načítám data...

Toyota GR86: Esence sportovního vozu

Plochý čtyřválec, manuální převodovka, samosvorný diferenciál. Na papíře to zní jako ideální auto, do kterého se zamilovat. Nebo?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

S koncem sportovních aut je to jak s koncem světa. Pořád tím někdo vyhrožuje, mluví o tom, ale nějak tak to stále nepřišlo. A když skončila GT 86, Toyota nelenila a ve spolupráci se Subaru přišla s novou generací. Už na papíře se mi moc líbila. Líbila se mi až tak, až jsem přepočítal obsah všech svých prasátek a ochotu své bankovní instituce a s myšlenkou “Kdy jindy si pořídit novýho sporťáka, než dokud jsem aspoň trochu mladej?” vyrazil na nákupy. Kdyby to bylo vše, jak jsem si vymyslel, asi bychom si tady teď nepředstavovali červený testovací vůz, ale co se dá dělat. Budu litovat a vyhlížet ojetiny? Nebo se utvrdím v tom, že moderní auto nepotřebuju? Tak pojďme na to. 

Po designové stránce nemám moc o čem mluvit. GR86 má ty správné proporce, oproti předchůdci vypadá ale trochu zaobleněji. Někdo říká, že je to elegantnější, já bych řekl, že spíše usedlejší. Na fotkách ve mně vzbuzovala smíšené pocity záď (zlí jazykové tvrdili něco o podobnosti zadních světel s Hondou Accord), která působila disproporčně velká oproti zbytku auta, ale v realitě se tohle zdání nepotvrdilo. Ducktail na víku kufru by si skoro zasloužil být o kousek větší. Aerodynamické prvky, které vidíte na fotkách, jsou bez výjimky funkční, což dnes není tak docela standardem. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Zvenku nám GR86 trochu dozrála, ale co zevnitř? Interiér působí jednoduše, ale přitom nemáte pocit, že by byl levný. Všechny důležité ovládací prvky jsou příjemně po ruce, ergonomie zůstává veskrze stejná jako u předchozí generace, a to včetně ovládání kontroly trakce, které je hnedle u řadicí páky. Pohodlné. Správně působí i hliníkové pedály, jen u alcantarou potaženého krytu budíků si říkám, jestli to není moc. Ale asi ne. 

Pozice za volantem nemůže být jiná než ideální, zejména pro mě s výškou vzrostlého Japonce. Ale sedačky, ach, ty jsou prostě boží. Jsou ideálním kompromisem mezi pohodlnou a sportovní sedačkou, takže se v nich dá sedět dlouho, aniž by člověk trpěl, nabídnou dostatek opory, když chcete konat nějaké to silniční bezpráví. Kdyby se mě někdo ptal, co se mi na GR86 líbilo nejvíc, byly by to právě sedačky.  

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Nejspíš nejslabším článkem interiéru je infotainment. Jednoduchá grafika by ještě ničemu nevadila, ale není úplně rychlý a jeho prostředí není úplně uživatelsky přívětivé. Naštěstí je tu řešení, od kterého jste pouze jeden USB kabel daleko. Podpora Carplay i Android Auto je veskrze bezchybná. 

Ale pojďme raději k technice. Brožurka říká, že díky výztuhám a použitím lepených spojů došlo až k 50% zvýšení torzní tuhosti karoserie, což není úplně málo. Rozvor náprav je o 5 milimetrů delší než u předchozí generace, karoserie je o 25 milimetrů delší, automobil je nižší o celý centimetr. Myslelo se také na udržení nízké váhy a co nejnižší těžiště. Některé panely karoserie jsou nyní z hliníku, poznáte to nejvíce na střeše, která už za deště není tak hlučná, jako když byla z plechu.  

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pod kapotou je nyní motor s označením FA24D, který má vrtání 94 milimetrů a zdvih 86 milimetrů. Blok je shodný s motorem FA20, který byl osazen v předchozí generaci. Chytré hlavičky určitě odvodí, že se liší vrtáním. S tím souvisí i další ‘drobnosti’, jako jsou tenčí vložky válců, pevnější ojnice, upravené sání i vstřikování a myslelo se i na chlazení oleje. Celkový objem motoru je, jak označení napovídá, 2,4 litru a jeho výkon je 234 koní v 7 tisících, maximální kroutící moment je pak 250 Nm při 3700 otáčkách za minutu. Ke svému maximálnímu výkonu a spokojenosti opět vyžaduje 98 oktanový benzín. No jo, detonační spalování je svině. Motor je spřažen s nám již velmi dobře známou šestistupňovou manuální převodovkou Aisin a kroutící moment na zadní kola přerozděluje samosvorný diferenciál Torsen. A jak celý ten mechanický cirkus funguje? 

Do GR86 jsem usedl po poněkud větší řidičské pauze, způsobené zlomenou rukou, takže jsem měl menší obavy. Budu s tím umět ještě vůbec jezdit? Moje obavy byly liché. Stačilo párkrát sešlápnout spojku, několikrát přeřadit řadicí pákou s podezřele povědomým chodem a byl jsem jako doma. Skoro až podezřele moc jako doma.  

Začněme u motoru. Kapitolu o tom, že FA20 nebyl úplně fajn, přeskočíme. Do mrtvol se přece nekope. FA24 je příjemnou pohonnou jednotkou. Ochotně se pouští za plynem už od dvou tisíc a od necelých čtyř, kdy má nejvyšší kroutící moment, vystřelí až k omezovači. Zdatně mu sekunduje převodovka s přesnými a krátkými drahami.  

foto: Jan Machač, autickar.cz

Naladění podvozku je trochu tužší, tak akorát na hranici toho, co je člověk ochotný snést při každodenním ježdění městem, ale tak akorát na to, aby po večerech mohl vymetat okresky rozličné kvality. Geometrie podvozku není (JE – pozn. David; Ale prosim tě, šlo by to MNOHEM VÍC) vysloveně rozevlátá , ale ve spojení s letňáky Falken (sériové gumy Michelin Pilot Sport 4 už byly nejspíše spotřebovány jinými redakcemi) nemá zrovna přehršel gripu a v zatáčce stačí k vyvolání driftu jen trochu pocuknout volantem. Motor už má i dost síly na to, aby nějaký ten powerslide udržel i na suchu, takže už není třeba čekat na déšť, stačí jen trocha jemné práce s plným plynem a v případě potřeby drobný skandinávec. Brzdy mají razantější nástup, ale nechají se krásně dávkovat. 

Celé auto je krásně vyvážené, hodné a nezáludné. Všechno, co se s autem děje, je krásně cítit. Stačí se maličko snažit a rukama a zádí vám bude proudit tolik informací, že po chvíli se auto stane prodloužením vás samotných. Takové splynutí s ovládáním vozu jsem nezažil vážně dlouho, vyjma jednoho červeného, které už doma mám a sežralo mi nespočet hodin úprav a ladění. Na GR86 mám pocit, že bych neměnil skoro nic. Tedy, snad jen ždibec – upravit tuhost zadku, který mi přišel o trochu tvrdší, než by bylo nutné. Jen by to pak asi nešlo až tak hezky bokem… Ale to nevadí. 

A co ekonomika provozu? Při defenzivní jízdě si GR86 vezme kolem osmi litrů, v běžné kombinaci města a okresky jsem se pohyboval kousek přes 9 litrů, při okreskové palbě pak okolo třinácti. To není vůbec špatné. 

foto: Jan Machač, autickar.czZávěr 

GR86 je skvělé moderní pojetí klasického sportovního vozu. Díky tužší spojce a tužšímu řízení máte pocit, že ji musíte řídit, ale přitom to vlastně není vůbec řidičsky náročné auto. Zlí jazykové sice budou tvrdit, že by mohla mít o něco víc výkonu, ale já s tím úplně nesouhlasím. Víc výkonu by rozhodilo tu vyváženost celého auta. Je to správně tak, jak to je.  

Lituju toho, že nemám svou vlastní? Někde v koutku své mysli ano. Bylo by to skvělé a určitě bych si to užil až do chvíle, kdy bych začal mít potřebu začít s vylepšováním. A chtělo by se mi tunit auto v tovární záruce? Nechtělo, navíc by to byl další žrout volného času, což je komodita, kterou už bohužel neoplývám. Ale neboj se GR86, myslím, že někdy v budoucnosti se naše cesty určitě skříží. A déle než na týden… 

Technické údaje 

Motor: atmosferický zážehový plochý čtyřválec 2387 cm3  
Výkon: 234 k (172 kW) / 7000 ot./min. 
Točivý moment: 250 Nm / 3700 ot./min  
Převodovka: šestistupňová manuální 
Hmotnost (provozní): 1350 kg  
Maximální rychlost: 226 km/h 
0-100 km/h: 6,3 s  
Cena (GR86 Executive): 1 020 000,- + 22 500,- barva 

Davidův video-dodatek

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gr
greg
12. července 2023, 21:23
2

Na toto autíčko čakám už od marca minulého roka a akurát minulý týždeň som dostal VIN tak verím že sa ešte v lete preveziem. Pokukoval som aj po predchádzajúcej generácii ale až v tejto je to podľa mňa fakt pekné auto a aj motor by už mal byť naozaj postačujúci aj na nejaké to predbiehanie.

reagovat
František Čáslavský
13. července 2023, 11:10
0

Jo, ty čekací doby jsou masakr... BRZ člověk dostane rychleji..

Vr
Vrooom
12. července 2023, 21:43
0

Grip gum se zdá dle videa až komediálně nízký, což se ani nedivím po zkušenosti s falkenama 520 který extra gripem taky neoplývají. Jinak sympatické auto, pokud se člověk dostane k novému, tak super volba, ale pokud by, se do výběru přidaly i starý auta tak nevím zda bych neupřednostnil něco staršího s šestivalcem ...

reagovat
Woyta
12. července 2023, 22:48
0

Teď jsem měl možnost na Subaru Family Day nechat se svezt se sourozencem BRZ na okruhu v Bělé pod Bezdězem. Nebylo to vůbec špatné. Motor táhne pěkně. Brzdy jsou dostatečně silné a překvapilo mě jak dlouho vydrželi, než se muselo dát auto vychladnout. Přitom nejsou největší. Gumy tam byly myslím Pilot Sport co tam dávají. Na té rozbité cestě v lese to fungovalo pěkně. Řekl bych, že něco udělali i s tou nedotáčivostí první generace. Jednička s pár úpravami by se mi doma líbila. Dvojka je o krok dál. Každopádně to vypadá, že dvojek v evropě moc nebude. Takže ojetých aut moc nebude a ceny se budou asi držet vysoko.

reagovat
wdave_t
13. července 2023, 11:24
0

Zatím každý z mého okolí, kdo se v tom projel, tak si to chválil, že to překonalo očekávání. To je moc dobře. Škoda, že jich je tak málo a ten debakl s čekačkama vs. BRZ, které nejdřív mělo být a nakonec ho lidi dostali dřív, to je taky něco... Tak jsem zvědav, jestli si díky tomu budou držet hodnotu.

reagovat
bitner
13. července 2023, 12:35
2

To je jasne. GR86: grrr to mi bude driv 86, nez to dostanu.
BRZ: brzo bude.

Ze
ZeggJK
13. července 2023, 13:30
1

Když měla GR86 ( o BRZ se v té době tvrdilo, že do Evropy vůbec nepůjde) přijít do Evropy, tak jsem ji hrozně chtěl, ale pak jsem zjistil, kolik kusů zde bude a pořadníky jak jsou už dávno zaplněný, tak jsem se poohlédnul jinde a šel jsem do MX-5. Cca př e 2 měsíci se mi ozvali z Toyoty z Českých Budějovic, že jestli mám zájem, že by byla jedna k dispozici :-). Ale v MX-5 je super svezení a asi by mi už teď chyběla ta možnost svést se s nebem nad hlavou, takže MX-5 zůstává a GR86 mě mine :-)

reagovat
Mechanik
13. července 2023, 16:43
1

Ty pneumatiky jsou fakt šílený

reagovat
Trinom
17. července 2023, 16:42
0

Bylo vtipný, jak jsme se byli s Davidem projet, tak ukazoval to video se slovy "to auto chce driftovat naprosto všude" nebo tak nějak. Upřímně by mě to asi docela sralo.

David Střítežský
18. července 2023, 09:14
0

Ty pneumatiky dělají fakt hodně. BRZ měl Marek na Goodyearech F1 a s tím se jelo úplně jinak. Ale když je člověk přehlídl (težko, ale přece) tak i geometrie a naladění zadní nápravy se zdálo orientovaný na čistší stopu. Mít je vedle sebe, se stejnou gumou, tak si ten závěr můžem i orazítkovat, ale bohužel... zatím.

Trinom: Kdyby tě to sralo, tak určitě půjde pohnout s geometrií a naladit si ji podle představ. Mě tady - na sériový auto - přišla fakt hodně agresivní, ne-li snad až "rozbitá". Ale nestěžuju si :D Zas máš vždycky možnost nechat zaplý ESP nebo aspoň napůl (ESP sport)

Zajda
16. července 2023, 10:02
0

Vyvíjet motor se Subaru možná nebyl nejšťastnější počin.
https://www.roadandtrack.com/news/a44362621/toyota-gr86-subaru-brz-fa24-potential-starvation-issue/
Ta auta ztrácí tlak oleje v pravých zatáčkách i když se použijí pneu s menším gripem než sériové PS4.

reagovat
Initial C
17. července 2023, 08:02
-1

Protoze Frantisek dle videa zatacel i do prava, asi jeste necetl, ze to neni dobry napad :) New Data Suggests Subaru BRZ and Toyota GR86 Lose Oil Pressure In Right Turns on Track https://www.roadandtrack.com/news/a44362621/toyota-gr86-subaru-brz-fa24-potential-starvation-issue/

reagovat
František Čáslavský
17. července 2023, 09:27
2

Já teda u videa vidím nápis Davidův, ale vono to teda s tím čtením bude celkově těžký, když je stejnej odkaz hned o komentář výše...

Initial C
17. července 2023, 14:08
0

Nerozumim, proc hned osobni utok, ale fajn. Komentare se pisou hned pod clankem, nekontroloval jsem posledni komentar, nebo to se tady musi?



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH 2020
Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH

2020 rok výroby
400 koní výkon
4 998 ccm objem

Ford F350 6.4 V8 4x4 | Lariat 2008
Ford F350 6.4 V8 4x4 | Lariat

2008 rok výroby
347 koní výkon
6 400 ccm objem