načítám data...

Proč soudím lidi podle aut a nestydím se za to

19. listopadu 2015, 21:02 24 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Spousta lidí tvrdí, že posuzovat lidi podle toho, čím jezdí, je povrchní. Není to pravda. Auto vám o člověku řekne spoustu věcí, jen se na to nesmíte povrchně dívat...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno jsem se dostal do vášnivé debaty o tom, proč si většina automobilových nadšenců myslí, že BMW X6 je nesmysl, ve kterém jezdí, eufemisticky řečeno, zvláštní lidé. Vždyť je to přeci dobré auto, které dělá spoustu věcí skvěle, a když si ho někdo koupí, protože se mu líbí, proč by to o něm mělo vypovídat něco špatného? Vždyť psychotický egomaniak může stejně dobře jezdit ve Škodě Fabia, nebo ne?

A já musím se dvěma částmi tohoto tvrzení souhlasit. Za prvé, BMW X6 je po technické stránce skutečně výborné auto a inženýři z Mnichova si zaslouží hluboký obdiv za to, že dokázali tuhle pojízdnou stodolu naučit pohybovat se takovým tempem a s lehkostí. I za to, že jí dali řadu skvělých motorů. Za druhé, pitomce můžete najít v jakémkoliv autě.

Jenomže některá auta mají tu smůlu, že těch pitomců přitahují víc. Milí, skromní a přátelští majitelé, kteří si BMW X6 koupili z nějakého specifického důvodu, mi snad prominou, ale pokud si koupíte víc než dvoutunové monstrum, které jezdí o něco hůř než (levnější) BMW řady 5, místa je v něm sotva jako v (ještě levnějším) BMW řady čtyři, váží jako (mnohem větší) BMW řady 7 a stojí víc než (jinak úplně stejné, ale mnohem praktičtější) BMW X5, je poměrně pravděpodobné, že jste pitomec. Ano, možná jste prostě chtěli BMW, jezdíte každý víkend na chatu, kam vede polní cesta s kameny tak velkými, že přes ně pětkový sedan neprojede, ale zase dost malými, aby si s nimi o kousek vyšší X6 dokázala poradit, nemáte děti, takže nepotřebujete zadní sedadla ani prostor uvnitř, a z nějakého důvodu nechcete mít víc než jedno auto. Nebo se vám X6 prostě líbí. Fajn, beru.

Jenomže takových lidí moc nebude. Většina X6 se nejspíš nikdy nepodívá do terénu, na který by 535xd nestačila. Zato stráví spoustu času proplétáním se centrem velkoměsta, kde by 335d, nebo možná dokonce 130d, nabízející stejný vnitřní prostor, fungovala mnohem lépe. A další spoustu času stráví ve vysokých rychlostech na dálnici, kde by fungovalo lépe cokoliv, co nemá čelní plochu stodoly a nejezdí na chůdách. Že na českých rozbitých silnicích potřebujete SUV? Nenechte se vysmát. Pokud nemluvíte o klasickém pomalém SUV s vysokým měkkým podvozkem a obřími pneumatikami, budete na tom lépe se sedanem. Aby taková X6 mohla v zatáčkách ujíždět většině běžných sedanů, potřebuje stabilitu. A to znamená tvrdý podvozek a velká kola. Kupte si 520d na nejmenších kolech, která vám prodají, zahoďte run-flat pneumatiky a ve srovnání s X6 si budete připadat, jako byste jeli na obláčku.

Takže si X6 drtivá část majitelů kupuje kvůli tomu, jak vypadá a co vypovídá o ochotě svého majitele utrácet peníze. A jakkoliv na touze užít si vlastního úspěchu a obdivu okolí za dobře odvedenou práci není nic inherentně špatného, je tak nějak empiricky ověřeným faktem, že lidé dávající bohatství okázale na odiv bývají pitomci ve větším procentu případů než ti skromní a nenápadní.

Až vás tedy uvidím řídit X6, nebudu si o vás okamžitě myslet, že jste nadutý pitomec. Ale budu tuto možnost považovat za o něco pravděpodobnější, než by tomu bylo v případě kombíku od Volva. A pokud vás potom uvidím zaparkovat vaše monstrum v zákazu a vy vystoupíte bez krku, s tričkem Ed Hardy a zlatými řetězy kolem krku… no, potom už mě budete přesvědčovat těžko.

Odhadování lidí podle aut není exaktní věda. Je to stejné jako s oblečením, botami, hodinkami nebo tím, kde bydlíte. Asi nikdo se nepozastaví nad tím, že pokud někam přijdete v ‚prestižích‘, s límečkovým tričkem zastrčeným do kalhot a v brejličkách, nejspíš budete za šprta. Stejně jako asi tušíte, co můžete čekat od týpka s holou hlavou, v bomberu a v kanadách. 

S auty je to ještě těžší. Zvláště v nepříliš bohaté společnosti, jako je ta naše, hrají praktické a ekonomické ohledy při volbě auta stále příliš velkou roli na to, abychom si mohli skutečně svobodně jezdit tím, co je našemu srdci nejbližší. A pokud uvidíte na ulici Škodu Felicia, může jen množství skejťáckých samolepek nebo naopak stupeň lesku a plato vajec na zadním okně napovědět, kdo je jejím pánem.

U čehokoliv nad rámec ‚úsporného dopravního prostředku‘ si ale za svoje peníze kupujete nejen techniku a její parametry, ale také, jak se dnes moderní marketinštinou říká, brand. 

Ano, i vy. Možná marketingovým oddělením automobilek ‚nežerete‘ jejich pohádky o sportovnosti a aktivním životním stylu nebo se nenecháte zlákat představami o zachraňování planety, které vám servírují výrobci hybridů.

Třeba jste nezávislý, marketingem a moderním konzumerismem lehce opovrhující intelektuál, který shlíží shora na ty, kteří vozem prémiové německé značky oslňují okolí. A jako intelektuál aktivní a rodinou disponující potřebujete praktické, spolehlivé a velice rozumné auto.

Takže si koupíte Volvo v kombíku. Protože Volva jsou praktická, usedlá, dávají najevo vaši střídmost a nadhled nad konzumerismem, protože nejde o prémiovou německou značku a nemají je jako služební vozy obchoďáci a manažeři, tak jako Octavie a Mondea. Jako intelektuál musíte mít něco příhodně výstředního a podivného. I na vernisáži výstavy komiksů nebo alternativním festivalu, který pořádáte, se vás totiž někdo může zeptat, čím jezdíte. Nebo vás dokonce uvidí. A stříbrná ‚oktáfka f tédéíčku‘, Passat nebo Mondeo – to vás řadí mezi všechny ty manažírky a obchoďáky s kravatou a telefonem u ucha, kteří se pachtí za něčím zcela neintelektuálním. Takže máte staré Volvo v kombíku. Protože „jsem jiný, ale nemachruju s bohatstvím jako ten v Mercedesu“ je jeho brand.

A takhle bychom mohli pokračovat dál a dál. Nová Volva už se stala příliš prémiovými a luxusními, a tak si jejich dřívější cílová skupina začala hledat náhrady. Tak dlouho stála fronty před showroomy Subaru, až auta s Plejádami ve znaku získala image aut pro lidi, co nehledají image. Což může být ta největší image. Ekologicky a ekonomicky smýšlející lidé se dlouho stahovali k Toyotě a stávali se majiteli superúsporného Priusu, až se z jeho vlastnictví stál také specifický brand, který dává okolí najevo, že se staráte o životní prostředí. A nevadí, že svým Priusem jezdíte převážně na letiště, odkud létáte po světě soukromým tryskáčem, vedle kterého je i Mercedes G65 AMG úsporný a ekologický dopravní prostředek.

Ostatně i Mercedes třídy G je typickým autem, které, stejně jako jeho souputníci Land Rover Defender a Jeep Wrangler, udělalo z praktičnosti image. Představte si, že by na trh přišel nástupce některého z těchto aut, ale už by nebyl hranatý a nevypadal by tak trochu jak malý tank. V dnešní době levných plastů by nebylo těžké udělat karoserii, která bude mnohem aerodynamičtější a praktičtější než hranaté piksle, pocházející designem z poloviny minulého století. Ale kdo by si takové auto koupil, když už by na něm nebylo vidět, že pohrdá designem?

Že se to nás, opravdových motoristických nadšenců, netýká, protože my hledáme v autě jen to skutečně podstatné, tedy jízdní vlastnosti a radost z řízení? Ale kdeže. Už je to nějaký čas, co jsme o Škodě Rapid napsali, že je to překvapivě zábavné auto. Pomůže mu ale jeho zábavnost k tomu, aby se stal na českém trhu miláčkem petrolheadů? Těžko, protože je moc běžný. Standardní Rapid bude vypadat jako fasovaný služebák. A Rapid, kterému pomůžete k originálnějšímu vzhledu volbou některého z továrních paketů nebo přímo decentním tuningem, zase bude na okolí působit jako auto vesnického pantáty v krizi středního věku.

Zdá se vám to přitažené za vlasy? Tak si vzpomeňte, kolik mladých nadšených řidičů hledá ‚zábavnou zadokolku, která není BMW E36‘, čistě kvůli tomu, jaký typ lidí ve starších trojkových BMW často potkáte. Nebo z jiného soudku, zkuste přesvědčit typického mladého muže, že by si kvůli zábavě za volantem neměl kupovat maskulinní vůz s ostře řezanými tvary, ale něco roztomilého, kulatého, jako je Miata nebo Puma. Pořád ještě mi nevěříte? Tak si běžte koupit Fiat Multipla nebo Pontiac Aztek – obě naprosto praktická a chytře vymyšlená auta. Asi nechcete, že? A já nejspíš také ne, byť mám divné věci rád.

Prostě a jednoduše, každý z nás má nějakou představu o tom, jak by jeho auto mělo vypadat. Ta ovlivňuje nejen jeho volbu modelu, ale i různé další detaily, které o něm následně mnoho vypovídají. Vezměte si třeba rozdíl mezi Mercedesem S minulé generace, který jezdí na neoriginálních dvacetipalcových kolech, má neoriginální doplňky a na okně polepy autobazaru, a tím samým autem v perfektně sériovém a udržovaném stavu. V jednom budete čekat podivné individuum, v tom druhém spíš usedlého pána, který jednoduše ještě neobjednal nový model. A leckdy jde o ještě menší detaily – třeba majitel starého Jaguaru, který je zlehka ušpiněn od jízdy v dešti a příď má plnou rozpláclých much, bude nejspíš zajímavější člověk než majitel téhož auta, které je dokonale vyleštěné včetně podvozku a pneumatik.

Auto na nás zkrátka, ať už chceme, nebo ne, prozradí hodně, stejně jako boty nebo oblečení. Leckdy říká něco úplně jiného, než si myslíme nebo bychom chtěli, aby o nás říkalo, ale vždycky prozradí alespoň něco. Zdaleka však nemusí platit, že lepší a dražší auto dělá lepší dojem – leckdy tomu může být právě naopak, stejně jako s oblečením. Nestyďme se proto za to, že odhadujeme lidi mimo jiné i podle toho, z čeho vystoupí. Stejně to děláme všichni a dělat to nepřestaneme….

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ja
Jan
19. listopadu 2015, 22:36
0

Super, článek za 1. Mluví mi z duše. Cituji nejmenovaného blogera: Bež do garáže, otevři vrata, koukáš na sebe. U motorek to platí ješte tuplovaně.

reagovat
JP
19. listopadu 2015, 23:42
0

Ne ne, takovej fešák nejsem :D

HT
HTRATR
21. listopadu 2015, 21:31
1

Nebyl to náhodou sám velký GTI?

Kr
Kristian
20. listopadu 2015, 00:51
0

Super clanek :))
Jen se trochu desim, co o me vypovida vystoupeni z '96 1.4 Roveru :v

reagovat
VoFi
20. listopadu 2015, 08:11
0

To mě taky, mám (asi) to samé.. '96 Rover 214Si
Asi bych měl pro posouzení nahodit fotku aby byl vidět i stav,že? ..ikdyž je zavádějící, páč ho mám jen chvilku

Da
Dad
20. listopadu 2015, 00:57
0

ua, ta kola volva na ilustraci - proc uz se nedelaji takova kola?

reagovat
Leli
20. listopadu 2015, 02:22
0

Mercedes-Maybach ma podobna za priplatek 120k :-)

briza
20. listopadu 2015, 09:23
0

Nebo koupit nějakýho hybrida :)

Woyta
23. listopadu 2015, 18:59
0

Nebo par let pockat, protoze se zase zacnou delat kvuli aerodynamice.

Se
Sedrik
20. listopadu 2015, 09:47
0

Souhlas - názor na X mám úplně stejný.

U mě ovlivňuje pohled na řidiče i jeho jízdní styl - nedávno jsem na D1 před Prahou dojel Jaguar XJS, British racing green - krásné auto. Říkal jsem si, řidič bude nejspíš blázen do aut (tohle auto není zrovna pověstné spolehlivostí). Nějakou dobu jsem jel za ním a zjistil jsem, že nepoužívá blinkry, neskutečně se lepí na auta před sebou a když jsem jej nakonec předjel, viděl jsem pána 40+ let s mulletem, levou rukou odloženou na dveřích a výrazem majitele zeměkoule.

Škoda

reagovat
kubas
20. listopadu 2015, 10:23
0

Hej já moc nechápu ten všeobecnej hejt na Aztek, mně se to auto docela líbí, není to vyloženě krasavec, ale nepřijde mi nijak extrémně obludnej. Třeba multipla mně sice nevadí, ale tam to chápu :D

reagovat
Antihmota
20. listopadu 2015, 13:08
1

Aztec se posunul do jiný roviny, protože ho proslavil seriál Breaking Bad.

HT
HTRATR
21. listopadu 2015, 21:33
0

Je to vozidla pro člověka co prohrál svůj život :D přesně jako mr. White

Ja
James
20. listopadu 2015, 10:48
1

Článek hodný autíčkáře. Myslím že většina z nás ty drobné niance vnímá zrovna takhle nějak. Je spousta vynikajících aut které nechci jen kvůli tomu, jaký image si na sebe jejich vlastnictvím přilepím. Nebudu skrývat, že to pro mne hraje při rozhodování obrovskou roli.

Btw co jsem to za člověka, když nemám rodinu a v neděli jedu kupovat už druhou předfacelift Multiplu ve svém životě, tentokrát CNG verzi? :)
A to jinak za ideální auto považuji fullsize Chrysler/Dodge/Plymouth ze začátku 70. let...

reagovat
Ji
Jiri23
20. listopadu 2015, 15:10
0

neboj, nejsi v tom sam, Multiplu jsem mel, v dieslu, ted jezdim postarsi sportovni mazdou, ale nekdy nad tou CNG prefacelift verzi Multikary porad premyslim.

BobAsh
20. listopadu 2015, 15:13
0

No, asi budeš trochu úchyl. Nebo máš prostě rád sezení 3 vpředu a 3 vzadu... já jsem na tom ale podobně, jen to mám naopak. Ty ameriky jsem měl, nad Multiplou jsem jen uvažoval :)

Ja
James
20. listopadu 2015, 20:16
0

Já se určitě nelituju, ale těch čistě praktických aut už bylo dost a tak bych na ty ameriky taky už potřeboval jednou dosáhnout. :)

Multipla je vzor funkcionalismu mezi automobily, auto navržené zevnitř ven. To je zároveň její obrovské plus ale právě asi i důvod, proč už se nevyrábí, lidi nezkousli jaký dojem by tím udělali u souseda. Když jí vychválil i Jeremy v Top Gearu... a při těch jejích dnešních cenách, možností volby mezi JTD a CNG, pro mě je to definice ideálního přibližovadla z pohledu praktičnosti (tj. auto né na emoce, závodění a na parádu).
Na vzhled se dá zvyknout a pro mě osobně je určitě přijatelnější image člověka lezoucího z Multiply než image třeba té zmiňované X6. Nechci ale hateovat, protože já si X6 dovolit nemůžu. Podle mě ale takové auto hlásá aroganci a budí celkově negativní emoce, důvody nemá smysl rozebírat. Je mi divné že to majitelům nevadí, nebo jim to tak dokonce vyhovuje, nebo si toho snad nevšimli a jsou za to ještě ochotní dát ten ranec? Až budu stát s X6 někde s upadlým kolem nebo budu mít nehodu, pomoc asi moc čekat nemůžu, spíš se dá čekat že mě každý kdo zrovna pojede okolo se zlomyslným úsměvem ještě k tomu s chutí nakopne.

Nedy
20. listopadu 2015, 10:57
0

Perfektní článek! Naprosto mi mluví z duše, za sebe bych neměl co dodat...

reagovat
Aleš
20. listopadu 2015, 13:04
0

Krásně napsanej článek.
Ale třeba já bych si BMW X6 klidně koupil,ale musela by to bejt X6M (E71).
Pontiac Aztek se mi neuvěřitelně líbí. Což mě přivádí k otázce. Nechce mi ho někdo koupit k Vánocům? (nejlépe ve žluté s černými plasty).

reagovat
vi
vita
20. listopadu 2015, 16:54
1

Opet luxusni clanek...naprosto souhlasim. Kuprikladu ja bych si nikdy nekoupil Skodovku nebo Fauve. Ty auta nepovazuju za spatne, ale vzdy, kdyz si vzpomenu na nekoho z okoli, kdo s tim jezdi, napadne me jako prvni "...chytrej jak Salamounovo hovno..." :-)

reagovat
Jo
Johnny
23. dubna 2018, 22:25
0

dokonale napsáno :-D Přesně tuhle esenci cítím z majitelů Pochcávek f tédéíčku nebo téesíčku a z fauvéčkářů, jen jsem to doteď nedokázal tak dokonale popsat... Jinak já mám několik oldschool BMW (převážně zmiňovanou E36, bez ohledu na nedávnou v článku zmíněnou image mě to auto chytlo za srdce a už nepustilo) a kdybych musel koupit něco jiného, tak buď oldschool Mercedes (babybenz nebo piáno) nebo oldschool ameriku... k ničemu jinému bych asi už srdcem nepřilnul..

PepaSFI
22. listopadu 2015, 18:23
0

zrovna dnes odpoledne jsem jednoho takového viděl. Projel jsem křižovatku na obchvatu a zlehka zrychlil z křižovatkové 70 na mírně nepředpisovou 100 a najednou v zrcátku nadutý BMW. Plná čára a zatáčka klopící se za horizont. Ne, samozřejmě nezpomalil, nepočkal pár sekund za zatáčku, nevyužil svého nadbytku výkonu k novému zrychlení. Předjel mě. A protože dobře věděl že se cpe kam nevidí, bál se i na dost široké silnici vybočit do protisměru a tak mě předjel takovou těsnou myškou že mezi zrcátkama bych nechtěl mít ani půl prstu. Zahlíd jsem na boku nápis z nějakého autosalonu takže asi někomu svěřili služebák nebo náhradní auto a projevil se syndrom malýho ptáka.

reagovat
Aleš
23. listopadu 2015, 07:31
0

Přesně. Zrovna teď v Sobotu mě jeden předjel v nepřehledné kde není vidět jestli jede někdo naproti. A pak zahnul na úzkou silničku v lese,kde jel nejrychleji 70 km/h(!). Dojel jsem ho s Fabií 1,2 HTP 1.generace. A když jsem ho dojel tak jsem zjistil že nemá SPZ. Vypadalo to že tu X6 si dovezl z bazaru z Německa.

Antihmota
23. listopadu 2015, 13:58
0

Auto se dá použít i jako reklamní poutač.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem