Tohle auto jste na stránkách Autíčkáře už určitě potkali. Teda – ne tohle konkrétní, ale jeho sourozence. Ať už od Peugeotu, Opelu, nebo Citroënu. Skuteční petrolheadi pravděpodobně vyčkávají na temperamentní italskou verzi, letos se tento přepravník totiž pravděpodobně ukáže i jako Fiat Dobló. Já jsem ale, jako správný JDM nadšenec a milovník spolehlivých vozů zvolil Toyotu.
To je samozřejmě řečeno s nadsázkou. Až na lehce přepracovanou příď je to pořád stejné auto. Pod kapotou chrochtá jeden a půl litrový naftový čtyřválec, označený site “po Toyotovsku” D4-D, ale ve skutečnosti je to samozřejmě osvědčený a povedený BlueHDI od PSA. V kombinaci s manuálním šestikvaltem jezdí poměrně radostně a také levně. Šest a půl na sto je na malou dodávku pěkná hodnota.
Ke vzhledu vozu není mnoho co říci. Je to zkrátka krabička, která je směrem dopředu trochu zkosená, aby bylo aerodynamice učiněno zadost. Ani tmavomodrá metalíza, lakovaná kola, nebo chromované doplňky neskryjí prvoplánovou užitkovost tohoto vozu. To ale vůbec nevadí, tohle nemá být auto z plakátu. “Čumák” ve stylu Toyoty je narozdíl od Citroënu jednodušší a konzervativnější, trochu z dálky připomíná nové Caddy.
Interiér Proace City se až logo na volantu stoprocentně shoduje s Berlingem. To je vlastně docela dobrá zpráva, ze všech tří variant (Peugeot, Opel, Citroën) je pravděpodobně nejkonzervativnější a nejlépe ergonomicky zvládnutý. Máme tu analogové budíky doplněné jednoduchým přehledným displejem, infotainment slouží pouze k ovládání radia, navigace a telefonu, funguje na něm spolehlivě Android auto/Apple Car Play a hlasitost se tu nastavuje pěkně po staru kolečkem. Tlačítka jsou velká, mají jasné popisky a najdete je na očekávatelných místech. Co chcete víc?
Všude je spousta místa na odkládání věcí, masivní jeskyně ve středové konzoli pojme týdenní nákup pro menší rodinu, dvě schránky před spolujezdcem také překvapují svoji hloubkou. k tomu je tu ještě praktické uložiště nad přístrojovou deskou a také dvě velké police nad hlavami posádky. Odkaz Berlinga Multispace zde stále žije a vzkvétá, rozhodně se tu nesetkáte s tím, že by nebylo kam odložit věci, co nosíte po kapsách. Na druhou stranu je pak občas těžké si vzpomenout, do které z mnoha poliček že jste to tu peněženku zahodili.
Díky krabicoidní stavbě karoserie má posádka dost místa ve všech směrech, na zadní sedadla se snadno přistupuje skrze dvoje šoupací dveře, početnější rodiny jistě zaujme trojice ISOFIXů. Vše je jednoduché, omyvatelné, funkční a nezáludné.
Po týdnu soužití musím konstatovat, že nová Proace City je za mě pravděpodobně nejpovedenejší Citroën Berlingo, který si z Peugeotů Rifter a Opelů Combo můžete vybrat. Přední partie vozu od Toyoty se mi líbí z nabízených možností nejvíce a ač to zní bizarně, tabulky jasně ukazují, že právě toyotí verze tohoto vozu ztrácí na hodnotě nejpomaleji. Přímé srovnání ceníkových cen sice odkryje, že Toyota vychází nejdráže, ale rychlá kontrola cen skladových zásob rozdíly rázem maže. Opět se tak potvrzuje, že japonská značka je volbou rozumu.
Verdikt
Nečekejte nic převratného. Toyota Proace City je další z mnoha reinkarnací toho pořád stejného evropského pick-upu od PSA. Je to slušné užitkové auto za rozumnou cenu, s trochu jiným předkem a novým designem kol. Pokud se po takovém voze poohlížíte, toyotí předek se vám z těch čtyř dostupných možností líbí nejvíce a netoužíte po i-cockpitu, klidně si ji kupte. Mezi sousedy budete za znalce, který ví, že Toyoty jsou držáky a nějakého francouze by si přece nepořídil…
Technické údaje
Motor: čtyřválec turbodiesel 1 499 cm3
Výkon: 96 kW (130 koní) v 3 750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Průměrná spotřeba: 4,5/6,3 (udávaná/v testu) [l/100km]
Základní cena testovaného vozu: 545.900 Kč
30. března 2021, 13:09
7
Zajímavé zpestření všedního testu pomocí hýbacích obrázků :-) Že by Autíčkář.cz mířil trochu směrem k těm videím, po kterých se tu občas volá? :-D Za mě palec nahoru, jen to trochu vychytat a může to být fajn alespoň takto.
30. března 2021, 15:11
3
To si beztak Kubajz koupil novy mobil a chce zamachrovat.
30. března 2021, 20:07
10
Ve skutečnosti je to mnohem lepší příběh. Jeník Machač pomohl nějaké dívce s odvozem nádobí. Ta mu lascivním hlasem řekla, že si za to může vzít co chce a on si vzal její gimbal, co nepoužívala. A já mu ho teď na chvíli sebral a zkouším s ním věci.
-
Komentář upraven 30. 3. 2021, 20:08:25
30. března 2021, 14:57
5
je docela smutný, když má jedno auto na výběr více znáčků na kapotě (4 u nás, po světě ještě i více), než je na výběr z jeho motorů (dva?).
30. března 2021, 17:06
0
Otec si Proace pořídil ve stejné motorizaci, výbavě a dokonce i barvě vloni na podzim. Akorát s automatem. Jezdí to na dodávku pěkně, řadí plynule (má to dokonce pádla!), spotřeba kolem 5,5l. Pro řemeslníka ideální. Ale skutečně je ze všech čtyř sourozenců nejdražší a konfigurace je dost omezená - dá se vybrat jenom z předpřipravených packetů, ale nikoliv jednotlivých prvků výbavy. Takže bohužel nešlo vybrat nejvyšší výbavu ale bez panoramatické střechy. A vyhřívané sedačky dealer nabízel formou "dělá se to tak, že se rozšijí a dodatečně se do nich vloží vyhřívací dečka".
30. března 2021, 17:40
3
Hele, ty Gify jsou dobrý nápad! Většinou se mi nechce rozjíždět externí služby typu YouTube, takhle by mohlo být obejito mobilem každé auto. Úplně to stačí k bližšímu uvedení do celkového designu auta.
30. března 2021, 18:05
1
Na první pohled sem se leknul, že to je VW :D. Ten předek vypadá jak ten jejich novej design.
30. března 2021, 19:06
3
Necelý týden ho mám doma. Sice měl být původně Combo, ale nakonec jsem kvůli ceně skončil u Berlinga. Nejsilnější nafta, druhá nejvyšší výbava, XL. A jsem nadšený. Má to sice pár mušek, ale ty vycházejí z bezkonkurenční ceny. Nemá to úplně top plasty uvnitř, systém čtení dopravních značek je lehce srandovní, utíkají tomu detaily ve zpracování, systém pro udržení v pruhu se musí vypínat, protože je otravný.... Ale zbytek bomba. Silný a úsporný motor, pohodový podvozek, opravdu hodně místa, příjemné ovládání, dobrá světla, variabilita. Za cenu do půl míče jsem dlouho hledal auto pro rodinu. U tohohle jsem šel trochu na riziko, místo osvědčeného focuse v kombíku, ale nelituji. To auto opravdu splní svoji funkci dokonale.
31. března 2021, 12:28
0
Ten předek se nepovedl. Vypadá to divně. Jako ten VW. Ale na něm to docela ujde. Takže Toyota změní jedinou věc a udělá tohle? To se jim teda fakt nepovedlo. Co to s těma japonskejma automobilkama poslední dobou je? Třeba u Suzuki převezmou celou Corollu a jediný, co mají vymyslet je název a tak vyberou Swace. Co to je? :D
31. března 2021, 16:27
3
ono je to jednoduchý - evropský trh je tak "turbulentní", že se jim nevyplatí nic vyvíjet. Takže si raději obrandují nějakou místní techniku, aby udrželi značku na trhu a pravděpodobně (snad) se nyní soustředí na vývoj buďto fullbaterkáče, nebo vodíková auta, které by se tu mohly prodávat déle jak 5 let. Vždyť je to pomalu co tři roky nová euro norma.
31. března 2021, 22:54
1
Spíš na Evropu kašlou jako na celek, na zeměkouli je mnoho jiných a perspektivnějších trhů bez CO2 šíleností.
10. dubna 2021, 07:58
0
A které trhy by to měly být?
01. dubna 2021, 12:11
0
Ja som rozmýšlal nad dlhou, 7 miestnou verziou. O tej mi bolo tvrdené, že by mala mať isofixy aj v tretej rade - to môže byť pre niekoho dôležitá informácia. Ale kritický problém nakoniec inde. Šoférovi (mne, cca 190cm) sa tam nezmestí pravé koleno kvôli tomu stredovému tunelu.
01. dubna 2021, 16:12
0
Není problém vybrat verzi bez toho středového tunelu.
05. dubna 2021, 20:22
0
Tak to je fajn. Vlani, keď prišla na trh, to bolo vo všetkých verziách, ktoré mi prišli rozumné (automat + parkovacia kamera + sklopné sedadlá, 7 miest)