načítám data...

Škoda Rapid 1,2 TSI/77kW: Tuctovka pro benzínovou hlavu?

Původní Rapid bylo jednoduché, levné a přitom zábavné auto. Má s ním ten nový alespoň něco společného?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Testovat v českých médiích jakoukoliv škodovku je poměrně solidní poukázkou na bolení hlavy. Ať napíšete cokoliv, budete nejspíše označováni za patolízala a pohůnka mladoboleslavské značky, za vlastizrádce, který plive na české rodinné stříbro, a nebo dokonce za obojí zároveň. A co teprve když jde o „lowcostový“, ale vlastně ne až tak úplně levný rodinný liftback, poháněný europředpisy protěžovaným downsizovaným turbomotorem? Jsem tedy předem smířen s naštvanými komentáři pod článkem, a napíšu o tomhle autě prostě to, co si myslím.

Rapid 1,2 TSI je totiž vynikajícím důkazem toho, že většina motoristických nadšenců ve skutečnosti neví, co vlastně chce. Neustále slýchám nářky nad tím, že moderní auta jsou příliš složitá, těžká a leckdy dokonce zbytečně rychlá – nejen ve smyslu výkonu a akcelerace, nebo dostupné přilnavosti a schopnosti maskovat rychlost. A také stesky, že jsou příliš odtažitá, nevtáhnou svého řidiče do děje a jejich motory nemají žádný charakter.

rapid je vynikajícím důkazem toho, že většina "petrolheadů" neví, co vlastně chce

A auto, jako je Rapid, by mělo být na takové stesky tou ideální odpovědí. Jako liftback nižší střední třídy postavený (zčásti) na platformě supermini je na plnohodnotné čtyřmístné auto velmi lehký a kompaktní. V rámci honby za nízkou cenou byla vynechána většina „zbytečností“, které se staví do cesty zážitkům z jízdy. Jako třeba elektrický posilovač, nebo překomplikované infotainmentové systémy. A maličký motůrek je svižný a má dokonce i charakterní, chraplavý zvuk.

Pokud ale půjdete a nějaké benzínové hlavě doporučíte, že si má pořídit jako dostupné řidičské auto pořídit Rapid, patrně se dočkáte výsměchu. A nebude to jen tím, že se jeho cena nebezpečně blíží větší Octavii. Bude to hlavně tím, že "petrolhead" v Česku prostě nebude jezdit Škodovkou, ze stejného důvodu, jako stejná benzínová hlava v USA obvykle prostě odmítne jezdit Chevroletem Impala nebo Fordem F-150. Většina nadšenců, a to platí asi v jakémkoliv oboru, si totiž zakládá na tom, že uvažují „jinak“ (a samozřejmě lépe) než většinová „ovce“. Nadšený kuchař (který si nejspíš říká "foodie") vám bude mnohem spíš vyprávět o tom, že uvařil spaghetti aglio olio, než že udělal pořádný guláš. A "petrolhead" bude mnohem radši vyprávět o svém obskurním vehiklu, který normální lidé neznají ani z obrázků, než o škodovce, která je vlastně úplně stejná jako ta, kterou má i jeho soused, kolega v práci, švagr a možná i pes.

Ale co když se pokusíte oprostit od toho, že škodovky vlastní a nadevše zbožňuje kdejaký balík, a že když si Rapid pořídíte, musíte si vybrat hodně bláznivou barvu, pokud se vám nemá na parkovišti plést?

Pojďme se na něj podívat, metodicky a bez předsudků.

První, co člověk obvykle u auta vnímá, je vzhled. Tady asi nemá smysl nic řešit – jednak vidíte fotky, druhak už jste Rapidů spoustu potkali a za třetí, Rapid vypadá prostě jako typická škodovka. Možná trochu nudně a usedle, zároveň ale s největší pravděpodobností docela nadčasově. Jeho vzhled není módní, a tak asi nikdy nebude ani „vyšlý z módy“. Některým staromilcům může imponovat i fakt, že má Rapid vizuálně oddělený „kufr“, takže vypadá jako „pořádné auto“…

Ale to, co většinou lidi na Rapidu jako první zaujme, je vnitřní prostor. Asi jste si všimli, že Rapid má podobné proporce jako větší Superb, a ostatně i podobným způsobem vzniknul. Je to prostě malé auto, které někdo natáhnul a dal mu proporce limuzíny. Což znamená dvě věci. Jedna z nich je velmi pozitivní, totiž že Rapid je skutečně plnohodnotně čtyřmístné auto. S mými 180 cm mám „za sebou“ na nohy místa nazbyt, a na hlavu tak akorát. Pokusný králík v podobě dvoumetrového dlouhána musel sedět zlehka shrbený, ale na nohy měl pořád dost místa. Druhá věc je ale o něco méně veselá. Plnohodnotně jde totiž opravdu o čtyřmístné auto. Samozřejmě, pokud potřebujete, můžete dozadu posadit tři lidi. Ale tohle auto je postaveno na základě supermini – a navíc úzkého supermini. Takže již dvojice cestujících vedle sebe se cítí poněkud intimně, a trojice, pokud nejde zrovna o skupinku topmodelek, se bude cítit značně stísněna. A na dvě dětské sedačky plus cokoliv většího než je malý pes rovnou zapomeňte také.

díky spoustě sítí se zavazadla nebudou převalovat přes volné místo, které si myslíte, že potřebujete

No, a potom je tu samozřejmě kufr. Ještě větší než v jedničkové Octavii, a navíc se spoustou sítí, díky kterým se běžně přepravovaná zavazadla nebudou převalovat z jednoho rohu do druhého přes ta kvanta prostoru, o kterém si myslíte, že ho potřebujete.

Uvnitř působí Rapid jako typický produkt Volkswagen Group. Není výjimečný naprosto ničím kromě toho, že vás v podstatě ničím nenaštve. U většiny aut najdete něco, co vás prostě irituje. Nelogický systém ovládání čehosi, zcela stupidní umístění něčeho jiného, nepřirozený odpor něčeho jiného. Tady vás bude štvát tlačítko přepínání funkcí palubního počítače na pravé páčce, které se nedá zmáčknout, aniž byste si jí přidržovali druhým prstem, a mírně vyosená sedačka řidiče. Jedno je malichernost, a toho druhého si většina řidičů nikdy nevšimne. Všechno ostatní je precizně zpracovaná, přesně podle očekávání fungující nuda.

A připlaťte si ty čtyři tisíce za sportovní sedačky, jsou vážně dobré.

Teď ale to nejdůležitější. Jak ta věc jezdí?

Nastartujete, zařadíte jedničku. Převodovka má příjemný, přesný chod. A navíc, jak vám dojde téměř okamžitě po rozjezdu, vlastně ani jejích šest stupňů nebudete moc potřebovat. Ač by totiž vaše přirozenost velela očekávat, že maličký turbomotor bude nutné vytáčet, je 1,2 TSI/105k schopen fungovat již v podstatě od volnoběžných otáček. Při běžném zacházení pak jen zřídka překročíte 2 500 ot./min, nad čtyři tisíce se dostanete jen při agresivním předjíždění. Vysoké otáčky totiž nic nepřinášejí – spoustu výkonu a točivého momentu máte už v nízkém a středním pásmu, a nekoná se ani žádné drama nebo velkolepé zvukové efekty. Naopak, hrdelní bručení motoru je nepříjemnější ve středních otáčkách. Pokud milujete řev vytáčeného motoru a jeho úprk k červenému poli, hledejte jinde. Jinak je to vážně příjemný motor – a díky točivému momentu v nízkých otáčkách působí mnohem silnější, než ve skutečnosti je. Řekněme, že jeho projev zhruba odpovídá atmosférické šestnáctce nebo osmnáctce o přibližně 120-130 koních.

Downsizované motory by ale měly být především efektivní a tedy úsporné. Je to pravda?

Dokud jezdíte pomalu, s lehkou nohou a s lehkým autem, pak rozhodně je. Při klidné jízdě podle předpisů se dostanete i pod pět litrů, na dálnici jen lehce přesáhnete šestilitrovou hranici, a v nočním městě se pořád udržíte do osmi. Těžká noha je ale u přeplňovaného motoru cítit mnohem více než u atmosférických příbuzných. Spěcháte po dálnici svižných 160 km/h? Počítejte minimálně s devíti, možná i deseti litry. Stejně tak, pokud upalujete po okreskách, a podobný efekt bude mít i naložení auta nákladem nebo cestujícími. Pokud se tedy chystáte nakoupit auta pro své obchodní zástupce, sáhněte po nudnějším a méně šarmantním, ale také mnohem úsporněšjím TDI. TSI má rozhodně své místo – ale jakmile opustí svou „komfortní zónu“, výhody se rychle ztrácí.

A co když přijdou zatáčky? Technika podvozku, jejíž rodokmen sahá až k legendární první generaci Octavie, je důvodem k pesimismu. Ale Rapid má mnohem delší rozvor a samozřejmě také nové naladění podvozku, takže žádné známky příbuzenství s nervózní Octavií I nepostřehnete. Žádné poskakování ani šílená nedotáčivost. Naopak, Rapid je stabilní a příjemně vyvážený – nebude sice pohazovat zadkem při ubrání plynu, ale zároveň vás nebude obtěžovat nepříjemnou nedotáčivostí. A řízení má, alespoň u liftbacku, pořád ještě hydraulický posilovač. Kolem středové polohy by mu sice prospěla trocha přesnosti navíc, ale ve zbytku svého chodu má volant příjemný odpor, který vám dává alespoň nějaký pocit „spojení s vozem“ – v dnešní době stále vzácnější věc.

rapid je pro nadšeného řidiče zajímavý tím, že není rychlý přespříliš

Nejlepší na celém autě ale není to, jak dokáže být v případě potřeby rychlé a čitelné. To, co dělá z Rapidu zajímavou volbu pro nadšeného řidiče, je fakt, že není rychlý příliš. Podvozek (mimochodem, překvapivě komfortní i na příplatkových sedmnáctkách) sice zvládne vše, co po něm budete chtít, a ještě něco navíc, ale nemá ani „sportovní“ odpružení ani super široké pneumatiky, které by mu dávaly zbytečnou přilnavost. A motor je dost výkonný na to, aby jízda byla zajímavá, ale zároveň ne tak, abyste se mohli přestat snažit. Nenechte se zmýlit mým nadšením – tohle rozhodně není sportovní auto. Ale většina dnešních sportovních aut je příliš rychlá na to, abyste si je mohli doopravdy užít (čest výjimkám, jako je MX-5 a Toyobaru). Rapid je rychlý „tak akorát“, aby si i průměrný řidič mohl užít „sportovní“ jízdu.

A cena? Nejčastějším argumentem odpůrců Rapidu je „vždyť to stojí skoro jako Octavie“. A pokud si nedáte pozor při volbě příplatkové výbavy, tak je to do značné míry pravda. Na druhou stranu, pokud budete vybírat s rozvahou a zaškrtnete v objednávce jen ta políčka, na kterých vám opravdu záleží, dostanete za cenu kolem 300 tisíc, podle stupně vaší zhýčkanosti, prostorné, pohodlné a přitom překvapivě zábavné auto.

Jen pozor, ať si cestou na chalupu nerozházíte květináče…

Druhý pohled: Už si ani nepamatuji, kolika rapidy jsem vlastně jel. Rozhodně to ale není auto, na které bych jen tak zapomněl. Má totiž i nějaký charakter. Rapid je sestaven v podstatě z koncernových zbytků a působí možná o trochu laciněji, než by při pohledu do ceníku měl, ale nakonec si vás dokáže získat na svou stranu a pochopíte, proč stojí tolik. Působí jako, promiňte mi to přirovnání, správná holka z vesnice. Žádná královna krásy, ve společnosti si z ní nikdo na zadek nesedne, ale každý den vám bude dokazovat, že život s ní je skvělý, snadný. A verze 1.2 TSI, ať už silnější či slabší s hladším pětikvaltem, je to nejlepší z nabídky. Trochu musím nesouhlasit s Vojtou ohledně spotřeby motoru. Dé jedničku mám s rapidem projetou tam a zpět několikrát a na tomto motoru nejvíce oceňuji právě schopnost poradit si s naloženým autem a udržet velmi zajímavou průměrnou rychlost, to vše při stále rozumné spotřebě. Svižná jízda nikdy neznamená závartnou spotřebu, což se o konkurenčních downsizovaných motorech rozhodně říct nedá. Druhou věcí, kterou je třeba vypíchnout, je schopnost auta udržovat velmi slušné tempo na náročné silnici bez toho, aniž by se motor rozskočil (tedy, uvidíme časem), podvozek to vzdal a brzdy zvadly. Rapid mechanicky působí velmi poctivě a dokonce rychleji, než říkají čísla. Užíváte si jízdu a přitom jedete velmi prakticným vozem. To je spojení, které se jen tak nevidí. Ondra

Operativní leasing Škoda Rapid

Škoda Rapid 1,2 TSI/105k

Výkon 105k v 5 000 ot./min
Točivý moment 175Nm v 1 550 – 4 100 ot./min
Max. rychlost 195 km/h
0-100km/h 10,4 s 
Hmotnost 1 175 kg (euro)
Spotřeba 5,4 l/100 km (kombinace)
Cena od 331 900 Kč (1,2 TSI/77kW)

Verdikt: 4/5

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mírus
11. srpna 2014, 04:12
0

Hm, opožděně děkuju za tyhle (dobré) zprávy navíc čitelně sepsané a oproštěné od předsudků.

reagovat
To
Tomáš Boráň
17. srpna 2014, 09:05
0

Mám rapida od 3.2013 máme najeto 21000 km a jsme nad míru spokojení spotřeba je podle nás dobrá . Cesta do chorvatska 5,3 l na sto zpáteční rychlost do 150 km/h a průměrná spotřeba 6,5 l a to na naší dálnici zkouška maximálky 200 km/h Jedna vítka tu je a to je tvrdé nastavení podvozku .

reagovat
xx
xxxx
10. února 2015, 18:18
0

nevím mám rapida a pokud je motor v defaultu tak se nedá ani předjíždět ! po chipu ano :) 96kw 228 Nm to je jiné kafe než radoby 77kw

Jo
Josef Musil
15. července 2015, 06:32
0

napsal jste - o motoru 1,2 TSI 77 KW - cituji : Těžká noha je ale u přeplňovaného motoru cítit mnohem více než u atmosférických příbuzných. Spěcháte po dálnici svižných 160 km/h? Počítejte minimálně s devíti, možná i deseti litry. Stejně tak, pokud upalujete po okreskách, a podobný efekt bude mít i naložení auta nákladem nebo cestujícími. Pokud se tedy chystáte nakoupit auta pro své obchodní zástupce, sáhněte po nudnějším a méně šarmantním, ale také mnohem úsporněšjím TDI. TSI má rozhodně své místo – ale jakmile opustí svou „komfortní zónu“, výhody se rychle ztrácí. ----------------

dovolím si tvrdit a i dokázat , že nemáte pravdu - od 25/6 do 6/7 jsem s tímto motorem absolvoval 3499,8 km v plně naloženém voze Octavia liftback, 4 osobami, kdy švagr má nad 100 kg, já 88, manželka 78, sestra cca 70, do kufru se už nic nevešlo a bylo tam i 15 litrů minerálních vod a na střeše střešní nosič včetně 300 litrového boxu HAKR (širokého na celou střechu.) - do Bulharska jsem vjížděl s průměrem 112 km/hodinu což je možné jen při soustavném porušování předpisů a jízdě nad 140 km/hod. ANo jsou to rychlosti dle tachometru, který podle GPS proměřuje 4-5 km. Při cestě zpět jsem třebas jen na úseku Bratislava - Moravany u Brna docílil průměr 120 km/hod a auto opět praskalo ve švech, neboť jsme nakoupili v Bulharsku levný alkohol ( Gin - 1 litr za 150 Kč , Rakia - super kvality za 17 Leva / 0,7 litru ) Takže závěr - naložené auto, vedra 35-37 stupňů celsia , střešní box a svižná jízda a 1,2TSI si dle tankování, ne podle palubního PC vzal 6,59 litr/100 km. Což odporuje Vašemu tvrzení. Pěkný den. Ing. Josef Musil

reagovat
SE
SEMRY
15. července 2015, 17:19
0

Ono dálkové cesty jsou relativní, když vezmu v potaz konstantní rychlost je to v pohodě, ale když auto v režimu D1 neustále rozjíždíte a brzdíte, spotřeba je jinde. Konkrétně u mé W124 300D kombi šplhá na D1 plně naložen a 160km/h přes 11l bionafty. Pojedu-li v Německu a nikdy mě moc brzdit nebude, bude to výrazně méně, Váš průměr je navíc nízký, při tomto stylu budu na 8,5l i plně naložen.
BTW: BMW 550i 4 plně naloženo Praha - Sofia. Průměr 150km/h. 11,5l benzinu.

BobAsh
15. července 2015, 22:31
1

Vážený pane inženýre,

jak (jako inženýr) jistě víte, odpor vzduchu stoupá ve vztahu k rychlosti kvadraticky a při vysokých dálničních rychlostech je jen velmi málo podstatné, jak moc zatížené auto je, protože hlavní roli hraje aerodynamika. Spotřeba 6,6 l/100km při rychlostech kolem 140 km/h je slušný výsledek, ale pořád je na hony vzdálená oficiálně udávaným 5,4 l/100km v kombinaci. Při 160 km/h a víc, nebo při svižné jízdě po okreskách se zatíženým autem, se průměr snadno vyhoupne nad 8 litrů a ani zmiňovaných 9 nebo 10 není nic nemožného.

Fr
Franta Dudek
27. září 2015, 23:41
0

Med s medem, mezi řádky čtu že "petrolhead" to má vzdát, zapomenout na to co se mu líbí a pochopit že auto = škoda. Když se pak ztotožní s myšlenkou že je to přesně to co chtěl, může se smát ostatním petrolheadům že nemají taky škodu.

reagovat
Lu
Lukáš
17. prosince 2015, 14:16
0

Zdravím, jaká kola máte? 16 - 17?

reagovat
MartinCoupe
25. dubna 2017, 19:56
0

Je zajímavé, kolika eufemismy se dá popsat fakt, že Rapid je prostě low cost krám... ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem