načítám data...

Smart EQ fortwo cabrio: Další malá věc, kterou neuspokojíte svojí ženu.

Vystoupit ze své komfortní zóny může být zajímavá zkušenost, říkali.. Přesednout do elektrického smartu bude zábava, říkali.. Tak jsem do toho šel.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Nějak se stalo, že v redakci byl přetlak aut na testování a nedostatek lidí… nebo nikdo smarta nechtěl. Tak skončil u mě. U člověka, co nepíše a neumí psát a nemá ambice psát. Vlastně si ani nemyslím, že autům rozumím a že poznám chování auta na různých typech nerovností. Na denní ježdění mám ale Chargera, tak jsem se na to auto vlastně těšil. Taky proto, že jsem v minulosti měl půjčenou předchozí generaci elektrického smarta, tak si je aspoň srovnám. A taky vylezu ze své komfortní zóny. To je prý občas dobré udělat.

Foto: Autíčkář.cz

Exteriér smartu

Když aktuální generaci smarta v roce 2014 představili, nelíbil se mi. Podívejte se na ten předek z určitého úhlu. Vidím tam rybu s velkým čelem. Ten jeden úhel a jeden detail je tak výrazný, že mi kazí dojem ze zbytku. Přitom zbytek mi přijde opravdu povedený a lepší než předchozí generace, ale ta měla to čelo… decentnější.

Testovaný kus ve svojí dvoubarevné kombinaci zelenožlutých panelů a černým rámem zaručené budí pozornost. Vítanou pozornost? Na to asi výmluvně odpoví fakt, že už se ta zelenožlutá objednat nedá. Ani ta kola testovaného kusu v nabídce už nejsou. Naštěstí.

Foto: archiv

Ono, když je to auto celé v béžovo-zlaté, matné Titania nebo stříbrné metalické „Cool“ barvě, tak působí dobře, moderně a stále hezky a hip. Podívejte se sami. V těch barvách se mi to líbí a odpouštím tomu i to nafouklé čelo. Ještě v kombinaci s jinými koly je to pořád na svůj „věk“ hezky vypadající městské auto pro městské lidi… do města, pro města.

Foto: Smart

V poslední řadě zmíním, že testovaný kus je kabriolet. Ano, můžete tomu elektricky stáhnout plátěnou střechu, sundat příčníky mezi A a B sloupky a cítit oblohu nad hlavou a to za příplatek přibližně 65 000 korun. Jako bonus získáte větší hluk od kol. Ale tu možnost máte, pokud chcete, což je milé.

Interiér smartu

Smart jsem vždycky vnímal jako levné a praktické městské auto. V době spalovacích motorizací stál relativně málo a člověk se tedy nad interiérem nepozastavil. Problém cítím v momentě, kdy se začíná nad půl milionem korun bez příplatků. A s příplatky to není o moc lepší. Bohužel na interiéru už se podepsal zub času a působí v konkurenci například nového Fiatu 500 velmi zastarale - a to i včetně příplatkového infotainmentu, který ovšem vypadá jako z doby okolo roku 2012.

Prosím, tady to chce už facelift. A přemístění ovládání zrcátek, pořád jsem si je přenastavoval nohou opřenou o dveře.

Foto: Autíčkář.cz

Featury (infotainment střecha etc.)

Auto je elektrické a díky Tesle jsem si už zafixoval, že elektrická auta mají mít promakaný infotainment, velkou obrazovku, žádný staromódní zastrkávací klíč a couvací kameru s lepším rozlišením než telefony před 10 lety.

Bohužel smart ukazuje také v tomto ohledu potřebu nové generace. Předělávky aut s původně spalovacím motorem na elektromobily jsou vždy kompromisní řešení. Zapůjčený kousek byl opravdu skoro plně nakonfigurovaný, ale auto se stále „startuje“ klíčem, který musíte zastrčit do díry, která není ve tmě osvětlená. Au. 

Couvající kamera má rozlišení krabičky od mýdla a infotainment je snad z mercedesů z roku 2012. Zní to krutě, ale je to tak. Auto nemá žádné zajímavé funkce a vlastně by člověk udělal lépe, kdyby si tam tu příplatkovou obrazovku nedal a nalepil si tam svůj telefon.

Foto: Autíčkář.cz

Elektrika (pohon)

Auto je na elektriku! Netajím se tím, že elektrickým autům fandím a věřim, že je to budoucnost. Ano, a to mám aktuálně Chargera.

Co musím nejnovější generaci oproti předchozí elektrické verzi smarta nechat, je, že se auto po Praze (městě) chová mnohem lépe. Předchozí generace byla tvrdší, uskákaná, po Praze nepohodlná. S touhle generací jsem takový pocit neměl a jízda po všech površích a retardérech nebyla problém. Naopak.

Foto: Autíčkář.cz

Elektrické ústrojí nabízí do města dostačující odpich. Díky zadnímu náhonu a elektrickému motoru na vás často při výjezdu ze zatáček, když tomu dáte plnej, protože proč ne, zabliká ESP. Když pedál dávkujete dobře, elektrický motor vás ze zatáčky krásně vysune. Umí i rekuperovat. Bohužel řízení jedním pedálem není úplně možné, protože rekuperace není v „eco“ režimu tak silná. A mimo „eco“ režim jsem nenašel možnost aktivace rekuperace vůbec.

Nebudu tu rozebírat věci jako dojezd, dojezd v zimě a rychlost nabíjení. Důvodů je několik, ale hlavní je, že smart je auto do města a není levný. Smart si pořídíte jako druhé auto na jízdy okolo komína a tam je jak rychlost nabíjení tak dojezd naprosto dostačující. Ráno vyjedete po městě, objedete obchody a schůzky, přijede domů a nabijete. Tohle auto ani nebylo vyráběné na trhání rekordů v dojezdu a rychlosti nabíjení, ale i tak se  dokáže v čase běžného nákupu přidobít docela rychle.

A sakra, k čemu jsou červené diody okolo budíku s vynaložením aktuálního výkonu? Svítí pořád červeně a naplno. Pořád. Doteď jsem to nezjistil. (nemůže to být dostupný výkon, který při nízkých teplotách nebo vybité baterii klesá? pozn. Hamster)

Foto: Autíčkář.cz

5 otravných věcí na smartu

  • Levou nohou si pořád přenastavuju zrcátka, protože je ovládání umístěné přesně na koleno
  • Hluk od kol – za to ale může plátěná střecha
  • Zastaralý infotainment – ale jako opravdu zastaralý
  • Cena – za verzi v kabrioletu mi to přijde moc
  • Kdokoliv vám může ukradnout přední kapotu a baterku – fakt, přední kapota není na zámek!

Foto: Autíčkář.cz

5 dobrých věcí na smartu

  • Otočí se to skoro na pětníku
  • Nemá konkurenci – reálně neexistuje jiné takhle malé kabrio do města
  • Zaparkuje všude – ano i ve vaší bábě
  • Lidi se na vás budou usmívat – opravdu, lidi vás nebudou mít za namyšleného debila, co si něco kompenzuje, naopak vykouzlíte úsměvy, hlavně se střechou dole
  • Ve městě můžete provozem kličkovat jak naprostý magoři – protože se všude vejdete

Foto: Autíčkář.cz

Závěr

I jako každodenní řidič osmiválce jsem si řízení elektrického smarta užíval, bavilo mě. I když test probíhal okolo nulové teploty, tak jsem měl střechu dole a byl za magora. Abych k autu ladil, oblékl jsem si i reflexní vestu.

Byl to zábavný týden a i přes jeho nedostatky bych si dokázal takhle malé a praktické auto představit na přesuny po městě.

Nabíjení nebyla otrava, neumrzl jsem a vždy dojel i bez možnosti nabíjení doma.

Takže… měli byste se smartu kabrio vyhnout, zvážit ho, dát do užšího výběru nebo rovnou jít a koupit?

Pokud hledáte nejmenší kabriolet a budete jezdit jenom po městě, máte už jedno auto a máte garáž se zásuvkou, tak prostě běžte a kupte si ho, protože vlastně jiná volba není. Jinak bohužel, z důvodu – na dnešní dobu – zastaralého interiéru a infotainmentu a technologií, bych doporučil se autu vyhnout a počkat na nějakého nástupce.

Foto: Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: elektromotor
Výkon: 41 kW (54 koní), max. výkon: 60 kW (78 koní)
Točivý moment: 160 Nm 
Převodovka: ne 
Maximální rychlost: 130 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,5 s 
Dojezd udávaný (v testu): 140-150 (cca 80 – byla zima) km 
Zakladní cena (smart nekabrio): 599 442,5 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Le
LennyLeonard
25. ledna 2022, 18:31
2

Teda, asi se budu muset přeonačit v profesnim vzdelani a najit novou praci aby jsem mohl rikat “ Smart jsem vždycky vnímal jako levné a praktické městské auto” prakticke rozhodne, ale za me levne to nebylo nikdy… jinak perfektni ze auto testoval nekdo kdo ma jako daily v8 za me palec nahoru. Kdyz ctu ze mate pretlak na auta, zpetne si vycitam ze sem se tehda neuchazel o pozici zelenace u Vas v redakci.

reagovat
David Marek
25. ledna 2022, 18:41
0

Mě to donutilo googlit ceny smartů a právě jsem našel z roku 2012 toto: "Smart ForTwo je i nadále nabízen jako uzavřené Coupé nebo Cabrio s plátěnou střechou v pěti stupních výbavy – pure, pulse, passion, Brabus a Brabus Xclusive. Ceny na německém trhu začínají na 10.275 Euro (zhruba 260.000,- Kč). " To mi právě nepřijde drahé.
A děkuju :)

Le
LennyLeonard
25. ledna 2022, 18:52
1

Prave ze okolo 2010 jsem se smartem jezdil jako s firemnim autem a dost me to bavilo a uvazoval jsem o koupi ale uz tehda me to prislo dost napalene vzhledem k jinym posunovadlum. Hold jsem se mel vice ucit :-)

Sc
Sch
25. ledna 2022, 21:49
1

Jenže v roce 2012 stál nový Renault Thalia od 150.000,-. Opravdu teď jsem to hledal. Pod 200 se dalo vybírat, pak se 260 za Smarta zdálo hodně.

MB
MBMB
25. ledna 2022, 22:39
1

Taky si to pamatuju, že to byla celkem drahá stylovka. Za ty peníze byla v roce 2012 třeba pěkná Fiesta s nesrovnatelně vyšší užitnou hodnotou.

David Marek
25. ledna 2022, 23:11
0

A fiat 500 začínal na 269 000 kč... jako nejlevnější smart nebyl, ale pořád byl nejmenší! :)

Adam Forman
26. ledna 2022, 06:25
8

Kéž by byl přetlak trvalý :-D Ono to je spíš najednou všechno a pak dlouho nic :-) Ale je fakt, že Autíčkář se za poslední dobu etabloval jako médium - alespoň pro správce novinářských flotil - spolehlivé.

beastar
25. ledna 2022, 20:48
3

Rozhodně si nemyslím že neumíš psát. Docela fresh test. A taky je fajn pohled někoho, kdo jezdí denně něčím peprnějším. Nemá orgasmus při pomyšlení na Muska. A hlavně není zaslepený zelenou vlnou. Všechny ty negativa jsou evidentní. Jako dvojka do města je to bomba. Kamarád má první generaci. K Patrolu z těch popisovaných důvodů...

reagovat
David Marek
25. ledna 2022, 21:13
2

Díky, ale musím tě zklamat, protože při pomyšlení na Muska dostávám erekci a elektromobilitě fandim. Jen musí být udělaná pořádně.

Sc
Sch
25. ledna 2022, 21:46
0

Souhlasím, píšeš dobře, piš víc :-). Mě to bavilo a zároveň jsem se něco dozvěděl o Smartu, takže to plní účel.

beastar
25. ledna 2022, 23:12
1

No a k tomu Muskovy. Každý má jiný vkus, takže respekt.

Černá Vovce
26. ledna 2022, 08:35
6

Není ta couvací kamera u Smarta trošku zbytečná? Když strčím ruku za sebe, tak to tak nějak vyjde nastejno....

reagovat
Sa
Sato
26. ledna 2022, 10:09
16

...

reagovat
David Marek
26. ledna 2022, 12:04
0

haha, pobavilo :)) úplně meta to bude, až charger fakt udělaj elektrickej. Konečně dostojí svému jménu :)

Va
Vasek7
26. ledna 2022, 14:34
0

Sato: to jsi zabil! :D

ma
martinw
26. ledna 2022, 10:36
0

Snad budou řidiči Pickupů a větších SUV dávat pozor aby Vás nerozmázli jako malinu. Good Luck.

reagovat
Ev
Evlo
26. ledna 2022, 15:16
0

Ty rozestupy mezi autama na budejarne, to je snad poprve co vidim takoveho mista tam

reagovat
danklapy
28. ledna 2022, 13:52
0

Ten ovladač zrcátek, který se používá od devadesátek ve Fordech, Jaguarech a všem možném mě rozesmál :D

reagovat
Franz Kafka
29. ledna 2022, 23:41
0

Tohle auto mi nahání hrůzu. Tím co představuje. Plus tím co to stojí. Jako čtvrté auto snad. Místo jízdního kola, možná. Ten interiér skutečně vypadá nekvalitní a starý. I na malé EV. Zase zelená uklidňuje, říkávali na vojně. V tomto případě to však neplatí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H2  2008
Hummer H2

2008 rok výroby
400 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem