načítám data...

Renault Kadjar 1.7 dci 4x4: Neviditelný komorník

Renault Kadjar je tak trošku neviditelným zástupcem "rozumných" SUV, nabízí ale i něco jiného, než jen dobré služby?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Kadjar 1.7 dci 4x4: Neviditelný komorník

Když poprvé nastoupíte do Renaultu Kadjar, zaujme vás jedna jediná věc. Tedy za předpokladu, že jste automobilový pisálek. Ani jeden čudlík nevypadá jako v Renaultu. Jsou jiné. Napřed jsem si myslel, že je to tím, že Renault jen nalepil kosočtverce na další Samsung jako v minulosti, ale nikoli. Tohle je čistě Renault – Nissan práce a čudlíky jsou holt jiné. Navíc se tento francouzský vůz vyrábí ve Španělsku. A jmenuje se po bývalých vládcích Persie. Qajar bylo rodové jméno šáhů, ale francouzský přepis byl vždy Kadjar. Takže tak. Tenhle test se asi nebude sát napsat metodou kopírovat vložit, protože… No už jen ty čudlíky, že. 

Z kraje je potřeba si ujasnit, proč takový Renaul Kadjar vůbec testujeme. Důvody lze vypozorovat dva. Tedy vlastně jeden. Facelift totiž obdržela nejenom karoserie, ale i nejsilnější naftový motor. Ano, odhadujete správně, náš testovaný Kadjar měl pod kapotou motor s označením 1.7blue dCI 150k. Pokud se budeme snažit tuto šifru rozkódovat, zběžným pohledem zjistíme, že mám motor objem 1,7 litru. Víte kolik chybělo do objemu 1,8 litru? Zhruba jeden malý panák. Motor vznikl hlavně kvůli tomu, aby podpořil trend downsizingu a nahradil svého tiššího a menšího předchůdce s označením 1.6dci. Dostal vodou chlazený intercooler, kratší sání a novou hlavu. A výkon.

Projev pohonné jednotky je sice neslaný, nemastný, trošku hlučnější, ale veskrze uživatelský příjemný. Výkon je dostupný, podřazovat skoro nemá cenu a celkově se dá říci, že nejvyšší dieselová motorizace je tak akorát i pro nějakého toho milovníka výkonu, který jede jen tak z práce domů. Navíc se zde opakuje krok známý už terénních Dacií, tedy krátká jednička. A já se přiznám, že si přeji, aby takto krátké jedničky měla všechna dieselová auta. Není totiž nic horšího, než na křižovatce poslušně počkat na start stop, přidat, pustit spojku a pozorovat, jak motor střelí zpátky a se zabušením nýtovačky zdechne. To se vám v Kadjaru nestane. Považuji to za nechtěné dobro, ale jsem rád, že jej máme, protože blbuvzdorné rozjezdy k pohodové povaze celého přístroje sedí a jsem za ně velmi, velmi rád.

A pak je tu pohon 4x4 a schopnost jezdit v "mírném" terénu. To, že i ty nejjednodušší a nejkompromisnější systémy pohonu 4x4 naprosto dostačují bežným zákazníkům, kteří jen tak semtam chtějí projet rozbahněnou lesní cestu se toho napsalo už spoustu a já naprosto rozumím tomu, proč se Renaul vydal cestou elektronicky řízené mezinápravové spojky. Do 40 km/h si můžete i zablokovat "středový diferenciál" a posílat výkon na kola fity-fifty, ale upřímně: Kašlete na to, zvolte auto a na čudlík zapomeňte. Kadjar má tuhé tlumiče a díky k tomu ho můžete po rozbité polňačce hnát až nechutně rychle bez toho, aby se rozhoupal a nějaký sofistikovaný pohon 4x4 by byl tak maximálně k zlosti, protože by automobil zapadl tam, kam by se jiné auto ani nedohrabalo. 

Testovaná verze byla v nejvyšší výbavě. Pohon 4x4 se v jiné výbavě ani nedodává. Tento typ Kadjaru poznáte již z dálky. O množství poháněných kol vás informuje malá plaketka pod zadními světly. Téměř jako za starých časů, kdy se dalo o autě zjistit prakticky vše pouze pohledem na zadek… Stupeň výbavy poodhalí taky pohled dovnitř skrze boční okénka. Kde naposledy jste viděli krémově bíle kožené sedačky? Možná tak v v devadesátkovém Mercedesu. Na druhou stranu je potřeba uznat, že k tmavě zelené barvě karoserie vskutku noblesní kombinace. Jedinou vadou na kráse by mohlo byt vlastnictví čtyřnohého přítele. Tomu je noblesa bílé kůže tak nějak jedno. Pokud se řadíte mezi profesionální hlídače lesa a vzhlédli jste se v tmavě zelené s bílou uvnitř, zvolte jinak. Jezevčík bílou kůži neocení. Pokud se řadíte mezi všechny jiné osoby, můžeme tuto barevnou kombinaci jen doporučit. Z interieru se i přes nezávratnou cenu stane místo velmi příjemné k bytí. Příjemnou atmosféru navíc ještě doplní panaromatické okno přes celou střechu. Co víc si přát?

Snad jen kratší dráhy řazení, sportovní podvozek, vypínatelnou stabilizaci a pořádný drapáky! Ale ve výsledku jsou všechny tyhle stesky zbytečné. Dlouhé řazení ničemu nevadí, na palubě je klid a hlavně: Je zde hromada naprosto zbytečného a pohodovou náladu navozujícího prostoru. Zavřít za sebou tlusté dveře, líně najít jedničku a jet bez problému do dáli, v tom Kadjar vyniká.

Závěr

Pokud se vzhlédnete ve vnějším designu a chcete jen takové to auto na všechno, pak dostanete velmi příjemně namíchaný kompromis. Jen Kadjar nepovažujte za offroad nebo okreskové náčiní. Je to spíš takový komorník, který moc nemluví, ale rohlíčky nosí vždy dobře propečené.

Technické údaje

  • Motor: Dieselový, přeplňovaný s intercoolerem, 110 kW, 340 Nm 
  • Převodovka: Mnuální šestistupňová, elektronicky ovládaná mezinápravová spojka
  • Spotřeba v testu: 7 l/100 km
  • Hmotnost: 1767 kg 
  • Cena: od 746 900 Kč
     

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
25. června 2020, 10:27
-2

Pokud řeknete že máte auto kde je intercooler je to fajn, ale značku a model si v tomhle případě nechte pro sebe :)

reagovat
sheogh
25. června 2020, 10:44
2

Zrejme kvuli podobne cenovce jsem si vzpomnel na nedavny test O4.. Minimalne interierem s prehledem vede rencek. Dokonce zvladli zastavbu displeje infotainmentu do interieru tak, ze se z toho nezveda kufr a celkove vypada interier lip. Samozrejme, kvalita zpracovani a odolnost tezko rict z fotek, tam na tom bude mozna octavia lip...

reagovat
S.
S.h.I.t.
25. června 2020, 10:51
0

S tim zapracovanim displeje je to tezke. Tady je klasicky utopeny dole, coz je napr. pro navigaci uplne nepouzitelne misto. Octavka i dalsi nova auta se ho snazi dat nahoru, aby byl blize zornemu poli. Tohle je "tam nekde, kde normalne je radio"

sheogh
25. června 2020, 11:06
0

Jasne no, to je pravda. Nekde to resi lehkym natocenim displeje smerem k ridici (Treba jako v A6 C6). Na druhou stranu predpokladam, ze to umi - jako vetsina s dig. pristrojovkou - hodit zakladni info o navi tam. Jako jednoduchy reseni to nema, ale to co udelali zrovna v te octavii me prijde jako totalni rezignace

S.
S.h.I.t.
25. června 2020, 11:40
0

Nevim no, ja mam na tohle radsi samostatny displej vepredu v kaplicce/vysuvu nekde uprostred palubovky. Uplne nemusim ty moderni nesmysly, kdy se na tom disleji patla prstama a tak musi byt "u ruky"... Zlaty tlacitka a displej v zornem poli.

Autíčkový Jelen
25. června 2020, 12:49
4

Jedno z nejlepších řešení asi bude v současné nabídce Mercedesu. Displeje vysoko, zakomponovány do designu palubní desky a dají se ovládat jak dotykově tak "manuálně" takže si každý může vybrat.

ma
martinw
25. června 2020, 13:02
2

Není to módní názor, ale nejlepší je prostě nekoukat a nepotřebovat koukat na žádný displej ? Ovládání klimatizace a rádia pěkně přes tlačítka, žádné listování v playlistech a čtení sms během jízdy. Použitelnost navigace je stejně v některých levnějších vozech otřesná - proto ani v dnešní době nezarmoutí kvalitní držák na smartphone který Vás bude navigovat mnohdy lépe (vyberu si zda podle Google, Waze nebo mapy.cz podle toho kam jedu a zda čekám kolony po cestě).

Autíčkový Jelen
25. června 2020, 13:12
1

Tak celkově je nejlepší vědět kudy jet a prostě akorát řídit :D Ale když už mluvíme o těch obrazovkách tak mi přišlo nejlepší řešení to co jsem uvedl. Jinak když už jsme u těch smartphonů tak právě nejlepší by mohl být velký displej nahoře, na něj připojené Android Auto a přes to jet google, mapy.cz nebo Waze. A mobil hezky připojený bezdrátově a může být schovaný kdekoliv jinde v autě. To je z mého pohledu ještě lepší než mít někde přilepený držák.

sheogh
25. června 2020, 14:22
0

S.h.l.t. presne to jsem myslel, dotykac v aute na nastaveni zakladnich veci nechci, dokonce je to pro me duvod takovy auto vubec nekoupit. Klima, sedacky apod musi mit dedikovany ovladani...

Ha
Habakukk
25. června 2020, 11:03
0

Moc nerozumím pojmu v uvozovkách "Středový diferenciál" a o jaký jednoduchý systém 4x4 se jedná?

reagovat
Jan Machač
25. června 2020, 11:07
0

Je tam jen elektronicky ovládaná spojka, jako na většině takovýchto strojů.

beastar
25. června 2020, 11:44
0

Habakuk: Nic proti, ale to se pouziva uz od dob prvniho masovejsiho rozsireni takovych SUV. Proste elektricky jakoby radoby ctyrkolka. Ono to ale pro bezny vyjezdy blatem k chate bohate staci.

Ha
Habakukk
25. června 2020, 12:03
0

No mám v hlavě asi všechny dnes a historicky používané systémy pohonu 4x4 a nějak jsem si nemohl zařadit zvolený popis. Jasné měl jsem tušení, že se jedná se dnes o standardní řešení pro SUV. Dva nápravové diferenciály a zřejmě elektronicky ovládaná hydraulická spojka typu Haldex na zadním diferenciálu.

MB
MBMB
25. června 2020, 15:42
0

Napsané to tam je hned větu předtím, ale možná to je dodatečná editace.
Spíš bych byl opatrnější s tím zamykáním. Tyhle systémy se zpravidla neumí úplně zamknout, přestože se ten režim jmenuje lock. Spíš se jen trvale (do té limitní rychlosti) omezí prokluz té spojky. Každopádně i kdyby se to zamknout umělo, tak se rozhodně nebude dělit výkon 50:50.

Au
Auto
28. června 2020, 10:21
0

Dobrý den, pokud je ta "čtyřkolka" stejná jako u Qashqaije, tak lze "natvrdo" zamčít pohon předek/zadek v poměru 50:50 už při rozjezdu. Což předpolkádám i u Kadjaru. Již mnohokrát se mi to hodilo. A také si umí přibrzdit odlehčené kolo, při přejíždění nerovností. Najíždění z vedlejší na hlavní(a opačně) v jiných výškových úrovní. Hlavně to najíždění. Když vezu za sebou vozík s čímkoliv, a najíždím na hlavní "z místa", potřebuji se co nejrychleji zařadit. Je to moc pěkné když cítíte, jak každé kolo se opírá o povrch a výkon se bleskurychle přenáší. Dá se vypnout ESP a v tom mohou "hrabat" všechny kola. To má málo nových konvenčních aut.

Hezký den.

Jan Machač
28. června 2020, 11:15
0

MBMB: "Každopádně i kdyby se to zamknout umělo, tak se rozhodně nebude dělit výkon 50:50." Mno... Nerad bych se kohokoli dotkl, ale doporučuji zopakovat středoškolskou fyziku.

MB
MBMB
28. června 2020, 12:36
0

Já jsem přesvědčen, že uzávěrka rozděluje v pevném poměru 50:50 otáčky, ne výkon ani moment. Ten se rozděluje naopak libovolně podle trakce.
Každopádně pokud to má být jinak, prosím o odkaz na nějakou učebnici fyziky pro SŠ, či jakýkoliv jiný zdroj, který tvrdí něco jiného. Obávám se však, že neexistuje.

Au
Auto
28. června 2020, 17:18
0

Myslím si že tu mícháte "hrušky s jabkama".. Samozřejmně že se přenáší výkon pomocí točivého momentu v poměru 50:50. Nevím o čem se tady snažíte polemizovat? Že ten moment síly není výkon atd? Napadá mne slovo.. hnidopišství. Ale budiž.. Výkon- je skalární fyzikální veličina, která vyjadřuje množství práce vykonané za jednotku času - označujeme P. Pro výkon (i) spalovací motoru v jednotkách kW. Na to, aby se tento výkon projevil/přenesl, je zajisté i točivý moment. To vše s úhlovou rychlostí a frekvencí dodá autu hybnost.. takže co se tu vlastně řeší..? Že když mi dává motor při 1750 otáčkách za minutu točivý moment 340Nm, na přední a zadní diferenciál se přenáší (ve stejných otáčkách/proto jen do 40km/h., aby se neponičilo vše co se točí...snad víte proč..) á cca 50% onoho "krouťáku". Čili nepotřebuji dimenzovat kardan, potažmo zádní diferenciál na oněch 340Nm, ale na polovinu. Protože se tam ani více dostat prostě nemůže. Bó je rozdělen i na předek. Diferák rozkládá točivý moment dál na odlehčené/méně zatížené(může být i rovno 1:1)kolo, a když je tření pneumatiky vs povrch menší než onen "točák", dochází díky vypnutému ESP k prokluzu. A snad nechcete řešit i prokluz vs sklus.. :)
Prostě, to auto dokaže při rozjezdu "hrabat" všema naráz. Sám si to navolím vypnutím ESP a uzamčením mezinápravové spojky. Tento vůz to prostě umí (Nissan to dělá hooodně dlouho), kdežto koncern VW ve většině případů ne. Ten má Haldex a do toho řidiče nepouští.
Snad jsem se vyjádřil dostatečně.

Hezkou neděli.

Au
Auto
28. června 2020, 18:06
0

Něco k nědělnímu čtení.. převzato ze www stránek. Upozorňuji, že Qashqai má jen o něco méně dimenzovanou transmisi. Dáno absencí výkonějších motorů oproti X-Trailu..(2.0 dCi 130kW v 3750 ot./min. a 380 Nm)

Systém pohonu všech kol ALL MODE 4x4

Jak to funguje? Podle přesné definice má X-Trail stálý pohon předních a elektromechanicky řaditelný pohon zadních kol. Jako u většiny vozů pro volný čas má i nový nissan hnací ústrojí uložené vpředu napříč. Nad přední nápravou tedy najdete motor s převodovkou, z níž je kuželovým soukolím vyveden pohon kloubového hřídele k zadním kolům. Před zadní nápravou, respektive před zadním diferenciálem, je umístěn "mozek" celého systému, který se stará o optimální rozdělení hnacího momentu mezi nápravy. I když to není poprvé, co se setkáváme s podobným systémem, neboť jeho obdobu najdete například u spojky Haldex (Škoda Octavia 4x4) či systému Real Time 4WD (Ronda CR-V a HR-V), poskytuje řešení konstruktérů Nissanu některé výhody. Tak například pohon kloubového hřídele k zadní nápravě je odebírán přímo z klece předního diferenciálu, vícelamelová spojka řazení pohonu zadních kol je ovládána elektromagnetem a řidič může volit jízdu s jednou hnací nápravou či 4x4, neboť taliřové kolo kuželového převodu k zadní nápravě je duté a "převlečené" přes hnací hřídel pravého předního kola. Kuželový převod nemá převodový poměr 1, jak by se dalo očekávat. Je konstruován jako převod do rychla, aby se spojovací hřídel točil rychleji. Obě nápravy musí být samozřejmě poháněné hřídeli se stejnými úhlovými rychlostmi. Rozdíl je "dolad'ován"' převodovým poměrem rozvodovky zadní nápravy. Elektromechanická jednotka je řízena na základě informací o rychlosti otáčení kol (monitoruje jejich prokluz nebo smyk) a podélném zrychlení. Jednotka pulsními signály řídí velikost proudu přiváděného na elektromagnet ovládání vícelamelové spojky pohonu zadní nápravy. Elektromagnet na spojku působí přes speciálně konstruovanou vačku. V závislosti na tlaku vyvinutém na lamelovou spojku se určuje velikost momentu přenášeného zadními koly. Rozdělení točivého momentu mezi nápravy se pohybuje v poměru 100:0 až 50:50. Na přístrojové desce najdeme u X Trailu tlačítko, kterým řidič může volit, zda chce jet jen s přední hnanou nápravou, zda chce využít výhod pohonu 4x4, či zda rozhodnutí nechá na elektronické řídící jednotce. Tomu odpovídají i jednotlivá tlačítka: 2WD, LOCK, AUTO Pokud se rozhodnete pro jízdu jen s pohonem předních kol, vůz vaše přání respektuje. Ovšem jen do chvíle, kdy řídící jednotka zjistí, že se vůz dostal do nesnází, a zařadí i pohon zadních kol. Zařadíte-li naopak volbu "LOCK", kdy chcete jet se všemi poháněnými koly, kontroluje řídící jednotka rychlost. Pokud byste totiž na pevném povrchu jeli vysokou rychlostí a řídicí jednotka by "slepě" plnila vaše přání, mohlo by dojít k poškození součástí. Proto při vysokých rychlostech, kdy neprokluzují kola, jednotka vypíná pohon zadních kol. Při snížení rychlosti začne zase respektovat volbu "LOCK".

Jan Machač
28. června 2020, 23:12
1

MBMB má pravdu, nechal jsem se unést, sypu si popel. Točivý moment a tedy i výkon jsou tady odvislé jen od toho, co lze přenést na té které nápravě. Jedna k jedné rozděluje výkon otevřenej diff, což je to pálení sněhu, žé... ;-)

MB
MBMB
29. června 2020, 00:18
0

Přesně tak, moment jedna ku jedné pevně rozděluje otevřený diferenciál. S výkonem je to ještě komplikovanější, to je moment přenásobený otáčkami a u otevřeného diferenciálu samozřejmě může nastat situace, kdy se obě kola/nápravy točí různě rychle, přestože na ně jde stejný moment. O nějakém pevném rozdělení výkonu se tedy nedá hovořit, a to u žádného typu diferenciálu.

Kyjaq
02. července 2020, 22:52
0

A já se divil, že se v osnovách středoškolské fyziky zabydlela teorie planetových soukolí...

BubaaCZek
25. června 2020, 21:34
0

Krasne fotky. Kde jste nasli v teto rocni dobe popadane listi?

reagovat
Jakub Pospíšil
25. června 2020, 21:46
0

No, věc se má tak, že jsme spíš našli fotky :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem

Chevrolet Camaro SS Convertible 2011
Chevrolet Camaro SS Convertible

2011 rok výroby
425 koní výkon
6 162 ccm objem