načítám data...

Volant na deset způsobů

13. února 2019, 10:23 21 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Volant k autu patří stejně neodmyslitelně jako kola, nebo motor. To ale neznamená, že to musí vždycky být jen nudné černé plastové kolo.

zobrazit celou galeriiTopX: Volant na deset způsobů

V minulém článku jsme si posvítili na deset netradičních voličů převodovky, tentokrát se zaměříme na další z klasických ovladacích prvků vozu, konkrétně na ten nejdůležitější – volant. A ačkoli se na první pohled může zdát, že se na onom kulatém ovladači nedá nic moc vymýšlet, opak je pravdou. V automobilové historii najdeme nespočet případů, kdy se designéři a inženýři pokoušeli znovu vymyslet kolo – a v tomto případě to platí skoro doslova.

 

1. Chrysler 300 (1964)

V dnešní době, kdy se volanty různě zplošťují, nám možná obdélník z Chrysleru 300 nepřijde nijak zvlášní, v šedesátých letech to ale bylo něco opravdu neobvyklého. Hlavním důvodem pro tvarování volantu byla snaha o co největší volant. Ten totiž poskytl řidiči při kroucení nejdelší rameno pomyslné páky a korekce směru byla díky tomu snažší. I přes logický důvod se ale koncepce hranatého volantu příliš neujala. Nezapomnělo se na ní ale úplně – v roce 1973 se objevil ještě v Austinu Allegro.

 

​2. Citroen DS (1955)

Jednoramennou klasiku z Francie jsme rozhodně nemohli ve výčtu vynechat. na mohutné středové rameno navazuje tenký věnec, který krásně koresponduje s filigránskou přístrojovkou. Díky hydraulice se s tímhle kruhem otáčelo s lehkostí v padesátých letech jinde nevídanou. Koncepce jednoramenného volantu se Citroën držel až do devadesátých let, kde se s nástupem airbagů tiše rozloučil. Poslední angažmá mělo “jednoramínko” ve skvělém Citroënu XM . Středové rameno oproti DS pořádně přibralo a ve vyšších výbavách se na něm objevily dokonce i tlačítka na ovládání rádia.

 

3. Pagani Zonda R (2007)

Pokud nechcete jen obyčejný hypersport, jsou tu vozy automobilky Pagani. A když náhodou nestačí ani seriová Zonda, příjde ke slovu Zonda R. 750 koní, 710 Nm a pouhých dvacet pět vyrobených kousků dělá z “erka” exkluzivní záležitost pro nadšeného řidiče. A protože u Paganiho je možné všechno, dostala ostrá verze speciální volant. Kromě čtyř tlačítek bez popisu, která kromě jiného ovládají třeba náklon zadního spoileru, se do středu nastěhoval i otáčkoměr. Ano, uznávám – možná to vypadá malinko pouťově, čistě z ergonomického hledika to asi taky nebude nejdokonalejší řešení, ale pořádnou porci cool faktoru rozhodně nemůžeme volantu ze Zondy R upřít.

 

4. Chevrolet Master DeLuxe (1940)

Ve čtyřicátých letech nabízel Chevrolet do některých svých modelů speciální příplatkový volant, který umožňoval řidiči otáčetní v celém rozsahu jednou rukou bez přehmatávání. Uvnitř volantu se nacházelo šikovně umístěné držadlo, které se mohlo volně protáčet. To se hodilo hlavně při parkování a manévrování s vozem v úzkých uličkách. Dle  dobové reklamy stál praktický doplněk pouhých dvanáct dolarů a padesát centů. I přes nízkou cenu se ale příliš nerozšířil a kolem roku 1945 z vozů definitivně vymizel.

 

5. Subaru XT (1985)

Osmdesátkový interiér cestovního kupé Subaru XT se nese na vlně digitálního futurismu. Nechybí spousta displejů a tlačítek, volič převodovky připomíná knipl stíhačky. A volant nezůstává pozadu – vzhledem evokuje laserový blaster na kosení emzáků. Netradiční dvouramenná koncepce je doplněná tlačítky ovládání tempomatu, ani v v zápalu kreativity se ale nezapomnělo na ergonomii. Všimněte si malého výstupku pro opření palce na levé straně. 

 

6. Saab 9000 Prometheus (1993)

Volant, potažmo jeho sloupek, je odjakživa tvrdým oříškem pro specialisty na pasivní bezpečnost automobilů. Moderní vozy sice disponují airbagy a teleskopickými sloupky, které se v případě havárie “zhroutí” samy do sebe, stále by bylo ale z hlediska bezpečnosti při nárazu nejlepší, kdyby před řidičem žádný volant prostě nebyl. A právě tato myšlenka vedla automobilku Saab k uvedení projektu Prometheus. Volant zde byl nahrazen joystickem na středovém tunelu – ne nepodobným kniplu ze stíhačky (což u Saabu není nic překvapivého). Ačkoli to byl poměrně zajímavý nápad a s upraveným Saabem se svezl třeba i Jeremy Clarkson v Top Gearu, Saaby nakonec vyjížděly z továrny pouze s konvenčním volantem. Joystick byl prý příliš citlivý a neposkytoval žádnou odezvu.

 

7. Aston Martin Lagonda (1976)

Ač neoplýval spolehlivostí a servisní nenáročností, jednu věc nemůžeme Astonu Martin Lagonda upřít – ve své době měl ten nejmodernější a nefuturističtější interiér. Zvláště v druhé serii, kdy se na palubní desku nastěhovaly zelenavé displeje a množství “dotykových” tlačítek. Tomu všemu sekundoval jednoramenný volant, jehož střed navazoval plynule na subtilní sloupek řízení a v přímé poloze působila tato sestava jako jeden kus vybavení. 

 

8. Lamborghini Miura (1966)

Futurismus, joysticky a nepravidelné tvary sice můžou působit moderně a zajímavě, ale pokud bych měl vybrat jeden dokonalý volant, bude to pravděpodobně klasický tříramenný kožený s kovovým středem a kruhovými otvory na jednotlivých ramenech. A přesně takový najdeme v nádherném Lamborghini Miura. Sice z něj nejde ovládat rádio, telefon ani tempomat, v případě havárie z něj nevystřelí měkký polštář, v létě, když zaparkujete auto na slunci, bude pravděpodobně pálit, v zimě bude studený a místo elektroniky si ho budete muset zahřát sami. Jenže i tak se mi tohle jednoduché kolo hodí ke zdolávání zakroucené alpské silničky víc, než jakýkoli moderní otlačítkovaný volant současnosti.

 

9. Mercedes 300SL (1954)

Legendární Gullwing na první pohled uchvátí spíše vyklápěcími dveřmi a krásnou siluetou s dlouhou přídí. I v interiéru je na co se dívat a tak zůstává jednoduchý bílý volant často stranou zájmu. To je ale velká škoda. Nejen, že jeho subtilní filigránský design krásně koresponduje s interiérem a celým vozem, ale dokonce disponoval šikovnou funkcí – šlo ho sklopit, aby při nastupování a vystupování nepřekážel řidičovým kolenům. 

 

10.  Chevrolet Impala (1972)

Omluvte prosím sníženou kvalitu posledního obrázku. Jakkoli se to zdá zvláštní, interiér Impaly z roku 1972 s příplatkovým “Air Cushion Restrain System” evidentně nemá mnoho příznivců. A přitom se jedná o celkem zásadní milník. Právě zde se totiž objevil historicky první seriově vyráběný volant vybavený airbagem. Na jednu stranu nám možná tato bezpečnostní výbava “sebrala” tenké volanty s minimalistickým středem, nad jejím bezpečnostním přínosem ale nemůžeme mávnout rukou. 

 

Na jaký ikonický volant jsme dnes zapomněli? A jaký máte nejraději vy? Neváhejte a podělte se s námi do komentářů. 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojtáno
13. února 2019, 11:27
3

Praga V3S...to musíte milovat...:D

reagovat
Adam Forman
13. února 2019, 11:47
8

Na to se stačí podívat a už mě bolí klouby u palce...

vonkreuz
13. února 2019, 12:13
1

Volant z dědova Warthburgu 311 - vertikálně asymetrický tvar volantu složený ze dvou kružnic s rozdílným poloměrem, zalomené mezikruží klaksonu...

reagovat
sheogh
13. února 2019, 12:39
4

Ja bych jeste pridal dalsi dilo citroenu, tusim v jedne starsi generaci C4, otaci se jen venec, stred je pevny.. Vypada to dost kuuul :-) ale jak se s tim jezdi nevim

reagovat
custom1
13. února 2019, 13:16
2

Další auto s pevným středem volantu - Nissan Y31 Cedric/Cima/Gloria.
Ve středu volantu je ovládání rádia a telefonu.

