načítám data...

Revoluce, která se nekonala

Vývoji a výrobě každého vozu předchází rozsáhlý průzkum trhu a studie sledující nastupující trendy. Ne vždycky ale odhady vyjdou a občas tak novinky dokonale minou cíl.

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Seat

Než se showroomech objeví horká novinka, nějaký nový vzrušující model či vůz s ambicí motorizovat půlku světa, musí se stát spousta věcí. Je tu dlouhý vývoj jednotlivých komponent, proces vzniku designu od prvních skic přes hliněné modely až po finální podobu automobilu a potom dlouhé a náročné testování. 

Dále je potřeba určit, kde bude takové nové auto vznikat, někdy pro něj dokonce i postavit zcela novou továrnu. A nakonec ještě zvolit správný marketing, stanovit optimální prodejní cenu a vybrat správný okamžik pro vstup na trh. Než ale proběhne všechno toto, je třeba učinit ono úplně základní rozhodnutí – co to vlastně chceme vyrábět?

Foto: Toyota

Některé modelové řady mají svou tradici a tak je tento proces poměrně jednoduchý. Sejde se rada moudrých hlav, řeknou si, zda chtějí pokračovat v nastolené linii a rozhodnou o zahájení prací na třetí, čtvrté či třeba sedmé generaci daného modelu. Skoro by se chtělo říci, že je to až nuda. Možná proto se to tahle rada moudrých pokouší ozvláštnit alespoň tím, že příští Escort se bude jmenovat Focus a příští Corolla Auris. Protože jinak by to už vážně byla nuda.

Jindy ale přichází novinka do naprosto neprobádaných vod. Automobilky experimentují a přichází s modely, které se často zcela vymykají jejich běžné produkci. Třeba příchod Třídy A od Mercedesu byl vším, jen ne navázáním na dlouholetou tradici. Nedávná doba zasela donutila výrobce přehodnocovat jejich stávající portfolio a místo zavedených řad hatchbacků či sedanů začít uvažovat nad SUV a crossovery. 

Foto: Mercedes-Benz

Rozhodnutí, jakým směrem se vydat, není vůbec jednoduché. Jistě, výrobci mají velmi podrobně zmapovaný trh, sledují a dokonce cíleně vytváří trendy, zároveň je to ale vždycky do určité míry loterie. Než se auto z prvotní myšlenky zhmotní ve finální výrobek připravený na předání zákazníkovi, uběhne pět i více let vývoje. Za tu dobu se může situace na trhu vyvinout úplně jiným směrem, než jste původně očekávali.

Zkrátka někdy se původní myšlenka ukáže jako geniální tah, jindy je to čisté šlápnutí vedle. A právě na taková šlápnutí vedle se dnes podíváme, protože co je víc, než radost z cizích omylů?

 

Fiat Stilo

Foto: Fiat

Italský Fiat je tradičním výrobcem kompaktních a dostupných aut. Ostatně takových máme hned několik a každý k onomu univerzálnímu receptu přidává něco svého. Francouzi přimíchají trochu té extravagance a bambelavý podvozek, Ford přidá překvapivě dobré ladění podvozku až zbytečné pro obyčejnou nákupní tašku, Toyota dodá auto, které se prostě nedá rozbít a Němci postaví prostě Golf. A potom jsou tu Italové. 

Fiat si vždycky uměl zahrát s vnitřním prostorem a s emocemi. Na malém půdorysu tk tradičně vznikala překvapivě prostorná auta. K onomu prostoru potom Fiat vždycky přidával trochu toho pravého jižanského temperamentu. Ta auta zkrátka mají šmrnc. Italský design je ostatně pojmem nejen ve světě automobilů.

Foto: Fiat

Když ale v roce 2001 představil Fiat svou novinku, která měla nahradit dosluhující modely Bravo, Brava a Marea, přišlo pro mnohé lidi rozčarování. Ve Fiatu totiž udělali něco, co jako manažer automobilky nesmíte udělat vůbec nikdy. Příliš se dívali ke konkurenci. Etalonem v dané třídě byl a dodnes je v Evropě Volkswagen Golf. To je auto sice zoufale nudné, ale skvěle postavené a funkční. 

Zkrátka pokud chcete prostě auto a víc vás až tolik nezajímá, jdete si koupit Golfa. Ani nad tím nemusíte příliš přemýšlet. Manažerům Fiatu se zalíbila představa davů bezmyšlenkovitě nakupujících jejich produkt a tak se rozhodli, že postaví nový Fiat tak nějak poněmecku. Tentokrát žádné designové výstřelky, žádná extravagance, nic takového. Novinka musí být solidní, jednoduchá, možná až trochu nudná, ale na první pohled bytelná a dobře sešroubovaná a v rámci nastupujícího trendu by měla tak trochu kombinovat hatchback a MPV

Foto: Fiat

A tak vznikl Fiat Stilo. Třídveřová varianta nakonec přecijen nějaký tenšmrnc měla, dokonce i na kombi Multiwagon bylo lze spatřit tu a tam trochu toho italského stylingu, základní pětidveřové provedení ale bylo ztělesněním nudy na kolech. Žádné emoce, žádný italský design, nic. Jen škatule z nějakého důvodu vytažená do výšky. Vyplatilo se Fiatu tohle rozhodnutí? Vůbec ne. Co na tom, že Stilo bylo co se kvality zpracování a použitých materiálů na zcela jiné úrovni oproti modelům Bravo a Brava, ti, kdo si chtěli pořídit prostě auto, si stejně koupili toho Golfa. 

 

Seat Altea

Foto: Seat

Experimentování se nevyhnul ani španělský Seat. Krátce po příchodu nového milénia se mezi evropskými výrobci automobilů objevil trend, který můžeme považovat za asi vůbec největší kolektivní omyl v moderních dějinách evropského automobilového průmyslu. Výrobci pojali myšlenku, že všichni touží po MPV. 

Snad za tím stál neskonalý úspěch vozů Renault Scénic a Peugeot Partner, možná tu byla snaha udělat auto pro nové milénium prostě jinak, každopádně modely postavené na principech MPV se začaly množit jako houby po dešti. U nás to byla třeba Škoda Roomster, Italové představili novou Cromu, Volkswagen světu ukázal Golf Plus a Seat? Seat předělal do hávu MPV úplně všechny své modely.

Foto: Seat

Základem nabídky se atala Altea. ohle kompaktní MPV vlastně samo o sobě nebylo vůbec špatné a jeho design je z i z dnešního pohledu stále docela povedený – však jej kreslil Walter de Silva, jedna z hvězd automobilového designu, autor překrásné Alfy Romeo 156. Jenže Seat Altee věřil natolik, že vlastně přestal nabízet cokoli jiného. 

Foto: Seat

Výrobní program tak najednou představovaly modely Leon (to byla taková placatější Altea), potom tu byla samotná Altea, nad kterou stála její prodloužená verze Altea XL a nakonec tu byla vlajková loď značky, model Toledo, což byla ještě víc prodloužená Altea. Žádný klasický sedan, hatchback či kombi, v showroomech Seatu jste dostali přesně to, co jste chtěli, pokud jste chtěli Alteu.

 

Mercedes-Benz Třídy R 

Foto: Mercedes-Benz

Své MPV představil dokonce i Mercedes-Benz. Třída R byla rozhodně pozoruhodným vozem. Tohle auto mělo všechno a zároveň vlastně nic. Vzhledově to bylo spíše takové trochu bachraté obludné SUV, uvnitř ale byly tři řady sedadel a veškerý luxus, jaký jste si mohli v roce 2006 přát. Přesto se jednalo o čistý a jednoznačný propadák a Třída R zmizela stejně rychle, jak se objevila. Proč?

Předně proto, že se snažila spojit dva nespojitelné světy a nakonec nedokázala excelovat ani v jednom z nich. Trochu bachratý vzhled modelu před faceliftem s prapodivnými předními světly, co byla kulatá i hranatá zároveň, by zájemci snad ještě překousli stejně jako očividně spíše pro Ameriku designovnaný (či spíše nedesignovaný) interier, problém ale byl, že Třída R nebyla ani moc dobrý Mercedes, ani moc dobré MPV. 

Foto: Mercedes-Benz

Výrobce sice auto osadil hromadou výbavy, ale ten dojem z Mercedesu tu zkrátka nebyl. Zákazníci chtěli něco, co jim dodá na silnici respekt, velký sedan či SUV, něco, před čím každý uhne. A do tohoto konceptu rodinné MPV prostě nesedí. Zároveň tu ale nebyla ani kdovíjaká variabilita interiéru, hrana zavazadelníku byla vysoko, nastupování do třetí řady nebylo nejpohodlnější – zkrátka Mercedes-Benz tu dostal lekci, aby se pro příště se již držel toho, co umí lépe.

 

Opel Signum

Foto: Opel

A ještě zmíním Opel Signum jako zástupce té asi nejpodivnější skupinky aut. Ona MPV mánie totiž zasáhla nejen kompaktní vozy, ale i vyšší střední třídu. A nejen, že ji zasáhla, ona ji dokonale pohřbila. Po dlouhých letech, kdy jsme my v naší vlasti snili o Opelech Senator a později Omega, po dlouhé tradici velkých Renaultů 25 či Safrane, po tom všem přichází mánie MPV a zcela nečekaně decimuje především kategorii velkých sedanů.

Foto: Opel

Z důvodů dosud ne zcela objasněných se v nové generaci objevují modely Fiat Croma, Renault Vel Satis a nebo právě Opel Signum. Auta to vlastně nejsou vůbec špatná, jen prakticky neexistuje jejich cílová skupina. Kdo hledá konzervativní manažerský sedan, toho jakési pseudo-hachbacko-MPV určitě nuspokojí, zájemce o rodinný vůz potom raději sáhne po skutečném MPV či kombíku. 

Foto: Fiat

A když by někdo chtěl kombinaci obojího? Větší vnitřní prostor, ale zároveň jistou řekněme majestátnost solidního vozu? Na to už dnes odpověď známe, vlna SUV přišla záhy a převálcovala nejen prapodivný svět MPV, ale vlastně celý automobilový průmysl. 

Ale to je zase jiný příběh. Ten dnešní tak můžeme uzavřít s tím, že se jednalo o snad v historii automobilismu ojedinělý úkaz totálního kolektivního nepochopení trhu a celá vlna MPV odešla stejně rychle, jako přišla. I takové věci se ve světě aut občas dějí.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
17. června 2024, 07:06
2

ad Seat:
Dokonce i v době, kdy tak intenzivně pracovali na sebezničení, v showroomech přeci jen jedno normální auto měli. Ibiza nikam nezmizela a dokonce existovala i Cordoba.
Fun fact: právě tohle je to období, kdy vznikla Cupra. Nejdřív jako odkaz na odcházející Toledo II WTCC, potom -právě v té inkriminované době- jako kupé Cupra GT ve značkovém poháru. Mimochodem, kdo uspořádá značkový pohár s modelem, který nepustí do sériové výroby? A ještě jednou mimochodem, žádný ořezávátko to nebylo; třílitrová V6 twin turbo...
A na závěr: tohle období "Altea only" netrvalo dlouho. Pravděpodobně jim už po první sezóně došlo, jak strašný je to kiks, takže se po třech letech objevila v nabídce přebrandovaná Audi A4 jako Exeo. Ale už bylo pozdě, škody už byly napáchány.

reagovat
Wa
Wakantanka
17. června 2024, 09:47
2

K tomu SEATu a Altea. Ako novinku som bol okuknúť a vyskúšať Alteu XL a mňa najviac odradil ten nenápaditý bakelitový interiér, ktorý nepridával ani nič v praktickosti za značne neadekvátnu cenu. Z technickej strany to bolo fajn, presné riadenie i radenie, vykon dostatočný, ale podvozok zbytočne tvrdý, absolútne nevhodný pre rodinné MPV. Ani sa nečudujem že kým francúzi predávali svoje Scénicy či C4 Picasso jak teplé rožky, Seat ostal stáť v kúte.

Is
Iskar
17. června 2024, 11:17
1

V porovnaní so Scénicom alebo C4 Picassom mala Altea XL ešte jednu nevýhodu, a to málo využiteľné sedadlo v druhom rade uprostred - málokomu sa chce sedieť na tvrdom čalúnení vyklápacej lakťovej opierky, zvlášť v kombinácii s výrazným tvarovaním bočných sedadiel, ktoré možno zvyšujú cestovný komfort krajných cestujúcich, ale o to viac utláčajú prostredného... Oveľa lepším riešením sú jednak plnohodnotné sedadlá v iných MPV, jednak mäkké gaučové sedenie bez bočného vedenia, ktoré ponúka napríklad Fiat Croma (ten sa síce tiež ktovieako nepredával, ale to už je iný príbeh).

af
afro-r1
17. června 2024, 07:47
0

R-Klasse byla jako sajdkara. Ta spojuje vsechny nevyhody auta a motorky do jednoho stroje. Tady se Mercedes snazil spojit nevyhody E-Klasse a Viana (V-Klasse) a nepridat jedinou vyhodu.

reagovat
Sc
Sch
17. června 2024, 08:07
1

Na začátku jste to nakousli, hra se jmény, ta mi taky nejde do hlavy a často mi to přijde jako velký fail. Dobrá otázka, proč se další Escort jmenoval Focus? Asi byl dost jiný. Proč se Corolla v Evropě chvíli prodávala jako Auris? Proč dávají jména nedávných sportovnějších aut novým SUV, to neumím vymyslet atraktivní názvy nových modelů? Nebo dokonce proč zároveň vyrábí Ford Mustang a taky Ford Mustang Mach-e, ale nemají společné nic? Přitom když vytáhli Bronco po nevím kolika letech, je to pořád Bronco. Určitě by se našlo dost podobných případů.

reagovat
ro
rock
17. června 2024, 09:44
1

ad Toyota: protože to v té chvíli a na tom místě (Evropa) zapadalo do zbytku portfolia. Nabízel se tady
- Yaris
- Prius
- Avensis
- Auris v tomhle kontextu dával svým způsobem smysl

kotzitzaq
17. června 2024, 12:17
0

U toho Focusu to bylo spíš odtržení od posledního Escortu, který nebyl právě nejpovedenější kus. Nebo spíše byl, ale ještě jako předposlední Escortí generace. Ani hloubkový facelift prezentovaný jako nový model neměl šanci zamaskovat konstrukční stáří.

Bigg.I
20. června 2024, 12:21
0

Málokdo to ví, ale on se i chystala další generace Escortu.... Jenže pak se to zvrhlo a vznikl Focus. Escort tu byl dlouho a na konci neměl dobré jméno (do roku 95 to bylo jen OK auto, pak už bylo i nic moc). Focus byl uplně nový auto, na novém základu. Celkově ta třída "vyrostla" do výšky, Focus tomu položil základ. Ford to chtěl zkusit už i u Fiesty dřív, ale trh na to nebyl připravený.Taky tu byl nový designový jazyk, kdy se upustilo od oválu k new edge designu. Nový model a jméno dávalo smysl.

ro
rock
20. června 2024, 14:43
1

Co si budeme povídat, první Focus -alespoň zvenku- působil vedle posledních Escortů (a vlastně vedle jakéhokoliv konkurenta ze své třídy) jak ufo a docela rozumím tomu, že se od Escortů chtěli novým názvem odstřihnout.

Bigg.I
20. června 2024, 14:52
2

Az nekde potkas Focuse, ideal tridver, zamer se na ty linky a ty tvary i ted po tech letech... to auto ma skvelej design, dost odvaznej rekl bych. Jen to lidem zevsednelo, protoze jich bylo vsude spousta.

ro
rock
20. června 2024, 15:14
0

Naprosto souhlasím, já design Focuse I miluju.

Karel TB
17. června 2024, 10:35
2

Mercedes R classe mám na wish listu už dloooouho. Dokonce jsem ho už kupoval, dva kousky s naftovým 3litrem jsem si projel a příjemně mě překvapil, jak snadno se s tím jede. Nemůžu souhlasit, že kombinuje to nejhorší z Viana a SUVček. Naopak, je fakt velkorysý uvnitř a přitom se na cestě nechová jako dodávka. Můj hlas je ale třeba násobit koeficientem 0,5, páč jsem si tu věc domů nikdy nepřivezl a s tím, jak letí čas už je to čím dál méně pravděpodobné...

reagovat
M1chal
19. června 2024, 09:00
1

ja s tvojim názorom súhlasím na 100%
R classe bolo absolútne božie auto a kurva ťažko sa s ním lúčilo. Nadmieru komfortné a pohodlné auto, 4x4, variabilný interiér, v prípade potreby zvládlo aj bežný terén a kvôli aerodynamickej karosérii nežralo, ako prekopnuté. Po ňom som kúpil GLS a teda...nerovnalo sa to Rku ani omylom.

Be
Bernard L.
17. června 2024, 12:37
0

Asi bych to co prezentujete (Croma, Signum, Altea) nenazval přímo MPV, ale něčím na půlce cesty mezi MPV a běžným sedanem (kombi).
A pak jsou tu automobilky, co to udělali "o něco méně nebo naopak více MPV" a o vždy něco levnější (např. o něco méně MPV je Peugeot 307 nebo o něco více MPV je Xsara Picasso). A těm to relativně vyšlo.

Marně přemýšlím, kdo byl "prvním modelem", který takové auto udělal, které vlastně bylo úspěšné, tak si ostatní řekli "to uděláme taky". Napadá mne právě ten Citroen Xsara Picasso?

reagovat
ro
rock
17. června 2024, 12:52
1

Xsara Picasso už je podle mne kompaktní MPV se vším všudy.

Pokud bychom šli do historie, tak třeba Nissan Prairie už na začátku 80. let. I ostatní japonci se pak s těmi kompakty přidali, napadá mne ještě v osmdesátých Honda Civic Shuttle nebo o pár let později Space Runner od Mitsu. V Evropě asi až Mégane Scénic.

Wa
Wakantanka
17. června 2024, 20:07
1

V Európe bol Mégane Scénic priekopníkom, aj keď nie som si istým či bol aj prvým, lebo Multipla sa tiež objavila plus mínus v rovnakom čase.

Is
Iskar
17. června 2024, 22:45
1

Hneď pri prvej zmienke o Mégane Scénic som si preveroval, kedy sa objavil na trhu (a zistil som, že to bolo už v roku 1996), ale v prípade Fiatu Multipla nemusím ani použiť Google - som si istý, že sa začala vyrábať až o dva roky neskôr ako spomínaný Renault, lebo vtedy sa mi dostalo do rúk propagačné CD, ktoré obsahovalo šesť minihier so zameraním na tento zázrak talianskeho automobilizmu...

sheogh
17. června 2024, 22:46
3

Zase vetsi ptakovina, nez R63 AMG asi neni :-))))))

reagovat
Frankie
19. června 2024, 19:26
-1

Mě přijde opravdu jako úlet ta doba, kdy vznikly auta jako Vel Satis a Avantime, poslední Croma, Signum, i když ten měl vedle sebe Vectru. Ale jako chápu, tyhle automobilky stále tak nějak hledaly pozici ve vyšší střední třídě tehdejší. Co nechápu, že na tu vlnu šel i VW, ale ne přímo, přes Seat a úplně zabil Toledo a skoro celý Seat. U nás naštěstí po Octavce I přišla II a pak III. Žádné další automobilky do tohohle experimentu nešly.
Jsem zvědav co bude na konci doby po SUV a crossover. Zda návrat k nízkým autům, nebo něco úplně jinak? Přepravní kapsle?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem