načítám data...

Volvo XC60 B5: Precizní práce

Volvo XC60 je z pohledu běžného uživatele téměř dokonalý stroj. Je to však dobře?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo XC60 B5: Precizní práce

Volvo XC60 není v modelové řadě švédské automobilky žádnou velkou novinkou. Druhá generace tohoto středního SUV je tu s námi třetím rokem. Působí však v extrémně nabitém segmentu, ve kterém je ohromná konkurence a neodpouští se sebemenší zaváhání. Když jsme měli XC60 na test prvně, kolega Matěj z ní byl vcelku nadšený. Rozhodně se jednalo o auto, které právem patřilo na vrchol svého segmentu. Od té doby však nějaký čas utekl a nás zajímá, jestli toto tvrzení stále platí. Abychom si jej ověřili, vypůjčili jsme si na test prostřední zážehovou motorizaci s označením B5. Ptáte se, kam zmizelo typické téčko a co vlastně znamená to béčko? To se dozvíte na následujících řádcích. 

Designově se od prvotního představení druhé generace nic moc nezměnilo. A to je vlastně dobrá zpráva. Volvo sice průběžně s každým modelovým rokem vylepšuje svá vozidla, ale na design příliš nesahá. Ono to totiž není potřeba. Vnější vzhled všech moderních Volv je svěží, jasně uchopitelný, jednoduchý a zároveň poměrně atraktivní. Dokonce i v takové anonymní barvě, jakou stříbrná metalíza bezesporu je, se jedná o přitažlivé auto. XC60 má správné proporce, vše je tam, kde má být a upřímně si nedovedu představit, jakým způsobem by se dalo významně vylepšit. A to je velká pochvala. 

Slova chvály mám také pro interiér. Tady se krásně projevuje švédský cit pro detail. Na první pohled je dokonale uklizený a tvarově jednoduchý. Někdo by snad řekl i konzervativní, ale to si nemyslím. Spíš bych řekl, že je nadčasový. Centrální ovládacím prvkem je vertikálně orientovaný displej infotainmentu, což kvituji. Mám tohle řešení “na výšku” raději. Dotykový displej sdružuje všechny ovládací prvky včetně klimatizace. Obvykle bývám kritikem tohoto způsobu ovládání, ale tady mi to kupodivu nijak nevadí. Uživatelské prostředí onoho systému je natolik intuitivní, že vlastně fyzická tlačítka nejsou ani zapotřebí. Prostornost je bez připomínek, naprosto v mezích dané třídy, stejně jako dostatečně prostorný kufr. Chválím také dobrý přístup na zadní sedačky díky zadní dveřím s velkým úhlem otevření. Ocení to každý, kdo musí usadit děti do autosedaček. K interiéru mám tak jen dvě výtky. Tou první je nový volič převodovky, který nemá aretační funkci. Je to jen joystick, který se pohybuje akorát nahoru a dolů, takže každou změnu doprovází pohyb voličem. Ve chvíli, kdy se například rychle potřebujete otočit v úzkém místě a musíte si couvnout, je to poněkud otravné. Prý je to kvůli bezpečnosti, aby si řidič omylem nezařadil něco, co nechce. No myslím, že to lze vyřešit i jinak. Ta druhá výtka směřuje na konkrétní konfiguraci. Za těch pár let, co píšu tady na Autíčkáře mi prošlo rukama již několik Volv, ale v žádném jsem si nemohl užít to krásné dřevěné obložení, které švédská automobilka nabízí. Nic proti hliníku, ale je takový chladný a neosobní. Prosím prosím, půjčte mi taky nějaké Volvo, co má dřevo. 

Když je řeč o Volvu, nemůžeme opomenout asistenční systémy, na kterých si Švédi opravdu zakládají. A je to znát, protože jejich systémy fungují opravdu skvěle a prakticky bez připomínek. Jsou vyladěné opravdu dokonale, protože řidiče nijak neštvou a skutečně pomáhají. Ve většině moderních auto postupně některé funkce automaticky vypínám, neboť mi kecají do řízení příliš aktivním způsobem, ve Volvu však nechávám vše zapnuté, protože o jejich existenci vlastně ani nevím. XC60 není výjimkou. V rámci aktuálního modelového roku dostala šedesátka upravený software pro Pilot Assist, který umí predikovat cestu. Dokáže si bez problémů přibrzdit do zatáčky, takže se jeho využitelnost výrazně zvyšuje. Z původního pomocníka především pro dálniční cestování se stal multifunkční společník, který pomáhá i na obyčejné okresce a skutečně to pomůže se snížením únavy i na delší cestě. Velmi příjemné. 

