načítám data...

Velké srovnání hybridů. Hybrid do zásuvky má své výhody, ale klasika zůstává použitelnější

31. ledna 2020, 14:17 Daniel Borský Recenze & testy

HEV, PHEV, MHEV jsou zkratky, které se pomalu naučte. Budeme se s nimi vídat čím dál častěji.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Souboj hybridů, aneb která cesta je ta správná?

Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že většina čtenářů Autíčkaře má v oblibě spalovací motory. Nicméně, ať se nám to líbí nebo ne, nová doba přichází a přináší s sebou elektromotory. Jenže čisté elektromobily zatím nejsou tak daleko, aby dokázaly plně zastoupit klasická auta se spalovacími motory a kdoví jestli vůbec někdy budou. Ale to by bylo na jinou debatu. Někteří výrobci se však rozhodli, že zkusí zkombinovat výhody obou koncepcí, a právě tato snaha dala vzniknout hybridům. Na papíře to zní docela dobře. Elektromotor pomůže tam, kde je spalovací agregát nejméně efektivní, tedy ve městě. Spalovací motor naopak vyřeší nedostatečný dojezd, se kterým se elektromobily potýkají a zároveň řeší i problematiku rychlého doplnění energie. Každý z výrobců řeší otázku hybridů po svém. Někdo se spokojí jen s malým mild hybridním (MHEV) řešením, jiný se vydává cestou full hybridů (HEV) a posledním trendem jsou plugin hybridy (PHEV), schopné ujet jistou vzdálenost čistě na elektřinu. Proto, když se nám v redakci sešli dva zástupci prémiové vyšší střední třídy a oba vybavené hybridní pohonnou jednotkou, nás napadlo udělat menší porovnání. 

Podle úvodní fotky jste jistě již rozklíčovali oba soupeře dnešního srovnání. V bílém rohu sedí zápasník z Japonska, konkrétně Lexus ES300h. Ostřílený bojovník, který sází na osvědčenou techniku full hybrid, tedy spojení benzínového motoru a elektromotoru. Neumí se sice pohybovat čistě na elektřinu více než pár km, ale za má natolik propracovaný power managment, že z provozní efektivity vám zůstává rozum stát. Ve stříbrném rohu sedí zápasník z Německa, Mercedes-Benz E300de, který sází na větší baterii, silnější elektromotor, jenž zvládne i samostatný pohyb na elektřinu a vůbec největší rozdíl je v tom, že spalovací motor Mercedesu potřebuje ke svému fungování naftu. Takže zápasníky jsme si představili a teď nás čekají 3 kola zápasu. Dopředu však říkám, že toto není klasický srovnávací test. Nečekejte přesně naměřené hodnoty ani exaktní závěry, na to jsme neměli dost času a ostatně to není ani náš styl. Bude spíš takový soubor dojmů. Ani nečekejte srovnání obou aut jako takových, dnes jde čistě o jejich pohonné jednotky. Takže jdeme na to. 

První kolo: Město 

Město je hlavním teritoriem hybridů. Právě tady má přinášet hlavní úspory a předvést své kvality. Jak se to daří? Více než skvěle řekl bych. Začněme Lexusem. Jeho hybridní systém kombinuje atmosférický benzínový čtyřválec a elektromotor. Dohromady dává 220 koní a ve městě je jako doma. Při rozjezdech se opírá o elektrické newtonmetry, takže například rozjezdy z křižovatek jsou mnohem svižnější, než by napovídaly papírové údaje. Spalovací motor je neuvěřitelně kultivovaný, když zrovna běží a celé auto je oázou klidu. Jediné, co může někoho zaskočit, je převodovka eCVT, která má poměrně specifický způsob fungování. Nicméně zrovna ve městě to nijak zvlášť neruší. Jistě vás zajímá, za kolik tento téměř pětimetrový sedan jezdí. Když se budete trochu snažit, spadne spotřeba na hranici 4 litrů. Běžně se budete pohybovat okolo 5,5 l na sto a dostat se přes 6 litrů ve městě, to si ani neumím představit. Ano, mluvíme tu o sedanu vyšší střední, co má 220 koní. Lexus je ve městě jako doma. 

Mercedes na to jde trochu jinak. Jeho hybridní systém je ještě o 85 koní silnější, takže rozjezdy jsou ještě důraznější než u Lexusu. Dieselový agregát Mercedesu je sice na poměry vznětových čtyřválců poměrně úspěšně utlumený, přesto však kultivovanosti Lexusu nedosahuje. Spolehlivě poznáte, kdy se spalovací motor probudí k životu a stejně tak když třeba stojíte na semaforu s běžícím motorem, tak k vašim usím vzdáleně doléhá naftové nýtování. Jak říkám, není to nic hrozného, ale po přímém přesednutí z ES300h to je znát. Nejdůležitější otázkou je provozní efektivita Mercedesu. Říkáte si, že kombinace úsporného dieselu a elektromotoru s velkou baterií je cesta k pohádkové spotřebě? Ano i ne. Tahle odpověď má dvě roviny, protože strašně moc záleží, jestli Mercedes dobíjíte ze sítě, nebo ne. Pokud máte možnost připojit éčko do sítě a zodpovědně tak budete činit, pak se dá dostat v některých případech dokonce na nulovou spotřebu fosilního paliva. Akumulátor s kapacitou 13,5 kWh stačí zhruba na 30 km jízdy a pokud to máte do práce 10 kilometrů a každý večer poctivě nabíjíte, pak se dá váš městský provoz opravdu zvládnout na elektřinu. Pokud však z nějakého důvodu nechcete, či nemůžete dobíjet, pak se situace komplikuje. Mercedes má několik jízdních režimů (které popsala má drahá kolegyně v samostatném testu) a velmi záleží, který se zrovna rozhodnete využít. V takovém tom automatickém, kdy necháte (vybité) auto, aby myslelo za vás, tak se spotřeba pohybuje někde mezi 6 a 7 litry na sto. Když pojedete v režimu dobíjení baterie, vyleze to třeba k osmi litrům. Ptáte se, jak možné, že diesel není úspornější než benzín? Já tipuju, že to bude váhou. Čtyřválcový turbodiesel Mercedesu musí tahat o půl tuny větší zátěž než benzínová dvouapůlka v Lexusu. 

Výsledek 1.kola: REMÍZA (v případě, že máte kde nabíjet, pak dejte bod Mercedesu) 

Druhé kolo: Dálnice 

Tohle kolo bude velice rychlé a pravděpodobně jistě dokážete odhadnout výsledek. Ano, Mercedes E300de je jako stvořený pro dálniční cestování. Elektromotor umí do 130 km/h fungovat samostatně, má-li dostatek šťávy v bateriích. A když ne, vypomůže silný turbodiesel, který má dostatek newtonmetrů, aby zajistil více než důstojně cestování vyššími rychlostmi, hybridní éčko nemá problémy pohybovat se za hranicemi dvousetkilometrové rychlost. Devítistupňový automat pomáhá udržet klid na palubě. I při velmi vysokém rychlostním průměru zůstává spotřeba v rozumných mezích. Tohle je prostě cestovní kombi, jak se sluší a patří. 

Lexus v tomto kole nemá moc co nabídnout a spíše se bude bránit, aby nedostal K.O. První problém objevíte již v technických specifikacích. Lexus má elektronicky omezenou rychlost na 180 km/h. Jasně, u nás jsou rychlostní limity nižší, takže by vám nemuselo vadit. Ale realita je občas jiná a jsou situace, kdy vás to může omezit, byť jich není moc. Dalším problémem je spalovací motor, který nemá dostatek síly ve vyšších rychlostech a ve chvíli, kdy už se nemůže plně spolehnout na elektromotor, je jeho dynamika vlažnější. Není úplně špatná (elektromotor se nikdy úplně neodpojí, jen už nemá tolik síly výše), ale zatímco v nižších rychlostech Lexus působí dojmem, jako kdyby měl o 30 koní více, v těch dálničních naopak působí, že jich má o 30 méně. Stejně tak na dálnici roste spotřeba. Rychlý pohyb, výhradně po dálnicích znamená odběr 7,5 –8 litrů, což je zhruba o 1,5 litru více než Mercedes. Přestože na dálnici umí Lexus fungovat mnohem lépe než dříve, pořád to není jeho ideální teritorium. 

Výsledek 2.kola: MERCEDES 

Třetí kolo: Uživatelská přívětivost 

Tohle je čistě subjektivní záležitost a věřím, že každý člověk na to bude mít trochu jiný názor. Přesto si dovolím popsat vám, jak to vidím já. Mercedes je taková malá pojízdná laboratoř se vším, co k tomu patří. Máte tam různé režimy nastavení. Můžete ovlivňovat tok energie, jak se bude využívat, jestli budete preferovat spalovací motor, nebo elektrický. Jestli chcete energii v akumulátorech šetřit, nebo ji naopak doplňovat spalováním mrtvých dinosaurů. Do toho je tu nabíjení ze sítě, které trvá 1,5 hodiny, v případě, že disponujete wallboxem a až 5 hodin z běžné zásuvky. Pokud jste duší tak trochu matematik, můžete si hrát s výpočty, kolik ušetříte, když budete nabíjet na levnější tarif a tak podobně. V neposlední řadě mezi výhody patří i možnost volného parkování v Praze (uvidíme na jak dlouho). Na Mercedes musíte být hračička a musí vás bavit. 

Naproti tomu Lexus je obyčejné auto, do kterého si sednete, nic neřešíte a prostě jedete. S malou spotřebou bez potřeby hrát si všemožným nastavením. Navíc vás nebude obtěžovat dieselový projev motoru, který umí být občas trochu otravný. A taky nemusíte tolik řešit, co udělá neustálé startování a vypínání s vaší pohonnou jednotkou. Těžko říct, jak bude moderní turbodiesel reagovat na neustálé vypínání a zapínání. Benzínová atmosféra v Lexusu v tomto ohledu budí větší důvěru. 

Výsledek 3.kola: LEXUS 

Verdikt 

Dnes vám žádný verdikt nedám. Oba vozy jsou až překvapivě odlišné a záleží čistě na konkrétním způsobu použití. Pokud máte garáž, kde můžete nabíjet, pak pro vás bude lepší Mercedes. Pokud však nemáte kde nabíjet, a přesto vás láká vidina velmi nízkých provozních nákladů, pak Lexus poslouží skvěle. Je to auto, které bude přemýšlet za vás a vždycky to vymyslí tak, že vás bude spotřeba těšit. Co bych si vybral já? Bydlím na sídlišti a nemám přístup k nabíjení. To asi mluví za vše. Každopádně je dobré vědět, že moderní hybrid umí být neuvěřitelně efektivní a je jedno, jakým k tomu dojde způsobem. V dnešní době dává takovýto hybrid stále větší smysl než čistý elektromobil, a to je asi nejdůležitější závěr tohoto netradičního srovnání. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

al
alesmoto
04. března 2020, 20:48
0

Když člověk chce tento nový Mercedes a bydlí v bytovce, tak napřed musí koupit ojetej Mercedes - nejlépe malou dodávku a pozemek na stavění. No a pak si postavit tu garáž, pokud možno i s ložnicí.
No a pak je nařadě dovolená v Jugoslávii a potom to auto.... nebo obráceně?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac CTS  2004
Cadillac CTS

2004 rok výroby
181 koní výkon
2 597 ccm objem

Volkswagen Scirocco 2,0 TDI 2011
Volkswagen Scirocco 2,0 TDI

2011 rok výroby
125 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf 1,6 FSI  2005
Volkswagen Golf 1,6 FSI

2005 rok výroby
115 koní výkon
1 598 ccm objem

Ford F150 Ecoboost 2017
Ford F150 Ecoboost

2017 rok výroby
370 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford Thunderbird  1975
Ford Thunderbird

1975 rok výroby
206 koní výkon
7 500 ccm objem