načítám data...

Lexus ES300h F-Sport: Konečně správné využití elektřiny

Místo hybridního šestiválce, menší čtyřválec. Místo pohonu zadních kol jsou poháněná kola přední. To zní jako recept na průšvih. Opak je pravdou, nový Lexus ES je výjimečně dobré auto.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus ES300h F-Sport: Konečně správné využití elektřiny

Značka Lexus tu s námi není zase tak dlouho. První model s L ve znaku vyjel z japonské továrny v roce 1989. Takže pokud jsou mé počty správné, v loňském roce oslavil Lexus teprve třicáté narozeniny (1.září přesně). Za těch třicet let však značka prošla poměrně pozoruhodným vývojem. Nejdřív začala jako přímý konkurent Mercedesu, později se přeorientovala auta, která poskytovala i nějaký ten zážitek ze samotné jízdy. V posledních letech si však našla svou vlastní cestu. Japonci vsadili na hybridní pohon, prvotřídní zpracování a výrazně osobitý design. Rozhodli vydat se proti proudu (dvě sportovní perličky LC 500 a RC-F s atmosférickým osmiválcem to jen potvrzují) a vypadá, že tato snaha nese své ovoce. Krásným příkladem strategie “dělat věci jinak” je právě nový Lexus ES300h.

Když jsem se prvně dozvěděl, že model GS nedostane přímého nástupce a jeho pozici zaujme globální verze ES (na některých trzích se prodávalo ES souběžně s GS a dosahovalo výrazně lepších prodejů), byl jsem trochu zklamaný. GS se totiž moc hezky řídilo, nabízelo pohon zadních kol, podélně uložený motor a takové ty věci, které moc hezky zní automobilovým fanouškům, ale v reálném životě na silnicích zase tak důležité nejsou. Zatímco ES pro mě byla jen vyšperkovaná a nijak zajímavá Toyota Camry. To však platilo jen do té chvíle, než jsem s ES ujel první kilometry a poznal, že tohle není jen Camry s jiným znakem. Lexus za pomoci jakési magie dokázal stvořit auto, které je na hony vzdálené svému sourozenci s méně ušlechtilým rodokmenem, a naopak se jedná o auto, které má všechny parametry k tomu, aby uspělo v tak náročné kategorii, jakou je vyšší střední třída. A to i přesto, že si musí vystačit s pohonem přední kol a jednou jedinou pohonnou jednotkou.

 

Občas slýcháme nářky, že dnešní automobilová produkce je na jedno brdo. Všechna auta jsou stejná, významně podobná, a že všechno už bylo vymyšleno a nelze být originální. Stačí si otevřít stránky Lexusu, najet si na kompletní modelovou řadu. A teď mi povězte, jestli je to podobné něčemu jinému, nebo jestli to postrádá originalitu. Odpověď je nasnadě, velké a důrazné NE. Lexus prostě vypadá jinak a rozhodně si jej s ničím jiným na silnici nespletete. Samozřejmě, že nebude vyhovovat každému, na to je příliš kontroverzní (velká maska chladiče, ostře řezané linky), ale za sebe mohu říct, že se mi ES300h celkem zamlouvá. Nebyla to láska na první pohled, ale každým dnem se mi Lexus líbil víc a víc. Oceňuji i proporce klasického sedanu, štíhlá figura, dozadu posunutá kabina, všechno tak hezky ladí a funguje. Lexus ES300h není takový ten prvoplánový krasavec, ale pokud jste typ člověka, který oceňuje promyšlený design a chytrá řešení, nepochybuji o tom, že se vám časem dostane pod kůži. 

Dlouho jsem přemýšlel, jakým způsobem bych popsal interiér “éeska”. A nenapadá mě nic jiného než mechanický koncert. Dnešní doba přeje velkým dotykovým displejům všude, kam jen oko dohlédne. Lexus na to jde jinak. Centrální displej infotainmentu je opravdu velký, ale není dotykový. Ovládá se pomocí touchpadu na středovém tunelu. Je to sice netradiční řešení, u kterého bude chvíli trvat, než vám přejde do krve, ale ergonomie ovládání není tak špatná, jak se občas dočtete a dá se na to zvyknout. Druhý displej supluje budíky, ale zase je řešený zcela jinak, než je běžné. V Lexusu je relativně malý a ohraničený kovovým kruhem, ve kterém se zobrazují hlavní údaje. Můžete však mít ty údaje i vně toho kruhu, který se pak mechanicky odsune do kraje a palubní počítač se zobrazí nalevo od něj. Je to geniální a člověk z toho získá takový hřejivý pocit, že tady si dal někdo opravdu práci při návrhu takového řešení, Stejně tak panel klimatizace se ovládá po staru tlačítky a když měníte teplotu, čísla přeskakují stejným stylem, jako když se na starých nádražních hodinách mění čísla. Opět je to sice drobnost, ale drobnost, která potěší. Jinak zpracování celého vnitřku je naprosto příkladné a bezchybné. Nikde nic nevrže a necvaká, a to mělo testované auto najeto 27 tisíc kilometrů, což je na novinářský vůz docela dost. Sedačky pojmou i statného muže, a přestože boční vedení je pro ně trochu španělská vesnice, komfortem ohromí. Takhle má vypadat prémiový interiér. Skvělé řemeslné zpracování a spousta milých detailů. Velká pochvala. 

V interiéru se musím pochválit také audio systém. Lexus dlouhodobě spolupracuje s firmou Mark Levinson a na kvalitě ozvučení je to opravdu znát. V ES300h se chlubí přídomkem PurePlay a je to kvalitativně ještě o třídu výš než kdekoli jinde. Promyšlené rozmístění reproduktorů má za následek dokonale čistý zvuk, nezkreslený přehnanými basy či jiným nepatřičným šumem. Pouštět tady jakkoli komprimovanou hudbu je pro tento audiosystém skoro až urážka. Zde chybí k dokonalosti jen gramofon. Pokud jste tak trochu audiofil a na kvalitě poslechu si zakládáte, pak je pro vás Lexus jasnou volbou. Další chválu zaslouží asistenční systémy. Adaptivní tempomat má speciální “vodící” funkci. Když se ztratí vodorovné dopravní značení, Lexus se doslova chytí auta před sebou a jede za ním. Jednoduché a účelné. Navíc jsou všechny tyhle pomocné systémy naladěné natolik jemně, že vás snad i bude bavit je využívat.

Pohonné ústrojí nového Lexusu ES300h se stalo velkým tématem diskuzních soubojů. Hybridní čtyřválec o výkonu 220 koní je prý nedůstojný pro automobil této třídy. Takže jak to je v reálu? Inu, má to dvě roviny. Pokud jste především dálniční střelec, a potřebujete nekompromisní výkon na dlouhých cestách, pak vás Lexus asi neuspokojí. Jede dostatečně, i ve vyšších rychlostech, ale na zadek si z toho nikdo nesedne. Omezovač rychlosti na 180 km/h (tachometrových 192 km/h, vyzkoušeno za vás) taky zrovna nenadchne. Moderní dvoulitr s turbem bude mnohem rychlejší, to zcela bez debat. Nicméně, že by se snad s ES300h nedalo pořádně jezdit, to také není pravda. Předjíždění na okreskách není problém a ve městě svou živostí až překvapí. Elektromotor pomáhá, seč mu síly stačí a díky se tomu se velký Lexus pohybuje městským provozem s nečekanou lehkostí. Planetová převodovka eCVT sice pořád funguje trochu zvláštně na evropské poměry, ale po pár dnech ježdění vám to už ani nepřijde, že by bylo něco jinak. Ani ten monotónní zvuk, který Lexus při akceleraci vydává, není tak otravný jako jinde, především díky perfektnímu odhlučnění celého auta. Fantastická je však provozní efektivita. Lexus ukazuje, že hybrid už není jen řešení do města, ale funguje už opravdu všude. S autem jsem najel asi 1200 km, z toho dobrých 500 bylo po dálnici, kde jsem se pohyboval s ručičkou rychloměru zaraženou v omezovači rychlosti, a i přesto se týdenní průměr zastavil na hodnotě 6,1 litru na sto. To je dost překvapivá číslovka a neumím si moc představit, jak bych musel jezdit, aby průměr vystoupal přes 7 litrů. 

Velkým překvapením však pro mě byla samotná jízda. Od velkého Lexusu člověk očekává především klidnou a konejšivou jízdu, a že si užije cestu zcela odstřihnut od okolního prostředí. Ano, to se mu v ES jistě dostane, ale nový Lexus přidává i něco, s čímž jsem tak úplně nepočítal. Ptáte se, co mám na mysli? Je to skvělé naladění důležitých ovládacích prvků. Tak třeba řízení, které má perfektně vybalancovaný posilovač řízení a zároveň je tak akorát ostré, jak se sluší a patří. Stejný hřejivý pocit jsem měl i z brzd, jejichž nástup je zcela předvídatelný a brzdný účinek se skvěle dávkuje. A zapomenout nesmím na adaptivní podvozek, jehož hlavním úkolem je udržet klid a pohodu na palubě, ale když na to přijde, dokáže vás podržet i na zakroucené silnici. Práce tlumičů je vynikající, auto je komfortní, ale zároveň jisté, auto se při ostřejší jízdě nehoupe, nezaklekává na vnitřní kolo a nedělá ani jiné nepřístojnosti, které občas vídáme u podobně zaměřených aut. Upřímně vůbec netuším, jak to možné. Zároveň se však o ES300h nedá mluvit jako o sportovním sedanu, který by vás provokoval k rychlé jízdě. Naopak za jeho volantem jsem přecházel zcela automaticky do zenového módu. Takže tu mluvíme o sedanu, který má mimořádně dobře naladěné všechny ovládací prvky, ale zároveň se ani trochu nesnaží o sportovní svezení? Ano, je to možná na první pohled trochu zvláštní, ale také nesmírně uspokojivé chování.

Verdikt

Před pár týdny jsem se svezl s novou Toyotou Camry, která se loni vrátila na náš trh. A byl jsem z ní trochu zklamaný, protože mi nesedla ani trochu. Proto jsem se trochu obával, že přímý sourozenec od Lexusu, který využívá stejný základ, bude to samé, jen trochu načančané. Ach, jak jsem se pletl. Lexus ES300h je zcela svébytný model, který skvěle jezdí a má naprosto precizně zpracovaný interiér. Pohonné ústrojí udivuje svou efetivitou a jen dálniční provoz jej občas přivede do úzkých. Musím se přiznat, že ES pro mě bylo jedno z největších překvapení uplynulého roku, a jsem rád, že jsem mohl trávit za jeho volantem celý týden. Nechtělo se mi ho vracet.

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 2 487 cm³/ elektromotor
Výkon motoru/ elektromotoru: 178 koní (130 kW)/ 120 koní
Systémový výkon: 218 koní (160 kW)
Točivý moment spalovací/ elektromotor: 221 Nm/ 202 Nm 
Převodovka: e-CVT
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,7 s
Pohotovostní hmotnost: 1680 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,7 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,1 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 1 300 000 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 1 730 000 Kč (výbava F-Sport Top)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Máří
20. ledna 2020, 21:31
0

V čem přesně ti Camry nesedlo? Chybí mi trochu konstruktivní kritika nebo aspoň konkrétní hate. Lexus mám rád. Jenže s posledními recenzemi Lexusu mi to přijde až moc růžový. Víme, že jsou jejich auta co do výbavy často horší než konkurující německá trojka (a zase to vynahrazují tím svým úžasným odfiltrováním od vnějšího světa), ale tady ani nezmiňuje co vlastně z výbavy chybí proti alternativám ve stejné cenové relaci. Třeba by mě taky zajímalo proč nejít do 3er/5er. Nebo mám recenzi chápat tak, že je ES tak moc úchvatný povoz, že se užíváš jen tu jízdu a zbytek neřešíš?

reagovat
MGRR
21. ledna 2020, 08:37
0

Camry je obycejnejsi, normalni auto/Toyota, proti vychytanejsimu Lexusu ES, ktery vyuziva vice klidnejsich emoci, detailu, klidu, pohody. Camry je US std car, jako tady Superb, Passat... jsou po svete vsude, kam se ohlednete.

Kdybych porizoval luxusni, levne auto na dlouhe cesty u Lexusu a nemel bych/nechtel bych dat balik za LS500, hledal bych posledni modely GS/zadokolky/ctrkolky, nebo prave novou ES

Za zvazeni stoji predchozi LS460, LS600h se vzduchem, do mesta nejsou, LS je dalnicni zalezitost.

Daniel Borský
21. ledna 2020, 10:44
1

Camry mi přišlo takové nedodělané, dá-li se tak říct. Podvozek sice naznačoval, že by mohl být pohodlný, ale nedokázal odfiltrovat zdaleka všechno, což bylo občas otravné. Interiér byl na můj vkus trochu laciný a ne tak dovře odhlučněný jak by mohl být. Prostě v každém ohledu je ten Lexus mnohem dotaženější a bez problému si obhájí vyšší cenovku. Co se týče ostatních Lexusů, tak třeba jejich SUV/crossovery mi vůbec nesedí. naopak IS, ES i LS považuji za super auta. A chybějící výbavu nezmiňuji proto, že mi nic nechybělo. Má to všechno potřebné, adaptivní tempomat, HUD, LED světla, adaptivní podvozek, nejlepší audio. Fakt mi nic nescházelo. Jasně, neumí třeba elektrické dovírání dvěří, ale to mi nepřijde jako důležitá položka a vzhledem k tomu, že vozím malé dítě, tak je pro mě její absence spíš plus.

Máří
21. ledna 2020, 12:50
0

Díky, tohle je už docela konkrétní odůvodnění. Mě spíš jen štve, že je mezi Camry a ES takovej cenovej rozdíl, přitom jsem nikde nenašel v čem, ale teď už je to jasný. Tohle testované ES bylo v jaké výbavě? F sport?

beastar
21. ledna 2020, 11:49
1

Dejvice rulezzz. Před Matěje se auto za 1,8m hodí při těch cenách jaký tam mají:) Ba ne je to tam dobrý, doporučuju. K autu samotnýmu. Řídil sem a moc mě to nenadchlo. Přišlo mi to pomalý a gumový. Interíer typicky jpn taková malá Nagasaki. Co je ale asi u Lexusu důležitý. Je to neskutečně tichý a vcelku pohodový, pohodlný auto. Navíc teda velmi kvalitně sestavený (mnohem líp, než všechna Italská auta:) ) ale stejně bych to ani v tomhle čiči paketu nekoupil... Asi nejsem ten správnej makovec.

reagovat
JanSevera
21. ledna 2020, 12:23
0

hned v první větě chybí sloveso ;)

reagovat
Daniel Borský
21. ledna 2020, 12:44
1

Dík, opraveno :)

JanSevera
21. ledna 2020, 13:08
0

ale jinak výborná recenze!

sheogh
21. ledna 2020, 13:21
0

Design je za me super, z boku to vypada obzvlaste dobre, interier taky super. Za me je to prave zajimava alternativa k nemcum, i kdyz to neni uplne autobahn-freundlich. Na ceskych dalnicich to stacit bude - stejne na nich clovek budto stoji v kolone, nebo se vyhyba defektum v povrchu. Predpokladam, ze na okreskach je to zivy dostatecne. Jako fakt je to na dalnici tak liny, jak se pise? Vzdyt i s vybitou baterkou zbyva porad 2.8l turbo benzin.

reagovat
Mr
Mrkef
21. ledna 2020, 14:37
0

2.8 Atmo benzin o výkonu 180 koní s 220Nm krouťákem a váhou 1700kg

sheogh
21. ledna 2020, 15:46
0

Jasne, ze atmo... nevim, kde jsem vzal turbo... Jasne no, pak to dava smysl... To je fakt slaby...

XT
XTad
21. ledna 2020, 18:43
0

A ještě ne 2.8 ale jenom 2.5 :D

wdave_t
24. ledna 2020, 01:30
0

dostat z moderního dvouapůllitru jen 178 koní je fakt talent... to mi připomíná sedmilitrový V8 ameriky se 150 koňma :)

MGRR
24. ledna 2020, 08:30
1

Mas spatne chapani, chce to jinou optiku, kterou ridi politika... Neni problem z toho dostat 300-400PS... o tom to neni.

EU normy, co2, k tomu filozofie dlouhe zivotnosti, spolehlivost, pohodli a klid...

Smernice EU jsou asi jako..., kdyz jdes na malou, ale dostanes kelimek na "100ml"... vic vyloucit nesmis... jinak za kazdy "1ml" navic "100€" pokuta...

Takze mas min. dve moznosti, 1. odstehovat se a ztahnout se z rrhu... protoze to nedokazes (viz omezeni dodavek, ci vyrazne zdrazeni ruznych motorove zajimavych verzi... ostatne Miata na to doplatila jako jedna z prvnich, protoze Mazda zatim bohuzel neumi vyrazne emise snizit... tak je mozne, ze Miatu, nebo nektere zajimave vozy "v CZ nove nekoupis") 2. nebo se prizpusobit a prodavat.

Podobne to trva uz roky, takovym na hlavu postavenym prikladem "ze starsich dob" , je Aston Matrin Cygnet = preznackovali malinkou Tototu IQ, na Aston Martin.

wdave_t
24. ledna 2020, 08:48
0

Já si myslím, že to chápu celkem dobře. S Amerikama to bylo v 70s podobný, taky je uškrtili potom co bylo demonstrováno, že výkon se z těch motorů dá vyždímat v klidu dvojnásobnej. Taky za tím byla politika, i když jiné důvody. Je to demence.

Good point, že není fér to napsat jako že to je vína Lexusu.

wdave_t
24. ledna 2020, 01:50
0

V dnešní době je dobrá zpráva hybridní auto E segmentu se čtyřválcem a maximálkou 180 km/h a akcelerací, která nenadchla před dvaceti lety. To hovoří za vše :/

Jinak teda Lexusu fandím, ale moc nechápu, že tohle na autíčkáři někdo považuje za krok správným směrem.

reagovat
Jimi
24. ledna 2020, 07:05
0

S tou jednou nabízenou motorizací to je ale problém jenom v zakleté Evropě. Jako alternativa pro splnění tabulek a poklidnější přesuny dobrý. Kdo chce, si cestu najde... např. individuální dovoz.

Daniel Borský
26. ledna 2020, 21:09
1

I Autíčkářským pohledem se na to dá koukat jako na krok správným směrem. Za prvé Lexus umí nabídnout i ES se silným motorem. V US má ES benzínový šestiválec, co má 300 koní, a to že není v EU není tak úplně chyba Lexusu. A za druhé, díky tomu, že Lexus umí vytvořit pozoruhodně úsporný hybrid i ve velkém autě, jako je ES, který vyhoví emisním požadavkům v EU a snižuje flotilové emise, má za následek, že stále může na našem trhu prodávat i lahůdky typu LC 500 či RC F pro ryzí fajnšmekry A to je přece chvályhodné, ne? :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Bronco II XLT 1991
Ford Bronco II XLT

1991 rok výroby
104 koní výkon
2 933 ccm objem