načítám data...

Volvo V60 D4 Polestar: Mikrokosmos na kolech

Volvo a prostorné rodinné kombíky, to je klasické spojení, které k sobě patří již více než sedmdesát let. Od dob prvního z řady, modelu Duett, se sice mnohé změnilo, hlavní pilíře ale zůstávají pořád stejné. Bezpečí, prostor a pohodlí.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Úterní ráno. Sedám do svého dvacetiletého Volva V70 a vyjíždím směr Petrské náměstí. Vůbec se mi tam nechce. Čeká mě návštěva dentisty a vím, že to bude na dlouho. Hrdinství jde stranou, zrovna mě u zubaře bolí i pozdrav, proto horlivě přikyvuji při otázce, zda tam dáme toho anestetika raději víc. Ideálně všechno, co máte, prosím. Hodiny v křesle pomalu plynou, nakonec to není tak hrozné a kolem poledne vycházím s ochablou pusou z ordinace. To bychom měli, teď mě čeká odměna. Pražským provozem se sunu do Čestlic, kde na mě už čeká nové Volvo V60 v naftové motorizaci D4. A hned jak ho zahlédnu na parkovišti, je mi jasné, že tohle bude dobrý týden.

Nejnovější z řady rodinných Volv vzhledem zapadá do řady modelů vznikajících pod taktovkou Thomase Ingenlatha. Ostře řezané linie doplňuje mohutná přední maska a klasická světla s podpisem “Thorových kladiv”. Každá křivka a prolis má svoje opodstatnění, na lacinou okázalost se tu nehraje. I přes nový designový směr se tu ale stále setkáváme s typickými “Volvo” prvky, ať už je to téměr kolmá zadní stěna rámovaná protaženými koncovými světlomety, maska chladiče s výrazným vertikálním žebrováním, nebo dlouhá kapota. To dobré zkrátka zůstává, tak to mám rád.

Jo, to je Volvo jak ho znám. Žádné frajeřinky, ale nadčasový a hodnotný design. Tohle auto neudělá ostudu ani za dvacet let. Důstojně zestárne ve vyhledávanou ojetinu, vzhledem ke skvělému zpracování věřím, že i ke konci životnosti bude dělat svým majitelům radost. Věřte mi, vím o čem mluvím

Pod kapotou testovaného kousku předl dvoulitrový dieselový čtyřválec D4 naladěný divizí Polestar na 147 kW a 440Nm. Oproti sériovému stavu poskytl kromě zvýšení výkonu (standardně 140 kW a 400Nm.) také lepší odezvu na plynový pedál a zrychluje reakce automatické převodovky. Díky tomu se jedná o překvapivě živý agregát, kterému nechybí síla v celém spektru otáček, i tak ale nevybízí ke sportovní jízdě. Tím nechci říct, že by s Volvem nešlo jet rychle. S tím rozhodně problém nemá. Naladění auta ale spíše láká k pohodové “plavbě” po silnici.

Osmistupňový hydroměnič Aisin řadí téměř neznatelně a výborně se hodí k charakteru vozu. Motor je kultivovaný, při nastartování si sice trochu odfrkne, ale po zahřátí je sametově jemný a klidný jako projev Marka Ebena. Že dieselům zvoní hrana? Ale prosím Vás, tahle D4 je skvělá. Při testu mě potěšila i spotřeba, která se po týdnu zastavila na 5,8 litrech na sto kilometrů. A to jsem Volvo nikterak nešetřil. Pokud ve Vašem žebříčku hodnot hraje prim úspora paliva a s autem jezdíte daleko, je diesel D4 skvělá volba. V případě kombinovaného použití stojí za zvážení i skvělé benzíny T5 a zvláště podmanivá třísetkoňová T6. Daní za lepší dynamiku a ještě tišší chod bude ale vyšší spotřeba.

Stejně to za chvíli zakážou, v Německu už se s tím nesmí do města…Nafta patří do kamen…Studené to zní jak traktor… Všichni jsme to někdy slyšeli. Naftová auta upadají v nelibost společnosti a musím říct, že je to trochu nespravedlivé. Na dieselovém motoru je obrovský pokrok, kterým Volvo prošlo za posledních dvacet let snad nejpatrnější. Zatímco pětiválcový turbodiesel původem od Audi, který přede pod kapotou mého červeného kombíku chrochtá za studena jako dodávka, je cítit jako autobus a pod zátěží občas odfoukne obláček šedivého kouře, nová D4 si tiše ševelí a navíc splňuje přísnou normu Euro 6d-TEMP. Vylučuje dokonce méně emisí, než benzínové varianty. Ta tam je i pověstná “turbodíra”. A že oproti pětiválcové “klasice” chybí jeden válec? No a co – výkonu je tu i tak jedenapůlkrát tolik.