Druhou významnější novinkou je pohonná jednotka. Pořád se jedná o dvoulitrový čtyřválec, který má 250 koní, dostal však výpomoc v podobě mild-hybridní technologie. To vysvětluje, proč zmizelo z označení téčko a nahradilo jej písmeno B. Spalovacímu motoru pomáhá malý elektromotor, který má 14 koní a 40 Nm. Pracuje na 48V a při rozjezdu by měl lehce usnadnit práci zážehovému agregátu. Zároveň také pomáhá při brždění jakožto generátor. V rámci rekuperace ukládá energii, do malého akumulátoru (neplést s běžnou baterií), aby měl z čeho brát později. Zároveň umí sloučit funkce klasického alternátoru a startéru, jak je známe z běžných aut a měl by tím šetřit spalovací motor. Zní to složitě? Nebojte není, já to jen neumím vysvětlit. Celý tento systém by měl uspořit přibližně 10-15% paliva zlepšit akceleraci z nejnižších rychlostí. Toť teorie, jak to funguje v praxi? 

Co se pomoci při zrychlování týče, tam je přítomnost malého elektromotoru opravdu znát. XC60 startuje ze semaforu s překvapivým elánem a rozhodně mnohem důrazněji, než to uměla předchozí T5. Pocitově to chvíli vypadá, že má mnohem vyšší výkon, než je těch chvilkových 264 koní. A je to velmi příjemné. Co se spotřeby týče, tam jsem žádnou větší úsporu nepozoroval. Testovací týden jsem zakončil s průměrnou spotřebou 9.3 litrů. To není vůbec špatné, na to že mluvíme o SUV s pohonem všech kol a nadprůměrným výkonem. A to většina mých cest vedla skrze Prahu. Zároveň to však není ani žádná velká úspora proti staršímu motoru, se kterým jsem dosahoval spotřeby prakticky stejné. 

Verdikt 

Volvo XC60 je nesmírně nadané SUV, na kterém se jen složitě hledají nějaké nedostatky. Skvěle vypadá, má propracovaný interiér, je prostorné, velmi dobře jezdí, je komfortní a zároveň jisté na silnici a má velmi solidní pohonné ústrojí. Často se diskutuje, jestli Volvo patří mezi takzvané prémiové značky. V tomto konkrétním případě netřeba míti obavy, XC60 je zcela bezpochyby prémiové SUV se vším, co k tomu patří. Až si tak říkám, jestli mu nechybí nějaká ta maličká chybička, která by dotvářela charakter, jenž by jej trochu víc odlišoval od německých SUV. Volvo vytvořilo auto, patřící na samotný vrchol svého segmentu. Asi nedokáži přijít na žádný velký nedostatek, který by vás měl odradit od nákupu. Zároveň mi však trochu chybí nějaký výjimečnější prvek, který by vás měl přimět ke koupi. Že to nedává smysl? Naopak. Kdo chce bezchybný výrobek, tady ho má. Kdo hledá něco víc než “jen” luxusní SUV, tady to nenajde. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ca
Cartman
22. července 2020, 07:46
1

Dalsi den, dalsi oslavny volvo test.

reagovat
custom1
22. července 2020, 08:14
-2

Že by se Autíčkář přejmenoval na "volvíčkáře"? :)

beastar
22. července 2020, 11:36
3

Honza Křeček "A to vás nenapadlo, že ta Volva jsou fakt supr a že se nám líbí! To máme psát jako opak?"
Violetta "Však to nemusíš číst Cartman když tě to nezajímá, mě Volvo testy neuráží"
Jacob .R. Pospíšil Jr "Tak dodávky a Volva zejména na Autíčkáře patří, tak nechápu v čem je háček"
__________

Co na to říkám já?:D Hale asi takhle ona ta auta nejsou vážně špatná. Rudoši společně s endžajnýrem Gunnarem vymysleli poutavý design a umí vcelku hezky a vkusně konzervativně poskládat moderní auto. Už léta bleju z těch jejich volantů, ale ok je to jejich poznávací prvek. Celkově na mě ta auta působí chladně a efektně nicméně promyšleně a lehce, co se týká ovládání. Cenově se to hýbe někde v patrech kolem prémie. A věřím, že to vyplňuje takovou tu mezeru mezi Německou produkcí a Lexusem... něco, co není ani tam ani tam. U nás po prvotním boomu XC cokoliv nových aut už i jen opticky ubylo, ale prodeje klesli brutálně všem a všeho. Je to prostě osobitý a každýmu (mě) se to nemůže obdivně líbit. Respektive mě to přijde příliš obyčejné vzhledem k ambiciozním cenovkám.
---
Zážitky z poslední doby. Abych taky urazil hodně lidí. Nevím čím to je, ale poslední dobou na silnici když potkám novější Volvo (tak 12 let +-) vždycky to řídí úplně totální kretén, bez schopností ovládat řádně vozidlo, často se plazí ještě pod předepsaný limit, zmatkuje, probržďuje. Je to dýl, ale včera zase 2x..... prostě několikrát do týdne. Tak buď je to tím, že jich jezdí víc, což se rovná větší procento debilů za koláčem, nebo opravdu tato značka láká dnešní image "opatrné" řidiče a lidi, co nemají k řízení vztah. Rozhodně mě za poslední půl rok nenasrala stříbrná oktávka tak jako tihle borci s proškrtlou maskou.
-
Komentář upraven 22. 7. 2020, 11:39:53

bitner
22. července 2020, 11:42
0

BeaStar: ty tomu nerozumis, to je ten ZEN, co zazivas za volantem techto vozu. Ale jo, taky uz jsem par zombiku ve Volvu potkal. Vetsinou jedou tak, abys to nemohl predjet.

beastar
22. července 2020, 11:48
2

bitner: To je právě až takovej ZEN, že ani nevnímáš okolí. A ano na okresce stabilně jedou na středu tak nějak trochu pod limit. Když je chceš dát najednou jim to záhadně jede. Asi nějaká tajná PRC technologie. Něco jako Pekingská kachna k ovládnutí silničního provozu.

Petju
22. července 2020, 12:27
0

Ja tedy nejezdim na klobouka, jo, ale zase taky neprasim a snazim se jezdit normalne. Nicmeme ceho jsem si vsimnul, tak se me vetsinou snazi (a to i nebezpecne) predjizdet idioti ve starych olitanych pleckach ruznych znacek. A ano, novy Volvo je v tomhle pripade jako zen, protoze je mi to uplne u prdele a jen nad tema kokotama mavnu rukou. A jestli mam proskrtlou masku, nebo cytri krouzky nebo tu posranou hvezdu, to je uplne fuk.

HeavySmoker
22. července 2020, 12:50
-2

Tiež úplne nerozumiem tým šetrením kritikou voči Volvu. Zháňal som mesiac dozadu nové auto do firmy, previezol som S90 a S60. Prekvapilo ma že tie zázraky nie sú veľmi dobre odhlučnené, zvlášť diesel v S90 bol utrpenie. Sedelo sa v tom divne kvôli vysokej bočnej línií okien. Pri pokuse vypnúť za jazdy klímu som nedokázal sledovať bezpečne vozovku. Komfort jazdy veľmi zlý (všetky autá v showroome v R-Line na nízkoprofilových gumách s tuhým podvozkom, wtf, kto ide športovať s Volvom?) Radenie bolo ospalé, na kick down som čakal oveľa dlhšie než u 15 ročného Lexusu. Spotreba tých motorov proti konkurencií dosť nepriaznivá. Vlastne neviem prečo by som to auto mal chcieť. Sú pekné a cena na prvý pohľad super, ale objektívne je to horšie než nemecká prémia takže sa to neoplatí.

Jakub Pospíšil
22. července 2020, 13:51
1

Pekingská kachna k ovládnutí silničního provozu :D
Hele jako Volvo je dobrej obývák, navíc kdybych ho pomlouval, tak si pomlouvám vlastní auta a to se nedělá. (Ačkoli jsou to krámy co se furt sypou, všecko je na to drahý a vypadám v nich jak učitel zeměpisu v krizi středního věku).
A na další věci bude odpovídat tady maestro Beastar, un portavoce e un uomo di commenti acuti e adatto.

Já jdu recenzovat dodávku.

-
Komentář upraven 22. 7. 2020, 14:13:52

ma
martinw
22. července 2020, 13:59
0

kolik učitelů zeměpisu jezdí v novým Volvu :D ....1

beastar
22. července 2020, 14:22
1

On i Autíčkář ma kamarady:D Co treba maji radi Volvo. Ne jako jak pisu nahore nic me na Volvu nesere, ale viteznej oblouk bych mu nestavel. Ucitel Zemepisu v novym Volvu nejezdi, ale v takovym co ma Kubajn obcas jo. Sem tam.
----
Co mas za znacek na aute neni dulezity do jisty miry. Ja si treba svoji broskvicku nemuzu vynachvalit:D Hlavne ti co jezdi v tech starych werkach na Renaulty nadavaj ze jako shit... Neni nad otevreny okna ted v Lete... Nedavno z chodniku ty pico ty pico co to je vole todle? Ty vole nevim ... coze to je Renault? Klukum staci udelat broom brooma hned mysli na Porsche:D Udelas v nejakym Volvu brooom? Az na mega eso peso vyjimky neeee. To si radeji cvicne nalozis skrinku Ingebørgen Festyla do kuftu das si koule z konskyho (Graande) z talošky. A zenove jedes. Proste ten wow pico efekt to nemiva. A efekt ala 4 krouzky a sterne to taky nema.

Co zbyva? Hrajeme to na vyssi stredni a bezpeci. Nee neni to spatne ale adorovat to. Me se libi jak u Superbu se pise o nude a konzervatizmu pritom Volvo je toho vice mene ztelesnenim:)

Honza 'Hamster' Křeček
23. července 2020, 16:54
1

Měli bychom psát originálnější testy, to je pravda. Asi napíšu, jak moc skvělé mi připadá Toybaru... :-)

beastar
23. července 2020, 18:44
4

Honzo prosím další test o nedostižném sporťáku s výkonem Superbu fplný přesně potřebujeme. Skvěle se to ovládá taková ta starosvětská lehkost jako kdyby si řídil úplně novou Škodu 1000. Záď na mokru a sjetých bridžstounech taky rozhodíš. Vejdou se za tebe i tvoje ratolesti a skříňku z Ikey (ve stylu zemí třetího světa) taky odstěhuješ. Myslím že máme Autíčkář Car of the YEAR.... Doufám že už v Subaru čekají aby mi za takovou supr reklamu poslali jedno ToyoZbaru. Zdravím všechny šťastné majitele co určitě řídí líp jak já protože maj tu klasickou koncepci zadokolka rulez voe.


vlevo tajné auto který neuhodneš vpravo nedostižná modla BRZ real sport fckin awesome car
acc 0-200kmh 20,8s vs 33,8s
Lausitz 1:38.19 vs 1:48,39
----
... ale jo jako sklouzneš se bokem ne asi a neni to vo rychlosti proto si přesně kupuješ sportovní coupé....

Takže Honzo prosím, něco o BRZ dík:DDD
-
Komentář upraven 23. 7. 2020, 18:45:12

Petju
22. července 2020, 10:53
0

Novy Volva jsou skvely a hotovo. Proc by to nemelo byt oslavny? :))

reagovat
sheogh
22. července 2020, 11:18
0

Tesi me, ze alespon nekde dokazou zastavet ty displeje s urcitou dustojnosti :-) Jinak me to nechava uplne chladnym :-)

reagovat
beastar
22. července 2020, 11:43
1

Ono ze Švédů jde zima jenom když s nima mluvíš. Do těch aut se promítne. Škoda možná by měli trochu zapracovat na soudružské vzájemnosti:))

sheogh
22. července 2020, 13:13
1

:-D mas pravdu - produkce volva ve me vzbuzuje cca stejny emoce, jako pracka - je fajn, ze je spolehliva a funguje dobre (to verim, ze volvo taky), ale urcite se nebudes tesit na to, az zase pujdes prat, a po vytazeni pradla se za ni jeste 2x neotocis :-) Max semtam doporucis bezradnymu znamymu u piva :-)

Sa
Sato
23. července 2020, 13:05
0

Volvo suv s tmavým zadným oknom je celkom nebezbečná záležitosť. Viete ako blbo cez to vidno pred prediehaním? Asi viete, podobné suv predbiehal snaď každý, okrem majitela podobného suv :)

Mal by som nápad smerom k automobilke, v rámci svojej stratégie super bezpečnosti by mohla na kufor umiestnit obrazovku kde by premietala obraz z predu. V tej cene sa to stratí, zákazník volvo to rád zaplatí. Kedysi som videl nejaký článok kde sa o tom uvažovalo na kamiónoch, ale špedičné firmy majú striktnejší budget.

reagovat
Safa
24. července 2020, 01:25
0

Hrozně mi v komentářích pod tímto článkem chybí slovo Miata. Sorry, po dvou lahvích Bordeaux. :o)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem