načítám data...

1999 Fiat Barchetta: Silniční loďka, jež umí plout krajinou i pobavit

Vítr ve vlasech, Slunce za zády a vůně vody. To vše k Fiatu Barchetta patří. Přidejte se k nám na krásnou plavbu krajinou.

zobrazit celou galeriiFoto: Tomáš Strach

Léto je v plném proudu. Slunce pálí, rtutě teploměrů dosahují tropických hodnot, na školu si nikdo nevzpomene a koupaliště jsou k prasknutí plné. Prostě taková ta idylka. K ní samozřejmě patří i správný povoz, tedy s otevírací střechou. Však kdo by se chtěl při jízdě schovávat uvnitř, když je venku tak hezky? Vždyť je to škoda. No a já tu pro vás jeden ideální letní kabriolet mám: Fiat Barchetta (čti BarKeta).  

Je pravda, že už se nějaký pátek nevyrábí. Dokonce se už nevyrábí ani její nástupce, řada 124 sdílející konstrukci s Mazdou MX-5. Tak je Barchetta stará. Jenže to vůbec nevadí. Nezestárla. Naopak, ve světle dnešních aut, a zejména těch italských, je možná ještě atraktivnější, než když byla nová. Tak si zase jednou pojďme zavzpomínat. 

Autor: Tomáš Strach

Fiat Barchetta byla navrhována Andreasem Zapatinasem a Alessandrem Cavazzem v Centro Stile Fiat a k jejímu představení došlo v roce 1995. Celé šasi jí poskytlo malé Punto první generace, jemuž byla takovou atraktivnější dvoumístnou alternativou. Motor ale dostala větší, jednalo se o točivou atmosférickou osmnáctistovku s šestnácti ventily a u koncernu Fiat poprvé použitým proměnlivým časováním vačkového hřídele.  

V prvních letech výroby mateřská automobilka jen dodávala pohonná ústrojí a podvozky, karoserie vznikala v malé firmě zvané Maggiora. Ta ale v roce 2002 zkrachovala, což produkci auta zastavilo. Fiat následně poměrně dlouho řešil vpravdě palčivou otázku: kam s ní? Nakonec zvolil vlastní hlavní turínský závod, takže vůz po téměř dvouleté pauze opět ožil. Stihly vzniknout ještě dva modelové roky včetně faceliftu, než v roce 2005 došlo k definitivnímu konci. 

Autor: Tomáš Strach

I tak bylo vyrobeno celkem 57 700 kusů, což Barchettu staví do role jedné z nejpopulárnějších tehdejších voleb ve své třídě. A já se vůbec nedivím, že byla tak oblíbená. Po několikadenním testu poměrně zachovalého exempláře z roku 1999 se 125 000 km na počítadle totiž vím, že je to moc příjemné jízdní auto. Je to taková milá malá silniční loďka, s níž je radost jezdit, ať už zostra nebo „na kochačku“. 

Než se ale vrhnu do popisu, vysvětlím ještě, proč mluvím právě o loďce. Je to prosté, přesně tak se auto jmenuje. Barchetta v italštině znamená malá loď, loďka, lodička. Logika věci je taková, že auto má představovat silniční ekvivalent elegantního malého (motorového) člunu ve všech myslitelných charakteristikách. A Fiat dělá svému jménu dobrou službu.  

Autor: Tomáš Strach

Zjevné je to už z designu vozidla. Je elegantní a jemně oblé, jakoby místo vzduchem chtělo plout po vodě. Oplývá zkoseným nárazníkem, dlouhou kapotou, maličkým prostorem po posádku ve druhé polovině karoserie a krátkou zádí. Pro vytvoření dojmu plavidla jde až tak daleko, že místo obligátního klínovitého profilu disponuje vysokým předkem, jenž postupně klesá, tak jako se paluba motorového člunu přirozeně svažuje zepředu dozadu. 

Svou decentní námořní náturu dotváří i detaily v podobě tenoučkých výklopných klik, tehdy pokrokového předního osvětlení s polykarbonátovými kryty a projektorovou optikou pro potkávací světla (ta ale svítí…no, jako starý Fiat) nebo plastového víka složené střechy. Za mě jí chybí jen teakové dřevo a vlaječka na superstylové výsuvné anténě. 

Autor: Tomáš Strach

Podobně interiér má za cíl řidiči poskytnout radost z jízdy či plavby, chcete-li. Sedí se příjemně nízko, volant padne pěkně do ruky, za ním se schovávají pohledné přístroje s bílým podkladem a centrálně umístěným otáčkoměrem a sedačky skýtají solidní boční vedení. Středová konzole je natočená k řidiči a obsahuje relativně vysoko umístěnou hlavici řadící páky, která se tím pádem nachází v ideální pozici. I pedály se už v Itálii zjevně naučili, vyosenost známá třeba z Pandy se tu nekoná. 

Samozřejmě se zde nachází i bolístky typické pro popisovanou karoserii. Je tu těsno, palubní deska i středový tunel řidiče se spolujezdcem obklopují a dveře mají z prostorových důvodů tak tenké opěrky ruky, že je rozumnější si je odložit na rám okna a nechat loket vyčnívat ven. A když je kvůli počasí nutné nasadit střechu, vede to k vyloženě klaustrofobickým pocitům.

Autor: Jaromír Soukup, autíčkář.cz

Také tu jsou některé italské blbůstky. Třeba víko zavazadlového prostoru se dá otevřít jen po otevření dveří řidiče, protože ty v zavřeném stavu překryjí páku uvolňující jeho mechanismus. Ovládání zrcátek člověk hledá hodiny, než jej nalezne pod ruční brzdou. Střecha, ač bez elektrifikace, neumožňuje ovládání z místa řidiče. Je nutné z vozu vystoupit, nazdvihnout ji, odklopit zadní okno, poté otevřít její kryt, střechu složit a kryt zase zavřít. Podívejte:

Avšak to jsou zábavné detaily, co nakonec dojem spíš podpoří, než aby ho zkazily. Nicméně pokud by snad nějaký neznaboh měl přece tendence kafrat, tak ho spolehlivě vyléčí motor. Řeknu vám, to je ale parádní pohonná jednotka. Na celém autě mě bavila úplně nejvíc. Má 97 kW při 6300 ot/min a 164 Nm při 4300 ot/min, což ve spojení s vahou pouhých 1056 kg znamená více než svižné svezení. 

Motor jde krásně za plynem, lineárně zabírá, díky zmíněnému variabilnímu časování vačkového hřídele okolo 4500 ot/min chytá druhý dech a neuvadá ani v nejvyšších otáčkách. V rozletu ho nebrzdí ani překvapivě dlouhé převody. Návdavkem v celém rozsahu nádherně italsky řízně zní. Je bez přehánění radost ho poslouchat, jak se rykavě dere vstříc červenému poli otáčkoměru.

Autor: Tomáš Strach

Na druhou stranu platí, že Barchetta není úplně konkurence pro Miatu. Ta je řidičská a poměrně jistá. Fiat naproti tomu při ostrém stylu jízdy trochu znervózní a začne se naklánět. K tomu se zvýrazní její neduh v podobě pomalého řízení s nejasnou středovou polohou a také se poměrně brzy ozvou pneumatiky přední nápravy, které mají s přenesením výkonu motoru i bočními přetíženími dost práce. 

Holt je při jízdě typu pila kapku znát onen základ v prvním Puntu. Vadí to ale? Já si myslím, že nikoliv. Naopak, náš fotograf Tomáš naznal, že se baví stejně dobře jako ve své lehkonohé první Almeře a já celou dobou testu opakoval, že pro radost za volantem je to tisíckrát lepší než v aspoň trochu rozumných rychlostech (řekněme do 20-30 km/h nad limit) neutrhnutelný moderní hothatch, například Hyundai i30 N  (kameny k mému potrestání najdete u nejbližší cesty :-)). 

Autor: Tomáš Strach

Jak tak nad tím přemýšlím, je to vlastně správný starší Ital s výkonem. Člověk se při ostré jízdě s Barchettou trochu bojí o život, ale zároveň se směje od ucha k uchu. On ten motor rychlejší než podvozek má něco do sebe. Znáte to: „Vyjde to? Nevyjde? Vyberu zatáčku nebo trefím strom? Vyšlo! Hurá! Super, je to skvělý! A teď zase do těch otáček, ať to řeže!“

A když tempo klesne, Fiat se odmění naprosto nádhernou uvolněnou atmosférou. Díry tlumí na svůj věk a tvar obstojně, byť je znát docela měkká karoserie, řízení i nízko položené limity přestanou vadit, a ještě při jízdě zdobí celou silnici i okolí. Úplně nejlepší je pustit si nějakou italskou popovou vypalovačku z devadesátek a nechat se unášet emocemi z cesty samotné. 

Verdikt

Fiat Barchetta je silničním ekvivalentem malého člunu. Je stejně elegantní a líbivá, má na řidiče orientovaný interiér, nabízí charismatickou pohonnou jednotku, libuje si v poklidné jízdě krajinou a v případě zájmu umí zprostředkovat i takovou tu správnou staroitalskou, čili kapku nebezpečnou zábavu. Přesně tak, jak se jmenuje, je to silniční loďka, s níž je každá plavba odměnou. 

Zrcátko se sklápí ven. No není to bomba? :-D Autor: Tomáš Strach

Díky moc majiteli za půjčení, byl to krásný začátek léta. 

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_ 

Technická data

1999 Fiat Barchetta

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1747 cm3
Výkon: 96 kW (132 k) při 6300 ot/min
Točivý moment: 164 Nm při 4300 ot/min
Převodovka: pětistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1056 kg 
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 8,9 s 
Kombinovaná spotřeba psaná výrobcem: 8,5 l/100 km
Spotřeba majitele: O kolik si řekne, tolik dostane

Zdroj historických reálií:  UK CarsCars of Italy

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
13. července 2024, 16:52
6

Krásný vůz z dob, kdy Fiat měl téměř kompletní portfolio vozů a také ty zajímavé.

Design dodnes nezastaral a vypadá skvěle.

reagovat
Sa
Sato
13. července 2024, 23:56
1

Pekny test! Vedel by niekto nejake porovnanie servisnej narocnosti oproti MX5ke? NB napr. Technika punta dava nadej ze by to mohlo byt skoro zadarmo.. ale mozno to klame telom.

reagovat
To
Tomshon
14. července 2024, 00:13
1

Díly, které jsou stejné s bravem nebo puntem, jsou za půl darma, třeba radiator topení je notorická věc a stojí fufnik.
Typické díly (nárazníky, plechařina) jsou průser. Zadní nárazník 15+, přední skoro nejsou, světla problém, a věci, co stárnou a pak umřou (typicky gumové hadice) jsou průser.

ko
konobe
14. července 2024, 00:23
-7

Neznám sice technické detaily, ani jsem v tom nikdy neseděl, ale jak to někdo, byť i náznakem může porovnávat s Miatou?!
Vždyť To má napříč uložený motor a z toho usuzuji na přední náhon.
S tímto vybavením je to jízdně úplně něco jiného, než jízda s Miatou v jakékoli verzi.
A to je taky jeden z důvodů, že Miata ž i j e , již ve své čtvrté generaci do dnešních dnů!!!!!.

reagovat
Jaromír Soukup
14. července 2024, 07:43
5

Chápu poznámku, ale hodně lidí se mě na to ptalo, proto to tam stojí. A někteří členové redakce mi dokonce naznačili, že jsem na Barchettu možná trochu přísný, že na to, že to má úplně jinou koncepci, to k soudobé Miatě v čistě továrním nastavení zas tak daleko nemá.

krab
14. července 2024, 16:50
1

Barchetta je čím dál hezčí mi přijde ... kamarád jednu má, já v ní nikdy nejel, ale věřím, že to bude fajn zážitek a sranda, že mechanismus střechy se skládá úplně stejně jak u mojí vette .. není to tak rychle jako u MX5, ale zas to má ten pěknej dekl kam se ta střecha schová

reagovat
To
Tomshon
15. července 2024, 22:14
0

Hele Krabe... Je možný, že jsem viděl, že jsi psal článek o Montrealu? Něco mě napadá...

krab
15. července 2024, 22:21
0

Jo, je to možná už 2 roky, to mě tehdy dohodnul a seznámil se svým kamarádem Buteo tady z Autíčkáře ... a jeli jsme na výlet k tomu člověku on je opravdu milovník Alfy Romeo a ty Montrealy má dva .. nádherný auto se zajímavým příběhem, i za volant mě pustil, což bylo super, základní dojmy z auta byly zajímavý a troufnu si říct, že on měl i podvozek a řízení seřízené tak nějak na maximum co to jde. Ono je to auto hodně takový "svý", ale to mu dodává charakter. Jo, na tenhle výlet vzpomenu moc rád!

To
Tomshon
16. července 2024, 10:14
0

Hrozně toužím po tom zažít Montréal. Tak že bych ti půjčil barchettu, kdybys nás seznámil 😇

Jyrki
15. července 2024, 05:44
0

Zmocnila se mě nostalgie. Báru jsem měl řadu let, byl to můj první kabriolet a mám na ni hezké vzpomínky, byla zábavná a velmi spartánská. Ta 1.8 ji slušela, pokud byl ok variátor, měla i pěkný zvuk.
Nějakou dobu jsem s ní fungoval jako s jediným autem a zažil jsem s ní zimní období, každý se mě ptal, jestli se to vůbec pod střechou vytopí. Vytopilo se to úplně v pohodě a rychle, pokud nebyl vlhký mráz a člověk se do auta dostal.
Servisovatelnost byla naprosto ok, pokud člověk nepotřeboval plechařinu. Ve 140 km/h vzít předkem zajíce byl docela drahý špás, ale opravit to šlo. Dnes by to byl asi zatraceně velký problém, taloši origo náhradními díly podporují svoje auta většinou legislativně nejkratší nutnou dobu.

reagovat
Fr
Frodo
18. července 2024, 06:46
0

Děkuji za pěkný text. Hned jsem musel kouknout na bazoš.

reagovat
GanGreen
20. července 2024, 06:07
0

A je tam neco? :))



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem