosince 2017, 15:53
0

Můj výcvik na motorku proběhl vcelku dobře, instruktor mě naučil asi snad všechno, co se dalo stihnout za tak krátký časový úsek. Defacto bez problémů.
Každopádně řidičák na auto už bylo trochu něco horšího. Pán již v dosti pokročilém věku mě nutil co jednu jízdu, to 10-krát parkování pozpátku, ale parkovat podélně neumím doteď. Rozjezdy do kopců to snad ani neznal - ze strachu ze zkoušky jsem to zkoušel u nás doma na výjezdu z pergoly ke vratům, až jednou po mě zůstala asi 2 metry dlouhá čára od toho, jak si auto zahrabalo. Každopádně přes všechno zdržování (sem tam "Zastav, já si skočím nakoupit", tady zase zacouvej pozpátku) jsem stejnak končil většinou o půl hodiny dřív, páč jsem mu to všechno dokázal dělat dosti rychle.
Každopádně autoškola je jenom o předání základu, jak ovládat auto a o dodržování předpisů. Řídit se člověk učí jenom tím, že je jezdí a jezdí a jezdí. Nic jiného nepomáha a musí to být ve všech podmínkách - velké město, obec, okreska, dálnice, polňačka, déšť, sucho, mlha, sníh, mokro.... Pokud se něčeho dotyčný bojí, tak ať mu u toho někdo asistuje, nebo ať zkouší na opuštěném place, kde nemůže nic zkazit.

reagovat