Csaba
13. února 2019, 13:27
1

To byly ty časy kdy (zejména japonské) automobilky soutěžily v tom, která z nich dokáže do interiéru vměstnat nejvíce tlačítek :-)
Staré dobré časy... :)

custom1
13. února 2019, 13:48
1

Jo jo, je to nádhera!
A tyhle Nissany se ještě, jako jedny z posledních, dělaly jako four door hardtop...

sheogh
13. února 2019, 15:10
0

Tak to je paradni design celkove... to by me vubec nevadilo mit :-) Proc dneska Nissan vyrabi takovy karikatury :-/

custom1
13. února 2019, 15:26
0

Přelom osmdesátek a devadesátek (moje nejoblíbenější období), taky se mi to moc líbí.
Proč všichni (nejen Nissan) vyrábí takové karikatury...

Arden
15. února 2019, 10:05
0

Volant s pevným středem se mimo první generace Citroenu C4 nacházel i v poslední generaci C5. Jezdí se s tím dobře, protože všechna tlačítka vždy zůstanou na jednom místě, takže člověk vždy ví kam sáhnout. :-)

Ča
Ča Snač Aj
13. února 2019, 14:12
1

Něco mi říká, že joystick že Saabu by ještě mohl zažít comeback. Spousta aut v řízení stejně cit nemá, z části se bude řídit sama, joystickem se zhruba určí směr jízdy a místo volantu bude displej. Nebo minibar.

reagovat
Tomáš Trýska
13. února 2019, 14:17
2

Další volant, který usnadňoval vystupování a nastupování byl třeba v 60. letech v T-Birdu - stačilo zmáčknout páčku a volant odsunout směrem ke středovému tunelu.

reagovat
Šp
Špráchys
13. února 2019, 15:33
0

Co je to za jednotky (asi?) krouticiho momentu Zondy R? Je nejspis napsano male a velke pismeno opacne, jinak netusim v jakych nano jednotkach je myslena cislovka 750 :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
13. února 2019, 15:36
0

Sedm set padesát nanomolů.
Ok, tak ne :) Chybka se vloudila. Děkuji za upozornění, opravím.

jo
jogcar
13. února 2019, 15:42
0

Pekne.. ale aj napriek tomu ma trosku ako fandu Citroenu zaskocilo, ze ste zabudli na C5 X7.

reagovat
briza
13. února 2019, 17:07
11

Je sice hezký, že si tu řešíte volanty, ale ten článek je venku už skoro sedm hodin, je v něm zmíněná Zonda a Bíst to ještě stále neokomentoval. Nevím jak vy, ale já se o něj teda začínám dost bát...

reagovat
beastar
13. února 2019, 23:52
2

Pardón zrovna jsem četl poutavý test Hyundai i20. A Zonda se může vyskytovat v článku o jakékoliv části auta. Těch jiných řešení je tady víc.

ToMyx
14. února 2019, 10:01
1

Uff, sláva, svět je opět v pořádku!!

Ju
Junior
13. února 2019, 22:01
0

hlavně ten volant, co W222 vykradlo z původní felicie

reagovat
PanPetr
15. února 2019, 19:26
0

Tohle mě po dvou letech čtení donutilo k registraci :))

Co takový volant 1972 ItalDesign Maserati Boomerang? Sice jde o koncept, ale chybět by asi neměl. :))

https://goo.gl/images/yQ3Vpd

reagovat
exnihil38
20. února 2019, 10:39
0

Jo, japonci a amíci s těma volantama vyhrávali jak mohli...
...ale Saab s joystickem už je jiný punk

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem

Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG 2014
Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG

2014 rok výroby
375 koní výkon
5 700 ccm objem