Zatímco zvenčí je antracitové Volvo spíše nenápadně elegantní, uvnitř dává jasně najevo, že míří do nejvyšších kruhů automobilové produkce. Ušlechtilé materiály a precizní zpracování na vás dýchnou z každého detailu, pohodlné sedačky nabízí širokou škálu nastavení a střízlivý skandinávský design působí klidně a lahodí oku. A ačkoli se většina funkcí auta ovládá přes centrální displej, nebojím se označit ergonomii za příkladnou. Systém je výborně odladěný a přehledný, lze si ho přizpůsobit k obrazu svému, nechybí samozřejmě ani veškerá myslitelná konektivita.

Na zadních sedadlech je dostatek místa i pro vzrostlé dospěláky, zadní lavice svou pohodlností zdatně sekunduje předním křeslům a nebylo by to Volvo, kdyby nenabídlo bezkonkurenční zavazadelník. Ve své třídě s přehledem největší, řečí čísel 529 litrů.

Další trumfy z rukávu vytáhne “šedesátka” po setmění. Interiér osvětlí ambientní diody s širokým nastavením intenzity a barev a stačí trochu jazzu reprodukovaného skvělým audiem Harmann Kardon, aby se člověk rázem cítil jak někde v dobrém klubu. Volvo zkrátka dokonale odizoluje cestující od vnějšího světa a vytvoří jim dokonalý mikrokosmos, kde vládne klid a pohodlí. 

S tím úzce souvisí i to, jak se nová šedesátka řídí. Měkce naladěný posilovač neposkytuje žádnou zpětnou odezvu, sešlápnutí plynového pedálu s autem necuká ve snaze ukázat přebytek výkonu, automat při podřazování zběsile neškube. To se do Volva nehodí. Tady hraje prim pohodlí a plynulost. Volvo z Vás tak trochu udělá “řidiče slečny Daisy”. Ne snad, že byste zdržovali provoz, ale pojedete plynule a jako na obláčku. Pokud čekáte něco jako “zpětnou vazbu” nebo “sportovní svezení”, budete si muset vybrat jiné auto. Volvo na tuhle notu nehraje a je to moc dobře. 

S řízením Vám pomůže početná armáda asistentů. Za vypíchnutí určitě stojí vycizelovaný systém Pilot Assist, který je v šedesátce k dispozici ve své nejpokročilejší verzi. Ačkoli se pořád jedná “jen” o sofistikovaný adaptivní tempomat, musím se hodně držet, abych o něm nepsal jako o systému autonomního řízení. Na dálnici a okreskách drží auto s jistotou v jízdním pruhu, necuká s volantem, ale je maximálně plynulý, vzdálenost od vozidel udržuje nenuceně, ale spolehlivě. Ne – neřídí za vás, ale na dlouhých cestách uleví od soustředění a do cíle nedorazíte tak unavení. A to se počítá. A nesmím zapomenout na skvělé automatické světlomety. Pohled na tancující paprsky světla vykrývající protijedoucí auta mě nepřestával bavit. Tyhle dvě vychytávky je zkrátka hřích v konfigurátoru nechat nezaškrtnuté.

Na tohle jsem byl zvědavý. Stará V70 je pověstná svojí houpavou pohodlností a absolutně nesportovním naladěním. Konec konců – s těžkým ocelovým motorem v předním nárazníku by jakékoli sportování nemuselo dopadnout dobře. Trochu jsem se bál, že nové Volvo se také vydalo na onen, z mého pohledu nesmyslný “hon za sportovností”. Naštěstí se ale nic takového nekoná. Sedačky jsou pořád jako pohodlné klubovky, auto přejíždí nerovnosti s decentním zhoupnutím a uvnitř je klid, pohoda a příjemně. Tohle je zkrátka pořád staré dobré Volvo, akorát mnohem lepší. 

Když jsem po týdnu testovací Volvo vracel, věděl jsem, že se mi po něm bude stýskat. Do posledního detailu promyšlený interiér a elektronické vychytávky si mě získaly během prvních kilometrů, nenuceně elegantní design odkazující na tradice mě neustále nutil tahat z kapsy foťák. Šedesátka se zkrátka povedla. Je to archetyp bezpečného rodinného kombíku a i v “době esůvéčkové” ukazuje, že téhle kategorii ještě zdaleka neodzvonilo.

Verdikt

Ve světě, kde se snad i dodávky a rodinná MPV snaží být sportovní se Volvo drží svých zásad a vyrábí dokonalé cestovní vozy. Co na tom, že s nimi možná netrefíte apex každé zatáčky, že neucítíte každý kamínek pod předními koly, nebo že nejsou na limitu lehce přetáčivá. Ne, tyhle věci se v Volvem nedělají. Šedesátka zůstává svá, nabízí pohodlí a dokonalé oddělení posádky od toho, co se děje venku. Tohle je zkrátka klasické Volvo v té nejčistší podobě. A to je skvělé.

Technické údaje

Motor: D4 Polestar – vznětový čtyřválec o objemu 1969ccm
Výkon: 147 kW (197 koní)
Točivý moment: 440 Nm 
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 220 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,9 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,5/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,8 l/100 km kombinovaná
Cena testovaného vozu: 1.644.700 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
18. října 2018, 10:27
1

Nechápu proč někteří NEpovažují Volvo za 'prémiovou' značku - V60 má parádní interiér, exteriér a líný to rozhodně není v Polestar provedení.

reagovat
Ju
Junior
23. října 2018, 18:19
0

necelých 200koní v autě velikosti 5er s pohonem 4x4. Za víc než půl druhý kostky. No to chceš

ma
martinw
23. října 2018, 20:00
0

To je max vybava, jinak 4x4 193koni mam v hybridni rav4 za polovicni částku :))

beastar
23. října 2018, 23:30
0

Volvo střízlivá elegance, co si nehraje na prémii. Myslim že to Číňani v trekronorlandu slyšet nechtějí. Odtud pramení odvážně naceněno a servírováno jako alternativa Bmw. Nebo Mb či čemu. Prostě mystery of new Volvo brand...

BigBen
18. října 2018, 11:56
1

Nádherný foto srovnání obou aut. To byl dobrý nápad :-)

reagovat
Jimi
18. října 2018, 16:58
0

Chtěl bych vidět, jak dopadne srovnání tak za 10let, zda vůbec bude s čím srovnávat... Tipnul bych, že tento konkrétní model zažije zajímavý propad ceny... S60 už asi v ropě ani nebude...

reagovat
riderhenry
18. října 2018, 22:10
0

Neříkám, že bych to za ty peníze chtěl/koupil, nicméně určitou kvalitu to má, jen nejde tolik vidět. Určitě bude vynikat nad všemi pasivní bezpečností. Další je asi design a určité skloubení praktičnosti, pohodlí a luxusu. BMW je přesný opak. Volvo bych spíš porovnával třeba s Lexusem. Nedávno jsem strávil půl dne s XC40 a určitě bych si to nekoupil, ale zároveň si nedokážu představit, že by potencionální zájemce o XC40 zvažoval i X1/X2. Špatný ty auta nejsou, jen z cílové skupiny bychom na tomto webu našli asi opravdu málo lidí (možná tak jejich partnerky).

Mně osobně připadal interiér trochu chudší, než jsem čekal/doufal po zkušenostech s devadesátkovými modely.

riderhenry
18. října 2018, 22:13
0

Komentář měl být reakce na beastera, sorry.

beastar
18. října 2018, 18:58
2

Má to své kvality. Interiér je skutečně parádní. Konečně se to dělá pro všechny. Kvalita. Jenže. Kde je to z čeho si mám za 1.6 mio sednout na zadek? Nevidím to tam. Pod kapotou? To zcela určitě ne. Koncepcí? Co mě má přesvědčit že nechci Supa fplný ale tohle? Neberte to špatně... Ta červená krabice z fota má svůj genius loci duši.. Dneska po x letech stejně jako tenkrát na salónu... To dnešní je precizní kára ale přijde mi že nedokážou přesáhnou ten stín. Rodinný auto pro bohatší klientelu to je důstojný. Nic víc v tom bohužel nevidím. Kdybych se pohyboval v téhle vodě šel bych k bmw...

reagovat
ra
rainero
18. října 2018, 20:07
0

Presne to som sa chcel práve opýtať: na "volvovitosť"- dušu/charakter je tam cítiť? Pár krát som šiel zatiaľ aktuálnou V40 a tam to nebolo.

krab
18. října 2018, 23:26
0

Beastar - teď jsem před nedávnem používal nějakou dobu taky moderní Volvo. Daleko levnější než tohle "Kubajzovo" a přeci jen už trochu staré. Ale pořád se ten model prodává, čeká se na nový. A tuším, že důvody proč utratit peníze za Volvo a ne za zavedenou německou trojku jsou tyhle:
1. Opravdu skvělý komfort sedadel
2. Pocit, že dostáváš něco lepšího než je obyčejný standard ve třídě, přitom to není vyzývavé a působí skromně
3. Logickej výpočet - prostě si to celý spočítáš, zamyslíš se a pokud jsi spíš introvert, tak tě to Volvo může enormně oslovit

Jako nechci tu značku propagovat. Ale jedním Volvem jsem jezdil 2 roky. Předtím taky nějakou chvíli se Saaby. A mám ty Švédy svým způsobem rád. Zajímavý je ještě to, že si ve Volvu nepřipadáš jako že jsi zaplatil extra prachy a dostal za to jen nálepku lepší značky, jestli rozumíš, jak to chci říct.

Jednoznačně mínus mají ta Volva v tuhle chvíli s motory. Chybí jim nějaká vlajková aspoň šestiválcová loď. I když i tady bude leckdo argumentovat, že tohle bez potíží supluje hybridní čtyřválec T6. Což možná je OK, ale Audi jim sebere nějaké prodeje, protože má tu škálu motorů pestřejší, Benz a BMW zrovna tak...

Jakub Pospíšil
19. října 2018, 09:15
1

Já na to zkusím odpovědět, ale nejsem si jist, zda to vyzní tak, jak bych chtěl. Totiž - mohl bych začít jmenovat sofistikované systémy, které má Volvo asi o chloupek lepší, než konkurence, mohl bych řešit nějaké detaily typu nejlépe fungující automatická světla, ale o tom to není, to je spíš bonus.
Volvo má takovou svoji těžko uchopitelnou filozofii, která přitahuje určité zákazníky a ostatním naopak nemusí vyhovovat. Je to hlavně o tom klidu a izolaci od okolí. Svezl jsem se pětkovým BMW (i Mpětkovým, ale to se asi ani nedá srovnávat), Mercedesem třídy E, chybí mi nové větší Audi, ale nepředpokládám, že by tam byl nějaký velký rozdíl - všechny tyhle auta jsou super, v lecčem asi i lepší, ale chybí mi v nich ten klid a pohoda a ten střízlivý klidný design. Líbí se mi to přirovnání, že Volvo je spíš třída Lexusu, to je myslím docela přesné označení. Volvo je zkrátka o tom, že v klidu a pohodě odveze člověka do cíle a on je ve finále po cestě odpočatější, než před ní.
-
Komentář upraven 19. 10. 2018, 09:16:00

Ha
Habakukk
19. října 2018, 10:52
0

Tak vždy je to o zákazníkovi který buď akceptuje vyšší prémiovou cenu nebo mu tato útrata nedává smysl. Mě V60 za 1,6 míče smysl nedává za 1,3 bych řekl fajn cena. Jsem člověk kterému jsou jedno nějaké asistenty světe, řízení a kdo ví čeho auto má. Dobrý motor, převodovka je základ.

MartinCoupe
19. října 2018, 11:50
0

Podle mě má Volvo jasně vymezené hřiště: Skvělé sedačky, skvělá nekonfliktní imidž, vyladěnej interiér. Koupí si ho přesně ten, kdo nechce německou heilige trojku, protože v tom jezdí každej. A supr asistenční systémy jsou super věc, když máš nájezd 30tis a víc. A v nekonečný Stau na německý dálnici se prostě nechceš tisíc xkrát ta sebou snažit popojet těch 5 metrů do dalšího zastavení. Podobnost s Lexusem jako vyšitá...

beastar
19. října 2018, 12:31
0

Dobrá jistá odlišnost od Němců může být výhoda. Větší klid na palubě než v éčku který ale koupím o dost levněji. Nemyslím že je to drahý, ale buď sem prostě prémie a mám takhle ambiciózní ceny anebo ne. Já vůbec nerozporuju že maj dobrý auta. X věcí je ok. Dobrý systémy pro pohyb v koloně a ma utření zadku nabídne víc značek. Takže pro Volvo mě má přesvědčit izolovanost od okolí, pohodlí a jinakost. Řikám proč ne. Jen nevim jestli je to ten pocit kterej člověka donutí k ztrátě tolila peněz:))

Jakub Pospíšil
19. října 2018, 12:46
0

Zase to musíš, Bíste, brát tak, že to je novinářská testovačka našlapaná výbavou. Zkoušel jsem stejně naspecifikovat céčkové kombi od Mercedesu a cena je ve finále hodně podobná. S tím že teda Volvo mělo ještě o pár blbinek navíc, co se mi u Mercedesu nepodařilo najít, ale to byly vesměs drobnosti.
https://configurator.mercedes-benz.com/configurator/cz/cs/class/body/summary?subprocess=CCci&Mcid=M7MYDOWJ&accountID=daionewebcz

Nakonec - základní cena V60 je dokonce nižší, než základní cena C-Klasse kombi.
Takže ve finále dostaneš za méně peněz lepší auto. Akorát na něj nemůžeš volat "Hej, Volvo."

-
Komentář upraven 19. 10. 2018, 12:48:26

beastar
19. října 2018, 13:06
0

Joo to já nerozporuju, že přímá konkurence není o mnoho levnější. Jenže Mercedes otevřeně tvrdí já sem prémie a lidi to tak vnímají. Trochu mi přijde, že Volvo nechce říkat my jsme taky prémie. Otevřeně a to mi přijde jako chyba. Jakoby se schovalo pod sukni k mámě ve snaze ukázat my máme svou kategorii my s vámi nesoutěžíme. Mercedes dělá dneska i hnusná auta. Pořád ale drží ten kurz a ukazuje se jako něco extra.

A tyhle běžný a menší modely by měli přece na té tradici stavět víc jak třeba co já vim xc90. Zrovna ve srovnání s Mb v téhle třídě dostaneš i lepší káru. Jenomže vybereš si ji? Mě právě jde o to čím mě to Volvo má strhnout? Když je jakoby mimo prémii. Jinde. Nejsem fanoušek značky... Koukám na auta ukazatel je pro mě cena... Prachy nejsou zase úplně problém. Design slušný, interiér fajnový, cena ok.... Mě tam chybí asi vášeň, emoce nebo tak něco... Třeba ty věci který Mazda umí vybudovat pohádkama džimba itáj a skyaktivem... Chápeš co myslim? Ne každého osloví nálepka S na zadní vrata...

ma
martinw
19. října 2018, 14:33
0

jak řikal Krab - právě ty introverty co si potichu obchází salóny to může trhnout, je to prostě míň nápadný auto. Myslím že mají dobře spočítanou cílovku - která na nějaký pohádky v TV na téma 'džimba itáj' moc nereaguje.

MartinCoupe
19. října 2018, 18:32
0

Po německu ty nový Volvika celkem jezděj, vždycky se za nima ohlidnu. Jinak jsem teď na A14 potkal Masserati Ghilbi (asi). Fakt super sexy, kára... ;-)

beastar
20. října 2018, 12:01
0

A tak což o to. Jezdí docela i u nás. Nedávno sem potkal i v90 taxíka. Funglovka. Těch suv taky jezdí vcelku dost. Tak Ghibli poznáš protože QP je nesmysl i na Německo:)) A je moc velký.

Breakthru
20. října 2018, 21:40
0

1.644.700 Kč? To je hodně peněz, že?.....
auto zajmavý a pěkný.Su rád, že Volvo neumřelo a nezavřeli brány , ale asi nějaká inflace nebo co....

reagovat
Ha
Habakukk
22. října 2018, 10:17
0

Jo něco jako když se dívám do ceníku Land Roveru. Byly doby kdy se Discavery 4 HSE (plná výbava) prodávala za 1,6 mega. Dneska musím pro 3,0 V6 (stejný motor co byl v Disco4) vytáhnout 1,7 mega a nejvyšší výbava začíná na 2,1mega. Prostě šílenost, ale asi mají lidi prachy tak to kupují páč prodeje Disco 5 nejsou vůbec špatný.

Ju
Junior
23. října 2018, 18:21
0

a kdy ty doby byly? :)

Ha
Habakukk
23. října 2018, 18:59
0

Dva roky zpět



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem