Znáte ten fousatý vtip ze školního prostředí, v němž má žák vytvořit několik vět se slovem označujícím sněžného muže? Nejmenovaný student nejmenovaného vyznání, etnika a státní příslušnosti odvětí „Je ty zima? Je ty p*čo.“ Omlouvám se, prostě si na něj při každé zmínce o Yetim vzpomenu :). Pojďme se podívat, jestli se dá o sněžném muži v designu MonteCarlo říct i něco trochu zajímavějšího…
Je to osm let, co naše domácí automobilka představila první generaci dlouho očekávaného SUV Yeti. Byla to pochopitelně velká sláva, protože tou dobou už si poloterénní crossovery ukusovaly hezkou část trhu a zaplnit zející díru v nabídce bylo takříkajíc otázkou cti. Konečně si na segment SUV mohli sáhnout i zapřísáhlí škodovkáři.
A sláva nezůstala jen uvnitř našich státních hranic. Jistě si vybavíte nezapomenutelný díl Top Gearu, v němž bylo empiricky ověřeno, že Yeti je rychlejší než Ferrari 308, praktičtější než Maybach a pohodlnější než Range Rover. Pro potřeby nejnáročnějších zákazníků byl proveden test, zda na jedoucím autu může přistát helikoptéra. Může. Zcela zaslouženě tedy TopGear vyhlásil Škodu Yeti ‚Rodinným autem roku‘.
V roce 2013 Yeti podstoupil lehkou omlazující kúru, aby lépe zapadl do rodiny, nyní vyznávající přímky na úkor oblých linií.
Na test jsme dostali auto ze speciální edice Monte Carlo. Aby nedošlo k mýlce, nejedná se o žádný závodnický paket, ale o ryze designovou záležitost. Odkaz na motorsport tu představuje velmi slušivá kombinace červené a černé, sportovní detaily v interiéru a logo s kostičkovanou vlaječkou. Dle zástupců Škody jde o „…poctu všem hrdinům, kteří věnovali svá srdce a své životy tomu, aby se česká značka, která světu přinesla mnoho závodních legend, slavných vítězství a nezapomenutelných strojů, dostala na stupně vítězů. “ Tak snad se nestanu hrdinkou, která obětuje život v nezapomenutelném stroji…
Červený a černý
Řekněme si to na rovinu, již při předběžném ohledání si nemůžete nevšimnout, že Yeti vykazuje podobné příznaky jako Roomster. Zdá se, že přední část designovali na jiné planetě než zadní a radiové spojení mezi oběma týmy trpělo častými výpadky. Disonance je méně markantní než u Roomsteru – nejspíš došlo k přeladění na nižší frekvenci radiových vln – ale výsledná podoba není tak bezešvá, jak by se mi líbilo. Uvidíme, jak si s designem poradí příští generace, která už pomalu, ale jistě klepe na dveře. Monte Carlo barevnost na každý pád udělala designově poněkud nemastně-neslanému autu nesmírně dobře.
Interiér je tradičně koncernový, zahanbeně přiznávám, že to vnímám jako výhodu, neboť nemusím nic složitě zkoumat. Pouze si popojedu sedadlem, a můžu vyrazit. Pohled vzhůru… může mi někdo vyvětlit, proč je zpětné zrcátko tak nesmyslně prťavé?
Sedačka je relativně tvrdá – i to vnímám jako výhodu, stejně jako nijak složité, ale příjemné tvarování. Využívám vychytávku Simply Clever a odhazuji ohryzek do speciálního koše ve dveřích… a protože jsem tam nedala sáček, ohryzek s jemným zaduněním neomylně dopadl na plastové dno a při brzdě na světlech vytvořil krásnou slizoidní stopičku vedoucí až do rožku kapsy. Já holt Simply Clever nejsem.
Díky panoramatickému oknu působí kabina větší, než ve skutečnosti je. Vepředu asi žádný problém nepocítíte, ale vzadu už to taková hitparáda není. Když usadím mláďata do autosedaček, nemilosrdně okopávají opěradla před sebou a obvyklá hláška „Já za to nemůžu“ mě těžko může vymotat jako vždycky, protože dost přesně popisuje skutečnost. Zajímalo by mě, odkud se v automobilových testech vzalo klišé, že zadní sedačky jsou dobré leda tak pro děti. Ledaže jejich autoři zastydli v době, kdy se jěště potěr vozil bez autosedaček. O moc veseleji není ani v zavazadlovém prostoru.
V pohybu
Už po pár metrech jízdy je mi jasné, že pro tlumiče je blaho řidičova zadku až na druhém místě. V drsném pražském terénu auto místy skáče jako jankovitá kobyla a na okresce uskákanost přináší pocity nejistoty v zatáčkách. Dlužno říct, že jsou to pocity zbytečné, neboť na malé SUV Yeti drží stopu spíš nadprůměrně, kdovíjak příjemný zážitek to ale není. Na druhou stranu se člověk nemusí bát, že by po příliš sebejistém nájezdu do zatáčky kontroloval stav orné půdy v poli, což by byl vzhledem k nedotáčivosti velmi pravděpodobný výsledek. Sečteno a podtrženo, máme tu další oběť sportovní módy, která úplně nesmyslně odsouvá pohodlí na druhou kolej i u vozidel, u nichž by dávalo mnohem větší smysl na koleji první.
Černočervená krabička je poháněna dvoulitrovým dieselovým motorem spárovaným se šestistupňovým DSG. Výkonu má dostatek, aby se člověk mohl zapojit do provozu na hlavní silnici, i když na obzoru zrovna není dobrá duše, která by přibrzdila. Ani předjíždění není problém. Po nastartování sice nastane pár bukolických momentů, během jízdy je ale projev motoru cekem kultivovaný. Co není kultivované ani trochu, je systém start-stop. Kdyby kopnul ještě o trochu víc, křehčím jedincům by mohl způsobit otřes mozku. Jste-li na tom stejně jako já a věčné vypínání této funkce vás prudí více než její snášení, tady si tu práci zaručené dáte při každé cestě.
Do terénu se asi nablýskané stylové MonteCarlo moc často nepodívá, nicméně můžu potvrdit, že snadno zvládne hrbolatou polní cestu, mokrou louku i pole s nepříliš hlubokým vzorkem po pluhu. Že to není Unimog, je asi každému jasné na první pohled.
Verdikt
Škoda Yeti je dobré auto. Nevyvolá v člověku žádné prudké vášně, spíš si ho postupně získá předvídatelností, uživatelskou přívětivostí, zkrátka dobrou službou, která funguje a neobtěžuje (až na kolečko volume, ehm…). Ve fešném provedení MonteCarlo si ho umím představit jako daily driver pro popojíždění mezi prací, školou, školkou a chalupou, i když osobně bych bez váhání sáhla po benzinovém motoru, kterému by tento životní styl jistě vyhovoval lépe a mně by zase vyhovoval jeho příjemnější zvuk. Ani spotřeba nehraje dieselu do karet, na tabulkovou spotřebu 5,5 litru se mi dostat nepodařilo, zato se mi při zapnutém sportovním režimu podařilo jezdit za 11,4.
A poslední poznámka – pokud nemáte garáž, rozhodně si přihoďte do výbavy nezávislé topení. „Je ty zima?” „Ani náhodou.” Je to 28 tisíc navíc, ale nebudete litovat jediné koruny.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1968 cm 3
Výkon: 150 koní v 3 500 ot./min
Točivý moment: 340 Nm při 1750–3000 ot./min
Převodovka: šestistupňová DSG
Pohotovostní hmotnost: 1 445 kg
Maximální rychlost: 192 km/h
0-100 km/h: 9,2 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,5 l/100 km
Cena s danou motorizací a DSG od 735 900 Kč
28. ledna 2017, 10:46
1
Zajímavé - jel jsem v Yetim před FL a právě pohodlí je jediná pozitivní vzpomínka, kterou na to auto mám. Na letišti, kde jsem zkoušel dynamiku se mi podařilo sjet z runwaye na trávu a málem jsem to ani nepoznal.
Co se vzhledu týče - mě se víc líbil yeti před FL. Teď mu chybí charakter (ale aspoň se tím zařadil do zbytku produkce MB :))
28. ledna 2017, 12:48
1
Je to příšera, červená lednička. A není nic horšího než černá kola.
28. ledna 2017, 19:32
0
Nemyslim si :-D
28. ledna 2017, 21:39
0
Taky s cernyma kolama nemam problem. :-D
29. ledna 2017, 09:32
0
divná móda, auta bez kol. Já mám i zimní plecháče nalakovaný na bílo. Taky jedna z věcí který tak nějak nechápu, lidi dají nehorázný peníze za litý kola ale na zimu na to dají matný černý plechy. Fuj to je hnus velebnosti, jdu blejt. naštěstí jsou i lidi co mají rozum, kolega si na Rumcajse připlatil a koupil na zimu hybridní kola, plecháče co vypadají jako litý.
29. ledna 2017, 09:36
0
A jestli reknes, ze je to bez kol, tak uz nevim :-)
29. ledna 2017, 09:48
0
Na leto mame ty stejny kola ve stribrne a nejak to není ono, aspoň mam prime porovnani :-D Ona je tam ta stribrna tak nejak navíc, když se na to nase auto podivas, tak je tam jen cervena a cerna :-)
29. ledna 2017, 09:52
0
Nasel sem fotky se stribrnyma
29. ledna 2017, 09:53
0
Goldies: Souhlasim s tebou. Na tom Civicu ty cerny kola vypadaji skvele. A moje auto je kompletne v seriovy podobe, vcetne originalnich cernych kol. Videl jsem tam i ty samy stribrny a taky mi pripadalo, ze to neni ono.
29. ledna 2017, 09:56
0
PepaSFI: A mame jeste jedno auto bez kol. :-D
29. ledna 2017, 10:02
0
Až opravím Pathfindera, tak jdou kola taky do tmavé, ale spíš jsem se díval po matném antracitu :-)
29. ledna 2017, 10:10
0
Mne se naopak cerny kola na autech hodne libi. Je to otazka vkusu. Kazdej to mame holt trochu jinak.
29. ledna 2017, 10:32
0
Tak na cervenym civicu 8.g mam taky klasiku stribrnaky. Chvilku, ale jen opravdu chvilku jsem premyslel nad bilou, ale kdo ma furt mejt bordel z brzd. Ty cerny se mi na cervenych ufech taky moc libi. Na tom paju je to gunmetal, ale v podstate jsem nebyl schopnej dohledat foto cistyho auta, kde by to bylo videt-furt zas...pineny od bahna.
29. ledna 2017, 11:10
2
Mně auta s černými koly připomínají doby, kdy jsem měl angličáky, a některým se ošoupala ta stříbrná barva z koleček :D záleží asi na autě a na vkusu, mně se naopak ten civic na stříbrných docela líbí.
29. ledna 2017, 13:07
1
Tak ja tady schvalne dam fotku, kde je videt kousek Vette a pan Rytir se nad tim ani nepozastavi? :-D
29. ledna 2017, 14:18
1
Černá kola jsou opravdu divná pokud je to plecháč a sjetá Barumka jinak s tím nemám problém. Ten Civic s černýma podle mě(jasně) vypadá líp. Na tom SUV si ani nedokážu nic jiného představit. U offroadu to bývá jedno ale pěkná barva auto:))
29. ledna 2017, 14:45
0
Samozrejme jsem tu C6 v pozadi videl. I ty cerny kola na ni. ;-) Vlastne celou tuhle fotku uz jsi sem nekdy daval. Ale rikal jsem si, ze si nebudu prihrivat polivcicku komentovanim. :-)
29. ledna 2017, 14:50
0
Ona totiž patří mimo jiné majiteli RoyalWashe, takže ji obdivuji pokaždé co tam jsem... A to má ještě nádhernou Escalade a chomech (snad 22ky) a F10 BMW v černé barvě. Prostě pán ví co je dobré :-D
29. ledna 2017, 16:39
0
Presne jak rikas. Pan vi, co je dobré. ;-)
29. ledna 2017, 19:35
0
Na tom civicu teda za me stribrny kola vsema deseti. Navic stribrne je na aute spousta. Kliky, svetla, nadrz, vyfuky... Na offroadech mi cerna kola tolik nevadi. Jinak co se zminovanych plechacu na zimu, tak s chromovymi kryty sroubu, jako na americkych policejnich autech, to muze vypadat zajimave.
30. ledna 2017, 17:13
0
Goldies: Víš proč ti na tom Civicu se stříbrnýma kolama připadá že je to tam tak nějak navíc? Protože ti tam něco chybí. Gumy. Kdyby tam bylo něco v normálnějším profilu a ne kola od tramvaje s ráfkama vylezlýma přes gumu, vypadalo by to líp.
30. ledna 2017, 18:57
0
To je tezky. I na tom mim "interceptoru" s 61kW je nejmensi pneu 205/55r16. Tak ze pak na 17 uz je profil 50 a na 18 45. To je holt ta zvrhla moda salamu na velkejch rafkach. Pritom jaky blaho je velkej balon s cca 80 profilem(31x10,5R15) a tlakem 1,8 :-)
30. ledna 2017, 19:08
0
Jsem nasel i foto :-) Civa 205/55r16 a 33x12,5 r15 co jsem mel na paju do romale :-)
30. ledna 2017, 23:19
0
Pepa: jako sou tam 225 gumy :-D co tam mam dat sirsiho? To uz by chuderka snad ani neodjela z mista :-D civic na 16 je proste marnej :-(
31. ledna 2017, 12:07
0
To Goldies: Tak to ti teda dik. :-) Neni to marny, alespon to nedrnca.
31. ledna 2017, 19:43
0
a jak máš široký ty ráfky? To je oč tu běží, v tom spočívá efekt "kola od tramvaje" tak oblíbený v jistých kruzích.
31. ledna 2017, 20:03
0
Předek 8 a zadek 8,5 palcu :-D hele ja vim ze to neni idealni, ale najek se nam ti tak libi, tak to tak nechame. A na leto tam jsou 215ky a to je teprve strech :-D
31. ledna 2017, 21:05
0
Tak s tou chladničkou nesúhlasím no čierna disky je děs a hůza. Na tom medveďovi to trocha zahránil červený pásik...
najkrajšie čierne disky mala za onehdá 911 Carerra aa basta B-)
28. ledna 2017, 14:13
0
Yeti patří do mé skupiny nejškaredějších Volkswagenů. Skupinu vede Fabia II a Octavia II po FL (OII před FL je naopak pro mne VELMI přijatelná vzhledem). Tyto dvě auta jsou fakt hnus. Pak Roomster ve velmi těsném závěsu. Pak velmi dlouho nic a pak Yeti. Ovšem proti jeho přemožitelům ze Škoda škaredince je Yeti snesitelný. Ale pro mne to MC edice nijak nenarovnala, přijde mi to úplně stejné. Ale vzhled je subjektivní, což je na tom to nejdůležitější :)
28. ledna 2017, 14:32
0
Zmínka o koši a ohryzku pobavila. Taky se mi před FL. verze líbila mnohem více. Já mám zlé vzpomínky hlavně na jakoukoliv Škoda naftu, tak hrozný projev nemá nic jiného. Design Yetiho je divný ale v rámci třídy není asi co vymyslet. Měl jsem ho v práci před Dusterem a ano ve srovnání s tím je Yeti komfortní kočár když se přihlédne k ceně vozu už to tak jednoznačné není.
28. ledna 2017, 15:50
0
Před FL to sice byla kopie Matra Simca Bagheera, ale bylo to tak zvláštně ujeté, že se na to dalo koukat. No a po FL ... Kabaň.
28. ledna 2017, 15:51
0
Jsem vůl... Matra Simca Rancho.
28. ledna 2017, 16:30
1
taky nějak nechápu co kdo vidí na černých kolech. Obvykle se říkává že auto dělají kola. Hmm, auto bez kol... A taky se mi víc líbilo předchozí provedení. Byla to jediná Škoda která měla vlastní tvář. Ještě Městochod se trošku vymyká ale zbytek produkce? A ještě když to je v populární barevné nabídce "padesát odstínů šedi". Skoro bych řek že tahle červená barva se bude špatně prodávat. U škodovek už za časů š120 platilo že nejoblíbenější jsou žlukle bílá, lopuchová zelená, blátovitá hnědá, okrová neboli průjem a červená ale jen trošku asi jako tak aby nebylo vidět že to rezne. A u novodobých modelů přibyly ještě ty variace na "stříbrnou". Bílá dlouho patřila služebákům, až se s rozmachem soukromého užívání firemních aut stala vlastně populární.
Ale k tomuhle autu, celkem se mi líbí ta černá střecha. Kdysi to bylo oblíbené u š120. Dát na to jiný kola, dalo by se na to dívat.
28. ledna 2017, 18:21
1
Zrovna Škodovku bych za barvy nekritizoval, díky nabídce "zvláštního lakování" (původně to byly "fleetové laky") je to jedna z mála značek, u které si lidi můžou objednat opravdu barevné auto, ne jen šedé a stříbrné. A občas vídám exempláře, kde to i někdo udělal.
28. ledna 2017, 19:50
0
však já taky nekritizuju škodovku ale škodovkáře. A ano, občas jsou vidět exempláře v jiné barvě než je oněch padesát odstínů šedi. Například v práci máme Octavii kombi která je červená a ještě k tomu benzinová nebo můj strejda má taky červenou Tour a vypadá to dobře. Jenže většina uživatelů chce právě ty šedivky a omlouvá to tím že se to nešpiní.
29. ledna 2017, 11:42
0
Ja si myslím, že to dosť záleží od konkrétneho auta a kolies. Bežné kolesá môžu niekomu pripadať tuctové a tak sa čiernymi diskami môže trochu odlíšiť (pokiaľ to teda niesú Dotz Hanzo :D ). Na mnohých autách to potom podľa mňa pôsobí rušivo, ako riešili chalani vyššie. Keď chceš nechať vyniknúť siluetu auta, tak niekedy pôsobia strieborné kolesá akoby tam boli navyše. Pravda, nie každému autu sa čierne kolesá hodia.
S farbami súhlasím, otázka je podľa mňa, či to nieje aj tým, že veľa ľudí kupuje autá zo skladov a nechce sa im čakať na individualizované auto. Svoju rolu v tom hrá určite aj to, že Slováci a Češi, a obzvlášť potom väčšina zákazníkov Škodovky sú konzervatívni ľudia. A tiež to, že u nás sa odlišnosť od väčšiny nenosí, skôr naopak.
Ja som za väčšie moźnosti individualizácie rád, rozbíja to tú nudu Škodoviek. Akurát je podľa mňa vhodné tie autá personalizovať citlivo, pretože čím ďalej tým viac mám pocit, že niektoré automobilky a ľudia namiesto toho, aby investovali do auta samotného investujú do špeciálnych lakov, kontrastnej strechy a zrkadiel, športovo vyzerajúcich kolies, výfuku a rôznych plakiet. Ono to ale často pôsobí, najmä na lacnejších autách so základnými motormi, ako keď si škaredá žena dá na seba značkové bikiny a tonu mejkapu. To z nej Kate Upton nespraví, naopak to často pôsobí ešte horšie.
28. ledna 2017, 19:30
0
Shodou okolnosti jsem Yetim se stejnou motorizaci, jen v manualu a pred faceliftem jezdil ted v tydnu a musim rict, ze mne to auto dost nemile prekvapilo. Mne se vzdycky celkem libilo, ale to auto je velky zvenku a maly uvnitr. Obzvlast kufr je fakt zoufalej.
Do zatacek se sice tolik nenaklani, ale podvozek je hodne tvrdej a po prejezdu nerovnosti jsou slyset rany az do interieru. Totalni katastrofa je ale manualni prevodovka. Neco tak priserne nepresnyho jsem zazil naposledy snad pred 10-ti lety u Hyundaje. Zaradit tam pozadovanou rychlost je spis dilem premlouvani a dilem nahody. Prevodovka to auto posouva mezi nejvetsi moderni kramy, ktery jsem v posledni dobe ridil. Horsi auto uz je jen Rapid. Tam jsem si pro zmenu nedokazal najit optimalni polohu za volantem nikdy.
Yeti ve mne zanechal tak hlubokej dojem, ze jsem se letel ptat na dojmy kamarada, kterej s nim jel Praha - Brno a zpet, abych zjistil, jestli nejsem rozmazlenej. Zkusenosti mel uplne stejny a nadaval na to, jak spacek.
28. ledna 2017, 21:10
0
Nebyl ten Yeti rozbitý? Nepřesnou převodovku jsem u novodobých modelů Škody asi nikdy nezažil.
28. ledna 2017, 21:33
0
Nebyl. Je to firemni auto, ktery dostava maximalni servis. Ma to pomerne kratky drahy razeni, ale trojka i ctyrka nejsou kolmo k zemi, ale lehce vyoseny k ridici. Clovek tam ty rychlosti musi hledat. Bylo to tak otravny, ze jsem byl rad, kdyz jsem ho vratil. Obzvlast po meste, kde clovek furt radi, se s tim nedalo vubec jezdit.
29. ledna 2017, 00:19
1
Já bych jen oponoval tvrzení, že je Yeti zvenčí velké auto. Není, je kratší než Fabia Combi. A na tak malé auto je v něm místa docela hodně.
29. ledna 2017, 09:31
0
Pořád bych to dával na vrub nepovedenému / vadnému kusu. Škodovek se mi za poslední roky dostalo pod ruky asi 15 a převodovka mě nikdy neurážela.
28. ledna 2017, 19:31
1
Yeti mi nějak zásadně nevadí a jsem asi jeden z mála, kterému se FL líbí víc, než původní verze. Co se mi ale nelíbí, jsou ty černá kola. Obvzlášť to vynikne v kombinaci černá kola + špinavé gumy.
29. ledna 2017, 11:09
2
Proč nemám rád černý kola:
1) vypadají opticky menší
2) černé plechy dokážou udělat z jakéhokoliv vozu od pohledu vrak
3) černá zabíjí samotný design kola
Výhody jsou snad jen údržba a okruhové účely (nemusí se lopatou sundávat prach z destiček)
BTW: U Hondy s UFO designem bych to ještě pochopil :)
30. ledna 2017, 15:53
0
Ještě jsem zapomněl... Za tohle může někdo dát 735 tisíc? Už asi tuším z čeho ta škodovka žije...