načítám data...

KIA Stonic 1.0 T-GDI: Utajený hatchback

17. července 2019, 10:01 10 komentářů Adam Forman Recenze & testy

V dnešní recenzi se dočtete, co vlastně z auta dělá crossover. Jaké je vlastně správné logo na kapotě a může vůbec jedna automobilka udělat hned dvě dobrá auta?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: KIA Stonic 1.0 T-GDI: Utajený hatchback

Nedávno jste si na Autíčkáři mohli přečíst moji omluvu normálním vozům v podobě recenze Kie ProCeed. Sympatická Korejka to v diskuzi dost schytala a nakonec z celé debaty vykrystalizoval názor, že by si jí nejhlasitější z našich čtenářů nekupili prostě proto, že má na kapotě nesprávnou kombinaci písmenek. Já naštěstí automobilovým rasizmem netrpím a naopak rád prohlašuji, že málokterá automobilka dokáže vyrobit dva opravdu dobré vozy po sobě, takže na značce podle mě zas tak moc nezáleží. Bohužel často narazím na myšlení typu "Můj děda jezdil Škodovkou, můj táta jezdil škodovkou tak proč měnit něco, co funguje?" Ani nevíte, jak rychle mi mezi ušima začíná vřít pára! Svět je obrovský, neustále proměnlivý barevný kolotoč plný nových chutí, vůní, zážitků a automobilů, tak proč sedět za pecí a na chatu jezdit Škodovkou? Takže zatímco budete ohrnovat nos nad logem, které zrovna nezapadá do vašeho pojetí automobilu, života a vesmíru vůbec, já se rád svezu třeba Kiou.

I když odhlédneme od jeho původu, Stonic v testované výbavě s downsizingovým litrovým tříválcem a s hávem z moderní kategorie kříženců to s námi Autíčkáři asi nebude mít lehké. Začněme hned tou kategorií. Sama automobilka řadí Stonic mezi crossovery a v českých recenzích se dokonce dočtete cosi o kompaktním SUV. Když tak vedle vozu skutečně stojím, vážně netuším, proč bych mu neměl říkat hatchback. Má totiž docela standardní světlou výšku 18 cm. Pro účely srovnání zde použiji klasický a neoddiskutovatelný hatchback VW Polo jako etalon, který má světlou výšku 16,5 cm, tedy je přesně o plátek toastováho chleba blíže k silnici. Navíc Kiu lze objednat výhradně s pohonem přední nápravy, takže terénními ambicemi nijak neoplývá. Na výšku je pak Stonic o osm centimetrů vyšší než zmíněný Volkswagen. Že je osm centimetrů hodně vám možná vaše drahá polovička neochvějně potvrdí, ve skutečnosti je však Stonic prostě velký a vysoký stejně, jako jakýkoliv malý hatchback a vnějšími rozměry se výrazně nevzdaluje ani Kie Rio, ze které vychází.

Stejná situace panuje i v interiéru. Uvnitř se zkrátka žije jako v normálním hatchbacku. KIA je skutečně dobře vyrobená a slícovaná. Tvrdé plasty jsou v této kategorii standardem, přičemž testovaná výbava měla na dveřích světle šedé pruhy z měkčeného plastu. Hned při prvním kontaktu se mi vybavily vzpomínky na Mazdu 626 GE, která disponovala úplně stejným 'gumovitým' materiálem. Popravdě bych ocenil jakoukoliv jinou variantu obložení dveří. Co se například stalo se starým dobrým látkovým čalouněním? Zbytek interiéru je však bez výhrad a korejská značka se jak zpracováním, tak kvalitou materiálů hrdě hlásí k vrcholu v kategorii dostupných vozů.

Malou KIU jsem si vyzvedl krátce po vrácení ProCeedu a kdybyste mi zavázali oči a posadili do jednoho z nich, nebudu schopný je z poza volantu od sebe rozeznat. Odlišnosti se projeví až po nastartování. Stonic je stejně jako testovaný ProCeed vybaven dvou-spojkovou samočinnou převodovkou se sedmi stupni. Tentokráte mě však vpřed nehnala čtrnáctistovka, nýbrž její menší, také přeplňovaný, tříválcový bratříček. Výkon 88 kW a krouticí moment 171 Nm -1 v kombinaci s hmotností necelých 1 200 kg slibuje lehce nadprůměrnou dynamiku a s radostí musím konstatovat, že projev je ještě lepší, než se ze suchých čísel může zdát. Tak zaprvé je tu zvuk. Stonic není, narozdíl od ProCeedu, tolik odhlučněný, takže ryk pohonné jednotky ve vyšších otáčkách proniká v rozumné míře do kabiny.

A že je co poslouchat. Tříválcový brumlák se od půlky otáčkoměru tváří, že až vyroste, bude WRC speciál. Narozdíl od koncernových jednotek výkon pocitově graduje i v poslední třetině rozsahu otáček a věru není důvod neposlat ho až k omezovači. Srandu pak trochu kazí převodovka, která by mohla řadit o něco svižněji. Nejsem sice zastánce uměle naprogramovaných 'kopanců' při řazení, ale doba prokluzu spojky je v ostřejším tempu skutečně zbytečně dlouhá. Naopak při pomalé jízdě, zejména při popojíždění, se zákonitě projevují neduhy automatické skříně s třecími spojkami. Převodovka je v takovém režimu nervózní a nerozhodnou manipulací s plynovým pedálem ji snadno nachytáte na lelkách. Ve větším Sportage, či ProCeedu má tento neduh jednoduché řešení. Ekologii ctící převodovka se po stisknutí tlačítka sport umravní a začne sekat rychlosti jak se na dvou-spojku sluší. Bohužel Stonic tlačítko sport nemá. Na zakroucených okreskách úpatí vysočiny a Žďárských vrchů bych obětoval levé varle za manuál. Tak charakterní motor a tak ospalá převodovka…

Konečně se dostávám k podvozku a opět si neodpustím otázku, proč to vlastně není hatchback? Je to vysoko jako hatchback, jezdí to jako hatchback, tak čím je to vlastně crossover? Na druhou stranu říct, že Stonic prostě 'jezdí jako hatchback' by nebylo tak docela fér. Stejně jako ve větším Ceedu, i zde se podařilo najít výborný kompromis mezi komfortem a jistotou vedení vozu. Dost pomáhá i překvapivě přesné, byť lehké, řízení. O přejetí výtluku víte, protože ho nejdříve vidíte a pak i slyšíte ale rázy až k pozadí neproniknou. Kéž by takhle bylo nastaveno více 'obyčejných' aut.

Nyní mějte prosím trpělivost s člověkam, jehož ideální představu o palubní výbavě naplňují zejména vozy z Uljanovsku. Novinářské vozy jsou nacpané výbavou až po střechu. Důvody k takovému počínání jsou dva. první, relativně objektivní, praví, že jedině s plně vybaveným vozem lze otestovat všechny palubní systémy. Druhým, neoficiálním, důvodem je, že lákavé cenovky 'již od' mají seznamy výbavy popsané takovými klenoty jako 'nastavitelná zpětná zrcátka', 'lakované nárazníky' či dokonce 'stahovací okna vzadu'. Takové holátko, zejména má-li na kapotě nějakou tu správnou honosnější značku, pak působí až směšně. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že většinu výbavy by bylo lepší do testovaných aut nedávat. Tak například přecitlivělé systémy varování proti nárazu dokáží udělat z jinak nudného posunování se kolonou adrenalinový zážitek. Stejně tak steroidy napumpovaný systém udržování v jízdním pruhu se kterým na dálnici nevyhnutelně poměříte síly, bych si dokázal odpustit.

Dovolte mi, abych dnešní test ukončil již tradičním povzdychem: KIA Stonic má příjemné šasi, skvělý podvozek i motor a k tomu hromadu zbytečně otravné výbavy. Pokud patříte k lidem, kteří nutně potřebují samočinnou převodovkou a asistent jízdy v pruzích, mé stesky vás zcela jistě minou a tak si můžete užívat hezky vyrobený a promyšlený interiér a komfortní notu podvozku v klidném tempu. Já bych však dal přednost co nejmenší výbavě ve prospěch nerušeného zážitku z řízení. Manuální převodovka by naplno nechala vyniknout povahu tygřího kotěte, které se od zatáčky k zatáčce vrhá se vzrušeným "GRAAAH!!" a když přijde čas odpočinku, měkce se rozvalí a dá vám pokoj.

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný zážehový tříválec 998 cm
Maximální výkon: 88 kW (118 koní)
Točivý moment: 171 Nm -1
Převodovka: Automatická dvou-spojková se sedmi stupni
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 sekund
Kombinovaná spotřeba udávaná/testovaná [l/100 km]: 5,2/6,9
Cena testovaného vozu: 549 980 Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
17. července 2019, 13:08
4

Autorovi ať se klidně vaří voda mezi ušima, ale kupce Škody, případně VW naprosto chápu. Tohle je prostě kategorie spotřebních aut. Nic výjimečného, co by jakkoliv vyčnívalo, rozhodně ne natolik úžasné auto, aby prvnímu kupci stálo za to pečovat o něj déle, než pár let. A takové auto se za pár let musí prodat. A kupující, kterému záleží aspoň trochu na penězích si spočte ztrátu hodnoty u Kie a u Škody. Co asi vyhraje?

reagovat
Skipper
17. července 2019, 13:39
0

Druhá věc je, že v naši populaci existuje poměrně velká část lidí, kteří nejsou schopni domyslet následky svého jednání. Prostě skupina koupím si auto a pak už je to jedno. No a pak je tady skupina jako autor - pro dané auto se z nějakého iracionálního důvodu nadchne. To je aspoň sympatické, i když tady mi to opravdu přijde jako něco na úrovni automatické pračky. Další potenciální kupující by mohli pocházet z haterů VW. I když ti jsou takoví legrační. Když totiž přijde na koupi vozu za vlastní, část z nich po tom koncernu stejně šáhne.

ma
martinw
17. července 2019, 15:55
0

přesně tak to přijde paní s čivavou v ruce do autosalonu a vybere si neco roztomilyho ...

beastar
17. července 2019, 13:27
3

Co to je koncernová jednotka? Takovou má totiž pod kapotou i tahle krasavice korejská. Takže asi bude myšlen koncern VW ne? Tvrzení že TSI negraduje není správné. A litrová okyna pojede úplně stejně. Za mě špatně jako Stonic.

Tak a teď ke škodofce. Scala Style s podobně nevýkonym motorem 469 000 kč. Ještě mi zbude i na příplatky který nepotřebuji. Za 560 je Octavie. A jestliže je Stonic vlastně hatchback. No tak v Čr nemá vlastně šanci se prosadit. Čím možná kraluje je vlastně výbava navíc. Která ale funguje otravně a je vlastně k ničemu. O čemž nám pověděl i Adam. Sorry ale nevidím důvod proč to koupit. Snad jen mimo to že v základu je to levnější jak opovrhovaná škodovka. I když okyna v Active pro nemajetné je za 4 kila. A to sem do toho netahal Focus, Tipo ani Renaulty.

Jinými slovy je to těžký podprůměr. Nabízí stejně jako konkurence se znáčkem totálně plevs značky. Kterou na většině trhů kde působí současně škodofka pověstí předčí. Takže proč si to nekoupit? A proč jo;)

reagovat
bitner
17. července 2019, 14:59
4

Jojo, Megane v zakladu bez picovin 1,33 4valec turbo. S vykupem na protiucet 285, pridam mlhovky za 4 a rezervu za 3, celkove 292.
No takze asi tak.

krab
17. července 2019, 23:54
0

No jo, Stonic a Kona - taková dvojčátka. Stonic už na autíčkáři jednou byl, dokonce jsem v něm i jel. Pak jsem chtěl tenkrát zkusit tu Konu. Tak mi dali v Hyundai takovou limetkovou. Přišlo mi to o mnoho zajímavější auto než Stonic. Ale tříválec 1.0 GDI je fakt jako Wartburg na dobře vyladěným karburátoru. Což se mi místy líbilo, místy jsem si říkal, že je to na hovno. A má to vysokou spotřebu, když od těch aut chceš výkon. Tady koncern tedy zrovna vyloženě vítězí, protože já si letos v březnu vzal Octavii 1.0 TSI (dobrovolně) na cestu do Stuttgartu a zpět. A fungovalo to, i když jsem na tom našem médiu měl dost hejtrů pod článkem.

Stonic to má těžký. Pokud by to někdo měl koupit za 500+ doopravdy nebo leasovat za podmínek, za který je auto typu Scala tak je to prostě jak říká Beastar - těžký podprůměr. Nemůžou čekat oslnivé prodejní výsledky si myslim.

beastar
18. července 2019, 12:47
0

Samozřejmě. A rozhodně nejde jen o nějakou image či názor na jejich značku. V základu to bude tak pro důchodce. A v solidní výbavě už to zdaleka levný není. A jak jsem psal dokonce i ten Renault je třeba u nás proti Kii top značka. V hlavách lidí ale jde i o cenu.

ro
rock
17. července 2019, 15:41
8

Perex: "co vlastně z auta dělá crossover"

Tak jestli nikdo nemá definici crossoveru, tak bych jednu mohl nabídnout:
Je to velký víceméně jak Rio, jezdí se v tom víceméně jak v Riu, uvnitř se v tom žije víceméně jak v Riu, ale stojí to jak Ceed.

reagovat
Rien
18. července 2019, 01:01
1

Ty vole, to jsem ted za min penez koupil mazdu 6 2.5 fplny:D ja vim, ojetina, ale zas to ma porad zaruku, tak je to aspon trochu srovnatelny))

reagovat
PanPetr
18. července 2019, 19:03
1

Stormtrooper - to vidím, když se na tohle auto, v bílé barvě, podívám. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Scirocco R packet 2009
Volkswagen Scirocco R packet

2009 rok výroby
160 koní výkon
1 390 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 1.9TDI  2008
Volkswagen Golf Variant 1.9TDI

2008 rok výroby
105 koní výkon
1 900 ccm objem

Ford Ranchero  1972
Ford Ranchero

1972 rok výroby
270 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
250 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Charger 2.7i V6 /// rok 2006 2006
Dodge Charger 2.7i V6 /// rok 2006

2006 rok výroby
190 koní výkon
2 700 ccm objem