načítám data...

Šest testovaček, na které nezapomenu

23. července 2019, 12:19 2 komentářů Adam Forman TopX

Každý si zapamatujeme jiné zážitky z aut. Někdy je to první bouračka, jindy první burnout. Následující vozy na mně nechaly nejsilnější dojem.

zobrazit celou galeriiTopX: Šest testovaček, na které nezapomenu

Můj první článek na Autíčkáři vyšel 10. dubna 2015, což je dnes (23.7.2019) na den přesně 1 566 dní. Takové kulaté číslo přímo volá po bilančním článku, a protože okurky dosahují ideální zralosti ke sklizni a mně se nedaří dopsat mnohem zajímavější článek o důlních tahačích od Caterpillaru, rozhodl jsem se s vámi podělit o ty nejzásadnější testovačky, které formovaly můj specifický přístup k automobilům. Těm, kteří očekávají Maserati, Ferrari, či aspoň BMW se hluboce omlouvám, jelikož dojde na dvojici Dacií, škodovku a nějaké to sovětské pozdvižení.

Dacia Duster 1.2 tCe 4X2 / Dacia Duster 1.5 dCi

Vůbec první testovačka, kterou jsem dostal. Podobně jako ve vztahové rovině, i zde je ‘panenský’ dojem strašně důležitý a často ovlivní autorovo psaní na roky dopředu. Vážně někoho překvapuje, že moje 'poprvé' bylo zrovna v Duster? Ehm, tedy první recenze, abychom si rozuměli. Týden s modrou Dacií jsem strávil šplháním se do úplně každé lesní cesty, kopce a příkopu, které jsem v okolí svého domova našel, a vůbec nevadilo, že testovaný exemplář měl pohon pouze přední nápravy. Z rumunsko-francouzského zázraku jsem byl prostě nadšen. Do Dusteru jsem se ještě jednou vrátil po nedávném představení druhé generace. Tentokráte měl testovaný kus pohon všech náprav a pod kapotou silné vznětové srdce. Tou dobou jsem již znal všechny polňačky v okolí a nebohý Duster zamířil dokonce i na motokrosovou trať. Po ověření cestovního komfortu, nízké spotřeby, přívětivé ceny (v rozumné výbavě) a maximálních náklonů a stoupavosti jsem vyřkl zásadní ortel: Duster je jediné auto, které kdy budete skutečně potřebovat. A na tom si trvám.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI

Jsou lidé, co si v každé restauraci dají smažák, a jsou lidé, kteří si v každé restauraci dají cokoliv kromě smažáku. Já patřím k těm druhým. Vím, co škodovka nabízí, rozumím tomu, v čem je pro své zákazníky atraktivní, ale já bych raději cokoliv jiného, zajímavějšího a méně kompromisního. V tomto odvážném tvrzení jsou však dvě výjimky. Opravdu příjemně mě překvapila Octavia s motorizací 1.0 TSI, která díky lehkému čumáku skvěle zatáčí a nabízí komfort i na přední nápravě, a konečně nyní již vysloužilý Rapid. Test modelového roku 2016 je již tři roky starý a já si přesto barvitě vybavuji týden strávený v rozpačitě béžovém interiéru. Testovací kus byl sice našlapán výbavou, avšak hnací soustava byla nejzákladnější z možných. Přeplňovaná dvanáctistovka s pětistupňovou převodovkou mě chytla za srdce a nepustila. Lehký Rapid jezdil přesně tak, jak od levného auta očekávám, a dodnes jej považuji za nepřekonaný etalon. Výkon bylo potřeba si zasloužit, řazení bylo přesné, převody odstupňované na okreskové přesuny a podvozek… Jistý, komfortní a přesto pevný, optimálně naladěný pro lehký motor a především rozdávající radost a jistotu, když už vás přepadne chuť si zařádit. Kdybych měl dostat rozum a pořídit si nějaké to 'normální' auto, byla by tříletá ojetina Rapidu se základní motorizací přesně tím nejskloňovanějším heslem ve vyhledávacím políčku německého inzertního serveru. Naštěstí zatím rozum nemám, protože…

Lada Niva HardCross

…pryč od rozumných aut! Přizvedlá Niva se samosvory na obou nápravách obutá do terénních drapáků je  ta nejlepší hračka, kterou jsem kdy řídil. V naší malé vlasti zkrátka není terén, který by Hardcross nezdolal. Až naléhání kolegů v kanceláří mě odradilo od pokusu dojet s Nivou ke svému stolu v prvním patře. Terénní úpravy mají ovšem i stinnou stránku. Maximální rychlost je sice pořád v trojciferných hodnotách, ale na rovné, široké a prázdné silnici jsem si přes 90 prostě netroufl. Terénní gumy se po silnici odvalují s hlasitým lupáním špalíků tvarovaného běhounu, středový diferenciál kvičí, a když je silnice jen trochu namoklá, zapojí se samosvory, které auto učiní neovladatelně nedotáčivým v rychlostech nad 30 km/h. Jo a pořád je kolem Lada ze sedmdesátých let, takže stěrače moc nestírají, ofuk předních skel funguje jen s klimatizací a topením puštěnými najednou na maximum a ostřikovače skel slouží spíše k zvlhčení kapoty. Jenže tahle maskáčová obluda otočí hlavu každého kolemjdoucího. Děti chtějí dovnitř a dospělí taky, jen se stydí to přiznat. Kamkoliv přijedete, způsobíte pozdvižení, vlny radosti i nevěřícného kroucení hlavami. Niva Hardcross je strašné auto, pojízdný cirkus, ale především naprosto geniální hračka.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC

Jestliže byl Duster objektivně nejlepším autem, Rapid nejlepší Škodovkou a Niva nejlepší hračkou, pak Mitsubishi ASX zdatně vyvažuje bilanci testovaných vozidel. Uznávám, že když prohlašuji, že nemám rád současné opulentně předražené Mercedesy, promítám do takového tvrzení zejména osobní hodnoty a odpor k 'brandingu', tedy přesvědčení, že něco může být dražší jen kvůli správnému logu na kapotě a přidružené společenské prestiži. Nazvěte mě komunistou, shodněme se, že máme každý svůj kus pravdy a jděme dál. Jenže ASX bylo strašné zcela objektivně. Vlastně nejlépe uděláte, když si recenzi přečtete v původní podobě. Čím je setkání s ASX zásadní, je podezření, na které mě přivedlo. Co se to stalo s japonskými automobilkami? V 90. letech jsme Japonce obdivovali pro technickou vyspělost, avšak v poslední době se na evropském trhu snaží konkurovat pouze Toyota s Mazdou a zbytek tiše vyklízí pole. Že by nás čekal soumrak japonských automobilek?

KIA ProCeed 1.4 T-GDI

Nedávný test ProCeedu schytal vlnu kritiky v komentářích. Ono se to tak trochu dalo tušit už po negativně přijaté Sportage a dohra dopadla i na nebohý Stonic. Naši čtenáři zkrátka korejské automobilce nejsou příliš nakloněni i přes nedávné zajímavé rozšíření portfolia o řidičsky a luxusně orientované modely. Fakt je, že mě ProCeed ze všech testovaček snad nejvíce šokoval. Čekal jsem ekonomicky orientovaný vůz, který bude ještě více kompromisní a 'zlevněný' než konkurence, ale KIA ukázala, že to s útokem na evropský trh myslí smrtelně vážně. Ceed bez potíží snese srovnání se západoevropskou konkurencí a v některých ohledech ji dokonce předčí. Skvěle jezdí, dobře vypadá, má rozumnou cenovku a nebýt trochu rozpačité automatické převodovky, stěží bych na něm hledal chyby. Čekal jsem nástupce Shumy či pokračovatele tradice Daewoo, ale našel jsem ostrou munici namířenou na tuzemskou automobilku a popravdě se těším, až se začne střílet.

UAZ 2206 'Buchanka'

Jak jinak zakončit seznam nejzásadnějších setkání než svezením v legendární Buchance? Brečel jsem, škrábal jsem, sliboval, nabízel vlastní tělo a… Nikdo si toho nevšímal a pak se jedna objevila k testování. I tak to beru. První seznámení na polygonu mi úplně vyrazilo dech. Za plochým volantem jsem se skvěle bavil a málem mě nedostali ven. Poté jsem ji dostal na opravdu dlouhý test, kdy jsem s ní jezdil do práce, pro mlíko, na rodinné výlety i na každodenní výpady do nejtěžšího terénu, který jsem byl schopný nalézt. Na recenzi se můžete brzy těšit, ale nejdříve… Né… to vám ještě neprozradím.

Jak je vidět z výpisu, jde spíše o seznam emotivních setkání a nejhlubších zážitků. Určitě by se tu mohla míhat povedená BMW, skvělý kompaktní náklaďáček Fuso či opravdu moc povedené dodávky od Mercedesu a jsem si jistý, že čtenáři by více toho pozlátka ocenili. Jenže je okurková sezóna a já si můžu dělat, co chci. Třeba napsat, že nejhlubší dojem z testování ve mně nechal Rapid 1.2 TSI.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
23. července 2019, 13:16
4

A pane Knotek nemyslete si, že jsem byl nějaký proutník ! To všechno mělo čistě umělecký a platonický ráz. ...a ta Anička ...ta měla na zadečku takovou velkou roztomilou pihu.

reagovat
abc
23. července 2019, 20:53
0

"Duster je jediné auto, které kdy budete skutečně potřebovat."
Ani bych neřekl. Schopnosti v terénu nepotřebuji prakticky žádné, ani jednou ročně. Naopak potřebuji nějakou rychlost a komfort na dlouhých trasách, stabilitu, schopnost předjíždět. Duster rozhodně nepotřebuju, to radši jezdit delší trasy vlakem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Pacifica  2007
Chrysler Pacifica

2007 rok výroby
258 koní výkon
3 500 ccm objem

Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009
Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin

2009 rok výroby
180 koní výkon
2 000 ccm objem

BMW Řada 5 528i 2000
BMW Řada 5 528i

2000 rok výroby
190 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Avenger SXT,VVT 2009
Dodge Avenger SXT,VVT

2009 rok výroby
160 koní výkon
2 000 ccm objem

Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

2005 rok výroby
330 koní výkon
8 300 ccm objem