načítám data...

Šetříme s Autíčkářem: Budgetové alternativy žádaných aut

09. září 2021, 19:46 17 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Chtěli byste si koupit nějakou tu legendární káru, ale nezbývají vám na ní peníze? Nezoufejte, neprodávejte ledviny, máme řešení.

zobrazit celou galeriiTopX: Šetříme s Autíčkářem: Budgetové alternativy žádaných aut

Ekonomové praví, že jsme (už zase) na prahu finanční krize, ceny ojetin i nových aut letí nezadržitelně vzhůru, zatímco hodnota peněz klesá. Dost možná si už nějaký pátek odkládáte do prasátka na nákup svého vysněného vozu a může se vám zdát, že vlivem současného vývoje světového dění se vám nákup onoho samohybu s každou uspořenou korunou spíše vzdaluje, než abyste se k němu blížili. 

Ale není vše ztraceno. Dost možná je totiž na čase nakupovat právě teď. Na vyhlídnutou legendu automobilové historie možná našetřeno nemáte, ale dost možná se dá pořídit něco, co stojí mnohem méně, ale radosti přinese stejně. Nažhavte bazoš a mobile.de, tady je výběr několika levnějších cest k automobilové radosti.

 

BMW e46 / Lexus IS200

BMW třetí řady s benzínovým šestiválcem je oblíbená volba všech, kteří hledají zábavné, ale zároveň každodenně využitelné auto. Jak plyne čas, dostává generace označovaná jako e46 podobnou nálepku, jakou donedávna nesla “třicet šestka” a ještě před ní “tříca” – čili že jde o poslední skutečně čitelné analogové BMW. Inu… to je jedno. 

Oblíbenost tohoto BMW ale docela zásadně zahýbala s cenami a doby, kdy šlo zachovalý šestiválec pořídit do padesáti tisíc jsou definitivně pryč, za opečovávané kousky se dnes běžně platí šestimístné sumy. Naštěstí je tu ale jedno řešení. Na začátku nového milénia se totiž vyráběl ještě jeden šestiválcový řidičský sedan, tentokráte nemluvím o německém, ale japonském voze. Lexus IS200 nabídne také výborné jízdní vlastnosti, potěší i spolehlivostí a podle některých je prý dokonce ještě trochu zábavnější, než bavorská konkurence. V inzerci jich sice nejsou desítky, ale na hezký kousek za rozumnou cenu se stále dá bez problému narazit. 

 

Alfa Romeo 156 GTA / Alfa Romeo GT V6

Z nejsilnější verze “stopadesátšestky” se šestiválcovým Bussem se pomalu ale jistě začíná stávat sběratelský artikl. Nějaké ty ozdobné plastíky a hlavně plaketka vyšroubují cenu jinak skoro zadarmo rozdávané Alfy klidně do šestimístných výšin. Jenže pokud oželíte onen nalepovací trojúhelník se čtyřlístkem a celých pět koní, můžete se svézt stejně, avšak za polovinu ceny.

Onou dostupnou alternativou je Alfa Romeo GT V6. Vůz se stejnou podlahou, stejnými nápravami, stejným motorem, sedačkami, který navíc přidává bezrámová okna a karoserii kupé. Protože ale není tak vzácný a nemá onu čtyřlístkovou plaketku, pořídíte ho mnohem levněji. Pokud nutně nepotřebujete druhý pár dveří, je to jasná volba.

 

Mercedes Benz W123 / Volvo řady 200

Možná stejně jako kolega Machač toužíte po starém dobrém Piánu. Jeník má k tomuto dříve kolotočáři hojně využívanému vozu poměrně specifický vztah zahalený vzpomínkami na dávné bezstarostné mládí, tudíž se obávám, že jemu jinou alternativu nevnutím, ale pokud vám jde spíše než o hvězdu na kapotě o neprůstřelnou spolehlivost, solidní mechaniku, kovářskou práci a rozvážnou houpavou jízdu v důstojném zadohnaném sedanu, zkuste se poohlédnout po Volvu řady 200.

Hranaté Volvo navíc o trochu lépe vzdoruje korozi, takže šance, že narazíte na nezrezlý, respektive alespoň zachránitelný kus, je poměrně vysoká. Jediné, co vám tak zůstane zapovězeno, je legendární projev agregátu osazovaného do motorizace 200D, kde jste při troše štěstí mohli narazit na lodní motor. Jeho rozvážné dávkování výkonu v kombinaci s velkým volantem pak i v relativně malém Mercedesu dokázalo zprostředkovat zážitek srovnatelný s řízením městského autobusu Karosa.

 

Bentley Continental / Volkswagen Phaeton

V zásadě mě napadají dva druhy řidičů, kteří touží po ojetém Bentley. Ta pravděpodobně početnější skupina chce vůz využívat k činnosti, pro kterou se mezi dnešní mládeží vžil novotvar “flexení”, čili hlavně doufají, že je za volantem draze vypadajícího prémiového vozu uvidí co nejvíce lidí a udělají tím na ně dojem. Ostatní zájemci ale hledají spíše maximální luxus, pohodlí a fenomenální dvanáctiválcový motor. A právě pro ně je tu levnější řešení. 

Zvenku sice vypadá trochu jako větší Passat, ale uvnitř je to prakticky Continental. Vůz ze zlaté éry Ferdinanda Piëcha asi nemusím představovat, ačkoli to nebyl žádný velký prodejní úspěch, podle některých zdrojů dokonce Volkswagen každý prodaný vůz dotoval, je jich v inzerci více, než ojetých Bentley. A hlavně stojí mnohem méně peněz. Pokud tedy toužíte po skutečných hodnotách, nikoli po pozlátku, je Phaeton velmi rozumná volba.

 

Lancia Delta Integrale / Alfa Romeo 155 Q4 

Po rallyové legendě ze zlatých dob motorsportu zatoužil někdy asi každý milovník aut. Cena legendárního sporťáku je ale opravdu vysoká, mánie kolem Delty dokonce vyšroubovala i ceny úplně obyčejných verzí, které jsou víceméně, jak před časem poznamenal náš dvorní fotograf Radek, jen takový italský Favorit. Pokud ale netrváte na karoserii hachback, máme pro vás řešení.

Technika Integrály se totiž montovala i do jiných aut. Kromě Lancie Prismy ji dostal i pohledný sedan Alfa Romeo 155. Ve verzi Q4 získá šťastný majitel dravost a schopnosti Delta v nenápadném balení, navíc s luxusnějším interiérem a větším kufrem a to celé za nižší cenu. No není to skvělé?

 

Mazda MX-5 NA / Fiat Barchetta

“Cože? Místo zadohnaného roadsteru doporučujete Punto bez střechy?” říkáte si možná. A do jisté míry to chápu. Nezapomeňme ale, že spousta lidí si základní “enáčko” nekupuje za stejným účelem, jako náš redakční maskot František, čili s úmyslem z ní postupně vyházet celý drivetrain a nahradit ho výkonnějším, ale spíše jako stylovku na poklidný okreskový cruising. A právě tam je Barchetta jako doma a do jisté míry může fungovat dokonce lépe, než malá Mazda.

Je v ní totiž více místa pro vyšší postavy, má více výkonu, i přes přední hnanou nápravu ji nechybí čitelnost a výborně se řídí. Údržba je levná a pokud Barchettu nenabouráte a nebudete muset shánět specifickou karosařinu, dá se provozovat opravdu za drobné. V inzerci je bohatý výběr, s končícím létem ceny padají, neváhejte.

 

Mercedes ML W163 / SsangYong Rexton

Jeden z průkopníků kategorie SUV, totiž Mercedes ML generace označované jako W163, dodnes platí za robustní, pohodlné a spolehlivé auto. Mnoho kusů v inzerci je ale bohužel již za zenitem a mají za sebou těžký život plný tahání podvalů s auty napříč Evropou. Když už se náhodou objeví zachovalý vůz, zájemci se předhánějí s mnohdy až iracionálně vysokými cenovými nabídkami. ML má zkrátka spoustu příznivců, kteří na vůz nedají dopustit a považují ho za poslední “opravdový Mercedes” (kde už jsem tohle dneska slyšel?). 

Co kdybych vám ale řekl, že je tu vůz technicky velmi podobný, se stejným motorem, který se dá ale pořídit za pár drobných? Ano, Rexton není zrovna nádherné auto a korejský plast v interiéru po letech stihl zastarat tak nějak rychleji, než jeho německý ekvivalent, ale co se týče spolehlivosti a robustnosti, jsou si tahle auta dost podobná. Sice nedostanete hvězdu na kapotě, ale ušetříte pěkných pár desítek tisíc. A to se počítá.

 

Ferrari 365 GTS / Fiat Dino Spider

A nakonec tu máme něco z té nejvyšší automobilové smetánky. Ferrari z šedesátých let patří mezi vůbec nejžádanější veterány na světě a zachovalé vozy se prodávají za milionové sumy. V eurech. Ladné křivky roadsteru 365 GTS jsou ale většině normálních smrtelníků zapovězeny a jen málokro měl to štěstí si vůz naživo prohlédnout, neřku-li se jím projet. Většinu času tráví tyto vozy, jež jejich majitelé bohužel často vnímají spíše jako investiční artikly, v hlídaných depozitářích.

Právě v šedesátých letech ale vznikl jeden velmi zajímavý roadster i v dílnách Fiatu. Model Dino navržený dvěma velikány designu, Pininfarinou a Bertonem, dostal motor z Ferrari Dino a nebýt znáčku na kapotě, leckdo by ho za vůz s koníkem klidně považoval. Vyjde na podobné miliony, jako výše zmiňované 365 GTS, akorát že v korunách, nikoli eurech…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
09. září 2021, 22:13
0

Hm, zajímavé alternativy a člověk by řekl, proč ne. Najvice to je zarážející u těch Italů. Jinak k Mercedes ML se hodí i jako určitý ekvivalent, chtěla ho napodobit, první KIA Sorento

reagovat
Avex
09. září 2021, 23:00
7

Troufám si říct, že u půlky těhle aut se "šetřit" fakt nevyplatí :D
Jinak E46 už není levný auto, ale vybrat v Čechách hezkou IS 200 za lepší cenu je mission impossible. A Volva 240 už stojej taky nesmysl...

reagovat
Sa
Sato
09. září 2021, 23:01
0

Pekny clanok, len tie fakty pri alfach myslim trochu nesedia, neviem presne ako to je s tym stvorlistkom, ale podla mna ho nemali vsetky GTAcka, vid to foto v clanku, sedacky su v GTAcku a GTcku ine a rozdiel je celych 10hp :) aspon podla specifikacie.

reagovat
Bavoraczech
13. září 2021, 13:51
1

Ceny 156 a 147 GTA jsou vyšroubované skoro bych řekl až příliš vysoko. Jednalo se o vrchovlnou nabídku, něco jako dnes Giulie QV. Avšak technický základ je naprosto stejný s GTčkem, jakožto kupé variantou 147 a cenou v průměru o 100 tisíc nižší. Přitom rozdíl ve výkonu je skutečně neznatelný, stejně jako v nákladech na údržbu. A pokud by někdo chtěl jen o fous méně výkonnou variantu za o hodně méně peněz, je tu 156 2.5 V6.
Další alternativou je Alfa GTV/Spider, popř. 166 umí být s tímto motorem také dost schopná a o odst levnější při nákupu.

liška
10. září 2021, 08:21
4

A co é-kláda vs kia opirus :)

reagovat
beastar
10. září 2021, 10:20
5

911 a New Beetle
Audi TT a Golf IV
:))

reagovat
Jakub Pospíšil
10. září 2021, 13:01
4

KDF typ 1 a Porsche 356

beastar
11. září 2021, 11:07
0

Yes u right:)

James
11. září 2021, 12:53
0

Kde je to pokračování blogu o životě s ojetým M.Granturismo? Nebo jsem ho někde prokaučoval? :)

beastar
11. září 2021, 14:11
1

Ne, ne já mám se psaním velký skluz. Přistálo k němu ještě víc ojetý Quattroporte. Určitě napíšu něco užitečného do konce roku. Tohoto samozřejmě. Plus to vypadá, že mé skvělé myšlenky budou ke čtení i jinde, než tady.

bitner
10. září 2021, 14:09
1

A kdyz nemate Volvo, dejte tam Daciju Jogger!

reagovat
krab
10. září 2021, 18:39
1

Jako jo, někdy jde fakt vybrat levněji a nakonec i líp, ale těch příkladů je málo.... dneska třeba po zkušenostech s Lexusem LC 500 a zprostredkovanych od dobrého zdroje s F Roma si říkám, že kdo chce Ferrari Roma, fakt si může koupit Lexus LC a dostane z pohledu svezení i kvality fakt lepší auto. A za to co ušetří koupí klidně já nevím, chalupu v Beskydech :) Ale v reálu to tak nechodí, typek co chce Ferrari si koupil Ferrari...

reagovat
James
11. září 2021, 12:45
-1

Ducati Sport Classic 1000 / GT 1000 / Paul Smart 1000 ... - Ducati Multistrada 1000ds
Za zlomek ceny získáváte stejný motor, brzdy, typ rámu a odpružení. Jo neležíte tak na rukách, nemá to retro vzhled a drátěná kola. Fakt to stojí za tu násobnou cenu?

Jinak dilema s GT 3.2 vs. nedostupná GTA prožívám právě teď...
Nakonec to samozřejmě skončí 147 1.9jtd nebo Lancia Ypsilon :D

reagovat
tomyks
11. září 2021, 16:30
1

Kde se da ta Alfa 155 koupit? Pac i tech beznych verzi je na prodej skoro nula za smesne vysoke ceny a Q4 zacinaji na podobne cene jako Integrale. A nebo neumim hledat. Jinak souhlasim, dravost, elegance, krasna kara do dnes.

reagovat
Vojta
12. září 2021, 20:01
0

Alfa 155 Q4 se dá koupit v pěkném stavu a za pěkné peníze v roce 2014. Tehdy už Deltu Integrale znali všichni, ale o 155 Q4 moc lidí nezavadilo a fakt pěkný kus se dal sehnat okolo 150kkč. Dneska už jsou za nesmysl, stejně tak Dedra Integrale

tomyks
14. září 2021, 14:20
1

No právě, ty na časy si pamatuju, ale zřejmě ta doba už je pryč.

ransom
14. září 2021, 21:03
1

Já bych hrozně chtěl Pontiac Aztek. Ale za ten je jediná náhrada - Pontiac Aztek.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem