Celebritou snadno a rychle. Přesně to se stane, když dnes vyrazíte na silnici v SsangYongu Torres. Přízeň okolí a seznamování s náhodnými kolemjdoucími si poslední dobou užívám zejména v modelech Dacie, ale Torres posouvá pojem „miláček davů“ ještě o úroveň výš. Ne že by okolní zájem nutně znamenal nekritickou lásku – například policista, jenž auto zálibně obcházel a poté o něm se mnou poklábosil, mi pokutu za špatné parkování stejně napařil – rozhodně ho však bylo až až. Nakonec už jsem při zastávkách na kafe zajížděla k zapadlým čerpacím stanicím, kde panovalo pusto, prázdno a minimální šance na mezilidský kontakt. Přece jenom jsem spíš introvert…
Každopádně je na uvedené historce vidět, co si dnešní většinový zákazník žádá – a automobilka SsangYong (nebo KG Mobility, chcete-li, i když to není ani zpoloviny tak sexy) mu to servíruje vrchovatými naběračkami. Na nejprodávanější model Korando Torres pochopitelně lehce ztrácí z důvodu vyšší třídy a ceny, přesto si na netečnost českých řidičů nemůže stěžovat. Recept na úspěch přitom není kdovíjak složitý – stačí dobře smísit a zapéct několik klíčových ingrediencí.
1. Přátelská cenovka
Co si budeme povídat, na cenu koukáme všichni, ať už pořizujeme městskou nákupní tašku, nebo luxusní GT. O to důležitější je cenotvorba v segmentu, který doslova praská ve švech a kde si svůj díl snaží urvat všechny automobilky do jedné. SUV-C je přesně ten typ auta, který zájemce o rodinný dopravní prostředek napadne jako první. Tak akorát velké, aby se do něj vešla standardní čtyřka cestujících a všechno pro víkend na chalupě, a přitom pořád dost kompaktní na to, aby ho ani méně zkušený řidič neobouchal na prvním parkovišti.
Plejáda Torresových konkurentů je tedy pestrá, od tuzemského miláčka Škody Kodiaq přes francouzský Peugeot 5008 či Citroen C5 Aircross až po německou stálici Volkswagen Tiguan. Nižší cenu „již od“ nabízí na trhu asi jen zmíněný Citroen a ještě Ford Kuga, zde však mohou zákazníka odradit základní motorizace v podobě tříválců.
Podíváte-li se naopak na rozměry, délkou se Torres umisťuje na předních příčkách. Reálná prostornost interiéru sice není tak velkorysá jako třeba u Kodiaqu, běžné rodině však bude bohatě stačit. Kufr o objemu 839 litrů pak zahřeje u srdce každého domácího kutila, zvlášť když lze zadní sedačky sklopit téměř do roviny.
2. Praktická kabina s nádechem luxusu
O skvělý první dojem při pohledu do interiéru se v tomto případě postaral světle hnědý odstín sedaček i většiny ostatních ploch. Co na tom, že kůže je pouze syntetická, pro někoho to může být dokonce bonus, neboť čištění bude snazší. Od pravé kůže navíc v zájmu kladných bodů za udržitelnost stále více ustupují i prémiové značky. Vnitřek Torresu zkrátka působí příjemně a pocit nezmizí ani po prvních kilometrech za jeho volantem (i když ten by se mi více líbil kulatý).
Člověka, který se v autě rád zabydlí, musí nadchnout množství odkládacích přihrádek. Do středového tunelu se vejdou dva kelímky či lahve s pitím, do poličky před šaltpákou zase dva telefony, k tomu přidejte ještě jednu přihrádku na drobnosti, velký prostor pod loketní opěrkou a prostorné dveřní kapsy. O moc víc už toho vymyslet nejde. USB porty se nacházejí vepředu i vzadu po dvou, zadní řada má i své výdechy klimatizace, i když nikoli s vlastní regulací teploty.
Posez za volantem si na své tělesné rozměry upravíte jedna dvě a jedinou, navíc nijak vážnou vadou na kráse, může být horší výhled směrem dozadu.
3. Moderní výbava, ale zas ne příliš
Do vlajkové lodi automobilky přirozeně dorazila digitalizace, přijala však kompromisní podobu, která neurazí ani milovníky starých pořádků. Za volantem Torrese sice potkáte pestrou škálu řidičů, přesto převládají ročníky od čtyřiceti výše, tedy skupina, jež je vůči supermodernímu ovládání všeho pouze prostřednictvím obrazovky často rezervovaná. Hlavní displej infotainmentu je tedy obložen tradičními tlačítky, jež vás rychle přesunou do žádoucí části systému, ať už je to telefon, nastavení nebo média. Grafika displeje neoslní nápaditostí ani designem, zlí jazykové by se ji nerozpakovali nazvat zastaralou, zato je však pohyb infotainmentem logický až blbuvzdorný.
Pod hlavním displejem najdete ještě jeden, věnovaný klimatizaci a několika doplňkovým funkcím. Ano, sice je to obrazovka a ne poctivá tlačítka, všechny volby však na ní máte po ruce hned a nemusíte je lovit odkudsi z infotainmentu. Kromě teploty, foukání a výhřevu sedaček na horní liště pohodlně vypnete start-stop, spustíte rychlé odmlžování nebo zvolíte jízdní režim.
Ve výbavě samozřejmě nechybí žádný z moderních asistentů, naštěstí však nejsou otravné a přemotivované, takže se s nimi nebudete neustále hádat. Už v základu dostanete kromě povinného lane-assistu třeba přední i zadní parkovací senzory s kamerou nebo automatické přepínání dálkových světel, v testované výbavě Clever pak už nechybí nic, co můžete pro pohodlné cestování potřebovat, včetně vcelku schopného adaptivního tempomatu. Díky takovému povedenému mixu odjíždíte z autosalonu s dobrým pocitem, že nejste o nic ošizeni, zároveň se do mysli nedobývá znepokojivá myšlenka, že platíte za spoustu věcí, které vám většinu času polezou na nervy.
4. Jednoduchý motor – samozřejmě spalovací
Torres lze pořídit s jedinou motorizací – benzinovým turbeným čtyřválcem o objemu 1,5 litru. Na jedné straně limitující faktor, na straně druhé vítané zjednodušení nepřipouštějící „second-guessing“ u jedinců stižených rozhodovací paralýzou. Motor je navíc tak dokonalým géniem průmernosti, že většině zájemců nebude činit problém. Výkon 163 koní a točivý moment 280 Nm neslibuje zázračné dynamické zážitky, rozhodně však není poddimenzovaný a s hmotností auta i nákladu si poradí se ctí.
Nepřítomnost jakékoliv elektrifikace je jistě pro mnohé bonusem, pro nějž jsou ochotni zkousnout i vyšší spotřebu. Ta je vlastně jediným parametrem, která do umně namíchaného receptu příliš nesedí. Již tabulková hodnota (7,9 – 9,1 litru) nezní zrovna příznivě, v reálu se pak budete pohybovat spíš na její horní hranici. Člověk se nutně musí zamyslet nad tím, jak moc je spotřeba pro spotřebitele vlastně důležitá… Jistě, obchodní cestující, jenž najezdí stovky kilometrů denně, taková čísla na palubním počítači rozhodně vidět nechce, ale běžný člověk jedoucí jednou týdně na chalupu a párkrát na nákup? Ten si snadno spočítá, že se svým nájezdem na benzinu nevykrvácí. Mnohem víc ocení komfort cestování, který zcela odpovídá dané třídě, a příjemné řízení.
5. Design, který chytne za oči
Co by to bylo za článek o Torresu, kdybychom se vyhnuli lehkému zamyšlení nad designem… Napadlo by vás – třeba z prvních fotografií – že se auto s tak podivným kukučem bude skvěle prodávat? Vždyť to celé připomíná Mučurinův experiment, jehož se zúčastnilo hned několik terénních automobilů! Vidíte – funguje to, i když nedokážu přesně definovat proč. Výhrady ke vzhledu zaznívají povětšinou z komunity automobilových nadšenců, zatímco od běžných civilistů slýchám jen různé variace na „vypadá super“. A hádejte, kdo je cílová skupina?
Osobně se mi Torres docela líbí. Je zkrátka svůj a s žádným jiným autem si ho nespletete, ani kdyby vás postihla sněžná slepota. Některé detaily mi sice připadají už trochu na hraně – třeba madla na přední kapotě nebo kryt na neexistující rezervu na zadních dveřích – do celku však vlastně zapadají. Jediné, co mě štve, je madlo na kufru, z nějž by člověk automaticky vyvodil otevírání dveří do strany. Ne, otevírají se směrem nahoru. Jenže bude to vadit člověku, který nikdy nejezdil offroadem a podobný předpoklad ho nepostihuje? Nemyslím si. Pro něj bude klika na kufru jen vítanou pomůckou pro hledání otvíracího tlačítka.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 497 cm3
Výkon: 163 koní (120 kW) v 5000 – 5500 ot./min
Točivý moment: 280 Nm v 1500-4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická Aisin
Pohotovostní hmotnost: 1 618 kg
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení: neuvedeno
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 7,94 – 9,08 l/100 km
Spotřeba v testu: 9,5 l/100 km
Cena od (Torres Club 2WD manuál): 699 900 Kč
Verze Clever: 849 900 Kč + 49 900 Kč příplatek za AWD: 899 800 Kč
25. června 2024, 20:21
0
Škoda scházejícího alespoň mild-hybridu.
-
Komentář upraven 25. 6. 2024, 20:24:55
25. června 2024, 21:59
2
Torres ma ale jeste variantu EVX. Ma ale odlisny design karoserie i interieru a je to full Elektro. Zajimavosti je, ze na baterku davaji 10 let nebo 1 000 000km (milion) garanci, na to ze nespadne pod 70%
26. června 2024, 08:57
0
Jestli v tom není nějaký fígl, tak smekám.
Otázka je, 70% z čeho, zda jsou tam nějaké podmínky. Třeba podíl rychlonabíjení. A v neposlední řadě, jestli 70% kapaxcity (ať už je to cokoliv) stačí.
26. června 2024, 10:06
2
Torres EXV má LFP baterii, takže tam to je celkem pochopitelné. Drtivá většina lidí ale stejně narazí spíš na ten 10 letý limit než na počet kilometrů. Těch milion kilometrů je tam spíš na efekt, ačkoliv by to ta baterie klidně dala, protože toho se skoro žádné auto reálně nedožije.
26. června 2024, 09:43
1
Škoda toho jejich dieselu, alespoň ze začátku pro Korando k dispozici byl. Sice to také byl spíše průměrný motor, ale 2 litry na 100km dole byly a dojezd na nádrž o stovku - dvě také potěšil. Jinak rovnici value/price zvládají dobře nebo jinak velikost a vybavení auta versus cena.
26. června 2024, 19:37
1
Vidíš. Já jsem zase rád, že takový auto pořád ještě dostanu v benzínu.
27. června 2024, 07:10
1
Možnost výběru by byla ideální. Protože tady konkrétně čelní plocha, aerodynamika i hmotnost a možnost pohonu 4x4 by spíše hráli do karet tomu dieselu.
27. června 2024, 16:44
0
To je možný. Jenomže zrovna já mám velký auto na couračky kolem komína, na což se diesel vůbec nehodí. Byla by ideální elektrika, jenomže ta je zatím neúměrně drahá.
26. června 2024, 12:17
0
Nemá kufr spíš 703/1662 litrů? https://www.motorvize.cz/katalog/ssangyong/torres/boot-space/
27. června 2024, 09:43
1
Na 703 se zmenší, když tam máš rezervu. Přímo na jejich stránkách se píše: Základní objem je 839 l / 703 l (s rezervním kolem) a po sklopení zadních sedadel kapacita naroste na 1 662 litrů.
27. června 2024, 13:22
0
Nebudu se přít, že to uvádí na webu, naživo je to auto poměrně malé (4,7 x 1,89) ...
Když Sup Combi má 660, Sorento 616, X5 "jen" 650, S-max 700, E-clas kombi 640... a mastodontní MB GLS má 890.
Možná jiná metodika...
27. června 2024, 15:42
0
Ještě je varianta, že obě čísla (839 / 703) jsou míněna s rezervním kolem a ten rozdíl je FWD vs AWD (což taky píšou na svým webu, akorát na jiným místě).
A k tomu porovnání: Kodiaq stejné půdorysné rozměry, akorát je o 4 cm nižší, kufr 835 l, takže stejná čísla.
Na okraj k té odkazované site: líbí se mi, jak do seznamu "nejbližších konkurentů" zařadili Hondu S2000 ('04), Lotus Elise ('01) a TADADADÁ Lamborghini Miura ('66). Torres je v dobré společnosti.
27. června 2024, 13:40
0
ad zájem kolemjdoucích:
Čumák nezapře Jeepy (dokonce sedí i počet segmentů, na které je gril rozdělen), akorát v "drsnějším", asijsky komiksovějším provedení než u toho Cherokee.
V bočních linkách oken je jakási vzdálená inspirace Range Roverem Sport, barevně odlišený c-sloupek má pro změnu Defender.
Já se tomu zájmu nedivím...
27. června 2024, 13:45
3
... o dva články vedle se objevil Citroen C5 Aircross za +- stejný peníze. Nemůžu říct, že by se mi Torres vysloveně líbil, třeba ten zlom střechy mne celkem deptá, ale kdybych si musel vybrat, sáhnu po něm spíš než po tom ultranudným Citroenu.
28. června 2024, 08:20
0
Vidíš, a to já bych sáhl raději po Citroenu než po něčem, co vypádá jak čínská laciná kopie a zmatlanina Jeepu s Ranger roverem.
28. června 2024, 15:20
1
Nejsem cílovka žádného SUV, asi ani už nebudu, ale tak nějak mi připadá, že v případě Toresse dostane člověk za své peníze stejné o dost "víc auta", než u Citroenu...vzhled by asi tak moc nerozhoddoval (ze všeho nejméně by mi vadilo, čemu všemu se podobá, ale rock to výše popsal dokonale, výsledek je i tak u Torrese také za mne o dost lepší), takže bych se připojil, že ten Citroen je vzhledově o ničem...prostě další krabice v zástupu ostatních snažících se často marně o nějaké odlišení, aby to nakonec bylo poznatelné jen zepředu podle loga.